Klió 1999/1.
8. évfolyam
A februári forradalom és az Állami Duma
A szerző által vizsgált probléma az utóbbi évek „felfedezettje”’ az orosz történészek körében. A demokrácia kiépítése idején – pótolva évtizedek hallgatását – egyre több kutató keresi a parlamentarizmus előzményeit Oroszországban. Gajda szerint a duma 1917-es sorsa fontos részét képezi annak a kérdésnek, hogy milyen volt az orosz forradalom viszonya a parlamentáris berendezkedéshez.
Az Állami Duma felállítására
1906-ban került sor, de csak 1916 folyamán kezdett valódi népképviseleti
szervként működni. Az ellenzéki pártok részvételével 1915-ben megalakult a
Progresszív Blokk, amely a következő évben a társadalmi elégedetlenség
kifejeződésének legfontosabb fórumává tette a dumát. A cári udvar azonban nem
kereste a kompromisszumot még e mérsékelt politikai erőkkel sem, minthogy
kezdettől bizalmatlan volt mindenféle képviseleti szerv iránt, legyen az a
zemsztvó vagy a duma. A válságos 1916-os év végére a Progresszív Blokk és vele
együtt a duma is légüres térbe került, nem sikerült együttműködni a hatalommal,
a társadalom pedig radikalizálódott és kiábrándult a dumából.
Az 1917 elején kezdődő
forradalmi megmozdulások siralmas állapotban találták a dumát. A baloldali A.
F. Kerenszkij és I. G. Csheidze javaslatát, hogy vállaljanak szolidaritást a
pétervári munkásokkal, tiltakozás fogadta február 25-én. Majd apátiával vették
tudomásul a képviselők, hogy az elnök, M. V. Rodzjanko bezárta az ülést. Másnap
megjelent a cári ukáz, amely felfüggesztette a duma működését. Bár a tagok
közül többen a fővárosban maradtak, Oroszország képviselőtestülete kimaradt a
sorsfordító februári eseményekből.
A szerző megállapítása szerint
a duma ettől kezdve gyakorlatilag informális tanácskozások formájában,
tényleges hatalom nélkül működött. Az első, február 27-i tanácskozás a
forradalmi helyzetre való tekintettel meglehetősen sietve egy Ideiglenes
Bizottság felállításáról határozott, céljául a duma és a kialakuló új hatalom
közötti kapcsolat megteremtését tűzte ki. A bizottság első intézkedéseként
hadsereget vezényelt az Állami Bank és a Kincstár védelmére, amely a végrehajtó
hatalom jogköre lett volna. Majd kiáltvánnyal fordult a lakossághoz, amelyben a
rend megőrzésére szólított fel és a nép bizalmát élvező, új kormány
felállítását ígérte. A bizottság a folytonosság igényével lépett fel, a dumát
kívánta képviselni, de a forradalmi helyzetben a dumából kiszakadva, törvényi
szabályozás nélkül, tulajdonképpen törvénytelenül volt kénytelen működni –
hangsúlyozza F. A. Gajda.
A bizottság teljesen
elszigetelten dolgozott, még a fővárosban is kevesen tudtak róla, a
képviselőtestület árnyékává vált. Egyedül a duma épülete játszott fontos
szerepet a továbbiakban, a Tauriszi palota lett a Munkás- és Katonaküldöttek
Szovjetjének székhelye, az Ideiglenes Bizottság tagjai pedig egyik napról a
másikra kiszorultak onnan.
A forradalom alatt az
Ideiglenes Bizottság legjelentősebb tette Gajda szerint az volt, hogy részt
vett az Ideiglenes Kormány felállításában, melynek összetételéről az Ideiglenes
Bizottság és a Pétervári Szovjet közösen tárgyalt. A kormány felállításáról
szóló nyilatkozatot azonban a kormány a saját nevében adta ki, a duma tagjaiból
álló bizottságot éppen csak megemlítette. A tanulmány szerzője M. V.
Rodzjanko emigrációban írt visszaemlékezéseit idézi, aki az Ideiglenes
Kormány legnagyobb hibájának azt tartotta, hogy a kormány nem próbált meg a
dumára támaszkodni a szovjet ellensúlyaként. Nem tisztázott, hogy milyen
megbízatás birtokában, de az Ideiglenes Bizottság két tagja előtt került sor
II. Miklós lemondására is.
1917. március 2. után a bizottság
végképp lehetetlen helyzetbe került, mert semmilyen politikai erő nem tartott
rá igényt. Még az Ideiglenes Kormány is – beleértve a mérsékelt Lvov herceget –
a forradalmi változásokból eredeztette hatalmát, és igyekezett teljesen
függetlenedni minden forradalom előtti politikai erőtől. A liberális politikai
körökben úrrá lett az a vélemény, hogy a szovjet ellensúlyát egy egységes
kormány képezheti csak, az Ideiglenes Bizottság befolyását korlátozni kell, az
önálló cselekvés lehetőségétől pedig meg kell fosztani.
A duma utolsó plenáris ülésére
1917. április 27-én került sor, az Állami Duma összehívásának 11. évfordulóján.
A kormány rendelete szerint mind a négy ülésszak képviselői hivatalosak voltak
a tanácskozásra, amelyet ünnepi keretek között kívántak megtartani. A
meghívottak nagy száma miatt az érdemi munka eleve lehetetlennek tűnt. Az
ülésterem azonban félig sem telt meg. A mérsékelt, centrista képviselők (A. I.
Gucskov, M. M. Vinaver) a kormány támogatására szólítottak fel, és úgy
értékelték a kialakult helyzetet, hogy a duma ideje most jött el igazán. A
baloldali többség viszont úgy vélte, hogy a dumára már nincs többé szükség,
helyét az Alkotmányozó Nemzetgyűlésnek kell majd átvennie.
A májusi kormányátalakítás már
az Ideiglenes Bizottság nélkül történt, ezért Gajda szerint a duma maradványa
ettől kezdve inkább hasonlított társadalmi szervezetre, mint hatalmi szervre.
Májustól augusztusig hetente egyszer került sor magántanácskozásra a
Pétervárott maradt képviselők részvételével. Már korábban is a duma hatáskörébe
tartozó gazdasági és politikai kérdéseket vitatták meg a résztvevők. A többség
kitartott amellett, hogy a kialakult helyzetben egyedül a kormány képes a
szovjetek ellensúlyozására, ezért a bizottságnak a háttérben kell maradnia. A
véleményük akkor változott meg gyökeresen, amikor az Ideiglenes Kormány
elismerte Ukrajna autonómiáját. Akkor merült fel az, hogy a dumát újra össze
kell hívni és a kormányt felelősségre kell vonni. Tudomásul kellett venniük
viszont, hogy a duma maradványának országos kérdésekben már nincs befolyása. A
jobboldali Kornyilov tábornok az összehívandó Alkotmányozó Nemzetgyűlésben
látta a törvényesség letéteményesét és nem a duma összehívását tűzte ki célul.
Az általa szervezett puccsban volt parlamenti képviselők is részt vettek. Az
Állami Duma működésének hivatalosan a feloszlatást kimondó 1917. október 6-i
rendelet vetett véget.
A szerző megállapítása szerint
a duma története azt bizonyítja, hogy a nyugat-európai parlamentarizmust nem
sikerült megvalósítani az orosz politikai viszonyok közepette. Összeférhetetlen
volt a cárizmussal, de nem tartották szükségesnek a forradalmi erők sem. Gajda
merészen úgy fogalmaz, hogy az orosz forradalomra jogi nihilizmus,
parlamentarizmusellenesség volt a jellemző, s inkább hasonlított a XVII.
századi zavaros időkhöz, mint Nyugat-Európa polgári-demokratikus
forradalmaihoz. A duma bukásának fő oka szerinte abban rejlett, hogy már a
forradalom előtt nem tudott igazi népképviseleti szervvé válni, nem vált önálló
hatalmi tényezővé. Gajda végkövetkeztetése az, hogy az orosz politikai
kultúrában a képviseleti elvnek nincs helye, a hatalom csak egységes,
egyeduralmi lehet. A cárizmust a szovjethatalom váltja fel, amelyben az
egyeduralom új, magasabb formáját látja.
F. A. Gajda: Fevralszkaja revoljucija i szugyba Goszudarsztvennoj dumü. (A februári forradalam és az Állami Duma sorsa). Voproszü Isztorii, 1998. 2. 30–43. p.
Lakatos Judit