Klió 1999/1.
8. évfolyam
A cseh kérdés vetületei
T. G. Masaryk 1895-ben írta a Cseh kérdés című művét, amelyben a cseh társadalom múltját, jövőbeli sorsának jóra fordítását, a cseh nemzeti emancipáció megvalósításának mikéntjét boncolgatta. Ebben alkotta meg a cseh nemzeti életnek a múlt üzenetére épülő, modern, erkölcsi alapú politikai vízióját. A megvalósítás fő eszközét akkor Masaryk a türelmes és alapos nevelésben és a gazdasági aprómunkában látta. Célja ezzel az volt, hogy a cseh kérdés európai kérdéssé váljon.
A cseh történelem központi
feladatát filozófiai szempontból a humánum kiteljesítésében látta, amit vallási
és erkölcsi kérdésként értelmezett. Azt, hogy a vallás és az erkölcs központi
érték, a cseh reformáció szellemi üzenetének tartotta, amelynek segítségével
újrafogalmazta a humánum és a szociális érzékenység kérdését. Ezzel
összefüggésben elvetette a marxizmust és a liberalizmust, s az igaz emberiesség
lényegeként a demokratizmust állította velük szembe.
A kötet szerzője, Jaroslav
Boček (aki nem történész) esszékben tekinti át a cseh történelemben
gyökerező és a mai cseh társadalmat és politikát meghatározó azon jellemzőket,
amelyeket Masaryk mintegy mérceként állított fel. Masaryk Cseh kérdés-ét
értelmezi és kéri számon a cseh történelem és politika azóta eltelt évtizedein,
tehát azt, hogy a cseh kérdést kik, mikor, mire használták, hogyan értelmezték
és mit értettek rajta. Mindent annak fényében értékel, hogy e masaryki ideálok
hogyan valósultak meg, illetve kik és mit tettek ezzel ellentétesen. Fő témája
tehát az, hogy a demokratizmus hogyan érvényesült a cseh társadalom
történetében.
Megmagyarázza, hogy
Csehszlovákia azért működhetett a két háború között demokratikus államként,
mert a demokratizmus szelleme a cseh történelem folyamatába akkor szervesen
illeszkedett bele, és szervesen is honosodott meg. A folyamatot Masaryktól
visszafelé Palackýn, Komenskýn, Chelčickýn keresztül Huszig vezeti vissza, és a
jobbágyoknak is biztosított vallás- és lelkiismereti szabadságra építi.
(Ugyanakkor mintegy mellékesen megjegyzi, hogy ennek szellemét itthon előbb
modern formában újjá kell éleszteni, és érvényre kell juttatni, majd ezen
keresztül lesz az országnak Európa számára mondanivalója.)
A
masaryki cseh kérdéssel összefüggésben elemzi, hogy a szabadság, egyenlőség,
testvériség hármas egysége mint jelent és hogyan valósul meg cseh felfogásban.
Ehhez mindenekelőtt a liberalizmus és a demokratizmus eltéréseit hangsúlyozza,
masaryki felfogásban. Megállapítja, hogy a kettő, bár összeegyeztethető, de nem
ugyanaz. Ezt leginkább az egyéni és a kollektív jogok közötti feszültséggel
magyarázza, aminek oka az, hogy a liberalizmus elismeri az egyéni jogokat, de
nem ismeri el a kollektív vagy csoportjogokat. A demokratizmus viszont együtt
és egyszerre épít az egyéni és a csoportjogokra, így a demokratizmus nem más,
mint a másik, a mások szabadságának elismerése és biztosítása.
Ezzel
összefüggésben taglalja, hogy a demokrácia leggyakorlatibb megjelenése, a
többpártrendszeren alapuló parlamentáris demokrácia milyen belső paradoxonokat,
ellentmondásokat hordoz magában, és hogy adott politikai körülmények között
hogyan lehet vele visszaélni. Sort kerít a politikai pártok hierarchikus
felépítésére és oligarchikus jellegére, a parlamenti egyszerű többség elméleti
és gyakorlati problémáira, valamint a képviseleti és a közvetlen demokrácia
megvalósításának nehézségeire is.
A
cseh kérdés egyik központi témája a vallás, a hit, a kereszténység, a
katolicizmus és az egyházi hierarchia egymáshoz való viszonya. A szerző nagyra
értékeli Masaryk vallásosságát, és folyamatosan hangsúlyozza, hogy harca a
katolikus egyházzal nem vallásellenes vagy katolikusellenes indíttatású volt,
hanem mindig is csupán a hierarchikusan felépített egyház elleni szándék
vezérelte. Masaryk mélyen vallásos volt, a vallást a mélyebb emberiességre való
törekvésként értelmezte, így érthető, hogy a cseh kérdést vallási, humán és
erkölcsi kérdésként értelmezte. Masaryk szerint a vallás tartalmilag az öröklét
problémájának megoldása, nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is.
Amikor
a szerző áttekinti, hogy a kommunisták hogyan viszonyultak a cseh kérdéshez,
azt hangsúlyozza, hogy Csehszlovákiában a kommunizmusnak mindvégig megmaradtak
a szociáldemokrata gyökerei, ezért kapott nagy hangsúlyt a cseh kérdés
szociális oldala, valamint a gazdasági problémák. A cseh történelem értelmét a
kommunisták a cseh demokratizmus átértelmezésével a huszita plebejus
osztályharcra építve a kommunizmusban látták megvalósulni. Így a cseh
kommunisták a cseh történelem nagy örököseinek mondták és hirdették magukat.
A
cseh kérdés kommunista és bolsevik értelmezői a cseh kérdést vallás- és
hitellenes propagandájukban is felhasználták. A kötet szerzője ezzel
összefüggésben többször is kitér arra, hogy a cseh társadalom nagyobbik része
hitetlen, ateista, holott Masaryknak a Cseh kérdéssel egyáltalán nem ez volt a
célja. A bolsevikok az egyházellenességet hitellenességre hamisították. Masaryk
értelmezésében a hit az ember belső, szellemi és lelki beágyazottsága. Az
emberi lét anyagi értelmezésével (amit a marxisták és a liberálisok juttattak
érvényre) Masaryk szembeállította az emberi lét transzcendens kiterjedését, és
azt követelte, hogy az emberi tevékenységet, tehát a politikát is az örökkévalóság
jegyében folytassák.
Az első állítás, amit a szerző
igazolni kíván, hogy minden belső cseh fordulat szorosan összefügg azzal, ami
összeurópai szinten lejátszódik. Ehhez sorra veszi az 1848 óta történteket, a
térség sorsfordulóit. Egyetlen kivételként az 1968-as Prágai Tavaszt nevezi
meg, amelynek szerinte nincs köze a nyugat-európai diáklázadásokhoz és
nyugtalanságokhoz.
A politikai kultúráról és a
politika kultúrájáról elmélkedve elmondja, hogy a régi Csehország (XVI. század)
utolsó nagy politikusa egy Vilém z Rožmberka nevű nemes volt. Szerinte azóta
valóban nagy cseh politikusok csak a XIX. században születtek. Mivel addig a
politikát Bécsben csinálták, a cseh politikának a nulláról kellett újra
indulnia. Nagy politikusokat 1848-ban hoztak felszínre a forradalmi idők. Ekkor
lépett színre F. Palacký és Havlíček-Borovský. Utánuk legközelebb T. G. Masaryk
jelenik meg nagy politikusként. A cseh politika történetét elemezve a szerző
elmondja, fő jellemvonása 1914-ig a kicsinyesség, jelentéktelenség, a
szűkhorizontúság és az illúziók kergetése (ez utóbbiak közé tartozik a pánszláv
gondolat). Különbséget tesz a cseh politika és a cseh nemzeti gondolat között.
Amíg a cseh politikát a kicsinyesség és szűklátókörűség határozta meg, addig a
cseh nemzeti élet növekedett és erősödött.
A cseh politikának több olyan
jellemvonása van, amelyek a cseh történelem adottságaiból fakadnak. Közülük az
egyiket a baloldaliak szokták hangoztatni és védelmezni, s ez a huszita
plebejus hagyomány. E kérdés másik oldalát, a cseh nemzeti arisztokrácia
hiányát és a cseh nemzeti nemesség csekély számát (mert kivégezték vagy elűzték
őket) a jobboldaliak szokták hangoztatni. Ennek okaként tudják be, hogy a cseh
politikában hiányzik a tisztesség és áldozathozatal iránti érzék mint hagyomány,
s helyette a cseh politikai hagyományban inkább a ravaszkodás dívik.
A szerzőnek a cseh
demokratizmus és a cseh politikai hagyományok kialakulásával kapcsolatban több
olyan kijelentése van, amelyek elgondolkodtatók. Ezek között az egyik az, hogy
a cseh demokratizmus nem a politikai pártokban született meg, mert a csehek a
demokráciát különféle társaságokban, körökben tanulták. Ezek szakmai és
érdekvédelmi, kulturális és egyéb körök, társulatok voltak, amelyekben gyakran
együtt találhatók a vállalkozók, a parasztok és a munkások. Ennek köszönhetően
a cseh nemzet a Monarchiában olyan, jól működő, öntörvényű és belső polgári
társadalmat hozott létre, amely valójában nem is nagyon igényelte a
nagypolitikát. Ezért is volt az, hogy hosszú ideig csak egy politikai pártjuk
létezett, az ócsehek pártja. Azok a politikai pártok, amelyek később
kialakultak, már nem tudták jelentősen sem szétszabdalni, sem polarizálni az
így kialakult polgári társadalmat.
Boček szerint a cseh
demokratizmus gyökerei tehát mélyen erednek, és akkor törnek a felszínre,
amikor erre lehetőség nyílik. Ilyen lehetőségnek tekinti az 1968-as évet
megelőző időszakot, amikor a polgári társadalom alapstruktúrái gyorsan
regenerálódtak. Egyúttal vitázik azon honfitársaival, akik 1968-at értelmezik
és értékelik. A Prágai Tavasz szerinte későn jött, mert még a moszkvai XX.
pártkongresszus visszhangja volt, miután más hasonló sorsú országokban
(Magyarország, Lengyelország) ez már régen lecsengett. Ezt a lassúságot annak
tudja be, hogy a polgári társadalomban a polgári öntudat ekkorra vált olyan
erővé, amely megmozgathatta a politikai rendszert.
Az 1968-as eseményeket
vázolva, nagy hangsúllyal elemzi azokat a rendelkezéseket és folyamatokat,
amelyek lehetővé tették, hogy a mély demokratikus gyökerekkel rendelkező cseh
társadalom polgári társadalomként nyilvánuljon meg. Azt is állítja, hogy e
polgári társadalom nyomása volt az, amely alapvetően előrevitte a
csehszlovákiai politikai folyamatokat 1968-ban.
Ezzel kapcsolatosan a szerző
azon elmélkedik, hogy a történelem újraértelmezése ugyanúgy hozzátartozik az
adott társadalom történetéhez, mint maguk a konkrét események és folyamatok.
Így például a huszitizmus már szinte teljesen kiesett a társadalom tudatából,
amikor Palacký, majd később Masaryk újraértelmezte, és az addigi cseh
történelmi folyamat középpontjába állította, nagy értékeket tulajdonítva neki.
A masaryki demokratizmus eszméje erre a huszita hagyományra épül, s ez
nyilvánult meg 1968-ban is.
Ezzel kívánja igazolni azon
állítását, hogy semmi sem halott egy társadalom történetében. Egyúttal azt is
igazolja vele, hogy a cseh társadalom többször ki akarta nyilvánítani
demokrácia-akaratát, amit minden alkalommal (1938, 1945, 1968) idegen erők
nyomtak el. (Miközben e kérdésekről elmélkedik, egy-egy mondattal saját
társadalma komplexusait kívánja enyhíteni, azt bizonygatva, hogy az semmivel
sem alábbvaló, mint a többi európai nemzet, sőt, ha lehet, még kiválóbb: „Míg
Németországba e században kétszer hozták idegen tankok a demokráciát, addig hozzánk
azért érkeztek, hogy ezt eltöröljék. Ebben az értelemben szemtől szemben más
európai nemzetekkel nem kell magunkat szégyellnünk. Ebben az értelemben a
Prágai Tavasz üzenete a legkevésbé sem halott.”)
Külön szól arról, hogy miért
alacsony a csehek politikai kultúrájának szintje. Ennek okát mindenekelőtt
abban látja, hogy mind a polgárok, mind a politikusok azonosítják az ideológiát
a politikával. Szerinte ugyanis a politika, a gyakorlatban megvalósítva, nem
szabad, hogy ideológiaként működjön, mert akkor súlyos hibákat eredményezhet. A
nem előrelátó, nem körültekintő politika ugyanis az ideológia foglyává válik.
Ennek kapcsán (és más alkalmakkal is) védelmébe veszi Machiavellit és annak a
gyakorlati politikára vonatkozó nézeteit. Machiavelli nagy érdeme, hogy
demisztifikálta a politikát. Újra Masarykot hozza fel példának, aki amíg a
gyakorlati politikára nem kényszerült, elutasította Machiavelli nézeteit.
Megállapítja, hogy a politikának az ideológiával való azonosítása máig a cseh
politikai gondolkodás egyik betegsége. A cseh politika még mindig nem szabadult
meg az ideológiai ballaszttól, és magán hordja keletkezési idejének, a
romantikának a jegyeit. A cseh nemzet ugyanis a romantika korában vált
politikai nemzetté, Palacký és Havlíček ekkor készítette el az elkövetkező
időszak nemzeti alapprogramját. A szerző megvédi Herdert és azokat a cseh
nemzetébresztőket, akik bizonyos cseh történészek szerint nem csupán „kávéházi
társaság” voltak, de ha őket a cseh társadalom alulról nem támogatta volna,
akkor erőfeszítéseik hiábavalók lettek volna.
A cseh politikai nemzet
születésének folyamatával foglalkozva megjegyzi, hogy ez volt az az időszak,
amikor a csehországi németek és a csehek egymástól kezdtek eltávolodni. Míg
Palacký a cseh nemzeti törekvések védelmét és érvényesítését inkább az
osztrák fennhatóság alatt látta eredményesebbnek, addig a csehországi németek a
sajátjukat a német (porosz) fennhatóság alatt. A cseh–német viszony ettől
kezdve válik azzá, ami a németek 1945 és 1948 között véghezvitt kitelepítéséhez
vezet.
Az újkori cseh politika tehát
Boček szerint romantikus és ideologikus, s ez érvényes nemcsak a kommunistákra,
hanem pl. Václav Klausra is. E politikának általában a nemzet a központi
értéke, és kevésbé képes államban, államérdekben gondolkodni. Ennek máig ható
következménye a tényleges cseh külpolitika hagyománynélküliségéből fakadó
hiányossága. A szerző szerint az államban való gondolkodás gyengesége miatt nem
került sor állami kérdésekben egyszer sem népszavazás kiírására, az pedig nyugtalanító,
hogy a cseh politika legjellemzőbb gyenge pontjai közé tartozik a külpolitika.
Az a tapasztalat, amit a magyarok a dualizmus idején megszerezhettek, a
cseheknél a mai napig hiányzik.
Érdekes meglátása a szerzőnek
Csehszlovákia létrejöttével kapcsolatban az, hogy Szlovákia újjáélesztése, az
ebbe való „befektetés” Csehország, a csehek geopolitikai érdeke volt, amit
Masaryk felismert. Mert ha nem sikerült volna megállítani a szlovákok
elmagyarosítását, akkor a csehek el lettek volna zárva a szlávoktól, szigetként
a német tengerben, amelyet keleten a magyarok zártak volna le. A cseh
történelem sorsfordulóinak elemzése kiterjed a Müncheni Egyezmény (1938) és az
utána következő események elemzésére is. Jellemzi a politikusi előrelátás
fontosságát, és egyúttal olyan példát hoz fel, amely azt mutatja, hogy ez
önmagában nem elegendő. Szól arról, hogy Edvard Beneš előrelátó volt, talán
túlságosan is, amikor aláírta a müncheni egyezményt. Emiatt élete végéig
„müncheni komplexusban” szenvedett; a cseh politikában új szindróma született,
a „münchenizmus” szindrómája. Sokan azt állítják, hogy az 1968-as bevonulással
is ez a szindróma erősödött meg, sőt egyesek szerint az 1992-es szétválás
idején is ez valósult meg. Lényege az ellentevékenység nélküli kapituláció az
agresszív erők előtt. A kötet szerzője ezt a szindrómát a politikai rövidlátás
megnyilvánulásaként értelmezi. A müncheni komplexus erősen deformálta a cseh
lelket, és az egyik oka volt annak, amiért 1948-ban a kommunisták olyan könnyen
győztek Csehszlovákiában.
Önálló esszében vázolja fel
azt, amit a közép-európai gondolatról és összefogásról gondol. Határozottan
megerősíti, hogy a cseh politika és külpolitika legnagyobb hiányossága és
tévedése, hogy nem tudatosítja a közép-európaiság fontosságát. Pedig a cseh
politika alapvető és állandó jellemzője a közép-európai sors. Lényege a
„köztesség”, azaz a Németország és Oroszország közötti lét. Európa ezen része
mindig a Nyugat ütköző- és védőzónája volt, ebben gyökerezik e térség
instabilitása, politikai és állami alakulatainak ideiglenessége,
változékonysága.
E térség nemzeteinek mindig
sok erőt kellett áldozniuk a védelemre, és kevés maradt arra, hogy civilizációs
és kulturális aktivitással foglalkozzanak. E szerep és feladat az oka, hogy a
cseh államnak többször megszakadt a jogfolytonossága, és ugyanez érvényes e
térség más államaira is. Így ez a térség Európa neuralgikus pontját képezi.
Csehországot Boček szerint ráadásul máig három olyan hagyományos vonal
keresztezi, amely a katonai vonulások és népvándorlások vonala.
A cseh történelem két fő
vonulatát a szerző szerint (Palackýval egyetértve) a németekkel való
összecsapások és a közép-európai politika adja. Ez utóbbit több cseh király is
szorgalmazta. Olyan, egymásnak kölcsönösen alárendelt hatalmi rendszert
alkottak, amely addig működött, amíg a három (a cseh, a lengyel és a magyar)
királyság közül az egyik ki nem esett. A Habsburg-monarchia ebből hasznot
húzott és részben ennek az alapjain jött létre.
Az újkori cseh(szlovák)
külpolitika e térség geopolitikai egymásrautaltságát, összefonódását nem eléggé
tudatosítja, amire már többször rá is fizetett. Ez érvényes a cseh
külpolitikára 1918 óta, és Csehszlovákia 1992-es szétválása után is. Az önálló
cseh külpolitika 1993-tól folyamatosan azt bizonyítja, hogy a csehek csak
önmagukkal foglalkoznak, és képtelenek arra, hogy szomszédaikkal jó viszonyt
alakítsanak ki. A szerző szerint ennek nem önmagában a cseh jellem, hanem a
cseh politika dilettantizmusa az oka.
A csehek tehát Közép-Európával
sorsközösségben élnek, és akárhogyan is szeretnék, ettől nem fognak tudni
megszabadulni. Ezt vállalniuk kell, és meg kell szabadulniuk a közeli és távoli
szomszédaikkal szembeni régi és új előítéleteiktől és komplexusaiktól.
Csehszlovákia szétesése így a térség számmára is rossz előjelnek számít.
A cseh politika, Boček
szerint, a saját német és orosz traumáját rosszul kezeli, és emiatt számos
problémája keletkezett. Az egyik oldalon szervilisen, a másik oldalon
közönségesen reagál. Ennek taglalásánál sorra veszi a cseh–orosz és a
cseh–német kapcsolatok fejlődését és jellemzőit történelmileg és a jelenben is.
A cseh–orosz viszonyt taglalva
megállapítja, hogy más civilizációról, más értékrendről, más kultúráról van
szó, ezért illuzórikus és hibás lépés volt, hogy a XIX. században és a XX.
század első felében oly lelkesen és kritikátlanul közeledtek feléjük. Ezzel
együtt a cseh társadalom 1948 és 1990 között az orosz politikával kapcsolatban
megszerezte a maga rossz tapasztalatait.
A cseh–német viszonyt illetően
a szerző megállapítja, hogy az a két társadalomnak a cseh területek
megszerzéséért folytatott harcára épül. A történelmi folyamatot ismertetve
bizonyítja, hogy voltak időszakok, amikor politikailag és gazdaságilag a
németek voltak domináns helyzetben, és voltak olyan időszakok, amikor a csehek
kerekedtek felül. Ennek fényében védelmébe veszi a németeknek az 1945 és 1948
között lefolytatott kitelepítését. Helyesnek tartja Beneš azon kijelentését,
hogy a németeket végül nem büntetésként, hanem preventív intézkedésként telepítették
ki, és a felelősséget egyértelműen áthárítja a szövetségesekre, akik erről
döntöttek.
Cseh (és európai) szempontból
megnyugtatónak tartja a cseh–német viszony ilyen (végleges) megoldását, és
elítéli, hogy V. Havel csehszlovák köztársasági elnökként már 1990 január
elején bocsánatot kért a németektől a kitelepítésért. (Ezt mindenekelőtt azzal
indokolja, hogy a németek jóval nagyobb szenvedést okoztak a cseheknek és a
világnak a nagynémet politikával és a csehek kiirtására irányuló programjukkal,
mint a csehek a németeknek a kitelepítéssel.)
Úgy értékeli, hogy a
cseh(szlovák) külpolitika nagy hibát követett el azzal, ahogyan a német
egyesítés kérdéséhez hozzáállt, és nem használta ki a lehetőséget az egyesítési
tárgyalásokon való részvételre. A cseh–német viszony szempontjából azt sem
helyesli, hogy 1997 végén aláírták a cseh–német megbékélési nyilatkozatot, mert
ez egyrészt nem a cseheknek, hanem a németeknek volt az érdeke, másrészt a
közös történelem rossz értelmezésére ad lehetőséget: az áldozatot és az
agresszort egy szintre helyezték, és a németeknek megadták a lehetőséget arra,
hogy eltűnjön a bűntudatuk azért, hogy két világháborút is kirobbantottak.
Németország az egyesítéssel hatalmas lett, és nincs kizárva, hogy ahelyett,
hogy vezetné Európát, majd uralni akarja azt. Kifogásolja azt is, hogy
Németország a háború után még nem vizsgázott le abból, hogy tényleges válság
esetén a társadalom valóban képes-e arra, hogy demokratikus maradjon.
A cseh–német viszony
taglalásának módszerével, hangnemével és következtetéseivel Boček azt
bizonyítja, hogy azokhoz a cseh értelmiségiekhez tartozik, akik a cseh
társadalom mélyen gyökerező demokratizmusát szembeállítják a németek
demokratizmusának megkérdőjelezésével. Egyúttal azok közé is tartozik, akik a
cseh társadalom, a cseh nemzet egyik alapvető pozitív küldetését abban látják,
hogy ébren tartsák Európában a németektől való félelmet, a németekkel szembeni
éberséget. Ez szerinte a cseh politika egyik európai feladata, a másik pedig a
céltudatos közép-európai politika megvalósítása.
Esszéiben Boček foglalkozik a
demokratizmus, a liberalizmus és más politikai eszmék és ideológiák
magyarázatával, és taglalja, hogy szerinte és Masaryk szerint mi az egyéni jog,
az emberi jog, a csoportjog és a kollektív jog jelentése. A történelem és a
politika kapcsolatát megfogalmazva úgy véli, hogy az nem az osztályharcok
folyamata, hanem a társadalmi ellentétek és kölcsönös kapcsolatok közötti
egyensúly keresésének, elvesztésének és újra megtalálásának története. Nem
létezik társadalom ellentétek nélkül, mint ahogy a kölcsönös kapcsolatok nélkül
sem. A társadalom állandó keresés, a politika állandó folyamat. Az örök
harmónia társadalma nem létezik, ez olyan álom, amely a történelmet előre
hajtja, de amelyet soha nem lehet megvalósítani.
A cseh történelem
jogfolytonosságának hiánya mellett a cseh társadalom és politika problémája az
is, hogy így a cseh politikai elit sem folytonos. Ennek elemzésével külön
esszében foglalkozik a szerző, és aktualizálja is a problémát.
A liberalizmussal mint a
demokratizmustól sokban eltérő ideológiai és politikai gyakorlattal azért
foglalkozik sokat, hogy bizonyítsa, a cseh társadalom és a cseh politika
számára nem az előbbi, hanem az utóbbi a fontosabb és mélyebb politikai érték.
Ezzel azt kívánja megerősíteni, hogy a jelenlegi cseh politikai vezetés nem jó
úton jár, amikor a liberalizmus gazdasági és politikai irányítási módszereit
alkalmazza. A liberalizmus és a liberálisok hibáinak bemutatását arra
használja, hogy igazolja a nemzeti érdekek, a nemzeti értékek, a nemzethez
tartozás fontosságát, és az európaiságnak mint a nemzeti érdekek egyeztetésének
kívánalmát. Ezért a jelenlegi cseh politikai gyakorlattal ellentétben pontosan
és világosan meg kell fogalmazni a cseh nemzeti érdekeket, és nem kell szégyellni
annak meghatározását sem, hogy miben áll a cseh biztonság és szuverenitás. A
cseh kérdés részének tekinti tehát a cseh érdekek egyértelmű megfogalmazását.
Végezetül arról ír, amiért e
kötetet megírta: Csehország, a cseh társadalom mély válságban van, s nemcsak
politikailag és gazdaságilag, hanem társadalmilag és nemzetileg is. Ennek fő
okát Csehország és az egész térség történetének súlyos folytonossághiányában
látja, ami jellemző az egész XX. században. Azóta semmilyen érték- és
viszonyrendszernek, semmilyen társadalmi és politikai formának nem volt elég
ideje arra, hogy meghonosodjon és kikristályosodjon. 20–30 évenként új
rendszert kell felépíteni, s azóta folyamatosan tagadni kell az előző múltat.
Ennek csehországi következménye például az, hogy nincs tényleges konzervatív
párt, igazi konzervatív programmal. Ezzel kapcsolatban elemzi a radikalizmus és
az extrémizmus különbségeit. Eszerint a radikalizmus a problémák gyökeréig hat,
a dolgok, a problémák alapvető okait keresi, s ezeket végiggondolja. Az
extrémizmus olyan szélsőség, amely megelégszik az egyszerű, felszínes, szimpla
megoldásokkal, így cinizmus jellemzi.
A cseh kérdés megoldását
tekintve azt állítja, nem kell arra törekedniük, hogy európai kérdéssé váljon,
mint ahogy annak idején Masaryknak ezt kellett tennie, mert ma már a
nagyhatalmak és a NATO tisztában vannak azzal, hogy Csehországnak mekkora a
geostratégiai jelentősége, hiszen a fő európai stratégiai vonalak mentén
fekszik. Ezt ki kell használniuk, és Németországgal szemben kell saját magukat
biztosítaniuk. Emellett meg kell őrizniük identitásukat, meg kell védeniük
saját nemzeti érdekeiket, a gazdaságiakat, a szociálisakat, a kulturálisakat és
a szellemieket. Erre van remény, mert míg a cseh politika tragikus
folytonossághiányban szenved, addig a cseh kultúra megőrizte fejlődésének
folytonosságát. A kulturális újjáéledést a humanizmus, a demokratizmus szelleme
és az erős szociális érzés hatja át. Ennek alapján a kultúra feladata, hogy a
politika kontinuitását visszaadja. A cseh politika és társadalom legsürgetőbb
feladata szerinte az új középosztály kialakítása, az új politikai elit
létrehozása és a hazai tőke növelése.
A szerző szerint tehát Masaryk
volt az, aki észrevette az összefüggést a cseh nemzeti ébredés és a cseh
reformáció gondolatai és elvei között. A cseh reformáció a cseh demokratizmus
alapja, mert rendkívüli hangsúlyt fektetett az oktatásra és a művelésre, a
kultúrára, az emberi kapcsolatok fejlesztésére és az általános felemelkedésre.
Ezért kap a cseh gondolkodás hagyományában oly nagy hangsúlyt az erkölcs
kérdése. A cseh történelemben akkor áll be a folytonosság hiánya, amikor a cseh
gondolkodás hagyományának ezen etikai alapjait megtagadják, és cinizmussal
helyettesítik. Ebbe a hibába esik bele a mai cseh klausi politika is. Mert
megfeledkezik azon cseh szellemi hagyományról, hogy az ember és a társadalom
szervesen összetartozik, egymástól elválaszthatatlan, szerves struktúra.
Csehországban ezért nemcsak gazdasági, közigazgatási és politikai válság, hanem
erkölcsi és gondolkodásbeli válság is bekövetkezett. Holott éppen az integrális
demokratizmus és humanizmus cseh hagyománya lenne az, amivel a cseh társadalom
Európa számára is jó példával járhatna elől.
Boček, Jaroslav: Hry s českou otázkou (A cseh kérdéssel folytatott játékok). Melantrich, Praha, 1997, 173.
Hamberger Judit