Klió 1999/1.
8. évfolyam
Svájc és a menekültek (1933–1945)
Svájcnak a II. világháborúban játszott szerepéről folyó jelenkori viták két kérdéscsoport köré koncentrálódnak, egyrészt a náci zsidóüldözés következtében Svájcba menekített „alvó” vagyonok kérdése, másrészt Svájc és a tengelyhatalmak gazdasági együttműködésének kérdése köré.
A háború utáni években a
menekültügy nem váltott ki olyan vitát, mint manapság. A tartós menekült
státusz bevezetése, valamint a menekültekről való állami szintű gondoskodás
1947. márciusi bevezetése a menekültügy javítását tűzte ki célul. A Szövetségi
Tanács elzárkózott azonban annak az összegzésnek a közlésétől, ami a felelősség
kérdését vetette fel a háborús évek menekültügyi politikájával kapcsolatban.
Kivételt képez a Beobachter
című újság, amely 1946-ban megjelentetett egy „fehér könyvet”, a svájci
menekültügyi politika éles kritikáját. Megkérdőjelezte Svájc addig
egyértelműen jogosként elkönyvelt politikáját, érvként említve, hogy a
menekülteknek mindössze 2 százaléka akart az országban maradni.
A művészetek nyelvén egyetlen
kritika fogalmazódott meg ezidőtájt, egy film, melynek címe Az utolsó esély
volt. Miután 1954-ben olyan német levéltári anyag bukkant fel, amely elmarasztalta
Svájcot, Karl Ludwig szövetségi tanácstag elrendelte a téma
feldolgozását. Ez az anyag azonban a nemzetközi feszültség miatt csak később
jelenhetett meg. Ludwig nem akarta a kérdést teljes mélységében tisztázni,
például nem foglalkozott a menekültek tartózkodási feltételeivel, de
kíméletlenül leleplezte a hatóságok restriktív magatartását. Hiányosságként
tüntette fel, hogy a menekültekkel elsősorban az idegenrendészet foglalkozott,
s hogy a katonaság is visszahúzó erőként viselkedett. Néhány kanton kitűnt
feltűnően negatív beállítottságával. Nem fogadta el ürügyként, hogy nem tudták
az emberek, mi történik a Harmadik Birodalomban. Mentségül hozta fel azonban,
hogy a menekültek esetleg titkos tevékenységet folytathattak, illetve
Németország katonailag fenyegette Svájcot.
A kérdés aktualizálásában az
az önáltató illúzió is felmerült, hogy Svájc sok 56-os magyar menekültet
fogadott be, s ez a menekültekkel szembeni megváltozott magatartást jelent. Ezt
a gondolatsort viszi tovább az 1979–81-es menekülttörvény, amely nemcsak a
politikai okot, hanem a vallási és faji üldözést is okként fogadja el a
menekült státusz kérdésében.
A hatvanas években lehettünk
tanúi a menekültpolitikában a második nagy feltárási, leleplezési hullámnak.
Ekkor jelent meg a Ludwig-jelentés könyv formában, s ekkor írta Alfred
Häsler A csónak megtelt... című könyvét. Häsler a nemhivatalos
menekültpolitikát vizsgálta, s meg kellett állapítania, hogy a svájci
Írószövetség is restriktív módon viselkedett.
A második hullámhoz sorolható Walter
Matthias Diggelmann A hagyaték című, 1965-ben megjelent regénye is,
aminek aktualitását a magyarországi 1956-os forradalmat követő kommunista
boszorkányüldözés elítélése jelentette. Nemcsak a kritizált polgárság, hanem
maguk a balosok is túlzásnak minősítették polémiáját. A második hullámban
rehabilitálták a St. Gallen-i rendőrfőnököt, Paul Grünningert, akit 1938-ban
illegális menekülttámogatás vétsége miatt azonnali hatállyal elbocsátottak.
A menekültkérdés harmadik
mérföldkövét az az 1995-ben Andre Lasserre tollából származó tanulmány
jelenti, amiben a szerző a menekülttáborokban lévő életkörülményeket vizsgálta.
Häsler és Lasserre munkái közé
esik Edgart Bonjour (1970) és Werner Rinks (1974) könyve, illetve
tévés dokumentumsorozata. Bonjour továbbra is a hivatalos svájci magatartást
igazolja, miszerint a visszafogott menekülttámogatásnak az volt a célja, hogy
elkerüljék a német intervenciót. Szerinte a Svájc által nyújtott segítség (29
ezer emigránst fogadtak be) kimerítette az ellenállás fogalmát. Ugyanakkor
Svájcnak felrója, hogy nem használta fel semlegességét a humanitás jegyében.
Ezzel megdőlt a minden politikai és katonai menekültnek segítséget nyújtó Svájc
mítosza.
1976-ban Peter Dürrenmatt
felveti a bűnösség kérdését a széles nyilvánosság előtt. Szerinte Svájc csak
részben állta ki a próbát, s volt, amiben csődöt mondott. Dürrenmatt
magyarázatot is ad a svájciak magatartására, s ez a magyarázata élelmezési
nehézségeken és a honvédelem kérdésén alapul. 1979-ben sugározta a svájci
televízió a Holocaust-sorozatot, amelyben H. Braunschweig
felvetette a „Nem volt tudomásunk róla” – tézis tarthatatlanságát. 1981-ben
pedig elkészült A csónak megtelt... című regény filmváltozata.
A menekültprobléma a 70-es
évek óta a fontos, állandóan figyelemmel kísért témák közé tartozott a
médiában, különös tekintettel az évfordulókra. Például 1988-ban cikkek jelentek
meg a J-pecsét (J = Jude) bevezetése évfordulóján, illetve 1992-ben, a határok
lezárásának évfordulójáról emlékeztek meg.
A menekültek történetéről és
Svájc szerepéről szóló vita 1994-ben Jacques Picard munkájával
folytatódott, aki megírta a svájci antiszemitizmus történetét. A Szövetségi
Tanács ez évben határolódott el Svájc 1933–1945 közötti antiszemita
magatartásától, és 1995. május 7-én, a háború befejezésének évfordulóján Kaspar
Villiger államszövetségi elnök elismerte Svájc bűnösségét. Ez a beismerés
további rehabilitációkkal folytatódott. Hivatalos elismerést kapott Carl
Lutz, aki 1944–1945-ben Budapest svájci főkonzuljaként többezer zsidó
megmentésén fáradozott, hazatérte után azonban elismerés helyett bizalmatlanság
és gyanú fogadta. Szintén rehabilitálták Friedrich Bornt, aki a
Nemzetközi Vöröskereszt delegáltjaként ugyancsak Budapesten, a zsidók
megmentését fáradozott. A munkát megkönnyítette, hogy Jean-Claude Faves
korlátlan hozzáférést biztosított a Nemzetközi Vöröskereszt archívumához.
A tanulmány második felében a
szerző összesen kilenc kérdést vesz sorra, amelyek kapcsán a témára vonatkozó
ismeretek jelen állapotának helyzetét, a kutatási eredmények bemutatását ígéri.
Bevezető mondatában úgy véli, hogy Svájcnak a második világháború alatt
folytatott menekültügyi politikáját már alaposan feltárták: a legfontosabb
kérdéseket már megfogalmazták, és azokra helytálló válaszokat is adtak. E
megállapítás különösen vonatkozik a legelső témakörre: mennyit tudtak, illetve
tudhattak a kortársak a zsidóüldözés mértékéről. 1957-ben még csupán a svájci
politikát igazoló magyarázat hangzik el (túlzottan kevés információ állt
rendelkezésre, és a beérkezett jelentésekről sem lehetett tudni, hogy nem
háborús propagandáról van-e szó), 1994-ben azonban megjelent Gaston Haas
munkája, amely szisztematikusan feltárta, hogy mit lehetett Svájcban 1941–1943
között a zsidóüldözésről tudni. Aki tudni akarta, az tudta – mind a mai napig
érvényesül ugyanis az a tendencia, amely túlértékeli a cenzúra korlátozó
hatásait. A jelen is kínál számos olyan esetet, amelyekről sokat lehet tudni,
de az olvasók nem értékelik azt olyan folyamatként, amely személyes állásfoglalásra
kötelezne. Ez a pont átvezet a következő kérdéskörhöz: milyen volt az akkori
áldozatokhoz fűződő érzelmi viszony.
Jóllehet általában a
menekültpolitikáról volt szó, ez az adott helyzetben ténylegesen
„zsidópolitikát” jelentett, az pedig alapvetően antiszemita volt. Ugyanakkor az
antiszemita politikát csak akkor véli helyesen értékelhetőnek, ha azt
elszakítjuk a nemzetiszocializmusra való koncentrálástól, és abba a történeti
összefüggés-láncolatba helyezzük bele, amelynek során már 1918-tól kezdődően és
a 20-as években is folytatólagosan kimutatható az antiszemitizmus jelensége.
Nagyon tanulságos ezzel kapcsolatban Uriel Gast disszertációja, amely
az idegenrendészet történetének kezdeteit taglalja.
A harmadik kérdéskört a
felelősök megnevezésének szenteli a szerző. Megállapítása szerint az 50-es
években kettős tendencia érvényesült: egyrészt az illetékes minisztert és a
rendőrfőnököt megnevezték, mint a legfőbb bűnösöket, de ugyanakkor felhívták a
figyelmet arra is, hogy egyes személyeket nem lehet bűnbaknak kikiáltani. Ha
már a felelősségről van szó, akkor az valamennyiünkre vonatkozik. Ilyen
általános nyilatkozatokkal azonban nem lehet megelégedni, hisz ez ahhoz vezet,
hogy ha mindenki felelős, végül is senki sem az. Ehhez kapcsolódik az a
dichotóm megosztás, hogy az egyik póluson állt a menekültbarát „nép”, míg a
másikon a menekültekkel szemben ellenséges kormányzat. Jóllehet ez a felosztás
nem állja meg a helyét, hisz abból kellene kiindulni, hogy a hatóságok a
lakosság többségének magatartását tükrözik, ebben az esetben azonban a
hatóságok nem riadtak vissza, hogy a részvét jeleit észlelve represszív
intézkedéseket hozzanak. A parlamenti pártok közül a nagy polgári pártok az
1942. szeptemberi, döntő vitában támogatták a kormány menekültügyi politikáját,
a szociáldemokraták viszont határozottan liberálisabb politikát követeltek.
A menekültpolitikával
kapcsolatos magatartás területi variánsainak vizsgálata is jelentős
különbségeket mutat fel: a határmenti kantonok valamint a nagyvárosok (Basel,
St. Gallen, Tessin) sokkal kedvezőbb politikát folytattak, mint a belső
területek, illetve a vidéki részek. A svájci lakosság többségében minden
valószínűség szerint feszültség keletkezett, egyrészről az absztrakt államrezon
hivatali képviselői között, akik joggal tekinthették magukat a népakarat
végrehajtóinak és a magán segélyszervezetek között, akik a humánum frontján
állva, konkrét emberi sorsokkal szembesültek.
A szerző a további pontokat a
motívumok meghatározásának, a történelmi összefüggésekbe való beágyazásnak és
ideológiakritikának, az érintettek nagyságrendje nagyon fontos és sokat
vitatott kérdésének, a tartózkodási feltételek részleteinek, néhány példa
erejéig egyéni sorsoknak valamint a svájciak által külföldön nyújtott
segítségnek szentelte.
A dolgozat utolsó fejezete a
kutatási tervekről szól. A szerző megismétli azt az állítását, hogy a svájci
menekültügyi politika története alapvetően már feltárt, megnevezi azokat a
forráskiadványokat, amelyek nyomtatott formában is hozzáférhetővé teszik az
érintett évek hivatalos okmányainak vonatkozó részeit. Véleménye szerint csak
néhány marginális kérdés és szempont maradt még feltáratlanul. A megjelenési
évek is mutatják, hogy ezek a legutóbbi évek kutatómunkájának termései,
bizonyára nehezen választhatók el attól a még mindig zajló folyamattól, amely
valamennyi elérhető részlet ismeretére törekszik, nagyon is pragmatikus
szempontok által vezérelve. A cikk jó összefoglalását adja a szerző
szempontjait erősítő régebbi és újabb szakirodalomnak.
Georg Kreis: Die schweizerische Flüchtlingspolitik der Jahre 1933-1945 (Az 1933–45 közötti évek svájci menekültpolitikája). In: Schweizerische Zeitschrift für Geschichte, 1997/4. 552–579. p.
Barabásné dr. Deme Zsuzsa