Klió 1999/1.
8. évfolyam
Franciaország katonapolitikája Afrikában
Joseph Canal tábornok a saint-cyri Katonai Szakiskola volt hallgatója, a Modern Afrika és Ázsia Felsőfokú Tanulmányok Központjának diplomása; disszertációt írt az Indiai-óceán stratégiai fontosságáról, több katonai alakulat (ejtőernyősök, gyalogság) parancsnoka, részt vett számos afrikai bevetésben, cikkek, tanulmányok szerzője.
Franciaország Afrikában
megvalósított katonapolitikáját a Jaltai Egyezmény és az 1989 közötti
időszakban vizsgálja. Az 1989-es évet számára olyan események szimbolizálják,
mint a berlini fal ledőlése, az iszlám nők fátyolviselete, ami a muzulmán
integrizmus megtestesítője az öltözködésben.
A tábornok szerint súlyos
fenyegetést, veszélyt jelent, hogy a párizsi politikai körök egyre inkább
feladják kapcsolataikat az afrikai kontinenssel, részben maguknak a franciáknak
az érdektelensége, részben az USA totális hegemóniára törekvő erőszakossága
miatt. Idézi de Gaulle külpolitikáját, amelyet az atombomba és Afrika
határozott meg, és akinek szilárd elhatározása volt, hogy Franciaországot az
atomfegyverrel rendelkező országok s a Biztonsági Tanács tagjává teszi.
Politikáját azonban az Atlanti Szövetség elkötelezettjei és a velük
szövetkezett pénzügyi körök keresztülhúzták, őket pedig olyan újságírók
követtek ideológiájukkal, mint R. Cartier, Ph, de Baleine. Ráadásul
ezeket a korabeli újságírókat olyan elit olvasta, illetve nézte a tévében,
amely vagy az atlanti politika vagy a harmadik világ híve volt, „de semmi
esetre sem realista”. 1974-től Franciaország katonapolitikáját az USA égisze
alatt folytatták. 1981-től az ország afrikai katonapolitikája kétarcú volt:
igyekezett folytatni a de gaulle-i vonalat, engedményeket tett a harmadik világ
ideológusainak, de mindenestre annak az európai politikai vonulatnak a
„nyúlványa”, amely a világelsőbbségre törekvő USA érdekeinek vetette alá magát.
1960–1975 között az Afrikában lévő katonai erők már elhelyezkedésük
alapján is az elrettentést szolgálták Dakarban, Port Bouët-ban, Fort Lamy-ban,
Dzsibutiban;
1975–1985 között Afrikát olyan fedőnevű katonai operációk,
beavatkozások védelmezték, mint a Taco, Manta, Karvaly, Sába I. és Sába II;
1986–1995 között – két akciót leszámítva – Franciaország lemondani
látszott önálló intervenciós erejéről. Ma pedig az USA által ellenőrzött
NATO-ban való részvétel teljesen leszűkíti a cselekvési szabadságot, s
„csodálatos katonáink felöltik az egyedüli világhatalom zsoldosainak
Nessus-ingét”. A fentebb említett afrikai katonai bázisok jelentősége pedig
óriási mértékben visszaesett az amerikaiak közép-keleti jelenléte miatt.
Furcsa, hogy e kettős
stratégiai törés, amelyet tehát a berlini fal leomlása és az iszlám integristák
sikeréről tanúskodó fátyol megjelenése jelez, semmilyen intézkedést nem vont
maga után, mint régebben. Lehet, hogy mindezek a mulasztások egy okra
vezethetők vissza: egyetlen hatalom óhajtja irányítani a világot? „Valóban, az
USA irányítja mind az ENSZ-t, mind annak fegyveres karját, a NATO-t?” Mit tehet
Franciaország, ha el akarja kerülni a Németországhoz csatolást s a franciák
amerikaiak általi elkubaizálását? Olyan stratégiát kell találnia, amelyben
ismét az atombomba s Afrika játszanak szerepet, bár valószínűleg kevesebb
bombával, de mindenesetre „méltányosabb kapcsolatok kiépítésével Afrikával”.
Canal tábornok hárompólusú
világrendet tart optimálisnak (USA, Európa, Ázsia), megvalósításának
azonban Franciaországban komoly akadályai vannak. Így pl. a neo-kartierizmus, a
Le Pen-féle bevándorlás-ellenes politikusok és a harmadik világ ideológusai.
A II. világháború utáni,
Afrikával kapcsolatos francia és amerikai megközelítésekben a következő
szakaszokat különbözteti meg:
1945–1955 között az USA „elkésett kolonializmussal” vádolta meg Franciaországot;
1955–1969 között közeledett egymáshoz az USA és Franciaország; ennek
két oka volt: mindkét nemzet politikusai tartottak attól, hogy a dekolonizált
Afrika a Szovjetunió hatása alá kerül, illetve – Franciaország után – az USA is
egyre jobban belebonyolódott a vietnami háborúba;
1969–1990 között Franciaország az atlanti-politika keretében azért
tette magáévá az USA Afrika-politikáját, hogy Afrikát kivonja a Szovjetunió
vonzásköréből.
A jelenlegi erőviszonyok
alapján a „helyzet reménytelennek látszhat. Úgy tűnik, most már minden nemzet
jövőjét az egyetlen világhatalom irányítja, amely a Szovjetunió bukásának fő
haszonélvezője”. Canal az USA segítőit látja az ENSZ-ben, a NATO-ban, a
Nemzetközi Valutaalapban, a Világbankban; mindezek az intézmények a dollárnak
mint referencia-valutának a védelmében osztogatják a demokráciáról tanúskodó
bizonyítványaikat mindazoknak, akik alávetik magukat e rendszernek. Ennek
viszont az lehet az eredménye, hogy a bőségben dúskáló Észak túlságosan
felingerli a szegény, fiatal Délt, amelynek kilátástalanságban tengődő lakói az
iszlám zászlaja alatt indulnak harcba. Súlyos a mulasztása az elitnek,
amely nem tud, mintegy „gépszíj” szolgálni a hatalom és a tömegek között. A cél
végülis az lenne, hogy az ember ne csak a „gazdasági haladás tárgya, hanem a
fejlődés alapja legyen”.
Franciaország pedig csak az
Afrikával való szoros együttélés révén valósíthatja meg önmagát; egy olyan
újfajta szövetségben, amelyet a partnerek közösen állapítanak meg s dolgoznak
ki.
Joseph Canal: La politique militaire de la France en Afrique entre Yalta et la rupture stratégique de 1989. (Franciaország katonapolitikája Jalta és az 1989-es stratégiai szakadás között) Mondes et cultures. Académie des Sciences d’Outre-Mer, Párizs, 110–125.; 1997. 406. o.
Kun Tibor