Klió 1999/1.
8. évfolyam
Kennan Hosszú Távirata és az NSC-68-as memorandum a
hidegháború korszakából
A szerző, Efstathios
T. Fakiolas, a londoni King’s College kutatója részletes elemzést nyújt a
címben említett két dokumentumról, ám előbb – kissé hosszadalmasan – elmagyarázza,
miért alkalmazta éppen az összehasonlító elméleti elemzés módszerét.
A hidegháború eredetét illetően háromféle elméletet említ: a
hagyományos, vagy ortodox felfogás szerint a hidegháború kialakulásáért a
szovjet terjeszkedési politika okolható; a revizionisták viszont úgy vélik, az
amerikaiak agresszív szovjetellenes politikáját terheli a felelősség; végül a
posztrevizionisták sem egyiket, sem másikat nem fogadják el, véleményük
szerint sokkal összetettebb a magyarázat.
Ami pedig a szerző által választott vizsgálódási módszert illeti, nem a
koncepcionális tárgyalási módot, nem a hagyományos történelmi analízist, hanem
a teoretikus módszerek közül a kontrollált összehasonlítást alkalmazza. Ez azt
jelenti, hogy egy esettanulmánynál valami előre megállapított, elméleti
hipotézis mentén halad a vizsgálódás, ami alkalmat ad a történetírónak, hogy
közben megmagyarázza a történelmi valóság fontosabb elemeit.
A szerző vezérfonalul a realizmust, ezen belül nem a strukturális
realizmust – amely azt vizsgálja, hogyan hat a rendszerből fakadó kényszer az
államok magatartására, azaz képesek-e az egyes államok a hatalmuk révén a saját
akaratuk irányába kényszeríteni más államokat –, hanem a hagyományos,
klasszikus realizmus szemléletét választotta – ez viszont arra figyel, hogy a
nemzetközi anarchia vonásai, azaz a rendszer kényszerei és lendülete,
hozzáadódva az egyes államok egyedi vonásaihoz milyen speciális viselkedésre
vezetheti az államokat. A strukturális realizmus inkább leíró, a hagyományos
realizmus pedig előíró jellegű, mert alkalmazható politikát javasol az
államoknak a nemzetközi anarchiával szemben. A képlet érthetőbbé tétele
érdekében a szerző – Stephen Krasner nyomán – két modellel dolgozik. A
„biliárdgolyó-hasonlat” szerint a nemzetközi rendszert kizárólag önérdekű,
szuverén államok alkotják, melyek abban érdekeltek, hogy saját relatív
hatalmukat minél inkább felerősítsék a többiek rovására; számukra a
világpolitika „nulla-eredményű” játék, melyben az államok egyetlen célja a
katonai és területi vonatkozásokban érzékelt nemzetbiztonság megteremtése.
Ezzel szemben a „tektonikus réteg-modell”-ben – jóllehet a nemzetközi politikának
még mindig az államok a legfontosabb szembenálló szereplői – léteznek nem állam
szereplők is; a hatalomban való részesedés a nemzetközi rendszer nagyon sokféle
területén érvényesül, éppen ezért e felfogás számára a világ nem
„nulla-eredményű” játék, hiszen állandóan jelen van a kölcsönös együttműködés
lehetősége valamely területen.
A tanulmány rámutat, hogy Kennan Hosszú Távirata a realista iskola
tektonikus rétegmodellje felfogását tükrözi, a Nitze NSC-68-as jelzésű
dokumentum pedig „biliárdgolyó-perspektívából” készült. A szerző azt reméli,
hogy a klasszikus realizmus e két modelljére támaszkodó összehasonlító elemzés
módszere hasznos lesz a dolgok jobb megértésében.
Az egyik táviratot George Kennan, az USA moszkvai nagykövete készítette
1946. február 22-én. Három témával foglalkozik: a szovjet külpolitika háború
utáni mozgatórugói; ezek jelentkezése hivatalos és nem hivatalos szinten; és
végül visszahatásuk az USA külpolitikájára.
Az elemzés szerint a szovjet vezetők úgy érzékelik a világpolitikai
helyzetet, hogy a világ kettészakadt kapitalista és szocialista társadalmakra;
a Szovjetuniót ellenséges, kapitalista környezet veszi körül, amellyel nem
lehet állandó békés egymás mellett élésben kiegyezni. Az elemző szerint a
szovjet vezetőknek ez az állandó gyanakvása a külvilággal szemben „valami
hagyományos, ösztönös orosz bizonytalanság-érzésben gyökerezik”. Ez az érzés
pedig két dologra vezethető vissza: Oroszország hosszú agrártársadalmi
múltjára, és a gazdaságilag fejlett Nyugattal való érintkezéstől való
félelmére. Mindehhez hozzájárult, hogy a marxista-leninista ideológia még
igazolta is a külvilágtól való félelmet.
Kennan arra a következtetésre jut a fentiekből, hogy a Szovjetunió
saját hatalmát megerősítendő, kész volna a rivális hatalmak teljes szétzúzására
is. Fanatikusan hiszi, hogy az USA-val nem találhatnak modus vivendit, ezért,
ha biztonságban akarja magát érezni, tönkre kell tennie az Egyesült Államokat.
Ilyen körülmények között – sürgeti az USA vezetőit Kennan – meg kell állítani a
szovjet terjeszkedést. Úgy véli, az „általános katonai konfliktust” bizton
elkerülhetik, mert a Szovjetunió tudja, nem elég erős sem katonai, sem
gazdasági szempontból. Amerikának tehát az a teendője, hogy egészséges, erős
társadalmat teremtsen, és ilyen képet nyújtson önmagáról a világnak.
A szerző egyetért egy, a dokumentumot bíráló megjegyzéssel: fenti
megállapításai során Kennan nem vette figyelembe, hogy a szovjetek külpolitikai
agresszivitásának nemcsak a belső bajok voltak az okai, hanem a nemzetközi
környezet, különösen pedig az USA magatartása is gerjesztő hatású volt. Nem
osztja viszont szerzőnk azt a nézetet, hogy Kennan túl nagy fontosságot
tulajdonít a marxista dogmáknak a szovjet külpolitikában. Szerinte inkább csak
igazolásul szolgáltak a tettekhez, mintsem vezérelvül. Fakiolas professzor úgy
látja, a szovjet magatartást a kommunista ideológia és az orosz agresszív
nacionalizmus keveréke határozta meg. Más kutatókkal (Nathan és
Oliver) ellentétben Fakiolas arra az eredményre jut, hogy Kennan nem
tekintette az erőszakot az egyetlen megoldásnak a Szovjetunióval szemben, sőt a
nagykövet a tárgyalások, a diplomáciai eszközök alkalmazása mellett emelt szót.
Igaz, az angliai professzor Kennan későbbi írásait is figyelembe vette.
A másik, elemzésre kiválasztott dokumentum az ún. NSC-68-as irat (68-as
számú nemzetbiztonsági memorandum). Ezt az Egyesült Államok Nemzetvédelmi
Osztályának bizottsága készítette Paul Nitzének a vezetésével 1950. április
14-én.
A dokumentummal az USA nemzetbiztonsági politikájának céljait kívánták
körvonalazni. Először is látleletet készítettek a világhelyzetről: a II.
világháború eredményeként kétpólusúvá vált világ körülményei között a
Szovjetunió legfőbb célja, hogy abszolút hatalma alá hajtsa a világot. A
hidegháború valóságos háború, melyben a szabad világ fennmaradása került súlyos
veszélybe.
Az amerikai dokumentum szerint a szovjet vezetők a következő teendőket
tűzték maguk elé: először is meg kell szilárdítaniuk „abszolút hatalmukat” mind
otthon, mind pedig az ellenőrzésük alatt tartott területeken; másodszor meg
kell szüntetniük minden olyan erőközpontot a világon, amely szembeszegülhet a
terjeszkedésükkel. Az irat szerzői feltételezik, hogy a szovjetek a legfőbb
ellenségüknek az USA-t tartják, mindenáron tönkre akarják tenni, s e célból
elmaradt gazdaságukat nem annyira az ország általános erősítése szándékával,
hanem katonai erejének növelése céljából fejlesztik. Az amerikai dokumentum
becslése szerint a Szovjetuniónak 1954-re már kb. 200 atombombája lett volna,
megfelelő számú légierővel párosulva; ehhez hozzáadódott még a Kelet-Európában
állomásozó óriási hagyományos haderő – mindezzel a Szovjetunió súlyos
fenyegetést jelent az USA-ra, Nyugat-Európára, a brit szigetekre vagy más
célpontokra.
Ilyen körülmények között – folytatódik az NSC-68-as dokumentum – az USA
integritásának és társadalma életerejének megőrzése érdekében szakítania kell
eddigi izolacionalista politikájával, és „pozitív résztvevőjévé kell válnia a
világközösségnek”. Ezért két, egymással összekapcsolódó stratégiát kell
követnie: erős, egészséges nemzetközi közösséget kell kialakítania, amelyhez jó
úton van a világot átfogó gazdasági tevékenysége révén; és el kell szigetelnie
a szovjet rendszert.
Ez utóbbi előre megtervezett, fokozatos kényszerítési politikát jelent,
melynek célja: 1) ellenállni a szovjet hatalmi terjeszkedésnek; 2) leleplezni a
szovjet igényeket; 3) csökkenteni a Kreml határokon túl terjedő befolyását; 4)
és elősegíteni a Szovjetunió belső bomlását mindaddig, amíg a szovjet
magatartás meg nem változik annyira, hogy általánosan elfogadhatóvá váljék a
nemzetközi normák szerint. A végső cél tehát rákényszeríteni a Szovjetuniót,
lássa be, hogy hamis az ideológiája, zsákutcába vivő a politikája, hogy így
saját akaratából csatlakozzék idővel a szabad nyugati társadalmakhoz.
Így értelmezve az „elszigetelési politikát”, a dokumentum felhívja a
„szabad világot”, növelje maximálisra politikai, gazdasági és katonai erejét;
maga az USA is törekedjék ugyanerre akár a saját erejére támaszkodva, akár a
hasonlóan gondolkodó nemzetekkel összefogva. Természetesen az „elszigetelési
politika” legfontosabb eleme a hadászati erő, ezen belül is a nukleáris és a
termonukleáris fegyverzet felhalmozása, de a légi, földi, tengeri és polgári
védelmi erők fejlesztése is.
Mindezek után a dokumentum leszögezi, hogy nem fognak tárgyalni a
Szovjetunióval, hacsak meg nem változtatja a magatartását; hogy ők maguk, az
amerikaiak nem fogják elsőként bevetni az atomfegyvereket, csak az elrettentés
céljával fejlesztik azokat. Az elemző tanulmány szerzője megállapítja, hogy az
NSC-68-as dokumentumot két fontos vonás jellemzi: egyrészt az, hogy a szovjet
fenyegetést csaknem kizárólag katonai fenyegetésnek látja; másrészt, hogy az
USA és a Szovjetunió közti viszonyt kibékíthetetlen konfrontációnak, azaz
„nulla-eredményű játék”-nak tartja.
Ennek a felfogásnak az volt az oka, hogy a végletekig eltúlozták a szovjet
fenyegetés súlyát, és teljességgel elutasították még csak a lehetőségét is a
kapcsolatok békés, tárgyalásos megoldásának. A szovjet katonai fenyegetés
feltételezését a következő tényezőkre alapozták: a szovjet hadászati
kapacitásra, a szovjet ideológiára és magatartásra, a belső, szovjet
oligarchizmusra és a külső terjeszkedési politikára. A kérdés az volt, mennyire
álltak arányban a Szovjetország képességei a szándékaival, illetőleg
belpolitikája a külpolitikájával. Ezt az arányt nem tudta helyesen felmérni,
sőt a szovjet agresszivitás irányában eltúlozta az NSC-68-as dokumentum
szerzőgárdája – állapítja meg Fakiolas –, annak ellenére, hogy Nitze és
csoportja az amerikai titkosszolgálat adataira támaszkodott, s a
titkosszolgálat nagyon jól tudta, hogy a Szovjetunió, gyenge gazdasági és
katonai állapota miatt, nem nyerhetett volna háborút az USA-val szemben. Tény
viszont, hogy az amerikaiak nem tehették, hogy nem vesznek tudomást a szovjetek
katonai fenyegetéséről.
A dokumentum nem utasította el a nukleáris fegyverek elsőként való
alkalmazását, de kizárta, hogy az Egyesült Államok preventív háborút indítson.
Az NSC-58-as iratot a kutatók jó része éles szakításnak tekinti; mások
úgy vélik, ez volt a megfelelő válasz a szovjet kihívásra. Mindenesetre korának
terméke volt.
Mármost a két dokumentum összehasonlítása során a szerző megállapítja,
hogy mindkettőből az amerikaiak részéről komoly szovjet fenyegetettség-tudat
tükröződik, mindkettő gyors és hatékony ellenállást sürget, ám különbözőképpen
látják a veszély hátterét, és egészen különböző módon határozzák meg a
tennivalókat.
A Hosszú Távirat a II. világháború után létrejött kétpólusú
világrendszert a kapitalizmus és a szocializmus közti küzdelemként érzékeli,
éppen ezért a szovjet fenyegetést politikai, ideológiai természetűnek látja,
ennélfogva a távirat nem javasol semmiféle katonai akciót, ellenkezőleg,
rugalmas diplomáciai eszközökkel kíván jelentős változtatásokat elérni a
Szovjetunión belül. Persze, az a kérdés, hogyan lehetne hatékonyan küzdeni az
ideológiai, politikai terjeszkedés ellen, nyitva marad.
Az NSC-68 jelzésű dokumentum ezzel szemben geostratégiai problémának
tekintette a két pólus kialakulását. Úgy vélte, a Szovjetunió az egész világ
fölött uralkodni akar, s ehhez megvan a katonai képessége és az elhatározása. A
hidegháború tehát elkerülhetetlen, ezért Amerikának – hangoztatja az irat – energikusan be kell avatkoznia a
világpolitikába, s a saját biztonságát meg kell erősítenie két ponton: át kell
formálnia a saját képére a szabad nemzetközi közösséget, és el kell szigetelnie
a Szovjetuniót. Mivel a hatalmi viszonyokat ez a dokumentum elsősorban katonai
erőviszonyoknak tartja, ez a politika részéről „megfékező, visszatartó
militarizmussá” válik.
E dokumentum tehát nem hagy lehetőséget a tárgyalásokra. Felfogása
szerint a szabad világ sorsa forog kockán, ezért a harc a szovjetek ellen
elkerülhetetlen, élet-halál a tét, azaz itt „nulla-eredményű” játékról van szó.
Összegezve: a két dokumentum között a lényegi különbség az
izolacionalizmushoz viszonyulás mértékében van. Bár lényegében mindkettő
elutasítja az elzárkózás politikáját, a Hosszú Távirat mégis közelebb áll a
Monroe-doktrína szelleméhez, amely megpróbálta összeegyeztetni az amerikai
kontinensen kívül történő dolgokba való beavatkozást a mélységesen elzárkózást
hirdető hagyományokkal. Az NSC-68-as dokumentum az USA-t világot uraló
hatalomnak akarta látni. A két irat elviekben tehát igen-igen különbözik
egymástól. Teljesen ellentétesen érzékelik a világpolitika természetét, ennek
következtében egészen eltérő a helyzet kezelésére vonatkozó javaslatuk is. Az
egyik a klasszikus realista filozófiai iskola tektonikus lemez-modellje
szerint, a másik a biliárdgolyó-modell szerint látja a világot. A Hosszú
Távirat a szovjet–amerikai viszonyban a hatalommegosztás hatását mérlegeli, az
NSC-68-as irat pedig a hatalomból részesedést hadászati erőfölény-kérdésnek
tekinti; az előbbi lát lehetőséget az együttműködésre, mivel a világpolitikát
nem tartja „nullavégű játéknak”; a második szerint viszont a szovjet–amerikai
konfliktus csakis nulla-végkimenetelű lehet. A Hosszú Távirat szerint
folyamatosan, erőszak nélküli hatást kell gyakorolni a Szovjetunióra és a
világra, hogy fogadják el az Egyesült Államok normáit, látásmódját, azaz
„szocializálni” kell őket. A másik dokumentum szerint a Szovjetunióval szemben
kemény fellépés szükségeltetik, anyagi eszközökkel, megfélemlítéssel való
kényszerítésre van szükség.
A tanulmány – újfajta megközelítésmódjával és megállapításaival –
fontos tanulságokkal szolgál a hidegháború témája, korszaka iránt
érdeklődőknek.
Efstathios T. Fakiolas:
Kennan’s Long Telegram and NSC-68: a Comparative Theoretical Analysis (Kennan
Hosszú Távirata és az NSC-68-as memorandum – összehasonlító elméleti elemzés).
East European Quarterly, XXXI. évf. 4. szám, 1998. január, 415–433. o.
Fodor Mihályné