Az ország legrégibb és legnagyobb csak pszichiátriaviselt embereket (zömükben krónikus pszichiátriai diagnózissal élőket) tömörítő önsegítő egyesülete nevében aggályunkat fejezzük ki az Egészségügyi Törvény tervezett változtatásának néhány pontjával kapcsolatban. Megítélésünk szerint a tervezet nem csak technikai változásokat, de - többek közt sorstársaink széles körét is érintő - indokolatlan, és a nemzetközi normákkal nehezen összeegyeztethető tartalmi korlátozást is tartalmaz az alapvető szabadságjogok terén.
1., Elfogadhatatlannak tartjuk a T/996. számú törvényjavaslat 3. (-ának azon kitételét, mely szerint kényszerintézkedést annak befejezése után kell írásban rögzíteni, ha az előzetes írásbeli elrendelésére nincs lehetőség. Ez az intézkedés végrehajtójának éppúgy hátrányos, mint annak aki ezt sérelmezi.
Javaslatunk, hogy ne csak az intézkedést globálisan, hanem annak törvényben, orvosi protokollban előírt fázisait is az azt végrehajtónak kelljen naplózni, amennyiben erre előzetesen nincs mód, akkor az intézkedés megkezdése utáni legrövidebbi lehetséges időn belül, semmiképpen sem utólag. Az intézmény, osztály stb. felelős vezetőjének ezt a lehető legrövidebb időn belül ellenjegyeznie kell.
Illusztráció: X óra Y perckor leszíjaztam a veszélyeztető állapotú Z-t. 30 perccel később: Előírás szerint N percre felengedtem a szíjazást. Vagy: délelőtt tízkor kiemeltem a magatehetetlen Q nénit az ágyból, kivittem a társalgóba és egy lepedővel a székhez kötöztem, hogy ne essen ki belőle.
2., Támogatjuk a Társaság a Szabadságjogokért Álláspontjának a T/996. számú törvényjavaslat 5. (-ához fűzött azon javaslatát, hogy a tervezetből maradjon ki az a rendelkezés, mely sürgős szükség esetén feljogosítaná a hozzátartozót az egészségügyi dokumentáció megismerésére.
Indoklás: Sürgős szükség esetén a döntést úgyis az orvos hozza meg. Ezenkívül a CLIV. törvény bevezette az előzetes jognyilatkozat intézményét. Ezek együttesen teljesen indokolatlanná teszik a titoktartás feloldását.
3., A T/996. számú törvényjavaslat 16. (-ához: Az, hogy a beteg cselekvőképességéről minden esetben igazságügyi orvosszakértő döntsön, kivitelezhetelen formasággá tenné nem csak a betegek önrendelkezési jogát, hanem az igazságügyi orvosszakértői munkát is. A jelenlegi gyakorlat mellett ui. pszichiátriai osztályonként havonta 60-100 orvosszakértői véleményt kellene megalkotni, ami még számítógépes algoritmussal is nehéz. Egyben levenné az összes felelősséget a kezelőorvos és a bírói szemle bírójának válláról, így ez az eljárás is üres formasággá válna. Másrészt a gondnoksági eljárás automatikus megindítása nem csak a bíróságok számára eredményezne lehetetlen helyzetet, de ellentétes az Igazságügyi Minisztérium általi, a gondnokság intézményének korszerűsítésére vonatkozó tervezetével is, amennyiben indokolatlanul és differenciálatlanul kiterjesztené a gondnokság alá kerülő állampolgárok körét.
Javaslat: Javasoljuk a cselekvőképesség/belátóképesség és a gondnokság
alá helyezés, az előzetes jognyilatkozat és a "helyettes döntéshozó" témakörének
együttes szabályozását, mivel ezek olyan ok-okozati dolgok, melyekben az
összehangolatlan szabályozás nemcsak a betegnek, de az őt ellátó intézményeknek
(beleértve a gyámhivatalt is) ellehetetlenítené az életét.
Budapest, 1999. április 12.
(Gombos Gábor)
elnök
Ezt az lapot a Soros Alapítvány támogatásával juttathatjuk el Önhöz.