Lélek-Hang

Módosított Alapszabály

Módosítva: 1998. november 5.

Az Egyesület 1996. február 5-i alakuló közgyûlésén jóváhagyott, majd kiegészített Alapszabály módosítása, egységes szerkezetben.

Általános rendelkezések

Az Egyesület neve: Lélek-Hang Egyesület (továbbiakban Egyesület)

Székhelye: 1072 Budapest, Klauzál u. 31. fszt. 6.

Az Egyesület jogi személy, demokratikus önkormányzati alapon mûködõ érdekképviseleti és szociális társadalmi szervezet, amely alapeszméjének az önsegítés (elterjedt angol szakkifejezéssel: self-help) eszméjét vallja. Az Egyesület közhasznú. Vállalkozást csak kiegészítõ tevékenységként végezhet, gazdasági tevékenységének eredményét nem osztja fel a tagok közt, azt teljes egészében a célja szerinti mûködésre fordítja. Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, pártoktól független, pártoknak támogatást nem fizet, és azoktól támogatást nem fogad el. Országgyûlési képviselõjelöltet nem állít, pártok jelöltjeinek támogatást nem ad. Az Egyesület nem zárja ki, hogy közhasznú szolgáltatásaiból tagjain kívül más is részesüljön.

Az Egyesület céljai és módszerei

Az Egyesület tevékenységének alapvetõ céljai:


Az Egyesület a fenti célok megvalósítása érdekében


Az Egyesület tagsága

Az Egyesület rendes tagja lehet bármely természetes személy, aki pszichiátriai megbetegedése következtében lelki sérült, az Egyesület alapszabályával egyetért. Az Egyesület társult tagja lehet az a természetes vagy jogi személy, aki nem szenved ugyan pszichiátriai betegségben, de az alapszabállyal egyetért, az Egyesület céljainak megvalósításához képzettsége, foglalkozása vagy motiváltsága folytán hozzá tud járulni. Mindkét fajta tagság írásos belépési nyilatkozattal kezdõdik. Jogi személyiségû társult tagok képviselõ útján közvetítik véleményüket.

A tagsági viszony megszûnik


A tag jogai és kötelezettségei

Az Egyesület rendes tagja jogosult


Az Egyesület társult tagjának jogai a fentiekkel egyeznek meg azzal a különbséggel, hogy döntéshozatalban egyetértési joggal vesznek részt, jelöltet nem állíthatnak és jelöltként nem indulhatnak.

Az Egyesület rendes és társult tagja köteles


Az Egyesület szervezete és mûködése


A Közgyûlésen a rendes tagok szavazati, a társult tagok tanácskozási joggal vesznek részt. A Közgyûlésrõl készített jegyzõkönyvek, ill. a határozatokat tartalmazó Határozatok Könyve nyílvánosak, azok elõzetes egyeztetés alapján megtekinthetõk, róluk - saját költségre - fénymásolatok készíthetõk.

Az Elnökség hét fõs végrehajtó szerv, amelynek munkáját az elnök irányítja. Az Elnökség tagjai közül választja meg az elnököt, az elnökhelyettest, valamint a pénztárost és dönt az Elnökség tagjainak feladatairól. Feladata a szervezet irányítása két Közgyûlés között. Az Elnökség megbizatása két évre szól. Évente legalább egyszer köteles összehívni a Közgyûlést, azon beszámolni a végzett munkáról és az Egyesület gazdálkodásáról.

Az Elnökség elkészíti és a Közgyûlés elé terjeszti az éves közhasznú jelentést.

A Közgyûlést az elnök írásban, a napirend ismertetésével hívja össze, legalább 15 nappal annak idõpontja elõtt. A Közgyûlést össze kell hívni akkor is, ha azt a tagság legalább egyharmada írásban, a cél megjelölésével kéri.

Az Elnökség évente legalább kétszer ülésezik. Az elnökségi ülést az elnök hívja össze írásban, legalább 15 nappal a tervezett idõpont elõtt, a napirend ismertetésével. Az elnökségei ülést akkor is össze kell hívni, ha azt az Elnökség legalább két tagja írásban kéri, a téma megjelölésével, illetve, ha azt a Felügyelõ Bizottság kezdeményezi. Az Elnökség ülésein az elnökségi tagok szavazati joggal, a Felügyelõ Bizottság tagjai tanácskozási joggal vesznek részt. A határozathozatal nyílt szavazással, egyszerû többséggel történik. Az Elnökség határozatképes, ha legalább négy szavazati joggal rendelkezõ tagja jelen van. Az ülésekrõl készült jegyzõkönyvek, ill. a határozatokat tartalmazó Határozatok Könyve nyílvánosak, azok elõzetes egyeztetés alapján megtekinthetõk, róluk - saját költségre - fénymásolatok készíthetõk.

Az elnök - akadályoztatása esetén meghatalmazottja - képviseli az Egyesületet. Utalványozásra az elnök és a pénztáros együttesen jogosult.
A pénztáros az Egyesületre vonatkozó mindenkori törvényes elõírásoknak megfelelõen végzi a gazdálkodással kapcsolatos feladatokat.
A Közgyûlés és az Elnökség akkor határozatképes, ha a részvételre jogosultak 50 százaléka plusz egy fõ jelen van. Határozatképtelenség esetén 30 napon belül azonos napirenddel megismételve a résztvevõk számától függetlenül a közgyûlés határozatképes. A tisztségviselõk megválasztása és a tagságból történõ kizárás titkos, a többi határozathozatal nyílt szavazással történik, mindkét esetben egyszerû szavazat többséggel.
Az Elnökség mind a Közgyûlésekrõl, mind az elnökségi ülésekrõl Határozatok Könyvét vezet, melyben a jelenlévõk jegyzékét, nyílt szavazás esetén a javaslatok mellett, az azok ellen voksolók és a tartózkodók név szerinti felsorolását is tartalmazza a meghozott határozatok mellett.
Az Elnökség a határozatot meghozatalától számított 15 napon belül közli az érintettekkel.

Összeférhetetlenség

Egy tisztségviselõ sem viselhet az Egyesületben egynél több tisztséget. Az Egyesület szerveiben az egymással közeli hozzátartozói viszonyban levõk száma nem érheti el a teljes létszám egyharmadát.
Az a személy, aki valamely más, az adózás rendjérõl szóló törvény szerinti köztartozását ki nem egyenlített, megszûnt közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõje volt a megszûnést megelõzõ két évben legalább egy évig, a megszûnést követõen két évig nem lehet az Egyesület Elnökségének ill. Felügyelõ Bizottságának tagja.

Az Elnökség illetve a Közgyûlés határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója, élettársa (továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján
kötelezettség vagy felelõsség alól mentesül, vagy
bármilyen más elõnyben részesül, illetve a megkötendõ jogügyletben egyébként érdekelt. Nem minõsül elõnynek az Egyesület cél szerinti juttatásainak keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehetõ nem pénzbeli szolgáltatás, illetve a a tagsági jogviszony alapján nyújtott, az Alapszabálynak megfelelõ cél szerinti juttatás.

Felügyelõ Bizottság

Az Egyesület elkülönült, a szervezet mûködését és gazdálkodását ellenõrzõ felügyelõ szerve a háromfõs Felügyelõ Bizottság. A Felügyelõ Bizottság tagjait a Közgyûlés választja meg titkos szavazás útján.

A megválasztott Felügyelõ Bizottság maga választja meg tagjai közül annak elnökét. Ügyrendjét a Felügyelõ Bizottság maga állapítja meg.

A Felügyelõ Bizottság megbízatása két esztendõre szól. Tagjai ez idõ letelte után, egymást követõen legfeljebb két alkalommal újraválaszthatók.

A Felügyelõ Bizottság ellenõrzi az Egyesület mûködését és gazdálkodását. Ennek során a vezetõ tisztségviselõktõl jelentést, az Egyesület munkavállalóitól pedig tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet, továbbá az Egyesület könyveibe és irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja.

Szükség esetén a Felügyelõ Bizottság munkájának ellátásához külsõ szakértõ megbízását kérheti. A munkája során felmerült költségekre a Felügyelõ Bizottság tagjait költségtérítés illeti meg.

A Felügyelõ Bizottság tagja az Elnökség ülésein tanácskozási joggal részt vehet.

Felügyelõ Bizottság köteles az intézkedésre jogosult vezetõ szervet tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy
az Egyesület mûködése során olyan jogszabálysértés vagy az Egyesület érdekeit egyébként súlyosan sértõ esemény (mulasztás) történt, amelynek megszûntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése az intézkedésre jogosult vezetõ szerv döntését teszi szükségessé,
a vezetõ tisztségviselõk felelõsségét megalapozó tény merült fel.

Az intézkedésre jogosult vezetõ szervet a Felügyelõ Bizottság indítványára - annak megtételétõl számított harminc napon belül - össze kell hívni. E határidõ eredménytelen eltelte esetén a vezetõ szerv összehívására a Felügyelõ Bizottság is jogosult.

Ha az arra jogosult szerv a törvényes mûködés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a Felügyelõ Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet.

A Felügyelõ Bizottságnak nem lehet elnöke, tagja vagy könyvvizsgálója az a személy, aki:
az Elnökség tagja
az Egyesülettel a megbízatásán kívül más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másként nem rendelkezik,
az Egyesület cél szerinti juttatásából részesül - kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehetõ nem pénzbeli szolgáltatásokat, és a tagsági jogviszony alapján nyújtott, az Alapszabálynak megfelelõ cél szerinti juttatást -, illetve
az a)-c) pontban meghatározott személyek hozzátartozója.

Nyílvánosság, titoktartási rendelkezések

Az Egyesület minden, a tagjairól tudomására jutott információt bizalmasan kezel, ilyent harmadik fél számára csak a tag beleegyezésével tár fel.
Az Egyesület mûködésével kapcsolatos minden dokumentum, információ nyitott, hacsak nem esik szakmai titoktartás kötelezettsége alá, nem ütközik személyiségi jogokkal, vagy a fentebbi bizalmas adatkezelés rendelkezésével.
A Beszámoló, Közhasznú jelentés, a Közgyûlés és Elnökség üléseinek jegyzõkönyvei és a Határozatok Könyve bárki számára nyitott, az Egyesület székhelyén elõzetes egyeztetés alapján megtekinthetõ.

Az Egyesület gazdálkodása

Az Egyesület vagyona a tagdíjakból, természetes és jogi személyiségek adományaiból, pályázat útján elnyert forrásokból áll.
A pénztáros folyamatosan tájékoztatja az Elnökséget és beszámol a Közgyûlésnek.
Az Egyesület tisztségviselõinek és aktivistáinak indokolt dologi kiadásait -bizonylat, ill. elismervény ellenében - az Egyesület megtéríti.
Megfelelõ anyagi háttér esetén a Közgyûlés dönt honorált ill. fizetett ügyvivõ alkalmazásáról.
Céljai megvalósítását elõsegítendõ az Egyesület kiegészítõ vállalkozási tevékenységet folytathat. Gazdasági tevékenységének eredményét nem osztja fel a tagok közt, azt teljes egészében a célja szerinti mûködésre fordítja.

Záró rendelkezések

Az Alapszabályban nem tárgyalt kérdésekben a PTK egyesülési jogról szóló 1989. II. Tv., az 1997. évi 156. tv. (Közhasznú törvény), továbbá a társadalmi szervezetek gazdálkodásáról szóló jogszabályok az irányadók.
 

Budapest, 1998. november 8..
 


Lélek-Hang Egyesület

Ezt a lapot a Soros Alapítvány támogatásával juttathatjuk el Önhöz.