Módosított Alapszabály
Módosítva: 1998. november 5.
Az Egyesület 1996. február 5-i alakuló közgyûlésén jóváhagyott, majd kiegészített Alapszabály módosítása, egységes szerkezetben.
: Lélek-Hang Egyesület (továbbiakban Egyesület)
1072 Budapest, Klauzál u. 31. fszt. 6.
Az Egyesület jogi személy, demokratikus önkormányzati alapon mûködõ érdekképviseleti és szociális társadalmi szervezet, amely alapeszméjének az önsegítés (elterjedt angol szakkifejezéssel: self-help) eszméjét vallja. Az Egyesület közhasznú. Vállalkozást csak kiegészítõ tevékenységként végezhet, gazdasági tevékenységének eredményét nem osztja fel a tagok közt, azt teljes egészében a célja szerinti mûködésre fordítja. Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, pártoktól független, pártoknak támogatást nem fizet, és azoktól támogatást nem fogad el. Országgyûlési képviselõjelöltet nem állít, pártok jelöltjeinek támogatást nem ad. Az Egyesület nem zárja ki, hogy közhasznú szolgáltatásaiból tagjain kívül más is részesüljön.
:
Az Egyesület rendes tagja lehet bármely természetes személy, aki pszichiátriai megbetegedése következtében lelki sérült, az Egyesület alapszabályával egyetért. Az Egyesület társult tagja lehet az a természetes vagy jogi személy, aki nem szenved ugyan pszichiátriai betegségben, de az alapszabállyal egyetért, az Egyesület céljainak megvalósításához képzettsége, foglalkozása vagy motiváltsága folytán hozzá tud járulni. Mindkét fajta tagság írásos belépési nyilatkozattal kezdõdik. Jogi személyiségû társult tagok képviselõ útján közvetítik véleményüket.
Az Egyesület társult tagjának jogai a fentiekkel
egyeznek meg azzal a különbséggel, hogy döntéshozatalban
egyetértési joggal vesznek részt, jelöltet nem
állíthatnak és jelöltként nem indulhatnak.
A Közgyûlésen a rendes tagok szavazati, a társult
tagok tanácskozási joggal vesznek részt. A Közgyûlésrõl
készített jegyzõkönyvek, ill. a határozatokat
tartalmazó Határozatok Könyve nyílvánosak,
azok elõzetes egyeztetés alapján megtekinthetõk,
róluk - saját költségre - fénymásolatok
készíthetõk.
Az Elnökség hét fõs végrehajtó szerv, amelynek munkáját az elnök irányítja. Az Elnökség tagjai közül választja meg az elnököt, az elnökhelyettest, valamint a pénztárost és dönt az Elnökség tagjainak feladatairól. Feladata a szervezet irányítása két Közgyûlés között. Az Elnökség megbizatása két évre szól. Évente legalább egyszer köteles összehívni a Közgyûlést, azon beszámolni a végzett munkáról és az Egyesület gazdálkodásáról.
Az Elnökség elkészíti és a Közgyûlés elé terjeszti az éves közhasznú jelentést.
A Közgyûlést az elnök írásban, a napirend ismertetésével hívja össze, legalább 15 nappal annak idõpontja elõtt. A Közgyûlést össze kell hívni akkor is, ha azt a tagság legalább egyharmada írásban, a cél megjelölésével kéri.
Az Elnökség évente legalább kétszer ülésezik. Az elnökségi ülést az elnök hívja össze írásban, legalább 15 nappal a tervezett idõpont elõtt, a napirend ismertetésével. Az elnökségei ülést akkor is össze kell hívni, ha azt az Elnökség legalább két tagja írásban kéri, a téma megjelölésével, illetve, ha azt a Felügyelõ Bizottság kezdeményezi. Az Elnökség ülésein az elnökségi tagok szavazati joggal, a Felügyelõ Bizottság tagjai tanácskozási joggal vesznek részt. A határozathozatal nyílt szavazással, egyszerû többséggel történik. Az Elnökség határozatképes, ha legalább négy szavazati joggal rendelkezõ tagja jelen van. Az ülésekrõl készült jegyzõkönyvek, ill. a határozatokat tartalmazó Határozatok Könyve nyílvánosak, azok elõzetes egyeztetés alapján megtekinthetõk, róluk - saját költségre - fénymásolatok készíthetõk.
Az elnök - akadályoztatása esetén meghatalmazottja
- képviseli az Egyesületet. Utalványozásra az
elnök és a pénztáros együttesen jogosult.
A pénztáros az Egyesületre vonatkozó mindenkori
törvényes elõírásoknak megfelelõen
végzi a gazdálkodással kapcsolatos feladatokat.
A Közgyûlés és az Elnökség
akkor határozatképes, ha a részvételre jogosultak
50 százaléka plusz egy fõ jelen van. Határozatképtelenség
esetén 30 napon belül azonos napirenddel megismételve
a résztvevõk számától függetlenül
a közgyûlés határozatképes. A tisztségviselõk
megválasztása és a tagságból történõ
kizárás titkos, a többi határozathozatal nyílt
szavazással történik, mindkét esetben egyszerû
szavazat többséggel.
Az Elnökség
mind a Közgyûlésekrõl,
mind az elnökségi ülésekrõl Határozatok
Könyvét vezet, melyben a jelenlévõk jegyzékét,
nyílt szavazás esetén a javaslatok mellett, az azok
ellen voksolók és a tartózkodók név
szerinti felsorolását is tartalmazza a meghozott határozatok
mellett.
Az Elnökség
a határozatot meghozatalától számított
15 napon belül közli az érintettekkel.
Egy tisztségviselõ sem viselhet az Egyesületben egynél
több tisztséget. Az Egyesület szerveiben az egymással
közeli hozzátartozói viszonyban levõk száma
nem érheti el a teljes létszám egyharmadát.
Az a személy, aki valamely más, az adózás
rendjérõl szóló törvény szerinti
köztartozását ki nem egyenlített, megszûnt
közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõje
volt a megszûnést megelõzõ két évben
legalább egy évig, a megszûnést követõen
két évig nem lehet az Egyesület Elnökségének
ill. Felügyelõ
Bizottságának tagja.
Az Elnökség
illetve a Közgyûlés határozathozatalában
nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli
hozzátartozója, élettársa (továbbiakban
együtt: hozzátartozó) a határozat alapján
kötelezettség vagy felelõsség alól
mentesül, vagy
bármilyen más elõnyben részesül, illetve
a megkötendõ jogügyletben egyébként érdekelt.
Nem minõsül elõnynek az Egyesület cél szerinti
juttatásainak keretében a bárki által megkötés
nélkül igénybe vehetõ nem pénzbeli szolgáltatás,
illetve a a tagsági jogviszony alapján nyújtott, az
Alapszabálynak megfelelõ cél szerinti juttatás.
Az Egyesület elkülönült, a szervezet mûködését és gazdálkodását ellenõrzõ felügyelõ szerve a háromfõs Felügyelõ Bizottság. A Felügyelõ Bizottság tagjait a Közgyûlés választja meg titkos szavazás útján.
A megválasztott Felügyelõ Bizottság maga választja meg tagjai közül annak elnökét. Ügyrendjét a Felügyelõ Bizottság maga állapítja meg.
A Felügyelõ Bizottság megbízatása két esztendõre szól. Tagjai ez idõ letelte után, egymást követõen legfeljebb két alkalommal újraválaszthatók.
A Felügyelõ Bizottság ellenõrzi az Egyesület mûködését és gazdálkodását. Ennek során a vezetõ tisztségviselõktõl jelentést, az Egyesület munkavállalóitól pedig tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet, továbbá az Egyesület könyveibe és irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja.
Szükség esetén a Felügyelõ Bizottság munkájának ellátásához külsõ szakértõ megbízását kérheti. A munkája során felmerült költségekre a Felügyelõ Bizottság tagjait költségtérítés illeti meg.
A Felügyelõ Bizottság tagja az Elnökség ülésein tanácskozási joggal részt vehet.
Felügyelõ
Bizottság köteles az intézkedésre jogosult
vezetõ szervet tájékoztatni és annak összehívását
kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy
az Egyesület mûködése során olyan jogszabálysértés
vagy az Egyesület érdekeit egyébként súlyosan
sértõ esemény (mulasztás) történt,
amelynek megszûntetése vagy következményeinek
elhárítása, illetve enyhítése az intézkedésre
jogosult vezetõ szerv döntését teszi szükségessé,
a vezetõ tisztségviselõk felelõsségét
megalapozó tény merült fel.
Az intézkedésre jogosult vezetõ szervet a Felügyelõ Bizottság indítványára - annak megtételétõl számított harminc napon belül - össze kell hívni. E határidõ eredménytelen eltelte esetén a vezetõ szerv összehívására a Felügyelõ Bizottság is jogosult.
Ha az arra jogosult szerv a törvényes mûködés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a Felügyelõ Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet.
A Felügyelõ
Bizottságnak nem lehet elnöke, tagja vagy könyvvizsgálója
az a személy, aki:
az Elnökség
tagja
az Egyesülettel a megbízatásán kívül
más tevékenység kifejtésére irányuló
munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló
egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másként
nem rendelkezik,
az Egyesület cél szerinti juttatásából
részesül - kivéve a bárki által megkötés
nélkül igénybe vehetõ nem pénzbeli szolgáltatásokat,
és a tagsági jogviszony alapján nyújtott, az
Alapszabálynak megfelelõ cél szerinti juttatást
-, illetve
az a)-c) pontban meghatározott személyek hozzátartozója.
Az Egyesület minden, a tagjairól tudomására
jutott információt bizalmasan kezel, ilyent harmadik fél
számára csak a tag beleegyezésével tár
fel.
Az Egyesület mûködésével kapcsolatos
minden dokumentum, információ nyitott, hacsak nem esik szakmai
titoktartás kötelezettsége alá, nem ütközik
személyiségi jogokkal, vagy a fentebbi bizalmas adatkezelés
rendelkezésével.
A Beszámoló, Közhasznú
jelentés, a Közgyûlés és Elnökség
üléseinek jegyzõkönyvei és a Határozatok
Könyve bárki számára nyitott, az Egyesület
székhelyén elõzetes egyeztetés alapján
megtekinthetõ.
Az Egyesület vagyona a tagdíjakból, természetes
és jogi személyiségek adományaiból,
pályázat útján elnyert forrásokból
áll.
A pénztáros folyamatosan tájékoztatja az
Elnökséget
és beszámol a Közgyûlésnek.
Az Egyesület tisztségviselõinek és aktivistáinak
indokolt dologi kiadásait -bizonylat, ill. elismervény ellenében
- az Egyesület megtéríti.
Megfelelõ anyagi háttér esetén a Közgyûlés
dönt honorált ill. fizetett ügyvivõ alkalmazásáról.
Céljai megvalósítását elõsegítendõ
az Egyesület kiegészítõ vállalkozási
tevékenységet folytathat. Gazdasági tevékenységének
eredményét nem osztja fel a tagok közt, azt teljes egészében
a célja szerinti mûködésre fordítja.
Az Alapszabályban nem tárgyalt kérdésekben
a PTK egyesülési jogról szóló 1989. II.
Tv., az 1997. évi 156. tv. (Közhasznú törvény),
továbbá a társadalmi szervezetek gazdálkodásáról
szóló jogszabályok az irányadók.
Budapest, 1998. november 8..
Ezt a lapot a Soros Alapítvány támogatásával juttathatjuk el Önhöz.