1998. július–augusztus |
---|
Megjelent a „Két Kerékkel Kevesebb" Egyesület újabb kiadványa, a Dunakanyar és Ipoly mente kerékpárostérképe.
A Dunakanyarról szép számban megjelenõ kiadványok közül érdemes pár szót ejteni a kerékpárosoknak szóló turistatérképekrõl. Elõször 1994-ben jelent meg a kifejezetten biciklivel kirándulóknak szánt „Dunakanyar kerékpáros térképe", mely az éppen titkosságukat elveszítõ és a polgári turistatérképeknél jóval pontosabb katonai térképalapanyagok felhasználásával készült. A topográfiai pontosságot azonban hamar kikezdték a térségben bekövetkezõ változások (a Duna partjának „alakítgatása" Nagymaros környékén, új utak építése, vasútvonalak megszûnése, települések önállósulása stb.) és a lassacskán terjeszkedõ kerékpárút-hálózat, bár maga a hálózat kifejezés egyelõre még túlzóan hangzik.
1997 végére készült el a térségrõl a legújabb kerékpárosoknak szóló térkép, mely a maga nemében és méretarányában egyedülálló részletességgel ábrázolja immár nem csak a földrajzi értelemben vett Dunakanyar térségét, de kalandozásra csábít a kiránduló turizmus áldásos hatásaitól eddig mentesülõ és talán éppen ezért még jóformán érintetlen szépségû Börzsöny hegycsúcsai és a Cserhát távolabbi lankái közé. Ezeket a fõvárosi agglomerációtól messzebbre fekvõ, és ma még többnyire természetes szépségében pompázó tájakat ajánljuk felkeresni az aktív pihenésre vágyóknak, de nem a hagyományos autós piknikezõ stílusban, hanem a zöldturizmus legmegfelelõbb eszközével, a kerékpárral. A kerékpározás nem pusztán egy közlekedési forma, hanem közvetlen kontaktus kialakításának lehetõsége távoli tájak lakóival, a természet megannyi csodálatra méltó képzõdményével, mialatt észrevétlenül feledhetetlen élményeket gyûjtünk és mellékesen testünket is alaposan megmozgatjuk.
Az 1:125 000-es méretarányú Dunakanyar és az Ipoly mente kerékpárostérképe közel 4 ezer négyzetkilométer nagyságú, Esztergomtól Hollókõig, illetve Balassagyarmattól Pilisvörösvárig húzódó területet ábrázol. A térképkészítés alapanyagául döntõen 1-2 évnél nem régebbi légifelvételek szolgáltak, melyek helyes interpretálását helyszíni bejárásokkal ellenõriztük. A térképrajz Kállai Attila egyetemi adjunktus munkája, az adatok aktualizálását, a kerékpárutak hiteles megjelenítését, a leírások készítését és a különbözõ szervezési feladatokat Kelemen Zoltán, a „Két Kerékkel Kevesebb" Egyesület ügyvivõje végezte. A helyszínelésben kerékpáros egyesületek tagjai vettek részt. A légifényképes alapanyagoknak köszönhetõen eddig más térképeken nem található utak és egyéb tereptárgyak is feltûntek (a térképen narancssárga jelölésû magánutakra csak engedéllyel szabad behajtani). A terület nagyságából és a méretarányból kiindulva természetesen csak azok az utak találhatók a térképen, melyeken a kerékpáros közlekedés az év jelentõs szakában biztonságosnak mondható, így pl. gyalogutak, ösvények, jelentéktelenebb mezei utak nem.
A kirándulás tervezéséhez temérdek hasznos információ található a kiadványban: a kiépült és épülõfélben lévõ kerékpárutak nyomvonalán kívül tudomást szerezhetünk a települések közti távolságokról és magasságkülönbségekrõl; a nevezetességekrõl és egyéb látnivalókról, a kerékpár és „hajtója" rendbehozatalára alkalmas helyekrõl; a települések átlagos tengerszint feletti magasságáról; a közutak autóforgalmáról; meredek útszakaszokról; kompátkelési lehetõségekrõl a Dunán; a nemrégiben megalakult Duna–Ipoly Nemzeti Park határáról és még sok egyébrõl. Az extrém túrázók kedvéért felkerült az országos kék sávjelzésû turistaút nyomvonala is, bár ezen jelenlegi állapot szerint kerékpárral közlekedni — akárcsak a többi gyalogos turistaútvonalon — nem szabad, a tájékozódásban segítséget nyújthat. A külföldi turistákat alapvetõ információkkal háromnyelvû ismertetõ is segíti. Természetesen a térség részletes leírása, bemutatása a térkép terjedelmét tekintve képtelen feladat, ezért további információt a következõ címen lehet kérni:
„Két Kerékkel Kevesebb" Egyesület,
2600 Vác,
Ilona utca 3.
Pf. 184.
Honlap: http://www.zpok.hu/kkk/dikerter
Kállai Attila