1998. szeptember |
---|
1990. évi LXV. törvény
a helyi önkormányzatokról
A települési önkormányzat feladata a helyi közszolgáltatások körében különösen: a településfejlesztés, a településrendezés, az épített és természeti környezet védelme, a lakásgazdálkodás, a vízrendezés és a csapadékvíz-elvezetés, a csatornázás, a köztemetõ fenntartása, a helyi közutak és közterületek fenntartása, helyi tömegközlekedés, a köztisztaság és településtisztaság biztosítása; gondoskodás a helyi tûzvédelemrõl, közbiztonság helyi feladatairól; közremûködés a helyi energiaszolgáltatásban, a foglalkoztatás megoldásában; az óvodáról, az alapfokú nevelésrõl, oktatásról, az egészségügyi, a szociális ellátásról, valamint a gyermek- és ifjúsági feladatokról való gondoskodás; a közösségi tér biztosítása; közmûvelõdési, tudományos, mûvészeti tevékenység, sport támogatása; a nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének a biztosítása; az egészséges életmód közösségi feltételeinek elõsegítése.
A települési önkormányzat maga határozza meg a lakosság igényei alapján, anyagi lehetõségeitõl függõen , hogy ezek közül mely feladatokat milyen mértékben és módon lát el.
A települési önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszervezõdõ közösségeinek a tevékenységét, együttmûködik e közösségekkel. A képviselõ-testület a szervezeti és mûködési szabályzatában határozza meg, mely önszervezõdõ közösségek képviselõit illeti meg tevékenységi körében tanácskozási jog a képviselõ-testület és bizottsága ülésein.A Fõvárosi Önkormányzat környezet- és természetvédelemmel összefüggõ feladat- és hatáskörei:
meghatározza a fõváros városfejlesztési és városrehabilitációs programját, valamint általános rendezési tervét, megalkotja Budapest városrendezési szabályzatát; rendeletében védetté nyilvánítja a fõváros városképe, történelme szempontjából meghatározó épített környezetét, különös tekintettel a világörökség részévé nyilvánított épületekre, építményekre és területekre, szabályozza ezen védett értékek fenntartásának, felújításának, karbantartásának feltételeit;
gondoskodik az egy kerületet meghaladó víz-, egészséges ivóvíz-, gáz-, távhõszolgáltatási, vízrendezési, szenny- és csapadék-vízelvezetési, szennyvíztisztítási feladatokról, közremûködik a fõváros energiaellátásának, közvilágításának biztosításában; gondoskodik a fõváros ár- és belvízvédelmérõl, ennek körében különösen a fõváros ár- és belvízvédelmi létesítményei fenntartásáról, fejlesztésérõl;
gondoskodik a hulladékártalmatlanítás önkormányzati feladatainak ellátásáról; biztosítja a településtisztaságot, gondoskodik a települési kommunális szilárd és folyékony hulladék gyûjtésérõl, elhelyezésérõl, ártalmatlanításáról és hasznosításáról, kijelöli az elhelyezéshez szükséges lerakóhely területét;
ellátja a fõváros tömegközlekedési és forgalomtechnikai feladatait, kijelöli a fõútvonalakat, a tömegközlekedés által igénybe vett útvonalakat, ellátja Budapest területén a Fõvárosi Önkormányzat tulajdonában levõ országos közutak, közúti hidak, alul- és felüljárók az autópályák és autóutak kivételével üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését, valamint a kerületi önkormányzatok tulajdonában levõ tömegközlekedés által igénybe vett utak üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését;
rendeletében szabályozza a fõváros parkolási és parkolásgazdálkodási rendszerét, az alkalmazható várakozási díjak megállapítását, a közterület-használatot és a közterület rendjét, a közterület-felügyelet szervezetét és feladatait;
megállapítja a fõváros idegenforgalmi koncepcióját, a feladatok ellátása érdekében;
ellátja az önkormányzati levegõtisztaság-, vízminõség-védelmi feladatokat, kijelöli, fejleszti és fenntartja a rendeletében meghatározott módon a fõváros városképe szempontjából védendõ természeti környezetet, közcélú zöldterületet;
fõvárosi információs rendszert mûködtet.A megyei önkormányzat környezet- és természetvédelemmel összefüggõ feladatai és hatásköre:
az épített és természeti környezet védelmével, a térségi területrendezéssel kapcsolatos feladatok összehangolásáról, a megyei idegenforgalmi értékek feltárásáról, a megyei idegenforgalmi célkitûzések meghatározásáról, a teljesítésükben részt vevõk tevékenységének összehangolásáról; továbbá közremûködik a térségi foglalkoztatási feladatok és a szakképzés összehangolásában, valamint részt vesz a területi információs rendszer kialakításában.
1991. évi XX. törvény
a helyi önkormányzatok és szerveik,
a köztársasági megbízottak, valamint
egyes centrális alárendeltségû szervek feladat-
és hatásköreirõl
A települési önkormányzat képviselõ-testületének környezet- és természetvédelmi feladat- és hatáskörébe tartozik:
a helyi jelentõségû természeti érték védetté nyilvánítása;
a helyi jelentõségû természeti érték megóvásáról, õrzésérõl, fenntartásáról, bemutatásáról, valamint helyreállításáról történõ gondoskodás;
területek zajvédelmi szempontból fokozottan védetté nyilvánítása;
csendes övezet kialakításának elrendelése a zaj ellen fokozott védelmet igénylõ létesítmény körül;
helyi zaj- és rezgésvédelmi szabályok megállapítása;
védett kategóriába tartozó területeken alacsonyabb levegõtisztaság-védelmi követelmények megállapítása;
rendelettel rendkívüli levegõtisztaság-védelmi intézkedési terv (füstköd riadóterv) megállapítása;
az avar és kerti hulladék égetésére, továbbá a háztartási tevékenységgel okozott légszennyezésre vonatkozó szabályok megállapítása;
az önkormányzati környezetvédelmi alappal való rendelkezés és gazdálkodás.A polgármester (fõpolgármester) környezetvédelmi és természetvédelmi feladatkörébe, illetõleg államigazgatási hatósági hatáskörébe tartozik:
a rendkívüli levegõtisztaság-védelmi intézkedési terv (füstköd riadóterv) kidolgoztatása;
szolgáltatótevékenységet ellátó üzemi létesítmény esetén a veszélyes mértékû zajt és rezgést okozó tevékenységek korlátozása, felfüggesztése, illetõleg feloldása;
a légszennyezést okozó, szolgáltató- és/vagy termelõtevékenységet ellátó létesítmények üzemeltetõinek más energiahordozó és/vagy üzemmód használatára kötelezése, a tevékenységnek idõleges korlátozása vagy felfüggesztése;
a védetté nyilvánítási eljárás megindításakor a védelemre tervezett természeti területet veszélyeztetõ tevékenység legfeljebb három hónapra történõ megtiltása, és a tilalom legfeljebb 30 nappal történõ meghosszabbítása;
a helyi védelem alatt álló természeti értéket veszélyeztetõ tevékenység 30 napig terjedõ idõtartamra megtiltása, és a tilalom 30 nappal történõ meghosszabbítása;
a helyi védelem alatt álló természeti területen a jogszabályban elõírtak teljesítésére történõ kötelezése, valamint a közlekedés és a tartózkodás korlátozása.
1995. évi LIII. törvény
a környezet védelmének
általános szabályairól
A települési önkormányzat (Budapesten a Fõvárosi Önkormányzat is) a környezet védelme érdekében
biztosítja a környezet védelmét szolgáló jogszabályok végrehajtását, ellátja a hatáskörébe utalt hatósági feladatokat;
a Nemzeti Környezetvédelmi Programban foglalt célokkal, feladatokkal és a település rendezési tervével összhangban illetékességi területére önálló települési környezetvédelmi programot dolgoz ki, amelyet képviselõ-testülete (közgyûlése) hagy jóvá;
a környezetvédelmi feladatok megoldására önkormányzati rendeletet bocsát ki, illetõleg határozatot hoz;
együttmûködik a környezetvédelmi feladatot ellátó egyéb hatóságokkal, más önkormányzatokkal, társadalmi szervezetekkel;
elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egyszer tájékoztatja a lakosságot;
a fejlesztési feladatok során érvényesíti a környezetvédelem követelményeit, elõsegíti a környezeti állapot javítását.A megyei önkormányzat az épített és természeti környezet védelmével kapcsolatos feladatainak ellátása érdekében
a települési önkormányzatokkal egyeztetett környezetvédelmi programot készít;
elõzetes véleményt nyilvánít a települési önkormányzati környezetvédelmi programokról, illetve kezdeményezheti azok megalkotását;
állást foglal a települési önkormányzatok környezetvédelmet érintõ rendeleteinek tervezetével kapcsolatban;
javaslatot tehet települési önkormányzati környezetvédelmi társulások létrehozására.A települési környezetvédelmi programnak tartalmaznia kell, különösen:
a települési környezet tisztasága,
a csapadékvíz-elvezetés,
a kommunális szennyvízkezelés, gyûjtés, -elvezetés, -tisztítás,
kommunális hulladékkezelés,
a lakossági és közszolgáltatási (vendéglátás, településüzemeltetés, kiskereskedelem) eredetû zaj-, rezgés- és légszennyezés elleni védelem,
a helyi közlekedésszervezés,
az ivóvízellátás,
az energiagazdálkodás,
a zöldterület-gazdálkodás,
a feltételezhetõ rendkívüli környezetveszélyeztetés elhárításának és a környezetkárosodás csökkentésének, településre vonatkozó feladatait és elõírásait.
A települési önkormányzat gondoskodik a települési környezetvédelmi programban foglalt feladatok végrehajtásáról, a végrehajtás feltételeinek biztosításáról, figyelemmel kíséri az azokban foglalt feladatok megoldását, és a programot szükség szerint de legalább kétévente felülvizsgálja.
A jóváhagyott környezetvédelmi programban meghatározott feladatokat a település rendezési terveinek jóváhagyása során, illetve az önkormányzat által hozott más határozat meghozatalával szükség esetén önkormányzati rendelet megalkotásával kell végrehajtani.
Települési önkormányzatok közös települési környezetvédelmi programot is készíthetnek.
A települési önkormányzat képviselõ-testülete, illetõleg a Fõvárosi Önkormányzat esetén a fõvárosi közgyûlés önkormányzati rendeletben törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott módon és mértékben illetékességi területére a más jogszabályokban elõírtaknál kizárólag nagyobb mértékben korlátozó környezetvédelmi elõírásokat határozhat meg.
Környezetvédelmi feladatai megoldásának elõsegítése érdekében a települési önkormányzat Budapesten a Fõvárosi Önkormányzat is önkormányzati rendelettel önkormányzati környezetvédelmi alapot hozhat létre.
1996. évi LIII. törvény
a természet védelmérõl
Természeti területet és más védelemre érdemes földterületet:
országos jelentõségû terület esetén a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
helyi jelentõségû terület esetén a települési Budapesten a fõvárosi önkormányzat rendeletben nyilvánít védetté.
A védett természeti terület a védelem kiterjedtségének, céljának, hazai és nemzetközi jelentõségének megfelelõen lehet:
nemzeti park,
tájvédelmi körzet,
természetvédelmi terület,
természeti emlék.
Helyi önkormányzat csak természetvédelmi területté és természeti emlékké nyilvánításról dönthet.
A helyi jelentõségû védett természeti terület fenntartásáról, természeti állapotának fejlesztésérõl, õrzésérõl a védetté nyilvánító települési önkormányzat köteles gondoskodni. A települési fõvárosban a fõvárosi önkormányzat képviselõ-testülete önkormányzati természetvédelmi õrszolgálatot mûködtethet. Az önkormányzati természetvédelmi õr feladata a helyi jelentõségû védett természeti terület õrzése. Az önkormányzatok természetvédelmi tevékenységét polgári természetõrök segíthetik.A megyei önkormányzat gondoskodik a megye területén található helyi jelentõségû védett természeti területek védelmével kapcsolatos tevékenységek összehangolásáról.
A megyei önkormányzat e feladatkörében:
javaslatot tesz helyi jelentõségû védett természeti területté nyilvánításra;
a települési önkormányzat felkérése alapján részt vesz a helyi jelentõségû védett természeti területté nyilvánítás elõkészítésében;
elõsegíti a települési önkormányzatok természetvédelmi tevékenységét.
A megyei önkormányzat a helyi jelentõségû védett természeti területek fenntartása érdekében a települési önkormányzatokkal megállapodást köthet vagy társulást hozhat létre.A települési önkormányzat a természet védelmének helyi-területi feladatai ellátására az önkormányzat környezetvédelmi alapjában természetvédelmi célokat szolgáló részt hozhat létre.