Lukács András
Lektorok:
Pavics Lázár
és Dr. Radó Dezsõ
Szakmai konzulens:
Dr. Kiss Károly
Kiadó:
Levegõ Munkacsoport
1465 Budapest, Pf. 1676
Telefon: 206-5598, 206-5599. Fax: 165-0438
Drótposta: levego@levego.zpok.hu
Honlap: http://www.c3.hu/~levego
© Lukács András, Budapest, 1998
ISBN 963 04 9949 5
Készült
a Központi Környezetvédelmi Alap
és az Amerikai Egyesült Államok Tájékoztási
Hivatalának (USIS)
támogatásával
A Tisztázzuk a számokat!" fejezet Görbe Angéla A valódi fejlõdés mutatója egy alternatív jóléti mérõszám" c. szakdolgozata alapján készült.
A Mit tehetek én?" fejezetet Beliczay Erzsébet írta.
A borítót tervezte: Varga Buda
A technikai szerkesztés a KEROSZ lapolvasója segítségével történt.
Technikai szerkesztõ: Susánszky Ferenc
Nyomda: Passzer-Print Nyomdaipari Szolgáltató Bt.
Felelõs vezetõ: Kubik Zsolt
Kiadványunk papírhulladékot tartalmazó, környezetbarát technológiával gyártott Fûzfõpress ofszet papíron készült
Köszönetemet fejezem ki mindazoknak, akik javaslataikkal, észrevételeikkel, tanulmányaik rendelkezésre bocsátásával segítették e kiadvány elkészítését. Külön köszönet illeti Beliczay Erzsébet építészt; Görbe Angéla közgazdászt; Hajtman Ágnes tanárt; Kiss Károlyt, a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem Környezetgazdaságtani Tanszékének docensét; Mikola Klárát, a Lélegzet szerkesztõjét; Morvayné Bajai Zsuzsannát, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnökhelyettesét; Pavics Lázár közgazdászt, a Pénzügyminisztérium fõtanácsosát; Radó Dezsõ c. egyetemi docenst, a Magyar Közlekedési Klub elnökét; Rádics Tamás PR szakközgazdászt; Schnier Mária környezetvédelmi asszisztenst; Szabó Béla István régészt; és Vadász Jánost, a Közgyûjteményi és Közmûvelõdési Dolgozók Szakszervezetének (KKDSZ) elnökét.
Lukács András
a Levegõ Munkacsoport
országos titkára
Mi ennek a kiadványnak a célja?
A mai államháztartásról néhány szóban
1. javaslat: Környezetvédelmi adóreformot!
2. javaslat: Közpénzekkel ne támogassuk a szennyezõket!
3. javaslat: Sokkal több pénzt a humán szférának!
4. javaslat: Határozott fellépést a feketegazdaság ellen!
5. javaslat: Tisztázzuk a számokat!
6. javaslat: Tájékoztatást!
Mit tehetek én?"
A Levegõ Munkacsoport 1992 óta 1993-tól kezdve a Közgyûjteményi és Közmûvelõdési Dolgozók Szakszervezetével közösen minden évben leteszi a Kormány és az Országgyûlés asztalára részletesen kidolgozott javaslatait az állami költségvetés és az adótörvények módosítására. Az Országgyûlés minden évben el is fogad néhányat ezen javaslatok közül. Reméljük, hogy hamarosan a nagy áttörés is bekövetkezik.
E kiadvány célja az, hogy minél szélesebb körben ismertesse meg a Levegõ Munkacsoport és a KKDSZ javaslatait. Úgy véljük, hogy megvalósításuk esetén egyidejûleg
Elõször is bemutatkozunk. A Levegõ Munkacsoport 1988-ban alakult meg három környezetvédõ csoport együttmûködési fórumaként. 1995-ben országos környezetvédõ szövetségként jegyezte be a Fõvárosi Bíróság. Jelenleg 65 tagszervezetünk van. Szakértõi Testületünkben közel száz, a legkülönfélébb szakterületeket képviselõ személy vesz részt. Tevékenységünket annak idején a városi közlekedés okozta légszennyezés elleni fellépéssel kezdtük, és ma már a közlekedési kérdéseken túlmenõen településpolitikával, energiapolitikával, a települési zöldfelületek védelmével, és amint látható az államháztartással is foglalkozunk. Mindezt környezetvédõ szemlélettel tesszük.
Tisztelt Olvasó!
Örülnénk, ha elolvasván az itt leírtakat, elgondolkodna azon, hogy miként lehetne gazdálkodni az ország pénzével, ha Ön lenne a pénzügyminiszter.
Kíváncsian várjuk a véleményét.
1. § (1) Az államháztartás
a központi kormányzat, az elkülönített állami
pénzalapok, a helyi önkormányzatok és a társadalombiztosítás
állami feladatot ellátó és finanszírozó
gazdálkodásának rendszere. (2) E törvény
határozza meg az államháztartás mûködésének
és ellenõrzésének legfontosabb szabályait.
2. § Az államháztartást a központi kormányzat, az elkülönített állami pénzalapok, a helyi önkormányzatok, valamint a társadalombiztosítás költségvetései (a továbbiakban: alrendszerek) alkotják. 3. § A központi kormányzat költségvetése (a továbbiakban: központi költségvetés) alkotja az államháztartás központi szintjét, kivéve az államháztartás alrendszereként mûködõ társadalombiztosítás és az elkülönített állami pénzalapok költségvetéseit. 4. § Az elkülönített állami pénzalap (a továbbiakban: alap) az állam egyes feladatait részben államháztartáson kívüli forrásokból finanszírozó olyan alap, amely mûködésének jellege az államháztartáson belül elkülönített finanszírozást tesz szükségessé. 5. § A helyi önkormányzat költségvetése és a helyi kisebbségi önkormányzatok költségvetése az államháztartás helyi szintje. 6. § Az államháztartás részét képezõ társadalombiztosítás a társadalom közös biztosítási és szolidaritási elvek alapján mûködõ kockázatvállaláson alapuló kötelezõ biztosítási rendszere, az államháztartás társadalombiztosítási alrendszerét a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap költségvetései alkotják. Részlet az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvénybõl |
kérdezheti a tisztelt Olvasó.
Valójában már most is naponta foglalkozik ezzel a kérdéssel.
Nem bosszankodik-e gyakran amiatt, hogy milyen nagy összegû személyi jövedelemadót és társadalombiztosítási járulékot kell befizetnie? Nem szokott-e elgondolkodni azon, hogy miért emelkednek az energiaárak? Nem szidja-e az illetékeseket", mert nem jut elég pénz az iskolákra, kórházakra, könyvtárakra vagy a kátyús utak kijavítására? Nem háborodik-e fel a pazarlás miatt, amikor egy túlfûtött közhivatalban várakozik?
Az országgyûlés minden év végén elfogadja a következõ évre szóló állami költségvetést, a társadalombiztosítási alapok költségvetését, jóváhagyja az adótörvény-módosításokat és az egyéb kapcsolódó jogszabályokat. Ezáltal meghatározza az államháztartás alakulását és jelentõs mértékben az egész ország életét is: némi túlzással állíthatjuk, hogy amire ad pénzt, az megvalósul, amire nem ad (illetve amitõl elvon), abból pedig nem lesz semmi.
A központi kormányzat költségvetése (vagy röviden a központi költségvetés) határozza meg egyebek között a különféle adóbevételek összegét, az egyes minisztériumok költségvetését, az önkormányzatoknak átadandó állami forrásokat, az állami egészségbiztosítás és a nyugdíjbiztosítás bevételi és kiadási fõösszegét, az elkülönített állami alapok gazdálkodásának fõbb számait, de még olyan tételeket is, mint a társadalmi szervezeteknek és politikai pártoknak nyújtandó állami támogatás összege.
Az egész egy család háztartásának költségvetéséhez is hasonlítható. Itt is, ott is el kell dönteni: mibõl keletkeznek majd a bevételeink, s mely kiadásaink elkerülhetetlenek? S azt is: mekkora az a pénzösszeg, amivel viszonylag szabadon rendelkezhetünk, és azt mire fordítsuk? (A saját esetünkben például, hogy visszaforgatjuk-e a vállalkozásunkba, rendszeresen járunk-e színházba, veszünk-e egy képmagnót, vagy elisszuk-e ezt a pénzt? Az államháztartás esetében például azt kell eldönteni, hogy a közoktatásra vagy az autópályák építésére adjunk-e több pénzt?)
Az 1998. évi elõirányzatok szerint a központi költségvetés összes bevétele 2383 milliárd forint lesz, az összes kiadása pedig a nemzetközi hitelfelvételek és azok adóságtörlesztései nélkül 2802 milliárd forint. Ezen belül az egyes fejezetek kiadásai a következõképpen alakulnak:
Az egyes fejezetek sok különbözõ kiadást takarnak. Így például az Országgyûlés" fejezet tartalmazza többek között a pártok és társadalmi szervezetek, valamint a Magyar Rádió, a közszolgálati televíziók és a Magyar Távirati Iroda támogatását is. A Belügyminisztérium" fejezetben találhatók a helyi önkormányzatok oktatásra, közmûvelõdésre, szociális ellátásra és más feladatokra fordítandó központi hozzájárulásai is.
A központi költségvetés bevételei döntõ mértékben adókból, illetékekbõl, vám- és járulékbefizetésekbõl származnak. Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy a legfontosabb ilyen jellegû befizetések milyen összeggel gyarapítják az államkasszát 1998-ban.
Az államháztartás másik nagy alrendszerének, a társadalombiztosításnak az összkiadásai a következõképpen alakulnak 1998-ban:
Itt a bevételek szinte teljes egészében a befizetett társadalombiztosítási járulékokból származnak. Erre különösen érdemes odafigyelni, mert a járulékok a munkabérre rakódnak, és... de errõl bõvebben majd a következõ fejezetekben.
A harmadik nagy alrendszert az önkormányzatok jelentik, amelyek feladataik ellátásának feltételeit saját bevételekbõl, átengedett központi adókból, más gazdálkodó szervektõl átvett bevételekbõl, központi költségvetési normatív hozzájárulásokból, valamint támogatásokból teremtik meg.
A negyedik alrendszer, az elkülönített állami alapok bevételei, forrásai nem a központi költségvetés támogatásaiból keletkeznek elsõsorban, hanem az alapok saját bevételeibõl. Az egyes alapok kiadásainak összege 1998-ban a következõ:
A fenti számokat elsõsorban a nagyságrendek érzékeltetésére írtuk le. A továbbiakban ezekkel többnyire nem foglalkozunk. Létezik viszont még egy fogalom, amirõl a következõkben sok szó esik:
Elérkezett az ideje, hogy rátérjünk a javaslatainkra.
70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban
mindenkinek joga van a munkához, a munka és a foglalkozás
szabad megválasztásához. Részlet a Magyar Köztársaság
Alkotmányából
60. § (1) A környezethasználó a környezetterhelésért külön jogszabályban meghatározott esetekben környezetterhelési díjat köteles fizetni. ... 61. § (1) A környezet valamely elemének egyes igénybevételi módjai után a környezethasználó igénybevételi járulékot köteles fizetni. ... 62. § (1) A környezetet vagy annak valamely elemét a felhasználása során vagy azt követõen különösen terhelõ, illetõleg veszélyeztetõ egyes termékek elõállítását, behozatalát, forgalmazását egyszeri termékdíj fizetési kötelezettség terheli. ... 63. § (1) Jogszabály állapítja meg azon termékek körét, amelyeknek visszafogadása a környezet terhelésének, szennyezésének csökkentése érdekében indokolt. A visszafogadás ösztönzésére a termék forgalmazójának betétdíjat kell felszámítania. Részletek a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvénybõl Részlet az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvénybõl |
1. ábra: Az aktív dolgozók számának alakulása 1988 és 1997 között
Forrás: Magyar Statisztikai Évkönyv 1997
A magas munkanélküliség nemcsak azt jelenti, hogy a gazdaság lemond sok ember hasznos munkájáról. A munkanélküliség tragédia mind az egyén, mind a társadalom számára.
A munkanélküliség gyakorta az egyén fizikai, szellemi és erkölcsi leépülésével jár. Sokat veszít az állam is.
A munkanélküliség egyik fõ oka az, hogy a munkáltatók számára túlságosan drága a munkaerõ. Természetesen többnyire nem a magas nettó (azaz a munkavállaló kezébe adott) bérek miatt, hanem a nemzetközi viszonylatban is kiugróan magas arányú adók és járulékok következtében.
2. ábra: A 100 ezer forint bérköltség megoszlása
Részletesebben felbontva a bérköltségek az alábbi tételekbõl állnak:
Tehát 100 ezer forintból a dolgozó mindössze 45 ezret kap kézhez, 55 ezer pedig közvetlenül az államháztartásba kerül.
A foglalkoztatás ösztönzésére javasoljuk az egészségbiztosítási járulék és az egészségügyi hozzájárulás eltörlését, valamint a társadalombiztosítási járulék és a személyi jövedelemadó jelentõs csökkentését.
Egy vállalatnak sokféle kiadása van: bért fizet a dolgozóknak, megvásárolja a szükséges nyersanyagokat és berendezéseket, és számos egyéb költséget is állnia kell. De vajon fizet-e az általa elszennyezett levegõért, a bepiszkított folyókért, a terméketlenné tett talajért? Nem, ma még nem fizet (vagy aránytalanul keveset fizet). A természeti erõforrásokat jórészt ingyen javaknak tekintik, amelyekbõl elvben bárki korlátlanul részesülhet.
Ez a világ azonban eltûnõben van. A jó levegõ, a tiszta víz, a termékeny talaj egyre ritkábbá válik.
A környezet pusztításának, a természeti erõforrások tönkretételének, az egészség romlásának költségei valódiak. Amennyiben ezeket nem azok fizetik meg, akik okozzák, akkor másoknak kell fizetni helyettük. E költségeket hívják a közgazdászok külsõ (externális) költségeknek.
Vajon igazságos és ésszerû-e az, hogy a szennyezõk helyett mások fizessenek? Aligha. Ezért mi azt javasoljuk, hogy az állam és az önkormányzatok adók és díjak (ökoadók, környezetterhelési díjak, környezetvédelmi termékdíjak stb.) formájában építsék be a jelenleg még külsõ költségeket az árakba.
Ezzel a javaslattal szemben számos ellenérvet szoktak felvetni. Az alábbiakban a leggyakrabban elõfordulókra válaszolunk.
Ma már hatalmas szakirodalom foglalkozik a külsõ költségek kiszámításának módszereivel. Így ezeknek a költségeknek egy jelentõs részét viszonylag pontosan meg lehet határozni. Ilyenek például a légszennyezés következtében az épületekben és egyéb létesítményekben keletkezett károk, az egészségkárosodás miatti orvosi költségek és termeléskiesés, vagy a kipusztult növényzet helyreállításának ára.
Az, hogy a becslések esetenként széles határok között mozognak, semmiképpen sem lehet akadálya annak, hogy fokozatosan elkezdjük beépíteni az árakba a külsõ költségeket: legalább a jelenlegi becslések alsó határát el kellene érni. Ezáltal biztos, hogy nem lövünk túl a célon", sõt az alábbi okok miatt az ökoadók jóval alacsonyabbak maradnának, mint amekkora összeg valóban fedezné a külsõ költségeket.
1. Különbözõ technikai nehézségek miatt jelenleg számos tényezõt nem vesznek figyelembe a külsõ költségek kiszámításánál, így ezek inkább alul-, mint túlbecsültek.
2. A környezeti károk már évek óta halmozódnak úgy, hogy nagy részüket nem az azokat okozók fizették meg, és az említett számításokban sem szerepelnek.
3. A külsõ költségek gyakran nem egyenletesen, hanem meredeken, exponenciálisan növekednek.
Az exponenciális növekedés jellege olyan, hogy az emberek gyakran csak akkor veszik észre, amikor már elszaladtak" az események, és visszafordíthatatlan károsodás következett be.
Az exponenciális növekedés egyik oka, hogy a különbözõ szennyezések nemcsak egyszerûen összeadódnak, hanem gyakran megsokszorozzák egymás káros hatását.
Elvben mindennek ki lehet pénzben számítani az árát, még az emberi szenvedésnek és halálnak is (a biztosítótársaságok és a kártérítési pereknél a bíróságok is megállapítanak ezekre vonatkozó pénzösszegeket). Ez a megközelítés azonban a Levegõ Munkacsoport számára legfeljebb elméleti számításokban fogadható el. A gyakorlatban azt valljuk, hogy az ilyen jellegû károk semmilyen összeggel nem tehetõk jóvá, és ezért mindent el kell követni a megelõzésükre, elkerülésükre!
Megnehezíti a külsõ költségek kiszámítását az is, hogy keletkezésüknek egyre újabb módozatai bukkannak fel. Úgy látszik, végtelen az emberek találékonysága, amikor költségeiket másokra igyekeznek áthárítani. A költségáthárítás újabb módja országunkban a nagy bevásárlóközpontok létesítése.
A bevásárlóközpontok környékén gyakran csökken az ingatlanok értéke, viszont az itt lakóknak ritkán sikerül kártérítést kapniuk. (A Budaörsön épülõ bevásárlóközpont esetében csak néhány lakónak sikerült ezt elérnie rendkívüli erõfeszítések árán, a Levegõ Munkacsoport hathatós segítségével.)
A bevásárlóközpontok általában csökkentik a munkahelyek számát. (Bécsi adatok szerint minden munkahely, amely a városszéli bevásárlóközpontban jön létre, két munkahelyet szüntet meg a városközpontban.) Emiatt csökken az államháztartás bevétele (kiesõ szja, tb-járulék stb.) és növekszenek a kiadásai (segélyek, a munkanélküliségbõl adódó szociális, közbiztonsági és egyéb problémák miatti kiadások stb.).
A vásárlóerõ elszívása miatt lepusztulnak a város belsõ területei, visszavonul a kiskereskedelem és az egyéb helyi vállalkozások jelentõs része. Megváltozik a város szerkezete, romlanak az emberi kapcsolatok. A tömegáruk kiszorítják a helyi különlegességeket. Mindennek a költségei hatalmasak, bár esetenként nehezen számszerûsíthetõk. Az azonban egyértelmû, hogy az így keletkezõ nemzeti vagyonvesztés jóval nagyobb, mint amennyi új nemzeti vagyon jön létre a bevásárlóközpontok megépítésével.
A bevásárlóközpontok gyakran zöldterületen épülnek anélkül, hogy az így elpusztított növényzet valós értékét figyelembe vennék. Nem fizetnek amiatt sem, ha csökken a táj esztétikai értéke.
Hazai sajátosság, hogy a beruházók jelenleg jóval olcsóbban jutnak hozzá a földterülethez, mint Nyugat-Európában, amit az tesz lehetõvé, hogy itthon még nem alakultak ki a reális földárak.
Ezeket a beruházásokat jobbára nem saját tõkébõl, hanem bankkölcsönökbõl valósítják meg. Így a kockázat csekély, hiszen csõd esetén majdcsak konszolidálják a bankokat az adófizetõk pénzébõl...
Ha az említett költségeket és kockázatokat a beruházóknak kellene viselniük, valószínûleg egyetlen nagy bevásárlóközpont sem épülne.
Léteznek olyan költségek is, amelyeket nem a ma élõk fizetnek meg, hanem gyermekeink, sõt még ükunokáink is fizetni fognak. Ezeknek a költségeknek az áthárítását tartjuk a legerkölcstelenebbnek, a legtisztességtelenebbnek, hiszen a károsultak nem is tiltakozhatnak ellene, mert jórészt még meg sem születtek (vagy ha már meg is születtek, még nincs szavazati joguk).
Mi is fizetünk a korábban elkövetett bûnökért. A természet semmit sem ad ingyen, elõbb vagy utóbb mindenért benyújtja a számlát.
El szokott hangozni az az ellenérv, hogy a károk nagy részét azok is megfizetik, akik azokat okozzák, és ezért nem lenne méltányos a külsõ költségek teljes beépítése az árakba. Például az autósok maguk is beszívják a kipufogógázokat, és esetleg az õ lakásuk is veszít az értékébõl az elõtte elhaladó nagy gépjármû-forgalom miatt.
Ez igaz, de mi úgy véljük: mindenkinek ott kell megfizetni a károkat, ahol azok keletkeznek. Ha ugyanis mondjuk az autós az autózás árában fizeti meg az említett költségeket, akkor egyrészt kevésbé fogja károsítani a környezetet, másrészt õ maga is jobban érzékeli majd, hogy miként keletkeznek a többletköltségek.
A leginkább szennyezõ ágazatok képviselõi fel szokták vetni, hogy számításba kellene venni a külsõ hasznokat is, azaz az adott tevékenység azon elõnyeit, amelyekért a használó nem fizet. Több kutatóintézet így például a svájci ECOPLAN cég is vizsgálta ezt a kérdést, és arra a következtetésre jutott, hogy ilyen hasznok nem léteznek, vagy elenyészõek. Természetesen nem azt állították, hogy például a gépjármû-közlekedés nek, vagy egy hõerõmûnek nincsenek hasznai. Csupán arra mutattak rá, hogy ezekért a hasznokért a használók piaci árat fizetnek, így semmi értelme nem lenne, hogy az érintett tevékenységeket vagy termékeket közpénzekkel támogassák. (Ha az ellenkezõ álláspontra helyezkednénk, azzal azt fogadnánk el, hogy minden termelõ igényt tarthat állami támogatásra!)
Egyesek kétségbe vonják, hogy az ökoadókra hosszabb távon is lehetne alapozni, hiszen kivetésükkel éppen azok a tevékenységek szorulnának majd vissza, amelyektõl egyúttal az újabb adóbevételeket is várjuk.
Többek között ezért sem javasoljuk az ökoadók kivetését a viszonylag könnyen helyettesíthetõ termékekre. Ezeknek a termékeknek az elõállítását és használatát meg kell tiltani.
Nem célszerû ökoadót kivetni azokra a súlyosan környezetkárosító tevékenységekre sem, amelyek megfelelõ jogszabályokkal jelentõsen korlátozhatók.
Tehát csak olyan termékek és tevékenységek fokozott megadóztatását javasoljuk, amelyek környezetkárosítása belátható idõn belül nem kerülhetõ el. Ezek a nagyobb adóterhek mellett is csak viszonylag kisebb mértékben szorulnának vissza. Ily módon a növekvõ adókulcsok mellett sem csökkenne az adóbevétel, hanem emelkedne.
A különbözõ tevékenységek és termékek esetén az ökoadók hatása jelentõsen eltérõ lehet. Ezért bevezetésük csak fokozatosan, komoly szakmai számításokat és elõkészületeket követõen történhet.
A hazai ökoadók bevezetéséhez támpontot adhatnak az adózási rendszer eddigi tapasztalatai is.
Ha valamikor mégis bekövetkezne az a jelenleg teljesen valószínûtlen eset, hogy megszûnnének a környezetet súlyosan szennyezõ tevékenységek, akkor a kevésbé környezetszennyezõkre lehetne nagyobb adót kivetni, vagy emelni a hagyományos adókat. (Ezen a téren bízhatunk pénzügyminisztériumunk találékonyságában...) Egyébként is ebben az esetben sokkal kevesebb adóbevételre lenne szükség, mert jórészt megszûnnének az államnak mindazok a kiadásai, amelyek a környezetszennyezés miatt jelentkeztek.
3. ábra: A kõolaj értékesítése, ill. az adóbevételek az ökoadó függvényében
4. ábra: A növényvédõszerek értékesítése, ill. az adóbevételek az ökoadó függvényében
5. ábra: A postai szórólap-reklámok használata, ill. az adóbevételek az ökoadó függvényében
6. ábra: Az eldobható palackok értékesítése, ill. az adóbevételek az ökoadó függvényében
Forrás: UPI, Heidelberg
Ha bevezetnék az ökoadókat, csökkenne a kamionforgalom, és kevesebb pénzt kellene költeni az utak fenntartására. (Egyetlen kamion annyi kárt tesz az utakban, mint százezer személyautó.) Egyúttal javulna a vasút jövedelmezõsége, és így a MÁV kevesebb állami támogatásra szorulna.
Az ökoadók hatására csökkenne a megbetegedések száma, így kevesebb állami támogatást kellene adni gyógyszerre, és kevesebb táppénzt kellene kifizetni.
Az ökoadók hatására tisztábbak lennének a vizek, s kevesebb pénzt kellene víztisztításra fordítani... és hosszan folytathatnánk a példákat.
Sokszor felmerül az az ellenérv, hogy az emberek inkább ki fogják fizetni az adókat, de nem mondanak le megrögzött (rossz) szokásaikról. Ez, sajnos, részben igaz.
Ilyen esetekben az ökoadó kívánt hatása (a káros tevékenység visszaszorítása) egyáltalán nem, vagy csak igen kis mértékben érvényesül. Amint azonban azt a fenti ábrák, valamint az eddigi tapasztalatok mutatják, az emberek túlnyomó többsége érzékeny az ilyen jellegû árváltozásokra, és csökkenti az adott tevékenységét, ha általában nem is teljesen az áremelkedés arányában.
7. ábra : Az üzemanyag árának és a közlekedés teljesítményének változása 1970 és 1995 között Ausztriában
Forrás: Environmental
Balance of Transport, Austria 1950_1996.
Bundesministerium für Umwelt, Jugend und Familie
Hasonló a helyzet más iparilag fejlett országokban is: az egy fõre jutó üzemanyag-fogyasztás általában annál kisebb, minél magasabb az üzemanyagok ára (ld. a 8. ábrát!).
Az ökoadók nem mindenhatóak, és nem is kívánhatjuk, hogy rendkívül bonyolult társadalmi problémákat önmagukban megoldjanak. Alkalmazásuk csak egy bár igen hatásos eszköz a sok közül. Emellett a jogszabályok folyamatos korszerûsítésére, a felvilágosító munka javítására, az emberek szemléletének megváltoztatására, a szigorúbb ellenõrzésre és számonkérésre, valamint sok egyéb feladat elvégzésére is szükség van.
8. ábra: Az egy fõre
jutó üzemanyag-fogyasztás
az üzemanyag-ár függvényében
Forrás: Ernst von
Weizsäcker, Amory Lovins,
Hunter Lovins: Factor Four: Doubling Wealth, Halving Resource Use
Az a tény, hogy a használók nem fizetik meg a valós költségeket, torz árakhoz vezet. Úgy véljük, hogy éppen ez az, ami ellentétes a piacgazdasággal, nem pedig az ökoadók.
Az elmúlt években a környezet- és egészségkárosító termékekre kivetett fogyasztási adó összességében reálértéken számítva folyamatosan csökkent, míg a munkabért terhelõ személyi jövedelemadó jelentõsen növekedett. Ezt jól szemlélteti a 9. ábra, amely az APEH négy legfontosabb adóbevételi forrásának egymáshoz viszonyított alakulását mutatja.
9. ábra: A négy kiemelt adónem aránya az 1988-1998. években
Forrás: APEH
Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy az egyre hatalmasabbra duzzadó szja-tömeg egyre kevesebb munkavállalóra terhelõdött (amint már említettük, 1987 óta több mint 1,1 millióval csökkent az aktív dolgozók száma)!
10. ábra: A személyi
jövedelemadó és a fogyasztási adó alakulása
1988 és 1998 között (Index 1988=100)
Forrás: Saját számítás az APEH és a KSH adatai alapján
Némileg hasonló képet mutat a társadalombiztosítás is (ld. a 11. ábrát!). Bár a TB kiadásai reálértékben csökkentek az 1995-ben elkezdett megszorító intézkedések következtében, az egy aktív dolgozóra jutó kiadás még itt is növekedett. A helyzet egyébként az ábrán bemutatottnál is jóval rosszabb, mivel sok aktív dolgozó után törvényellenesen nem fizetnek tb-járulékot, így az õ költségeik is a tisztességesen fizetõkre hárulnak.
11. ábra: A társadalombiztosítás kiadásainak alakulása (Index 1988=100)
Forrás: Saját
számítás a Magyar Közlönyben
és a Magyar Statisztikai Évkönyvben megjelent adatok
alapján
Ha a rossz idõjárás miatt kevés gabona terem, akkor a gabonaárak általában megemelkednek. Jó termés esetén az árak csökkennek. Az árak alakulása hozza egyensúlyba a keresletet a kínálattal. Jelenleg viszont azáltal, hogy az állam súlyos adókat vet ki az emberi munkaerõre, éppen azt teszi drágává, amiben bõvelkedünk. Azáltal pedig, hogy a környezeti és egyéb károk költségeit nem érvényesíti a nyersanyagok, az energiahordozók, a természeti javak áraiban, azt teszi olcsóvá, amibõl kevés van és ami egyre gyorsuló ütemben fogy. Ez nemcsak hogy nem felel meg a piacgazdaság elveinek, hanem még a legelemibb logikának is ellentmond.
Ha az árak nem tükrözik a valós költségeket, akkor a gazdasági élet minden szereplõje a politikusoktól kezdve a termelõkön át egészen a fogyasztókig folyamatosan hamis jelzéseket kap. Ezáltal minden szinten hibás döntések születnek.
Az elmúlt évtizedek gyakorlata a szocialista országokban világosan megmutatta, hová vezet, amikor az árakat önkényesen eltérítik a valós költségektõl: gazdasági válsághoz. Miután ez a gyakorlat nemcsak hogy folytatódik, hanem (a külsõ költségek érvényesítésének elmaradásával) tarthatatlan méreteket öltött, minden korábbinál nagyobb válság következhet be.
Éppen ellenkezõleg, a környezetvédelmi adóreform hozzájárulna az infláció csökkentéséhez.
Amint említettük, az ökoadók bevezetésével, illetve emelésével egyidejûleg hasonló mértékben javasoljuk csökkenteni a munkabért terhelõ adókat és járulékokat. Tehát összességében nem növekednének sem a központi költségvetés adóbevételei, sem a társadalom adóterhei. Egyes termékek és szolgáltatások ára emelkedne, míg másoké csökkenne, de az általános infláció nem növekedne.
12. ábra: Az adók hatása az exportképességre
Forrás: Népszabadság
Hangsúlyozzuk, hogy nem a béreket, hanem a bért terhelõ adókat javasoljuk csökkenteni!
Ha megemelik a környezetszennyezõ termékek árát, akkor csökken irántuk az igény, ami eleve mérsékli az áremelés inflációs hatását. Az áremelés tovagyûrûzõ hatása is jóval kisebb, mint azt sokan feltételezik, ugyanis a környezetszennyezõ termékek felhasználásának nagyrészt semmi köze a termeléshez (pl. személygépkocsi-használat), csupán a személyi fogyasztásban jelentkezik.
Legfontosabbnak ebbõl a szempontból azonban azt tartjuk, hogy csökkennek azok a többletköltségek, amelyeket jelenleg a környezet- és egészségkárosító tevékenységek okoznak. Ezek a költségek komoly árnövelõ tényezõt jelentenek, bár a döntéshozók és a közvélemény nemigen vesznek tudomást errõl.
13. ábra: A 95-ös ólmozatlan
benzin árának és a fogyasztói árindex
alakulása hazánkban
(Index 1990=100)
Forrás: Saját számítások a KSH adatai alapján
Itt jegyezzük meg, hogy az üzemanyagok, a dohányáruk és a szeszes italok fogyasztási adója az elmúlt években reálértékben folyamatosan csökkent. Ily módon a közhiedelemmel ellentétben ezen termékek ára sem tartott lépést az inflációval, s így a többi termékhez viszonyítva olcsóbbakká váltak (ld. a 13. ábrát!). Közben az általános infláció is magas maradt...
Amint a 14. ábrán látható, a villamos áram és a földgáz nagyfogyasztói (azaz az ipar által használt) ára reálértékben folyamatosan csökkent az elmúlt években, miközben a lakossági ár számottevõen nõtt!
14. ábra: A villamos áram
és a földgáz árának alakulása Magyarországon
USA dollárban számolva (Index 1990=100)
Mivel az ökoadók bevezetésével egyes termékek ára növekszik, a bevezetés módjától és mértékétõl függõen rövid távon keletkezhet bizonyos többlet inflációs nyomás. A hosszabb távú hatások (a környezetkárosítás csökkenése, a gazdaság szerkezetének korszerûsödése stb.) azonban tartósan mérséklik az inflációt.
Azért írtuk, hogy sajnos, mert többek között a torz árak miatt országunkban rengeteg a fölösleges ide-oda szállítgatás. Továbbá a viszonylag alacsony fuvarozási költségek miatt a szállítási távolságok alig tükrözõdnek az árakban, és így nem ösztönzik a vásárlókat arra, hogy a helyben termelt árukat részesítsék elõnyben az ország (vagy a világ) másik végérõl szállítottakkal szemben.
Jelentõsen növeli a költségeket a rendkívül pazarló energia-felhasználás. Egységnyi nemzeti jövedelem elõállításához hazánk háromszor-négyszer annyi energiát használ fel, mint a nyugat-európai országok (lásd a 15. és a 16. ábrát!). Az energiaadók bevezetése ösztönözné ennek a pazarlásnak a csökkentését, és egyúttal lehetõséget nyújtana az energiahatékonyság javítását, az energiatakarékosság fokozását szolgáló beruházások támogatására. (Szakértõi vélemények szerint erre a célra évente legalább 30-40 milliárd forintot kellene költeni a jelenlegi 3-4 milliárd helyett.) Egy ilyen program megvalósítása szintén tartósan járulna hozzá az infláció mérsékléséhez.
Amint említettük, a környezetvédelmi adóreform hatására növekszik majd a foglalkoztatottság. Ily módon csökkennek az egy foglalkoztatottra jutó társadalmi költségek (szociális, egészségügyi, kulturális és egyéb kiadások). Az aktív dolgozókra egyenként kisebb teher jut, ami ugyancsak árcsökkentõ hatású.
15. ábra: Egy fõre jutó energiafogyasztás néhány országban 1996-ban
16. ábra: Egységnyi
bruttó hazai termékre jutó energiafogyasztás
néhány országban 1996-ban
* 1987. évi dollárárfolyamon számolva
Forrás: Energy Information
Administration, International Energy Database
(1997 december) adatai alapján saját számítások
Fontos azt is tudnunk, hogy a környezetet jobban kímélõ tevékenységek sok esetben jelenleg is olcsóbbak, mint azok, amelyek súlyosan szennyeznek. Az elõbbiek fokozottabb igénybevétele szintén árcsökkentõ hatású.
Nem értünk egyet azzal az érveléssel, hogy az ökoadókat azért nem szabad bevezetni, mert ez rontaná a vállalatok esélyeit a hazai és külföldi piacokon, sõt esetenként tevékenységük leépüléséhez vezethet. Ez ugyanis csak azokra a vállalatokra érvényes, amelyek tevékenységét amúgy is át kell alakítani, mert nem felelnek meg a nemzetközi versenyképesség követelményeinek. Jelenleg éppen a korszerû, a magas szellemi hányadot tartalmazó termékek elõállítóit hozzuk hátrányos helyzetbe azáltal, hogy a súlyosan környezetszennyezõ cégek nem fizetik meg tevékenységük valódi költségeit.
Egy korszerû termékben a szellemi hányad értéke meghaladja a 80 százalékot, a felhasznált anyagoké pedig legfeljebb 20 százalékot tesz ki. A hazai termékeknél általában sokkal rosszabb ez az arány. Az ökoadók éppen ennek a helyzetnek a megváltoztatását segítenék elõ.
A rendelkezésünkre álló adatok általában azt mutatják, hogy összefüggés található az energiaárak és a gazdasági teljesítmény között (ld. a 15. ábrát!). Az olcsó energiát használó országok általában pazarlóak és kevésbé versenyképesek. Ahol pedig magasak az energiaárak, ott a gazdasági élet szereplõi innovatívabbak és hatékonyabbak.
15. ábra: Egyes iparilag
fejlett országok gazdasági teljesítménye
az energiaárak függvényében
Forrás: Ernst von
Weizsäcker, Amory Lovins,
Hunter Lovins: Factor Four: Doubling Wealth, Halving Resource Use
Nem vitatjuk, hogy egy környezetvédelmi adóreformnak vesztesei is lesznek a gazdasági életben: a nagy nyersanyag- és energiaigényû vállalatok. Sokat nyernek viszont azok a cégek, amelyek nagyszámú munkaerõt foglalkoztatnak. Összességében tehát az egész társadalom nyer.
Az ökoadók bevezetésénél nagy figyelmet kell majd fordítani arra, hogy azok ne többletteherként jelentkezzenek a lakosság széles rétegei számára. Lehetnek olyan ökoadók, amelyek nem terhelik a lakosságot (pl. a reklám szórólapokra kivetett adó vagy egyes nagy iparvállalatok légszennyezési adója). Lennének olyan adók is, amely közvetlenül terhelnék a lakosság jelentõs részét, ám ezeket mégsem javasoljuk közvetlenül ellentételezni.
Ha olyan ökoadókat vezetnének be, amelyek a lakosság széles rétegeit valóban hátrányosan érintenék, akkor mindenképpen gondoskodni kell a kedvezõtlen hatások kivédésérõl.
Nem ismerünk olyan hazai számításokat, amelyek egy környezetvédelmi adóreform hatását az egyes háztartás-típusokra lebontva mutatnák be. Külföldön készült elemzések viszont azt mutatják, hogy az ökoadókat be lehet vezetni úgy, hogy az alacsonyabb és közepes jövedelmû háztartások anyagilag is jól járjanak.
A következõ oldalakon található képaláírások magyarázata:
Ész élelmiszer
Éc élvezeti cikkek Rc ruházati cikkek Br bérek Ár áram Gáz gáz Szn szén Hto háztartási tüzelõolaj Kfmv központi fûtés, meleg víz Eá egyéb háztartási
áruk |
Msz mosószer
Gk gépkocsi+kerékpár Bn üzemanyagok Ms mûvelõdés, szórakozás Tl telefon, levél stb. Tsz test- és egészségápolási szerek Te test- és egészségápolási szolgáltatások Szel személyi ellátás Many unkabéradó/nyugdíjjárulék Ksz közlekedési szolgáltatás (vasút, repülés) |
16. ábra: A havi kiadások
növekedése, ill. csökkenése
az 1. típusú háztartásban (nyugdíjasok
és szociális segélyen élõk)
a környezetvédelmi adóreform hatására
az NSZK-ban
17. ábra: A havi kiadások
növekedése, ill. csökkenése
a 2. típusú háztartásban (dolgozó közepes
jövedelemmel)
a környezetvédelmi adóreform hatására
az NSZK-ban
18. ábra: A havi kiadások
növekedése, ill. csökkenése
a 3. típusú háztartásban (tisztviselõ/hivatalnok
magasabb jövedelemmel)
a környezetvédelmi adóreform hatására
az NSZK-ban
Egyes vélemények szerint az ökoadók azt eredményezik majd, hogy a gazdagoknak továbbra is módjuk lesz szennyezni a környezetet, míg a szegényebb polgárokat még inkább takarékoskodásra kényszerítjük.
Általában a magasabb jövedelmû emberek ma is jóval többet szennyezik a környezetet, mint a kevésbé jómódúak: gyakrabban közlekednek autóval, sõt repülõvel, több energiát használnak, több terméket fogyasztanak. Ez a különbség a jövõben is fennmarad, viszont az ökoadók bevezetésével a szennyezés mértéke összességében csökkenni fog.
A szociális problémákat meg kell oldani, de ennek nem az a módja, hogy rejtett módon támogatjuk a környezetszennyezõ tevékenységeket, és ezúton csökkentjük azok árát. Ha nem építjük be a valódi költségeket az árakba, akkor elsõsorban a gazdagabb polgárokat támogatjuk, és kevésbé azokat, akik valóban rászorulnak. Más megfogalmazással: minél több vagyona van valakinek, annál nagyobb támogatást kap.
Vajon igazságos és ésszerû ez?
19. ábra: Szociális
támogatás" a villamos áram árán
keresztül
különbözõ jövedelmû egyéneknek
a jelenlegi helyzetben,
amikor még nem valósult meg a környezetvédelmi
adóreform
Bár a valós költségek megjelenítése az árakban (pl. az energiahordozók áraiban) összegszerûségét tekintve sokkal nagyobb mértékben sújtaná a jómódú polgárokat, mint a szegényeket, az elõbbiek viszonylag könnyen kivédenék ennek kedvezõtlen hatásait (pl. csökkentik vagy átcsoportosítják fogyasztásukat). A szegényebb rétegeknél ez gyakran lehetetlen, hiszen nemegyszer olyan elemi szükségletekre sincs elegendõ pénzük, mint a megfelelõ táplálkozás vagy öltözködés. Ezért minden olyan esetben, amikor az ökoadók az alacsonyabb jövedelmû, illetve többgyermekes háztartásokat hátrányosan érintik, elengedhetetlen a megfelelõ ellentételezés nyújtása.
A munkabért terhelõ adók csökkenése sok esetben lehetõvé teszi majd a munkáltatók részére, hogy emeljék dolgozóik bérét. (Ez utóbbi az Európai Unióhoz való csatlakozás egyik elõfeltétele is!) A nem aktív dolgozóknál pedig egyéb megoldásokat kell alkalmazni (pl. nyugdíjak, családi pótlék és egyéb szociális juttatások emelése).
Az ökoadóknak van egy további szociális elõnye. Az egyes polgárok ugyanis nem tudják kivonni magukat az olyan szokásos terhek alól, mint a személyi jövedelemadó vagy a társadalombiztosítási járulék (kivéve persze, ha a feketegazdaságba menekülnek, de ez egyéb okok miatt nem kívánatos). Az ökoadók bevezetésével viszont létrejön a választás lehetõsége: továbbra is a most már drágább és környezetszennyezõbb árucikket vásárolják-e, vagy áttérnek az ökoadó-mentes környezetbarát termékre? Így bizonyos határokon belül a fogyasztó maga dönti el, hogy mennyi ökoadót fizet.
Jelenleg Magyarországon az egy fõre jutó bruttó hazai termék a hivatalos árfolyamon átszámítva 5000 dollár körül van, ha pedig a vásárlóerõt tekintjük, akkor elérheti a 8000 dollárt. Ugyanez a mutató a fejlett országokban meghaladja a 20 ezer dollárt. Ha 10 év alatt szeretnénk elérni a nyugati országok mai szintjét, akkor évi 11-12 százalékos növekedési ütemre lenne szükség. Ilyen magas, hosszan tartó gazdasági növekedés Magyarország számára aligha elképzelhetõ. Ha 15 év alatt akarjuk elérni az említett szintet, akkor évi 7-8, ha 20 év alatt, akkor évi 5-6 százalékos növekedésre van szükség. Azonban még ez utóbbi megvalósulásának is csekély a valószínûsége.
Ha ennek ellenére folytatni kívánjuk az eddig követett utat, akkor a környezet pusztítása gyorsuló ütemben folytatódik. Márpedig az utólagos helyreállítás, a károk felszámolása (ha egyáltalán még lehetséges) sokkal költségesebb, mint a megelõzés. Sokkal elõnyösebb, ha nem az igen költséges szennyezéselhárító és -tisztító beruházásokat kell megvalósítani, hanem olyan gazdaságot építenünk és olyan fogyasztói szokásokat alakítunk ki, amelyek eleve kevésbé szennyezik a környezetet.
Magyarországon a környezetszennyezéssel szorosan összefüggõ megbetegedések száma rendkívül magas. A lakosság számához viszonyítva a daganatos betegségekben világelsõk vagyunk. Az asztmás, az allergiás, a tüdõrákos megbetegedések száma évtizedek óta meredeken emelkedik (20. és 21. ábra). Az átlagos várható élettartam nálunk alacsonyabb, mint számos fejlõdõ országban, és jóval elmarad a fejlett ipari országok hasonló mutatóitól (22. ábra). Még belegondolni is rossz, milyen következményekkel járhat, ha ez így folytatódik. Pedig a jelenlegi gazdaságpolitika fennmaradása esetén ezzel kell számolnunk.
20. ábra: A tüdõrákos
és egyéb légzõszervi rosszindulatú daganatos
megbetegedések alakulása Magyarországon
Forrás: Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet
21. ábra: Az asztmás megbetegedések alakulása Magyarországon
Forrás: Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet
22. ábra: A várható átlagos élettartam a világ néhány országában
Forrás: Magyar Statisztikai Évkönyv 1997, KSH
Az Európai Unió vezetõi már felismerték a környezetvédelmi adóreform jelentõségét.
Ritt Bjerregaard asszony, az EU környezetvédelmi minisztere 1997 októberében egy brüsszeli konferencián kijelentette: Úgy mondják, hogy két dolog biztos az életben: a halál és az adók. Tehát mielõtt meghalunk, jobbá kell tennünk az adóinkat. Azt az adórendszert, amelyet a környezetvédelmi szempontok figyelmen kívül hagyásával alkottak meg, most zöldebbé kell tennünk. Ezt követeli meg az EU Alapszerzõdése, és most már a közvélemény is támogatja. Valójában nem több adót szeretnénk, hanem hasznosabb adókat. ... A környezetvédelmi adóreform szükséges és rövid idõn belül megvalósítható."
Az EU-ban nemcsak beszélnek a környezetvédelmi adóreformról, hanem egyre kiterjedtebben be is vezetik.
Az EU jelentõs kutatási programokat támogat annak megállapítására, hogy mekkorák valójában a külsõ költségek, és hogy milyen hatással járna egy környezetvédelmi adóreform.
ExternE" néven az EU-ban átfogó kutatási programot folytatnak abból a célból, hogy meghatározzák az energiahordozók termelésének és felhasználásának valódi költségeit. E kutatások eredményeire is alapozva, az EU Bizottsága 1997-ben törvényjavaslatot készített elõ az energiahordozók fokozottabb megadóztatására, ami az összes tagország számára kötelezõ érvényû lenne.
Az EU illetékesei egyértelmûen leszögezték, hogy amennyiben Magyarország csatlakozni kíván az Európai Unióhoz, adórendszere is meg kell hogy feleljen az EU-ban elfogadott elveknek és gyakorlatnak. Minél elõbb tesszük meg ezeket a lépéseket, annál elõnyösebb helyzetbe kerülhetünk.
Magyarország számos nemzetközi környezetvédelmi egyezményhez csatlakozott, amelyekben konkrét kötelezettségeket vállalt a károsanyag-kibocsátások mérséklésére. Ezek teljesítését is elõsegíthetné egy környezetvédelmi adóreform.
Magyarországon a környezetszennyezõ termékek árai általában jóval alacsonyabbak, mint például Ausztriában vagy Németországban. Tehát azt mindenképpen megtehetjük, hogy ezeket az árakat többlet adóterheléssel a mérvadó EU-országok szintjére emeljük. Ez legfeljebb azokat a külföldi cégeket riasztaná el, akik azért kívánják hozzánk telepíteni energia- és nyersanyagpazarló, súlyosan környezetszennyezõ tevékenységeiket, mert hazájukban már sem környezetvédelmi, sem gazdasági szempontból nem kívánatosak. Az pedig Magyarországnak is érdeke, hogy ne ilyen cégek települjenek hozzánk.
Egyébként az egyes EU-országokban is igencsak eltérnek egymástól az adómértékekek. Az alábbi táblázat a villamos energiára kivetett adók mértékét mutatja néhány európai országban.
* a teljes ár százalékában
n.a. = nincs adat
Forrás: Energy Prices
and Taxes, Third Quarter 1996.
Nemzetközi Energia Ügynökség
Nagyrészt az eltérõ adómértéket tükrözik az üzemanyagárak különbségei is az egyes országok között. Így például nyugati szomszédunknál a 95-ös ólmozatlan benzin 24%-kal, a gázolaj pedig 9%-kal drágább, mint nálunk.
* 1998. január 16-i árfolyam
A korábbi évtizedekben a nehézipar, az olajipar, az autógyártás, vagyis a nagy nyersanyag- és energiafogyasztó ágazatok jelentették a gazdasági növekedés hajtóerejét. Ezek az iparágak még ma is óriási hatalommal és befolyással rendelkeznek, így mindeddig meg tudták akadályozni egy környezetvédelmi adóreform megvalósítását.
A másik meghatározó tényezõ az, hogy a döntéshozók és a lakosság túlnyomó része sem ismerte fel egy ilyen adóreform elõnyeit. Sokan félnek is kockáztatni megszokott kényelmüket, módosítani pazarló magatartásukat. Jó lenne azonban felismerniük: ha nem történik mielõbbi gyökeres változás, azzal mindenüket kockáztatják.
Mégis derûlátásra ad okot az a tény, hogy a mai világ már más irányban halad. A korszerû gazdaság húzóágazataivá a tudásigényes tevékenységek váltak, amelyek számára egy környezetvédelmi adóreform egyértelmûen elõnyös lenne.
Az elmúlt évek során több olyan konkrét javaslatot is tettünk a KKDSZ-szel közösen, amelyek már rövid távon is jól érzékelhetõ változást hoznának. Az alábbiakban az 1998. évi állami költségvetés módosítására tett javaslatainkból sorolunk fel néhányat. Meg kell azonban mondanunk, hogy szervezetünkön belül is nagy viták folynak ezekrõl. Többen például úgy gondolják, hogy magunknak is és a jó ügynek is ártunk, ha népszerûtlen" intézkedéseket javaslunk, így például egyes adók emelését. Mások szerint viszont - és közéjük tartozik e kiadvány szerzõje is - a Levegõ Munkacsoportnak és a KKDSZ-nek nem szabad elhallgatnia a nehézségeket, hanem tisztességesen rá kell mutatnia, mi az, ami megvalósítható, felkínálva a választás lehetõségét. Aligha lehet ugyanis minden szempontból tökéletes megoldást találni.
A környezetvédelmi adóreform lényege egyértelmûen megfogalmazva tehát a következõ: a rossz" dolgokat (pl. a környezetszennyezést, az egészségkárosítást) fokozottabban kell megadóztatni, a jó" dolgokat (a Levegõ Munkacsoport és a KKDSZ ide sorolja az alkotó emberi munkát is) pedig a jelenleginél jóval kisebb adóval kell terhelni.
6. § (1) A környezethasználatot
úgy kell megszervezni és végezni, hogy
a) a legkisebb mértékû
környezetterhelést és igénybevételt idézze
elõ; ... 38. § A környezetvédelem
állami feladatai különösen: Részletek a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvénybõl |
Eddig az államháztartásnak fõleg a bevételi oldaláról szóltunk. Most vessünk pillantást a kiadási oldal néhány elemére is!
A fentiekben olyan elképzeléseket ismertettünk, amelyek megvalósítása esetén kiadásokat takaríthat meg az államháztartás. Tudjuk, hogy ennek az ellenkezõjére hogy mire lehetne még pénzt költeni mindenkinek ezer ötlete van. Hadd mondjuk el mégis, mi mit részesítenénk mi elõnyben.
16. § A Magyar Köztársaság
különös gondot fordít az ifjúság létbiztonságára,
oktatására és nevelésére, védelmezi
az ifjúság érdekeit.
17. § A Magyar Köztársaság a rászorulókról kiterjedt szociális intézkedésekkel gondoskodik. 18. § A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez. ... 70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élõknek joguk van a lehetõ legmagasabb szintû testi és lelki egészséghez. (2) Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem, az egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével, a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített és a természetes környezet védelmével valósítja meg. 70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak. (2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja meg. 70/F. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja az állampolgárok számára a mûvelõdéshez való jogot. (2) A Magyar Köztársaság ezt a jogot a közmûvelõdés kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és kötelezõ általános iskolával, képességei alapján mindenki számára hozzáférhetõ közép- és felsõfokú oktatással, továbbá az oktatásban részesülõk anyagi támogatásával valósítja meg. Részletek a Magyar Köztársaság Alkotmányából |
Az 1998. évi állami költségvetés elõirányzatait is figyelembevéve megállapíthatjuk, hogy az 1994. évihez képest 1995 és 1998 között 1998. évi áron számolva összesen 4700 milliárd Ft került, illetve kerül elvonásra a helyi önkormányzatoktól (ide tartozik például az oktatási, kulturális és egészségügyi kiadások jelentõs része), a társadalombiztosítási alapoktól és a központi költségvetés szociális kiadásaitól. Az egyéb területeket is tekintve (államigazgatás, felsõoktatás, kutatási és fejlesztési tevékenység stb.) a teljes elvonás becsléseink szerint ennek az összegnek a kétszeresét is elérheti.
A fentiekkel szemben a központi költségvetés helyzete csak igen kis mértékben javult. (A privatizációs bevételeket itt nem számítjuk, hiszen a magánosítás nem ismételhetõ meg: az egyszer már eladott vagyon nem adható el újra.) A költségvetés hiánya 1998-ban csak 153 milliárd forinttal lesz kevesebb, mint 1994-ben, ami az említett 4700 milliárdnak mindössze 3%-át teszi ki! Külkereskedelmi mérlegünk pedig a vámstatisztika alapján az 1994. évihez viszonyítva gyakorlatilag nem javult, sõt 1996ban és 1997-ben is romlást mutatott.
A vállalkozói szféra hivatalosan nyilvántartott eredménye nagyságrendileg elmarad attól, amit az említett 4700 milliárd Ft elvonás indokolna.
Mindez azt mutatja, hogy a Bokros-csomaggal" megkezdett megszorító intézkedéseknek az oktatást, a kultúrát, az egészségügyet, a tudományos kutatást és a szociális ellátást érintõ részei nemcsak ezeken a területeken fejtettek ki rendkívül káros hatást, de a gazdasági fejlõdés szempontjából is értelmetlennek bizonyultak.
A megszorító intézkedések alapjául fõleg az az indoklás szolgál, hogy csökkenteni kell az államháztartás kiadásait. A fejlett ipari országok példájára hivatkozva a gazdaságpolitikusok meghatározó része azt hangoztatja, hogy nálunk csökkenteni szükséges az állami újraelosztás mértékét. (Ez azt jelenti, hogy a bruttó hazai termékhez viszonyítva egyre mérséklõdjön az állam által beszedett és újra szétosztott pénzösszeg aránya.) A 23. ábrán láthatjuk, hogy az elmúlt 4 évben ez meg is valósult. Így természetszerûleg kevesebb pénz jutott a közfeladatokra.
23. ábra: Az állami újraelosztás mértéke a GDP-hez viszonyítva
Forrás: Magyar Nemzet
Ezt a szemléletet mi hibásnak tartjuk.
Nem lehet egy az egyben a fejlett ipari országok gyakorlatát venni alapul, hiszen ott jóval magasabb az egy fõre jutó bruttó hazai termék, s más a gazdaság szerkezete és a társadalom állapota is (például a lakosság lélekszámához viszonyítva sokkal többen végeztek egyetemet, fõiskolát).
Úgy véljük, hogy a nagyobb mértékû újraelosztás önmagában még nem ellentétes a piacgazdasággal. Természetesen nem azt a korábbi állapotot kívánjuk vissza, amikor a kormányzat önkényesen osztogatta a közpénzeket különbözõ vállalatoknak, sokszor gazdaságtalan nagyberuházásokra fecsérelve el a rendelkezésre álló források egy részét. (Sajnos, ez a hibás gyakorlat még a mai napig sem szûnt meg teljesen.) További súlyos probléma a feketegazdaság hatalmas aránya a nemzetgazdaságban, ami miatt a bruttó hazai termék 20-30 százalékkal kisebbnek tûnik a valóságosnál (és így az újraelosztás mértéke pedig nagyobbnak).
Egyetértünk azzal, ha az ésszerûtlen nyílt és burkolt állami támogatások felszámolásával és a feketegazdaság visszaszorításával csökkentik az állami újraelosztás mértékét. Ha azonban az újraelosztást úgy csökkentik, hogy lerontják azoknak a rendszereknek a mûködését, amelyek elengedhetetlenek a társadalom fejlõdéséhez, illetve a szociális feszültségek kezeléséhez (oktatás, kultúra, egészségügy, tudományos kutatás, szociális ellátás, környezetvédelem), akkor ez nem segíti, hanem éppenséggel akadályozza a piacgazdaság mûködését.
A nagyobb mértékû állami újraelosztás nem jelenti azt, hogy kevesebb pénz jut a gazdaságnak. A közfeladatokra fordított állami pénzek hamar megjelennek a gazdasági életben, és keresletet teremtve élénkítik azt.
24. ábra: Az államtól
és az önkormányzattól kapott közpénzt
az iskola
szinte azonnal visszajuttatja az álllamháztartásba,
illetve élénkíti vele a gazdaságot
Az államháztartásból közfeladatokra kell a pénzt költeni, és ezen belül is csak olyan tevékenységekre, amelyek egyéb módon (például vállalkozási alapon) csak alacsony hatékonysággal, esetleg komoly társadalmi feszültségeket keltve (a szegény rétegek kiszorításával, az esélyegyenlõség további alkotmányellenes csökkentésével) vagy egyáltalán nem is végezhetõk el. Az viszont elengedhetetlen, hogy az állam a közfeladatokat megfelelõ mértékben finanszírozza. Ezek közül melyek a legfontosabbak?
Elsõ helyre a szélesen értelmezett kultúrát tesszük, beleértve az oktatást és a nevelést is. Már közhelynek számít, hogy egy ország jövõjét a kimûvelt emberfõk sokasága", vagyis az oktatás, a mûvelõdés színvonala határozza meg. A kiugró gazdasági teljesítményeket elérõ országok szinte kivétel nélkül rendkívül sok figyelmet és pénzt fordítottak az oktatás színvonalának minél magasabbra emelésére.
Magyarországon az elmúlt években jelentõsen romlott a közoktatás és a közmûvelõdés színvonala.
Ezek a tények feltehetõen szorosan összefüggenek azzal is, hogy az említett idõszak alatt a pedagógusok élet- és munkakörülményei romlottak a leginkább az összes szakmacsoport közül. A 25. ábra azt mutatja, hogy miként alakultak az oktatásra fordított kiadások 1992 és 1997 között a GDP-hez viszonyítva. (Mivel ezalatt a GDP is csökkent, a valóságos helyzet még az ábrán mutatottnál is lényegesen rosszabb.)
Amint azt már korábban bemutattuk, az elmúlt évek során nagymértékben növekedtek a munkabért sújtó adóterhek. Egy iskola kiadásainak pedig közel 80 százalékát a bérköltségek teszik ki. Tehát az állam egyre nagyobb arányban vette vissza közvetlenül és azonnal azt a pénzt, amit az iskoláknak adott. (Ezt annál is inkább megtehette, mivel a pedagógusok - a gazdasági élet egyes szereplõivel ellentétben - nem tudnak kibújni az adó- és járulékterhek alól.) Így a valóságban még nagyobb mértékben csökkentek az iskolai oktatásra-nevelésre fordított összegek.
Az oktatás témaköréhez tartozik a tandíj. Ennek eltörlését javasoljuk.
Az Európai Unió irányelvei szerint amelyik országban nincs tandíj-rendszer, ott már nem is szabad bevezetni, ahol pedig létezik, ott el kell törölni.
25. ábra: A közoktatási kiadások alakulása a GDP-hez viszonyítva
Forrás: Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium
A fentiekkel összhangban - az utóbbi évek kedvezõtlen folyamatait visszafordítandó - javasoljuk, hogy a kultúra és az oktatás területén teljes egészében maradjon ott a társadalombiztosítási járulék és a személyi jövedelemadó csökkenése révén felszabaduló összeg. Ez lehetõvé tenné a fizetések emelését (ld. a 26. ábrát), és így az élet- és munkafeltételek javulása elõsegítené, hogy itt egyre több jó szakember dolgozzon, ami hozzájárulna az oktatás és mûvelõdés színvonalának számottevõ emeléséhez. Ebbõl az összegbõl továbbá megkezdõdhetne az esélyegyenlõséget javító oktatási és mûvelõdési alaptevékenységek fejlesztése, a minõségi munkavégzés feltételeinek megteremtése is.
26. ábra: A pedagógusok
és a kulturális dolgozók
bérköltségének jelenlegi szerkezete összevetve
a Levegõ Munkacsoport és a KKDSZ javaslatával
A fent elmondottakat érvényesnek tartjuk az egészségügyre is. Egészséges társadalmat és gazdaságot csak egészséges emberekkel lehet építeni.
Az egészségügyön belül különösen fontosnak tartjuk a megelõzést, amire jelenleg túlságosan kevés figyelem és szinte elenyészõ pénz jut. Pedig sokkal könnyebb és olcsóbb megelõzni, elkerülni a betegségeket, mint meggyógyítani a megbetegedett, munkaképtelen embereket.
Ma már az is közhelynek számít, hogy társadalmunk fejlõdése alapvetõen függ a tudományos kutatási és fejlesztési (K+F) tevékenységektõl. Ennek ellenére a hazai K+F ráfordítások reálértékben 64%-kal csökkentek 1990 és 1996 között (ld. a 27. ábrát!). Jelenleg az egy fõre jutó K+F ráfordítás alig haladja meg a fejlett ipari országok átlagának egytizedét. A K+F-re fordított állami hozzájárulás csökkentése azért is értelmetlen, mert ebbõl nem származik jelentõsebb megtakarítása az államháztartásnak.
27. ábra: A tudományos
kutatásra fordított összeg
a GDP százalékában
Forrás: Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium
A családi pótlék reálértéke az elmúlt négy évben a felére csökkent. Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy az ország jövõjérõl a gyermekvállalással gondoskodó családok hátrányosabb helyzetbe kerüljenek, mint azok, akik ezt nem vállalják. Ezért elengedhetetlennek tartjuk, hogy a családi pótléknak és az egyéb gyermekvállalási támogatásoknak legalább a négy évvel ezelõtti reálértékét helyreállítsák.
A társadalom minden tagjának joga van a létbiztonságra. Ezért szükségesnek tartjuk a nyugdíjak reálértékének megõrzését, valamint az esélyegyenlõség javítását, különös tekintettel a hátrányos helyzetû társadalami rétegekre, az egészségkárosodott és fogyatékos emberekre.
A környezetvédelem terén a leghatékonyabban úgy érhetünk el eredményt, ha megszüntetjük a környezetszennyezõ tevékenységek rejtett és nyílt támogatását, egyre szigorodó jogszabályi elõírásokat hozunk a szennyezés csökkentése érdekében, és javítjuk a felvilágosító, tájékoztató munkát.
Általában a piaci megoldásokat sokkal hatékonyabbnak tartjuk, mint amikor az állam közvetlenül nyújt pénzbeni támogatást a környezet védelmét elõsegítõ beruházásokra, tevékenységekre. Azonban vannak olyan területek, ahol átmenetileg vagy esetleg hosszú távon is nélkülözhetetlen az állam közvetlen szerepvállalása. Ilyenek például
az energiahatékonyság javítása,
a tömegközlekedés, a vasút üzemeltetése és fejlesztése,
a csatornázás és szennyvíztisztítás,
a szennyezett területek megtisztítása (amikor a szennyezõre már nem hárítható át ez a feladat),
a természetvédelem, a zöldterületek fejlesztése,
a tudatformálás.
Természetesen nemcsak több pénzt kell az említett területekre fordítani, hanem egyre hatékonyabban kell azt felhasználni. De ez már nem ennek a kiadványnak a témája.
280. § (1) Aki a környezetet
vagy a környezet valamely elemét károsítja, illetve
jogszabályban vagy hatósági határozatban megállapított
kötelezettsége megszegésével olyan magatartást
tanúsít, amely alkalmas arra, hogy a környezetet vagy
annak valamely elemét károsítsa, bûntettet követ
el, és három évig terjedõ szabadságvesztéssel
büntetendõ.
(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendõ, aki a környezetet vagy a környezet valamely elemét jelentõs mértékben szennyezi, illetve jogszabályban vagy hatósági határozatban megállapított kötelezettsége megszegésével olyan magatartást tanúsít, amely alkalmas arra, hogy a környezetet vagy annak valamely elemét jelentõs mértékben szennyezze. 3) A büntetés öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha az (1) bekezdésben írt bûncselekmény jelentõs mértékû károsodást okoz, illetve alkalmas arra, hogy az a környezetet vagy annak valamely elemét jelentõs mértékben károsítsa. (4) A büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha a bûncselekmény a környezetet vagy annak valamely elemét olyan mértékben károsítja, hogy a környezet vagy a környezeti elem természetes vagy korábbi állapota nem állítható helyre. (5) Aki a környezetkárosítást gondatlanságból követi el, vétség miatt az (1)(3) bekezdés esetén két évig terjedõ szabadságvesztéssel, a (4) bekezdés esetén három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ. Részletek a Büntetõ Törvénykönyvrõl (Btk.) szóló 1978. évi IV. törvénybõl |
Az ökoadók bevezetése már önmagában is elõsegítené a feketegazdaság visszaszorítását. A munkabéren lévõ terhek csökkenését követõen kevésbé lesz kifizetõdõ feketemunkásokat alkalmazni, illetve feketén munkát vállalni. A munkáltatók és a munkavállalók egyaránt alaposabban megfontolják majd, hogy érdemes-e a jóval kisebb haszon reményében egy komoly büntetést megkockáztatni.
Az ökoadók beszedése - a termékadókéhoz hasonlóan - jóval könnyebb, mint a személyi jövedelemadóé vagy a társadalombiztosítási járuléké, hiszen az elõbbieket általában nehezebb elbújtatni". Egyes termékek esetében (szén, kõolaj, földgáz, atomenergia) ebbõl a szempontból az is óriási elõny, hogy viszonylag kis számú termelõt és forgalmazót kell a hatóságoknak figyelemmel kísérniük, míg például a személyi jövedelemadó esetében az ország hét és fél millió felnõtt polgárát!
A környezetvédõ mozgalmak a szakszervezetekkel együtt azért is lépnek fel határozottan a fekete gazdaság és a bûnözés ellen, mert ezek a környezet és az egészség legnagyobb károsítói közé tartoznak, s a foglalkoztatást is veszélyeztetik.
A Levegõ Munkacsoport a KKDSZ-szel közösen számos konkrét javaslatot tett a fekete gazdaság és a bûnözés visszaszorítására.
36. § A Kormány
a költségvetési törvényjavaslat benyújtásakor
... Részlet az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvénybõl 21. § (1) Ha a közérdekû
adatra vonatkozó kérését nem teljesítik,
a kérelmezõ a bírósághoz fordulhat.
177/A. § Az az adatkezelõ,
aki ... 288. § Aki gazdasági elõny megszerzése érdekében a döntésre jogosult szervet vagy személyt megtéveszti, és ezáltal maga vagy más részére jogtalanul szerzi meg az állam által biztosított gazdasági elõnyt, bûntettet követ el, és öt évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ. Részletek a Büntetõ Törvénykönyvrõl (Btk.) szóló 1978. évi IV. törvénybõl |
Gazdaságpolitikusaink többnyire néhány, általuk alapvetõ fontosságúnak tartott számot figyelnek, és azokból vonják le következtetéseiket az ország fejlõdésére vonatkozóan. Ilyen számok például a bruttó hazai termék (GDP), az államháztartás hiánya, az export és az import értéke, a beruházások nagysága vagy az infláció mértéke. Ezek közül is különös elõszeretettel tekintenek a bruttó hazai termék alakulására. Szinte fétisként kezelik, és mindent elkövetnek a növelésére.
Vajon megfelelõ mutatószám-e a GDP a fejlõdés mérésére? Világszerte egyre több közgazdász és más szakértõ fejezi ki kétségeit ezzel kapcsolatban. Ezért több próbálkozás történt olyan mutatószám kidolgozására, amely jobban kifejezi a társadalmi haladást. Az alábbiakban a három amerikai tudós (Cobb, Halstead és Rowe) által kidolgozott valódi fejlõdési mutató (VFM, vagy angol rövidítéssel GPI) alapján mutatjuk be, miért vezet bennünket félre a bruttó hazai termék mutatója, és hogy mi javasolható helyette.
Elõször tekintsünk át néhány olyan tényezõt, amelyek nélkülözhetetlenek a társadalom fejlõdéséhez, az emberek jólétéhez, mégsincsenek benne a GDP-ben.
Az önkéntes munka A legfontosabb munkák nagy részét nem pénzért végezzük. Ilyen például a szomszédok segítése, a lakóterületünkön lévõ fák gondozása, a polgárõrségekben való részvétel, a kalákában történõ építkezés vagy a tevékenykedés a különféle társadalmi szervezetekben, egyesületekben, kulturális közösségekben. Ezek a munkák a társadalom egyik kötõszövetét jelentik, nélkülük szinte elképzelhetetlen az életünk. A döntéshozók mégsem biztosítanak megfelelõ feltételeket ezeknek a munkáknak az elvégzésére.
A továbbiakban néhány olyan tényezõt sorolunk fel, amelyek súlyosan hátráltatják a fejlõdést, de a GDP-ben többnyire gazdasági növekedésként (!) jelennek meg.
Feketegazdaság, bûnözés A feketegazdaságban végzett munka hozzájárulhat a gazdaság teljesítményének növeléséhez, de egyúttal káros is a társadalomra. (Például amikor a kõmûves nem ad számlát a családi ház építéséért, gyarapítja a nemzeti vagyont, de ugyanakkor másokra hárítja az egyébként rá kivetendõ közterhek kifizetését.) A bûnözés nemcsak egyértelmûen rossz a társadalom részére, de általában nem is hoz létre új értéket. A bûnözés miatti kórházi kezelések viszont növelik a GDP-t. Azt is kedvezõnek mutatja a GDP, ha az emberek több biztonsági zárat vesznek. Pedig mindez aligha növeli a jólétüket.
A családok szétzilálódása A legfontosabb és legalapvetõbb szolgáltatási szektor" a család. Ugyanakkor gazdasági szempontból ezt értékelik a legkevésbé. A családok szerepét egyre nagyobb mértékben helyettesíti a televízió, a bevásárlóközpontok, a gyorséttermek és a piac más szereplõi. A GDP ezt a visszaesést gazdasági fejlõdésként kezeli, mivel a feladatok átkerülnek a piac hatáskörébe, és több pénz cserél gazdát. (Ha az apa a kocsmában ivászattal tölti az idejét, a GDP növekszik, ha otthon segíti a gyerekét a tanulásban, azt a GDP nem értékeli.) A családi kötelékek szétzilálódásáért azonban nagy árat fizetünk. A növekvõ bûnözés e hatalmas problémakörnek csak egyik kirívó jele. A széthullott családok gyakran okoznak érzelmi rendellenességeket, rossz egészségi állapotot és gyenge iskolai elõmenetelt. Egy olyan társadalom, amelyik nem törõdik a gyermekekkel és hagyja a családi és közösségi életet tönkremenni, egyúttal saját gazdasági hanyatlásának alapjait is megveti.
Ingázás Amint már említettük, egyre több esetben kerül egymástól távolabbra a lakás és a munkahely. Az a tény, hogy sok ember naponta kétszer hosszú utat tesz meg csupán a munkábajárás miatt, növeli a GDP-t (több üzemanyag fogy, növekszik a tömegközlekedési vállalatok teljesítménye stb.), de szinte mindenki számára kellemetlen és hátrányos.
Közlekedési balesetek Ha növekszik a gépjármûvek száma, nagyobb lesz a forgalom, gyorsabban használódnak el az utak, és több baleset történik. Többet kell tehát költeni az utak karbantartására, a rendõrségre, a biztosításra. Egy összeütközést követõen nagy javítási és kórházi (esetleg temetési) költségek merülhetnek fel. Ha totálkárossá válik az autó, kidobják, újat vásárolnak helyette. Ez mind növeli a GDP-t, de árt a társadalomnak.
Tartós fogyasztási javak rövid élettartama Ha egy mosógép két év alatt tönkremegy, ki kell selejtezni, és muszáj újat vásárolni. A fejlett ipari társadalmakban sok gyenge minõségû cikket gyártanak csak azért, hogy viszonylag hamar tönkremenjenek, és a fogyasztók újat vásároljanak. (Sõt, nemegyszer reklámokkal is arra ösztönzik õket, hogy a még jól mûködõ, de korszerûtlennek" vagy divatját múltnak" mondott berendezéseket kidobják, és vadonatújjal helyettesítsék.) Ezáltal növekszik a GDP, de ez a társadalomnak nem több jólétet, hanem csak nagyobb pazarlást és egyre súlyosabb környezeti problémákat jelent.
A nemzeti vagyon tönkremenetele Új házakat építenek a város körüli zöldövezetekben, miközben a város belsõ részein pénzhiány miatt egész lakónegyedek pusztulnak le. Épülnek az új autópályák, ugyanakkor a meglévõ utak és vasútvonalak a karbantartás hiánya miatt tönkremennek. Budapesten új metró építését tervezik, miközben a meglévõ tömegközlekedési hálózat az elmaradt felújítások miatt egyre rosszabb minõségû szolgáltatást nyújt. Az új beruházások a GDP-ben növekményként jelennek meg, miközben a meglévõ nemzeti vagyon tönkremenetelét nem tartják nyilván.
Környezeti károk A szennyvíztisztítók építési és mûködési költségei növelik a GDP-t, pedig ezek a már elszennyezett vizeket tisztítják. Az elszennyezett tavak és folyók miatti károkat viszont nem tartalmazza a GDP. A hõerõmûvek által felhasznált szén nemcsak hõt és áramot termel, hanem súlyosan szennyezi a levegõt. A GDP azonban növekményként tartja nyilván az eltüzelt szén mennyiségét és az egyre nagyobb gyógyszerfogyasztást, de nem veszi számba a szennyezett levegõ által okozott erdõpusztulást, egészségromlást és egyéb károkat. Ha kivágnak egy erdõt és autópályát építenek a helyére, akkor ezáltal növekszik a GDP, viszont nem vonódik le a GDP-bõl az erdõ értéke, beleértve annak rekreációs és egyéb hasznait, valamint azokat a növény- és állatfajokat is, amelyek vele együtt pusztulnak el.
A példákat még hosszan sorolhatnánk, de az eddigiekbõl is világos, hogy (gazdaság)politikusaink folyamatosan hibás adatok alapján döntenek. Így aligha lehet jó eredményre jutni. A mostani helyzet ahhoz hasonlít, mintha valaki a piros lámpát rendszeresen zöldnek nézné, és úgy hajtana át az útkeresztezõdéseken.
Tehát helyes számokat kellene adni a döntéshozók kezébe. De vajon ki lehet-e pénzben fejezni a háztartási munka értékét, a családok szétzilálódásának költségeit, vagy az ingázás miatti hátrányokat? Igen, bizonyos korlátokkal ez elvégezhetõ.
Léteznek persze olyan tényezõk is, amelyek a valódi fejlõdési mutatóban, a VFM-ben sem szerepelnek, mégis alapvetõ fontosságúak.
A VFM (és a GDP) nem mutatja ki az erkölcsi nevelés eredményességét sem. Pedig a leromlott erkölcs minden szinten közvetlen anyagi veszteségekkel is jár.
28. ábra: A GDP és VFM alakulása az Egyesült Államokban
Tehát a VFM vagy az ahhoz hasonló egyéb mutatók sem tükrözik a valóságot a maga teljességében, az azonban biztos, hogy általuk sokkal árnyaltabb képet kapunk társadalmunkról és annak fejlõdésérõl, mint most, amikor a fentebb felsorolt valamennyi tényezõ nulla" értékkel jelenik meg a bruttó hazai termékben.
Sokféle mutatót lehet letenni a döntéshozók asztalára, rájuk bízva, hogy ki-ki döntse el, számára melyik a legfontosabb. Ezt szükségesnek is tartjuk, azonban a politikusok szeretik, ha egyetlen szám alapján alkothatnak véleményt. Fogadjuk el ezt a szokásukat, és nyújtsuk át nekik a valódi fejlõdési mutatót, amely sokkal több, a társadalom fejlõdését meghatározó tényezõt fejez ki, mint a bruttó hazai termék.
19. § (1) Az állami
vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban
meghatározott egyéb közfeladatot ellátó
szerv és személy (a továbbiakban együtt: szerv)
a feladatkörébe tartozó ügyekben ideértve
a gazdálkodásával kapcsolatos ügyeket is köteles
elõsegíteni a közvélemény pontos és
gyors tájékoztatását. (2) Az (1) bekezdésben említett szervek rendszeresen közzé vagy más módon hozzáférhetõvé teszik a tevékenységükkel kapcsolatos legfontosabb így különösen a hatáskörükre, illetékességükre, szervezeti felépítésükre, a birtokukban lévõ adatfajtákra és a mûködésükrõl szóló jogszabályokra vonatkozó adatokat. Részlet a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvénybõl 12. § (1) Mindenkinek joga
van a környezetre vonatkozó tényeknek, adatoknak, így
különösen a környezet állapotának, a
környezetszennyezettség mértékének, a
környezetvédelmi tevékenységeknek, valamint a
környezet emberi egészségre gyakorolt hatásainak
megismerésére. Részlet a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvénybõl |
A valódi változtatásra irányuló törekvések csak akkor lehetnek eredményesek, ha a döntéshozók és a közvélemény egyaránt folyamatos és hiteles tájékoztatást kapnak.
A nyugati országokban a kormányok és a helyi önkormányzatok is jelentõs összegeket fordítanak a lakosság olyan jellegû nevelésére, tudatformálására, amely az egész társadalom hasznára válik. Külföldi példák sora bizonyítja, hogy ahol kedvezõ feltételeket biztosítottak ennek az ún. társadalmi célú kommunikációnak, és azt szakmailag megalapozottan és tárgyszerûen végezték, ott e tevékenységeknek köszönhetõen
Ennek megfelelõen kellene cselekedni itthon is. Már említettük, hogy a Levegõ Munkacsoport és a KKDSZ javasolja a hirdetésekre kivetett kulturális járulék emelését. Az így keletkezõ bevétel túlnyomó részét közcélú felvilágosító, tudatformáló tevékenységek finanszírozására kellene fordítani.
61. § (1) A Magyar Köztársaságban
mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra,
továbbá arra, hogy a közérdekû adatokat
megismerje, illetõleg terjessze. ( 2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát. ... 64. § A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van arra, hogy egyedül vagy másokkal együttesen írásban kérelmet vagy panaszt terjesszen az illetékes állami szerv elé. Részletek a Magyar Köztársaság Alkotmányából 97. § (1) Az állampolgárok
e törvényben és más jogszabályban meghatározott
módon jogosultak részt venni a környezettel kapcsolatos
eljárásban. 98. § (1) Az állampolgárok által a környezetvédelmi érdekeik képviseletére létrehozott egyesületeket és más politikai pártnak, érdekképviseletnek nem minõsülõ a hatásterületen mûködõ társadalmi szervezeteket (a továbbiakban: szervezet) a környezetvédelmi államigazgatási eljárásokban területükön az ügyfél jogállása illeti meg. Részlet a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvénybõl |
Valóban, mit tehet az egyes ember a jelenlegi helyzet megváltoztatásáért?
Megszoktuk, hogy úgy viselkedünk, mint újonc a regimentben. Szó se lehet kérdezõsködésrõl, vagy még belegondolni is rossz tiltakozásról az ellen, amivel nem értünk egyet.
Mostantól azonban ez kényszer és lehetõség egyaránt a demokratikus jogállami létbõl, az önigazgatásból fakadóan magunknak kell a sorsunkat irányítanunk. Kishitûség helyett tudatosítanunk kell magunkban azt, hogy mint adófizetõ állampolgároknak, választóknak, nemcsak négy évente az urnák elõtt, hanem mindennapjainkban is felelõsség és hatalom van a kezünkben.
Felelõsek vagyunk egészségünk megõrzéséért, a gyermekeinkben kialakított értékrendért, szokásainkért, környezetünkért. Mindennap választunk, amikor bevásárolunk, közlekedünk, energiát fogyasztunk, munkánkat végezzük, vagy megtervezzük a szabadidõnket. Egyetlen, megismételhetetlen életet élünk, ennek mintáit adjuk át a következõ nemzedékeknek.
Ennek ellenére rendszerint apatikusan, kézlegyintéssel nyugtázzuk, ha a monopolhelyzetben levõ vállalatok, mint például a MATÁV, kényük-kedvük szerint emelik a tarifákat, ha a postán minden alkalommal megvárakoztatnak, ha az önkormányzat magas bérleti díja miatt bezár az utolsó cipõjavító, zöldségbolt, ha a játszótér helyére benzinkutat építenek, ha busz- vagy villamosjáratokat szüntetnek meg, ha állandóan változtatják és kiismerhetetlenné teszik a társadalombiztosítási jogszabályokat, adórendeleteket, és sorolhatnánk a végtelenségig azokat a merényleteket, amelyekben a közérdek alul marad az egyéni érdekekkel, a rossz vállalati szervezéssel, az állami bürokráciával szemben.
A jövõnkrõl is döntünk, ha csak magunkban morgolódunk. Ha a pillanatnyi kényelmet, a hallgatást választjuk, megalkuszunk azzal, amirõl tudjuk, hogy nem jó nekünk.
A demokrácia folyamat. Polgárbarát körülményeket csak úgy lehet kialakítani, ha tájékozódunk, képben vagyunk", ellenõrizzük a választott képviselõket, intézményeket, számon kérjük rajtuk, hogy mit tesznek a rájuk bízott hatalommal.
Ha nem vesszük a fáradságot, hogy elmenjünk és aktívan részt vegyünk a lakossági fórumokon, nem reklamálunk, nem írjuk meg a véleményünket legalább a helyi újságokba, nem keressük a kapcsolatot a szomszédainkkal, lakókörzetünkkel, a hasonló problémákkal viaskodókkal, a civil szervezetekkel, érdekképviseletekkel, akkor azon se csodálkozzunk, ha fejünk felett és sokszor ellenünk, választópolgárok ellen döntenek.
Nem a döntéshozók szándékát, jóakaratát kell megkérdõjelezni nap mint nap. Õk is emberek, és a törvényeket, szabályozókat is emberek hozzák. Egy új, még alakuló rendszerben rengeteg a tévedés, szûklátókörûség. De ma még többnyire csak azok nyüzsögnek", azok próbálják minden eszközzel érdekeiket érvényesíteni, akiknek jelentõs anyagi érdeke fûzõdik valamilyen törvény, határozat meghozatalához. A többiek egyéni életstratégiákat", kiskapukat, kibúvókat keresnek. Össznépi társasjátékká vált az adóelkerülés, a kisebb és nagyobb szabálytalanságok feletti szemhunyás, ahelyett, hogy igaz, csak hosszabb távon megtérülõ betartható, átlátható törvények kialakítására törekvõ stratégiákat választanánk. Lényegesen könnyebb egy rendeletet kijátszani, mint a társadalmilag igazságtalan, a közösség érdekeit sértõ határozatokat, adókat módosíttatni.
A reklámok és egyéb manipulációk egy nem létezõ, torzan beállított fogyasztásközpontú eldorádó iránt keltenek hamis vágyakat bennünk. Elaltatják a józan eszünket, mintha minden boldogságot, egészséget, kielégülést meg lehetne vásárolni. Mintha az életben csak két fontos dolog létezne a pénzcsinálás és a pénzen szerzett javaink birtoklásának élvezete. Ne felejtsük el, hogy a nyugati demokráciák sem hullottak ölébe az ott élõknek, hanem úgy kellett kivívniuk, és ma sem ülhetnek a babérjaikon. Legfeljebb ott többen hiszik, hogy a civil kurázsi, az aktív felelõsségvállalás, az önkéntes közösségi munka, a szolidaritás eredményes, hogy érdemes becsületesnek lenni. Bízunk benne, hogy az utánunk jövõ nemzedékek már itt is jobban hisznek majd a hosszú távú gondolkodás és cselekvés eredményességében.
2.5. A Levegõ Munkacsoport
elõmozdítja a meg nem újuló energiahordozók,
nyersanyagok, természeti kincsek felhasználásának
visszaszorítását, és támogatja mindazokat
a tevékenységeket, amelyek anélkül növelhetõk,
hogy pótolhatatlan forrásokat nagy mennyiségben használnának
fel vagy súlyos környezetszennyezést okoznának,
és amelyek egyúttal elõsegítik az emberi társadalom
fejlõdését: a mûvelõdést, a mûvészeteket,
az oktatást-nevelést, az egészségügyet,
a tudományos kutatásokat és a társadalmi érintkezések
különbözõ formáit."
Részlet a Levegõ Munkacsoport Alapszabályából |
Feladatok a XXI. századra. Az ENSZ Környezet és Fejlõdés Világkonferencia dokumentumai. Föld Napja Alapítvány, Budapest, 1993.
Hogyan tegyük helyre az árakat? Európai tervezet a közlekedés valós költségeinek a megfizettetésére (Rövidített változat). Európai Közlekekedési és Környezetvédelmi Szövetség - Magyar Közlekedési Klub, Budapest, 1993.
Javaslatok az 1998. évi állami költségvetési törvényjavaslathoz. Levegõ Munkacsoport - KKDSZ, Budapest, 1997.
Kerekes Sándor-Szlávik János: Környezeti menedzsment. KJK, Budapest, 1996.
Kiss Károly: Ezredvégi Kert-Magyarország (Egy környezetorientált gazdaságfejlesztési program indítékai és körvonalai). V-Kiadó, Budapest, 1994.
David C. Korten: A tõkés társaságok világuralma. Kapu Kiadó, Budapest, 1996.
Könczey Réka - S. Nagy Andrea: Zöldköznapi kalauz. Föld Napja Alapítvány, Budapest, 1998.Ökoadók. A heidelbergi Környezet- és Jövõkutató Intézet (Umwelt- und Prognose-Institut, UPI) három tanulmányát magyarul a Talento Alapítvány jelentette meg 1994-ben.
Varga Csaba és Tibori Tímea: A mai világ és a jövõ forgatókönyvei. Nemzeti Stratégia 2020-ig könyvek. HÉA Stratégiakutató Intézet, MTA Szociológiai Intézet, Magyar Kapu Alapítvány, Budapest, 1997.
A világ helyzete (1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997). A Worldwatch Intézet jelentései a fenntartható társadalomhoz vezetõ folyamatról. Föld Napja Alapítvány, Budapest.
Winter, Georg: Zölden és nyereségesen. Útmutató a környezettudatos vállalatirányításhoz. Mûszai Könyvkiadó, Budapest, 1997.
A Lélegzet
címû folyóirat havonta ad tájékoztatást Magyarország és a világ környezeti állapotáról, a környezet védelmét elõsegítõ intézkedésekrõl és javaslatokról, valamint a környezetvédõ mozgalmak tevékenységérõl.
A Lélegzetet 1991 óta jelenteti meg a Levegõ Munkacsoport. Színvonalát és elismertségét jelzi, hogy sok újságcikk, rádió- és televízióriport készült már a Lélegzet által közölt információk nyomán.
Kérés esetén szívesen küldünk Önnek díjmentesen egy mintapéldányt.
Címünk: 1465 Budapest, Pf. 1676
Telefon: 206-5598, 206-5599. Fax: 165-0438.
Drótposta: klari@levego.zpok.hu