Joanne Richardson
A TAKTIKAI MÉDIA NYELVEZETE
A jövő olyan kis lépések sora, melyek elvezetnek
a múlt roncsaitól. Szereplői néha arccal előre menetelnek, vakon a hátuk
mögött hagyott történelemre, máskor meg arccal hátrafelé, és csakis az
eltűnt idő beteljesületlen ígéreteit látják. A jövő taktikai médiájának
ígéretét – hogy véget ér a spektakuláris média-cirkusz, amint mindenki
hozzájut az olcsó, ‘csináld magad’ médiális technológiákhoz, melyek a termelés
és az elosztás új módjainak felszínre kerülésével válnak lehetségessé –
az a Michel de Certeau inspirálta, aki 1974-es könyvében taktika és a stratégia
fogalmának világos megkülönböztetését adta. A stratégiák, amelyek államokhoz,
gazdasági hatalmakhoz és a tudományos racionalitás eszköztárához tartoznak,
a határ, az én saját helye és az ellenségként definiált külvilág közötti
szeparáció világos érzete körül formálódnak. A taktika a szeparáció privilégiuma
nélkül hatol be a másik területére; nem frontális támadás egy külső hatalom
ellen, hanem belülről végrehajtott, ideig-óráig ható infiltráció, rablások,
eltérítések, trükkök és csalások révén. De Certeau azonban a maga distinkciójával
szinte kizárólag az olvasás (a jelfogyasztás) azon hatalmára fókuszált,
melynek révén az alávetettség szubverzióvá alakítható. A The Practice of
Everyday Life („A mindennapi élet gyakorlata”) című könyvben a taktika
legbeszédesebb példája azokhoz a bennszülött indiánokhoz kapcsolódik, akik
a spanyol gyarmatosítás során egyértelműen alávetett helyzetben voltak,
valójában azonban a „rájuk kényszerített rituálékból, reprezentációkból
és törvényekből gyakran valami egészen mást csináltak, mint amit a hódítók
gondoltak; nem utasították el, vagy változtatták meg, de szubverziót hajtottak
végre rajtuk: olyan célokra és referenciákra vonatkoztatták azokat, melyek
tökéletesen idegenek voltak a rendszertől, melyet kénytelenek voltak elfogadni.”
Térdre ereszkedtek, földig hajoltak, imára kulcsolták a kezüket, de az
ima szövegében nem hittek, és mikor kiejtették a szavakat, titokban valami
egészen mást gondoltak, mint ami az ima eredeti előállítói szándékában
állt. „Ellenállásuk” ereje a rituálé néma interpretációjában állt, nem
annak megváltoztatásában.
Talán éppen az a legérdekesebb a taktikai média elméletében, amilyen
mértékben átlép de Certeau-n, és a taktikát többé nem, mint a jelek változtatás
nélküli olvasásának néma produkciós eljárásává teszi, hanem azt az utat
keresi, amelyen az aktív produkció taktikussá válhat, a stratégiai mainstream
médiával szemben. A taktikus média példái mára egyfajta kánonná rendeződtek:
az Adbusters kalóz-óriásplakátjai, az olasz 0100101110101101.org hacker
csoport web-site plágiumai, az RTMark hamis G.W. Bush- és WTO honlapjai,
valamint az, ahogyan megszemélyesítenek (mint a Yes Men) bizonyos WTO képviselőket,
olyan üzeneteket közvetítve, melyek nem intéznek kihívást a WTO álláspontja
ellen, hanem túl-identifikálják magukat azzal, egészen az abszurditásig.
A mainstream médiával ellentétben a taktikus média-intervenciók nem állnak
stabil ideológiai alapon; különböző nyelveken szólnak, ideiglenes megvilágosodásokkal
szolgálva. Ám miközben a hangsúly a jelek fogyasztásáról átkerül a mediális
termelés aktív formájára, a taktikus média elmélete elveszteni látszik
valamit a de Certeau-i megfogalmazás eredeti körvonalaiból. A David Garcia
és Geert Lovink által a ‘The ABC of Tactical Media’-ban körvonalazott taktikus
média univerzum magába foglalja az ‘alternatív’ médiát is, jóllehet annak
logikája nagyon is különbözőnek tűnik. Azon alulról építkező kezdeményezések,
melyek a mainstream-től eltérő értékek köré igyekeznek egy közösséget építeni,
igenis elfoglalnak egyfajta ideológiai pozíciót, melyet éppen a másság
jellemez. Ezek a csoportok nem hajtanak végre infiltrációkat a mainstream
területére, hogy ott kalózkodjanak, vagy eltérítsék azt, ahogyan például
az RTMark próbálja befolyásolni a WTO mediális imázsát.
Különösen most, hogy az alternatív média egyre inkább
átalakul a globális Indymedia hálózattá, az Indymedia által képviselt alternatív
hang világosan elválik a mainstream-ellenségétől. Az Indymedia a mass média
azon megnyilvánulását veszi kritika alá, miszerint az volna a reprezentáció
valódi, eredeti, demokratikus formája; a hamis mediális vázzal a maga ellenperspektívájából
tett ellen-állításait állítja szembe – és ez az álláspont továbbá nem kérdőjeleződik
meg, miután természetesnek van tételezve. Olasz barátaim, akik együttműködésben
állnak az Indymediával, mutattak nekem egy videót a prágai antiglobalizációs
tüntetésekről, és a véleményemet kérték. Azt feleltem, hogy jól sikerült
propaganda-munka, de, mint propaganda, sosem vette vizsgálat alá a maga
pozícióit. Látunk a videón rengeteg aktivistát, akik Amerikából, Nagy Britanniából,
Hollandiából, Franciaországból, Spanyolországból és Olaszországból érkeztek
Prágába. Kaptunk még becsontosodott marxista lószart is különböző kommunista
pártok tagjaitól. Nem kaptunk viszont semmiféle reflexiót a helyi, cseh
kontextussal kapcsolatban – jóllehet a helyiek közül igen sokan gondolták
azt, hogy itt valamiféle forradalmat készülnek eljátszani külföldiek, akik
szlogeneket idéznek meg egy olyan ideológia tárházából, melyet maguk a
csehek régóta lejártnak tartottak. Ezeknek a különböző perspektíváknak
a konfrontációja tökéletesen hiányzik a videóból, hiszen annak elsődleges
célja az Indymedia saját, anarcho-kommunista álláspontjának promóciója,
mely álláspont itt az egyetemes igazság szintjére emelkedik. És a videó
ebben az értelemben éppen olyan stratégikus és dogmatikus volt, mint a
mainstream média, éppen csak az üzenet tartalma különbözött.
De Certeau korának gyermeke volt – meglehet, egykori
jezsuitaként egy kicsit félénkebb és jólneveltebb, mint tanítványai, de
ugyanazokkal a konceptuális játékszerekkel játszadozott. A maga történelmi
pillanatában a taktika fontos gondolat volt, mellyel felforgathatónak tűnt
az információs spektákulum rendszere. A taktika a Szituacionisták „détournement”
gondolatát reciklálta, mely tulajdonképpen a tömeg-spektákulum képeinek
és szövegeinek eltulajdonítását jelentette, de úgy, hogy az újrafelhasználás
során azok az eredetileg elgondolt kontextustól eltérően, „eltérítve” (lsd.
détournement), meglepő kombinációkban, eretnek ellentétpárokban jelenjenek
meg. A Lettristák (Lettriste Internationale – az Internationale Situationniste
egyik előzménye – a ford.) elraboltak egy papot, majd a ruhájába öltözve
Isten halálról prédikáltak a Notre Dame-ban; az IS megváltoztatta karate-
és pornófilmek hangsávját, hogy azok a bürokrácia elleni harcra reflektáljanak;
68 májusában még a sztrájkoló munkások is egy pisztolyos James Bond kép
alatt vonultak, mint az új szellem, mely bejárja a világot. Ezek nem voltak
sem művészeti akciók, sem politikai kijelentések; pusztító erejük abból
származott, hogy nem használták a politika ismerős, egyértelmű nyelvezetét.
Sikerüket éppen a közvetlenség hiánya, illetve a fantáziagazdagságuk mérte.
A háttérben meghúzódó veszély pedig annyi, hogy a lopásra, illetve a köztérre
és a médiákba való beszivárgásra épülő új információtermelési mód végül
arra is alkalmassá válhatott, hogy ugyanolyan durva és hajlíthatatlan propagandát
közvetítsen, mint a média spektákulum. Gyakorlatában a détournement az
ellenség területén folytatott harc vonzó de kikerülhetetlen csapdájának
felismerése, illetve a hatalom várainak új néven történő elfoglalására
irányuló vágy között meghúzódó ellentmondás reflexiója. Az ellentmondás
magában a „détournement” metaforában ölti a legkristályosabb formát: a
„détourne” ige eredeti, általános használatában a repülőgépek eltérítését
jelenti.
Az IS erre a konnotációra épített azzal, hogy a
maga termékeit eltérítéseknek – filmek, politikai célok, mindennapi vágyak
eltérítéseinek nevezte. A terrorista, mint a hatalom felforgatásának szimbolikus
megfelelője sosem volt távoli asszociáció. Egy, a történelem szakadéka
fölött feszülő csaknem nyílegyenes vonal mentén az esztétikai terrorizmust
továbbra is mint megtisztelő címet idézik meg. Az etoy ‘digitális terrorizmusként’
reklámozza magát; Mark Dery az egyik vele készült interjúban a CAE-t (Critical
Art Ensemble) ‘filozófiai terrorista sejtnek’ nevezete és a Vörös Brigádokhoz
hasonlította; az RTMark-ot sokan dicsérik a ‘média terrorizmus’ brandjéért.
Most siránkozhatnánk azon, hogy esetünkben egy szerencsétlen metafora került
alkalmazásra olyan gyakorlatok számára, melyek nagyon is különböznek –
de vajon az affinitás milyen mértékben pusztán egy metafora kérdése? A
terrorizmus az a mód, amellyel a kevesek, a politikai befolyással nem rendelkezők
megpróbálhatják kihasználni az erőseket, megszállván a hatalom helyszíneit,
abban a reményben, hogy egy-egy kulcsfontosságú épület, egy repülőgép,
egy politikus időleges hatalmukba kerítésével kimozdíthatják a dolgokat
egyensúlyi helyzetükből, és a tárgyalóasztalhoz ültethetik a hatalmat.
Mióta csak a terrorizmus felhagyott a zsarnokölés hagyományával, és egyfajta
tett-propagandává vált, a média eltérítésén keresztül operál. Sajtónak
küldött levelek, kommünikék: 5 perc a média reflektorainak vak fényében.
A média eltérítésének terrorista módszere az a pont, ahol taktikai média
és stratégia találkoznak – lehet az meglepetésszerű behatolás, inkább mint
közvetlen támadás, de olyan behatolás, melyben a saját és az ellenség pozíciója
élesen különválik – olyan behatolás, mely végül is a szemben álló hatalom
politikai szervezetének, jogrendszerének és kifejezésmódjának tükrévé válik.
A Vörös Brigádok hierarchiája a maga brigádjaival, hadoszlopaival, nemzeti
csoportjaival és végrehajtó bizottságával az állam központosított szerveződésének
volt az alakmása; A Weather Underground által alkalmazott ‘proletár’ igazságszolgáltatás
intézménye kifordítva mímelte a törvénykezés obszcenitását: „Bűnösnek találjuk
a kormányt, ezért utcai halálra ítéljük”. A mai fundamentalista terrorizmus
pedig az államok fölött álló, globális kapitalizmus hálózati társadalmának
tükörképe. A nyugati műveltségű bin Laden harcosai nem tartoznak egyetlen
specifikus országhoz sem, a glóbuszt járják Boszniától Párizsig és New
Yorkig, használják az Internetet és a mobiltelefonokat, és még egy sivatagi
barlangban is van hozzáférésük a kommunikációs hálókhoz.
A kérdés, hogy hogyan lehet ma a médiát taktikusan
használni, feltételezi azon ellentmondásos történelmi pillanat ismeretét,
mikor a gondolat maga megszületett – azt a válságos pillanatot, mikor az
új társadalmi erők pusztulásra ítélték a régi kategóriákat, a marxizmus
pedig egyre inkább olyasféle csődtömeggé vált, melyben a kapitalizmus nemhogy
a végét, de éppen magas szintű megvalósulását találta. Ám az új gondolatok
és az új nyelv utáni kutatás mellett tovább éltek olyan szerveződési módok
is, melyek még a Jakobinus terrortól, illetve a fegyveres hős mitikus képéből
voltak eredeztethetők. A taktika igyekezett kifejezni azt az új utat, melyen
a gyenge felvehette a harcot, új eszközök igénybe vétele mellett, a hatalommal
– azonban továbbra is a katonai elkötelezettség régi nyelvezetét használva.
Még de Certeau előtt a taktika és stratégia közötti különbségtétel Clausewitz
nevéhez fűződött (lsd. A Háború alapelvei, 1821, illetve a Háborúról, 1832
c. műveit). A taktika eszerint az egyes csaták irányításában jelentkező
szervezőelv, míg a stratégia az az eszköz, mellyel az egyes csaták az általános
értelemben vett háborús cél elérése érdekében kombinálhatók. A taktika
az individuális alkotóelemek rendezése, a stratégia pedig az egész áttekintése.
Ez a megkülönböztetés nagyon is különbözik az eltérő harci módozatok között
felállított de Certeau-i distinkciótól. De Certeau taktika-elmélete Clausewitz
stratagemma fogalmához közelít – ahhoz a rejtett, közvetett mozgáshoz,
amely nem is annyira félrevezeti, mint inkább értelmezési hibák elkövetésére
ösztönzi az ellenséget. Ez ugyanaz a jelenség, mint amelyet Sun Tzu ‘manőver-háborúnak’
nevezett – eltérítő hadműveletek művészete, mely a nagy, jól szervezett
ellenséggel szemben álló gyengébb erők hadviselésében alkalmazható; tulajdonképpen
az ellenség kecsegtetése váratlan mozgásokkal, melyek révén az hibákat
követ el, majd végül is megsemmisíti önmagát.
Legyenek bár közvetlenek vagy rejtettek, offenzívek
vagy defenzívek, használják bár a nagy számok erejét vagy a másság tehetségét,
a stratégia és a taktika is a háború művészetének része, céljaik pedig
azonosak: legyőzni az ellenség fegyveres erejét, eltulajdonítani annak
javait és egyéb erőforrásait, maguk mellé állítani a közvéleményt az ellenség
szavahihetőségének kétségbe vonásával. És talán éppen itt van egy a taktika
és stratégia közti distinkcióra épülő médiaelmélet legfőbb korlátja – hiszen
végül is mindkettő az ellenséges erővel szemben folytatott harc egy-egy
formája. A média hacking taktikája formailag különbözhet egy független,
alternatív média stratégiájától, de közösek abban, hogy mindkettő az ellenállás
aktusával határozza meg önmagát. Egy hamisított G.W. Bush website nem létezhet
az eredeti nélkül, melyet parodizál. Az Indymédia nem létezhet a globális
tőke nélkül, melynek bűneit sorolja, illetve a mainstream média nélkül,
melynek hazugságaira rávilágít. A mainstream spektákulum ugyanígy igényli
a demokrácia, a felvilágosult humanizmus, és a korlátlan fogyasztáshoz
való jog egyetemes elveinek való ellenszegülés valamely megtestesülését.
És a ‘Kelet-Európa’ által megszemélyesített másik bukását követően ma a
terrorista képe a tökéletes média-fantazma, amellyel szemben definiálhatja
a maga értékeit.
Ennek a szövegnek a megírására az adott alkalmat, hogy felkértek, szerkesztőként
vegyek részt a 4. Next 5 Minutes (a következő 5 perc) Fesztiválon. Maga
a szöveg kísérlet arra, hogy elgondolkodjam egyrészt a fesztivál tartalmi
felvetésén, hogy a taktikus média jelentését vizsgálja szeptember 11-et
követően, valamint annak decentralizált szervezeti struktúráján, melynek
következtében szétszórtan jelentkező, de egymáshoz kapcsolódó események
sorává alakul át, mely események mindegyike különböző lokális témakörökre
koncentrál majd. Amennyiben úgy van, ahogy David Garcia mondja, hogy a
taktikus média gondolata egy specifikus amszterdami kontextusból nőtte
ki magát (vagy talán, tágabb értelemben, a fejlett kapitalista országok
liberális-demokratikus kontextusából), akkor igen dicséretes, hogy az N5N4
megpróbálja meghaladni a maga gyökereit, és magába foglalni olyan kezdeményezéseket,
melyek azelőtt kimaradtak abból, ami a taktikai média elsődlegesen ‘nyugati’
gondolatának tűnt. Az N5M4 szerkesztői team-je média-taktikusokból (mint
a CAE), az Indymedia hálózati munkásaiból, posztszocialista országok médiaközpontjaiból
áll, akik infrastrukturálisan és oktatással, információval segítik a helyi
előállítók munkáját, valamint olyan európai szervezetekből, melyek ICT
asszisztenciát nyújtanak különböző csoportoknak Maliban, Ghánában, Tanzániában,
Ugandában, Zambiában, Jamaicában és Bolíviában. A taktikus média kiterjesztett
ernyője alatt tehát találunk olyan dolgokat, melyek ugyanannyira tűnnek
taktikai, mint stratégiai médiának, valamint olyan jelenségeket is, melyek
egyelőre mindkettőtől különböznek, mivel nem háborús formák – olyan kezdeményezések,
melyek infrastruktúrát, minőségi hozzáférést, kommunikációs -és csereeszközöket
juttatnak el olyanokhoz, akik gazdasági és politikai okokból nem bírnak
ilyesmivel. Az előállításnak és cserének ezek a módjai nem közvetlenül
azért alakultak ki, hogy egy ellenség ellen irányuljanak; nem egy előre
meghatározott oppozíció határozza meg a tartalmukat: annak körülhatárolása
magukra az előállítókra van hagyva. Mármost számomra, amennyiben mindezeket
az eltérő gyakorlatokat, mint ‘taktikai médiát’ címkézzük, az a veszély
merül fel, hogy éppen ezek a különbségek maradnak ki a dologból, és válnak
jelentéktelenné. Ez a jelentésvesztés megfelelni látszik, fordított arányban,
az ötletpiacon igen jól futó ‘taktikai média’ címke jelenlegi inflálódásának.
Ahelyett, hogy konkrét analízisét adná ugyanis annak, hogy mi tartozik
szorosan hozzá a mediális termelés különböző formáihoz és az ezek mögött
rejlő ideológiákhoz, a kifejezés inkább az ellentmondásaik eltakarására
szolgál. A taktikai média jó, progresszív, alternatív, stb. Kérdésekre
nincs szükség, igazsága mára magától értetődőnek látszik.
Néhány, az 1970-es években készült, kivételesen
arrogáns, sértő, maoista propaganda filmje után Godard zavarba jött. És
elkezdett olyan filmeket csinálni, melyeknek nem volt semmilyen mondanivalójuk.
‘Itt & máshol’ – „elmentünk Palesztinába néhány évvel ezelőtt”, mondja
Godard. „Hogy a közelgő forradalomról készítsünk egy filmet. De ki az a
mi ebben az esetben? Miért mentünk oda, máshová? És miért nem találkoztunk
igazán soha, sem itt, sem máshol? Mit is értünk ez alatt a furcsa szó alatt:
‘forradalom’?” Godard csak öregkorában tanult meg kérdezni, botladozván
egy olyan nyelvben és egy olyan történelemben, mely nem volt az övé. Az
‘Itt & máshol’, melyet a De Certau könyve kiadásának évében mutattak
be, nem áll semmilyen állásponton, nem megy egy előre meghatározott végkifejlet
felé, semmit nem vesz készpénznek, még önmaga hangját sem. Egy olyan időszakban,
melyet az üzenet politikája ural (állásfoglalások, hadüzenetek, kiáltványok,
új ötéves tervek formájában jelentkező követelések), a kérdés politikáját
kutatja.
A taktikus média gondolata egy szükségszerű és időszerű
kérdés felé mutat: hogyan lehet másképpen csinálni a médiát, hogyan lehet
megvalósítani egy olyan médiát, amely hangot ad a csendre kárhoztatottak
megalázott gondolataival és érthetetlen vágyaival való szolidaritásnak,
egy médiát, amely nem a mainstream stratégiai hatalmát tükrözi azáltal,
hogy belecsúszik egy önazonos és önmaga történetére vak, magabízó propagandába.
A taktikus média által használt nyelvezet ezzel egyidőben azonban az eltérő
mediális előállítás gondolatát bebörtönzi a háború elméletébe; az ellenállás
médiáját hozza létre, melyet az ellenséggel való viszony definiál. Miközben
továbbra is fel kell tennünk a kérdést, és folytatnunk kell a kísérletezést
olyan médiális produkciós modellekkel, melyek képesek hasznosan működni
krízis-helyzetekben, azt is tudnunk kell, hogy mikor lépjünk át egy másik
területre. Miközben háborúk dúlnak körülöttünk – háborúk, melyek magasröptű
elvek ernyője alatt nem tesznek mást, mint egyes javak kereskedelmét racionalizálják,
háborúk a terrorizmus, a drogok ellen, információ harca információ ellen
–, talán arra van legkevésbé szükségünk, hogy úgy reklámozzuk a magunk
tevékenységét, mint valamelyik háborús elmélet kiterjesztését. Ha azt kérik
tőlünk, hogy foglaljunk állást valami mellet, vagy valami ellen, hogy lépjünk
be ebbe, vagy abba a hadseregbe, néha az egyetlen valódi válasz, ha kiszállunk
a játékból. A visszautasítás ezen gesztusát nem szabad öszszekeverni valamiféle
exodussal, csendes passzivitással vagy türelmes belenyugvással. Egyszerűen
kellően ébernek kell maradnunk, hogy a magától értetődőn túl tovább kereshessük
a média apokaliptikus vagy utópisztikus értelmének harmadik, negyedik,
ötödik alternatíváját.