|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. TANÁR TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAMModerátor (multiplikátor) képzésElőzmények A mozgóképkultura és médiasmeret közoktatási integrációs programjának részeként (TANÁR TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM) még 1996-ban született terv arra, hogy a Megyei Pedagógiai Intézetekkel összehangolva intenzív szakmai és menedzsment tevékenységre képeződjék ki mintegy 30-35 fő. Vagyis azoknak a regionális szakembereknek a kiválasztására és szakmai továbbképzésére volt elsősorban szükség, akik az országban segítik, szervezik a műveltségi részterület iskolai megjelenését. A moderátor-jelöltek kiválasztása A cél az volt, hogy lehetőleg minden megyéből kerüljenek be a képzésre olyan hallgatók, akiknek van valamiféle szakmai előélete (szakirányú főiskolai, vagy egyetemi képzettség, esetleg a közművelődésben megszerzett szakmai tapasztalat). Kivételes esetben eltekintettünk a tanári végzettségtől, ill az iskolai gyakorlattól, de a kiválasztásnál előnyt jelentett, ha a moderátor-jelölt gyakorló tanár. A leendő jelölteket meghívásos pályázaton értesítettük a lehetőségről. A jelölteknek pályázatot kellett benyújtani, amely tartalmazta az előképzettséget, a szakmai curriculumot, és a vázlatosan megfogalmazott szakmai elképzeléseket. A jelöltek egyúttal kötelezettséget vállaltak arra, hogy a képzéssel egyidejüleg szervezik a Regionális Médiaoktatási Központokat, valamint arra is, hogy a képzés befejezése után minimum négy évig oktatják, szervezik és menedzselik a mozgóképoktatás közoktatási integrációs programját abban a régióban, ahonnan beiskolázásuk megtörtént. A hallgatók az alábbi helyekről érkeztek (összesen 35 fő): Debrecen, Miskolc, Eger, Salgótarján, Szeged, Csongrád, Kecskemét, Baja, Pécs, Zalaegerszeg, Szombathely, Veszprém, Pápa, Győr, Székesfehérvár, Tatabánya, Tata, Vác, Budapest A képzés tematikája, órabeosztása és tanárainak listája 1. A mozgóképi gondolkodás alapjai 2. A mozgókép ábrázoló eszközei 3. Filmtörténet/filmvetítés 4. Filmelmélet 5. Filmelemzés, élmény és értelmezés 6. Tömegkultúra és tömegfilm elmélet 7. Televíziós műfajok 8. Mozgókép és társadalomismeret 9. Médiatörténet és médiaelmélet 10. Forgatási és szerkesztési alapismeretek 11. Szakmetodika, taneszközismeret, taneszközhasználat 12. Szakdolgozat Órarendi bontásban (45 perces órákkal számolva):
A képzésben résztvevő oktatók: Bikácsy Gergely; dr. Báron György; Csejdy András, Gelencsér Gábor; Győrffy Miklós, Jakab György; Hartai László; Hirsch Tibor; Horváth György; dr. Király Jenő; Kövesdy Gábor; Lányi András; dr. Muhi Klára; Szilágyi Ákos, Veress József A kurzus lezárása A rendszeres kurzus jún. 30 - júl. 5. között intenzív, bennlakásos zárószakasszal, majd szeptemberben szakdolgozattal, és írásbeli valamint szóbeli vizsgákkal zárult. A tanfolyam résztvevői az ELTE tanusítványát kapták meg. A kurzussal párhuzamosan végzett munka A moderátor-hallgatók a képzésen túl országos felmérést is végeztek, (mindenki a saját régiójában) amelynek célja a mozgóképoktatás közoktatási integrációjához szükséges valóságos helyzet feltérképezése, valamint az volt, hogy az iskolák a helyi tantervek elkészítéséhez a megfelelő információkkal rendelkezzenek a mozgóképkultúra és médiaiasmeret megjelenítéséhez. (A felmérés része a Kontroll-monitoring alprogramnak is) Tanár továbbképzés a regionális médiaoktatási központok szervezésében 1997-től a tanár-továbbképzési program keretében nyílt először lehetőség rendszerszerűen arra, hogy gyakorló tanárok számára a Megyei Pedagógia Intézetek tanusítványával záruló alapozó képzések induljanak, igényektől függően a Regionális Médiaoktatási Központokban dolgozó moderátorok szakmai kompetenciájával. Debrecenben, Kecskeméten és Budapesten 120 órás, Tatabányán, Baján, Csongrádon, Salgótarjánban, Pécsett, Nyíregyházán, Miskolcon és Zalaegerszegen 30-60 órás alapozó képzést szerveztek. A résztvevők száma 20-40 fő kurzusonként. A továbbképzések célja egységesen mindenütt a következőkben foglalható össze:
Ezekben a képzési formákban a MOZGÓKÉP-PROGRAM segítségével biztosítható a szervezés és az előadás szakmai minősége és a képzés minimálisan elvárható tematikai egysége. Az országos felmérésen kívül az alapozó tanár-továbbképző tanfolyamokat tekinthetjük az első olyan gyakorlati-kézzelfogható eredménynek, amely a moderátorok képzésének és a Regionális Médiaoktatási Központok létrehozásának következménye. Tanár-továbbképzési tanfolyamok akkreditációja Az 1998 áprilisában a képzési helyek összehangoltan nyújtották be a tanár-továbbképző tanfolyamok akkreditálására azokat a 60-120 órában megfogalmazott, moduláris tematikával felépített mozgókép-és médiaoktatási továbbképzési kérelmeket, amelyek akkreditálásával a továbbképzésre vállalkozó tanárok számra lehetővé válik a szükséges alapozó ismeretek (és kreditek) megszerzése ezen a műveltségi területen is. A ELTÉ-n működő filmelmélet és pedagógia szak 1998 februárjától indította el azt a 4 féléves, 320 órás képzési formát 40 gyakorló pedagógus számára, amelynek sikeres elvégzésével (a program akkreditációja esetén) a résztvevők szakosító egyetemi ill. főiskolai diplomát szerezhetnek. A részletes tematika világosan mutatja a megszerzendő tanári kompetenciák és ismeretek szerkezetét. A képzés részletes tematikája 1. Bevezetés a film stílustörténetébe (heti két óra+ vetítés) I. félév
II. félév
III. félév
IV. félév
2. Filmelmélet (heti két óra) I. félév
II. félév
III. félév
2. Film és televíziós műsorelemzés (heti két óra) I. félévUL> II. félév III. félév
IV. félév
3. Filmnyelvi gyakorlatok - kreatív médiapedagógia (heti két óra) I. félév
II. félév
4. Médiatörténet és médiaelmélet (heti két óra) III. félév
IV. félév
5. Szakmetodika (heti két óra) IV. félév
KÖVETKEZTETÉS A fentiek alalpján - a tanárképzési és tanár továbbképzési programok további rendszeres indítása esetén bizonyos lemorzsolódással számolva is - reális esély van arra, hogy 2002-re (az 1998-ban 7. osztályba lépő generáció alapvizsgájának az évében) mintegy 200 képzett, és mintegy 500, a mozgókép és médiaoktatás alapjaival már tisztában lévő pedagógussal számolhasson a közoktatás. Mindez az 1996-os évre jellemző induló 20-25 főhöz képest léptékváltásnak tekinthető, amellyel megalapozható a mozgóképoktatás iskolai integrációja.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|