|
| |||||||||||||||||
3. Médiapedagógia - a gyakorlatban3.1. A médiaoktatás bevezetésének nehézségei
3.2. A médiapedagógia tanári kompetenciái A Mozgóképkultúra és médiaismeret oktatásának alapvető kompetenciái 1. Szakmai kompetencia Nyilvánvalóan nem lehet elvárni egyetlen pedagógustól sem, hogy egy ennyire heterogén tantárgy valamennyi területén (film, fotó, rádió, televízió, videó stb.) otthonosan mozogjon szakmailag. Ebből a szempontból nagyon fontos azonban, hogy legalább egy-két területen rendelkezzen magas szintű szakmai felkészültséggel. A többi területen pedig (pl. a kreatív gyakorlatok) tudja eredményesen felhasználni a különböző segédanyagokat, eszközöket, illetve álljon kapcsolatban az adott - számára kevésbé ismert - részterület szakemberével, aki(ke)t időről időre meghívhat az iskolába, illetve, akikhez (pl. helyi televíziós stúdió stb.) elviheti szakmai gyakorlatra a diákokat. 2. Didaktikai (módszertani)kompetencia A Mozgóképkultúra és médiaismeret műveltségi részterületet nagyon sok országban szemléletként, módszerként tanítják, méghozzá nem a közoktatásban, hanem a felsőoktatásban, a tanárképzésben. Minden leendő tanár módszertani felkészítést kap arra, hogy intelligens (tudatos értelmiségi) fogyasztója legyen a különböző audiovizuális üzeneteknek; képes legyen arra, hogy bármely szaktárgyi órán reagáljon a diákokat foglalkoztató kérdésekre, problémákra, amelyek a különböző médiumok felől érkeznek. A leendő továbbképzéseknek tehát ezeket a módszertani segítségeket kell megadniuk egyrészt a médiumok felől érkező üzenetek elemzése révén, másrészt a filmnyelvi elemek elsajátítása révén, harmadrészt a gyakorlatok, az ún. kreatív médiapedagógia révén. 3. Személyi kompetenciák A terület bármely formájú oktatásához nyitott tanári személyiség szükségeltetik, aki elfogadja
3.3. A médiapedagógia feltételrendszere 3.3.1. Általános feltételek Mivel ebben az esetben egy hagyomány nélküli műveltségi részterületről van, ezért itt az alapvető feltételek megteremtése elemi kérdés. Másképp fogalmazva: amennyiben egy iskolában hiányoznak az elemi feltételek, akkor inkább el se kezdjenek a médiapedagógiával foglalkozni, mert csak diszkreditálják ezt a nagyon fontos területet, s kellemetlen helyzetbe hozzák magukat a diákok előtt. A médiapedagógia minimális, elengedhetetlen, feltételei a következők: Legyen (valamelyest) szakképzett és érdeklődő a tanár - a most induló posztgraduális képzések épp azt célozzák, hogy jó néhány pályán lévő tanár képes legyen kisebb mértékben önálló tananyagként, nagyobb mértékben pedig integrált formában (beépítve az irodalom, történelem, ill. valamely komplex tárgy programjába) tanítani ezt a területet. Legyen tanterv - akár az önálló tantárgyi forma számára, akár az integrált, ill. komplex formák számára, ne váljanak ötletszerű beszélgetésekké az órák. Válasszanak tankönyvet, segédanyagokat - segédkönyvek, oktatási videó- és audiokazetták, filmek (celluloidon és videón). Ez a terület - sajátosságaiból következően - nagymértékben igényli a tömbösítést. (dupla órák rendszerét, az epochális megoldásokat :egy két napra tömöríteni a havi órákat, egy, ill. két hétig minden nap legyen legalább egy dupla óra stb.). A tárgy eddigi története többnyire szakköri keretek között zajlott, ezért nagyobb osztálylétszám esetén mindenképpen javasolható a forgószínpadszerű párhuzamos csoportokban történő munka 3.3.2. Taneszközök A Mozgóképkultúra és médiaismeret a hagyományos tantárgyakhoz képest mindenképpen eszközigényes tárgy, mivel szükségképpen eszközökkel, médiumokkal dolgozik. Ráadásul ezen a területen roppant gyorsan avulnak el az eszközök, s a jövőre felkészítő iskolarendszernek folyamatosan kell korszerűsítenie ezeket az eszközöket. Ebben az esetben tehát valóban csak a minimumot lehet megállapítani, mert - különösen a szakmák felé kacsingató iskolák számára - a határ a "csillagos ég". 3.3.2.1. A legminimálisabb feltételek önálló tantárgyi keret esetén:
3.3.2.2. Az optimális szint még néhány alapvető eszközzel bővülhet ki:
3.3.2.3 Az integrált formák esetében valószínűleg a legminimálisabb eszközigény a mérvadó. 3.4. Minimális (alapvizsga) követelmények a 10. évfolyamon 3.4.1. Önálló tantárgy esetén a Mozgóképkultúra és médiaismeret kötelezően választandó vizsgatárgy. A mozgóképkultúra és médiaismeret vizsga tartalmát a Nemzeti alaptanterv 710. évfolyamára előírt részterületekről összeállított kérdések és feladatok alkotják, amelyek mérik: a mozgóképírás , olvasási készséget: a vizsgázó készségszinten használja-e a mozgókép formanyelvének fontosabb fogalmait, ismeri-e azok jelentését és a közlésben betöltött szerepét; adekvát eljárásokat és szempontokat alkalmaz-e a mozgóképi szöveg elemzése során. művészeti és a művelődéstörténeti ismereteket: a vizsgázó érzékeli és értékeli-e az esztétikailag megformált és a gyakorlati/köznapi céllal készült mozgóképi szövegek közötti különbségeket; milyen a stílus és formaérzéke; birtokában van-e a mozgókép történetére vonatkozó alapvető ismereteknek; ismer-e meghatározó műveket az ajánlott filmirodalomból az audiovizuális média alapvető sajátosságainak, működési mechanizmusának alapszintű ismeretét: a vizsgázó rendelkezik-e a tömegkommunikációs eszközök tudatos használatának képességével; miként tájékozódik a televíziós műsortípusok, a globális monitorkultúra világában. 3.4.2. Mozgóképkultúra és médiaismeret tárgyból letehető a vizsga abban az esetben is, ha a Nemzeti alaptanterv vonatkozó fejezetének követelményrendszerét a tanulók valamilyen integrált tárgy (komplex művészeti program, nyelvi-kommunikációs program, vizuális nevelési program, társadalomismereti program, komplex informatikai program) részeként teljesítik. A központilag kialakított feladatok fontosabb típusai Mozgóképkultúra A következő feladatok egy ismeretlen (max. 10 perces) mozgóképi szöveg megtekintésére vonatkozhatnak: a mozgóképi ábrázolás alapeszközeinek (pl. szerepjáték, képi kódok - szemszög, képkivágás, megvilágítás-, montázsszerkesztés) használatára a szöveg értelmezésében műfajokra és korstílusokra a filmnyelvi fogalmak helyes ismeretére az írásban kifejtendő kreatív feladat vonatkozhat: egyszerű helyzetek tér-idő felbontására, rövid, néhány beállításból álló képsor megtervezésére egyszerű mozgóképi szövegek történet ill. cselekményvázának megfogalmazására (pl. állóképek sorbarendezése alapján) Médiaismeret
| ||||||||||||||||||
|