Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Palesztina
földjén vannak az eddig fellelt legidősebb városok (pl.: Jerikó,
Askelon). Ezek lakóiról nagyon keveset tudunk. A Tigris és Eufrátesz
mentén, Egyiptom földjén megerősödő birodalmak határvidéke volt ez
a hely, így aztán gyakorta gazdát is cserélt. Palesztina állandóan
ki volt téve a háborúk pusztításainak, ugyanakkor az ókori nagy
birodalmak határán való elhelyezkedés remek lehetőséget adott a
kereskedelem fejlődésének. A zsidók előtti őslakosságot az írások
kánaánitáknak nevezik. Egy másik nép, a filiszteusok körülbelül a
zsidókkal egy időben érkeztek Palesztina földjére. A filiszteusok hajói
Kréta irányából isz.e.1200 körül indultak az új hazát kereső
emberekkel. A tengerparton a kereskedővárosok egész hálózatát építették
ki. A
plisti név is idegen eredetre, vagy hosszú barangolásokra utal. Héber
írók nem egyszer Kréthinek hívják őket, e szóban nehéz föl nem
ismerni a krétai nevet. Az egyiptomi emlékek megerősítik e feltevést,
még azt is megmondják, mikor történt a filiszteusok költözése: A
filiszteusok azokhoz a törzsekhez tartoztak, amelyek III. Ramszesz idejében
törtek be Egyiptomba. Vereséget szenvedve, nem tértek vissza hazájukba,
hanem meghódoltak a fáraónak és engedélyt kaptak tőle, hogy
megtelepedjenek Szíria déli tengermellékén. A mai Izrael területét
akkor az avvim nép lakta, öt jelentékeny városuk Gáza, Askalon, Asdód,
Ekrón és Gath uralkodott Palesztina nyugati részén. A filiszteusok
elfoglalták az öt várost, és házasságok révén összekeveredtek az
őslakókkal. Elfogadták nyelvüket és vallásukat is: a gázai Marna és
az askaloni Hal-istenek, valamint Dagon és Derkéto, lettek isteneik. Az
öt „testvér-város” öt szövetséges fejedelemség fővárosa lett.
Gáza hegemóniáját katonai, kereskedelmi fontosságának köszönhette.
Mindegyik tartományt katonai vezér vagy szeren kormányozta.
Gathban, ahol a népben még igen sok kánaáni elem volt, ez a méltóság
öröklődött és a király (melek) címével járt. Az öt szeren
időnként összegyűlt, eldönteni a szövetség ügyeit. Hadat közösen
viseltek, de mindegyik a maga városát vezette a harcban. Legfőbb erejük
volt a nemesség vezette sok hadiszekér és az íjászok, akiknek ügyességét
a közmondás is magasztalta Izraelben. A
zsidóság története a távoli Mezopotámiából indult. A vándorló héberek
Ábrahám vezetésével jutottak el Palesztináig. Innét a nélkülözések
elől menekülve Egyiptomba mentek. Egyiptomban, a Nílus deltájában élő
hébereknek először jól ment a soruk, majd rabszolgaságba süllyedtek.
Mózes és Áron irányításával hagyták el Egyiptomot. Az Egyiptomból
kijött zsidók Sínai-félszigeten eltűntek a fáraó szeme elől. A
puszta a zsidóság nomád ösztöneinek igen megfelelő menedékhely
volt. A hagyomány szerint Mózes, a Sínai-hegyhez vetette őket, és ott
kapta meg Istentől a törvényeket. Az Úr negyven esztendővel a Vörös-tengeren
való átkelés után megengedte Mózesnek, hogy visszavezesse népét Kánaán
földjére, ahonnan őseik eredtek. Mózes elfoglalta a Jordántól
keletre fekvő vidéket, de meghalt, mielőtt elérhette volna az Ígéret
Földjét. Ennek a meghódítása Józsuára, Nún fiára, a vezér utódára
maradt. Későbbi
hagyomány szerint ekkor tizenkét törzsből álló szövetséget kötöttek.
E törzseket többé-kevésbé közvetlen rokonság fűzte Jákob pátriárka
tizenkét fiához. A törzsek felosztása névleg fennmaradt még azután
is, mikor a törzsek egy néppé olvadtak, sőt részben eltűntek. Abban
az időben, mikor a zsidók a pusztában éltek a törzseket igen laza kötelékek
fűzték össze, mindegyik a maga kedve szerint járt el, cselekvés vagy
vezérlet egysége, sőt közös vallási kormányzás nélkül. A zsidók
miután egy darabig földet keresve bolyongtak, megállapodtak a
Holt-tengertől délnyugatra, azon a hegyes vidéken, mely Kádes városát
veszi körül. Ez a tájék szegény, száraz; alig akad ott egynéhány
gondosan védett forrás, és a földművelésre, állattenyésztésre
alkalmas vádi. A jövevények itt rokon eredetű népeket találtak,
akikkel hol szövetkeztek, hol harcoltak Olyan életet éltek, mint ma a
beduinok; félig pásztorok, félig rablók voltak. A Sínai szent hegyük
lett, ahol Istenük, Jahve trónol dicsőségben, és ahonnan a veszedelem
óráján segítségére jön népének. Az
ország elfoglalása lassan, fokozatosan történt; a jövevények pásztor-
és rablócsapatokként érkeztek, végül megerősödve kiirtották vagy
magukba olvasztották az őslakosságot. Mózes halála után Józsué, Nún
fia, kelt át a Jordánon, nem messze a torkolatától és bevette Jerikót.
E város bukásával járt a szomszéd Ai, Béthél, Sikhem városoké. A
Kánaán szívében fekvő Sikhem csakhamar a nép központja lett. Józsué
székhelyévé tette, Ébal hegyén nagy kőoltárt emelt. Az oltárba
voltak vésve a legfőbb törvények. A déli Kánaániták támadását a
zsidók visszaverték Gibeón falai alatt; a vezéreket megcsonkították,
vagy levágták. Nem járt jobban Haczór királya, Jábin sem; vereséget
szenvedett a Meróm vize mellett, fővárosát felperzselték. Miután az
ország így kitisztult, a győztesek osztozkodtak, minden törzs azt a földet
kapta meg Józsué kezéből, melyet a sors jelölt ki számára. A törzsekből
ekkor jött létre a zsidó nemzet. A sínai vándorlás alatt alakult ki
a patriarchák vallási elképzeléseiből az első egyisten hívő vallás.
A rendkívül vad törzseket csak rendkívül szigorú törvényekkel
lehetett irányítani. A
honfoglalás után következő időszak mintegy a zsidó néphőskora. A
papi hagyomány, mely egyedül őrizte meg számunkra ez idők emlékét,
rendezni akarta és a maga módja szerint magyarázta az e korból származó
legendákat. E hagyomány szerint a tizenkét nemzetséget összekötő
kapocs egyre jobban lazult, amint Mózes és Józsué emléke halványodott.
A vallási egység megromlásával a politikai egység magától lett
semmivé. A törzsek egymás ellen kezdtek hadakozni, a legerősebb
nemzetségek tűrték, hogy a Kánaánbeliek elnyomják gyöngébb testvéreiket,
sőt maguk sem tudták függetlenségüket megvédeni. Izraelnek hiába
volt negyvenezer fegyverfogható férfija, a szomszédtörzsek martaléka
lett. Az amoreusok, az ammoniták, a moabiták, a filiszteusok sorban
uralkodtak a nép egyes töredékein, és uzsorakamatokkal fizették
vissza mindazt, a mit Józsué idejében szenvedniük kellett. Ekkor kezdődött
a Bírák korszaka. A Bírák működése között több kevesebb szünet
volt. Nem voltak hivatalos méltósággal felruházott tisztviselők,
akiket az egész nemzet elismert. Olyan hősök voltak ők, akik csak a
maguk körében nagyok; és legtöbbször nem hatottak már a szomszéd törzsre
sem. Teljes feledés temette el Izraelnek a Kánaánbeli városok ellen
folytatott harcait; csak néhány epizód maradt meg az emberek emlékezetében.
A tehetetlenség
érzete vitte rá a törzs nemzetségeit, hogy ismét egyesüljenek
szembeszállani az ellenséggel; ezért választottak közös fejedelmet,
királyt is. E címet Izraelben először úgy látszik egy Manassé
nemzetségbeli ember viselte: Jerubbál, kit Gideonnak is neveznek. A
monda szerint két midianita sejk, Zebah és Czalmána, megölték Gideon
két testvérét a Tábor közelében. Gideón üldözésükre indult,
utolérte őket a Jordánon túl és a győzelem után saját kezével megölte.
Ez a siker megfélemlítette a nomádokat, és egy időre nyugalmat
szerzett Izrael népének. Manassé nemzetsége fölajánlotta a királyságot
Gideonnak, aki azontúl Ofrában lakott, a keleti despoták szokása
szerint templomot épített, melynek papjai őt tisztelték. A hagyomány
hatalmas, gazdag fejedelemnek mondja őt. Uralmát egész Sikhemig
elismerték. Halálakor a trónnak számos törvényes gyermeke közül
valamelyikre kellett volna szállania; de Abimelek, egy kánaáni asszonytól
való fia kiáltatta ki magát vezérnek Sikhemben, anyja testvéreinek támogatásával.
Abimelek úgy tett, mint a mai beduin törzsfők szoktak tenni: visszaélt
a hegyekben elfoglalt kedvező helyzetével, megsarcolta a közelében
elvonuló karavánokat és kifosztotta azokat, a kik nem akartak kénye-kedvének
engedelmeskedni. Sikhem régi arisztokráciája, mely a hódítás első
évei óta szövetségese volt az izraelitáknak, nem bírta sokáig
elviselni ez egyetlen ember uralkodását, és egy Gáal nevű kalandorvezér
ösztökélésére fellázadt. Sikhem drágán fizette meg ezt a szerencsétlen
vállalkozást. Gáalt megverték, a város ellenállás nélkül az
ellenség kezébe került, vagy ezer szökevény, akik Báal-Berith (a
szerződés Bálja) templomába menekült, lángok között veszett.
Sikhem visszafoglalása után Abimelek Tebeczt fogta ostrom alá; a város
elesett, de a győzőt is megölte a fellegvár ellen intézett támadáskor
egy hajított kő. Így végződött a királyság első kísérlete.
Abimelek halála után az egymástól elszigetelt, vezér nélkül való törzsek
még jobban elgyengültek és a fosztogatók martaléka lettek. A későbbiekben
egy rablóvezér, Jefte felszabadította az ammoniták alól Gileád földjét.
. A három törzs
közül, mely a Holt-tenger és a Földközi-tenger közé akart jutni, Dán
lemondott a vállalkozásról, és a Jordán forrásai körül próbált
boldogulni. A csaknem teljesen megsemmisült Simon törzséből megmaradt
néhány család Júda törzsébe olvadt. Júda törzse miután délről
behatolt Szíriába, erőszakkal gyarmatosította a Negeb egy részét. Szövetséget
kötve a Kánaánbeliekkel, Hebron és Arád birtokába jutott; de ezzel vége
is lett a sikereknek. Jebuz, Gezer, Gibeón népei visszaverték a támadókat,
gátat alkottak a Júdeabeliek és József népe között; a filiszteusok
megakadályozták, hogy lejussanak a síkságra, körülzárva tartották
őket a hegyek között. Mikor
Egyiptom visszavonult Palesztinából a filiszteusok a szomszédaik fölé
akartak kerekedni. A szidoniak nem rég tetemes veszteségeket szenvedtek
a görögöktől Érdemes volt tehát a filiszteusoknak a szidoniak ellen
indulni. Askalonból elindult hajórajuk tönkretette a szidoni hajórajt
és megvette Szidont. Azok, a kik meg tudtak menekülni a szerencsétlenségből,
Türoszba vonultak vissza. Türosz nemsokára Fönícia leghatalmasabb állama
lett. A filiszteusok a szárazföldön is boldogultak. Kezdetben mintha beérték
volna azzal, hogy visszaverik a zsidók támadásait. Később Dán legyőzetve,
észak felé vándorolt, Júda pedig alig merészkedett ki hegyeiből. Nem
tudni, mi okból keveredtek háborúságba József nemzetségével. Azért
közeledtek Efraim-hegyéhez és a Kisón völgyhöz, hogy kezükbe keríthessék
az Egyiptomból Damaszkuszba és Szíria északi részébe vivő nagy
kereskedelmi út főbb állomásait. Izráel előőrsei vitézül, sőt
nem egyszer sikeresen szálltak szembe a filiszteusokkal, ez a hadakozás
lett két-három század múlva Sámson legendájának forrása. A csatározásoknak
egy nagy vereség vetett véget. Silóban volt egy papcsalád, mely Jahvéhnek,
a hadak istenének frigyládáját őrizte. Ez a szekrény, vagy nagy láda
volt, talán egy olyanféle szent hajó, a milyenen az egyiptomi papok
szokták szállítani Ámont. Azt mondták, hogy a sínai törvények
vannak bennük kőtáblákra írva. A frigyszekrény őrző papja, Éli, bár
nem volt bíró, tekintélyes ember volt Izraelben. Mindig tanácsát kérték,
ha közügyekről volt szó. A filiszteusoktól szorongatott zsidók hozzáfordultak
és ő Jahve pártfogásának zálogául rájuk bízta a frigyszekrényt.
Az izraeli harcosok azonban vereséget szenvedtek, Isten ládája az
ellenség kezébe került. A filiszteusok helyőrségekkel látták el a
megszállt városokat, mint pl. a Benjámin törzshöz tartozó Gibeát.
Izrael népének nagyobb fele elismerte a filiszteus fennhatóságot. A
filiszteusok uralma egy fél évszázadig tartott. Sámuelt Jahvéh
tiszteletének szentelte anyja, az ájtatos Hanna. Már gyermekségében
Silóba küldték. Éli előtt szolgált az Úrnak egész addig, mikor
egyszerre isteni sugallat lepte meg. Éli halála után húsz évvel Sámuel
elérkezettnek vélte az időt, hogy Izrael lerázza a filiszteusok igáját.
Sámuel intette a népet, hogy mondjon le a bálványozásról, és összehívta
vezekelni bűneiért. A filiszteusok e gyülekezés láttára, mely
uralmukat fenyegette, megtámadták Izrael földjét. A zsidóság hite
szerint Sámuel könyörgését meghallgatva az Isten mennydörgéssel
ijesztett a filiszteusokra, úgy hogy alig tudtak vissza menekülni földjükre.
A magára talált zsidóság hamarosan felszabadította szülőföldjét.
A bajuk akkor kezdett jóra fordulni, mikor már nem válhatott rosszabbá.
A filiszteusok járma
alatt görnyedő Izrael attól remélte szabadulását, ha összes egyesített
erőit egy ember kezébe teszi le; most a nagy veszély közepette Az
igyekezet nagy volt és az eredmény méltó hozzá. Abimelek csak két
vagy három törzsön uralkodott, Saul az egész nemzeten. A hagyomány
szerint egy körútja során került össze Sámuel Saullal is. Saul és
fia Jonatán egy számra kevés, de jó fegyverforgató csapat élén
meglepték a filiszteusokat. Benjámin, Saul törzse visszanyerte a
szabadságát. Mikor királlyá választották, tovább is csak megmaradt
Gibeában, a törzzsel, melynek vezére volt. A szomszéd
nemzetek régtől fogva szorongatták és nyomták Izraelt, most maguk
szenvedtek vereséget és kerültek elnyomás alá. A megszokott
elszigeteltség sokkal inkább vérévé vált már a zsidóknak, semhogy
az új királyság ne találkozzék erős ellenállással. Mégis számos
törzsfő hűséget fogadott Saulnak. Az ily módon Gibeába került
kalandorok egyike volt Dávid. Dávid az első júdeai hős, Júda királyságának
igazi megalapítója. A mondák szerint az öreg Sámuel, neheztelvén
Saulra, Betlehembe ment azzal az ürüggyel, hogy ott áldozni fog, de valójában
azért, hogy titokban fölkenje Dávidot. A fiatal Dávidot az udvarhoz hívták,
hogy elűzze a király búbánatát; itt Saul kedveltje és Jónáthán
legbensőbb barátja lett. A filiszteusok ellen viselt háborúban tanúsított
bátorsága csakhamar magára vonta a nép figyelmét is. Saul legott
irigykedni kezdett. Dühében Dávidra rohant, át akarta szúrni dárdájával,
de aztán megemberelve magát, eltávolítja őt magától. A fiatal hősre
bízta egy csapat katona vezetését és feleségül adta hozzá második
leányát, Mikhált. Dávid, miután felesége, sógora Jonatán és
Akhimelek, a főpap, többször megmentette őt, végre kénytelen volt Ákhishoz,
Gáth királyához menekülni.
Barkó József (Szécsény-Benczúrfalva) [A tudás 365 napja pályázat] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |