Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Bizony,
egy nagyító is elkel ahhoz, hogy Naurut felleljük a világtérképen, hiszen
ez az óceániai (egészen pontosan mikronéziai) sziget a maga huszonegy négyzetkilométerével
a világ legkisebb államai közé tartozik. De vajon miért érdekes számunkra
e kis földdarab? Úgyis annyi bajunk van, érdemes akkor még Nauruval is
foglalkozni? Feltétlenül érdemes - állítja Az édenkert kiárusítása címû
könyv szerzõpárosa, a biológus Carl McDaniel és a világ egyik
legnevesebb ökológiai közgazdásza, John Gowdy. Aki elolvassa a könyvet,
alighanem egyetért velük, Nauru története ugyanis messze túlmutat önmagán,
és számunkra is rengeteg tanulsággal szolgál. Mint
annyi más esetben, a "fehér ember" érkezése a naurui társadalomra
is bomlasztó hatással volt: gyakoribbak lettek a fegyveres konfliktusok, járványok
jelentek meg, elterjedt az alkoholizmus. Nauru történetének azonban van egy különleges
vonása: 1899-ben felfedezték, hogy a sziget bámulatosan gazdag foszfátban. Néhány
évre rá meg is indult a kitermelés, és a naurui foszfát hamarosan Ausztrália
földjeit tette termékenyebbé. Mire a kis szigetország 1968-ban nagy nehezen
kivívta függetlenségét, területének több mint harmadát tönkretette a
foszfátbányászat. Ám a függetlenség sem jelentett igazi gyógyírt, a
kitermelés - és vele a természet és a társadalom egészségének romlása -
tovább folytatódott. Manapság a nauruiak a fõ bevételi forrást
jelentõ foszfátexportnak köszönhetõen ugyan anyagi bõségben
élnek (modern technikai eszközök, például autók, motorkerékpárok,
motorcsónakok, mosógépek, hi-fi berendezések és hasonlók sorát birtokolják),
ám civilizációs betegségek keserítik életüket, és egykoron roppant
gazdag természeti környezetüknek és kultúrájuknak szinte már csak az emléke
létezik. A történet tragikumát tovább fokozza, hogy a foszfátbányászat már
csak néhány évig hoz hasznot Naurun. Márpedig ha a bányákat bezárják,
alighanem az embereknek is távozniuk kell, hiszen valószínûleg nem találnak
más megélhetési forrást a kopárrá változtatott szigeten. Nauru
(és néhány más társadalom) példáján keresztül a szerzõk civilizációnk
alapvetõ mítoszait, hiedelmeit kérdõjelezik meg. Számos
izgalmas kultúrantropológiai kutatás eredményét is felhasználják annak
bizonyítására, hogy a miénktõl gyökeresen eltérõ társadalmak
is mûködhetnek kiválóan, sok szempontból akár a miénknél jobban, s
civilizációnk korántsem a létezõ világok legjobbika. McDaniel és
Gowdy hangsúlyozzák, hogy a különbözõ társadalmakban sokszor gyökeresen
más arcait mutatja az emberi természet. Megtudhatjuk például, hogy míg az
anyagi javak iránti vágyódás a mi kultúránkban természetesnek számít,
kelet-kanadai indiánok ugyanezt betegségnek tartják, és az ebben szenvedõ
egyéneket kezelik. Az
egyik megkérdõjelezett mítosz a bruttó hazai termék (GDP), illetve a
gazdasági növekedés világszerte jellemzõ fetisizálása. Mióta a
foszfátbányák megnyíltak, Nauru GDP-je hihetetlen gyorsan nõ, a társadalom
és a természet viszont hasonlóan gyorsan pusztul. Vagyis a GDP legfeljebb a társadalom
által birtokolt anyagi javak mennyiségét jelzi (úgy-ahogy), az emberek általános
jóllétérõl azonban gyakorlatilag semmit sem mond. A jóllétet ugyanis
az anyagiakon túl számtalan más tényezõ, például az emberi
kapcsolatok minõsége vagy a természeti környezet épsége is befolyásolja.
Gowdyék
a piaci fundamentalizmus (régebbi kifejezéssel a laissez faire) eszméjét
is kétségbe vonják. A piaci fundamentalizmus ma is uralkodó nézet, noha
tekintélye az utóbbi idõkben meggyengült, sokan kritizálják, köztük
Soros György is. Hívei szerint a piacok mûködését nem kell
befolyásolni, irányítsák a gazdaságot a piaci árak. Ám Nauru története
is azt példázza, hogy ez a felfogás társadalmi és természeti katasztrófához
vezet. A sziget természeti kincseit semmi sem védte a távoli piacok szívóhatásától,
ráadásul az importõrök, kiváltképp a függetlenség kivívása elõtt,
jócskán a piaci ár alatt vásárolták fel a foszfátot. Számtalan
multinacionális cég, karöltve többek között a Kereskedelmi Világszervezettel,
munkálkodik manapság is hasonlón: minél szabadabban kihasználni a bolygó
természeti kincseit és a "fejlõdõ" országok olcsó
munkaerejét, majd a készterméket a világ gazdagabbik felén értékesíteni,
ahol van fizetõképes kereslet, illetve ahol képesek megteremteni ezt a
keresletet. A
Nauru-történet az egyik leglátványosabb példa arra is, hogy a gyenge
fenntarthatóság manapság jó néhány közgazdász által favorizált elmélete
tarthatatlan. Pedig a koncepció elsõ pillantásra rokonszenves lehet,
mivel kimondja: az utánunk következõ nemzedékek számára legalább
annyi tõkét kell hagynunk, mint amennyivel mi magunk sáfárkodhattunk.
Csakhogy a gyenge fenntarthatóság szószólói nem tagadják a neoklasszikus közgazdaságtan
egyik központi elõfeltevését, a gazdasági javak korlátlan helyettesíthetõségét.
A szerzõk szerint a gyenge fenntarthatóság értelmében "a természeti
tõke csökkenhet mindaddig, amíg azt kiegyensúlyozza valamelyik másik
tõkefajta növekedése. A gyenge fenntarthatóság keretei között
megengedhetõ a természet részbeni elpusztítása, ha annak gazdasági
értéke egy másik tõkefajtába alakul át. Tarra vághatjuk az esõerdõt,
és eladhatjuk faanyagát, ha azt a pénzösszeget, ami megfelel az elpusztított
erdõ gazdasági javakat termelõ képességének, befektetjük
valami másba - például egy láncfûrészgyárba" (134-135. o.).
A
gyenge fenntarthatóság elmélete alapján Nauru gazdasága is fenntartható,
mivel a helyi tõke nem veszett el, csupán átalakult: eltûnt a
szigetrõl az õshonos fajok és a hagyományok zöme, ám anyagi
szempontból látványosan meggazdagodtak a szigetlakók. Nauru szintjén
mindennek egyelõre csak annyi a következménye, hogy a lakosság egyre
inkább más területektõl függ. Csakhogy az egész Földet tekintve már
nem létezhetnek "más területek", vagyis a bolygó szintjén a
gyenge fenntarthatóság a katasztrófa receptje. Fényévekre vagyunk ugyanis
attól, hogy technológiával pótolhassunk létfontosságú "természeti
szolgáltatásokat" (például a légkör összetételének stabilitását
vagy a talajok termékenységét). McDaniel és Gowdy éppen ezért az erõs
fenntarthatóság elmélete mellett tesz hitet, amely tagadja, hogy a természeti
erõforrások és az ember alkotta tõke helyettesíthetik egymást.
(A fenntarthatóság fokozatairól és az egyes tõketípusokról további
részletekért lásd Goodland, R. - Daly, H. E.: Environmental sustainability:
universal and non-negotiable; Ecological Applications 6(4), 1996, 1002-1017. o.)
A
gyenge fenntarthatóság koncepciója talán még védhetõ volna, ha a
természeti létezõk értékét maradéktalanul ki tudnánk fejezni pénzben,
a javakat ugyanis csak akkor helyettesíthetjük egymással, ha ugyanabba a
dimenzióba tudjuk hozni õket. Ez a közös dimenzió lehetne elvileg a pénz.
Ámde beárazható-e a természet? A szerzõk szerint ez két okból is
lehetetlen. Egyrészt az ökológusok mind a mai napig keveset tudnak arról,
hogy a bioszféra milyen "ingyenes szolgáltatásokat" nyújt nekünk,
azaz miként biztosítja létünk alapvetõ feltételeit. Másrészt a
természet esztétikai értékének "pénzesítése" is problematikus.
Vajon hány forintot ér egy õzgida látványa? És mennyi pénzért volnánk
hajlandók eltûrni az összes õz elpusztítását, mindörökre
megfosztva magunkat és embertársainkat a látványuktól? Az emberek jelentõs
része számára értelmezhetetlen kérdések ezek, ugyanis ösztönösen
tiltakozunk a természet piacosítása, illetve az élõlények szeretetre
méltó sokféleségének csökkentése ellen. Noha esetenként, látszólag,
hasznosnak bizonyulhat, ha árcédulákat aggatunk a természeti létezõkre
(a Costa Rica-i kormány például 1997 óta fizet a földtulajdonosoknak
bizonyos "természeti szolgáltatásokért", miáltal sikerült elõsegítenie
az erdõk megõrzését, illetve revitalizációját), a módszer
hosszabb távon életveszélyes lehet, mivel a természetet még inkább a
piacgazdaság logikájába kényszeríti, pedig inkább ki kellene szabadítanunk
onnan. Az
édenkert kiárusítása nem
szakkönyv, hanem ismeretterjesztõ mû, méghozzá a legjobb fajtából:
nem csupán informatív, hanem az elsõ lapjától az utolsóig érdekes
olvasmány, tudományos korrektséggel. Bár a témák többségét a szerzõk
inkább csak felvillantják, s nem mélyednek el bennük, részletes
irodalomjegyzékük megfelelõ kiindulópont a további tájékozódáshoz.
Illendõ még szólnunk a magyar kiadás igényességérõl is, ami
a fordításra és a kötet külalakjára egyaránt érvényes. Bár
Nauru példája korántsem szívderítõ, McDaniel és Gowdy mûve
nem a reménytelenség könyve. Épp ellenkezõleg. Naurun megtörtént
ugyan a katasztrófa, mondják a szerzõk, mi viszont tanulhatunk belõle,
s így elkerülhetjük, hogy a szabályozatlan piacgazdaság az egész világot
Nauruhoz hasonlóan tönkretegye. És a könyvbõl nem hiányzik a pozitív
példa sem: olvashatunk egy Naurunál is kisebb óceániai szigetrõl,
Tikopiáról, ahol az emberek kezdetben komolyan károsították a természetet,
a problémák láttán azonban sikerült egy ökológiailag fenntartható társadalmat
kialakítaniuk. A
szerzõk szerint azonban csupán aprócska reformok révén nem sok esélyünk
van arra, hogy a mi történetünk is hasonlóan kedvezõ fordulatot
vegyen. Ahhoz ugyanis többre van szükség: alapvetõ értékeink újragondolására
és társadalmi-gazdasági intézményrendszerünk gyökeres átalakítására.
Bátor és kreatív embereknek való feladat. Nekik szól ez a kitûnõ
könyv is. (Paradise for sale: A parable of nature; University of
California Press, Berkeley, 1999, magyar kiadás: Typotex kiadó, Budapest,
2002)
Carl
N. McDaniel - John M. Gowdy: Az édenkert kiárusítása - Példázat a
természet tönkretételérõl - Könyvismertetés,
írta: Takács-Sánta András [Kovász
2002./1-4.]
|
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |