Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
tagállamok költségvetési politikáinak összehangolása A
gazdaságpolitika fogalma a legáltalánosabb értelmezés szerint
mindazon kormányzati, állami döntéseket foglalja magába, amelyek egy
ország gazdasági életének keretét adják, gazdasági életét befolyásolják.
Konkrétabb értelemben a gazdaságpolitikának két fő területe van, a
költségvetési politika és a monetáris politika. A költségvetési
vagy fiskális politikáért általában a kormányzat, azon belül a pénzügyminisztérium
a felelős, míg a monetáris politikát a fejlett országokban a kormányzattól
független, de azzal szorosan együttműködő központi bank alakítja
ki. A
költségvetési politika nevének megfelelően a költségvetés egyes
bevételi és kiadási tételein keresztül kívánja befolyásolni a
gazdaságot, a gazdasági élet szereplőit. Ez azt jelenti, hogy a költségvetési
politika kiterjed az adófajták és azok mértékének meghatározására,
a különböző járulékok és illetékek kivetésére és beszedésére,
a szociális juttatások rendszerének kialakítására, a költségvetési
támogatások elosztására, az állami intézmények működtetésére
ugyanúgy, mint ahogy az állam adósságainak kezelésére, a hitelek nyújtására
és felvételére, vagy az állami tulajdonban levő vagyontárgyak kezelésére.
A fiskális politika lényegében nem más, mint az ország költségvetésének
kialakítása, azaz annak eldöntése, hogy milyen forrásokból mennyit
von el az állam, és abból kinek mennyit ad. A költségvetési politika
tehát az országban megtermelt jövedelem egy részének átcsoportosítását,
újraelosztását is jelenti, de egyben a bevételek és kiadások különbségeként
jelentkező esetleges deficit finanszírozásának megoldását is. A
monetáris politika feladata ezzel szemben - mint ahogyan azt a neve is
jelzi - a gazdaságban forgalomban levő pénz mennyiségének befolyásolása,
a pénz értékének megőrzése, amit gyakran a pénzügyi élet egyik
meghatározó elemét alkotó kamatok befolyásolásán keresztül tesz
meg. A monetáris politika körébe tartozik az árfolyam-politika is,
amely az ország fizetőeszközének más országok valutájával szemben
meghatározott árfolyamát alakítja. A más valutákkal szemben kialakított
árfolyamnak összhangban kell lennie az országok inflációja és termelékenysége
közötti eltérésekkel, azaz magasabb infláció esetén a külföldi
valuta hazai pénzben kifejezett értéke (árfolyama) fokozatosan nő, míg
a nagyobb termelékenység ezzel ellentétes hatással van az árfolyamra.
A monetáris politika egyes elemei - hasonlóan a fiskális politikához -
csak egymással összhangban alakíthatók ki. Egy ország sem költhet el
lényegesen több pénzt, mint amennyit megtermelt, és ehhez hasonlóan
egyetlen valuta árfolyama sem maradhat hosszú távon állandó, ha
emellett egyre inkább egekbe szökik az infláció. Mindkét esetben
olyan instabillá válhat a gazdaság, amely az államadósság növekedése
révén, vagy a fizetési mérleg egyenlegének romlása révén finanszírozási
nehézségekhez és végül a gazdaság összeomlásához vezethet. Hasonló
veszélyeket rejthet azonban az is magában, ha a fiskális politika és a
monetáris politika nincs összehangolva. Egy gazdaság kiegyensúlyozott
növekedését, a foglalkoztatás megfelelő szintjének biztosítását,
az árak stabilitását vagy a fizetési mérleg egyensúlyát nem lehet
kizárólag a költségvetési vagy csak a monetáris politika réven
biztosítani. A kiegyensúlyozottság csak a két gazdaságpolitikai eszköztár
egymással összhangban álló alkalmazásával érhető el, hiszen az állami
támogatások zabolátlan osztogatásával felduzzasztott pénzmennyiséget
egyetlen monetáris politikai eszközzel sem lehet a végtelenségig
semlegesíteni, így hosszútávon kérlelhetetlenül felgyorsul az infláció.
Ezzel szemben a költségvetés tervezésekor előre kalkulált inflációnál
kisebb mértékű pénzromlás esetleg azzal a veszéllyel járhat, hogy a
tervezettnél kevesebb adóbevételre tesz szert az állam (hiszen a kevésbé
növekvő áraknak kevesebb az adótartalma is), ami a kiadások változatlan
szintje mellett a vártnál magasabb költségvetési hiányt okozhat. A
fiskális és a monetáris politika épp abból adódóan, hogy ugyanarra
a gazdaságra hatnak, csak annak különböző szegmenseiben, ki kell,
hogy egészítsék egymást, összehangolásuk elengedhetetlen. Az
Európai Unió az egységes Belső Piac, valamint a monetáris unió és
az egységes pénz megteremtésével a gazdasági és monetáris integráció
olyan fokához érkezett, amelynek sikeres működéséhez elengedhetetlen
az egyes tagállamok gazdaságpolitikáinak egyre nagyobb mértékű
koordinációja, összehangolása. Az EU-nak ugyan van saját költségvetése,
az azonban közel sem vethető össze egy nemzetállam költségvetésével.
Egyfelől nagyságrendekkel kisebb: szemben egy állam költségvetésével,
amely általában a GDP 30-50%-át teszi ki, a közösségi költségvetés
az EU által megtermelt GNP mindössze 1,2%-ára rúg. Másfelől messze
nem vállal fel olyan széles körű feladatokat, mint egy-egy tagállam
fiskális politikája, hiszen nem foglalkozik például szociális ellátórendszerekkel
vagy önkormányzatok finanszírozásával. Ugyanakkor a vámunió létrehozása
óta teljes mértékben kisajátítja a Közösség területére behozott
termékekre kivetett vámokat és agrárlefölözéseket, ezáltal egy
fontos bevételi forrástól fosztva meg a tagállamok költségvetéseit.
Nem beszélve arról, hogy további forrásokat von el a tagállamoktól
az ÁFA-befizetések és a GNP-alapú befizetések formájában. A kiadások
elsődleges célja a közös és közösségi politikák révén ezen jövedelmek
elosztása a jövedelemkülönbségek és a gazdasági fejlettség
kiegyenlítése szempontjából. Ily módon a közös költségvetésnek
is van szabályozó, újraelosztó szerepe. Az elvonások, a tagállami
befizetések az Agenda 2000 elfogadásakor meghozott döntések értelmében
azonban továbbra sem haladhatják meg az EU GNP-jének 1,27%-át, azaz a
nemzetgazdaságok méretéhez képest még mindig elenyésző jelentőségűek.
A
fiskális politika legfontosabb elemei a közösségi költségvetés korlátozott
feladatköréből és terjedelméből következően továbbra is a tagállamok
hatáskörébe tartozik. Ez alól csak a közösségi hatáskörbe tartozó
vám- és kereskedelempolitika képez kivételt. A gazdasági integráció
jelenlegi foka, az EMU harmadik szakaszának kezdete azonban olyan keretet
ad az egyes tagállamok gazdaságainak működéséhez, működtetéséhez,
amely elengedhetetlenné teszi a gazdaságpolitika és ezen belül a költségvetési
politika minél szorosabb összehangolását. Az
első érv magából a monetáris unió megvalósulásának tényéből adódik:
az EMU harmadik szakaszának életbe lépésével a monetáris politika
kikerült az euró-övezetben résztvevő tagállamok hatásköréből, azért
az ESCB/ECB felelős. Az egyelőre kívül maradt országok ugyan még élhetnek
néhány eszközével, így az árfolyam-politikával, de mozgásterük a
konvergencia-kritériumok adta keretek közé szorult. A megfelelő gazdaságpolitikai
összhang biztosítása érdekében tehát feltétlenül szükség van a
tagállamok költségvetési politikájának összehangolására és annak
a közös monetáris politikával való összeegyeztetésére is.
A fiskális politikák intézményes összehangolására, a költségvetési
stabilitásra azért is szükség van, mert az egyes gazdaságok történelmi
fejlődésükből kifolyólag - magas fokú integrációjuk ellenére -
nem teljesen egyformák, a külső tényezők által okozott gazdasági
sokkokra hagyományaiktól, politikai rendszerüktől függően más és más
választ adnának. Ezen sokkok valószínűsége természetesen épp a több
éves konvergencia következtében egyre csökkent, bekövetkezésüket
azonban még egy ideig nem zárhatjuk ki teljesen (példa erre az 1997-es
nemzetközi pénzügyi válság). Annál valószínűbb azonban, hogy az
egyes gazdaságok között eltérés mutatkozik abban a tekintetben, hogy
a gazdasági fellendülés-recesszió ciklus mely szakaszában vannak éppen.
A sokkokra vagy a ciklikus ingadozásokból következő jelenségekre
adott válaszok nem tarthatják kizárólag az adott tagállam érdekeit
szem előtt, hiszen nemcsak a sokk, de annak kezelésére adott válasz is
messzemenő hatásokkal lehet a többi tagállam gazdaságára. A negatív
hatások kivédése, vagy legalábbis minimalizálása érdekében tehát
ugyancsak szükség van a koordinációra a költségvetési politikák
terén. A
gazdaságpolitikai koordináció intézményi struktúrájának
legfontosabb elemét az ECOFIN-tanács, azaz a tagállamok gazdasági és
pénzügyminisztereinek tanácsa alkotja. Az ECOFIN kéthetenkénti ülésein
alakítják ki azokat az általános és ország-specifikus gazdaságpolitikai
irányelveket, amelyek a nemzeti gazdaságpolitikák alapjait képezik.
Ezek az irányelvek csak ajánlásokat fogalmaznak meg a kívánatos cél
és a követendő magatartás tekintetében, nem adnak azonban sem számszerűsített
célkitűzéseket, sem döntési alternatívákat. Ezeket a tagállamoknak
maguknak kell kidolgozniuk. A gondosan kidolgozott gazdaságpolitikai
tervet azonban megköveteli az intézményi struktúra egy másik eleme: a
Stabilitási és Növekedési Egyezmény, amely minden euró-országot évente
stabilitási terv készítésére kötelez. Ebben az országnak elsődlegesen
azt kell biztosítania, hogy költségvetési hiánya az elkövetkezendő
időszakban sem haladja meg a 3%-ot (ennek teljesítése az EMU-tagság
feltétele is volt). A cél elérésének garantálása azonban nem
elegendő, az alkalmazandó költségvetési politikát is részletesen be
kell mutatni, mi több, követelmény, hogy a gazdasági növekedés
szakaszában, az esetleges visszaesések kompenzálására való felkészülés
jegyében, lehetőleg szufficites legyen az egyenleg, azaz költségvetési
hiány helyett többlet termelődjék. Az euró-övezeten kívüli országok
esetében ugyanezt a feladatot a konvergencia-programmal kell teljesíteni.
A költségvetési fegyelmet, azaz az ígéretek betartatását a túlzott
deficit-eljárás biztosítja, amely során az ECB szankciókkal élhet a
túlköltekező országokkal szemben. A
szubszidiaritás elvének a gazdaságpolitikai koordináció területén
is érvényesülnie kell. Ez azt jelenti, hogy a gazdaságpolitika részleteinek
kidolgozására mindenképpen a tagállamok szintjén kell sort keríteni,
ami egyben azt is jelenti, hogy bizonyos eltérés mindenképpen fennmarad
a tagállami gazdaságpolitikákban. Ez a prioritások kialakításánál
óhatatlanul szerepet játszó társadalmi-politikai hagyományoknak (pl.:
a széleskörű skandináv szociális háló) vagy az adott időszakban
kormányzó politikai erő preferenciáinak tudható be. A különbségek
további csökkentése érdekében számos előrelépés tehető az egyes
költségvetés-politikai eszközök további harmonizációja révén. Az
elmúlt időszakban az érdeklődés középpontjába a kiadások között
nagyon nagy tételt kitevő nyugdíjfolyósítások kerültek. Azokban a
rendszerekben, ahol a befolyó nyugdíjjárulékokból fedezik az esedékes
nyugdíjak folyósítását (felosztó-kiróvó rendszer), a nyugdíjas népesség
lakosságon belüli arányának növekedése egyre nagyobb terhet ró az
aktív népességre és egy idő után a költségvetésre. Számos tagállamban
ezért felmerült a nyugdíjrendszer bizonyos fokú reformja, amely egy új
elemet visz a nyugdíj-ellátás rendszerébe. Ez az új elem az aktív
dolgozó nyugdíjas korára való előtakarékoskodását követeli meg,
azaz járulékainak egy részét nem osztják el azonnal, hanem az egy tőkeszámlára
kerül, ahol nyugdíjba vonulásáig kamatozik, majd nyugdíj formájában
visszafizetésre kerül (tőkefedezeti rendszer). Egy korszerű, egységes
nyugdíjrendszerre való áttérés a jövőben nagy mértékben megkönnyítené
a költségvetési politika összehangolását, hiszen a nyugdíjkiadások
ma már költségvetési kiadások igen jelentős részét képezik. A
bevételi oldal harmonizációjára elsősorban az adóbevételek területén
van égető szükség. Az adó sajátos gazdaságstabilizáló szerepéből
kifolyólag az adók mértékének és fajtáinak különbözősége az
egyes tagállamokban eltérő módon befolyásolják a gazdasági élet számos
területét, és egyben más-más hatással vannak az adott ország költségvetési
bevételeinek struktúrájára is. Az adók harmonizációja egyrészt csökkentené
a gazdaságpolitikai koordináció igényét, hiszen a tagállamoknak
kevesebb lehetőségük van egyéni megoldások alkalmazására, másrészt
kiküszöbölné azokat a piactorzító hatásokat, amelyek az eltérő adómértékekből
származó versenyelőnyök kihasználásából következnek. A gazdaságpolitika
egy további megoldásra váró feladata a szinte minden tagállamban tartósan
magas munkanélküliség kezelése. A tudományos kutatások szerint a
probléma gyökere a gazdaság strukturális hiányosságaiban keresendő,
így a megoldás is csak az EU gazdasági struktúrájának összehangolt
átalakításában található meg. Ez pedig olyan kihívás, amelynek
csakis magas fokú gazdaságpolitikai koordináció és együttműködés
révén tehet eleget az EU. Hetényi Géza és mások [Változó Világ 35.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |