Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
XVIII. század utolsó harmadában sorra robbantak ki a felkelések,
szabadságharcok, függetlenségi háborúk a belsõ vagy külsõ
elnyomó hatalmakkal szemben. Az 1744-ben kezdõdött észak-amerikai
telepes felkelés, a világ ámulatára, sorra szétverte a legjobb angol
egységeket, és a független Amerikai Egyesült Államok kikiáltásához
vezetett. Óriási parasztfelkelés (Pugacsov) söpört végig Oroszországon.
Népi mozgalmak indultak az osztrák császárságban, Svájcban és az
olasz tartományokban is. Az 1775-ös franciaországi parasztfelkelés
lisztháború néven vonult be a történelembe, 1788-ban egy fiatal
alhadnagy, bizonyos Bonaparte Napóleon ezt írta: "Igen kevés olyan
király maradt, aki meg ne érdemelné, hogy megdöntsék." Az
1789-es francia forradalom gyökeresen megváltoztatta Franciaország életét.
Igen csekély véráldozattal gyõzött és lenyûgözte, illúziókkal
töltötte el a benne résztvevõket. Ám ez a túláradó boldogság
csak a felszín volt. A felvilágosodás legnagyobbjai: Voltaire és
Rousseau már halottak voltak (1788), öt éve halott volt Diderot is
(1784), és hihetetlenül hangzott volna, ha valaki elõre megjósolja,
hogy Condorcet 1794 márciusában öngyilkos lesz, Malasherbes áprilisban,
Lavoisier pedig májusban guillotine alá kerül. Mindenesetre
1789 után megindult az emigráció Franciaországból, amelyet a kortársak
igen szigorúan elítéltek. A második emigrációs hullámot 1792-tõl,
a Bourbon trón rombadõlése után, az életösztön váltotta ki,
hiszen a tét már a túlélés volt. Az emigrálók – többségükben
királypárti nemesek – helyzetét nehezítette, hogy a hadviselés
tudományán kívül csupán hazafiságukkal rendelkeztek, ami természetesen
egyet jelentett a királypártisággal. Ezért – elhagyva Franciaországot
– csatlakoztak az osztrák, a porosz, az orosz stb. hadseregekhez, és
azok soraiban harcoltak az új Franciaország ellen. Ahogy korábban sem
– ritka kivételektõl eltekintve – az új történelmi
helyzetben sem volt e rétegnek érdemi beleszólása a francia politikába.
E nemesség egy része majd kiszolgálja Napóleont, egyrésze pedig –
amikor több mint két évtizedes számûzetésébõl hazatér
– megdöbbenve tapasztalja, hogy Franciaországnak nincs rá szüksége,
és az 1789 elõtti kiegyensúlyozottság, idõtállóság
1815 után már végérvényesen a múlté. Madame
de Stael beszélte el, hogy amikor a régi királyi Franciaország egyik
legõsibb nemesének a szemére hányták, hogy kamarási állást
fogadott el a "trónbitorló" Napóleontól így válaszolt:
"Ugyan, mit tehettem volna? Valakit csak kell szolgálnom." Hogyan
viszonyult a forradalomhoz Talleyrand herceg, vagy ha jobban tetszik:
Talleyrand püspök? Püspöki
kinevezése után egy dolog foglalkoztatta: ne kelljen vidéken élnie,
minél elõbb visszakerüljön Párizsba. 1789. április 2-án, nagy
többséggel megválasztották az autumi egyház képviselõjévé a
Párizsban ülésezõ rendi gyûlésbe. Április 12-én, húsvétkor,
csomagjainak egy részét visszahagyva, Párizsba utazott. Mindössze
harminc napot töltött a püspöki székhelyen. A kétezer éves múltra
visszatekintõ Autum történetében sohasem fordult elõ
hasonló eset. De Talleyrand-t ez egyáltalán nem érdekelte. Párizsban
új lakásba költözött, ahová bútorai és barátai is követték. 1789.
május 5-én megkezdte mûködését Versailles-ban a rendi gyûlés.
A közhangulat mind feszültebbé vált, és egyértelmû volt, hogy
a III. rend – a gyûlés falain belül és kívül – gyõzni
fog. A klérus 291, a nemesség 270 képviselõjével szemben a III.
rend – a polgárság – 584 képviselõjével abszolút többséget
élvezett az 1145 tagú rendi gyûlésben. Talleyrand
hibásnak tartotta az erõk ilyen felosztását. Gyorsan átlátta,
hogy túl sok a képviselõ, a papság és a nemesség képviselõi
közül is sokan tartoznak a közép-, ill. az alsópapsághoz, vagy a
nemesség hasonló rétegeihez, s ezeknek érdekei nem azonosak a felsõpapság
és az arisztokrácia érdekeivel. A szavazásoknál így a III. rend kényelmes
abszolút többséggel rendelkezett. Talleyrand arra is felfigyelt, hogy a
polgárság képviselõi között igen sok a jogász, és ezek az
elkövetkezõ vitákban veszélyesek lehetnek. Bonyolította a
helyzetet, hogy a XVIII. század vége felé igen sok nemes vett el gazdag
polgárlányt, így ezek szavazatai sem voltak egyértelmûek.
Ugyanakkor egyházi vezetõ pozícióba csak nemesi származású
kerülhetett, az alsópapság nem nemesi származású részének tehát még
elvi esélye sem volt meg a nagyobb elõrejutáshoz. A hadseregben
is: tiszt csak nemes lehetett. 1789-ben,
az elsõ hetekben, a rendi gyûlésben igen haladóak voltak az
Orleans-i, a Biron-i, a la Rochefoucauld-i, az Enville-i, az Aiguillon-i
hercegek, Sieyés, La Fayette, Mirabeau. E csoportot Mirabeau és az
Orleans-i herceg vezette. Az volt a céljuk, hogy leváltsák a királyt,
számûzetésbe küldjék, és a helyébe a Bourbon-dinasztia másik
– Orleans-i – ágából válasszanak uralkodót. Talleyrand e
csoporttal – is – kiváló kapcsolatokat tartott fenn, mivel tudta,
hogy az õ kiváltságait is képviselik és védelmezik. De
Talleyrandban megvolt az a képesség is, hogy abban a pillanatban
elhagyja ezt a csoportot, amikor felismeri, hogy az események túlmentek
az alkotmányos monarchiának ezeken a hívein, s csak két választásuk
maradt: a gyors emigráció, vagy a guillotine. 1789
nyarán Talleyrand úgy élt, mint korábban. Habzsolta az életet.
Klasszikussá vált mondása szerint: "Aki nem élt 1789 elõtt,
nem ismeri az élet igazi édességét." Nos, õ ismerte. De
azt is kristálytisztán látta, hogy Franciaországban elérkezett a történelmi
leszámolás órája. A tét már nem a vagyon, vagy újabb kinevezések,
hanem a lét és nemlét. Ettõl kezdve a tévedés nem azt
jelentette, hogy késõbb nevezik ki egy posztra, hanem azt, hogy
kivégzik. Villámgyorsan felismerte, hogy a jövõ a III. rendé, a
polgárságé. Látta, hogy a két fõ erõ harcában –
nemesség, polgárság – az egyház, minden hatalmával együtt is csak
segédcsapatot és nem újabb – harmadik – fõ erõt
jelent. A helyzetbõl gyors és logikus következtetéseket vont le:
javasolta d'Artois grófnak a képviselõház azonnali feloszlatását.
"Egyetlen ésszerû megoldás marad: engedni, mielõtt
erre erõszakkal kényszerítenek olyan idõben, amikor ezt az
engedékenységet még érdemünkül számíthatják be." A
leghaladóbb eszméket képviselte a rendi gyûlésben, úgy
szerepelt, mint az elnyomottak, az üldözöttek védelmezõje, a
privilégiumok igaz ellensége. Állítólag még a király által felkínált
pénzt sem fogadta el. "A közvélemény kasszájában sokkal többet
találok majd annál, mint amit önök nekem kínálnak. Az udvar révén
kapott pénz a jövõben már csak pusztulást hozhat." A
Bastille bevétele megdöbbentette. Tovább erõsödött benne az a
nézet, hogy a burzsoázia hatalomátvétele elodázhatatlan. Ugyanakkor
az volt a véleménye, hogy a kormány, ha erõs, képes az események
élére állni. E véleményében az is szerepet játszott, hogy a herceg
egész életében gyûlöletesnek, undorítónak találta a néptömegeket,
a forradalmakat. Július 16-án éjjel felkereste Artois grófját, a király
testvérét, aki szintén a fegyveres ellenállás híve volt, és több
mint két órán át tárgyalt vele. Talleyrand szerint egyetlen út
maradt – mai szóhasználattal – : a menekülés elõre. Ami azt
jelentette, hogy a legmegbízhatóbb csapatokkal fel kell venni a harcot
az "utcával". Artois elmondta, hogy a király nem akart vérontást,
de Talleyrand ragaszkodott hozzá, hogy keltsék fel a királyt, és próbálják
meg rábeszélni a terv elfogadására. Artois az éjszaka kellõs közepén
felkeltette a királyt, de az hallani sem akart a fegyveres harcról.
Artois és Talleyrand beszélgetésének utolsó mondatai már sokat
sejtettek: –
Ami engem illet, elhatározásom kész: holnap reggel útra kelek és
elhagyom Franciaországot. –
Ebben az esetben, fenséges uram, nem marad más hátra, mint hogy
mindannyian csupán önnön érdekeinkkel törõdjünk, ha már a
király és a királyi hercegek is a sors önkényére bízzák az ország
és a monarchia érdekeit. Artois
gróf ajánlatát, hogy vonuljanak együtt emigrációba, visszautasította. Ettõl
kezdve XVI. Lajos iránti ellenszenve csak növekedett, és véleményét
az uralkodóról egyre kevésbé rejtette véka alá. "Annyi hõsiesség
sem volt benne, mint egy vajúdó asszonyban." (Néhány évtized múlva,
egy más történelmi helyzetben, hasonlóan nyilatkozik majd XVIII.
Lajosról is, "aki gyávaságban még lefejezett bátyját is felülmúlta".) Talleyrand
tehát maradt. Nem azért – amint emlékirataiban írja – , hogy
mentse a menthetõt, hanem azért, hogy továbbra is élvezhesse az
életet, ne kelljen emigránsként tengõdnie, s átállva az újabb
gyõztesek oldalára, zsenialitásával õket is kiszolgálja,
majd cserbenhagyja. Emlékirataiban
minderrõl így ír: "Mint
az egyházi küldöttség tagjának, kezdettõl az volt a véleményem,
hogy a rendi gyûlést fel kell oszlatni és az általam javasoltak
szerint kell újraválasztani. Mindent megpróbáltam, hogy Artois grófja,
aki velem jó barátságban volt, elérje ezt a királynál. De a király
e lépést túl veszélyesnek találta. Én is jól tudom, hogy veszélyes
volt, de sajnos senki nem volt a király környezetében, aki támogatta
volna õt e döntésben. Még azon az éjszakán sok befolyásos
személlyel folytattam beszélgetést, amely ugyanarra az eredményre
vezetett. Ekkor beláttam, hogy már nem tudok segíteni, és ettõl
kezdve már magamra kell gondolnom... Csapatokat gyûjtöttek össze,
hogy követeléseiket erõvel is támogassák. Franciaország úgy nézett
ki, mint egy csatatér, a városok, a falvak fegyverben álltak. Párizsban
megostromolták a Bastille-t, néhány órán belül be is vették, és
parancsnokát, több tiszttel együtt meggyilkolták. Még két másik
ember is a népharag áldozatául esett. A régi hatalom helyére a
nemzetgyûlés lépett, – korlátlan hatalommal. Proklamálta az állampolgári
egyenlõséget... Egyes királyi hercegek elhagyják az országot,
elkezdõdik az emigráció. Artois
grófja volt az elsõ, aki ezt cselekedte. Elutazása nagyon fájt
nekem, mert a gróf nagyon értékes volt a számomra... Én az emigrációval
csak általánosságban és elvileg nem értettem egyet... Egyébként sem
tudta az egész nemesség az országot elhagyni... Sokan közülük átálltak
a túloldalra, a többiek meghaltak mint áldozatok. Az
egyetlen, amit a nemesség az egyenlõség proklamálásától
kapott, az az volt, hogy elveszítette címeit és kiváltságait... Én
készen álltam arra, hogy csak személyes veszély esetén hagyom el
Franciaországot... Még mielõtt a harmadik rend a másik kettõ
fölött gyõzelmet aratott, soraiból bizottságot hozott létre,
amely az úgynevezett emberi jogokról, pontosan az Észak-Amerikai Egyesült
Államok mintájára kinyilvánította a függetlenséget. Ez a proklamáció
teljes egészében az egyenjogúság elvein alapult és azokat a következõképpen
foglalta össze: 'Minden
ember egyenlõ... A nép a politikai hatalom forrása. Amit a nép
akar, az a törvény, és akarata ellenére nem hozható törvény. Mivel
az egész nép a szuverenitást nem tudja gyakorolni, így megválasztja a
képviselõit, akik a nép nevében korlátlan hatalommal
rendelkeznek.' Az
a véleményem, hogy egy ilyen programmal a monarchia összeegyeztethetetlen.
És a nemzetgyûlés mégis meg akarta tartani a monarchiát, csak
hozzá akarta adni a republikánus nézeteket... A király továbbra is a
nemzet képviselõje maradt... csak az volt a joga, hogy a háborút
és a békét, ha azt már proklamálták, megerõsítse, de a hadüzenet
és a békekötés joga a nemzetgyûlésé volt. ... ...Én
egy nagy beszédben fejtettem ki a nézeteimet egy nemzeti bank létrehozásáról.
Javasoltam a hossz- és súlyértékek egységesítését is, és benyújtottam
egy hosszú memorandumot a nyilvános állami oktatásról. ... ...A
nemzetgyûlés rendelete szerint minden egyházi személynek fel
kellett esküdnie az alkotmányra, vagy elveszítette hivatalát. A püspökök
nagy része megtagadta ezt, ezért leváltották õket. Kinevezték
utódaikat, akiket Róma nem ismert el... Fennállt a kálvinizmus
elterjedésének a veszélye... Én mint Autum törvényes püspöke,
felszenteltem az újonnan kinevezett püspököket." A
csodálatos nyári napok után a forradalom hétköznapjai következtek,
amikor is kiderült, hogy nem csupán a királyság volt súlyos pénzügyi
válságban, de a forradalmi Franciaország is. Az új vezetés által
tervezett bankjegykibocsátásra nem volt fedezet. Csak egy dolog jöhetett
szóba: a katolikus egyház óriási földbirtokainak kincstári
tulajdonba vétele. Csakhogy e megoldásnak három áthághatatlan akadálya
volt. Elõször is a magántulajdon szentsége, amely a forradalom
egyik alapelve volt. Másodszor e lépéssel az új vezetés végérvényesen
magára haragítaná a katolikus egyházat, amely addig – 1789 nyaráig
– igen óvatos volt és nem lépett fel a forradalom ellen. Harmadszor,
– mivel szó sem volt a földosztásról, hanem a birtokok nyilvános árverésérõ,
– a lakosság zömét kitevõ parasztság kétszeresen is felzúdult
volna. (Részint vallásossága, részint a földosztás elmaradása
miatt.) E három pont mindegyike nagy akadályt jelentett, együtt pedig már
a forradalom létét veszélyeztette. Olyan
megoldás volt csak lehetséges, ahol a föld ugyan a kincstár kezébe
kerül, de nem kisajátítás útján. És itt lépett színre az egyébként
is kiváló pénzügyi ismeretekkel rendelkezõ Talleyrand. A
nyár és az õsz eseményei õt igazolták. Versailles – az
udvar – ostobán, és ráadásul erõtlenül provokálta a gyõztes
forradalmat, mire válaszul a királyi családot átszállították Párizsba
(október 5. és 6.). Talleyrand éppen felszólalni készült a nemzetgyûlésben
az egyházi földek nacionalizálásáról, de az események felgyorsulását
nem volt szabad szem elõl tévesztenie. Október 9-én levelet írt
Lambese grófnõnek, amelyben megindokolta kiállását a forradalom
mellett: "Úgy
vélem, gyakran szíd engem, de merem állítani, hogy vannak mentségeim.
Az emberek rólam mindig vagy túl sok rosszat, vagy túl sok jót beszéltek.
Az igazság, amelynek Önhöz is el kell jutnia: a forradalom, amely ma
Franciaországban folyamatban van, elkerülhetetlen volt a dolgok rendje
szerint, korunk törvénye szerint, amelyben élünk, s ez a forradalom végsõ
eredményében hasznosnak fog bizonyulni. A jelenlegi zavarok és szerencsétlenségek
onnan erednek, hogy egyesek meg akarják zavarni az események lefolyását,
mások pedig siettetni akarják. A nemesség és a papság azt képzelték,
hogy a régi elõítéletek továbbra is az õ javukat szolgálják
majd... azzal, hogy belekötöttek a formákba, módot adtak rá
(ellenfeleiknek), hogy hozzányúljanak a lényeghez... Az elsõ két
rendnek nem volt egyebe, mint csupán szenvedélyei, ezért nem volt képes
összefüggõ tervet létrehozni és aszerint cselekednie. A
harmadik rend... jogai csakugyan megvoltak, és ezért gyõznie
kellett. Mindez, ami történt, hadiállapotban történt. Az adott
helyzetben lehetetlen volt kételkedni az eredményben... A történelem
majd igazságot szolgáltat nekem hercegnõ, ... Bizonyára azt fogják
mondani rólam, hogy igen csúnyán bántam el a papsággal." Ha
a levélrõl lefejtjük a mázt, azaz a szokásos önigazolást,
megmarad az események hideg, logikus, objektív, és fõleg idõtálló
elemzése. És
másnap, október 10-én Párizsban megtörtént a csoda. Az egyház egyik
legmagasabb beosztású képviselõje nemzetgyûlési beszédében
bejelentette, hogy az egyház ingyen, a forradalom iránti szimpátiából
vezettetve lemond az õsi egyházi birtokokról. A beterjesztõ
szerint ez az intézkedés "teljes összhangban áll a magántulajdon
legszigorúbb épségben tartásával... Ha ez nem így lenne, magam is
elutasítanám ezt az intézkedést." Szó
sem volt tehát a föld valamiféle irritáló, provokáló elkobzásáról,
az egyház maga ajánlotta föl birtokait. Az ügynek volt ugyan néhány
szépséghibája, de nem ez volt a lényeg. Az illetõ egyházi
vezetõ , aki ilyen felindulástól vezéreltetve tette meg a
bejelentését, erre semmiféle egyházi felhatalmazást nem kapott. De
ettõl a bejelentéstõl kezdve a nemzetgyûlés egyik
legkiemelkedõbb vezetõjévé lett. Természetesen
Talleyrandról van szó. E lépésével az arisztokrácia és az egyház
óriási erõvel helyezkedett szembe, a harmadik rend akkori vezetõi
viszont úgy vélték: Talleyrand végérvényesen a forradalom mellé állt. Már
július 14-én beválasztották a nemzetgyûlés alkotmányt elõkészítõ
bizottságába, és az alkotmány VI. cikkelyét – ez volt az egyik legkényesebb,
legradikálisabb pont – õ maga fogalmazta meg. Nemzetgyûlési
karrierje mind magasabbra ívelt. Ehhez jelentõs lökést adott az
egyházi földek átadásáról mondott beszéde. Talleyrand gyors, radikális
döntést készített elõ. Ezt jelezte az a mondata is: "Nem
hiszem, hogy szükség lenne az egyházi javak kérdésérõl
hosszan és sokáig vitázni." A valóságban azonban – a földek
átadásáról, amelyekrõl Talleyrand lemondott – 1905-ig folytak
a viták! E
beszéd elmondásától kezdve sokan árulónak, mások Júdásnak nevezték
Talleyrand-t. Ám ez õt sohase, izgatta. Az események krónikájához
tartozik azonban, hogy az egyházi földek ingyenes átadásán a herceg
500 000 fontot keresett. Mellesleg néhány nappal elõtte
"hagyta magát" a spanyol követtõl megvesztegetni 100
000 dollárral. Ez akkor óriási felzúdulást váltott ki, de ezután
Talleyrand életében szinte mindennapossá vált, és már fel sem tûnt
kortársainak. Karrierje
szédületes gyorsasággal ívelt felfelé. 1790. február 10-i beszédével
úgy fellelkesitette a képviselõket és a francia népet a
forradalom ügye iránt, hogy a már sok mindent megért képviselõk
sírtak a meghatottságtól. Talleyrand – mint mindig – nem mindennapi
teljesítményt nyújtott. Beszédének talán legkifejezõbb és
egyben legdemagógabb mondata: „Franciák, ez a mi mûvünk, vagy
pontosabban, sokkal inkább a tietek, mivel mi csak a ti képviselõitek
vagyunk." A
következmény nem is maradt el. Talleyrand-t február 16-án az Alkotmányozó
Gyûlés elnökévé választották. Amikor Mirabeau egy alkalommal
Talleyrand jelenlétében kifejtette, hogy milyennek kell lennie az Alkotmányozó
Gyûlés ideális elnökének és felsorolta az ismérveket:
magabiztos, oroszlán legyen a címerében stb., Talleyrand szerényen válaszolt:
"Csak egy jellemzõ hiányzik arról a képrõl, amelyet
Mirabeau úr megmutatott: Az Alkotmányozó Gyûlés elnökének himlõhelyesnek
is kell lennie." Mirabeau erre már nem válaszolt. Érdekes, hogy a
lázas viták, amelyekért Mirabeau úgy lelkesedett, Talleyrandot
teljesen hidegen hagyták. Egy
esetben Mirabeau már nem bírta tovább és így kiáltott vitapartnerére: –
Én meg fogom és bezárom Önt egy circulus vitiosusba! –
Úgy, tehát át akar ölelni – volt Talleyrand hideg és szellemes válasza. Amikor
Autum képviselõi fölkeresték: mi igaz abból, hogy õ,
Autum püspöke is megszavazta azt az indítványt, hogy a katolicizmus ne
legyen többé államvallás, Talleyrand így válaszolt: Nem,
uraim, én nem írtam alá ilyen nyilatkozatot, és végérvényesen elhatároztam,
hogy nem írom alá, mivel minden értelemben felfoghatatlannak tartom...
Igen, határozottan úgy vélem, hogy bigott buzgalmuk megtévesztõ.
Ha valamennyi eszköz az egyház kezében van, az a legfõbb emberi
jogok megsértését jelenti..." (Legalább is furcsa magyarázata ez
a dolgok menetének egy püspök részérõl.) A választ egyébként
az akkori sajtó országosan is közhírré tette. Mai szóhasználattal
Talleyrand az állam világi jellegérõl és a lelkiismereti
szabadságról beszélt... Mindezek után a támadások az egyház és a
nemesség részérõl tovább erõsödtek Talleyrand ellen, de
mivel ellenfelei kezében nem volt valós hatalom, szokása szerint nem törõdött
vele. Mivel "saját" püspöksége is egyre erõteljesebben
támadta, felkínálta, hogy készségesen lemond egyházi méltóságáról.
Erre nemsokára sor is került. Népszerûsége
a nemzetgyûlésen belül és kívül egyre növekedett. Javaslatait
sorra elfogadták, tanácsait kikérték. Még olyan kényes ügyekben is
sikereket ért el, mint a portugál és az avignoni zsidóknak adandó
francia állampolgárság kérdése. 1790 márciusában terjesztette elõ
újabb javaslatát a hossz- és súlymértékrendszer korszerûsítésérõl.
Javasolta, hogy a Londoni Királyi Társaság és a Párizsi Tudományos
Akadémia vegye fel egymással a kapcsolatot és készítsék elõ a
francia mértékrendszerek angol mintájú korszerûsítését,
"A politikai szövetség eszköze a tudomány" – mondta
ezekben a napokban. Újra csak kifejezésre juttatta azt a dédelgetett és
egy életen át ápolt álmát, hogy nincs alapvetõ ellentét az
angol és francia érdekek között, így lehetséges a két fél együttmûködése.
Pitt, Anglia akkori valós vezetõje, a francia forradalom kérlelhetetlen
ellensége, semmilyen együttmûködésre nem volt hajlandó az új
francia vezetéssel, és ebbe beletartozott a tudomány területe is. De
Talleyrand az Angliával való tárgyalások miatt útlevelet kaphatott és
kétszer is elutazhatott Angliába. Elsõ angliai útja – papíron
– a mértékrendszer kérdésével volt összefüggésben, de a valóság
más volt. 1791 végére nyilvánvalóvá vált, hogy az európai monarchiák
háborút fognak indítani a forradalmi Franciaország ellen. Meg kellett
osztani a támadó blokkot és – lehetõség szerint – csökkenteni
kellett a támadók számát. Ez volt az út igazi célja. Segur gróf
1791. XII. 22-én Poroszországba, Talleyrand 1792. I. 12-én Angliába
indult, ugyanazzal a feladattal. Talleyrand-t Londonban olyan ellenségesen
fogadták, amilyenre kevés példát ismer a modern történelem. Nehezítette
küldetését a franciaországi helyzet teljes kuszasága és az a tény
is, hogy Franciaországban igen sokan kívánták az inváziót hazájuk
ellen, mert az volt a véleményük, hogy az ellenséges támadás majd
ugyanúgy egységesíti a nemzetet, ahogy az 1789-ben történt.
Franciaországot valósággal ellepték a különbözõ rendû
és rangú európai hatalmak kémei, akik valamennyien saját pecsenyéjüket
sütögették, s remélték az addigi francia nagyhatalmi politika bukását.
Ma már, kétszáz év elteltével ismertek azok a listák, hogy ki kit vásárolt
meg. Csak az érdekesség kedvéért: az angolok – többek között –
a legismertebb politikusok közül megnyerték Lebrunt és Mirabeau-t.
Nógrádi György [Változó Világ 13.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |