Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
egyetemes sport történetének főbb szakaszait, a fejlődés jelentősebb
állomásait megismerve kövessük nyomon a magyar sport kialakulását,
fejlődését. A magyarság igazi története a népvándorlás korában
kezdődik. Feltételezhető, hogy alkalmanként lovaglásban, íjászatban
és vadászatban vetélkedtek is azon a hosszú úton, amíg ideértek.
Sok küzdelmet kellett vívniuk a területekért, ezért a harckészültség
létkérdés volt: meg kellett óvni a velük vándorló családot és az
állatállományt. Meg kellett küzdeni azokkal, akikkel útközben találkoztak.
Az idősebbek erre a harcra készítették fel a fiatalokat és a
gyerekeket. Érdekes sajátosság, hogy a nomád, vándorló életmódot
folytató magyar törzsek gyerekeinek nem voltak játékszereik, mert az
eddigi ásatások, kutatások során a magyar gyereksírokban egyetlen játékszert
sem találtak. Kicsinyített, gyerekméretű harci eszközökkel játszottak
– ez is már a felkészülést szolgálta. A
honfoglalás folyamatában, majd az azt követő évszázadokban a
kalandozások korának fő “sportja” a harci felkészítés volt a
sztyeppvidéki, lovaspásztor jellegű harcmodorra. Botond mondája sporttörténeti
emlékként is felfogható. A magyar kalandozó csapatok eljutottak
Konstantinápolyig. A város falai előtt letáboroztak. Megjelent egy
nagytermetű görög harcos és két magyart hívott ki birkózóviadalra.
Botond felkapta csákányát, nagy rést ütött vele a városkapun, majd
megmérkőzött a göröggel és gyors küzdelemben legyőzte. Sportteljesítményként
említhető a Zotmund (Búvár Kund) nevű vitéz tette, aki 1052-ben, a
Pozsony alatti Duna-szakaszon kikötött német hajókhoz úszott az éj
leple alatt. Baltájával a víz alatt minden hajó fenekén rést vágott,
azok megteltek vízzel és harcképtelenné váltak. A
magyar lovagkor kialakulása a XIV. században az Anjou-királyok idején
kezdődött. A nyugati szomszédainknál már kialakult módon tartottak páros
és csoportos viadalokat. Károly Róbert az 1330-as években sok fényes
lovagi tornát rendezett, alkalmanként részt is vett ezeken. Az egyik összecsapás
alkalmával egy udvari fiatalembernek három fogát verte ki. Az illető fájdalomdíjul
három falut kapott. 1335-ben a visegrádi kongresszushoz kapcsolódva is
rendeztek lovagi tornát, ez már nemzetközi volt, mert János cseh király
is ott volt a küzdők között. A
lovagi tornák mellett a lovagi és főúri udvarok kedvelt szórakozása
a vadászat volt. Éltek még az ősi, a népvándorlás korából
megmaradt vadászati módok is: vadfogás pányvával (lasszó), karikás
ostorral. Az előkelők kedvelt szórakozása volt a solymászat, színpompás
lovagi kirándulás keretében. A lovagi készségek között szerepelt a
versírás és a sakk ismerete is. A nem vérre menő lovagi tornák
mellett megjelent egy jellegzetesen feudális igazságszolgáltatási
forma, a perdöntő párviadal. Ezt több esetben a bíró rendelte el a
pereskedők között, de elfogadott volt az egyik peres félnek kihívási
joga is. Párviadalban csak szabad emberek vehettek részt, amelyek általában
nem életre-halálra folytak, hanem első vérig. A lovagi vitézség virágzása
idején a peres felek személyesen küzdöttek, a későbbiekben kialakult
szokás szerint joguk volt maguk helyett viadorokat a porondra küldeni. A
viador alsó néposztályokból kikerült “bérharcos” volt. Ha győzőtt,
nem becsülték sokra, ha veszített megbüntették. Sem az egyház sem a
kialkuló városi polgárság nem nézte jó szemmel ezeket a viadalokat,
több alkalommal betiltották, de mégis sokáig fennmaradt a párbaj intézménye,
később karddal vagy pisztollyal bonyolították ezeket. A
humanizmus és a belőle kialakuló reneszánsz kultúra hatásai
megjelentek Magyarországon is. Kedvezően változott a testkultúra megítélése
is. Az Itáliából jött papok hozták magukkal a reneszánsz szellemét,
amelyben az értelmi és erkölcsi nevelés mellett a testkultúra is
fontos szerepet kapott. Hunyadi János humanista szellemben nevelte fiait
és nem véletlen, hogy Mátyás uralkodása idején fejlett udvari
testkultúra volt a király környezetében. A test edzése, erősítése
mellett annak ápolására is gondot fordítottak. Mátyás idejében
lovas és kocsiversenyekkel, valamint hivatásos birkózók küzdelmeivel
bővültek a lovagi viadalok, tornák. Ő maga is részt vett a küzdelmekben
és legtöbbször győzelmet aratott. Különös
gonddal foglalkoztak a testedzéssel Mátyás híres fekete seregében. A
zsoldos hadsereg folyamatos kiképzését hivatásos oktatók vezették.
Futó, dobó, birkózó, vívó, úszó, kocsihajtó és
lovasgyakorlatokkal, harci táncokkal készültek a katonák a harcra. A török
hódoltság és később a Habsburgok elnyomása alatt a testkultúra, a
sport is háttérbe szorult. Sporttörténeti szempontból még a végvári
katonák tevékenysége említésre méltó. Náluk is a harcra való felkészülést,
a harckészség szintentartását, javítását szolgálta a testedzés. A
lovasviadalok kopjával és karddal egymás között, vagy a törökök
ellen zajlottak. A harcok szünetében kedvelt volt a birkózás, a kőhajítás,
a nyilazás és megjelent a “pálya-futás” is. Futóvidadalokról van
szó, amelyek szerepeltek a végvári harcosok gyakorlataiban. A
XV–XVI. században kezdtek elkülönülni a városi polgárság egyes rétegei.
A városi lakosság hozta létre a céllövő egyesületeket és nagy
versenyeket rendeztek. Lőttek céltáblára, szerepelt a műsorban madárlövészet
és harci lövészet is. A győztes elnyerte a lövészkirály címet és
értékes ötvösmunkát kapott ajándékba. A városokban a XVI. század
második felében már viszonylag fejlett fürdőkultúra jött létre. Különösen
a budai hőforrások környékére épített fürdők voltak híresek, de
hasonló intézmények voltak a felvidéken is. A köznép is élvezhette
a fürdés, úszás örömeit a természetes vizekben. Edward Brown angol
utazó feljegyzéseiben olvasható.”A gyermekeket itt igen edzetten
nevelik... igen gyakran fürdenek.” Megjelenik a turistáskodás, különösen
a hegyvidéki városok diákjai tesznek hegyi túrákat. Fröhlich Dávid
késmárki rektor pl. kiemelkedő egyénisége volt a Tátrában kialakult
hegymászó életnek. Johannes
Amos Comenius, cseh pedagógus mindent megtett a testkultúra fejlesztésért.
Tanított Sárospatakon is és munkássága meghatározó a magyar sport történetében,
elsősorban az iskolai testnevelés kialakításában. A szellemi nevelés
mellett komoly jelentőséget tulajdonított a higiéniának és a
testnevelésnek. Minden munkájában foglalkozik ezzel a kérdéskörrel.
Felvilágosult, széles műveltségű ember volt, aki szerint “Nemcsak a
gazdag és nemes emberek gyermekeit kell iskoláztatni, hanem a nemeseket
és jobbágyokat, gazdagokat és szegényeket, fiúkat és leányokat városban,
községben, falun és tanyán egyaránt.” A játékokat és a
testgyakorlatokat iskolai tantervébe is beiktatta. Jól látta, hogy a diákok
számára mennyire fontos a szellemi fáradtságot ellensúlyozni képes
testmozgás. Comenius
Lorántffy Zsuzsanna meghívására az idő tájt érkezett Sárospatakra,
amikor még a magyar társadalom nem teremtette meg a feudális kötöttségtől
mentes, polgári irányú nevelés előfeltételeit. Comenius felismerte a
hazai elmaradottságot, és kidolgozta pedagógiai programját. Úttörő
tevékenységének sajnos követője nem akadt, és a nevéhez fűződő
fellendülés csak rövid életű volt. A
XIX. század mozgalmas történelmében a reformkor időszakában találunk
sporttörténeti szempontból említésre méltó törekvéseket. Ezek Széchenyi
István és Wesselényi Miklós nevéhez fűződnek. A modern magyar sport
alapjainak megteremtőiként is lehet őket jellemezni, mindketten a
nemzeti felemelkedés fontos részének tartották a testnevelést.
Nyugati minták alapján és saját példájukkal igyekeztek a magyar
fiatalságot meggyőzni a sport hasznáról és szükségességéről. Erőfeszítéseket
tettek a lóversenyek meghonosításért. Széchenyi létrehozta a Csónakdát
– mai értelemben evezősházat – a Dunán, ezt tekinthetjük a magyar
evezőssport kezdetének. Az 1820-as években Wesselényi kezdeményezésére
megindult a sportszerű vívás. 1824-ben Kolozsvárott megnyitották a
Kolozsvári Viador Iskolát, ahol olasz mesterek oktattak. 1825-ben Pesten
megalakult a Nemzeti Vívó Intézet, amelynek 1836-ban nyomtatásban is
kiadták az alapszabályait. Domján János mester 1839-ben “Ví-tan”
címmel megírta és kiadta az első magyar vívószakkönyvet. A XIX. század
elejének jellegzetesen új polgári testgyakorlati ága volt a torna –
lásd német és svéd tornamozgalmak – amely az 1820-as években hazánkba
is eljutott. Napoleon egykori gárdakapitánya, Clair Ignác 1833-ban
megnyitotta a Pesti Gimnasztikai Iskolát. Ebben az intézetben fiúkat és
lányokat egyaránt oktattak. Az iskola 1839-ben részvénytársasággá
alakult és Pesti Testgyakorló Intézet néven működött tovább.
Pesten is megjelentek – angol mintára – a hivatásos futók és több
viadalt rendeztek. A bírkózók is számos alkalommal küzdöttek a pénzdíjas
versenyeken. Virágzott a lövészegylet és élénk élet volt a fürdőkben,
nyáron pedig a Dunán kialakított szabadtéri – kosaras – uszodában. Az
1848-as forradalom pezsdítő hatással volt a sportra is. 1848. július
20-án, 257 résztvevővel összeült és az új eszmék szellemében tanácskozott
az első magyar tanügyi kongresszus. Itt dolgoztak ki és fogadtak el
olyan iskolai reformtervet, amelyben az óvodától a felső iskoláig, végig
rendes tantárgyként szerepel a testnevelés. A megvalósítás késett,
mert a nemzet erejét a szabadságharc kötötte le. Az ország összes
sportszervezete: a lövészegyletek, a vívóintézetek a szabadságharc
sikeréért dolgoztak. Oktatták, segítették a nemzetőröket. Sajnos a
kudarcot követő Habsburg önkényuralom idején sokat betiltottak,
megtorpant a sport fejlődése is. A stagnálás évei után az arisztokrácia
körében jelenik meg a szervezett sportélet. Magánlovardákban, lövészegyeletekben,
vadásztársaságokban találhatók meg a sport hívei. 1861. április 20-án
megalakították az ország első evezősklubját Budapesti Hajós Egylet
néven. 1863-ban nagy regattát rendeztek a Margitsziget és a Lánchíd között.
1865-ben engedélyezték a Pesti Torna Egylet működését. Az 1860-as évek
közepétől érzékelhető gazdasági fellendülés hatással volt a
sport fejlődésére is. A korabeli újságok 1869-ben már 17 versenynapról
számolnak be a lóversenyek világából. 1871. augusztus 19-én megalakították
az Országos Nemzeti Lövész Egyletet. 73 tagegyesületében, azonos szabályok
szerint zajlott az élet. Az egylet keretében: “az országban ügyes lövészek
képeztetése céloztatott.” 1869 decemberében a jégsport hívei a
Pesti Korcsolyázó Egyletbe tömörültek. 1873-ban Tátrafüreden
megalakult a turisztikai, alpinisztikai, néprajzi és természettudományi
kutatásokat is magára vállaló Magyarországi Kárpát Egyesület. Gróf
Eszterházy Miksa Londonban töltött több évet és ott szerzett
tapasztalatai alapján angol mintára sikerült megalakítania 1875. április
8-án a Magyar Atlétikai Clubot. A
sportolók felkészülése is egyre nagyobb jelentőséget kapott. A nagy
versenyekre, mérkőzésekre edzeni kellett, megjelentek az edzők, a trénerek.
A sporttudomány még kezdetleges volt, egymás tapasztalatait próbálták
felhasználni az edzések során. Érdekes tény, hogy a terhelések
adagolását, az edzések ritmusát elsősorban a lovak versenyzésre való
felkészítésének tapasztalataiból próbálták átültetni az emberek
sportjába. A századfordulón már az orvosokat is kezdték bevonni a
sportba. A
modern sport kiterjedését a századforduló után az első világháború
lassította, de a háború utáni időszakban ezen a területen is rendeződtek
a viszonyok. A két világháború között elsősorban az élsportban születtek
szép eredmények. Azokon az olimpiákon, ahol részt vettek a magyarok,
mindig volt magyar győzelem és sok értékes helyezést szereztek
versenyzőink. Labdarúgó válogatottunk 1938-ban világbajnoki döntőt
játszott Olaszország ellen, de győzni nem sikerült. 1925-ben megindult
a testnevelő tanárok képzése, az akkor alakult Testnevelési Főiskolán.
Az itt végzett szakemberek nemcsak az iskolákban tevékenykedtek, hanem
egy-egy város vagy körzet sportjának meghatározó egyéniségei is
voltak. A két világháború között szélesedett a magyar sport alapja,
stadionok, pályák épültek és szaporodtak az egyesületek is. Említésre
méltó a KISOK mozgalom, amely a diákság jól szervezett
versenyrendszereként működött és a katonai felkészítést szolgáló
levente rendszer. A
II. világháború után teljesedett ki igazán a magyar sport. Az újjáépítés
után tömegek kapcsolódtak be a rendszeres testedzésbe, az állam
kiemelt szerepet szánt a sportnak. Igaz, segítségével igyekezett
elfogadtatni a szocialista rendszert külföldön, idehaza pedig a sport révén
elterelte a tömegek figyelmét a meglévő gazdasági és társadalmi
problémákról. Kialakult egy erős olimpiacentrikus szemlélet és központi
kérdés lett az eredményes olimpiai szereplés. Ennek meg is volt mindig
az eredménye. Különösen nagy siker volt 1952-ben, amikor 16 magyar
aranyérem született Helsinkiben. 1990-ig szinte teljesen állami irányítással
működött a sport. A rendszerváltás után megnövekedett az adott közösségek
– egyesületek, szövetségek – önállósága és jelentősen csökkent
az állami támogatás mértéke. A nemzetközi küzdőtéren ezek a változások
nemigen érződtek, a magyar sportolók 1990. után is jelentős eredményeket
értek el. A sportszervezetek működési feltételei viszont romlottak
az újtípusú gazdaság még nem képes eleget segíteni a sportnak.
Ennek hatására az egyesületek és szakosztályok száma csökken,
kevesebb fiatalt tudnak foglalkoztatni. Ezt némiképp ellensúlyozza az
iskolai testnevelés és sport feltételrendszerének javulása, a
tornateremépítési program és a diáksport szélesedő
versenyrendszere. Németh Csaba [Változó Világ 10.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |