Hírlevelünk mostani számában azokat a törekvéseket, elgondolásokat szeretnénk
bemutatni, melyek a sérült emberek integrált oktatása érdekében történtek
különböző szervezetek, intézmények részéről.
Egyúttal szeretnénk további információkat kapni arról, hogy a hálózatba
bekapcsolódott szervezetek saját területükön, milyen tapasztalatokkal
rendelkeznek az integrált oktatás megvalósulására vonatkozóan.
A következő kérdések mentén szeretnénk közérdekű információkat kapni:
Továbbra is szeretnénk kérni, hogy a hálózatba bekapcsolódott szervezetek küldjék meg az önálló életvitel kialakításával kapcsolatos mindennemű közérdekű információikat. Ilyenek lehetnek azok a hirdetések is melyek az adott területen az önálló életvitel kialakításának elősegítését szolgálják. Pl.: szállítószolgálatok működése, személyi segítés igénybevétel, a területen működő munkavállalási lehetőségek sérült emberek számára, üdülési, oktatási, kulturális programok.
Horváthné Szittyai Sára, Ilisics Gábor
A fogyatékosság eredete szerint orvosi fogalom, olyan állapot megjelölésére,
mely genetikai okokból vagy valamilyen károsodás következtében keletkezett.
Pedagógia szempontból az értelem, a látás, a hallás, a mozgás vagy a
beszédszervek hibás működése vagy az érzelmi élet súlyos zavara által okozott
eltérő fejlődést értjük alatta. A "fogyatékos" kifejezést ma sokan
pejoratívnak érzik, ezért helyette a "sérült", "akadályozott", "korlátozott"
stb. elnevezések használatát javasolják. A nemzetközi gyógypedagógiai
szakirodalomban az 1980-as évektől a "fogyatékos gyermek" kifejezést a
"speciális szükségletű gyermek" fogalom váltotta fel. A változó kifejezések
mögött megváltozott gondolkodásmód áll. A hangsúly a sérülések,
fogyatékosságok diagnosztizálása helyett az adott egyén speciális nevelési,
oktatási, fejlesztési, rehabilitációs szükségleteire helyeződött át.
A fogyatékos személyekre vonatkozó gyakorisági mutatók országonkénti eltérései
mögött - a gyógypedagógia iskolarendszerbe utalt gyermekek száma 1-2%-tól
6-8%-ig terjed a különböző országokban - a sok ok között az alkalmazott
definíció, és a minősítési eljárások eltérései is szerepelnek. Minél tágabb
értelmű ugyanis egy definíció, vagyis minél kevesebb szűkítő kritériummal
írják körül annál többen fognak alá besorolódni.
Hazánkban a tanügy-igazgatási dokumentumok és a jogi szabályozók a fogyatékos
elnevezést alkalmazzák, s az általános iskolai népesség 3-3.5 %-a tartozik e
körbe. Az óvodai nevelésben részesülő gyermekek között ez az arány csupán
0.3-0.35 %. A jelentős eltérés oka, hogy az enyhe értelmi fogyatékosság
diagnosztizálására - mely kör a fogyatékos tanulók közel 90%-át teszi ki - a
tankötelezettség megkezdése előtt illetve az első iskolaévben kerül sor.
Közoktatási törvényünk külön fejezetben foglalkozik a különleges gondozáshoz,
a rehabilitációs célú foglalkoztatáshoz való jog érvényesítésével. A gyermekek
jogaival összhangban különleges gondozásra tarthatnak igényt mindazok a
gyermekek, akik testi, érzékszervi, értelmi, beszéd, vagy más fogyatékosságban
szenvednek.
A fogyatékos gyermekek nevelése, fejlesztése sajátos gyógypedagógiai eljárások
alkalmazását igényli, ezért e gyermekek nevelése, oktatása korábban szinte
kizárólag speciális intézményekben történt. Ma világszerte - s hazánkban is -
megerősödtek azonban az integrációs törekvések.
A testi, érzékszervi, értelmi, beszéd vagy más fogyatékosság megállapítására
kizárólag a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs
bizottságok jogosultak komplex - orvosi, pedagógiai, gyógypedagógiai,
pszichológiai - vizsgálat alapján. A vizsgálat a szülő kérésére illetve
egyetértésével történik, szakértői vélemény készítését a szülő bármikor
kérheti. Természetesen, ha a nevelési intézmény megítélése szerint a gyermek
vizsgálata szükséges, az indok közlésével javasolhatja illetve kezdeményezheti
a szülő számára, hogy kérje gyermeke vizsgálatát.
(Ktv. 30. § (3), 14/1994. (VI.24) MKM sz. r.)
A tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység
ellátásáról a megyei/fővárosi önkormányzatok kötelesek gondoskodni.
A bizottságok működésének részletes szabályait a 14/1994. (VI. 24.) MKM sz.
rendelet tartalmazza. A bizottságok személyi és működési feltételei több
megyében nem felelnek meg a sokrétű, felelősségteljes - több területen
államigazgatási döntést, anyagi juttatást megalapozó - és minőségi
munkavégzést biztosító követelményeknek. (Általában többcélú intézmény
egységenként szerepel, mely forma már - a munkáltatói jog gyakorlásából
következően nem teszi lehetővé, hogy a megyei / fővárosi önkormányzat pld. a
vezetőt beszámoltassa, a végzett munkát értékelje stb.-) A fogyatékos
gyermekek megfelelő ellátásának, a jól működő és áttekinthető rendszer
kialakulásának tehát alapfeltétele, hogy e bizottságok munkája megfelelő
figyelmet és törődést kapjon!
A gyógypedagógiai intézményrendszerben ellátottak száma az 1990/91. Tanévet az
1996/97. Tanévhez viszonyítva 9,4%-kal nőtt. Ennek részben oka, hogy a tanulók
iskolarendszerben történő ellátásának ideje - a speciális szakiskolák, munkára
felkészítő iskolák hálózatának kialakulásával - megnövekedett
(míg 1990/91.-ben 3200 fő, addig 1996/97.-ben 5363 fő tanult ezekben az
iskolákban); a súlyos beszédfogyatékos tanulók oktatására mind több helyen
nyílik beszédjavító osztály (a többségi általános iskolákban), az autista
gyermekeket ellátó hálózat kialakulása megindult, de a növekedéshez hozzájárul,
hogy a statisztikai adatok szerint a fogyatékos tanulók aránya is emelkedett.
Országos átlagban az általános iskolai oktatásban részesülő tanulók 3,75%-a
teljesíti tankötelezettségét a gyógypedagógiai intézményrendszerben (a szórás
megyénként 2,59 % és 5,8 % közötti), az óvodások 0,3 % (szóródás 0-0,75 %)
nevelkedik a gyógypedagógiai intézményrendszer óvodáiban. (Az adatok és
arányok kezelésénél figyelemmel kell lenni arra, hogy a fővárosban és néhány
megyében több országos illetve több megyére kiterjedő regionális felvételi
körzettel működő, diákotthonnal egybeszervezett (bentlakásos) intézmény látja
el a fogyatékos gyermekek óvodai nevelését, iskolai oktatását. Mivel a
statisztikai adatszolgáltatás az egyes intézményekben ellátottak szerint
történik - nem pedig az adott gyermek, tanuló lakóhelye szerint, e tény -
különösen az óvodai ellátás esetében - a megyei arányokat torzíthatja.)
A fogyatékos tanulók nevelésére, oktatására a módosított közoktatási törvény
kiemelt figyelmet fordít, melynek leglényegesebb elemei az alábbiak:
A fogyatékos gyermekeket megilleti a jog, hogy különleges gondozás keretében
állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógia, konduktív pedagógiai
ellátásában részesüljön attól kezdődően, hogy fogyatékosságát megállapították.
Ez a korai fejlesztés és gondozás és gondozás, melyben a gyermek három éves
kora után akkor vehet részt, ha nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe.
Az ellátásba történő bekapcsolódást az illetékes szakértői és rehabilitációs
bizottság szakvéleménye alapozza meg. (30. § (1), 34. § a., 35. § (1), 87. §
(1)/g.)
A korai fejlesztést ma túlnyomó többségében a szakértői és rehabilitációs
bizottságok szervezik, több helyen létrejött azonban már önálló korai
fejlesztő központ, illetve a gyógypedagógia több területét átfogó (pedagógiai
szakszolgálatokat, pld. beszédjavítást, konduktív pedagógia ellátást,
családban élő képzési kötelezettek ellátását is biztosító) többcélú intézmény.
A korai fejlesztés és gondozás megszervezésénél a szakmai tevékenység
hatékonyságának növelésre mind több helyen törekednek a komplex ellátásra,
ugyanakkor a hálózat kiépítésénél az is szempont, hogy a gyermek a számára
szükséges ellátást lehetőleg lakóhelyéhez mind közelebb kaphassa meg.
A feladat ellátásának kötelezettjeként a megyei/fővárosi önkormányzatot
határozza meg a törvény.
Az elmúlt évtől a feladat ellátása normatív állami támogatásban részesül, ez
1998-ban 94.000.- Ft/ellátott. A feladat ellátása természetesen ebben az
esetben sem intézmény létesítési, fenntartási kötelezettséget jelent. A
megye területén működő non-profit szervezetek - közoktatási, közszolgáltatási
megállapodás alapján - a feladat ellátásába bevonhatóak akkor, ha megfelelő
feltételekkel rendelkeznek.
Azok a súlyosan fogyatékos gyermekek, akik állapotuknál fogva iskolarendszerű
oktatásban nem tudnak részt venni, ötéves kortól kezdődően fejlesztő
felkészítésben részesülnek (képzési kötelezettség). A közoktatási
szolgáltatásokból tehát ma már egyetlen gyermek sem szorul ki, bármilyen
súlyos is a fogyatékossága.
(30. § (6), 14/1994 (VI.24.) MKM sz. rendelet)
A képzési kötelezettek ellátásáról - ha családban nevelkednek - a szakértői és
rehabilitációs bizottságok, illetve - ha a szociális ellátás körébe tartozó
intézményekben élnek - az intézmény köteles gondoskodni. A fejlesztés céljának
és feladatainak meghatározása a gyermekek esetében a gyermek mindenkori
aktuális állapota alapján történik, a tanév végi értékelés szempontja
ugyancsak a gyermek önmagához viszonyított fejlődése. Az ellátórendszer
kialakulóban van, de teljesnek - sem minőségi, sem mennyiségi szempontból -
nem tekinthető.
A feladat ellátási kötelezettsége a megyei/fővárosi önkormányzatokat terheli.
1996-tól kapcsolódik a normatív állami támogatás a feladathoz, ez 1998-ban
130e Ft.
A hatályos közoktatási törvény nem foglal állást abban a kérdésben, hogy a
fogyatékos gyermeket külön az e célra létrehozott intézményben vagy a
többiekkel együtt kell nevelni, oktatni. Lehetővé teszi mindkét megoldást,
kritériumként a sajátos neveléshez, oktatáshoz szükséges személyi és tárgyi
feltételek meglétét határozza meg. A törvény a fogyatékos gyermekek
tankötelezettségének teljesítésére vonatkozó szabályaival, az ahhoz kapcsolódó
miniszteri rendeletek előírásaival mindenképp jelentős elvi változást hozott.
(30. § (2))
Mivel a szabad óvoda- és iskolaválasztás joga abban az esetben, ha a gyermek
fogyatékos, azokra az intézményekre terjed ki, melyek rendelkeznek a megfelelő
feltételekkel, a gyakorlatban ma még - egy két nagyvárosunktól eltekintve -
nem tud élni a család a választás jogával, s sok esetben a tankötelezettség
teljesítése kényszerből vállalt diákotthoni elhelyezéssel jár együtt.
Annak érdekében, hogy a fogyatékos gyermekek beiskolázására javaslati joggal
rendelkező intézményekről megfelelően tájékozottak legyenek - és ennek
birtokában a szülőket a számba jöhető lehetőségekről felelősen tájékoztatni
tudják - a jegyzőknek/főjegyzőknek a bizottságok felé jelenteniük kell, hogy a
településen mely intézmény az, amelyben valamilyen típusú fogyatékos gyermek
neveléséhez, oktatásához a feltételeket megteremtették.
(91. § (4)/g.)
Nem titkolt szándéka volt e szabályozásnak az is, hogy az integrált nevelés ne
az ún. "rideg integráció"-val történjék (a gyermek a többségi óvodákban,
iskolában van, de a szükséges sérüléspecifikus fejlesztése nem biztosított),
hanem csak a feltételek megléte mellett. A szakértői bizottságokhoz napjainkig
igen kevés felelős - azaz az önkormányzat hivatalos döntését tartalmazó -
jelzés érkezett az integrált nevelést felvállaló intézményekről. Fontos, hogy
ha valamely intézmény valamely típusú fogyatékos gyermek/tanuló ellátását
felvállalja - illetve e feladat ellátásával őt fenntartója megbízza - a
megfelelő jogi és szakmai feltételek biztosításának garanciájaként
mindenekelőtt alapító okiratában jelenjen meg a feladat, s pedagógiai
programjának és helyi tantervének készítésekor vegye figyelembe a "Fogyatékos
tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelve" -ben foglaltakat is.
Természetesen a fenntartóknak joga van arra, hogy a szakmai munka
eredményességét biztosító, illetve a helyi adottságokat figyelembevevő
feltételeket határozzon meg az alapító okiratban. Pl. meghatározhatja az
intézményben a fogyatékos gyermekek arányát, számát; a helyi adottságok
figyelembe vételével a fogyatékosság mértékét megjelölheti (pl. kerekesszékkel
történő közlekedésre az épület még nem alkalmas, de segédeszközzel közlekedő
gyermek nevelését szívesen felvállalják, stb.).
A sikeres együttnevelés és együtt-oktatás alapfeltételeinek kell tekintenünk.
Szükséges, hogy a gyermek nevelését, oktatását a fogyatékosság típusának
megfelelő képesítésű gyógypedagógus segítse, illetve végezze. E személyi
feltétel megteremthető a gyógypedagógiai szolgáltató központokkal történő
együttműködéssel, az utazó gyógypedagógiai hálózat bevonásával. A
fogyatékosság kis számú és szórt előfordulása indokolja, hogy az
önkormányzatok e kérdés kezelésében a szokásosnál szorosabban működjenek
együtt. A szolgáltató központok létrehozása, az utazó gyógypedagógiai hálózat
kiépítése és működése a megye területén lévő önkormányzatok tudatos, a
gyermekek érdekeit szem előtt tartó együttműködést feltételezi.
A hazai szabályozás az integrált nevelés feltételeinek kötelező megteremtését
nem írja elő, (a jelenlegi gazdasági feltételek mellett ez ma még amúgy is
irreális elvárás lenne), erre a jogot azonban minden intézmény számára
biztosítja. A közoktatás-fejlesztési tervek készítése az ország egészében
alkalmat adott arra, hogy ez a kérdés is felelősen átgondolásra kerüljön, a
meglévő szakmai tárgyi feltételek mobilizálásával a fenntartók lépéseket
tegyenek a fogyatékos gyermekek, tanulók számára a választható intézmények
bővítésére.
A többiekkel együtt nem nevelhető, oktatható, gyermekek ellátásáról a
megyei/fővárosi önkormányzatok kötelesek gondoskodni. Jelentős azonban azoknak
a helyi önkormányzatoknak a száma, melyek - önként vállalt feladatként - a
településen élő fogyatékos gyermekek ellátását felvállalják.
A fogyatékos gyermekek óvodai neveléséhez, iskolai oktatásához kapcsolódó
emelt összegű normatív állami támogatás - 1998-ban 130e Ft. a fenntartót mind
az integrált, mind a szegregált nevelés esetén megilleti.
A fogyatékosságuk miatt a többi tanulóval együtt haladni nem képes fiatalok
számára speciális szakiskola létesíthető. Az e célra létrehozott speciális
szakiskola a szakmai vizsgára történő felkészítés mellett a munkába álláshoz,
életkezdéshez szükséges ismereteket is oktathat - legfeljebb kettő -
szakképzési évfolyamon. A készségfejlesztő speciális szakiskola a
középsúlyosan értelmi fogyatékos fiatalok részére biztosítja az életkezdéshez
szükséges felkészülést, az egyszerű betanulást igénylő munkafolyamatok
elsajátítását.(27. § (8), (9), (10)).
A speciális szakiskola - visszanyerve eredeti funkcióját - kizárólag a
fogyatékos tanulók számára hozható létre. Amennyiben tanulóikat államilag
elismert - az Országos Képzési jegyzékben szereplő - szakmára készítik fel,
úgy a képzés ideje az OKJ-ben meghatározott képzési idő kétszeresére növelhető.
Amennyiben szakképesítés megszerzését a tanuló állapota nem teszi lehetővé,
úgy egy vagy két szakképzési évfolyamon munkába álláshoz, életkezdéshez
szükséges ismeretek oktathatóak a speciális szakiskolában.
1998-tól fentebb jelzett emelt összegű normatív támogatáson túl 25e Ft/fő
további támogatásra jogosult az intézmény fenntartója, ha a szakiskolai
gyakorlat képzésről is az iskola gondoskodik.
A Magyar Köztársaság Kormánya 163/1997. (IX.30.) számú rendeletével -
A Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Felzárkózásáért Országos Közalapítvány -
néven közalapítványt hozott létre a fogyatékos gyermekek fejlesztésével,
nevelésével és oktatásával kapcsolatos közoktatási feladatok segítésére. Az
alapító nevében a művelődési és közoktatási miniszter jár el.
A közalapítvány hozzájárul a fogyatékos gyermekek különleges gondozásához való
jogának érvényesítéséhez a gyermekek és tanulók ellátásában közreműködő
intézményrendszer tervszerű fejlesztéséhez.
Céljaink megvalósítása érdekében országos pedagógiai szakmai szolgáltatást
biztosít és nyilvános pályázatok útján támogatást nyújt:
Feltételeket biztosít a fogyatékos gyermekek szülei részére szervezett szülői
(gondozói) tanfolyamok szervezéséhez.
A pedagógiai szakszolgálatok nem szorosan és kizárólag a fogyatékos gyermekek
ellátásához kapcsolódnak, de fontosnak tartom, hogy az ellátás mutatóit
áttekintve néhány szót ejtsünk róla.
A pedagógiai szakszolgálatok közül a nevelési tanácsadást és a logopédiai
ellátást emelem ki, melyek a "vagylagos" ellátási felelősségi körbe tartoznak,
azaz amennyiben a helyi önkormányzat nem vállalja fel, akkor a megyei/fővárosi
önkormányzat köteles róla gondoskodni.
A feladat finanszírozása régóta neuralgikus kérdés, hisz normatív állami
támogatás nem kapcsolódik hozzá. Az elmúlt évben létrehozott - költségvetési
támogatásban is részesülő - megyei közalapítványok több helyen elismerésre
méltó figyelmet fordítottak e fontos térségi feladat támogatására.
A központosított előirányzat terhére pedig a feladatot ellátó intézmények
összesen 300 millió forint támogatásban részesültek 1997-ben, s a támogatás az
1998. évi költségvetés központosított előirányzatai közt is megjelenik.
A hallássérültek létezéséről, életéről az elmúlt évezredekben főként a
jelnyelv - mint a siketek gondolatkifejező eszköze - történetének kutatásain
keresztül tudunk. A fogyatékosság történeti és kultúraantropológiai vizsgálata
ma még gyerekcipőben jár, és jóformán csak feltételezésekre támaszkodva
vizsgálhatjuk a fogyatékosok és ezen belül a hallássérültekre vonatkozó
szabályok történelmi fejlődését, Könczei György akadémikus - akadémiai
székfoglaló dolgozatában kifejtett - nézete szerint: "...bár a kutatások által
kellően még nem igazolt, mégis meg lehet kockáztatni, hogy maga a kultúra,
tehát maguk a nagy humán kultúrák, mint például a régi zsidó tradíció, az
ógörög hagyomány, az óegyiptomi kultúra vagy a kereszténység nem
diszkriminálnak: tehát a fogyatékos emberrel kapcsolatos előítéletek nem a
nagy kultúrákból erednek, hanem atavisztikus ösztönök, pogány babonák,
vallásos balhiedelmek és a fogyatékos emberek mássága folytán az egyes nagy
kultúrák dominanciája mellett, ezekkel váló kölcsönhatásban termelődnek és
születnek újjá".
Senki nem vonja és vonhatja kétségbe, hogy mindig voltak, vannak és lesznek
hallássérültek mindaddig, amíg az orvostudomány és a technika nem lesz képes
arra, hogy ezt a fizikai és biológiai hátrányt megszüntesse.
Azzal is tisztában kell lennünk, hogy egészen az 1950-es évekig
(Magyarországon) - míg meg nem jelentek az első hallásjavító eszközök -
kivétel nélkül siketnek számítottak a valóban siketeken kívül a nagyothallók
is. Tehát a XX. századig kizárólag a siketeken keresztül fejtjük ki
a hallássérültek eddigi történetét. A XX. században kialakult tendenciákról a
dolgozat későbbi részeiben, a vele összhangban álló fogalmakkal együtt szólunk.
A gesztusok nyelve legalább egymillió évvel előzte meg a beszélt nyelvet.
Az ősemberek a beszélt nyelv kialakulása előtt gesztusokkal érintkeztek, mint
az egyetlen kifejező, kommunikációs eszközzel, Mivel a siketek nem hallottak,
nem voltak képesek akusztikus úton megtanulni a beszélt nyelvet, így
kénytelenek voltak egymással való kommunikációjukban egyre nagyobb mértékben
támaszkodni a jelnyelvre (eleinte természetesen kezdetleges
fogalom-meghatározási elemekkel és módszerekkel).
A zsidó - antik - keresztény kultúra hatására bontakozott ki és valósult meg a
fogyatékos emberrel kapcsolatos egyéni és közösségi gondolkodás eszméje.
Mózesről jegyzik fel, hogy törvénybe foglalja a siketek védelmét.
A Talmud előírja a jótékonyságot és a teljes diszkréciót, hogy a nyilvánosság
előtt ne bántsák, ne alázzák meg a rászoruló fogyatékos embert. Ismerték, és
engedélyezték a siketnéma kommunikációt, a jelnyelvet.
A görög történelemtudós, Herodotos (i.e. V. század) olyan egyiptomi érmékről
tesz említést, melyeken az érem értéke az egyik oldalon ujj-jelekkel, a másik
oldalon római számokkal volt feltüntetve, Ez bizonyítja a kézbeszéd akkori
létezését, és ugyancsak ebből kiindulva valószínűsíthetjük, hogy az ókori
egyiptomi siketek hasonló módon érintkezhettek egymással.
A rómaiak és a görögök is előszeretettel alkalmazták a jelnyelvet, ez kitűnik
abból, hogy pl. a tengeri kereskedelemben az eltérő nyelvet használó
kereskedők ujj-jelekkel kommunikáltak egymással. Általánosan elismert volt
ennek a szerepe mind a kereskedelmi, mind a társadalmi életben.
Platón a jelbeszédet a társadalmi erények közé sorolta. Tanítványa,
Arisztotelész viszont Metafizika c. művében kijelenti, hogy akkor fogyatékos a
gyermek, ha nem apjához hasonlít.
A római jogban, az öröklési és a kötelmi jog területén találkozhatunk
siketekkel kapcsolatos szabályokkal. Iustinianus római császárnál
(i.e. IV. sz.) "a siketnéma végrendeletéhez az ő saját kezű aláírása szükséges"
(a hét tanú mellett, normális esetben elegendő volt a szabad szóbeli akarat
kijelentés).
A római jog és az ezután elterjedő európai jogrendszerek azonban - jellemzően
egészen a XVIII. századig - elsősorban a beszédet, az élőszót fogadták el, mint
akaratkifejező eszközt. Ez a formakonzervativizmus jelentősen korlátozta a
siketek érvényesülési lehetőségeit. Jellemző példa, hogy az ősi római
stipulatio, az alakszerűen létrejött kötelem csakis élőszóban keletkezhetett,
tehát itt a siketek teljesen ki voltak zárva a szerződőképesek köréből.
A középkorban a siketekről lényegesebben kevesebbet tudunk. Az írott történeti
anyagok kevés említést tesznek róluk, így ez a korszak számunkra gyér és
elégtelen adatokkal szolgál. A kevés emlék közül az egyik legjelentősebb:
Cardanus XVI, századi olasz filozófus és fizikus, aki a siketség problémájával
az érzékszervek tanulmányozása közben szembesült, és azon a véleményen volt,
hogy a siketnémát meg lehet tanítani írni és olvasni, s meg is érti a leirt
szöveget, megjegyzi a szavakat, ha bemutatják nekik a tárgyakat, vagy azoknak
a képeit. Egy másik emlék: Spanyolországban Pedro de Ponce bencés szerzetes
siketeket kezdett el oktatni a beszédre 1580-ban.
A jelnyelvről, mint a siketek kommunikációs eszközéről csak a XVII. században
tesznek először említést. Így eddig az időszakig a hallássérültekről konkrétan
- mint közösségről - nem tudunk, csak következtethetünk a jelnyelv társadalmi
szerepén, ismertségén keresztül. Az első jelnyelvi szakkönyvet az angol John
Bullwer írta 1664-ben Chirológia: A kéz terzlészetes nyelve címmel.
Az ezután következő évszázadban megnövekedett a siketekkel foglalkozó
szakemberek száma. Ekkor még a ,,felvilágosult" francia filozófusok is
foglalkoztak e témával, így pl. Condillac, aki Diderot-val és Locke-al
értekezett többek között az érzékszervek általi megismerésben játszott szerep
vizsgálatáról. Sőt Rousseau, a XVIII. sz. egyik legnagyobb felvilágosult
gondolkodója odáig ment el, hogy a beszéd keletkezéséről vallott véleményében
kifejtette: "a némák megértik egymást és megértenek mindent, amit velük
jelekkel közlünk, éppúgy, mintha szóval mondanók nekik".
1779-ben viszont egy francia siket, Pierre Desloges így említette a
sorstársait: "...azok, akik elszigetelten élnek valahol az országokban, akiket
lelkileg és testileg is korlátoznak". Az idézetből arra következtethetünk,
hogy életük több területen nehezebb volt, mint más fogyatékos embereké. A
siketeket hosszú ideig az értelmi fogyatékosokkal azonos szinten, a társadalom
írott és íratlan törvényeinek keretein kívülállónak tekintették.
Desloges kijelentését támasztja alá egy 1987-ben készült amerikai tanulmány:
"A tizenhetedik és tizennyolcadik században a településeken nyilvános
menhelyeket létesítettek, ahol a fogyatékosokat együtt helyezték el a
szegényekkel, a szellemileg visszamaradottakkal, az öregekkel és betegekkel,
valamint a krónikus alkoholistákkal. Ellátták őket élelemmel és fedél volt
a fejük felett, hogy életben maradjanak, de nem kaptak reményt vagy bíztatást,
hogy megpróbáljanak önállóak lenni és önmagukat fejleszteni".
1760-ban alapították az első siketekkel foglalkozó, intézményesen működő
iskolát (korábban magánúton alakultak ilyen típusú intézmények) - mely a
jelnyelv nélküli, úgynevezett oralista módszer szerint működött - a skóciai
Edinburgh-ben. Egy francia abbé, L'Epée viszont egy egységes jelnyelvi
rendszert dolgozott ki (tanítványai közé tartozott a fentebb idézett Desloges
is), és ez alapján tanította a siketeket magániskolájában 1782-tôl.
Ezektől az évektől a jelnyelv és az erre támaszkodó siketoktatás egyre inkább
elterjed, a siketek érdekvédelme egyre egységesebbé válik. Egy lassú
felívelésnek lehetünk a tanúi: az iskolák száma növekszik, siket művészek
jelentek meg, társadalmi elismertségük javult. A fejlődés egyik példája az az
1816-ban az Egyesült Államokban alapított speciális, siketeket oktató iskola,
mely azóta az USA legjelentősebb siketekkel foglalkozó tanintézményévé nőtte
ki magát, s mi több az iskola egyetemmé fejlődött, és működtet egy általános-
és egy gimnáziumi modelliskolát is. Az intézmény, mai nevén Gallaudet egyetem
a világ legnívósabb, siketeket oktató központja, melynek a rektora is siket.
A fejlődés másik, érzékeltetőbb példája: az 1804-ben Angliában született John
William Lowe 1846-ban, 42 éves korában jogi végzettséggel ügyvédi praxist
kezd, aki siket létére 10 idegen nyelven tudott írni - olvasni.
Magyarországon jelentős késéssel, 1802-ben, Jólészi Cházár András (1745- l8l6)
vármegyei táblabíró áldozatos gyűjtőmunkája nyomán nyílt meg - bécsi példa
nyomán - az első siketiskola Vácott. Az innen kikerülő diákok alapozták meg a
magyar siket közösség létrejöttét. Társaságokba kezdtek tömörülni, felismerték
azt a tényt, hogy csakis közös fellépéssel tudják az országban javítani
helyzetüket. Vezéralakjuk egy fiatalon elhunyt nyomdászmester, Oros Kálmán
volt, aki még a múlt században, 1892-ben megalapította a siketek első újságját:
a Siketnémák Közlönyét. Ezen időponttól beszélhetünk a magyar hallássérültek
szervezett életéről. Meg kell említeni azonban érdekességként, hogy ez a
szerveződés tiltakozó reakcióként indult, miután megtiltották Magyarországon a
jelnyelvvel való oktatást, az 1880-ban Milánóban megrendezett II.
siketoktatással foglalkozó Kongresszus határozata nyomán, mely egyöntetűen az
oralista módszert támogatta.
1887-ben jött létre a siketek első szervezete Egyetértés Társaskör néven.
1907-ben alakult meg siketnémák Otthona, amelynek eszmei elindítója ugyancsak
Oros Kálmán volt. Az otthon mai jogutódja a siketek és nagyothallók országos
szövetsége (SINOSZ), mely 1951-ben alakult újjá. A SINOSZ-nak jelenleg mintegy
tizenegyezer hallássérült tagja van országszerte. Az érdekképviseleti szerv
jelentős erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a hallássérültek helyzete
minden téren javuljon.
Jelenleg hét siketekkel (Budapest, Eger, Kaposvár, Vác, Sopron, Szeged és
Debrecen) és egy nagyothallókkal (Budapest) foglalkozó általános iskola működik
Magyarországon, és egy budapesti gimnázium, amely indít hallássérült osztályt
is.
A hallássérültek nemzetközi szerveződése jelenleg kétoldalú. A magyarországi
gyakorlattól (az, hogy a siketek és a nagyothallók egy érdekvédelmi társadalmi
szervezetbe tömörülnek) eltérően külön alakult a siketeknek és külön a
nagyothallóknak világszervezet. A WFD (World Federation of the Deaf), a siketek
Világszövetsége 1951-ben alakult, tagállamainak száma jelenleg 112. Létezik
egy független európai siket szervezet is, az EUD (European Union of the Deaf).
A nagyothallók világszövetsége, az IFHOH (International Federation of
Hard-of-Hearing) jóval később alakult (1977), mint a siketeké. Itt is létezik
európai szervezet, de ez az IFHOH alá tartozik, nem független: az IFHOH- Europe.
Csak a nagyothallóknak van különálló ifjúsági szervezete, az IFHOHYP
(International Federation of Hard-of-Hearing Youth People), melyet érdekes
módon korábban, 1968-ban alapították, mint az IFHOH-ot. A SINOSZ a WFD-nek, az
IFHOH-nak és az IFHOH-Europe-nak is tagja.
Az orvostudomány ebben a században fejlődött arra a szintre, hogy eredményeket
tudjon felmutatni a hallássérültek rehabilitációja terén. Az első
hallókészüléket 1901-ben készítették el: egy kísérleti példány, amely még
elektromos hálózatról működött, és viselése meglehetősen kényelmetlen volt;
Alexandra angol királyné használta. A berlini Német Akusztikai Társaság
fejlesztett ki először "könnyen" használható, szárazelemmel működő
hallókészüléket 1906-ban. Így a nagyothallók számára megnyílt a lehetőség a
nagyobb fokú rehabilitáció felé.
Magyarországon dr. Götze Árpád kandidátus főorvos, főiskolai tanárnak
köszönhetően és vezetésével az 1950-es évektől kezdődően terjedt el a
hallásjavító eszközök használata. Mára eljutottak arra a szintre, hogy műtéti
beavatkozással, az ún. Cochleáris Implantációval (CI) a siket egyének egy
részét hallóvá tudják tenni, azonban ez a beavatkozás számos etikai, orvosi,
pszichikai és egyéb kérdést vetett fel, melynek következtében a világ
jelentősen megosztott e kérdésben - alkalmazni vagy nem -, mivel a siketséget
a hallássérültek egy igen jelentős hányada egyfajta állapotnak és nem
betegségnek tekinti. Ennek köszönhetően ez a módszer még nem terjedt el
nagymértékben, és a jövő orvostudományára hárul az a feladat, hogy úgy
küszöbölje ki a halláskárosodást, hogy annak semmilyen káros következménye ne
legyen.
Nagy örömömre szolgál, hogy ezen a konferencián, mely az integrációról szól,
lehetőségem nyílik arra, hogy a hallássérültek - konkrétabban: a siketek és
nagyothallók - integrált oktatásának problematikájáról szóljak. Problematikát
említek, mert eltérően a fogyatékosok többi csoportjától, az integrált oktatás
számukra más tartalommal bír.
De mielőtt rátérnék témámra és megpróbálnám összefoglalni pár percben ezeket,
engedjék meg, hogy bemutatkozzak: Kósa Ádám vagyok 22 éves és III. éves
joghallgató a PPKE JÁK-on. Részem volt a speciális szakoktatásban, és az
integrált oktatásban is, így túlzás nélkül mondhatom: saját bőrömön keresztül
(is) megtapasztalhattam ezek hátrányait, előnyeit. Bár még nem vagyok jogász,
de már két éve behatóan tanulmányozom a siketek és nagyothallók helyzetét
Magyarországon és külföldön, természetesen főleg jogi szempontból.
Szeretném, úgy kezdeni a kérdéskör vizsgálatát, hogy meghatározzuk a siketek
és nagyothallók definícióját, Ezek szerint - ha a hivatalos, rideg és a
"kívülálló" természettudományos szemléletet nézzük:
Én a fenti definíciók mellé hozzáteszem, hogy a siketek és a nagyothallók
hazánkban jelentős számú réteg - mint ahogy most az írásvetítőn látszik,
továbbá a siketek jelnyelven kommunikálnak, hiszen kommunikációs defektusuk a
beszélő kommunikációt szorítja vissz, s emiatt rákényszerülnek egy másik nyelv
használatára. Meg kell jegyeznem, a kommunikációs defektus viszonylagos, mert
ez csak a halló, többségi társadalomban áll fenn. A jelnyelv önálló, főleg
szóképekből álló, egységes, sajátos nyelvtannal rendelkező, élő nyelv, és én
az anyanyelvüknek tekintem. A nagyothallók bizonyos százaléka is használja ezt
a kommunikációs csatornát.
Előadásom soron következő részében rá szeretnék világítani arra, hogy
számunkra (és véleményem szerint más fogyatékos csoportokra is) nem
alkalmazható a "rehabilitáció" kifejezés, mert az valamibe való visszahelyezést
jelent, kivételt a később megjelent, kivételt a később megszerzett fogyatékosság
jelent. Szerencsésebb a habilitáció kifejezés, ami tulajdonképpen
"behelyezés"-t jelent. Ezt azért tartom fontosnak, mert az egyetemen,
legalábbis a PPKE-n valamivel könnyebb volt a helyzetem: ott eleve, rám
tekintet nélkül törekedtek az előadások lejegyzetelésére, és valamilyen
úton-módon meg tudtam szerezni ezeket, ha nem is mindegyiket. A könyvek is
elégséges információt adnak, de én úgy látom: azonos eredmény eléréséért
lényegesen többet kell tanulnom halló évfolyam társaimhoz képest. Az
előadásokat speciális, rádiós adó-vevő készülékkel hallgatom: ezzel többet
értek meg, viszont száz ezer Ft-ba kerül, és nem tudnám használni, ha nem
támogatna ezzel egy alapítvány. Siket joghallgató ismerősöm erre sem képes:
dékáni engedéllyel nem is látogatja az előadásokat, hanem diáktársai által
összegyűjtött anyagokból (is) készül. A vizsgákon nem kérek kivételezést:
legfeljebb annyit, hogy visszakérdezhessek, hogy a kérdést jól értettem-e.
A korábban említett ismerősöm egyébként kizárólag írásban teszi le a vizsgáit.
Ez is egy lehetőség.
Számára - tehát a siket diáknak - az lenne a járható út - mint ahogy teszik a
világ számos nyugati demokráciájában - ha jelnyelvi tolmáccsal hallgatná az
előadásokat. Ez ugyan ma sem lenne lehetetlen, ám ezt önköltségből kell
fedezni. Ugyanis ma Magyarországon a polgári- és büntetőeljárást leszámítva a
lehető legritkább esetben jár ingyenesen jelnyelvi tolmács a hallássérülteknek.
Annak ellenére, hogy az anyanyelvük, nem biztosított számukra az anyanyelven
való kommunikáció lehetősége a hivatalos fórumokon.
A habilitációs folyamat a normális élethez szükséges tudásból és az
alapműveltség megszerzéséből áll. A hallássérült tehát:
Az első pont teljesüléséhez meg kell tanulni beszélni. Megfelelően
artikulálni, és a lehetőségekhez mérten hangot képezni. Ez beszédfejlesztéssel
történhet. A második pont teljesüléséhez szilárd meggyőződésem szerint
jelnyelv útján való oktatás a legalkalmasabb eszköz. Ilyenkor a diák ugyanis
hiánytalanul megkapja a tudásanyagot, ráadásul azon a kommunikációs csatornán
amely az anyanyelve!
Összegezve az előbb említett két pont teljesüljön , speciális oktatásra van
szükség. Mit értek ezalatt?
Az 1975-ben elfogadott amerikai IDEA tv. Ugyanezt mondja ki: hallássérülteket
integráltan oktatni nem lehet, míg arra nem alkalmasak. Őket jelnyelvi úton
kell oktatni és beszélni tanítani. Nem véletlen, hogy ennek az immár 22 éves
törvénynek a nyomán az amerikai siketek társadalma szellemi szinten emelkedő
útra indult. A világ egyetlen siketeket oktató felsőoktatási intézménye, a
Gallaudet University - mely Washingtonban található - tanári karának jelentős
hányada siketekből áll. Két másik egyetem, a Rochester Univ., és az UCLA is
fenntart részleges integrált oktatásra siket tagozatot.
Az integrált oktatáshoz tehát a siket és nagyothalló egyének számára
elengedhetetlen egy bizonyos tudásanyag és kommunikációs készség : ennek
megszerzése nélkül az integráció kudarcra van ítélve. A rendkívül kisszámú
integrált diák is bizonyítja ezt: egyszerűen nem képesek arra, hogy ezt a
tanulási formát választhassák. De nemcsak ez játszik közre ebben, hanem az is,
hogy egyszerűen nem ismerik fel a hallássérült diák jogos speciális igényeit,
nincsenek tisztában fogyatékosság mibenlétével következményeivel. Általános
iskolában az én tanáraim közül még nyolcadikos koromban is volt olyan, aki nem
tudta elfogadni azt, hogy felém kell fordulnia, ha meg akarok érteni valamit -
pláne egy rossz akusztikai jellemzőkkel bíró osztályteremben.
A kor technikai vívmányai -Internet, korszerű írásvetítők, komputeres vizuális
technikák - alkalmasak arra, hogy ezeken a gondokon enyhítsenek. De közismert
okok miatt ezek teljesülése csak évek múltán lehetséges.
Összefoglalva az eddig elhangzottakat : csak bizonyos feltételek megléte
esetén lehet egy siketnek vagy egy nagyothallónak sikeres az integrációs
oktatás. Továbbá ez az oktatási forma csak többletfeltételesek esetén működik
hatékonyan, és ezek biztosítása ma még nem megoldott.
Fogyatékos emberek megoszlása:
Nagyothalló, siket | 11.8% | 43.475. fő |
Néma, siketnéma | 1,2% | 4.525. fő |
Egyéb (mozgássérült, vak, egyéb) | 87% | 320.265. fő |
Összesen | 100% | 368.265. fő |
Iskolai végzettség a fogyatékosok körében:
Fogyatékosok társadalmi integrációja:
Az 15/1990. (IV.23.) SZEM rendelet szerint:
"...Ha egy adott csoport közös értékei és normái hasonlóak, de valamelyest mégis
eltérnek a társadalométól, amelyben a csoport él, a csoportot elnevezhetik
szubkultúrának. Az ilyen csoportokra a kulturális csoport, vagy alternatív
kultúra fogalmát is szokás alkalmazni. Ha egy adott csoport értékei, vagy
normái drámai módon eltérnek az egész társadalométól, akkor a csoportot az
ellenkultúra címkéjével láthatják el. A szektákat, cirkuszi artistákat,
orvosokat és más szakmai csoportokat szubkultúraként tartják számon, mert
viselkedésmintáik különösek, de elfogadhatónak tűnnek a domináns csoport
számára. A plurális társadalmakban nyilvánvalóan fontosnak tartják, hogy
meghatározzák az új társadalmi kategóriákat, míg a homogén társadalmakban
ritkán használnak kategorizáló fogalmakat." A hallássérült gyermekek a
világról alkotott képüket elsősorban nem a hallás, hanem látás útján
alakítják ki. Kultúrájuk szempontjából a legfontosabb dolog talán a jelnyelv
oktatása, amelyet már a történeti áttekintésünkben is igazolhattuk, hogy
mennyire ősi és egyedülálló. A jelnyelv megtanulása, minden más nyelvéhez
hasonlóan, a szabályok és normák megfigyelését és elsajátítását igényli.
Ma Magyarországon a lakosságnak közel 10 %-a (közel 1 millió lakos) küszködik
valamilyen mértékű hallássérüléssel. A siketek száma becsléssel 60.000, a
súlyos fokban nagyothallók száma megközelíti a 300.000-et, míg egy 1910-ben
készített népszámlálás során a történelmi Magyarország területén 28.110
"siketnéma" lakost találtak. Ez azt jelentette, hogy 10.000 lakosra 15
"siketnéma" jutott. Az arány azóta drasztikusan "romlott", hiszen ma már 166
siket vagy nagyothalló jut 10.000 Magyarországon lakó főre.
Nagyothalló, siket | 11.8% | 43.475. fő |
Néma, siketnéma | 1,2% | 4.525. fő |
Egyéb (mozgássérült, vak, egyéb) | 87% | 320.265. fő |
Összesen | 100% | 368.265. fő |
Iskolai végzettség a fogyatékosok körében:
Jelenleg (1995-ös adat) Európában hozzávetőleg 26 millió hallássérült él,
ebből 25 millió a különböző halláskárosodást szenvedett egyének száma és 1.1
millió a tisztán siket egyének száma. Százalékban kifejezve ez annyit jelent,
hogy Európa 460 milliós lakosságában a hallássérültek mintegy 5,65 %-ot
képviselnek, a nagyothallók 5,4 % -ot, a siketek 0,23 %-ot. Amennyiben
elfogadjuk, hogy a "hivatalos" európai átlag milyen eredményt hozott, úgy a
valós magyar adatok is ezen a szinten valószínűsíthetőek.
Maga az a tény, hogy csak Európában 26 milliós tömeget képviselnek a
hallássérültek mutatja, hogy menyire fontos az ENSZ és az Európa Parlamentnek
a fogyatékosokkal kapcsolatos átfogó politikájának elismertetése és
végrehajtása. E számarányokból kikövetkeztetve az egész világra, elismerhetjük
azt a feltételezést, hogy mint egy 5 %-os a hallássérültek aránya - az egész
világban.
Az Egyesült Nemzetek Szövetségének fogyatékosokkal kapcsolatos politikája
alapjául szolgáló dokumentumok:
Az Európa Parlament fogyatékosokkal kapcsolatos politikája alapjául szolgáló dokumentumok:
A jelnyelv fogalmát sokféleképp meghatározhatjuk. Külföldön több egyetem külön
felállított jelnyelvi tanszékein foglalkoznak a témával. Egy közismert
meghatározás: "A jelnyelv a legtöbb siket ember elsődleges nyelve A jelnyelv
lehetőséget ad arra, hogy a siket emberek ki tudják fejezni magukat és
fejleszteni tudják a lehetőségeiket (...). A jelnyelv a siket közösségben, a
siket emberek közötti kölcsönhatás által született és fejlődött ki. A
nyelvészeti tanulmányok szerint a jelnyelv megfelel a természetes nyelvre
vonatkozó összes követelményeknek." Általános az a képzet világszerte, hogy a
jelnyelv elsődlegesen nemzetközi jellegű: ennek mond ellent a Finn Jelnyelvi
Központ kutatási eredménye: "A jelnyelv nem nemzetközi nyelv. Minden országnak
van saját nemzeti nyelve. A különböző országok jelnyelvei szerkezetileg
hasonlítanak egymáshoz, de a jelnyelvi szókészletekben (lexikákban) akkora
különbségek vannak, hogy különböző jelnyelvekről beszélhetünk". Evvel arra
akarunk rámutatni, hogy ugyanolyan szerepet tölt be, mint bármilyen más,
beszélt nyelv, és ezért mint ilyen önálló nyelvnek minősül. Ebből tehát az
következik, mivel használata a legszorosabban összekapcsolódik a
hallássérültekkel, hogy így számukra a jelnyelv "anyanyelvi" szerepet tölt be.
Ebből meg az a következtetés vonható le, hogy a siketek és a súlyos fokú
nagyothallók nyelvi kisebbséget alkotnak, s számukra ezen az alapon
biztosítani kell a lehetőséget az ezen a nyelven való megszólalásra - a
hivatalos helyeken, például Finnországban, Svédországban, Szlovákiában erre a
hallássérült személyeknek már meg van a lehetőségük. Ez is mutatja azt, hogy
véleményünk e tekintetben megalapozott, s a hazai jogszabályalkotásnak
előbb-utóbb ez irányban meg kell tennie a pozitív lépéseket. Itt jegyezzük meg,
hogy az első lépés már megtörtént: a magyar jog egészen az 1993. évi LXXIX.
tv. A közoktatásról megjelenéséig főleg a "jelbeszéd" kifejezést használták,
az idézett tv. már a "jelnyelv" szót használja.
A magyar jogban a "jelnyelvi tolmács" kifejezéssel nem találkozunk, hanem a
"szakértő vagy fordító jeltolmács" kifejezéssel. Ez a
kifejezés véleményünk szerint mindenképpen helytelen, helyette inkább a
"jelnyelvi tolmács" kifejezés használata célszerűbb, természetesen azt könnyű
belátni, hogy 1983-ban a tudományos kutatási háttér hiányában ezt a kifejezését
nem ismerhették a jogalkotók.
Hazánkban 1983-ig nem volt hivatalos jelnyelvi tolmácsképzés, addig a siket
családból származó, tehát a jelnyelvet jól ismerő személyek "segítették ki" a
hallássérült embereket a hivatalos ügyeik intézésében, a hallássérültek
érdekképviseleti szervének ajánlása alapján. Szembetűnő volt számukra, hogy
több, 1983 előtt született jogszabály (pl.: az 1952. évi III. tv. a polgári
perrendtartásról; az 1957. évi IV. tv. az államigazgatási eljárás általános
szabályairól és különösen az 1973. évi I. tv. a büntetőeljárásról) előírja a
tolmács révételét, ennek ellenére magáról a tolmácsképzésről
nem gondoskodtak (!). Ez az abszurd helyzet - ha csak 1952 óta számoljuk -
több mint 40 éven keresztül fennállt, s könnyen elképzelhető, hogy ezen
időszak alatt történhettek jogsértések a szabályozás hiánya miatt. A
jogállamiság elve megköveteli, hogy ezt a hiányosságot minél hamarabb
kiküszöböljék.
Jelenleg is fennáll az ellentmondásos helyzet: az államigazgatásban, az
igazságszolgáltatásban, az önkormányzatoknál (pl.: polgári esküvőn) stb.
jogszabályokban írják elő a tolmács közreműködését, de annak pénzügyi
hátterének rendezéséről nem rendelkezik egyetlen jogszabály sem. Tehát ahhoz,
hogy a hallássérültek a számukra jogosultság szerint biztosított, a hatóság
részéről kötelezettségként előírt tolmács szolgálatát igénybe vehessék, több
esetben maguknak kell a felmerülő költségeket megtéríteniük. Ez pedig
véleményünk szerint már alkotmányellenes is lásd. A 29. oldalon a Magyar
Köztársaság Alkotmányából idézett paragrafusokat. A hallássérült emberek csak
akkor egyenértékűek a többi, nem fogyatékos emberekkel , ha hivatalos ügyeik
intézése közben nem szenvednek semmiféle hátrányt, sőt megkockáztatjuk:
megkülönböztetést - esetünkben kifejezetten a kommunikációban. Az
Alkotmánybíróság több határozatában is foglalkozott a diszkrimináció
tilalmával:
"Az Alkotmánybíróság 90/B/1990/9 számú határozatában (Magyar Közlöny 36. szám)
már értelmezte az Alkotmány 70/A § (1) bekezdésében megfogalmazott
megkülönböztetési tilalmat. Egyebek közt megállapította, hogy a
"diszkrimináció tilalma nem jelenti azt, hogy minden, még a végső soron
nagyobb társadalmi egyenlőtlenséget célzó megkülönböztetés is tilos A
megkülönböztetés tilalma arra vonatkozik, hogy a jognak mindenkit egyenlő
(egyenlő méltóságú személyként) kell kezelnie, azaz emberi méltóság alapján
nem eshet csorba, azonos tisztelettel és körültekintéssel, az egyéni
szempontok azonos mértékű figyelembevételével kell a jogosultságok és
kedvezmények elosztásának szempontjait meghatározni.
Az idézett határozatban az Alkotmánybíróság kifejtette az is, hogy az azonos
személyi méltóság jogából eseteként következhet olyan jog is, hogy a javakat
és esélyeket mindenki számára (mennyiségileg is) egyenlően osszák el. De ha
valamely - az Alkotmányba nem ütköző - társadalmi cél, vagy valamely
alkotmányos jog csak úgy érvényesíthető, hogy e szűkebb értelembe vett
egyenlőség nem valósítható meg, akkor az ilyen pozitív diszkriminációt nem
lehet alkotmányellenesnek minősíteni. A pozitív diszkrimináció korlátjának a
tágabb értelemben leírt, tehát egyenlő méltóságra vonatkozó megkülönböztetés
tilalma, illetve az Alkotmányban pozitívan megfogalmazott alapjogok tekintendők.
Bár a társadalmi egyenlőség mint cél, mint társadalmi érdek, megelőzhet egyéni
érdeket, de nem kerülhet az egyén alkotmányos jogai elé."
Az alkotmánybírósági határozatok fényében most már természetesebbnek tűnik a
jelnyelvi tolmácsszolgálat igénye, hiszen annak biztosítása éppen a lehetséges
diszkriminációt szüntetné meg. A társadalmi cél egy demokratikus jogállamban:
a jogegyenlőség; az a fogyatékosok számára többletjogok biztosításával érhető
el.
A Közös Sors Egyesület megalakulása óta, közel 3 éve fő céljának,
"A sérült és ép emberek közti kapcsolat minőségi megváltoztatásának"
megfelelően tevékenysége alapvető területének, feladatának tekinti a
felnövekvő nemzedékek attitűdjének, szemléletmódjának kitágítását, jó irányba
nyitását olyan korai időponttól kezdve, ahogy csak lehet az intolerancia, a
diszkrimináció minden formájának elkerülése, a másság elfogadása érdekében.
Ezért fontos a fiatalokkal, pedagógusokkal, ifjúsági szervezetekkel való
interaktív, folyamatos kapcsolattartás.
Ehhez a folyamathoz kapcsolódott egyesületünknek az a felmérő projektje,
melynek keretében megpróbáltunk föltérképezni hazánkban az integrációs iskolák
és más nevelési intézmények helyzetét. (Minket elsősorban kifejezetten az
integrálás érdekében létrehozott intézmények, kifejlesztett programok
érdekeltek, ám a gyakorlatban azt találtuk, hogy Magyarországon az integráció
többnyire esetleg és még így is elenyésző - egyik ellenpélda a korai óvodai
integrációs fejlesztőprogram, amely Rózsáné Czigány Enikő nevéhez fűződik).
Szemináriumunkat, melyet eredetileg pusztán egy-naposra terveztünk,
értelmezhetjük e felmérés záró, összefoglaló akkordjaként is.
Azonban meghatározóbb volt céljaink között az, hogy egy felkészült beszélgetés,
vitafórum és egy eredményes együttgondolkodás érdekében egy asztal mellé
ültethettünk már tavaly novemberben számos különböző sérüléscsoporthoz tartozó
érintett és hozzáértő fiatalt, elismert szakembert, a témában jártas civil
szervezet képviselőit valamint nem kifejezetten sérültekkel foglalkozó
pedagógusokat, más szakembereket, akik sokat segíthetnek az integrálásban a
"másik oldalról". Az ő jelenlétük sokszor felért egy tetemrehívással az
önmagukról alkotott és elfogadott sztereotípiák tekintetében.
(Jó példa ennek illusztrálására a Főváros egyik Munkaügyi Központja
vezetőnőjének elmesélt esete, melyből kiviláglott, hogy önmagában hiába az
épek részéről a jóindulat és egyenlő bánásmód, a sérültektől is elvárható a
valódi dolgozni akarás ). A résztvevők "tarkaságán" túl jó fogadtatásra
talált - ezt rögtöni spontán és utólagos pozitív visszajelzésekből
érzékelhettük - a szemináriumi forma, azaz a résztvevők aktív együttműködésre
késztetése és az adott téma többféle eszközzel történő fokozatos megközelítése
(szimulációs játék - amely különösen nagy sikert aratott -, vitafórum, egy
probléma kidolgozása).
Annak, hogy második szakasszal is folytatódhatott, több oka volt. Novemberben
számos meghívott nem tudott jelen lenni, így csonka maradt a kép az integrált
oktatásról. Az "álmaink iskolája" című programpontban közösen összegyűjtött
szakmai, technikai és anyagi alapkövetelmények többünk szerint megvalósítási
ütemtervet kívántak egy lehetőleg mindenki számára ideális plurális
iskola-modell kialakításához. Résztvevők és szervező-résztvevők egyaránt úgy
ítélték meg, hogy közös, örömteli eredményeinket meg kell osztanunk azokkal az
"erőkkel", melyeknek hatalmukban áll komoly lépéseket tenni terveink,
kívánalmaink, ötleteink megvalósítása, és közzététele, társadalmi elfogadtatása
érdekében (politikai szakemberek, újságírók). A Mobilitas Ifjúsági Szolgálat
és a Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány anyagi és helyadományozó segítségének
köszönhetően módunkban állt hivatalos meghívó csomagokat postázni, másfél
napra nyújtani "kerekasztalunkat", vidéki résztvevőkkel és külföldi
szakértőkkel bővíthettük körünket, kapcsolatépítő társasvacsorát
biztosíthattunk.
A már bevált meglévőkön túl növelhettük eszköztárunkat az előadás műfajával
illusztráló diavetítéssel egybekötve (Bécsből, Coventry-ből érkezett
vendégeink számoltak be ily módon otthoni tapasztalataikról, mely
referátumokat kérdések és kételyek özöne követett.)
A szekció-szeparáció ötletét nem követte kellő számú igény, így a tematikus
plenáris megbeszélés vált valóra. Eredetileg nem terveztük a felsőoktatás
elemzését a sérült-érdekérvényesítés szemszögéből, ám a Student Service
diákszövetség örvendetes jelenléte és az általános vélemény - mellyel én
személy szerint egyáltalán nem értek egyet -, hogy erre a korra tanulják meg
valóban, hogyan kell kiállni a jogaikért, szükségessé tette a téma napirendre
tűzését is.
Bár bizonyára hosszú ideig találnak még megvitatandó témát és közösen
megoldandó problémát a sérült emberekkel, emberekért munkálkodók, és még
sokáig kell várni az integráció maradéktalan és mindenkit maradéktalan
megelégedéssel eltöltő megvalósításra, úgy látjuk, hogy köszönhetően a
résztvevők magas számának, tudatos aktív, közreműködésének, a színvonalas
vitáknak és ismertetőknek, melyek közül több -- Litavecz Anna, Kósa Ádám,
Lovászi László, ... - írásában is megjelent, kellő mélységben sikerült
szemináriumunkon körüljárnunk az integráció kérdését, de legalább is felhívni
a figyelmet.
Milyen dőlésszögű legyen egy rámpa, hogy a kerekesszékes mozgássérült vagy a babakocsiban ülő gyermek feljusson rajta, de lefele jövet ne essen ki a "járművéből" ? Mi kell ahhoz, hogy orvosi rendelők, lakások építésekor eszébe jusson a szakembereknek, hogy a szokásnál tíz-húsz centiméterrel szélesebb ajtót tegyenek a mosdókhoz, fürdőszobákhoz? Hogy az üzletek, kulturális intézmények építésekor felvetődjön a tervezőknek, kivitelezőknek: a mozgásukban korlátozottaknak is szükségük van szellemi és mindennapi táplálékra.
A fenti kérdésekre a Hefele Menyhért Építőipari Szakközépiskola diákjai a következő tanév végére tudni fogják a választ.
Az iskolában tanuló asztalosok, kőművesek az országban elsőként itt szerzik meg azokat az ismereteket, amelyek alkalmazásával hazánkban több százezer ember akadálymentesen közlekedhetne. Ugyanis az United Way Vas Alapítvány két építész szakembere - Kiss Beatrix és Hajdú István - Szombathelyen kidolgozta a "Design for All, azaz a mindenki számára használható, akadálymentes épített környezetalakítás középszintű programját." A szakközépiskola vezetése pedig örömmel fogadta a program kidolgozók kezdeményezését, hogy a jövő építőipari szakmunkásai, építészmérnökei és építési vállalkozói a tananyag keretében megismerjék az akadálymentes közlekedés műszaki vonatkozásait, és ami még fontosabb: kialakítsák e szakmai ismeretek alkalmazásához szükséges szemléletet.
A szeptembertől induló akadálymentesítési program nyitányaként az elmúlt héten az iskola tornatermében öt kerekesszékes ült szemben három osztály diákjaival: beszélgettek. A Mozgássérült Emberek Önálló Egyesületének tagjai saját életükről meséltek. Arról miként volt egyikük második emeleti lakásba két évig bezárva, mert balesete miatt tolókocsiba kényszerült. Arról miként mennek el mellettük segítség nélkül az emberek, mert nem merik megszólítani őket, s ha le is segítik őket egy járdapadkán, félő, hogy összecsuklik a székük, vagy ők esnek ki belőle, mert olyan gyorsan és félszegen nyúlnak hozzájuk. Az iskolákat rendszeresen látogató kerekesszékes-emberekről az itt lévő diákok megtudhatták, hogy ugyanúgy járnak dolgozni, szórakozni, kirándulni. Érzéseik, igényeik, vágyaik ugyanolyanok: ők is lesznek szerelmesek és alapítanak családot.
Tudatosítani akarták, ne sajnálatra méltó, önállóságra képtelen lényekként nézzenek rájuk, hanem ugyanolyan emberekként , akik egy akadálymentesített környezetben hasonló módon képesek élni. Hogy a jelenlévők között e szemléletalakítás milyen sikerrel indult, mutatja: a jelenlévő fiúk kicsengetés után is figyelmesen hallgattak, és maguk is kipróbálták, milyen kerekesszékkel közlekedni.
Szeptembertől aztán a városba is kimerészkednek a tolókocsival, hogy saját bőrükön tapasztalják meg az akadálymentesítés lényegét. A program keretében többek közt videót látnak majd a magyar paraolimpikonokról, és a nyugat-európai viszonyokról. Így megtudják azt is, míg Nyugat-Európában az intézmények 99 százalékába akadálymentesen jutnak be mozgáskorlátozottak, addig Magyarországon ez csak a közintézmények négy-öt százalékában lehetséges. Az új építési törvény szerint 2005-re, illetve 2010-re hazánkban is meg kell teremteni ehhez a feltételeket. Ennek megvalósulásához pedig az első lépés a megfelelő szakemberek képzése.
Örömmel adjuk hírül, hogy a Handicap Alapítvány beindította személyszállító szolgálatát. E szolgáltatással elsősorban szociális otthonokban elő, mozgásukban korlátozott társainkon szeretnénk segíteni, remélve, hogy így önállóbban tervezhetik életüket.
Erőnkhöz mértan természetesen szívesen segítjük otthonok közös rendezvényeinek lebonyolításában és saját otthonaikban élő mozgásukban gátolt embertársainkat.
Szolgáltatásunkat Budapest és a Főváros vonzáskörzetében vezettük be. Nyolc személyes mikrobuszunk kerekesszékesek biztonságos utazására átalakított.
Szolgáltatásunkkal kapcsolatos kérdéseiket, illetve e szolgálat igénylésének feltételeiről bővebbet az alábbi telefonszámon kaphatnak: (1) 268-97-19.
Kérjük, hogy szolgáltatásunk igénybevételét a tervezett időpont előtt legalább egy héttel szíveskedjenek jelezni.
Remélve, hogy szolgáltatásunk sokak számára segítséget jelent, örömmel állunk megkeresőink rendelkezésére.
Liling Tamás
Handicap Alapítvány
szállítási szolgálatának vezetõje
Szeretnénk a LáncSzem munkatársainak számát bővíteni. Ezért keressük azokat a nyíltszemű, nyíltszívű, jó fellépésű olvasóinkat, akik szívesen lennének lapunk helyi önkéntes "tudósítói".
Olyanok jelentkezését várjuk, akik közösségük bizalmát is élvezve, sorstársaiknak, lakóközösségüknek szószolói, ügyeik, gondjaik képviselői, tolmácsolói. Akik vállalják, hogy mások ügyéért is szívesen fáradoznak, utánajárnak, érdeklődnek, szót emelnek. Várjuk azoknak a dolgozóknak is a jelentkezését, akik szívesen bekapcsolódnának e "tudósítói" munkába. Alkalmi, vagy rendszeres híradással, beszámolóval, riporttal tájékoztatnánk olvasóinkat szűkebb "hazájuk" életéről.
Akik szívesen részt vennének ilyen "tudósító"-i munkában, azok számára egy "szakmai" tréninget szeretnénk szervezni, melynek keretében a LáncSzem munkatársai megismerkedhetnének egymással, és egy kis gyakorlatot szereznének e tudósítói munka végzéséhez.
Leendő segítőtársaink számára (a szükséges speciális elhelyezés és ellátás biztosítása mellett) 3 napos, bentlakásos tréninget szeretnénk szervezni, melyen egymást megismerésén túl, néhány praktikus gyakorlati tanács és némi kiegészítő ismeret nyújtásával segítenénk Önöket erre az új szerepkörre. Itt példákon keresztül kaphatnak segítséget ahhoz, hogyan kell ügyeiket képviselniük, hogyan kell a különféle dolgoknak utánajárniuk, hogy lehet a nyilvánosság előtt megjelentetni otthonaik életét. Szakmai látogatást tennénk egy "civilek", azaz önkéntesek által működtetett közösségi rádióban.
Reményeink szerint e néhány mozgalmas, programokkal teli nap után, mindenkinek jutna elegendő "muníció" az új feladatához, melynek végzéséhez igazolványt kapnának.
E pár nap lehetőséget biztosít arra is, hogy az ország különböző otthonaiból érkező lakók és dolgozók személyesen is megismerkedhessenek egymással, és e személyes kapcsolatokra építve a LáncSzem körül kibontakozhasson az otthonlakókért serénykedők országos hálózata.
Várjuk leendő munkatársaink, "tudósítóink", barátaink jelentkezését !
Írásos jelentkezésükben kérjük röviden írjanak magukról, eddigi életükről, tevékenységeikről, vágyaikról, reményeikről, elképzeléseikről.
A borítékra ne feledjék ráírni: "Tudósító kerestetik"
Cím: LáncSzem, 1075 Budapest, Király u. 21.
Tel: 268-9719
"Az egyenlő jogok
alapelve magában
foglalja, hogy minden
egyes egyén
szükségletei egyenlő
fontosságúak."
"Közös Erővel" Fogyatékosok és Társaik Sportegyesületé-t 1997. december 18-án fogyatékkal és nem fogyatékkal élő emberek közösen hozták létre. Az Egyesület célja elősegíteni a fogyatékossággal élő emberek teljes jogú társadalmi tagságának megvalósulását. Mindehhez nem csupán a foglalkoztatás, az oktatás, az egészségügy és a szociális szolgáltatások területén kell a fogyatékos emberek egyenlő esélyeit garantálni, hanem a szabadidő eltöltésében, a sportban és a rekreációban is.
Tudjuk, hogy ma Magyarországon nagyon kevesen sportolnak, általában a sportot luxusnak tekintik, nem tartják fontosnak. A sport nem csupán szabadidős tevékenység, hanem fontos szerepet játszik az egészség megőrzésében, az egészségügyi prevencióban. A fogyatékos emberek maguk sincsenek tisztában azzal, mit lehet adott fogyatékosság mellett tenni, hogy milyen sportolási lehetőségeik nyílnának, milyen feltételeket kellene a mindennapi sportoláshoz megteremteni.
E célok érdekében a sportegyesület keretet biztosít ahhoz, hogy a fogyatékos és nem-fogyatékos emberek rendszeresen, szervezett keretek között együtt folytassanak szabadidős sporttevékenységet. A közös sportolás, az ehhez kapcsolódó szélesebb körű együttműködés elősegítheti és bizonyíthatja, hogy közös erővel, a mindennapok világában megszüntethetők a fogyatékos és nem-fogyatékos embereket elválasztó határok.
A sportegyesület rendszeres testedzési lehetőségek szervezésével (kerékpározás, síelés, úszás stb.) segíti hozzá tagjait egészségi állapotuk javításához, fizikai képességeik fejlesztéséhez és munkaképességük megőrzéséhez, helyreállításához. A sportegyesület fel kíván lépni annak érdekében, hogy a pihenésre és sportolásra szolgáló helyek hozzáférhetőek legyenek a fogyatékossággal élők számára is.
Az egyesület határozott törekvése a szemléletformálás, a közvélekedés megváltoztatása. A közös sportolási lehetőségek biztosításával a sportegyesület oldani szándékozik a fogyatékos emberek leszigeteltségét, a társadalom, a közvélemény ezzel kapcsolatos idegenkedését. A fogyatékos emberek sportolási lehetőségeiről széleskörű tájékoztatást kívánunk nyújtani az írott és az elektronikus média eszközeivel, filmek készítésével a fogyatékos embereknek és minden érdeklődőnek.
A fent idézett mottó az ENSZ (Standard Rules 1993.) egyik legfontosabb megfogalmazása. Az, hogy a fogyatékos embereknek egészségügyi szolgáltatásra, rehabilitációs szolgáltatásokra van szüksége ma már elfogadott, ha nem is minden esetben biztosított számukra. De, hogy sportolni is lehet, sőt ez is része a mindennapi szükségleteknek, sok esetben furcsának, különcségnek hat. Természetesen az első időkben mosolyogva fogadják az ilyen furcsaságokat az emberek, sok esetben az érintettek is. Mi úgy gondoljuk a sportolás elterjesztése, feltételeinek megteremtése csak úgy lehetséges, ha a mindennapok részévé tesszük, ha bebizonyosodik, hogy fogyatékos emberként is lehet sportolni, lehet örülni, lehet sikereket elérni, lehet a többi emberrel együtt lenni, nem csak arra rendszeresített zárt környezetben.
Azt régóta tudjuk, hogy kisebb sérültséggel rendelkező társaink kitűnően tudnak sportolni, kerékpározni Magyarországon kb. 8-10 fogyatékos ember kerékpározik rendszeresen. Azt szerettük volna kideríteni, felkutatni, hogy komolyabb sérülések esetén lehet-e kerékpározni. Nos ez sem lehetetlen, léteznek olyan eszközök, amelyek lehetővé teszik.
Az Esélyegyenlőségi Napon a MEOSZ Ifjúsági tagozata biztosított lehetőséget arra, hogy kerékpáros programot szervezzünk. A Mozgásjavító Általános Iskola tricikliket, a Szegedi Mozgássérültek Alternatív Egyesülete két speciális kézzel hajtható kerékpárt (handcycle) adott ehhez. Az Esélyegyenlőségi napon és az óta két alkalommal sokan megismerkedhettek a kerékpározás lehetőségével, megérezhették milyen örömöt jelent a féktelen száguldás két keréken, három keréken.
A "Közös Erővel" Fogyatékosok és Társaik Sportegyesülete minden hónapban sport napot rendez, különféle sportágakban. Július hónapban evezős-napot a nyár végén pedig egy, egy hetes intenzív sportolást lehetővé tevő tábort szervezünk. Részt veszünk találkozókon, ha hívnak bennünket és kerékpározási lehetőséget, bemutatót, kisebb versenyeket rendezünk. Ősszel lehet, hogy egy-két amatőr kerékpáros versenyre is eljutunk.
Vannak még ezen kívül is "őrült" ötleteink. Ha sikerül pályázatokon pénzhez és megfelelő eszközökhöz jutni, sikerül más szervezetekkel összefogva megszervezni, akkor síelni is fogunk.
Az egyesület elérhető a MEOSZ-ban, annak Ifjúsági tagozatán, Ledács Mónit, vagy Barna Gábort kell keresni.
Akcióinkról, rendezvényeinkről a jövőben igyekszünk hírt adni.
Kogon Mihály
KEFET SE elnöke
"Magamat kigúnyolom ha kell, de ha más mondja, nem tűröm el!"
Szatirikus oldalak nem (csak) ép nép kacagtatására
Cyrano követőket keres!
Kedves humort kedvelők, netán vicceket gyártók!
Mindannyian tudjuk, hogy milyen nagy lehetőség lakozik egy-egy jókor elmondott találó viccben. Egy szellemes karikatúra még komoly, mondhatni tragikus helyzetek elviselését is megkönnyítheti. Hát még akkor, ha ez öniróniával, emberi melegséggel párosul. Könnyíthet a szenvedőnek a hozzá közeledőknek egyaránt. A nevetés gyógyít - tartja a néphit. A nevetés közelebb hoz embereket egymáshoz.
Miért ne próbálnánk ki mi is?
Várjuk azokat a karikatúrákat, rövid csattanós történeteket, vicceket, anekdotákat, amelyek a humor lehetőségével élve újabb kapcsolatot képesek nyitni a sérült emberek felé. Hisszük, hogy a humor, a nevetés, az önirónia, ha kell öngúny, olyan új lehetőséget nyithat a sérült emberek társadalmi elfogadtatásában, amit más úton sokkal nehezebb, talán nem is lehet elérni.
Te mit gondolsz erről? Tegyünk próbát!
Gyűjtsük és adjuk közre a LáncSzem Cyrano oldalain azokat a vicces történeteket, vicceket, karikatúrákat, melyekben a sérült emberek mutatják be magukat, cyranoi módon.
Csatlakozz ehhez az új kapcsolatépítéshez.
Akár most, ide is írhatod, rajzolhatod ami eszedbe jut. Keress meg itt, vagy otthon:
Liling Tamás
1145 Budapest, Bácskai u. 25.
Tel./Fax: 06 1 268-9719
e-mail: handicap@c3. hu
Három héttel ezelőtt meghívásunkra ellátogatott hozzánk Kósáné Kovács Magda, az MSZP elnökhelyettese. Két órán keresztül beszélgettünk minden, bennünket érintő problémáról (foglalkoztatás, tudatformálás, a mozgássérültek lakáshelyzete, az akadálymentesség fontossága, az esélyegyenlőségi törvény "esélyei", a távmunkával kapcsolatos vélemények, mely szakmákat ajánlanánk a sérült embereknek, a jótékonysági koncertről számoltunk be, elmondtuk eredményeinket és további terveinket, stb.). Kértük, hogy támogassa a munkánkat, hogy létrehozhassanak akadálymentes munkahelyeket a sérültek integrált foglalkoztatása érdekében.
A beszélgetés során említettük, hogy tolókocsis tagjaink szállításához milyen nagy szükség lenne egy buszra.
Pár nappal ezelőtt telefonált Kósáné titkárnője, hogy valószínűleg Széles Gábor, az Ikarusz vezérigazgatója segítségével elintézi nekünk a buszt. Ez ügyben további tárgyalások szükségesek.
A II. kerületi önkormányzathoz írt levelünkre - amelyben pénzt kértünk rá- kedvező válasz érkezett, átalakítják, rámpásítják a Marcibányi téri Művelődés Háza oldalsó lépcsőit. Így majd kerekesszékkel is be lehet menni a színházterembe.
Ugyancsak a II. kerületi önkormányzattól kaptunk 300 ezer Ft-ot faxkészülékre és számítógépre.
Katona Tamás I. kerületi polgármester úr április 28-án keres fel bennünket, hogy a hatáskörébe tartozó városrész közterületeinek akadálymentesítéséről egyeztessük álláspontjainkat.
Nála is, mint minden polgármesternél, azt akarjuk elérni, hogy mielőbb kezdjék meg és mielőbb valósítsák meg az akadálymentes környezet kialakítását.
Szekeres Pál kerekesszékes képviselőjelölt (MDF) látogatását várjuk, hogy megvitassuk a Demokrata Fórum véleményét és terveit a sérült embereket illetően.
Megnyertünk egy Soros pályázatot az ÖNÉ kiadványra és az önrendelkezésen alapuló önálló élet eszméjének vidéki terjesztésére, és önálló élet csoportok hálózatának kiépítésére.
Ceaser Gáborné: felhívja a figyelmet a DPI által 1998. 05.05-re meghirdetett esélyegyenlőségi napra.
Jelli Magdolna: elmondja, hogy az ÖNÉ ebből az alkalomból április 23-án előadás tart a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kar tanárainak és diákjainak az akadálymentes épített környezet tudatformáló fontosságáról. Továbbá levélben kérjük Magyarország valamennyi miniszterét és Budapest összes polgármesterét, hogy a saját területükön minél előbb kezdjék meg az akadálymentes környezet megvalósítását, hivatkozva az esélyegyenlőségi törvényben foglaltakra. Ezeket a leveleket az építészeknél tartott előadás után az elnök és két vezetőségi tag személyesen viszi el a minisztereknek. A polgármestereket a tagok keresik fel személyesen, és adják át nekik a leveleket.
A tagok felosztották maguk között a kerületeket, hogy ki melyik polgármestert keresi fel.
Dóra Krisztina és Jelli Magdolna: vállalta a médiakapcsolatok megszervezését, és a miniszterek titkárnőivel az időpont egyeztetést.
Hegedűs Lajos: kérte az ÖNÉ tagjait, hogy legyenek a MEOSZ segítségére a május 2-i kamaraerdei rendezvény meghívóinak szétosztásában, amihez egy szál virágot mellékelnek.
Hegyes Judit: vállalta néhány társával együtt a Moszkva téren ezt a feladatot.
Jelli Magdolna: dicséretben részesíti és köszönetet mond Kató Gyöngyinek a MÁV REHAB FÓRUM-on elmondott, a Révész tevékenységről tartott előadásáért, amely olyan jól sikerült, hogy 3. helyezést ért el ott, ahol a többi előadást főleg orvosok tartották.
Pusztafi László: sajnálattal számolt be, hogy a MÁV Jávor utcai rehabilitációs osztályát át akarják helyezni a Podmaniczky utcába, ami egyértelműen a végét jelenti az ott tapasztalható jó légkörnek.
A tagság elhatározta, hogy ez ellen levélben tiltakozik a MÁV Kórház főigazgatójánál.
A MEOSZ nevében hasonló tartalmú tiltakozó levelet írnak.
A MOL töltőállomásoknál kitették a jelzést, mely szerint dudálásra a benzinkutasok kimennek és kiszolgálják a mozgássérült autósokat.
Április első hetében az egyesület Révész szolgálatát felkereste az OORI főigazgatója, dr. Kullmann Lajos, és meghallgatta a révész munkatársak véleményét a pavilonokban tapasztaltakról; milyen a hangulat, miben nyújtanak konkrét segítséget a Révészek. A professzor úr elégedett a munkánkkal és arra biztatott bennünket, hogy írjunk tanulmányt az eddigiekről, amit majd megjelentetnek a hazai és külföldi szaklapokban.
Delegáltuk három tagunkat a kontakt-tánc csoportba.
A Székesfehérvári Rehabilitációs Modellközpont munkakipróbáló és pályaorientációs laboratóriuma 1996-ban kezdte meg működését.
A hallgató-jelöltek a megyei munkaügyi központok rehabilitációs csoportjainak közreműködésével juttatják el hozzánk jelentkezésüket. A megváltozott munkaképességű emberek képzésbe kerülésének feltétele a köznapi életben és tevékenységekben való önellátás, orvosi alkalmasság, valamint eredményes munkakipróbálás.
A jelölt több napos munkapróbán vesz részt, melynek eredményeként tisztázódik, hogy milyen képzési vagy egyéb lehetőségeket tudunk számára ajánlani. Eddig három szakmai irány speciális érdeklődési és képesség-felmérési programcsomagját fejlesztettük ki.
Ezek:
A munkakipróbálás során a hallgatók foglalkozás- egészségügyi orvosi vizsgálaton vesznek részt, teszteket oldanak meg, pszichológussal beszélgetnek. Különféle feladatcsomagokkal egészül ki a program attól függően, hogy milyen tervei vannak. A program része egy önismereti teszteket, feladatokat tartalmazó egység, melyből a hallgató maga is megismerheti, hogy tervei, adottságai, lehetőségei, iskolai végzettsége milyen irányú képzést tesz lehetővé számára. A munkakipróbálás során számítógépes feladatokkal, és pszichológiai vizsgálóműszerekkel is dolgozunk.
A program végén értékeljük a teljesítményt, megbeszéljük a lehetőségeket, a további teendőket.
A tanfolyam elvégzése után a hallgató képes lesz felhasználói szinten kezelni az operációs rendszert, szövegszerkesztő, táblázatkezelő, és adatbázis-kezelő programot, megismerkedik a prezentáció és grafika készítés alapjaival, és elsajátítja a számítógép használatával kapcsolatos alapfogalmakat. Ismereteket szerez a lokális számítógép-hálózatokról, illetve az Internetről. Mindezek lehetővé teszik, hogy a számítógéppel elvégezhető leggyakrabban előforduló feladatokat önállóan megoldja.
A képzésben való részvételhez feltétel az alapfokú iskolai végzettség, a betöltött 16. életév, és egészségügyi alkalmasság.
Megszerezhető képesítés: Számítógép-kezelő szakképesítő bizonyítvány OKJ szám: 33 4641 01
Európai Számítógép-használói Jogosítvány (ECDL) is szerezhető az előírt feltételek teljesítésével.
A számítógép-kezelő tanfolyam leírásban szereplő témákban mélyebb, és részletesebb ismereteket nyújt. A megszerzett tudás birtokában a hallgató képes lesz a szoftverüzemeltetői feladatok szakszerű elvégzésére, a számítástechnikai rendszer- mint hardver- üzemeltetési feladatának ellátására, illetve irodai és ügyviteli munkában alkalmazott szoftverek biztonságos, gyakorlott üzemeltetésére. A képzés angol nyelv tanulásával párosul, amely biztosítja, hogy a hallgató a számítástechnikában előforduló idegen nyelvű újdonságokat, és szoftvereket tanulmányozni tudja, illetve lehetővé teszi, hogy olyan munkahelyen helyezkedjen el, ahol a társalgási angol nyelvtudás elengedhetetlen feltétel.
Megszerezhető képesítés: Számítástechnikai szoftverüzemeltető bizonyítvány OKJ szám: 52 4641 03
Európai Számítógép-használói Jogosítvány (ECDL) is szerezhető az előírt feltételek teljesítésével.
Az ECDL olyan bizonyítvány, amely Európában egységes standardok alapján igazolja tulajdonosának számítógép-használói ismereteit. A munkáltatók óriási érdeklődést mutatnak a bizonyítvány, és a vizsgarendszer iránt, hiszen megkönnyíti számukra a leendő munkatársak tudásszintjének megítélését, illetve az elvárt szakértelem pontos meghatározását. A jelentkező ECDL vizsgakártyát kap, amelyen feltüntetik azt a hét modult, amelyből vizsgáznia kell. A vizsgákat tetszőleges sorrendben, legfeljebb 3 év alatt kell letenni. A vizsgafeladatokat az európai ECDL alapítvány által kidolgozott vizsgaadatbázisból választják ki, az első modul kivételével gyakorlati ismereteket mér fel.
A vizsga a következő modulokból áll: az információ-technológiai alapjai, operációs rendszerek és fájlkezelés, szövegszerkesztés, táblázatkezelés, adatbázis-kezelés, prezentáció és grafika, információs hálózati szolgáltatások.
A hét vizsga sikeres letétele után a jelentkező megkapja az Európai Számítógép-használói Jogosítványt (ECDL). A vizsgákon való részvétel nincs a tanfolyam elvégzéséhez kötve, megfelelő tudás birtokában bárki jelentkezhet.
:
Olyan komplex ismeretekkel, gyakorlati készségekkel rendelkező magasan kvalifikált szakemberek képzése, akik alkalmasak a kis- és középvállalkozások valamennyi középszintű gazdasági ügyintézői, ügyviteli, pénzügyi- számviteli, bel- és külkereskedelmi feladatainak ellátására.
A tanfolyam elvégzése után a hallgató alkalmas lesz a személyi számítógépek kezelésére hibátlan szövegbevitelre, dokumentumok formázására, nyomtatására, táblázatok készítésére, telefonos kommunikációra, protokolláris feladatok ellátására, irodatechnikai eszközök alkalmazására, munkaügyi, bérelszámolási, bérfizetési, készlet- és raktár-gazdálkodási, értékesítési feladatok ellátására, piackutatási tevékenységek elvégzésére, ajánlatok feldolgozására és megrendelések lebonyolítására, külkereskedelmi feladatok elvégzésére, számviteli feladatok ellátására, főkönyvi kivonat készítésére, gazdasági műveletek könyvelésére, eredmény kimutatás kitöltésére, jogi információk gyűjtésére, jogszabályok változásainak követésére.
Képzésben való részvételhez feltétel a középfokú iskolai végzettség, betöltött 18. életév.
A képzés gyakorlatorientált, az elsajátított ismeretek gyakorlati szintű alkalmazására speciális módszer, a gyakorlócég áll rendelkezésre, mely valós gazdasági folyamatok szimulálásán alapul. A képzés része egyhónapos szakmai gyakorlat, melyet a hallgató lakhelyén, vagy ahhoz közeli gyakorlati helyen tölt.
Megszerezhető képesítés: európai üzleti asszisztens bizonyítvány OKJ szám: 52 343 501.
:
A hallgató ismerje meg a vállalkozások számviteli beszámoló készítési szabályait, az adózási és egyéb pénzügyi, finanszírozási feladatainak ellátásához szükséges ismereteket. A képzést követően biztonsággal tudja kezelni a számítógépet, képes les a könyvviteli és pénzügyi programcsomagokkal dolgozni.
A tanfolyam elvégzése után a hallgató alkalmas lesz egyszeres és kettős könyvvitelt vezető vállalkozások számviteli és pénzügyi feladatainak irányítással történő ellátásra, a pénzügyi és gazdasági folyamatokhoz kapcsolódó analitikus nyilvántartás vezetésére, bizonylatok elkészítésére, ellenőrzésére, a könyvelési feladatok ellátására, adózási és az ehhez kapcsolódó nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, pénzügyi, pénztárosi feladatok elvégzésére, kalkuláció készítésére, számítástechnikai programcsomag alkalmazására számviteli, pénzügyi munka során. A képzés gyakorlatorientált, rugalmas, moduláris rendszerű.
A képzésben való részvételhez feltétel a középiskola végzettség és a betöltött 18. életév.
Megszerezhető képesítés: pénzügyi ügyintéző bizonyítvány
OKJ szám: 52 343 201.
:
Megváltozott munkaképességű emberek számára korszerű elektronikai, mechanikai ismeretek nyújtása munkájuk ellátásához, a munkahelyen használható ismeret, és készségrendszer megalapozása és kifejlesztése. Az állandóan növekvő követelményeknek való megfelelésre, munkaszeretetre, fegyelmezett, szakszerű munkavégzésre, felelősségvállalásra készíti fel a résztvevőket.
A tanfolyam elvégzése után olyan gyártó, szerelő munkakörök tölthetők be, ahol összetett ismeretek szükségesek. A végzett hallgatók rendelkeznek elektronikai, mechanikai, fémipari ismeretekkel. Képesek ellenőrző méréseket, paraméter beállításokat elektromos beszabályozásokat végezni, mechanikus-elektronikus berendezések egységeiben hiba okokat feltárni, a hibás alkatrészeket, részegységeket kicserélni.
A képzésben való részvételhez feltétel az alapfokú iskolai végzettség, foglalkozás-egészségügyi, orvosi alkalmasság, a betöltött 16. életév. Előnyt jelent a műszaki érdeklődés, de szakmai előképzettség nem feltétel. A képzés gyakorlatorientált, rugalmas, moduláris rendszerű. A tananyag elsajátítása kis létszámú csoportokban, jól felszerelt műhelyekben történik. A képzés része egy három hónapos üzemi gyakorlat, melyet a hallgató lakhelyén, vagy ahhoz közeli gyakorlati helyen tölt.
Megszerezhető képesítés: elektronikai készülékszerelő SZRMKK bizonyítvány.
:
A tanfolyam elvégzése után a hallgató képes les a háztartásokban leggyakrabban előforduló háztartási kisgépek hibáinak megkeresésére, a hibák kijavítására, a gépek karbantartására, üzembe helyezésére és biztonságtechnikai ellenőrzésére.
Megismeri az elektronika alapelveit a mechanikai, fémipari alapfogásokat. A képzés során vállalkozói ismeretekre is szer tesznek hallgatóink. A képzés a központ speciális műhelyében történik, ahol mód van a hibakeresés begyakorlására, szerelések elvégzésére mérések és forrasztások gyakorlására.
A képzési anyag elsajátítása, begyakorlása kis létszámú csoportokban történik, igazodva a hallgatok munkaképesség-csökkenéséhez.
A képzésbe kerülés feltétele az általános iskola végzettség, a betöltött 16. életév, és egészségügyi alkalmasság.
Megszerezhető képesítés: Háztartási kisgépjavító SZRMKK bizonyítvány
:
A hallgató az automatizált gyártórendszerek üzemeltetéséhez, karbantartásához szükséges korszerű műszaki és biztonságtechnikai ismereteket megszerezze és készség szinten alkalmazni tudja későbbi munkahelyén.
A képzés átfogó jellegű, a résztvevőknek alapos ismereteket biztosít a korszerű közép- és nagyüzemekben való elhelyezkedés megkönnyítésére. A hallgató elsajátítja a rendszerek karbantartását, a leggyakoribb hibák felkutatását és biztonságos elhárítását. Ismereteket szerez elektrotechnikából és elektronikából, számítástechnikából. Megismerkedik a vezérlés és szabályozástechnikával, a pneumatikus és hidraulikus rendszerekkel. Járatos les a PCL programozásban, korszerű ismeretekkel rendelkezik a modern biztonságtechnika területén.
A képzésbe való bekerülés feltétele középiskolai érettségi bizonyítvány, betöltött 18. Életév, szakmai előképzettség valamint egészségügyi alkalmasság.
Megszerezhető képesítések:
Automata gyártórendszerek üzemeltetője, karbantartója SZRMKK bizonyítvány.
Székesfehérvári Regionális
Munkaerő-fejlesztő és Képző
Központ
8002 Székesfehérvár, Seregélyesi út 123.
Postafiók 8.Tel: 22/310-308/138
Fax: 22/317-176
E-mail: bfap@szrmkk.hu