Körösényi András
Politikai kultúra Magyarországon
1. Mi a politikai kultúra?
A
politikai kultúra a politika szubjektív oldala. Mint sok más fogalom, többféleképpen
is megközelíthető. Az egyik megközelítés szerint a politikai kultúra a
politikai közösség kollektív kulturális, magatartásbeli és viselkedési mintáit,
problémamegoldással és konfliktuskezeléssel kapcsolatos kollektív megoldási
módjait jelenti (Bibó 1986–1990; Dahl 1971; Kende 1994). Politikai észjárásunk,
mentalitásunk”...soha nem a közvetlen tapasztalat, vagy valamely megszerzett
tudás közvetlen függvénye, hanem tapasztalatok közös értelmezésének egymásra
rakódó, nemzedékek által hagyományozódó folyamata. Az eközben fellelhető
észjárások, attitűdök igen makacs képződmények, s az ezekkel kapcsolatos
ismeretek, értékek, érzelmek, szimbólumok együttesét szokás politikai kultúrának
nevezni.” (Gombár 1989, 62.)
A
politikai kultúra egy másik megközelítés szerint nem a politikai közösség kollektív
élményeit, hanem – s ezt teszik a modern survey-módszer alkalmazói – az egyének
politikával, politikai rendszerrel, politikai közösséggel kapcsolatos attitűd-együttesét,
beállítottságát, érték- és normarendjét, preferenciáit, információit és készségeit
jelenti. Ilyen módon egy politikai közösséget mindig az jellemez, hogy a különböző
politikai értékek, normák, attitűdök miként oszlanak meg tagjai között.
A nemzetközi politikatudományi irodalomban mégsem teljesen tisztázott kérdés,
hogy a survey-módszer „véleménykutatás” jellegű alkalmazása menynyiben
alkalmas a politikai kultúra kutatására.
A
politikai kultúra részének tekinthetjük továbbá – és ez jobban illeszkedik az
első, mint a második megközelítéshez – a politikai közérzületet, a politikai
viselkedésmódokat és viselkedési stílust, valamint a politikai szimbólumokat
is. Ugyanígy, a politikai és társadalmi elitek, illetve a nagyobb társadalmi
csoportok politikai gondolkodása, politikai tudatformái is a politikai kultúrához
tartoznak.
1.1. Miként formálódik
a politikai kultúra?
A
politikai kultúra formálódásában kollektív szinten a történelmi tradíciók, a
politikai közösséget ért kollektív élmények – Magyarország esetében pl. Trianon,
a második világháború vagy az 1956-os forradalom – játszanak hosszú távon is
maradandó szerepet. Az egyén szintjén a politikai beállítottság formálódásában
a politikai szocializáció különböző intézményei, a család, a kortárs-csoport
és más primer közösségek, az iskola, a munkahely és a politikai egyesületek,
pártok szerepe meghatározó. Magyarországon, a kommunista rendszerbe integráltak
kivételével (párttagok, munkásőrök stb.) az intézményekkel szemben nagyobb
volt a család és a kortárs-csoportok szerepe a politikai szocializációban.
A
tradíciók és a kollektív élmények dimenziójában a magyarországi örökség talán
úgy jellemezhető röviden, hogy az állam szerepe a gazdasági-társadalmi
modernizációban – miként az európai kontinens nagy részén – nagy, de a politikai
integráció alacsony foka miatt az állammal kapcsolatos attitűdök ambivalensek;
egyszerre jellemzi őket a várakozások magas foka és a bizalom alacsony
szintje. A társadalmi atomizálódás és a politikai neutralizálódás következménye
az alacsony politikai integráltság. A politikai tömegmobilizáció alacsony fokú
volt. A rendszerstabilitás inkább az adminisztratív kontroll és a tömeglojalitás
s kevésbé a legitimáció eredménye, még akkor is, ha a nemzeti legitimációs elv
szerepe a két háború között jelentős volt. A politikai integráció problémája
öszszefügg a társadalmi integráció kérdésével is.
2. Az örökség
Ha a politikai kultúrát a politikai közösség kollektív történeti élményei, valamint az intézmények mindennapi működési módja – mint hosszú távon ható tényezők – formálják, akkor fel kell tennünk a kérdést, hogy milyen örökséggel rendelkeznek a magyarok az 1990-es években, amikor már demokratikus kormányzati rendszer működik. Az előző fejezetben szóltunk a magyar politikai – elsősorban intézményi – tradíciókról, valamint a politikai integráció problémáiról. A következőkben ehhez kapcsolódva, de most már szűkebben, a politikai mentalitásokra, politikai kultúrára koncentrálunk. Először a demokratikus rendszerváltást megelőző közel fél évszázadot, a kommunizmus örökségét vesszük számba; azokét az évtizedeket, amelyek az 1990-es évek népességének életét meghatározták. Utána a kommunizmust megelőző egy-másfél évszázad örökségét tekintjük át.
2.1. A kommunizmus öröksége
A
kommunista rendszer Magyarországon totalitárius diktatúraként jött létre: nem
pusztán a politikai hatalmat monopolizálta, hanem szétzúzta a társadalmi autonómia
szinte valamennyi intézményét: az egyesületeket, érdekképviseleti szervezeteket,
ifjúsági és vallásos-hitbuzgalmi szervezeteket, államosította az egyházi iskolákat,
a magángazdaság és a polgári szövetkezés intézményeit, s a gazdaság magántulajdonra
épülő szervezeteit. Minden, még fennmaradó szervezet és a közélet egésze
a kommunista párt és az állam szigorú politikai-ideológiai ellenőrzése
alá került. Az emberek, akik nem hittek a kommunista eszmékben,
vagy nem kívántak megalkuvásból, karrierizmusból a kommunista pártba, és/vagy
annak szatellita szervezeteibe belépni – bár azok száma sem volt kevés, akik
azt megtették, visszahúzódtak a magánélet sáncai mögé. A család maradt szinte
az egyetlen közösség, amely többé-kevésbé autonóm maradt.1
A közösségek szétestek, a társadalom individualizálódott és atomizálódott. A
hatvanas évek végétől létrejövő féllegális-megtűrt „második gazdaság”
munkaszervezete is elsősorban a családra épült. A közélet sokak szemében
gyanússá vált, a közéleti karrierhez pedig sokáig a megalkuvást társították.
A magánélet, a család politikamentes szféra maradt. A politikai azonosságtudat
intézményeinek a szétzúzása utáni évtizedekben fokozatosan maga az azonosságtudat
is veszített erejéből, vagy egyenesen elhalt. Magyarországon az 1970–80-as
évek fordulójára Európa egyik legindividualizáltabb társadalma jött létre (1.
táblázat).
Az
egyéni életstratégiák lehetőségei – politikamentes karrier, szakmai presztízs
– a hatvanas évektől fokozatosan bővülni kezdtek, s a politikai lojalitás,
vagy legalábbis az elfogadás bizonyos alkalmankénti rituális/ünnepélyes kinyilvánítása,
illetve megerősítése mellett lehetőség nyílt a szakmai előmenetelre.
Továbbá, a gazdaság és társadalom feletti kontroll lazításával kialakult az
állami intézményrendszerrel inkább csak informálisan összekötött ún. második
gazdaság szférája,2
amely keretében tér nyílt az egyéni/családi fogyasztási és felhalmozási ambíciók
nagyobb kielégítésére.
Mivel
a gazdasági életet érintő óvatos „liberalizáció” nem a marxizmus hivatalos
tételeinek vagy a hivatalos párthatározatoknak, ötéves terveknek, vagy akár
csak a hatályos jogszabályoknak a nyílt revíziójával, hanem sokszor csak hallgatólagos
megkerülésével ment végbe, továbbá, ahogyan erősödött a gazdaság (nem államilag
szervezett) szférája és a benne részt vevő csoportok száma, úgy jött létre
egy kettős morál, illetve egy „kettős társadalom” (Hankiss 1989, 134).
A hivatalos mellett létrejövő, azzal szimbiózisban lévő második (és
részben fekete-) gazdaság és második társadalom normarendszere, viselkedési
szabályai és érintkezési viszonyai – de még a használt nyelve, fogalomkészlete
is – eltértek a hivatalostól. A „második társadalom” tehát nem az 1948/49 után
a magánszférába, illetve „belső emigrációba” kényszerített polgári-középosztályi
értékrend regenerálódása, hanem egy újonnan kialakult értékrendet jelentett.
A
kommunista évtizedek legfontosabb hatása a politikai kultúrára az atomizáltság,
politikai passzivitás és állami paternalizmus mellett a kettős értékrend,
amely az életviszonyok egy jelentős területén nem a hivatalos/állami/jogi
szabályok betartására, hanem megszegésére és kikerülésére ösztönöz. A kettős
értékrend része nemcsak a normaszegés (jogi normáké is), a közhivatalokba beszivárgó
korrupció, hanem a politikai cinizmus és a politikai közösségtől való elidegenedés
amelyek öröksége az 1990-ben létrejött demokratikus rendszerben is a politikai
kultúra része maradt.
A
paternalista rendszer politikai kultúráját az 1970–80-as években kezdődő
empirikus survey-kutatások a politikai infantilizmus kategóriájával jellemezték.
Ez azt jelenti, hogy bár az állampolgárok igen csekély aránya vélte úgy, hogy
bele tud szólni a döntéshozatalba, s csak kevesen (10–15 százalék) bíztak abban,
hogy a döntéshozókkal szemben meg tudják védeni a saját érdekeiket, mégis, ezzel
egyidejűleg, sokan (68–70 százalék) vélték úgy, hogy a döntéshozók az ő
érdekeiket is figyelembe veszik, s így elégedettek a dolgok folyásával (Hankiss
1989, 83). S bár itt feltehetően az utóbbi igen magas arányszámok részben
inkább konformista, mint őszinte válaszokra utalnak, mégis, ezek is mutatnak
valamit a kádárista paternalizmus „érdekbeszámításos” rendszerének más téren
is megfigyelhető hatásáról. Indirekt módon igazolja ezt később, az
1990-es években a Kádár-rendszernek a rendszerváltás éve utáni gyors imázs-növekedése,
az iránta való nosztalgia (Vásárhelyi 1995).
2.2. Szubjektív kompetencia, politikai cinizmus
A
Kádár-rendszerben Magyarországon rendkívül alacsony volt azoknak az aránya,
akik úgy érezték, hogy meg tudják valahogy védeni a maguk érdekeit (Hankiss
1989, 84), s ez az arány a demokratikus rendszerváltás után is csak átmenetileg
nőtt. A szubjektív politikai kompetenciának ez az értéke 1991–92-re a korábbi
9–10% szintről 17%-ra nőtt, de 1993-ban már alig haladta meg a 10%-ot
(Bruszt–Simon 1994, 779).3
A nyugat-európai országok legtöbbjében ez az érték 20-40% között mozog (Gabriel
1994, 546), ami jóval magasabb ugyan, de egyben az is látszik, hogy egy meglehetősen
relatív értékű indexszel van dolgunk.
A magyar politikai kultúra esetében nem egyszerűen
arról van szó, hogy az – Almond és Verba fogalomrend-szerének megfelelően
– inkább alattvalói, mint résztvevői kultúra (Almond–Verba 1963). Erről
is szó van, hiszen az emberek többsége az államot inkább hatalmi intézménynek,
hatóságnak, mintsem a „népszuverenitás” eszközének, érdekeik, illetve a közérdek
képviselőjének és megvalósítójának tekinti. Talán még fontosabb jellegzetessége
azonban a magyar politikai kultúrának az, hogy igen magas az elidegenedés az
állam egészétől – azaz nemcsak annak politikai akaratképzési „input”, de
„output” intézményeitől is. Az állam szerepe és tekintélye inkább az olasz,
mint a francia, német vagy brit mintához hasonlítható.
A magyar
társadalom az ún. civil szféra gyors regenerálódása ellenére igen kevéssé alkot
politikai közösséget, alacsony az egyének politikai integráltsága. A politikai
közösség kötőerőinek gyengeségét mutatja – mint majd később látni
fogjuk – a nemzeti büszkeség indexének alacsony szintje is. Nagymértékű
a politikai cinizmus is (lásd a 2.
táblázatot); nemcsak saját érdekérvényesítési képességükben, de választott
vezetőikben is csak kis mértékben bíznak az emberek. A politikai intézmények
köréből az akaratképzési és képviseleti intézmények (parlament, pártok,
szakszervezetek) iránt a legalacsonyabb a bizalom. S bár a pártok jelentős
politikai integrációs szerepre tettek szert,4
presztizsük összességében – a pártpolitikusokéval együtt – alacsony.
A
2. táblázat
a politikai elidegenedés és apátia magas szintjét mutatja. Az Európai Unió országaiban
ennél átlagosan 10-20 százalékponttal alacsonyabb a cinizmus/elégedetlenség
szintje az ilyen vagy ehhez hasonló kérdésekre adott válaszoknál. A politikai
cinizmus tehát a modern demokráciákban a politikai kultúra általános jelensége.
A magyarországi adatokban ezért inkább az a figyelemre méltó, hogy a politikai
cinizmus, az elidegenedés mértéke a demokratikus rendszerváltás éveiben is igen
magas volt, és az 1990-es években még tovább nőtt.
2.3. A 19–20. század öröksége
A
politikai öntudat s az erős politikai akarat hiánya, a pesszimizmus azonban
nem egyszerűen a kommunista rendszer hatása. Már a két világháború közti
– elsősorban szellemtörténeti indíttatású – nemzetkarakterológia is, de
a 19. századi eszmefuttatások is úgy jellemezték a magyar nemzeti karaktert,
ahogyan sokszor – más fogalmakkal – a mai szociológia vagy szociálpszichológia.
Széchenyi vagy később Szekfű is a magyarok szalmaláng-természetét,
illuzionizmusát, a közrestséget, valamint a pártviszályt említette, mint a magyarok
„ősi rossz tulajdonságait”. Prohászka A vándor és a bújdosó-ban
(1941) a magyarság ősi finitizmusáról írt, ami egy rejtőzködésre és
elzárkózásra, a szűkös, de biztos és állandó élet puszta megőrzésére
és fenntartására való hajlamot, a védekezésre, határoltságra, lezártságra való
törekvést jelenti. A „lusta és álmos” elrejtőzést csak a reménytelen kitörések
és kilátástalan harcok sorozata szakítja meg. Prohászka pesszimista magyarságképét
Babits megfordította; az ázsiai eredetűnek tartott passzív, kontemplatív
magatartásban a józanságot, az irracionalizmus és nacionalizmus elutasítását,
óvatos bölcsességet és realista világszemléletet látott (Lackó 1988).5
A
pesszimizmussal áthatott magyarságkép már a 19. századtól kezdődően
általános volt, de osztották ezt a magyar mentalitás 1945 utáni elemzői
is. A nemzetkarakterológia szellemtörténeti bázisát elhagyva már tudatosabban
a magyar alkat történelmi „megformáltságáról” szóltak (Bibó 1986-1990; Gombár
1989), sőt, az 1980-as évektől a társadalomtudomány modern, empirikus
kutatási módszereit is bevetették (Hankiss et al. 1982), de a magyar
(politikai) mentalitás leírásának, jellemzésének szintjén sokszor hasonló vagy
azonos eredményre jutottak. A szociológusok által – más országokkal összehasonlítva
– kimutatott magas individualizmus, atomizáltság, a szolidaritás gyengesége,
politikai közösségtől való elidegenedés, politikai cinizmus, bár más fogalmi
rendben, de ismerősen cseng. A borúlátó mentalitás például a magyar jellem
már több mint egy évszázadot átívelően megfigyelt, megfogalmazott jellegzetessége.
Szűkebben, a politikai akarat hazai természetét vizsgálva Gombár Csaba
„velleitás”-ról, azaz az „erőtlen vágyak és bágyadt akarat” együtteséről
írt (Gombár 1989, 166). Ezt ő ugyan a kádárizmus politikai rendszerének
működési módjával, a politikai cselekvés beszűkített lehetőségeivel
hozta összefüggésbe, de bizony ez is rímel a már fél-, illetve egy évszázaddal
korábban megfogalmazott magyar szalmaláng-természetre, illuzionizmusra, közrestségre
és finitizmusra. Olyan karaktervonásokról van tehát szó, amelyek tartósan, s
– mint a következőkben látni fogjuk – az 1990-es években is részei a magyar
politikai kultúrának. A „Ne politizálj, hanem építkezz!” Móricz Zsigmond-i jelszava
is például egy politikával kapcsolatos, máig ható tömegattitűd kifejeződése.
A
magyar politikai kultúrának egy másik, a politikai gondolkodásban már szintén
régóta reflektált témája a (nemzeti) egység és széthúzás kérdése. A pártviszály,
a folytonos és hiábavaló pártoskodás, a széthúzás már Széchenyinél, Szekfűnél,
Prohászkánál éppúgy, mint az 1980-as évek végét követő években értelmiségi
közíróknál és a tömegattitűdökben is valami negatívumot jelent; erőink
hiábavaló, terméketlen küzdelemben való elpazarlását. A pártoskodásnak, pontosabban
a pártoknak az 1990-es években mért feltűnően alacsony presztízse
persze legfeljebb a politikai gondolkodás, s nem a tömegattitűdök szintjén
hozható távoli összefüggésbe a „nemzeti jelleg” ezen egykori szellemtörténetben
fogant ábrázolásával, de – s ez figyelemre méltó – rímel a 20. századi magyar
politikai fejlődés azon jellegzetességére, hogy a politikai pártok nem
váltak tartósan a demokratikus politikai integráció (tömegintegráció) keretévé.
Ebben az 1990-es demokratikus átmenet, s az azt követő pártfejlődés
sem hozott lényeges változást, a rendszerváltás „elitista” jellege, illetve
a politikai mobilizáció strukturális feltételeinek az átalakulása miatt.
3. Politikai kultúra
és demokratikus stabilitás
A
második világháború után, amikor a politológusok magyarázatot kerestek arra,
minek köszönhető, hogy a századelőn kialakult demokrácia a két világháború
közti időszakban egyes országokban stabilnak, máshol törékenynek bizonyult,
akkor az egyik vezető irányzat – elsősorban Almond és Verba Civic
Culture című híres könyve nyomán – éppen a politikai kultúra különbségeiben
kereste a magyarázatot (Kavanagh 1972, 12). Almond és Verba az ún. „állampolgári
kultúrában” (civic culture) látta a politikai beállítottságok azon együttesét,
amely a demokrácia stabilitását elősegítő politikai kultúrát jelenti
(Almond–Verba 1963). Az állampolgári kultúra, vagy másképpen fogalmazva a demokratikus
politikai kultúra hiánya a weimari köztársaság összeomlásának s a nácizmus hatalomra
jutásának is az egyik magyarázatává vált a politikatudományban. A politikai
kultúra, a rendszer-legitimitás, valamint a politikai rendszernek a krízistúlélési
képessége és stabilitása közti összefüggés a politikatudományi irodalom egyik
alapdogmájává vált (vö. Gabriel 1994, 103).
Amikor
az 1989 utáni demokratikus rendszerváltással összeomlottak a kelet- és közép-európai
kommunista diktatúrák, akkor hazai és külföldi politológusok egyaránt feltették
a kérdést, hogy vajon a demokratikus politikai tradíció és politikai kultúra
hiánya vagy gyengesége nem válik-e az új demokráciák – s így a magyar demokrácia
– stabilitását gyengítő tényezővé? Több évtizedes politikai diktatúra
után – amely előtt demokratikus tapasztalatok szintén csak részlegesen
jelentek meg a magyar politikai fejlődésben – fennmaradhat-e a demokrácia,
különösen, ha egyidejűleg még a kapitalista piacgazdaságba való átmenet
nehézségeivel is szembe kell nézni (Bruszt– Simon). Ezt a szkeptikus megközelítést
erősítették azok az elemzések, amelyek az első szabad parlamenti választások
után a választási részvétel alacsony szintjéről panaszkodtak, valamint
azon közvéleménykutatások és szociológiai felmérések, amelyek az új demokratikus
politikai intézmények és politikusok iránti alacsony bizalom szintjéről,
a kormányzati teljesítmény negatív megítéléséről s nagyfokú politikai cinizmusról
számoltak be.
Magyarországon
az 1990-es demokratikus rendszerváltás után politikai és politológiai közhellyé
vált az a tétel, amely szerint a demokrácia tényleges működése nemcsak
a demokratikus politikai intézmények meglétének vagy hiányának a kérdése, hanem
éppúgy függ a társadalom demokratikus politikai kultúrájától és az állampolgárok
politikai részvételi hajlamától. Ehhez gyakran társult egy további, a nemzetközi
politikatudományból átvett tétel, amely szerint a demokratikus politikai kultúra
– továbbá a „civil társadalom”, valamint a demokratikus kormányzati rendszer
legitimitásának – megléte pozitív, hiánya negatív hatású a demokratikus rendszer
hosszabb távú stabilitására (Simon 1990).6
A politikai kultúra fejletlensége gyengíti az új demokratikus rendszer stabilitását.
A magyarországi demokratikus politikai kultúra gyengesége mellett olyan érveket
hoztak fel, mint:
Mindezek, miként látni fogjuk, csak részben helytállóak,de még akkor sem hozhatók közvetlen összefüggésbe (vagy ha igen, más előjellel) a rendszer-stabilitás kérdésével.
4. A politikai kultúra
dimenziói
4.1. Rendszertámogatás
A
politikai kultúra egyik fontos jellemzője, hogy az állampolgárok milyen
mértékben azonosulnak a politikai rendszerrel és a politikai közösséggel. A
politikai rendszer általános, diffúz támogatottsága, valamint a politikai közösséggel
való azonosulás nem függ közvetlenül a kormányzat és az egyes intézmények teljesítményétől,
ezért ez igen fontos erőforrás lehet a demokratikus rendszer legitimitása
és zökkenőmentes működése szempontjából. Különösen akkor van ez így,
amikor egy országnak súlyos gazdasági nehézséggel és – ezzel összefüggésben
– politikai feszültséggel kell szembenéznie.
A
demokrácia intézményeinek, absztrakt értékeinek és eszméinek (népszuverenitás,
jogállamiság, szabad választások, többpártrendszer stb.) támogatottsága Magyar-országon,
miként más kelet-európai országokban is, a rendszerváltás után igen magas. A
közvéleménykutatások válaszaiban a magyarok döntő többsége (85-90%-a) elfogadta
a demokrácia intézményeit és játékszabályait. 1991-ben az olyan általános állításokkal,
mint hogy „szükségünk van parlamentre”, a megkérdezettek 88%-a, azzal, hogy
„a kormányzat és a vezetők kiválasztásának legjobb rendszerét a szabad
választások jelentik”, a válaszadók 90 %-a, azzal, hogy „a demokráciához szükség
van a pártokra”, 91%-uk értett egyet (Bruszt–Simon 1992, 81–82). Absztrakt szinten
a demokrácia és kapitalizmus együttes támogatottsága is igen magas szintről
indult: 1990-ben: a megkérdezettek 65%-a egyetértett azzal, hogy a demokratikus
kapitalizmus a legjobb az országnak. Magyarországon, miként 1990-91-ben Kelet-Európában
szinte mindenhol, a kapitalizmus verbális elutasítása alacsonyabb, mint az NSZK-ban
vagy Spanyolországban, arányuk azonban 1990 és 1993 között 18-ról 31%-ra nőtt
(Bruszt 1995, 53–55).
Mindez
arra utal, hogy az empirikus felmérésekből és a „véleménykutatásból„ nem
lehet egyértelmű következtetésekre jutni a demokratikus rezsim stabilitását
illetően. A vélemény-kutatási adatok és a rendszerstabilitás között összefüggést
keresők (Bruszt 1995, 53) szerint ugyanis Ukrajnában stabilabb kellene,
hogy legyen a demokratikus kapitalizmus, mint az NSZK-ban vagy Spanyolországban.
Valószínűleg arról van inkább szó, hogy a survey-k – legalábbis
ezen az absztrakt szinten – részben az emberek vágyait, részben a politikai
közvéleményt (pontosabban a közvéleményformálókat, sajtót, stb.) uraló kliséket
adják viszsza. Valószínűleg többet mondanak a konkrét intézményekkel, illetve
politikákkal kapcsolatos vélekedések az emberek beállítottságáról, de lehet,
hogy az is csak a mindenkori véleményükről árulkodik. Felfogásunk szerint
a politikai kultúra megközelítésében a vélemények, a verbális reakciók mérése
révén csak keveset jutunk előre. A politikai kultúra inkább megfogható
a politikai viselkedésben, az intézmények működésében, mint a közvéleményformálók
kliséit és a domináns kultúra elvárásait visszatükröző verbális véleményekben.
Mivel az indexek változásait könnyebb értelmezni, mint abszolút értékeiket,
e véleménykutatások elsősorban a hangulati változások mérésére alkalmasak.
Az
új demokratikus rendszer működésével való elégedettség például Magyarországon
az 1989–90-es rendszerváltás óta folyamatosan csökkent; míg a rendszerváltás
utáni évben még minden harmadik, addig 1993-ban és 1994-ben már csak minden
ötödik polgár elégedett a demokrácia fejlődésével (3. táblázat). Ez kelet-európai
összehasonlításban az egyik legalacsonyabb szint (Vecernik 1996, 27–28), és
a nyugat-európai országok elégedettség-szintjének átlagánál is lényegesen alacsonyabb.
Ott csak Olaszországban volt ilyen nagy az elégedetlenség az 1970–80-as években
(Gabriel 1994, 549), s az olasz köztársaság politikai rendszere és politikai
elitje az 1980–90-es évek fordulóját követően súlyos politikai válságon
ment keresztül.
Az
elégedettségi index értelmezése azonban nem könnyű; ebben ugyanis nem válik
el a kormányzati teljesítménnyel és a rendszerrel való általános elégedettség
fogalma. Valószínűleg akkor járunk el helyesen, ha a diffúz támogatottság
indexét a kormánnyal és a rendszerrel szembeni kombinált elégedettség mutatójának
tekintjük. Annál is inkább, mert a kétféle elégedettség nemcsak fogalmilag,
de – hosszabb távon – tartalmilag is összekapcsolódik. A nyugat-európai országokban,
ahol már évtizedek óta mérik és hasonlítják össze a kormányzati teljesítményt,
illetve a gazdasági teljesítmény reáladatait a demokráciával való elégedettség
indexével, bebizonyosodott, hogy a gazdasági hanyatlás hosszabb, de már középtávon
is negatívan hat a diffúz támogatás mutatóira is. A kormány hatékonysága és
a rendszer legitimitása között tehát összefüggés van (Gabriel 1994, 103).7
Míg például az NSZK politkai rendszerének legitimitását – a kezdeti igen alacsony
színvonal után – a „gazdasági csoda” életszínvonalra való hatása teremtette
meg, addig Angliának, amely Almond és Verba ötvenes évek végi kutatása szerint
még az „állampolgári kultúra” mintaországaként a legitimitás magas fokával büszkélkedhetett,
az 1960–70-es évek folyamatossá váló gazdasági krízisei következtében az elégedetlenség
és a tiltakozások növekedésével kellett szembenéznie.
A
diffúz elégedettség/elégedetlenség indexének e két rétegét a magyar esetben
mutatja, hogy a „rossz irányba haladnak a dolgok”-típusú vélekedések folyamatosan
növekvő aránya az 1994-es választások kormányváltást eredményező évében
egy időre megtört, utána azonban tovább növekedett (Lengyel– Molnár–Tóth
1996, 630). A nemzetközi összehasonlító adatokból látható, hogy a demokrácia
működésével való elégedettségi index Magyar-országon igen alacsony, a magyar
idősoros adatok pedig azt mutatják, hogy ez a szint is folyamatosan csökken.
Maga
a demokrácia fogalma is átértelmeződött, illetve átértékelődött az
1990-es évek első felében. Míg a rendszerváltáskor a demokrácia fogalma
a magyarok túlnyomó többsége számára pozitív értéktartalma hordozott, addig
az első kormányzati ciklus végére már igen vegyes asszociációkat keltett
(Simon 1995, 46). Az új, demokratikus rendszerrel szemben felértékelődött
a Kádár-rendszernek (Vásárhelyi 1995, 23) ha nem is a kormányzati rendszere,
de politikai stílusa és a magyar politikai kultúrában magasra értékelt „szakértői”
kormányzással való azonosítása miatt. A Kádár-rendszer iránti
növekvő nosztalgia nagyban hozzájárult a jobbközép kormánykoalíció 1994-es
választási vereségéhez; az új rendszernek ez a leértékelődése tartósnak,
azaz a kormányzati ciklustól függetlennek bizonyult; nemcsak az akkori kormányt,
de az egész politikai – valamint, tegyük hozzá, az új társadalmi-gazdasági –
rendszert érintette. Az új, demokratikus rezsimet 1995-ben már csak a magyarok
negyede tartotta jobbnak az előzőnél, míg fele a korábbi, Kádár-rendszert
tartotta jobbnak a jelenleginél (Vecernik 1996, 247; SOCO Survey 1995).8
Ennek egyik magyarázata az a – survey-k által is kimutatott – jelenség (Simon
1995, 48 és 50), hogy a demokráciát sokan a jóléttel azonosították; így a saját
egyéni gazdasági helyzet romlása értelemszerűen vezetett a demokratikus
rendszerből való kiábránduláshoz. A demokrácia gazdasági jóléttel való
azonosításában – a nemzetközi összehasonlítások szerint – nincs semmi rendkívüli:
több régi demokráciában is sokkal magasabb a jólét, mint a szabadság iránti
igény (Anglia, Olaszország), s vannak ugyan kiegyensúlyozottabb országok (NSZK,
Franciaország), de ellenpélda – ahol a szabadságigény a jólét iránti igénynél
magasabb lenne – nincsen a régi európai demokráciák között (Simon 1995, 57).9
4.2. A politikai közösséghez
való viszonyulás
A
politikai rendszerhez való viszonynak a diffúz rendszertámogatás mellett a másik
összetevője a politikai közösséghez való viszony. Mennyire érzik magukat
az egyének egy politikai közösség tagjának? Mennyire lojálisak irányában? Mivel
Európában a 19. század óta a politikai közösség egységévé általában a nemzet
vált, ezért a politikai közösséggel – a nemzettel – kapcsolatos pozitív beállítottságot,
csakúgy, mint a diffúz rendszertámogatást, a legitimitás és a rendszerstabilitás
fontos összetevőjének tekintik a politikatudományban (Gabriel 1994, 99).10
A
nemzet történetileg kialakult politikai közösséget generáló szerepe miatt az
egyéni politikai attitűd-vizsgálatokban a politikai közösség iránti lojalitás
egyik mércéjévé a „nemzeti büszkeség” mutatója vált. Az emellett alkalmazott
másik mutató a politikai közösség tagjainak egymással szembeni bizalmi indexe,
amiből következtetni lehet a közösség összetartó erejére (Gabriel 1994,
112-113). Míg a nemzeti büszkeség mutatója a nyugat-európai államokban általában
igen magas, 70-90 százalék között van, addig a polgártársak iránti bizalom indexe
igen alacsony, 25-35 százalékos szinten mozog (Gabriel 1994, 559-560).
Magyarországon
a politikai közösséggel való azonosulás alacsony szintjének fontos összetevője
a nemzettudattal kapcsolatos zavar, elsősorban a nemzettudat gyengülése.
Magyarországon – Európa más országaihoz hasonlóan – a 19. századtól a nemzet
vált a politikai közösség alanyává; a nemzeti identitás egészen a 20. század
közepéig a politikai integráció egyik legfontosabb tényezője. Trianon után
a nemzeti elv lesz az egész politikai rendszer talán legfontosabb legitimációs
elve. A kommunista korszak internacionalista ideológiája, a háború után kialakított
nemzeti bűntudat és kollektív bűnösség politikája, valamint a nemzeti
függetlenség és a nemzeti érdekek kérdéseinek (magyar érdek, határokon túli
magyar kisebbségek, külpolitika stb.) tabuvá tétele – még ha e politika hatékonyságának
erős korlátaira is utalnunk kell – szintén hozzájárult a nemzeti identitás
gyengüléséhez.
4.3. Bizalom az egyes
intézményekben, a kormányzati teljesítmény megítélése
A
politikai rendszer absztrakt eszméivel és a politikai közösséggel szembeni diffúz
elégedettség és azonosulás nincsen közvetlen összefüggésben az emberek mindennapi
tapasztalataival, amint már a demokrácia teljesítményével való elégedetlenség
mutatói is jelezték. Ez még inkább így van a politikai rendszer egyes konkrét
intézményeinek működésével kapcsolatos vélekedések terén. Az egyes intézményekkel
kapcsolatos ítéleteket a mindennapos tapasztalatok formálják, s ezek hatására
az egyes intézményekkel kapcsolatban eltérő bizalmi szint alakul ki. A
politikai rendszer teljesítményét is mutatja, hogy milyen mértékben bíznak az
állampolgárok azokban az intézményekben – közigazgatás, bíróságok, rendőrség
– amelyek az egész politikai közösséget szolgálják, amelyek az ügyeiket intézik,
illetve a törvényeket végrehajtják. Mennyire tekintik őket részrehajlásmentesnek
(vagy korruptnak), reflektívnek? Mennyire bíznak ezen intézmények tisztviselőiben,
azok korrektségében?
Magyarországon
az egyes politikai intézményekbe vetett bizalom a rendszerváltás óta folyamatosan
csökken (lásd. 4.
táblázat). Az egyes intézmények iránti bizalom mértéke, illetve
annak változása igen eltérő képet mutat. A legfeltűnőbb, hogy
minél inkább „direkt” politikai intézményről van szó, annál alacsonyabb
a bizalom szintje (s annál nagyobb az 1990 óta bekövetkezett bizalomvesztés
is). Minél kevésbé közvetlenül kapcsolódik valamely intézmény a direkt politikához,
annál jobban bíznak benne az emberek. A legmagasabb a köztársasági elnök és
az alkotmánybíróság iránti bizalom (60-80 között ingadozik), viszonylag magas
a bíróságok, az önkormányzatok és az erőszakszervezetek iránt (50-60 között),
míg a legalacsonyabb a politikai akaratképzés és képviselet intézményei, elsősorban
a pártok, szakszervezetek (25-45 között) iránti bizalom. A parlament és a kormány
iránti bizalom a parlamenti-kormányzati ciklusok elején, azaz 1990–91-ben, majd
1994-ben rövid időre közepes szintre szökött (50-65), majd gyorsan visszaesett,
s alig haladja meg a pártok és szakszervezetek iránti bizalom szintjét.
4.4. A politikai részvétel
Ha
a magyar politikai kultúrát az empirikus kutatások – azaz az egyének politikai
beállítottságai – felől közelítjük meg, akkor nemzetközi összehasonlításban
nem a demokrácia absztrakt elfogadottsági szintje vagy a demokratikus kormányzati
rendszer egyes állami intézményei iránti bizalom szintje az, ami a nyugat-,
de akár a kelet-közép-európai országok értékeitől nagy eltérést mutat.
Az elégedettség és a bizalom szintje különösen a demokrácia teljesítményének
értékelése, a politikai részvétel értelmébe vetett hit, valamint a politikai
akaratképzési és a képviseleti intézmények működése tekintetében süllyedt
le (4. táblázat).
A
politikai akaratképzés „input” intézményei – pártok, szakszervezetek, parlament
– iránti bizalom hiánya illeszkedik a magyar politikai kultúrának abba a tradíciójába,
amelyben az állampolgári részvételnek viszonylag csekély szerepe alakult ki.
A megkérdezettek többsége a demokrácia politikai akaratképzési (input) intézményeit
(pártok, szakszervezetek) kevésbé tartja fontosnak, mint a végrehajtás intézményeit
(Lázár 1992, 597). A demokráciának a részvétellel való azonosítása, asszociációja
is csökken (Simon 1995, 48).
Magyarországon
a választási részvétel szintje alatta maradt a legtöbb nyugat-európai ország
választási részvételi szintjének, s nem érte el a legtöbb kelet-közép-európai
új demokrácia részvételi szintjét sem. A politikai részvétel közepes-alacsony
szintje azonban nem korlátozódik a választási részvételre; a részvétel egyéb
formáinál méginkább megfigyelhető volt (Lásd 5.
táblázat; ill. Angelusz–Tardos 1996). Ez utóbbi egyáltalán nem
abból következik, hogy a „részvételt”, illetve annak különböző formáit
nem tekintenék legitim demokratikus viselkedésnek. A survey-adatok szerint
a magyarok igen toleránsak még a politikai részvétel, illetve tiltakozás nem
konvencionális módjai iránt is. A politikai tiltakozás és részvétel formáinak
állampolgári elfogadása, de még a potenciális részvételi hajlandóság is – nemzetközi
összehasonlításban is – igen magas (Gerentsér–Tóth 1996, 640–641). Ezzel szemben
viszont a tényleges politikai aktivitás más országokhoz képest alacsony szinten
maradt (5.
és 6. táblázat).
Ezt a képet az 1989–97 között évente előforduló – s később, az érdekcsoportokról
és mozgalmakról szóló fejezetben tárgyalt – népszavazási kezdeményezések sem
változtatják meg lényegesen.
Mi a magyarázat a politikai részvétel alacsony szintjére?
5. Politikai kultúra:
demokratikus vagy „fejletlen”?
A
kommunizmus modernizációs, illetve azon belül a Kádár-rendszer materiális legitimációs
igénye abba az irányba hatott, hogy Magyarországon a demokratikus átmenet utáni
rezsim legitimációjában, miként Nyugat-Európában, a procedurális legitimáció
mellett a materiális legitimációnak (azaz a kormányzati teljesítménynek, az
output-nak) nagy szerepe lett; a kormányzati teljesítmény negatív megítélése
nemcsak a mindenkori kormánnyal szembeni bizalmi/elégedettségi indexet, de a
demokratikus rendszerrel való elégedettséget is csökkentette.
Az
elégedettségi szint és bizalmi indexek csökkenése nem párosult a politikai tiltakozás
és a politikai részvétel növekedésével. Éppen ezért fontos szerepe van a rendszerstabilitás
fenntartásában az állampolgári passzivitásnak, a „stabilizáló apátiának”, még
ha általános politikai apátiáról – miként a politikai részvétel adatai mutatják
– korántsem beszélhetünk.13
Az
átmenet ellentmondásaiból, a politikai kultúra „fejletlenségéből” közvetlenül
a demokratikus rendszer instabilitására való következtetés elhamarkodott volt.
Ez a felfogás egyrészt túlértékelte a tömegek közvetlen politikaformáló szerepét
(Bruszt–Simon 1992, 77); illetve a feszültségekből, nehézségekből
(pl. munkanélküliség, reálbércsökkenés) származó tiltakozási- illetve mobilizációs-potenciált,
másrészt alulértékelte a politikai elit(ek) autonómiáját és szerepét a demokratikus
kormányzati rendszer kialakításában és működésében. A politikai kultúra
racionalista-aktivista modellje alulértékelte az alattvalói politikai kultúra
pozitív szerepét a rendszerstabilitás fenntartása és a politikai integráció
szempontjából. Az állampolgári aktivizmus szerepét túlhangsúlyozó
– Magyarországon is igen elterjedt – felfogás inkább az állampolgári nevelés-tankönyvekhez
(civic textbook-ok), mint Almond és Verba civic culture-felfogásához
hasonlít. Az állampolgári nevelés-tankönyvek14
előírják, milyennek kell lennie az állampolgárnak a demokráciában; egy
participatív politikai kultúrát állítanak normaként, mint a demokratikus rendszer
működésének előfeltételét. A politikai kultúrának ebben a „racionalista-aktivista”
modelljében a demokratikus állampolgár politikailag aktív és tudatos; politikaszemlélete
racionális; az ész, s nem az érzelmek vezérlik; jól informált, politikai preferenciáit
(pl. pártválasztása, szavazata) gondos mérlegeléssel alakítja ki, érdekeinek
és elveinek megfelelően. Ezt tekintik „fejlett”, demokratikus politikai
kultúrának, és ennek hiányát vagy gyengeségét a politikai kultúra „fejletlensége”
jelének tartják.
Amit
azonban Almond és Verba klasszikusá vált munkájukban civic culture-nek neveztek
– amit mi állampolgári vagy demokratikus politikai kultúraként fordíthatunk
– ehhez képest egy vegyes politikai kultúra. Az állampolgári részvétel mellett
a politikai közösség, az állam és intézményei iránti állampolgári hűség,
tekintélytisztelet és engedelmesség kultúrája is egyben, azaz a résztvevői,
„alattvalói” (subject) és a parokiális politikai orientációk keveréke.
A tradicionálisabb, nem résztvevői politikai orientációk korlátozzák, gyengítik
az egyén politika iránti elkötelezettségét, és mérséklő hatással vannak
pl. más csoportokkal, illetve az állammal szembeni követelésekre, elvárásokra.
A tradicionális és a participatív attitűdök fúziója kiegyensúlyozott politikai
kultúrát teremt, s – Almond és Verba klasszikussá vált könyvének érvelése szerint
– éppen ez az, ami a demokratikus rendszer stabilitását elősegíti (Almond–Verba
1963, 31–32).
Almond
és Verba szerint a politikai autoritás iránti ezen dualista, illetve vegyes
orientáció – a participatív és a passzív, elfogadó attitűd keveréke – alkotja
a demokrácia stabilitását elősegítő civic culture-t. Ezen vegyes
politikai kultúrában az állampolgárok alattvalói orientációja biztosítja a politikai
elit számára a döntéshozatalhoz szükséges autonómiát, participatív orientációja
pedig biztosítja, hogy az elit érzékenysége megmaradjon a választók politikai
preferenciái iránt (Kavanagh 1972, 14).
Jelen írás az Osiris Kiadó egyetemi tankönyvsorozatába készülő Politika és kormányzati rendszer Magyarországon c. könyv egyik fejezeteként készült.
JEGYZETEK
1. A nők munkába állításával stb. a hagyományos család-modell felbomlása is megkezdődött.
2. Valójában a mezőgazdaságban az ötvenes évek elejének néhány évét leszámítva a kolhozosítás mellett is szinte folyamatos volt egy magánjellegű gazdasági szféra működése (háztáji, zöldség-gyümölcs piac stb.). A mezőgazdaságban, azon belül is elsősorban az élelmiszer-termelésben, a gazdaság államosítása és állami monopol-intézményekkel való ellenőrzése sosem vált teljessé. Ez persze biztosította az élelmiszerpiac egyensúlyát, s hozzájárult a rendszerstabilitás szempontjából fontos materiális legitimáció érvényesüléséhez.
3. Azok számarányáról van szó, akik úgy gondolják, hogy képesek lennének tenni valamit egy számukra sérelmes döntés ellen.
4. A pártot választók körében e bizalmi indexek rendre magasabbak, mint a pártot nem választók, a nem szavazók (valamint a kisgazdapárti szavazók) körében.
5. A korabeli magyar és nemzetközi nemzetijellem-kutatás ideológiai funkciójáról szólva Lackó Miklós megjegyzi, hogy a „nemzeti karakter” kérdése különösen azokat a népeket – pl. németeket, magyarokat – foglalkoztatta erősen, amelyek társadalmi integrációja gyenge volt.
6. E két kijelentés első hallásra kézenfekvőnek tűnik. Hiszen, ha pl. az állampolgárok nagy része nem vesz részt a politikai folyamatban, akkor a demokrácia „népuralom” helyett „elituralommá” válik; ha a döntéshozatal nem az alkotmányos intézményekben, hanem azok („a színfalak”) mögött megy végbe, akkor a demokrácia puszta látszat marad. Épp ilyen kézenfekvőnek tűnik a második tétel: ha az állampolgárok nem bíznak az alkotmányos intézményekben, választott vezetőikben, s azokon kívül keresik az érdekérvényesítés lehetőségeit, akkor a demokrácia nemcsak díszletté válik, de nehezen állja ki a nagyobb belső és külső konflikusok szakítópróbáit. A „civil társadalom” hiánya vagy gyengesége az etatizmussal, valamint autoriter politikai törekvésekkel szemben jelenti a „társadalmi önvédelem” gyengeségét. Különösen a hoszszabb autoriter, illetve totalitárius politikai múltat maguk mögött hagyott új demokráciák – így Magyarország – esetében kerültek ezek a szempontok a nemzetközi és hazai politikatudomány figyelmének középpontjába, gyakran érvényesnek tekintve őket a rendszerváltás utáni magyar politikai fejlődésre is. Véleményünk szerint a történelmi tradíciók vagy akár a politikai viselkedés és az intézmények működésének tanulmányozása közelebb visz a kérdés megoldásához, mint a mai véleménykutatók eredményei.
7. Ez az összefüggés feltételezi, hogy a rendszerlegitimitás fogalma empirikusan megközelíthető.
8.
Ennek okai:
- K.A.: Valóság,
1994:10.
- (Pol.Évk, 1994,
770);
9. lsd. Simon, 1993. -> posztszocialista katolikus etika...? vagy poszt-paternalista politikai kultúra...?
10. Mindazonáltal, mivel a demokrácia és a nemzetállam eszménye között nem mindenhol alakult ki feszültségmentes viszony a 19–20. századi európai történelemben, a nemzet ma sem minden politikai rendszerben egyformán integrációs kerete a politikai közösségnek (Belgiumban és az NSZK-ban kevésbé, mint máshol), másrészt a nyugat-európai országokban is inkább a konzervatív, mint a liberális vagy szociáldemokrata-baloldali világképben tölt be ilyen szerepet (Gabriel 1994, 110–113).
11.
Pl. újságolvasás gyakorisága. (Gabriel 1994, 541–543.)
Pol.Évkönyv, 1996:
602–04. – tudja-e ki a miniszterelnök, mely párt van benne a parlamentben, kormányban,
stb.;
Pol. Évk, 1994, 740-42.
12. (Pol Évk, 1994, 779, 781-...; Bruszt–Simon Codebook, J: 2.; vö. Gabriel, 546; ....Topf, stb.)
13. Almond és Verba a résztvevői kultúra mellett az alattvalói kultúra szerepét hangsúlyozta az állampolgári politikai kultúra második összetevőjeként; Berelson „stabilizáló apátiáról” írt.
14. Ennek első hazai kísérlete A jó polgár című ‘demokráciaoktatási’ tankönyv (Drahos et al. 1994).
Irodalom
Adorno, W. 1973: Studien zum autoritaren Charakter. Frankfurt, Suhrkamp.
Almond, G. A. – Verba, S. 1963: The Civic Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton, NJ, Princeton University Press.
Almond, G. A. – Verba, S. (ed.) 1989: The Civic Culture Revisited. Newbury Park–London–New Delhi, SAGE Publications.
Almond, G. A. – Powell, G. B. (szerk.) 1996: Összehasonlító politológia. Budapest, Osiris.
Angelusz Róbert – Tardos Róbert 1996: Választási részvétel Magyarországon, 1990-1994. Politikatudományi Szemle, 4. szám.
Berg-Schlosser, D. 1989: Politische Kultur. In: Nohlen, D. (Hrsg.): Pipers Wörterbuch zur Politik. München–Zürich, Piper.
Beyme, K. von 1993: Das politische System der Bundesrepublik. München, Piper.
Bibó István 1986: Válogatott tanulmányok. 1–4 köt. Budapest, Magvető.
Bozóki András 1995: Konfrontáció és konszenzus. A politikai integráció formáiról. In: uő: Konfrontáció és konszenzus. A demokratizálás stratégiái. Szombathely, Savaria University Press, 29–62. o.
Bruszt László 1995: Miért támogatnák a kapitalizmust a kelet-európaiak? Politikatudományi Szemle, 3. szám.
Bruszt László – Simon János 1992: A Nagy Átalakulás. Elméleti megközelítések és állampolgári vélemények a demokráciáról és a kapitalizmusról. Politikatudományi Szemle, l. szám.
Bruszt László – Simon János 1994: Az Antall-korszak után, a választások előtt avagy demokráciánk és pártjaink az állampolgárok szemével. In Kurtán Sándor – Sándor Péter és Vass László (szerk.): Magyarország Politikai Évkönyve 1994. Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, 774–802. o.
Csepeli György–Kéri László–Stumpf István (szerk.) 1992: Állam és polgár. Változás és folyamatosság a politikai szocializációban Magyarországon. MTA Politikai Tudományok Intézete–Magyarországi Politikai Képzési Központ, Budapest.
Dahl, R.1971: Polyarchy. Participation and Opposition. New Haven és London, Yale University Press.
Drahos Péter–Setényi János–Varga Kristóf (szerk.) 1994: A jó polgár. Budapest.
Enyedi Zsolt 1996: Tekintélyelvűség és politikai tagolódás. Századvég, 2. szám.
Füstös László – Szakolczay Árpád 1994: Értékek változásai Magyarországon, 1978–1993. Szociológiai Szemle, 1. szám.
Gabriel, W. O. 1994: Politische Einstellung und politische Kultur. In: Gabriel, W. O. – Brettschneider, F. (Hrsg.): Die EU-Staaten im Vergleich. Opladen, Westdeutscher Verlag, 96–136. o.
Gabriel, W. O. – Brettschneider, F. (Hrsg.): Die EU-Staaten im Vergleich. Opladen, Westdeutscher Verlag.
Gerentsér Imre – Tóth Antal 1996: Az egyes tiltakozási fajták megítélése és a lakosság részvételi hajlandósága. In: Kurtán Sándor – Sándor Péter és Vass László (szerk.): Magyarország Politikai Évkönyve 1996. Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, 638-644. o.
Gibbins, J. R. 1989: Contemporary Political Culture. An Introduction. In: uő (ed.): Contemporary Political Culture. London és egyebütt, SAGE, 1–30.o.
Gombár Csaba 1982: A magyar politikai kultúra megismerésének lehetőségeiért. In: Bihari Mihály: Politika és politikatudomány. Budapest, Gondolat, 612–661.o.
Gombár Csaba 1984: Egy állampolgár gondolatai. Budapest, Kossuth.
Gombár Csaba 1989: Mentalitás, érték és politikai intézmény; Velleitásaink. In: uő: Borítékolt politika. Budapest, Pénzügykutató Rt, 62–71., ill. 166–191. o.
Hankiss Elemér et.al.1982: Kényszerpályán? A magyar társadalom értékrendszerének alakulása 1930 és 1980 között. 1–2 köt. Budapest, MTA Szociológiai Kutató Intézet.
Hankiss Elemér 1989: Kelet-európai alternatívák. Budapest, Közgazdasági és Jogi.
Hann Endre 1996: A politikai közvélemény a Medián kutatásainak tükrében. In: Kurtán Sándor – Sándor Péter és Vass László (szerk.): Magyarország Politikai Évkönyve 1996. Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, 602–622. o.
Juhász Gyula 1983: Uralkodó eszmék Magyarországon (1939-1944). Budapest, Kossuth.
Kavanagh, D. 1972: Political Culture. London, Basingstoke, Macmillan.
Kende Péter 1994: Politikai kultúra, civil társadalom, elit. In: Gyurgyák János (szerk.): Mi a politika? Budapest, Századvég, 233–261. o.
Kende Péter 1994: Miért nincs rend Kelet-Közép-Európában? Budapest, Osiris–Századvég.
Kurtán Sándor et al. 1995: Magyarország politikai évkönyve 1995. Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány.
Lackó Miklós 1988: Korszellem és tudomány. Budapest, Gondolat.
Lázár Guy (összeáll.) 1992: A politikai közvélemény a Medián kutatásainak tükrében. In: Kurtán Sándor – Sándor Péter és Vass László (szerk.): Magyarország Politikai Évkönyve 1992. Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, Economix Rt., 575–603. o.
Lengyel Emőke – Molnár Zoltán – Tóth Antal 1994: Magyar lakossági vélemények gazdaságról, politikáról és az európai együttműködésről 1991–1993. In: Kurtán Sándor – Sándor Péter és Vass László (szerk.): Magyarország Politikai Évkönyve 1994. Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, 757–773. o.
Lengyel Emőke – Molnár Zoltán – Tóth Antal 1996: Közép- és kelet-európai vélemények gazdaságról, politikáról és az európai együttműködésről 1995-ben. In: Kurtán Sándor – Sándor Péter és Vass László (szerk.): Magyarország Politikai Évkönyve 1996. Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, 623–637. o.
Macridis, C.R. (ed.)1990: Modern Political Systems. Europe. Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall.
Marián Béla 1997: A politikai közvélemény a Szokai-Tocsik-ügy évében. In: Kurtán et al. Magyarország Politikai Évkönyve 1997. Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, 532–567.
Prohászka Lajos 1941: A vándor és a bujdosó. Budapest, Danubia.
Reichel, P. (Hrsg.) 1984: Politische Kultur in Westeuropa. Frankfurt–New York, Campus.
Simon János 1995: Mit jelent a demokrácia a magyarok számára? Politikatudományi Szemle, 1. szám. SOCO Survey 1995.
Szabó Miklós 1989: Politikai kultúra Magyarországon, 1896–1986. Budapest, Medvetánc Könyvek.
Tóka Gábor 1994: Who is satisfied with democracy? In: Bozóki, András (ed.): Democratic Legitimacy in Post-Communist Societies. Budapest, T-Twins Publishing House, 242–266.o.
Topf, R. 1989: Political Change and Political Culture in Britain, 1959–87. In Gibbins, J.R. (ed.): Contemporary Political Culture. London és egyebütt, SAGE, 52–80. o.
Varga Károly 1994.: Adózási szokásaink. Valóság, 10. szám.
Vásárhelyi Mária 1995: Rendszerváltás alulnézetben. Domináns véleményáramlatok, közkeletű ideológiák a rendszerváltás néhány sarkalatos társadalmi-gazdasági kérdéséről. 1994 novemberéig folytatott vizsgálatok... Budapest, Pesti Szalon.
Vecernik, J. 1996: Gazdasági nehézségek és politikai attitűdök. Századvég, 3. szám. (Tél).
1.
táblázat
Individualizáltság
és privatizáltság az értékekben, egy-egy kérdésre adott válaszok gyakorisága,
százalékban.
1. kérdés: Kivel
tölti Ön a legszívesebben a szabadidejét: a családjával, a barátaival, egyedül
vagy egyebekkel?
2. kérdés: Van-e
a családján kívül az Ön számára olyan érték, melyért hajlandó lenne az életét
áldozni?
1. Családjával |
2. Nincsen olyan |
|
|
||
Magyarország |
83 |
78 |
Spanyolország |
53 |
38 |
Dánia |
53 |
49 |
NSZK |
52 |
53 |
Belgium |
51 |
61 |
Hollandia |
49 |
54 |
Anglia |
48 |
60 |
Franciaország |
47 |
64 |
Olaszország |
36 |
45 |
Forrás: Bruszt-Simon 1994,
780-781.
(vissza)
2.
táblázat
Politikai
cinizmus (az adott állítással egyetértők aránya, százalékban)
1989 |
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
|
|
|||||
– a politikusokban soha nem szabad teljesen megbízni |
64 |
71 |
79 |
83 |
83 |
– az egyszerű emberek mindig ki vannak zárva a politikából |
77 |
72 |
75 |
83 |
81 |
– a politikusok csak örülnek, ha az emberek nem szólnak bele az ország ügyeinek intézésébe |
60 |
61 |
72 |
78 |
72 |
– a politikusokat csak akkor érdekli az emberek véleménye, ha már nagy baj van |
66 |
68 |
70 |
72 |
67 |
– amíg a dolgok jól mennek, nem érdekli kinek a kezében van a hatalom |
60 |
59 |
62 |
64 |
59 |
– csak az politizál, aki karriert akar csinálni |
38 |
42 |
60 |
59 |
56 |
– jobb, ha az ember nem politizál, mert előbb-utóbb megüti a bokáját |
45 |
45 |
50 |
53 |
45 |
– Magyarországon mindenki beleszólhat az ország ügyeinek az intézésébe |
34 |
35 |
28 |
24 |
23 |
– a politikusok mindent megtesznek, hogy megismerjék az emberek véleményét |
34 |
21 |
26 |
22 |
25 |
Forrás: Bruszt–Simon 1994,
781.
(vissza)
3.
táblázat
Elégedettség
a demokrácia működésével
NSZK (1976–92)* |
73,2 |
Luxemburg (1976–92) |
69,3 |
Dánia (1976–92) |
68,3 |
Hollandia (1976–92) |
61,9 |
Portugália (1985–92) |
59,9 |
USA (1985) |
59 |
Nagy Britannia (1976–92) |
55,1 |
Írország (1976–92) |
55,0 |
Spanyolország (1985–92) |
54,1 |
Görögország (1980–92) |
50,8 |
Belgium (1976–92) |
50,0 |
Franciaország (1976–92) |
45,5 |
Olaszország (1976–92) |
22,6 |
Csehország (1992/1994) |
38/44 |
Szlovákia (1992/94) |
28/17 |
Lengyelország (1992/94) |
19/23 |
Magyarország (1991) |
30,5 |
Magyarország (1992) |
22,0 |
Magyarország (1993) |
20,3 |
Magyarország (1994) |
23 |
Magyarország (1995) |
20 |
Megjegyzés:
* az új tartományok nélkül;
Forrás: Az EU országokra
az Eurobarométer, 1976-92-es évek átlaga: Gabriel-Brettschneider 1994, 549;
USA: Tóka 1994, 248; illetve Magyarország 1991-93: Lengyel-Molnár-Tóth 1994,
770; Magyarország 1994-95, valamint Csehország, Szlovákia, Lengyelország 1994:
Lengyel-Molnár-Tóth 1996, 631; Csehország, Szlovákia, Lengyelország 1992-re
Tóka 1994, 248.
(vissza)
4.
táblázat
A politikai
intézmények iránti bizalom (százfokú skálán való értékelés)
1991 |
1995 |
1996 |
változás
|
|
|
||||
köztársasági elnök |
79 |
70 |
66 |
-13 |
alkotmánybíróság |
68 |
65* |
60 |
-8 |
önkormányzatok |
61 |
56 |
45 |
-16 |
hadsereg |
66 |
56* |
52 |
-14 |
rendőrség |
64 |
55* |
48 |
-16 |
bíróságok |
73 |
50* |
51 |
-22 |
parlament |
57 |
39 |
30 |
-27 |
kormány |
57 |
37 |
32 |
-25 |
szakszervezetek |
39 |
34 |
29 |
-10 |
pártok |
37 |
32 |
24 |
-13 |
sajtó, rádió, tv |
67 |
n.a. |
52 |
- 15 |
átlag |
60 |
49 |
44 |
-16 |
Megjegyzés:
*-gal jelöltek 1995 december, a többi az 1995-ös év átlaga. Az 1996-os adatok
negyedéves mérések átlagai.
Forrás: Lázár 1992,
597; Hann 1996, 606–607; Marián 1997, 551.
(vissza)
5.
táblázat
Politikai
részvétel (különböző részvételi formákban, százalékban)
bojkott |
demon- |
nyilvános |
nem hivatalos |
1. |
2. |
3. |
|
|
stráció |
gyűlés |
sztrájk
|
parlamenti
választások
|
|||
|
|||||||
Csehország |
10,6 |
34,1 |
52,8 |
17,1 |
96 |
86 |
76,4 |
Magyarország |
1,8 |
6,6 |
6,9 |
1,1 |
65,8 |
68,9 |
|
Lengyelország |
5,9 |
8,8 |
11,6 |
8,3 |
68,8 |
43,9 |
67,0 |
Szlovákia |
11,8 |
22,6 |
48,2 |
13,8 |
96 |
86 |
75,7 |
NSZK, keleti tartományok |
4,8 |
43,4 |
66,7 |
2,3 |
|||
NSZK, nyugati tartományok |
11,5 |
27,2 |
48,4 |
4,0 |
89,1* |
84,3* |
77,8* |
Hollandia |
15,5 |
30,5 |
37,1 |
4,2 |
87,0* |
81,0* |
85,8* |
Egyesült Királyság |
9,2 |
13,8 |
37,1 |
9,8 |
72,7* |
75,3* |
Megjegyzés:
Csehország és Szlovákia esetében az 1. és 2. parlamenti választási részvételi
arányánál a csehszlovák adat szerepel. Minden esetben az első forduló adatai
szerepelnek.
A *-gal jelölt választási
részvételi arányok az 1981–90 közti évtized választásaira vonatkoznak, s forrásuk
Gabriel–Brettschneider 1994, 587.
Forrás: Vecernik
1996, 36.
(vissza)
6.
táblázat
Választási
részvétel Magyarországon
időpont |
választás típusa |
részvételi arány (%) |
|
||
1989. november |
referendum |
58 |
1990. március |
parlamenti 1. ford. |
65,8 |
1990. április |
parlamenti 2. ford. |
45,4 |
1990. július |
referendum |
14 |
1990. szeptember |
önkormányzati 1. ford. |
40 |
1990. október |
önkormányzati 2. ford. |
29 |
1993. május |
TB-önkormányzati |
39 |
1994 |
parlamenti 1. ford. |
68,9 |
1994 |
parlamenti 2. ford. |
55,1 |
1994 |
önkormányzati |
43,4 |
Forrás: Angelusz-Tardos 1996; Kurtán et al. 1995, 446.
(vissza)