Lakatos László
Az eredeti felhalmozás
Ez
a tanulmány utóirat, kiegészítés 1996-ban megjelent Hajnal-könyvemhez.1
Azért kellett megírnom, mert a könyv megjelenése után felfedeztem még valamit.
Ezért Dénes Iván Zoltánnak tartozom köszönettel, aki a múlt év tavaszán
meghívott előadónak a Bibó munkásságával foglalkozó társaságba, és ezzel alkalmat
adott arra, hogy újra átgondoljam Hajnal válaszát az európai társadalomfejlődés
értelmére vonatkozó, Bibót is foglalkoztató kérdésre. Bár azt hittem, Hajnal
már semmi meglepetést nem tartogat számomra, írás közben rá kellett jönnöm,
hogy épp a legfontosabb gondolatát nem értettem meg korábban teljes mélységében.
Úgy látszik, túlságosan lekötöttek a részletek és a velük kapcsolatos technikai
problémák. Kiástam és felnyitottam a ládát, hosszú éveken át tisztogattam és
rendezgettem a benne talált drágaköveket, és közben nem vettem észre, hogy maga
a láda is aranyból van.
Nem
ad okot különösebb büszkeségre, ha valaki csak a könyve megjelenése után fedezi
fel, hogy valami fontos kimaradt belőle. (Különösen, ha az a valaki annyi
ideig írta azt a könyvet, mint én.) De hát jobb későn, mint soha. A felfedezés
örömével vittem a kincset a Bibó-kutatók elé. Igaz, ahogy az asztalra tettem,
az picit megkarcolta a Bibó-képüket, és ebben volt némi szándékosság is; de
azt hittem, túlteszik magukat ezen a csekélységen, ha látják, mit kapnak cserébe.
Azt nem vártam, hogy előadásom után testületileg felhagynak a Bibó-kutatással,
hogy életük hátralevő részét Hajnal tanulmányozásának szenteljék; de azt igen,
hogy néhányan álmélkodó kiáltásokat hallatnak majd és felborogatják a székeiket.
Semmi ilyesmi nem történt. Higgadtan végighallgattak, majd tárgyszerűen megvitatták
azt a keveset, ami előadásomból Bibóra vonatkozott.
Csalódottságomat
látva – bár nem értve –, meghívtak egy második fordulóra is, ahol Kovács
Gábor írásos korreferátumban vette védelmébe Bibót, én pedig megint elmondhattam
a magamét Hajnalról – körülbelül hasonló visszhangot váltva ki, mint az első
alkalommal. (A korreferens egyébként Szabó Miklós volt az első alkalommal,
Benda Gyula és Kende Péter a második alkalommal; kritikai megjegyzéseiket
köszönöm.)
Az
alábbi írás az első alkalommal elhangzott előadásom némiképp átdolgozott változata.
Egyben előtanulmány ahhoz a végleges változathoz, amely a Dénes Iván Zoltán
szerkesztésében készülő A hatalom humanizálása című kiadvány III. kötetében
fog megjelenni „Bibó és Hajnal az európai társadalomfejlődés értelméről” címmel,
előreláthatólag 1999-ben. Egyúttal újabb próbálkozás, hogy felhívjam tisztelt
kollégáim figyelmét valamire, ami szerintem figyelmet érdemel.
1. A hatalom humanizálásának
gondolata Bibónál
„A
magyar társadalomfejlődés és az 1945. évi változások értelme” című tanulmányát
Bibó azzal vezeti be, hogy „a magyar társadalmi és politikai fejlődés útját
a magyar történetírás két élenjáró kutatójának, az európai társadalomfejlődés
belső törvényeit kutató Hajnal Istvánnak és a magyar parasztság történetét kutató
Szabó Istvánnak az eredményeire támaszkodva” fogja összegezni.
Itt
találhatók a híres, sokat idézett szavak „a szabadság kis köreiről”:
„...a
hűbériség klasszikus berendezésében a társadalom minden tagjának életét személyes,
emberi közvetlenséggel kialakított kapcsolatok szabták meg, nem pedig központosított
uralmak és uniformizált intézmények. [...]Természetesen nem ismerte ez a rendszer
a szabadságnak és egyenlőségnek nagy összefogó intézményeit sem, hanem kis körökben
megvalósuló, biztosított és kölcsönös személyes szolgáltatásoknak, kötelezettségeknek,
jogoknak és szabadságoknak a sokaságában élt.”
Bibónak
talán legtöbbet idézett sorai ezek; különösen a rendszerváltás körüli években
idézték sokat, általában a „civil társadalom” fogalmával összefüggésben. A kifejezés
alighanem Szűcs Jenőnek az európai régiókról írt nagy hatású munkája
nyomán vált széles körben ismertté; képszerű, érzékletes megjelenítése annak
a hajnali gondolatnak, hogy a modern, univerzális szabadságjogok a középkori
partikuláris „szabadságokból”, azaz privilégiumokból fejlődtek ki. Hajnal egyetemes
történeti fő művének, Az újkor történetének egyik központi témája ez:
miként általánosodnak az aprólékosan kidolgozott szűk, helyi szokások, eljárások,
jogok állampolgári vagy éppen egyetemes emberi joggá, országos vagy nemzetközi
szabályozássá.
Bibó
valószínűleg már a harmincas évek derekától-végétől ismerte és olvasta Hajnal
munkáit, de 1947 előtti írásain még nem érződik Hajnal hatása. Ettől kezdve
viszont folyamatosan jelen van írásaiban két-három jellegzetesen hajnali gondolat,
időnként pedig kifejezetten hivatkozik is Hajnalra.
Bibó
két, számára nagyon fontos ponton tudott Hajnalhoz kapcsolódni: (1) a szakszerűség
mibenléte, különösen az értelmiségi szakszerűségé; (2) a középkori társadalom
és az európai társadalomfejlődés sajátosságai, különösen a hatalom humanizálásának
kérdése. Mindkét kérdés foglalkoztatta már korábban is: jogászként a szakszerű
közigazgatás problémája, hívő keresztényként pedig az a gondolat, hogy az egyház
a középkorban moralizálta s ezzel mintegy „megszelídítette” a nyers hatalomgyakorlást.
Hajnalnál mindkét témához érdekes és fontos új gondolatokat talált. Ezeket be
is építette gondolkodásába, a hatalom humanizálására vonatkozó eredeti elképzeléséhez
azonban mindvégig hű maradt.
Első
ízben Az európai egyensúlyról és békéről írt könyvében említi, hogy a
hatalom humanizálását az európai társadalomfejlődés legfőbb eredményének tartja,
de nem fejti ki bővebben, hogy mire gondol. Beéri azzal, hogy egy katalógust
ad a hatalom humanizálását lehetővé tevő európai intézményekről. Ebből kiderül,
hogy egyetlen hatalmas folyamatról van szó, amely a középkori lovagi kultúra
kibontakozásától a modern szakszervezetek megalakításáig terjed. „Az európai
társadalomfejlődés értelme” című kései tanulmányában2 azonban,
ahol részletesen is kifejti a hatalom humanizálásának gondolatát, a döntő szerepet
egyértelműen a középkori egyházi értelmiség erkölcsnemesítő tevékenységének
tulajdonítja.
Ezt
a gondolatmenetét vizsgáljuk meg most.
Kereszténység
Bibó kiindulásként
megállapítja, hogy az európai középkori társadalomnak lényeges elemei voltak
a hűbériség és a jobbágyság. Ezek azonban máshol is előfordultak, nem ezek adják
tehát az európai középkor specifikumát, hanem az értelmiség szerepe, amely látványosan
eltér a szokásos mintától. Míg máshol az értelmiség beérte a szokásos adminisztratív
és legitimáló szerepekkel, a középkori papság a világi hatalommal való együttműködésben
mintegy „megszelídítette”, moralizálta az uralmi formákat.
„...amennyit a királyok szelídültek, annyit rontott
a klerikusokon a hatalomban való részvétel, de együttvéve mégis a hatalomnak
egy olyan mérvű erkölcsi átitatódását eredményezte, ami mondhatjuk, hogy már
az európai társadalomfejlődés középkori szakaszában is – különösen pedig az
újkoriban – nagyobb volt annál, mint amennyit bármelyik más kísérlet a világban
el tudott érni a hatalom moralizálása terén.” (Bibó III. 24.)
Az
európai klerikus értelmiség társadalmi szerepének ábrázolásában, a keleti és
nyugati típusú szerzetesség összehasonlításában nagyjából Hajnalt követi és
szintén Hajnal nyomán vázolja fel az európai régiókat is.3
Hajnaliánusnak mondható végül az is, hogy az európai társadalomfejlődés végső
értelmét a „szabadságok” általánosulásában látja, s ezt egy, a középkorban elkezdődött
hosszú fejlődés végső eredményének tekinti. Bibó a „szabadságjogok európai rendszeréről”
beszél, amelyet az angol politikai gyakorlat és a francia forradalom ideológiai
programja együttesen dolgozott ki.
„Ennek
döntő elemei a hatalmak elválasztása, az általános választás útján létrejövő
népképviseleti parlament, a parlamentnek felelős vagy valamilyen módon a nép
által kiküldött és visszahívható vagy határidős végrehajtó hatalom, a végrehajtó
hatalomtól független bíráskodás, amelynek a hatásköre kiterjed valamilyen módon
annak a hatalomnak az aktusaira is; a mindeme intézmények ellenőrzését lehetővé
tevő szabad sajtó, gondolat-, gyülekezési és egyéb szabadságok, kiterjedt helyi
önkormányzat, amelyek mind egymással összefüggő, egymást láncszerűen kölcsönösen
tartó rendszert alkotnak (...) Ez a rendszer nem szorítható olyan rövid lejáratú
átmeneti jelenségekre, amilyenek a kapitalizmus, hanem ennél sokkal messzebbre
nyúlik vissza a múltba és remélhetőleg előre a jövőbe. Úgy minősíthető ez az
egész rendszer, mint a nyugati kultúrkör egyik legvitánkívülibb, egyik legtartósabb,
egyik leghitelesebb, leghumánusabb, legkevesebb veszélyt fölidéző nagy teljesítménye,
amelynek végső gyökerei abban a társadalomszervező munkában gyökereznek, amelyet
a kereszténység Nyugat-Európában elindított. (...) a szabadságjogoknak ez a
rendszere talán az egyetlen komolyan sikeres megvalósulási formája a kereszténység
erőszakmentességet hirdető programjának. A történelem nem ismer még egy ilyen
rendszert, amelyik a politika világát és ezen keresztül az egész társadalom
életét ilyen mértékben megszabadította a felsőség és a másik ember erőszakától
való állandó félelemtől...” (Bibó III. 60–62.)
Első
benyomásunk feltétlenül az, hogy Bibó Hajnalt követi az európai társadalomfejlődés
értelmezésében. Közelebbről megnézve azonban kitűnik, hogy Bibó, bár Hajnal
eredményeit valóban felhasználja, a lényeget illetően egészen más úton jár és
máshová is érkezik.
Irónia
Bibó magyarázata
az európai fejlődés (szerinte) döntő fordulatáról az idézett szövegek alapján
a következőképpen rekonstrulálható:
A
római birodalom bukása után barbár hadurak kezébe került a hatalom. Ezek
Miből
nyeri meggyőző erejét ez a magyarázat?
Először
is egyszerű, jól ismert elemekkel dolgozik, nem kívánja a mindennapi
gondolkodástól eltérő, bonyolultabb, „tudományos” elemek bevonását. Másodszor:
életszerű. El tudjuk képzelni, hogy így volt. Különösen a tanácstalan
barbár figurája áll élénken előttünk. Harmadszor: ironikus. Ironikus
először is a tanácstalan barbár figurája, illetve a kiindulási helyzet: hiába
a hatalom, ha egyszer a világ túl bonyolult. Ez tetszik nekünk: szívesen látjuk,
amikor a hatalom tehetetlen. Ironikus az is, hogy a legyőzött az erős: a római
világ még holtában is képes megkötni a győztes kezét. Még szívderítőbb, hogy
ezt nem erővel éri el, hanem puszta létével: annyira bonyolult még maradványaiban
is, hogy azt ésszel nem éri fel a barbár. Végül – és ez az, ami végképp levesz
a lábunkról – ironikus a végeredmény, a visszájára fordult világ. Az úr alkalmazza
a maga céljaira a szolgát, de végül mégis a szolga idomítja a maga eszményeihez
az urat. Megint a gyengébb bizonyul az erősebbnek.4
A
magyarázat kétségtelenül frappáns – de nem kielégítő. Abban egyet lehet érteni
Bibóval, hogy a szabadságjogok kimunkálása az európai társadalomfejlődés nagy
teljesítménye, ami nem köthető „olyan rövid lejáratú átmeneti jelenségekhez,
amilyen a kapitalizmus, hanem ennél sokkal messzebbre nyúlik vissza a múltba”.
Az a gondolat azonban, hogy a kereszténységnek döntő szerepe volt a szabadságjogok
kimunkálásában és így közvetve meghatározta az európai fejlődés menetét is,
Max Weber protestánsetika-tézisére emlékeztet; annak is arra a durvább értelmezésére,
hogy valamiképpen a protestantizmus okozta, hozta volna létre a kapitalizmust.
Ezt még Weber sem képzelte bizonyíthatónak, legtöbb értelmezője szerint csupán
annyit akart mondani, hogy a protestantizmus kedvezett a kapitalizmus
– egyébként, mint azt máshol kifejti, döntően más okokra visszavezethető – kialakulásának.
Bibónál viszont minden kétséget kizáróan „a kereszténység erőszakmentességet
hirdető programja”, illetve a programot megvalósító keresztény értelmiség az
a nagy társadalomátalakító erő, amely, a történelemben páratlan módon, „a politika
világát és ezen keresztül az egész társadalom életét (...) megszabadította a
felsőség és a másik ember erőszakától való állandó félelemtől.” Ez lenne tehát
a hatalom humanizálása és ez lenne Bibó szerint az európai fejlődés végső értelme.
A
hiba ezzel a magyarázattal az, hogy szellemtörténeti jellegű: egy ideológia
hatásával magyaráz egy jelentős társadalmi változást. Ideológiákat viszonylag
jól lehet a társadalomszerkezetből magyarázni, erre ismerünk néhány jó példát,
fordítva viszont nem igazán működik a dolog: társadalom-szerkezeteket nem lehet
ideológiai hatásokkal magyarázni, legalábbis mélyszerkezeteket biztosan nem.
Márpedig Bibó pontosan ezt teszi, éspedig annak ellenére, hogy Hajnalnál megvan,
ki van dolgozva egy társadalomszerkezeti magyarázat. Bibó, ez a szövegéből kitűnik,
tulajdonképpen ismeri is ezt a magyarázatot. Ha tehát mégsem veszi át, annak
valószínűleg az az oka, hogy a sajátját jobbnak tartja, vagy legalábbis olyannak,
amely jobban illeszkedik koncepciójának egészéhez. Véleményem szerint inkább
ez utóbbiról van szó: ahhoz a keresztény-egzisztencialista antropológiához,
amelyet Bibó több helyen is kifejt, nagyon hangsúlyos formában „Az európai társadalomfejlődés
értelme” bevezetésében is, kétségkívül jobban illeszkedik. Jobb magyarázatnak
azonban semmi esetre sem tekinthető.
Nézzük
most Hajnal magyarázatát.
2. Az európai fejlődés
termékenységének magyarázata Hajnalnál
A
hatalom humanizálásának kérdését Hajnal nem veti fel külön, de az európai társadalomfejlődés
értelmének kérdése természetesen nála is központi kérdés. Mi az európai fejlődés
termékenységének titka? Mivel magyarázható, hogy az az Európa, amely a római
birodalom bukása után visszazuhant a nyomor, a barbárság és az anarchia
állapotába, és mintegy fél évezreden át jelét sem mutatta annak, hogy ebből
az állapotból valaha is képes lesz kiveckelődni, az ezredfordulóra mégis látványosan
konszolidálódott, a XIII. századra már megközelítette, talán el is érte az addig
nyilvánvalóan fejlettebb kínai és arab civilizációk színvonalát, a reneszánsz
idején pedig már egyértelműen készen állt arra, hogy meghódítsa az egész világot?
Mivel magyarázható, hogy ez a nem is olyan régen még nyomorban, barbárságban
és anarchiában élő Európa az újkor elején már versenytárs nélkül állt, készen
arra, hogy létrehozza a gazdaságnak és a társadalomnak azt az elképesztően dinamikus,
páratlanul hatékony szervezetét, amit később kapitalizmus néven ismert meg és
tett magáévá – persze sok ellenkezés után, és sok helyütt még akkor is némiképp
kényszeredetten – az egész a világ?
„...a
mi mai életünk szinte valami szédítő magasságú szerkezet tetejéről néz alá mindenre,
amit emberi társadalmak valaha is teremtettek. Ami soha meg nem történt eddig:
egyetlen kultúra lett úrrá a Föld minden népén, ehhez kell minden más idegen
társadalomfejlődésnek is sietve alkalmazkodnia, ha önállóságából, egyéni vonásaiból
meg akar menteni valamit. – Miként történhetett ez?” – teszi fel a kérdést Hajnal
Az újkor története első oldalán.5
A
válasz, amit ad, egészen eredeti. Nemcsak hogy eltér a szokásos értelmezésektől,
amelyek az újkori fejlődést egyrészt a kapitalizmus kialakulásával azonosítják,
másrészt éles ellentétben látják a középkorival, de homlokegyenest ellenkezik
velük. Hajnal, mint azt az Újkor végén található programszerű „Irodalmi
tájékoztató”-ban mondja, „az újkori fejlődést nem ellentétben látja a középkorival,
hanem belőle magyarázza meg azt”, a kapitalizmusban pedig csak az újkor fejlődésben
rejlő lehetőségek egyikének realizálódását látja.
A
kiindulópont, akárcsak Bibónál, Hajnalnál is a római birodalom bukását
követő anarchia. Az anarchia azonban Hajnalnál nem pusztán zűrzavar,
hanem a szó eredeti jelentésének megfelelően az uralom-nélküliség állapota.
Ez a kiinduló állapot alapvetően meghatározza az egész további fejlődést. Hajnalnak
ezért, Bibóval ellentétben, nem lesz szüksége arra, hogy a hatalomgyakorlás
formáit mintegy még külön is megszelídítse, mert eleve a hatalom gyengeségéből
és ebből adódó kényszerű humanizmusából indul ki.
Hajnal
gondolatmenetét röviden az alábbiakban lehet összegezni.
A
római birodalom bukása után olyan állapotok alakultak ki, amelyek alkalmatlanok
voltak a racionális kezelésre. Eltűnt a pénz, elhalt az írásbeliség, megszűnt
a kereskedelem, eljelentéktelenedtek a városok, erőtlenné vált a jog, tekintélyét
vesztette a központi hatalom, összeomlott a közigazgatás. Az élet szűk helyi
keretek közé szorult, és szegényessé, sőt nyomorúságossá vált; a kis helyi közösségek
a puszta életben maradásért küzdöttek.
Ebben
a helyzetben a létbiztonság és a létfenntartó munka mindennél fontosabbá vált.
Az alávetetteknek be kellett látniuk, hogy életben maradásuk azoktól függ, akik
meg tudják védelmezni őket. Hasonlóképpen a haduraknak el kellett fogadniuk,
hogy életben maradásuk – és esetleges jobb életük – azok munkájától függ, akiket
meg tudnak védelmezni. Be kellett látniuk, hogy ők éppúgy rá vannak utalva az
alávetettek munkájára és szolgáltatásaira, mint azok az ő viszonylagos biztonságot
nyújtó védelmükre, és hogy jólétüknek az alávetettek viszonylagos jóléte az
alapja. Saját jól felfogott érdekükben lemondtak hát arról, hogy embereiket
a szokásos mértéken felül sanyargassák, sőt, a puszta védelmen túl igyekeztek
másként is gondoskodni róluk. Erőszak, kegyetlenkedés természetesen sűrűn előfordult,
de egyrészt ezt mindkét fél a hatalommal való visszaélésnek, tehát az érvényes
normák megsértésének tekintette, másrészt a legvégletesebb formáiban sem jelentette
az alávetettek szokásszerűen kialakult életformáinak felforgatását, különböző
mértékű viszonylagos autonómiájuk elvi kétségbevonását.
Ugyanez
a minta érvényesült a társadalom felsőbb köreiben is. A nagyobb urak, fejedelmek,
királyok szintén abban voltak érdekeltek, hogy a nekik elkötelezett kisebbek
önállóságukat megőrizve, saját felszerelésükkel, saját embereikkel álljanak
rendelkezésre, amikor szükség van rájuk. Minél erősebbek, gazdagabbak, annál
jobb. Meg kellett alkudniuk azzal a helyzettel, hogy a kisebbek túl erősek és
túl önállóak voltak ahhoz, hogysem egyszerűen alá lehetett volna vetni őket.
Csak támaszkodni lehetett rájuk, de ehhez meg kellett hagyni önállóságukat és
az egyébként egyenlőtlen viszonyba a viszonosság elemeit kellett beépíteni.
Be kellett látniuk, hogy hatalmuk akkora, amekkora az őket felsőségnek elfogadó
kisebbeké, s hogy azok hatalmának növekedése a saját hatalmuk növekedésének
alapja. Így alakult ki az évszázadok során alul a változatos kondíciójú, sokféle
jogi állapotú alávetett népből a parasztság, fölötte pedig a kisebb és
nagyobb urak bonyolult szerveződésű, egészen a királyig, császárig húzódó hűbéri
láncolata: a nemesség. Az úr–paraszt viszony alapvetően érdekviszony
tehát, az urak közötti hűbéri viszony pedig voltaképpen nem más, mint az úr–paraszt
viszony erősen megemelt, stilizált formája.
Tradicionalizmus
Eszközök
hiányában a hatalomnak minden szinten le kellett mondania arról, hogy az alsóbbak
életét szabályozza, abba beleszóljon. Az életformák így mintegy szabályozatlanul
tenyésztek, csak az egymáshoz való igazodás kényszere korlátozta őket, és az,
hogy a környezetüknek életben kellett hagynia, el kellett ismernie őket. Mivel
minden teljesítményre szükség volt, minden munkát, funkciót, amelyet a tényleges
gyakorlat igazolt, szokásjogilag elismertek és szentesítettek. A látszólag irracionális
módon burjánzó tenyészet így valójában visszacsatolásokra épülő önszabályozó
rendszer volt: a szokást csak a tényleges gyakorlat igazolhatta, a tényleges
gyakorlatot viszont a szokás védte és igazolta. A nagy ázsiai civilizációkhoz
hasonló, erősen tradicionális társadalom alakult így ki. Minden bevált módszerhez
mereven ragaszkodtak, a fenyegető létbizonytalanságot az ismétlődés, a változatlanság,
a szokások szinte vallásos tiszteletével próbálták ellensúlyozni. A társadalom
életére a szent és sérthetetlen szokások uralma borult.
A
kora középkornak ez a szigorú tradicionalizmusa kétségtelenül visszaesést jelentett
a görög-római antikvitás elevenen pezsgő, racionális életéhez képest, de éppen
ezekben a sötétnek nevezett évszázadokban teremtődtek meg a későbbi fejlődés
alapjai. A tradicionális kötöttségek ugyanis biztonságot adtak a legnyomorúságosabb
helyzetűeknek is, és ezzel időt és nyugalmat az elmélyült munkára, az eszközök,
módszerek egyre tökéletesebb kidolgozására. Másfelől viszont ugyanezek a kötöttségek
csak a saját munkán alapuló és másokat nem károsító erőfeszítéseket engedték
érvényesülni, s ezzel elősegítették a szakszerűség és a jogszerűség
kifejlődését. A munkának és az együttélésnek olyan elemeit sikerült így felszínre
hozni, kidolgozni és intézményesíteni, amelyeket egy racionális társadalom eleven,
célratörő üzleties forgatagában a vagyon és a hatalmi erők akadálytalan érvényesülése
kialakulni sem engedett volna.
Ez
a döntő pont. A kora középkor anarchiája alapvetően pozitív szerepet játszott
az európai fejlődésben, mert időt és viszonylagos nyugalmat biztosított arra,
hogy mindenütt kikísérletezzék a sajátos helyi körülményeknek legmegfelelőbb
technikákat, életformákat, együttélési szabályokat. A pénz és a hatalom túl
gyengék voltak ahhoz, hogy ebbe a kísérletező munkába beleszólhassanak, így
hosszú távon mindenütt az egyén és a közösség szempontjából legjobb megoldások
alakultak ki. A szokások védték a kísérletezőket és megoldásaikat, így azok
kellőképpen megerősödhettek. Amikor aztán később a pénz és hatalom hozzáláthattak
a társadalom modernizálásához, a tradicionális kötöttségek leépítéséhez, már
mindenütt szakszerű hivatások, kifinomult módszerek, az egyén és a közösség
szempontjából legjobb műszaki megoldások és társadalmi technikák várták őket;
tehát a legjobb anyagból dolgozhattak. Ez a magyarázata az újkori fejlődés nagyszerűségének
és részben a kapitalizmus bámulatra méltó sikereinek is.
Szakszerűség
A
szakszerűség kialakulása és társadalmi méretű általánosulása, amit Hajnal a
középkori fejlődés legnagyobb eredményének tart, nem magától értetődő fejlemény.
Csak az erősen tradicionális társadalmak biztosítják a szükséges időt és nyugalmat
az olyan különleges alakulások kiképződéséhez, amilyen a parasztság, illetve
általában a szakszerű munkán alapuló önálló hivatások. Az ilyen társadalmaknak
viszont a lényegükhöz tartozik, hogy minden rendszeresen végzett és a közösség
által elismert munkát önálló hivatássá képeznek ki. Az állandó, változatlan
ismétlődés folytán idővel minden munkamódszer, funkció, tisztség önállósul gyakorlójával
szemben: objektív képződménnyé válik. A társadalom pedig maszszív, biztosított
helyzetű hivatásrétegeket fejleszt ki a módszerek, funkciók ápolására, fenntartására;
az ezekkel a módszerekkel élő, ezeket a funkciókat ellátó egyén, család, közösség
a szokások feltétlen védelmét élvezi. Szilárd képletté, valóságos intézménnyé
válik így minden sajátos munkamódszer, s önálló hivatássá minden egész embert
kívánó munka. Az így kialakuló munkamegosztás nem azonos a modern értelemben
vett specializációval, a munka és az ember feldarabolásával. Csak a teljes értelmű,
egész embert kívánó munkafázisok különülnek el, melyek mindegyike szakértelmet
igényel és a testi és szellemi képességek teljességét veszi igénybe.
A
szigorú tradicionalizmus nem kedvez az újításoknak, de nem is teszi feltétlenül
lehetetlenné őket. Mivel a szokás fennmaradása egyfajta néma, mindennap ismétlődő
népszavazáson dől el, némelyik szokás alkalmasint módosulhat valamelyest. De
a hagyomány lényege ekkor sem sérül, mert csak azok az új módszerek, technikák
nyerhetik el a közösség szentesítő jóváhagyását, amelyek nem sértik senki érdekeit,
nem rontják mások életesélyeit. Az így kialakult új módszerek azonban biztos
fennmaradásra számíthatnak, és ugyanígy biztos, mindenki által elismert életre és
megbecsülésre számíthat a módszereket ápoló, továbbfejlesztő egyén, család
vagy csoport is. „Biztosított egzisztenciák”: nyugodtan élhetnek hivatásuknak,
nyugodtan nevelhetik rá utódaikat is.
Dinamizmus
Az
egzisztenciák biztosítása mellett az európai fejlődés másik sajátossága a „személyes
teljesítmény” megkövetelése: a létbiztonság ahhoz a feltételhez van kötve, hogy
az egyén egzisztenciája saját személyes teljesítményén alapuljon. Ez a kikötés
visz dinamizmust a képletbe.
Minden
tradicionális társadalomnak jellegzetessége, hogy hatalmas, szilárdan megalapozott
hivatásrétegeket fejleszt ki; de csak az európai középkor tradicionalizmusa
volt, hála az antikvitás örökségének, eléggé „laza” is ahhoz, hogy utat engedjen
az egyéni kezdeményezésnek. A szigorú tradicionalizmus kevés a fejlődéshez,
sőt önmagában a fejlődés gátja is lehet, ahogy azt a nagy ázsiai civilizációk,
a kínai és az indiai társadalmak stagnálása példázza. Az európai történelemben
azonban a középkort megelőzte a rendkívül eleven és áthatóan racionális antik
fejlődés, amelynek öröksége lehetetlenné tette, hogy a középkori társadalom
ugyanolyan merev, mozdulatlan társadalommá váljék, mint az indiai vagy a kínai.
Hajnal
szerint lényegében két okkal magyarázható az, hogy a középkori társadalom, alapvetően
konzervatív jellege ellenére, ázsiai rokonaitól eltérően nem rekedt meg a fejlődésben,
hanem, ha lassan is, de folytonosan fejlődött. Az egyik ok az egyének nagyobb
önállósága, a másik pedig a fejlettebb intellektuális technika. Mindkettő az
antikvitás öröksége és mindkettő az antik racionalizmus dinamikus mozzanatát
„lopja be” a középkori társadalom alapvetően statikus, a szokásszerűségen alapuló
fejlődésképletébe.
„Az
antik racionális fejlődéssel szemben a szokásszerűségen alapuló megrögzítés
öröknek látszik. Valójában azonban még India kasztrendszerében is állandó a
lassú átalakulás, kasztok emelkedése és süllyedése, aszerint, hogy a nemzedékek
megszokása növekvő szerepüket, teljesítményüket elismeri, vagy szerepük jelentéktelenedésével,
funkciójuk gyakorlásának megszűnésével régi kiváltságaikat is eljelentékteleníti.
Az
európai fejlődésben a mozgás sokkal általánosabb. Mindenekelőtt a családokon
alapszik s nem zárja be az egyént a nagycsalád, az atyafiság kereteibe, mert
e kereteket az antik előzmények már széjjeltörték, tehát minden társadalomalakuláson
belül is az egyén önálló munkája folyik és az egyforma állapotú, foglalkozású
nemzedékek keresik egymással a kapcsolatot, munkájuk és helyzetük közössége
alapján. A rendiség így elejétől sokkal inkább a hivatás szerint alakul, mint
Indiában. Másrészt pedig a papság már az antikból merített eleven intellektuális
eszközökkel dolgozott, nem állott meg az egyszeri megrögzítésnél, hanem a szokásszerű
mozgalmakat egyre finomabban követte, a szokásokban rejlő méltányos emberi értelmeket
kifejezésre juttatta. És az Egyház az antiktól örökölt egységes, összefüggő
szervezet, munkája egységesebb viszonyokat teremt, nem olyan ridegen elkülönülteket,
mint a kasztok Indiában.” (Az újkor története 71.) A tradicionális fejlődés
ezért itt nem vezetett a társadalomképletek betokozódásához, a fejlődés megállapodásához
egy bizonyos fokon, hanem csupán a szilárdan megalapozott hivatásrétegek létrejöttéhez
és megizmosodásához biztosította a szükséges időt és nyugalmat.
Parasztság
Bármilyen
meglepő is, az a fajta szakszerűség, amelyről Weber főként a modern bürokráciáról
szólva beszél igen elismerően, Hajnal szerint eredetileg a középkori paraszttársadalom
vívmánya volt. A paraszti társadalom kegyetlen individualizmusa egyfelől és
szigorú, de védelmet nyújtó kötöttségei másfelől – ezek vezettek a szakszerűség
kialakulásához. Mivel nincs mód mások kihasználására, dolgoztatására, mindenki
csak a saját képességeire hagyatkozhat: helyzetén, életén csak úgy tud javítani,
ha jobb, hatékonyabb módszerekkel dolgozza meg a maga parcelláját. Ez a kényszer
vezet a tiszta technikai újításhoz. Tisztán technikai, mert a hatékonyabb módszerek
közül is csak azok jöhetnek számításba, amelyek nem igénylik és nem is veszik
el mások munkáját. Nem igényelhetik mások munkáját, mert sem pénzzel, sem hatalommal
nem szerezhetek jogot mások munkájára; és nem is vehetik el mások munkáját,
mert ahhoz ők már jogot szereztek. A szokásjog tiltja egyiket is, másikat is,
mert csak így tudja védeni a saját munkán alapuló teljesítményt.
A
szakmunkán alapuló technikai fejlődés jelentőségét akkor tudjuk értékelni, ha
összevetjük az alternatív fejlődési lehetőségekkel. Pénzzel vagy hatalommal
nagy tömegeket lehet mozgatni, de a tömegmunka alkalmazása másfajta technikai
megoldásokat igényel. Esetenként csodálatra méltó eredményeket is produkálhat
(ma sem tudjuk pontosan, hogy hogyan építették a piramisokat), de főleg a mérnökök
és az irányítók szervezési teljesítményét igényli, és nem vagy csak kevéssé
a tömegek technikai tudását. Olyan társadalmat feltételez, amelyben a tudás
egy szűk elit privilégiuma és amelyben az emberi munkaerővel pazarlóan lehet
bánni. Tanulatlan munkát felételez, amely fölös bőségben áll rendelkezésre,
de csak egyszerű feladatok megoldására alkalmazható. A középkorban ezzel szemben
szűkösen állt rendelkezésre az emberi munkaerő, rákényszerültek tehát a munkamegtakarító
megoldások keresésére. Az ily módon kialakuló, egy-egy speciális földterülethez,
állatfajtához, feladathoz, anyagmegmunkálási módhoz kapcsolódó speciális technikai
tudást, mivel természetéből adódóan szintén ritka volt, ugyancsak meg kellett
becsülni. Ez a megbecsülés fejeződött ki az egyes hivatások,
életformák feltétlen, a szokásjogban kifejezésre jutó elismerésében. Olyan társadalom
alakult így ki, amelyben minden munka speciális tudást igényelt, az elismertség
és a belőle származó biztonságérzet lehetővé tette, a kizárólag a saját teljesítményt
elismerő korlátozások pedig szükségessé tették a speciális tudásnak előbb a
családi üzemben való, majd később iskolákban történő intézményes áthagyományozását
és továbbfejlesztését. Míg a tömegmunkára alapozó technika fejlődésének megvannak
a korlátai, mert csak a tudományra építhet és nem emeli, hanem inkább csökkenti
a tömegek technikai tudását, addig a szakmunkára alapozódó technikai fejlődés
elvileg korlátlan, mert a legszélesebb tömegek egyre növekvő tapasztalati tudásából
építkezik.7
A
szakszerűség kialakulása és fejlődése tehát megfelelő társadalomszervezetet
igényel: a technika fejlődése nem választható el az együttélés társadalmi technikáinak
kialakulásától és fejlődésétől. Az újítások a középkorban nem a műszaki intelligencia,
a problémamegoldó racionalitás eredményei, hanem mintegy a társadalomszervezet
termeli ki őket.
A
paraszttársadalomban kialakult minta érvényesült azután a felsőbb társadalmi
képletek esetében is. A legszembetűnőbb módon a kézművesség esetében. A kézműves-társadalom
voltaképpen a paraszttársadalom folytatása, meghosszabbítása: ugyanúgy az egyéni
munka kényszerén alapul ez is, de a városi önállóság és a céhes szabályozás
a szakszerűség olyan hatalmas kibontakozását hozza magával, amelyhez képest
jelentéktelennek tűnnek már fel a paraszti szakszerűség eredményei. A kézműves
hivatások ugyanúgy ránőnek egy-egy anyagfajtára, munkafázisra, ezeket ugyanúgy
kisajátítják maguknak, ahogyan a paraszt telepszik rá a természetnek arra a
kis darabjára, amelyet megművel. Bonyolult, finoman tagolt munkamegosztás jön
így létre; az egész társadalom egyetlen nagy munkaszervezetté differenciálódik,
sokféle, változatos, egymáshoz illeszkedő hivatásmunkák hatalmas üzemévé alakul.
Jogszerűség
Mármost
ha a szakszerűség kialakulása és fejlődése megfelelő társadalomszervezetet
igényel, ha a technika fejlődése nem választható el az együttélés társadalmi
technikáinak kialakulásától és fejlődésétől, akkor a szakszerűség elmélyülése
szükségképpen a jogszerűség kibontakozásával jár együtt. Voltaképpen
ugyanannak a folyamatnak a két oldaláról van szó, amennyiben a szakszerű teljesítmény
védelme a hivatások és így az egyének, családok, korporációk jogi védelmét feltételezi.
A tevékenység szakszerűvé válása így inkább csak a folyamat következményszerű
technikai oldala, a folyamat lényege a szakszerű teljesítményt nyújtók jogi
elismerése.
A
jog kezdetben szokásjog, és eredetileg az írott jog sem lehetett más, mint a
szokásjog írásba foglalása. A szokások uralma így lényegében a középkor végéig
érvényesül, és csak lassan adja át a helyét a racionális jognak. De még ekkor
sem arról van szó, hogy a racionális jog mintegy kiszorítja a szokásjogot, hanem
voltaképpen a szokásjog alakul át racionális joggá: a tradíció racionalizálódik.
A
sajátos életformákat elismerő, szentesítő szokások kezdetben éppen olyan helyiek,
változatosak, sajátosak, mint a technikák. Privilégiumok átláthatatlan tömkelege;
helyi, csak az adott vidéken érvényes szokások, speciális, csak az adott céhen
belül ismert szabályozás. De mindenütt a méltányosság, egymás életének és munkájának
kölcsönös tiszteletben tartása a végső szempont. Az, amit majd később európai
szellemnek fognak hívni. A szűk, speciális helyi szabályozásokból idővel mind
általánosabb elvek bontakoznak ki, a jogokból lassan jog, a szabadságokból szabadság
lesz. Az „Emberi és polgári jogok nyilatkozata”, miközben leszámol a középkori
előjogokkal és eltörli a kiváltságokat, végső soron maga is ennek a hosszú,
évszázados fejlődésnek a végső terméke, tisza, racionális alapelvekké párlódott
kivonata. „A modern szabadságot nem elvek alakították ki, hanem a privilégiumok
általánosodása. Mindenkinek biztosított állapota bármi önkénnyel szemben is.”
(Az újkor története 423.)
Hivatalnokság
A
jogok, szokások, privilégiumok kora középkori dzsungeléből az egyházi rendből
lassan kiváló világi hivatalnokság módszeres, több évszázadon át tartó elmélyült
munkájának köszönhetően lesz a XVII–XVIII. századra a francia kertek racionalitását
idéző rendezett, áttekinthető jogrend. Ez az a pont, ahol Hajnal gondolatmenete
találkozik a Bibóéval – de csak azért, hogy rögtön el is váljék tőle megint.
A hivatalnokság klerikus eredetű ugyan, ám a kifejezetten vallási momentumnak
Hajnal nem tulajdonít jelentőséget. Jelentősége az ő szemében inkább annak van,
hogy ez a rendszerező, racionalizáló munka csak viszonylag későn kezdődhetett
meg, akkor, amikor az alsó társadalom életformái a szokások védőburkában már
szilárdan kiépültek, s hogy még akkor is csak lassan, keservesen, a szokások
részben kényszerű, részben ésszerű tiszteletben tartásával mehetett csak végbe.
Ahogy
a kézműves-társadalom a paraszttársadalom folytatása, meghosszabbítása, úgy
az értelmiségi hivatások viszont az egyházi rendből válnak ki, de a kézműves-társadalomhoz
hasonló képződményként. A XIII. században a kézműves céhek mintájára alakulnak
meg az egyetemek. Az egyetemeken kiképzett írástudók egy jelentős része már
igen korán világi célok szolgálatába áll. A kialakuló értelmiségi hivatások
ugyan még sokáig őrzik bensőséges kapcsolatukat az egyházzal, a vallás dolgaival,
de a specifikusan vallási momentumnak ebben csekély a szerepe. Inkább fordítva
áll a dolog: az egyház fő funkciója kezdettől a társadalom ügyeinek adminisztrálása,
intellektuális feldolgozása és kezelése volt és maradt, és ez a tevékenység
magasztosul szent, vallási értékké.
A
kialakuló hivatalnoki réteg képviselői már nem is sejtik, hogy belső szerveződésük
rendje és munkamódszereik olyan mintákat követnek, amelyeknek első, eredeti,
kezdetleges formái a paraszti életből választódtak ki. A középkor végi–kora
újkori hivatalnokság a racionalizmus valóságos megtestesülésének tűnik a parasztsághoz
képest, az ókori vagy a modern racionális társadalmak hivatalnokságához hasonlítva
azonban még mindig esetlen, nehézkes, a tradicionalizmusba beleragadt társadalomképlet.
Érthető, hiszen egy erősen tradicionális társadalom terméke, és ezt a társadalmat
kell intellektuálisan feldolgoznia, rendszereznie; tehát eredetét, módszereit
és tárgyát tekintve is elszakíthatatlan szálakkal kötődik a tradicionalizmushoz.
A helyi közösségekben, a szakmai testületekben és számtalan más képletben a
jogoknak, szokásoknak tömérdek változata gyökerezett meg. A hivatalnokságnak
ezeket aprólékos munkával mind össze kell gyűjtenie, rendszereznie, és valamilyen
módon kivonni belőlük az általánosítható elemeket. Csak lassan véghez vihető,
keservesen nehéz feladat. Még az újkor jó részén át is folytatódik a hivatalnoki
racionalizmus küszködése az irracionális, szokásszerű társadalomszervezettel.
„...az
újkor első századainak nehézkes, akadozó fejlődésmenete nem egyéb, mint a szokásszerű,
primitív középkori alakulásoknak lassú intellektuális feldolgozása.” Mert „a
társadalom még nem elvont szerkezetek összessége. Az élet még állandóan benyomulóban
van a betűk világába.” Ezért látszik nehézkesnek, szinte együgyűnek a hivatalnokság
munkája az ókori vagy a modern gördülékeny ügyvitelhez hasonlítva. Másfelől
viszont „ezek azok az évszázadok, amelyek minden megelőző kultúrával szemben
mérhetetlen nagy életanyagot vontak bele az intellektualizmus elvont szférájába
s alakították ki az anyaggal való elbánás módszereit”.
Paradox
módon a tradicionális fejlődés eredményeit feldolgozó, racionalizáló hivatalnokságot
maga ez a munka a jogok, privilégiumok leghatékonyabb őrzőjévé teszi. A hivatalnokság
a fejedelem jogainak gyűjtőjeként dolgozza fel a szokások tömkelegét, de ezáltal
a szokások képviselője és szószólója lesz. Maga is önálló, biztosított helyzetű
hivatásréteg, szakszerű munkáját nem kell a hatalom szempontjainak kiszolgáltatottan
végeznie: így a legtekintélyesebb hivatalnoki testületek, amilyen például a
francia magisztrátus, az ország törvényeinek őrzőiként áthatolhatatlan akadályt
jelentettek a központi hatalom önkénye számára, a társadalomszervezet védelmében.
„A társadalom szempontjából és nem a központi hatalom egyoldalú szempontjából
kiindulva épül fel tehát ez az új európai állam; a hivatalnokság, mint megbízható,
szakszerű közintézmény, elsősorban a társadalom szükséglete, a társadalmat nem
kényszer hajtja alá, hanem saját érdeke.” (Az újkor története 45–47.)
A
racionalizálódás tehát a korporációkat (és így az egyéneket, családokat is)
védő tradicionalizmus lassú feldolgozásából áll, s ez azt jelenti, hogy a hagyományokat,
bár fokozatosan átfogalmazva, de mégiscsak beemelik a kialakuló racionális jogrendbe.
A tradicionalizmus így megszüntetve-megőrződik az újkori fejlődésben.
Kapitalizmus
A
kapitalizmus kialakulásával ez a szerves fejlődésvonal megtörik. A különbség
eleinte alig látható, mert egyfelől a társadalom már a kapitalizmus kialakulása
előtt is racionalizálódott, másfelől pedig a korai kapitalizmusban még igen
sok a tradicionális elem. Előbb-utóbb azonban nyilvánvalóvá válik, hogy a tőke
érdekei szerinti racionalizálódás csak részben a korábbi folyamatok folytatódása,
valójában alapvetően más természetű folyamat.
„Ami
az ázsiai társadalmaknak nem sikerült, vagy csak igen tökéletlenül, azt az európai
intellektualizmus finomabb módszerei és szervezete összehasonlíthatatlanul tökéletesebben
elvégezték, az életnek elmélyült s nagyszerű szabályozásával. A XVIII. sz. végével
azután ismét új korszak kezdődik: már minden eltűnik, amit a középkor szokásszerűsége
a kicsiny társadalomalakulások védelmére alkotott, hűbériség, rendiség, céhek
és más berendezések általános, kiegyenlítő szabályozásban olvadnak fel, az európai
kultúra ismét teljesen racionálissá válik, mint amilyen az antik is volt; magasabb
fokon, de ismét a politikai és gazdasági erők okszerű, szabad érvényesülésével.”
(Az újkor története 36.)
A
társadalmat, amelyet a középkor szokásszerűsége hatalmas, finoman tagolt munkaszervezetté
fejlesztett, most már, „tekintet nélkül az alsó társadalom biztonságára, igényeire,
sőt e társadalom fokozatos alávetésével, kizsákmányolásával is”, a profittermelés
szolgálatába állítja a kapitalizmus. Óriási, a történelemben példa nélkül álló
fejlődés következik, amelyhez képest szinte állni látszanak a korábbi századok;
úgy tűnik, a fejlődésnek most már sosem szakad vége, mindörökké folytatódni
fog. Hajnal azonban nem jósol ilyen nagy jövőt neki, ellenkezőleg.
„A
nagy modern eredmények korszaka ez, mintegy aratása a nyugati társadalom másfélezeréves
fejlődésének, – de egyúttal mutatkoznak már jelei annak, hogy minden racionális
kultúra közös sorsa felé haladunk: az érdekek szabad küzdelmében védtelenül
maradt társadalom mintegy megállítja saját mechanizmusát, hogy egyes, naggyá
nőtt rétegek, főként gazdasági hatalmak kizsákmányolásának áldozatául ne essék.”
„Bizonyos
[írja a modern technikáról, de szavait talán a kapitalizmusra is érthetjük],
hogy máris felélte a társadalom termékeny talaját, amely kezdettől csak bizonyos
határokig rejtette magában a fejlődés lehetőségeit.” Mert „minden fejlődésben
két vonal húzódik egymás mellett, az egyik az eredményeknek, a másik a fejlődésképességnek
az ábrázolója. Az igazi talaj már mélyen hanyatló vonal lehet, amikor az eredmények
még magas íveléssel kápráztatják el korszakukat.” (Az újkor története
36.)
3. Az európai társadalomfejlődés
értelme
Az
alábbiakban Hajnal és Bibó megoldását vetem össze, és ebből igyekszem kibontani,
hogy miben látom Hajnal megoldásának eredetiségét és mélységét.
Mint
láttuk, Hajnal is felhasznál három olyan történetírói toposzt, amelyek Bibónál
is megtalálhatók: az egyik a „különleges körülmények”, a másik „a körülmények
kényszere”, a harmadik a „termékeny anarchia” toposza. Ezenkívül mindketten
operálnak a „bonyolultság” fogalmával, végül pedig a hadurak mindkettőjüknél
„jobb meggyőződésük ellenére” cselekszenek úgy, ahogy végül is cselekedni kénytelenek.
A dolgok tehát „jóra fordulnak”, de ehhez különleges körülményekre és a körülmények
kényszerítő erejére volt szükség.
A
kiindulópont, a „különleges körülmények”, mindkettőjüknél a római birodalom
bukása utáni állapotok, a „termékeny anarchia” állapota. (Hogy termékeny, az
persze csak később derül ki, az eredmények felől visszanézve.) „A körülmények
kényszere” Bibónál a barbár hadurakat kényszeríti a klerikus értelmiség alkalmazására,
mert az uralni vágyott társadalom „túl bonyolult”. Hajnalnál viszont a permanens
veszélyhelyzet (éhhalál vagy erőszakos halál) mellett a korábban alkalmazott
technikák (állam, pénz, jog stb.) eltűnése, illetve alkalmatlanná és/vagy tárgytalanná
válása azok a körülmények, amelyek a szereplőket az „élni és élni hagyni” kissé
fantáziátlan, de biztonságos, energiatakarékos, és ami a legfontosabb: rövid-
és hosszútávon egyaránt jó eredményeket hozó filozófiájának követésére szorítják.
Nem
jelentéktelen ellentét van köztük a „bonyolultság” használatában: Hajnalnál
éppenséggel nem a régi, a római, hanem a kialakuló új hűbéri-szokásszerű társadalom
az, amelyik, éppen az életformák spontán burjánzása miatt, igen hamar túl bonyolulttá
válik ahhoz, hogy a szokásos uralmi eszközökkel még úrrá lehetne lenni fölötte.
Ezt a bonyolult világot mindkettőjüknél az értelmiségnek kell feldolgoznia,
és persze történeti tény, hogy ez az értelmiség klerikus eredetű. Itt azonban
– túl azon, hogy Hajnal nem tulajdonít különösebb jelentőséget az értelmiség
valláserkölcsi neveltetésének – van egy döntő különbség kettejük között. Itt
van az a pont, amelyet Bibó, úgy látszik, nem értett meg vagy talán nem
teljesen értette át. Nála az értelmiség azonnal bevethető rohamcsapat ennek
a bonyolultságnak a feldolgozására; és csak isteni szerencse, hogy véletlenül
éppen olyan értelmiség áll a felsőbbség rendelkezésére, amely keresztényi szeretettől
és kötelességtudattól átitatatott. Hajnalnál az értelmiségnek előbb ki kell
még fejlődnie, és azután sem férhet hozzá közvetlenül magához a társadalomhoz.
Az első etapban ugyanis – és ez a döntő! – a bonyolult életviszonyokat tapasztalatilag
dolgozzák fel maguk a társadalmi szereplők! Először a szokások alakulnak
ki a sérülékeny életformák, a bonyolult életviszonyok védelmére; és csak miután
a szokások védelmező burkában már kellőképpen megizmosodtak az életképesnek
bizonyult módszerek, hivatások, szervezeti formák, eljárások és egyebek, csak
akkor kerülhet sor az így létrejött szokás-rengeteg intellektuális feldolgozására.
De kezdetben ez sem több, mint egyszerű leltárba vétel, jegyzékelés – és ezzel
a kialakult szokások tudomásulvétele, vagyis további elismerésük, megerősítésük
és szentesítésük. Csak e hosszú előkészítő folyamat után láthatnak neki az intellektuális
hivatások a racionális feldolgozáshoz – de addigra a szokások védőburkában felnövekedett
társadalomképletek már annyira megerősödtek, hogy a rendelkező ész már kénytelen
hozzájuk igazodni, nem törheti be őket tetszése szerinti fogalmi rendekbe. Magyarán:
nem követhet el erőszakot a társadalmon. Ellenkezőleg, a kialakuló világi hivatalnokság,
mivel ő maga is ennek a társadalomnak a szülötte, hajlamos arra, hogy a gondjaira
bízott szokásvilág hatékony képviselőjeként lépjen fel adott esetben a hatalommal
szemben is.
A
lényeges tehát az, hogy
Különös, hogy
Bibó, az önkormányzat és az önigazgatás lelkes híve a szokásvilágnak ezt az
önigazgató karakterét nem vette észre. Nem vette észre, hogy az egész európai
fejlődésben az a legfontosabb – és éppen ettől lesz „európai” és „humánus” –,
hogy a fejlődés kezdetén, sajátos – egyébként rémisztő, de a későbbi fejlődés
szempontjából éppenséggel kedvező – körülményeknek köszönhetően egy hosszú történelmi
időszakon keresztül a társadalmi szereplőknek, a legkisebbeknek is, módjuk nyílott
arra, hogy maguk alakítsák ki a számukra legmegfelelőbb életformákat, technikákat,
s ebbe se hatalom, se pénz, se racionális ész nem szólhatott (nagyon) bele.
És csak ezt követően, amikor már a dzsungel minden növénye szilárdan meggyökerezett
és megerősödött, jöhettek a – kezdetben még korántsem pengeelméjű – intellektuelek.
És
itt látszik a szellemtörténeti megközelítés gyengéje. Bibó a kereszténység kívülről
bevitt értékeit véli felfedezni a középkori intézményekben, szokásokban, holott
azok az értékek nem kívülről, a klerikus értelmiség áldozatos munkájának köszönhetően
kerültek oda be, hanem éppen hogy ott jöttek létre, sok nemzedéknyi egymáshoz
igazodó, egymást tiszteletben tartó kisember tapasztalataiból. Ha eleve a kereszténység
hatását keresem, akkor persze meg is fogom találni – még ott is, ahol nincs
–, viszont nem fogom észrevenni azokat a szerkezeti elemeket, amelyek ténylegesen
szerepet játszottak – egyebek között például a hatalom humanizálásában is. Ezzel
szemben, ha, mint Hajnal mondja, a szerkezetet üzemies működésében próbáljuk
rekonstruálni, akkor jó esélyünk van arra, hogy, ha úgy adódik, a szerkezet
által kitermelt ideológiát is értelmezni tudjuk.
* * *
Mindazonáltal
Bibó mégis közelebb jár az európai fejlődés értelmének megfejtéséhez, mint a
kapitalizmus kialakulásáról szóló ismert elméletek: éspedig azért, mert Hajnalhoz
hasonlóan ő is úgy véli, hogy az európai fejlődésnek nem a kapitalizmus a végső
értelme, hogy az újkori fejlődés nem azonos a kapitalizmus kialakulásával, és
hogy a modern társadalomfejlődés alapjait a középkori fejlődés teremtette meg.
Ha Bibó és Hajnal elképzelését a kapitalizmus kialakulását magyarázó ismert
elméletek háttere előtt vizsgáljuk, akkor kitűnik, hogy mindketten igen eredeti
módon gondolkodnak az európai társadalomfejlődés specifikumáról. Bár a kapitalizmus
kialakulásáról és természetéről még ma is éles viták dúlnak, abban az egyben
teljes az egyetértés, hogy az európai civilizáció világhódító fölénye a kapitalizmusnak
köszönhető. Az újkori európai fejlődés magyarázata így a kapitalizmus keletkezésének
és működésmódjának magyarázatára redukálódik.
Ezen
a téren kétségkívül Marxnak köszönhetjük a legtöbbet. Bármiként vélekedjünk
is elméletének egészéről vagy a marxizmusról, az nem vitatható, hogy Marx csakugyan
feltárta a kapitalizmus működésmódjának sok fontos részletét. Egyebek között
megmutatta, hogy a szédítő technikai fejlődés a bérmunka alkalmazásának köszönhető;
annak, hogy a közvetlen termelőket elválasztották a munkaeszközöktől, amelyekkel
addig úgy össze voltak nőve, mint a csiga a házával, és ezért csak lassan, tapasztalati
úton tudták fejleszteni azokat. A kapitalizmusban a termelőeszköz a tőkés tulajdona,
a fejlesztéséhez szükséges műszaki-tudományos bérmunka tetszés szerinti mennyiségben
megvásárolható, és a tőkés rá is kényszerül az állandó fejlesztésre, ha nem
akar kiesni az extraprofitért folytatott versenyből. A csiga pedig rohanhat,
ha tud, az elszabadult, őrült iramban száguldó csigaház után: a közvetlen termelő
kénytelen állandóan újat tanulni, új technikák használati módját elsajátítani,
ha nem akar kiesni a munkahelyekért folytatott versenyből. Ennek megfelelő a
kapitalizmus keletkezésének magyarázata is Marxnál: ahhoz, hogy a tőke bérmunkát
vásárolhasson, a közvetlen termelőket előbb egy hosszú történelmi folyamatban
el kellett választani a termelőeszközeiktől; ez, nem pedig a tőke valamiféle
„eredeti felhalmozása” a tőkés termelés előfeltétele és történelmi előzménye.
Max
Webernek szintén elvitathatatlan érdemei vannak. Weber megmutatta, hogy... nos,
hogy pontosan mit is, az nem egészen kristálytiszta, de valami olyasmit, hogy
a korai kapitalistáknak erős kulturális ellenállást kellett leküzdeniük, mert
a pénzszerzésre irányuló tevékenységet hagyományosan mindenütt a bizalmatlanságtól
a megvetésig és a tiltásig terjedő erkölcsi fenntartások övezték. Európában
szerencsés módon megkönnyítette az áttörést a kálvinizmus erkölcsi forradalma,
amely a pénzszerzés etikai kifogásolhatóságát evilági aszkézissel és a munka
istentiszteletté avatásával ellensúlyozta, és így, ha nem is előidézte, de talán
elősegítette vagy – és ez is nagy dolog – legalábbis nem akadályozta komolyan
a racionális pénzszerzésre irányuló tevékenység meggyökerezését és elfogadottá
válását.
Lehetne
még mások teljesítményét is méltatni itt, és talán nem is lenne fölösleges,
de egyrészt helyünk sincs erre, másrészt pedig éppen nem méltatni kívánom ezeket
a teljesítményeket. Ellenkezőleg, azt akarom hangsúlyozni, hogy bizonyos értelemben
még a legjelentősebb hozzájárulások is csak részkérdések megoldásának tekinthetők.
Abban az értelemben ugyanis, hogy mindezek a magyarázatok csak a kapitalizmus
keletkezését és működésmódját magyarázzák, de nem adnak választ arra a kérdésre,
hogy miért lehetett olyan sikeres ez a kapitalizmus. Hasonlattal élve:
azt megmondják, hogy hogyan kell tüzet gyújtani, hogy mi az égés mechanizmusa
stb.; de azt nem, hogy mitől ég ez a tűz olyan hosszan, egyenletesen,
hogy hogyan kellett összerakni a fát ehhez, és hogy milyen fa kellett hozzá
stb. Vagyis nem foglalkoznak a tűzrakással, azzal, hogy milyen anyagú, milyen
szerkezetű volt az a máglya, amely egyszerre csak lángra lobbant. Arról nagyon
sok tanulmány született, hogy miből pattant ki a szikra, de a feltételeket adottnak
veszik, a tűz előtörténetével nem foglalkoznak. Voltaképpen tehát kétszeres
redukció történik: először az újkori fejlődés problémáját a kapitalizmus keletkezésének
és működésmódjának problémájára redukálják, azután pedig ezt arra a tisztán
technikai kérdésre egyszerűsítik, hogy hogyan épül ki egy önfenntartó rendszer,
ha egyszer kiépülésének közvetlen előfeltételei már adva vannak.
Azt
lehetne erre mondani, hogy ez legfeljebb a közgazdaságtanra és a szociológiára
igaz, de nem a történettudományra, hiszen az lelkiismeretesen beszámol az előfeltételek
kialakulásának történetéről is. Valóban, de közelebbről megnézve kitűnik, hogy
ezek a beszámolók is redukcióval élnek. Az újkori fejlődés magyarázatát természetesen
minden történész a középkori kezdetek, előzmények leírásával kezdi; de mivel
a kapitalizmus kialakulását kell megmagyarázni, általában a középkori előzményekből
is csak az „előremutató” elemek: a polgárság, a városok, a pénzgazdálkodás,
a kereskedelem, a racionalizmus szerepét szokták kiemelni: azokat az előzményeket,
amelyek valamennyire már „progresszívnek”, „racionálisnak”, „élénkítő hatásúnak”
– értsd: polgárinak – minősíthetők, s így mintegy közvetlenül átvezetnek az
újkori társadalomhoz. Így szokás például a (késő) középkori kereskedelemmel,
városfejlődéssel, polgársággal, iparral stb. kezdeni; rámutatni, hogy ezek,
úgymond, olyan elemei a középkori társadalomnak, amelyek már „túlmutatnak rajta”,
„szétfeszítik a kereteit”, „magukban rejtik a későbbi fejlődés csíráit” stb.
(Ezt az eljárást még lehet persze – és szokták is – kombinálni olyan minőségi
változást, messze ható következményeket hozó fordulatok taglalásával, mint amilyen
Amerika felfedezése, a reformáció, a könyvnyomtatás feltalálása és hasonlók).
Könnyű észrevenni, hogy milyen előnyei vannak az ilyen eljárásnak: a középkorból
kiemelik azt, ami már „újkori” benne – vagy annak tűnik –, s aztán ezeket addig
„fejlesztik”, amíg el nem érik azt a kritikus mennyiséget, ahonnan kezdve már
„az újkor hajnaláról”, „korai kapitalizmusról”, „lényegében modern” társadalomról
lehet beszélni. Így dolgoznak a feudalizmusból a kapitalizmusba való átmenet
hagyományos magyarázatai, és minden újdonságuk ellenére továbbra is ezt az eljárást
követik a modern szintézisek is (Braudel, Wallerstein, Anderson) – miközben
Pirenne, Weber, Sombart és Marx megoldásait elevenítik fel és kombinálják különböző
variációkban. Az alapfeltevés változatlanul az, hogy a kapitalizmus a feudalizmus
antitézise – és ezért a feudalizmuson belüli, a feudalizmussal valamiképpen
ellentétes, azt bomlasztó stb. elemek szolgálnak kiindulópontként.
Nos,
ez az alapfeltevés valószínűleg hibás. Az előremutató elemeknek bizonyára nagy
szerepük volt abban, hogy a tűz végül is fellobbanhatott.De hátha éppen a későbbi
fejlődéssel ellentétesnek látszó, a kapitalizmus kialakulását gátló, megnehezítő
elemeknek köszönhető az, hogy volt minek meggyulladnia, és hogy a lángot nem
fújta el az első szellő? Hátha – ahogy Hajnal gondolja – épp a középkorias,
tradicionális, paraszti-kézművesi elemeknek köszönhető a máglya nagysága, szerkezete,
anyagának minősége?
Hajnal
az ideális társadalomfejlődésre vonatkozó elgondolásának lényegét a következő
„receptben” foglalhatnánk össze:
A receptforma talán frivol egy kicsit, de segít észrevenni a lényeges elemeket. Ezek:
Hajnal
a kapitalizmus kialakulását nem tartotta sem szükségszerűnek, sem feltétlenül
pozitív fejleménynek. Kétségtelenül a legfontosabb fejleménye az újkori fejlődésnek,
de nem azonos magával a modern európai fejlődéssel, amely már a kapitalizmus
kialakulása előtt is nagyszerű eredményeket ért el, és valószínűleg a kapitalizmus
kialakulása nélkül is további, korábban nem látott magasságokba emelte volna
az európai társadalmat. Ezért aztán a kapitalizmus sikereit sem egyedül a kapitalizmusnak,
hanem főként a megelőző fejlődés előkészítő munkájának tulajdonítja. A kapitalizmusban
túl korai és túl gyors racionalizálódást látott, amely nem engedte a végsőkig
kibontakozni az európai társadalomfejlődésben még benne rejlő pozitív tendenciákat.
Egy nem-kapitalista fejlődés kétségtelenül lassabb lett volna, de kevesebb áldozatot
is kívánt volna a társadalom többségétől. Hajnal felfogásában a kapitalizmus
nem tesz mást, mint felhasználja, elégeti azt az életanyagot, amelyet a középkori
társadalom felszínre hozott és kidolgozott. A látványos eredményeket ugyan a
kapitalizmus produkálja, de nem szabad elfelejteni, hogy az előkészítő munkát
a középkori társadalom végezte el.
Ez
az az „eredeti felhalmozás”, amire a tanulmányom címében utaltam. Bizonyos értelemben
tehát folytathatjuk Hajnal gondolatát: mégiscsak volt valamiféle eredeti felhalmozás
azon kívül is, amiről Marx beszél, és ez a középkorban ment végbe. Nagyon egyszerűen
szólva, Hajnal arra figyelmeztet, hogy nem egészen mindegy az, hogy milyen fejlettségi
szintű munkaerőt és milyen fejlettségi szintű technikát választanak el egymástól.
Adott esetben a bumerángot is el lehet választani az ausztrál bennszülöttől,
de nem biztos, hogy ezzel európai típusú kapitalista fejlődést sikerült megalapoznunk.
Természetesen ezzel Adam Smithtől kezdve a téma legújabb taglalóiig mindenki
tökéletesen tisztában van. Érdekes módon azonban mégsem szentelnek elegendő
figyelmet annak a középkorban végbement eredeti felhalmozási folyamatnak, amelyet
a fentiekben, Hajnal nyomán, vázoltam.
Ezek
után már csak az van hátra, hogy ünnepélyesen visszavonjam vagy legalábbis az
őket ténylegesen megillető értékükre szállítsam le azokat az óvatos és körmönfont
megfogalmazásokat, amelyekkel könyvemben Hajnal „középkorimádatát” egyfajta
különutas népiességgel próbáltam igazolni. A részleteket illetően, azt hiszem,
nem tévedtem, de a lényeget illetően igen. Hajnalnak talán csakugyan voltak
bizonyos népies szimpátiái, de a középkort nem ezért szerette. Hanem azért,
mert úgy vélte, hogy sikerült felfedeznie az európai fejlődés titkát. A marxista
kritika által felhánytorgatott „középkorimádata” nem ideologikus elfogultság
következménye tehát: valóban nagyra értékelte az európai középkort, de erre,
ha az európai társadalomfejlődésről adott magyarázata igaz, minden oka meg is
volt.
***
Befejezésül
két naiv kérdést szeretnék még felvetni. Megválaszolni nem tudom őket, de azt
hiszem, naivitásuk ellenére is fontos kérdések.
Az
egyik az, hogy vajon igaza van-e Hajnalnak, amikor azt sugallja, hogy a legjobb
eredmények akkor születnek, ha rábízzuk a dolgokat az emberekre? Igaz-e, hogy
ha magukra hagyjuk az embereket, akkor emberhez méltó világot teremtenek maguknak?
Minden esetben? Nem kellenek-e ehhez különleges feltételek, netán még különleges
szerencse is? Hányféle módon fejlődhetnek a magukra hagyott rendszerek? Erről
keveset tudok, de azt gyanítom, hogy a történelem a magukra hagyott rendszerek
nagy temetője. (Közismert példa a kopár görög szigeteké: a kecsketartás, ez
az egyébként ártatlan foglalkozás, rövid úton a termőtalaj pusztulásához vezetett.)
Ha viszont így van, azaz, ha a korai középkor társadalomfejlődését egyszeri,
kivételes, és kivételesen szerencsés fejlődésnek kell tartanunk, akkor mik voltak
ennek a fejlődésnek a specifikus feltételei? Hajnal feltárt e feltételek közül
néhányat, de vajon feltárta-e mindet?
A
másik naiv kérdésem közvetlenül az előzőhöz kapcsolódik: érdemes-e feltárni
mindet? Mi lenne ennek a haszna? A kérdés teljes naiv pompájában úgy szól, hogy
vajon lehet-e a történelemből tanulni? És ha lehet, akkor mit kezdhetünk a tudásunkkal?
Hajnal, még egyszer, azt sugallja, hogy a legjobb eredmények akkor születnek,
ha rábízzuk a dolgokat az emberekre. De vajon megismételhető-e még egyszer valaha
is a korai középkor eredeti felhalmozása a kapitalizmus kialakulása után? Valószínűleg
nem. Az Internet példája legalábbis mintha azt mutatná, hogy ha már egyszer
a hatalom és a pénz jelen vannak, akkor előbb-utóbb a leghatalmasabb spontán
szerveződést is maguk alá tudják gyűrni.
Jegyzetek
1. Az élet és a formák. Hajnal István történelemszociológiája. Új Mandátum, 1996
2. Bibó István: Válogatott Tanulmányok. Harmadik kötet, 1971–1979. Budapest: Magvető, 1986, 7–123. old.
3. „Ebben
az atmoszférában alakulnak ki a nyugat-európai szerzetesrendek, amelyek a keleti
kereszténység területén lévő zárt, életszentségre, szeretetgyakorlatra, misztikus
gyakorlatokra vagy pedig remeteségre beállított szerzetesrendekkel szemben,
szinte akaratuk ellenére, a környező világ tanácstalansága által fölkeltett
részvétből és szeretetből kezdenek el foglalkozni olyan funkciókkal, mint földművelési
technikák terjesztése, földművelési tanácsadás, kórházak felállítása, gyógyító
tevékenység, szociális tevékenység, szegények istápolása és így tovább. Ez a
fajta papság és szerzetesség szerzi meg azt a különleges tiszteletet, amely
Európában a mai napig még mindig körülveszi a papságot, mint ma már vékonyodó,
de a közérzet szerint még mindig nem haszontalan, nem merőben élősködő funkciót
ellátó tömeget, szemben a Dél-Európában és a bizánci Európában kialakuló helyzettel
(...) A papságnak ez a megbecsülése mind a mai napig él azon a területen, amely
Észak-Olaszország, Észak-Spanyolországtól fölfelé, egészen a Brit-szigetekig,
Skandináviáig, keleten pedig Lengyelország, Finnországig, a Balti-vidékig és
Magyarországig terjed, valamint Jugoszlávia nyugati részéig.” (Bibó III. 29–30.)
„Európa
déli részén – Olaszországban és Spanyolországban – nagyon sok eleme megmaradt
az ókori társadalom laikus, civil társadalomszervező értelmiségének. A római
civitások megőrizték a maguk nótáriusait és civil írástudóit (...) úgyhogy sok
vonatkozásban közel álltak ahhoz a bizánci világhoz, ahol a papság mindig zárt
csoportokban, részben a világtól elvonult, részben csak a legmagasabb hatalmi
gócokban ható csoportokban létezett, és a társadalom szervezését egy civil értelmiségnek,
császári bürokráciának, városi bürokráciának engedte át. Nyugat-Európában azonban,
a Római Birodalmat követő teljes anarchiában, ahol a civil értelmiség Európa
nagyobb részében (...) úgyszólván nem létezett, a papság fokozatosan belecsúszott
abba, hogy ezeknek a tanácstalan germán királyoknak a környezetében ellássa
a másutt világi értelmiségiek által eljátszott közigazgatási írástudó szerepet.”
(Bibó III. 29.)
4. Az irónia nagyon hatásos és a szociológiában is szívesen használt retorikai eszköz, lásd erről H. Brown: A Poetics for Sociology, Toward a Logic of Discovery for the Human Sciences. Cambridge University Press, 1977. 172–220. old.
5. Hajnal István: Az újkor története. Akadémiai Kiadó, 1988 (Az 1936-os első kiadás reprintje.)
6. Itt erősen követem könyvem „Az európai társadalomfejlődés értelme” c. fejezetét.
7. Valószínűleg jelentősége van annak is, hogy a technikák sokfélesége nagyobb kombinálódási lehetőséget biztosít.