Tóth László
Szakítás
a rendszer-apológiával avagy néhány megjegyzés egy tanulmánykötet kapcsán
Recenzió
Krausz Tamás (szerk.): Rendszerváltás és társadalomkritika, (Napvilág Kiadó,
1998)
Amilyen
zűrzavaros a rendszerváltás folyamatában kialakuló „szép új világ”, olyan nehezen
talál szavakat a társadalomvizsgálat a történések leírására és elemzésére. Ez
fokozottan igaz egy olyan vállalkozás esetében, amely egy társadalmi és tudományos
legitimitás-válsággal küszködő elméleti hagyományhoz igyekszik visszanyúlni:
Marxhoz és a marxizmushoz. Minden nehézség és nehézkesség dacára azonban, az,
aki elolvassa ezt a tanulmánykötetet, üdítő élményben részesül: még az ortodox
alapállású munkákban sem csupán a történések a liberális és neoliberális elméleteken
alapuló „tranzitológiai” szemléletének keretei között mozgó, konfabulációkkal
átszőtt apologetikus leírását és értelmezését kapja, ahogy ez mára sajnos már
megszokottá vált. Még a szocializmusból a kapitalizmusba való átmenet tézisét
képviselő munkák esetében is megkísérlik a szerzők kendőzetlenül feltárni a
tényleges történéseket és folyamatokat, nem engedve teret önámító illúzióknak.
Nem az a gondolatiság hatja át ezeket az írásokat, hogy „rövid ideig tartó nélkülözés
után (...) a gazdaság és az egész társadalom ismét »növekedni« kezd” (171).
Az itt kitapintható „társadalomkritikai” szemléletet vagy a kapitalizmusba való
átmenet okozta társadalmi anomáliák eredetének és eredményeinek bemutatására
való törekvés jellemzi, a „vesztesek” iránti elkötelezettséggel és az „elit”
képmutatásának leleplezésével; vagy az a leginkább radikális és a „menedzserizmus
– domináns osztály – új osztály” szemléleti paradigmáján is messze túlmutató
alapállás, amelynek lényege: „a korábbi magatartásformák – a protekcionizmus,
a korrupció, a személyes kapcsolatok és hálózatok – fennmaradása reprodukálta
az előző etatista és bürokratikus, korporatista és tekintélyelvű rendszer működési
formáit” (311), ahogy Bill Lomax fogalmaz.
Az
alábbiakban két feladatot tűnik érdemesnek megkísérelni megoldani: a kötet tanulmányainak
ismertetése (recenzió) és az ezekben megfogalmazódott gondolatok kibontása (kritikai)
műveletének elvégzését.
Miről szólnak a kötet
tanulmányai?
Nehéz
feladatnak tűnik hagyományos értelemben vett recenziót írni e válogatásról rendkivül
heterogén gondolatisága miatt. Ha olyan gondolati ívet keresünk, amire a tanulmányok
többsége felfűződik, akkor az a következő kérdés formájában fogalmazható meg:
miért nem „demokratikus szocializmus” alakult ki a ‘90-es években a volt „létező
szocializmus” országaiban? A kérdésben benne rejlik az a tétel, hogy valami
más, ettől különböző képlet jött létre. Ezért két különböző probléma rejlik
a kérdésfeltevés mögött: az, hogy vajon milyen okok vezettek ahhoz, hogy olyan
(hogy milyen, annak problémáiról később lesz szó) társadalmi-gazdasági képlet
jött létre a volt „létező szocialista” országokban, amilyen, és az, hogy milyen
tényezők és folyamatok akadályozták meg egy nem-autoritariánus és -monolitikus
szocialista berendezkedés létrejöttét. Az eredeti kérdés első elemére a kötet
szerzői a tőkés világgazdasági rendszer működési logikájára hivatkozva adnak
választ. A „demokratikus szocializmussal” kapcsolatos kérdés mögött az az előfeltevés
húzódik meg, hogy a modern piacgazdaság megkerülhetetlen realitás, azonban a
piaci működés logikáját ellensúlyozni képesek a „társadalmi önigazgatás” intézményei.
Az „önigazgatás” olyan társadalmi modell, ahol a gazdaság piaci struktúrájához
a gazdasági folyamatoknak egy olyan nem állami ellenőrzési rendszere kapcsolódik
szervesen, ahol a társadalom tagjai szabályozott és nyilvános módon ütköztetik
egymással nem gazdasági természetű érdekeiket és értékeiket, s az így létrejött
(a gazdasági logikával szembeállított) társadalmi megfontolásokat érvényesítik
a különböző döntési helyzetekben. A modell lényege egy működő modern piacgazdaság,
amelynek öntörvényű működését az önigazgatásnak azok az intézményei ellenőrzik
és korlátozzák, amelyekben a társadalom tagjainak különböző érdekeik és értékeik
mentén szerveződött társadalmi intézményei (pártok, korporációk, a civil szféra
társadalmi szerveződései), illetve adott esetben az egyének maguk artikulálják
a különböző döntési helyzetekkel kapcsolatos álláspontjaikat. Ezekben az álláspontokban
nem gazdasági megfontolások érvényesülnek, s a modell lényegi eleme, hogy ezek
a más logikákat követő társadalmi akarati tényezők összhangba hozhatóak a piaci
működéssel.
A
kötetbe válogatott tanulmányok nagyobb része arra a kérdésre próbál választ
adni, hogy miért nem „demokratikus szocializmus” alakult ki a ‘90-es években
a volt „létező szocializmus” országaiban. Göran Therborn bevezető tanulmánya
(A modernitás dialektikája. A kritikai elmélet és a XX. századi marxizmus öröksége)
egy előkérdést fogalmaz meg: azt, hogy lehetséges-e egyáltalán olyan marxista
kritikai elmélet, amely képes arra, hogy társadalmi és gazdasági ismereteink
mai állása mellett a kapitalizmuson túllépő reális utópiát fogalmazzon meg.
Álláspontját nagyon is egyértelműen teszi világossá rögtön munkája elején: „A
marxizmus mint társadalomtörténeti jelenség nem volt más, mint »Modernitás Õfelsége«
ellenzéke. Mindig kritikus volt a modernitás uralkodó rendszereivel, és küzdött
ellenük, de sohasem kérdőjelezte meg a modernitás uralmának legitimitását, amikor
az kifejezetten védelemre szorult.” (9) Egész tanulmánya annak demonstrálása,
hogy a marxizmus mint elmélet és mint politikai gyakorlat a modernitás keretei
között maradt, kritikája a modernitásnak a szabadság-egyenlőség-testvériség
szentháromsága egészét vagy annak különböző elemeit megsértő immanens tendenciáira
összpontosult, anélkül azonban, hogy akár csak elméletileg is ki tudott volna
dolgozni egy, a modernitáson túlmutató reális utópiát. A marxizmus a modernitás
terméke és foglya is egyúttal, kritikai elméletként e berendezkedés anomáliáinak
elemzésére alkalmas. Amikor megkísérel túllépni ezeken a kereteken, akkor irreális
utópiává válik vagy – a történelem tanúsága szerint – államszocialista
valósággá degradálódik. Nem a marxi hagyományokhoz visszanyúló gondolkodók képességeivel
van baj, hanem magával a marxi hagyománnyal, amely nem teszi lehetővé a modernitás
meghaladását.
A
központi problémakörön kívüli jelenségeket vizsgál Tamás Pál dolgozata (Technokrata
megváltás. A századvég cybertér-vitáiról), amely a számítástechnika mindennapi
információáramlásba történt bekapcsolódásával kapcsolatban igyekszik néhány
lehetséges következmény-opciót jelezni.
Susan
Zimmermann (Az utolérő fejlődés a társadalomkritikai gondolkodásban. Egy feltáratlan
viszony történetéről és jelenéről) és Hannes Hofbauer–Andrea Komlosy (Tőkefelhalmozás
és a gazdasági fejlődés dilemmái Kelet-Európában) írásai a wallersteini centrum–periféria
elméletre és a hajnali–bibói–szűcsi európai regionalitási elméletre támaszkodva
vas-szükségszerűségként fogják fel a volt „szocialista” blokk gazdasági integrálódását
a tőkés világgazdasági rendszerbe. Andor László írása (A magyar baloldal és
az európai integráció) mindezt az európai centrum aktuális szükségleteivel kapcsolja
össze. Hugo Radice ehhez annyi – Gerschenkron regionális tőkefelhalmozási, illetve
Berend–Ránki „gazdasági elmaradottsági” modelljéhez kapcsolódó – lényeges kiegészítést
fűz, hogy „a neoliberálisok (...) elismerték az állami kezdeményezések központi
szerepét és azt, hogy szükség van az átmenet politikájának állami támogatására”
(201), illetve hogy „a neoliberális stratégia a globális tőkéhez való teljes
és gyors alkalmazkodás híve, ahol az állam támogatja, nem pedig irányítja a
termelés újjáalakítását (...) a protekcionista stratégia (...) arra törekszik,
hogy életképes nemzetigazdaságot építsen fel (...) az állami-fejlesztő stratégia
szelektív állami intervenciót alkalmaz a források mobilizálása érdekében” (207).
Vagyis ilyen vagy olyan módon, de az államnak mint cselekvő ágensnek kulcsszerepet
tulajdonít, nem kérdőjelezve meg azt, hogy a régióban a kapitalizmus kiépítése
zajlik.
Radice
kiegészítése és a tőkés világgazdasági rendszerbe integrálódás tétele Szigeti
Péter írása (Tendenciák Magyarországon a parlamentáris jogállam kialakulásától
napjainkig. Pártrendszer, tulajdonviszonyok, a közvetlen demokratikus részvétel
és összefüggéseik) és Thoma László dolgozata (Védtelen társadalom. A rendszerváltás
és a szakszervezetek, 1988-1992) révén ágyazódik átfogó társadalmi összefüggésekbe.
Szigeti esetében az állami dominancia megőrzésének eseménytörténetét kapjuk:
az állam fő cselekvő ágensként való megőrzése a tőkés világgazdaságba való integrálódás
előfeltétele, mivel a társadalmi ellenőrzés hatalmi-politikai-jogi eszközökkel
történt lehetetlenné tétele az állam számára szinte korlátlan mozgási szabadságot
biztosít. Thoma mondandója pedig az, hogy a kapitalizálódás sikeréhez az alacsony
munkabérek jelentette komparatív előny elengedhetetlen feltétel, ezért létfontosságú
volt a korporatív (de általában a tőke logikáját korlátozni képes civil) szféra
tényleges létrejöttének megakadályozása. A régió tőkés világrendszerbeli helyzetéből
következően olyan társadalmi szervezetet kellett kialakítani, amely nem képes
a tőke (közelebbről a globális tőke) logikájának érvényesülését fékezni, gátolni.
Az
elemzésnek egy közvetlen politikai szintjét képviselik Krausz Tamás (A peresztrojka
történelmi szerepe. Az államszocializmustól az „államtalan” kapitalizmusig),
Borisz Kagarlickij–Alekszandr Taraszov (A politikai baloldal létrejötte a posztszovjet
Oroszországban) és Kate Hudson (A rendszerváltás Kelet-Európában – a nyugat-európai
baloldal szemével) írásai. Közülük is kiemelkedik Krausz Tamásnak a tőle megszokott
invenciózussággal és éleslátással megírt munkája, amelyben a szovjetunióbeli
történések konkrét sorozatát bemutatva és elemezve kiválóan demonstrálja, hogy
a szovjet gazdaság állapotából következő objektív szükségszerűségek (gazdasági
leszakadás és működésképtelenség), a hatalmi elit ezekhez kapcsolódó ambícióival
(„a hatalmi elit azért döntött a világgazdaságra való korlátok nélküli nyitás
mellett, hogy megőrizze saját hatalmi pozícióit” –134.) és egy bonapartizmusként
jellemezhető társadalomszervezettel (a horizontális struktúrák teljes hiánya)
nem vezethettek máshová csak Jelcin Brumaire 18-ájához (134). Kagarlickij
és Taraszov a különböző baloldali csoportosulások létrejöttét bemutató leíró
munkája csupán illusztrálja azt, hogy egy olyan társadalom, ahol 70 éven át
mindent megtettek a társadalmi önszervezés, a közvetlen emberi kapcsolatok intézményesülése
megakadályozása érdekében, szinte lehetetlen feladat előtt áll akkor, amikor
a civil szféra (a tanulmány esetében a baloldali szerveződések) kialakítása
kerül napirendre. Kate Hudson írása viszont az európai baloldali gondolkodás
teljes elbizonytalanodásának képét tárja az olvasó elé, s nagyon közvetett módon,
de ezzel visszautal Therborn pesszimista értékelésére.
Az
eddigiekhez képest lényeges újdonságot jelent Szelényi Iván, Gil Eyal és Eleanor
Townsley tanulmánya (A posztkommunista gazdasági vezetés [Menedzserizmus. A
gazdasági intézmények átformálása és a társadalom szerkezetében végbemenő változások
a poszkommunista átmenet idején]), amely a Politikatudományi Szemlében
korábban már megjelent, de komoly visszhang nélkül maradt, valamint Bill
Lomax „szösszenete” (A tranzitológia válsága. A kelet-európai változások és
a tranzitológiai elmélet). Mindkét munka kilép a globális világgazdaság értelmezési
keretéből, valamilyenfajta sajátos társadalmi-gazdasági formáció létének lehetőségét
fogalmazva meg. Szelényiék emellett átfogó gazdasági-társadalmi elemzésre tesznek
igen izgalmas kísérletetet a tulajdonjog és a rendelkezési jog (Hegedűs András
1970-es évek elején publikált tanulmányára emlékeztető módon) elválasztásával
az értelmiség osztályhatalmának Konrád–Szelényi által kidolgozott modelljének
keretei között.
A
recenzensi szerep itt ér véget. A kötet egyszerű ismertetésének lényege abban
foglalható össze, hogy a válogatásban megtestesülő társadalomkritikai szemlélet
megmarad a kapitalizmus-elemzésektől megszokott keretek között, a gazdasági
történéseket integrációs folyamat elemeiként értelmezi, felhívja a figyelmet
arra, hogy komoly és sikeres hatalmi erőfeszítések történtek a civil társadalom
és intézményrendszer artikulálódásának megakadályozása érdekében a tőke globális
érdekeinek megfelelően. E szemléleti keretben nem sikerül világossá tenni a
„társadalmi, termelői önigazgatás” és a társadalmi nyilvánosság–civil társadalom
intézményei közötti különbséget. A kötetből mindenképpen kilóg Szelényiék munkája
és Bill Lomaxé, az utóbbi szemlélete miatt, Göran Therborn írása pedig az elemzés
átfogó igénye okán.
Kritikai észrevételek
a kötetről
Előzetes megfontolások
Első
pillantásra a kötet szerzőinek közös előfeltevése, hogy a volt szocialista országokban
létrejött társadalmi-gazdasági formáció modern piacgazdaságként jellemezhető.
E tételre két kérdés-típus épül: az egyik lényege, hogy e modern piacgazdaságnak
miért nem ideáltipikushoz közeli formája alakult ki; a másiké pedig az, hogy
a kialakult képlet miért nem a szocialista piacgazdaság viszonyai közötti „termelői
önigazgatásos” formát öltötte fel. Egy kicsit alaposabb vizsgálódás után azonban
kiderül, hogy több dolgozat (Szelényi et al., Radice és legegyértelműbben
Bill Lomax munkái) végső soron megkérdőjelezi az alaptételt, és implicit módon
azt a tézist fogalmazza meg, hogy kétséges maga a kiindulópont: egyáltalán nem
biztos, hogy valóban modern piacgazdaságok jöttek létre régiónkban. Mindez három,
szinte teljesen kidolgozatlan kritikai paradigmán alapul: a nem-ideáltipikus
piacgazdasági társadalom problémája köré szerveződő kérdésfeltevések vonatkoztatási
keretként az „ideáltípust” használják; a kapitalista piacgazdasággá alakulás
miértjeit a „termelői önigazgatás” kvázi szocialista piacgazdasága mint reális
opció alapján elemző megközelítések kritikai alapja a piaci logikának, a tőke
immanens értékesülési ambicióinak a piaci és a társadalmi logikákat összeegyeztetni
képes sajátos, a gazdaságot és a társadalmat összeolvasztó társadalmi képlete;
míg a volt szocialista országok klasszikus piacgazdaságként való felfogását
problematizáló szemlélet középpontjában az a ki nem mondott állítás áll, hogy
a piaci és nem piaci logikákat hordozó struktúrák és társadalmi csoportok közötti
viszony alakulása arra utal, hogy a piaci logika nem a társadalom alapvető szervezőelve,
vagyis ezt a képletet nem lehet kapitalizmusként jellemezni.
A
kötet szerkezete összecsúsztatja e három kritikai paradigmát és megnehezíti
kibontásukat, ugyanis a dolgozatok az általános összefüggésektől a társadalmi
létezés egyes szféráinak vizsgálata felé haladó íven fűződnek össze a kötetben,
miközben a különböző általánosságú jelenségek elemzése során búvópatak módjára
bukkan elő az említett három elgondolás. E szerkezet szükségképpen következik
abból a látszatból, hogy minden tanulmány a kelet-európai kapitalizmusok sajátosságait
vizsgálja, s e társadalmi képződmények olyan struktúrált alrendszerekből (politikai
rendszer, korporációk) állnak, amelyeket a kapitalizmus sajátos társadalmi megnyilvánulási
formáiként kell és érdemes vizsgálni, mert ez közelebb visz a régió „torzult”
természetének megértéséhez.
Az
alábbiakban kísérletet teszünk a jelzett három kritikai paradigmába ágyazódó
elemzések elkülönítésére és jellegzetességeik feltárására. Mindenekelőtt azonban,
mivel alapvetően az autentikus marxi gondolatokhoz visszanyúlni szándékozó kritikai
kötettel van dolgunk (amely gondolatok történeti alakulásának bemutatására Göran
Therborn bevezető tanulmánya tesz kísérletet), emlékeztetni kell néhány kritikai
megfontolásra.
Nem
véletlenül használjuk a „modern piacgazdaság” kifejezést. Az 1960-as évek végi
és 1970-es évek eleji társadalomtudományi vitákban – legalábbis Magyarországon
– központi jelentősége volt az elidegenedés kérdésének és a „szocialista piacgazdaság”
reális lehetőség volta körüli polémiának. A kiindulópont Marxnak az az axiomatikus
tétele, hogy a munkamegosztás és a magántulajdon ugyanannak a jelenségnek két
oldala, s ezek egyszerre hozzák létre a „nembeliség” egyéni elsajátításának
társadalmi lehetetlenségét, az elidegenedést általában (a „reggel vadász, délben
halász, este kritikai kritikus” létforma tagadását) és a piacot, amely a tőke
és munka történeti szétválási folyamatának részeként alárendelődik a tőke értékesülési
logikájának (a piac folyamatosan csak akkor működik, ha a társadalmi össztőke
értéke növekszik, függetlenül az egyéni tőkék sorsától). A piaci kapitalizmus
az a társadalmi működésmód, ahol az egyén elidegenedettsége (függetlenül bérmunkási
vagy tőkési pozíciójától) történetileg az eddigi legnagyobb mértékűvé válik
és ahol a társadalom minden létszféráját mélyen áthatja a tőke értékesülési
logikája, a gazdaság működésének elve. A piaci kapitalizmus kifejezés nem a
piaci elvek általánossá válását jelenti, hanem azt, hogy a mindent átható piac
a tőke működésmódjának, az értékesülés logikájának szükségleteihez idomul, intézményei
e logika függvényében alakulnak ki. Marxnál a piac tőkés jellege a történetileg
egyetlen lehetséges létezési módja a piacnak a munkamegosztás és a magántulajdon
kialakult differenciáltságának viszonyai között: a piac az az intézmény, amely
a társadalmi – és nem csupán a gazdasági – cserét közvetíti. Az áru kettős természete
(egyszerre érték és használati érték) miatt az a liberális gazdaságelmélet,
amely szerint a magánönzés automatikusan közjót eredményez, nem helytálló, maga
a piac nem képes korrigálni saját működési zavarait. A munkamegosztás és a magántulajdon
a kapitalista piac és működési anomáliáinak viszonyai között szükségképpen elválasztja
egymástól a magánérdeket és a közérdeket: az előbbi hordozója az egyén bourgeois
eleme, az utóbbié a citoyen. Ahogy a piac bourgeois érdekek és
törekvések érvényesítésének sajátlagos terepe, úgy éppen funkciózavarainak és
a piac ezek önkorrekciójára való képtelenségének következtében létrejön egy
olyan társadalmi szféra a piaccal, a gazdasággal szemben, amely a citoyen érdekek
és törekvések, a társadalom tagjai közös érdekeinek hordozója (az állam, a politikai
intézményrendszer, a társadalmi nyilvánosság, a civil szféra).
A kapitalista piac társadalmi pandanja az intézményesen köz- és magánszférára
tagolódó polgári társadalomszerkezet. Ez a társadalomszerkezet hordozza a társadalmi
„összérdeket”, mely mindazoknak a logikáknak az együttese, amelyek érvényesítik,
illetve korrigálják és korlátozzák a piaci logikát. Ez a struktúra Marxnál hosszú
távon működésképtelen, mert a piacot korlátozó logikák maguk is a piac létének
termékei és mert a piaci logika mindent átható, a piac működészavarai pedig
a piacot megszüntető társadalmi folyamatokat generálnak.
Mivel
azonban a marxi elemzésben különbség van az általában vett piac és a kapitalista
piac között, elvileg nem kizárt egy nem kapitalista piaci társadalom létrejötte.
Ebben a rendszerben a piac társadalmi cserét közvetítő alapfunkciójának megőrzése
mellett, megszüntetve a magántulajdont és a munkamegosztást (mint olyan társadalmi
szerepkészletet, amely valamelyik szerepegyüttesébe az egyének besorolódva más
szerepegyüttesek betöltésétől szükségképpen el vannak zárva), lehetővé válik
a társadalom tagjai számára, hogy köz- és magánérdekeiket egy intézményen belül
érvényesítsék. Ez lenne a társadalmi tulajdon, amely a tulajdonosi pozícióban
lévőket eleve arra kényszerítené, hogy egyszerre tartsák szem előtt a tulajdon
piaci logikából következő érdekeit és a társadalom egészének illetve részeinek
ettől eltérő érdekeit. E tulajdonforma társadalmi szerveződési megfelelője az
önigazgató társadalom. E társadalmi képlet csak részben irányult a létező szocializmus
állami tulajdona és az azt működtető nómenklatúra nem-társadalmi, vagyis partikuláris
érdekei és azok következményei ellen. A marxi elméletből következően ez igazából
az elidegenedést megszüntető rendszer, amiben a piaci logika és a nem piaci
logika oly módon érvényesülne egyszerre, hogy hordozói nem különülnek el egymástól
intézményesen, csak funkcionálisan. Ugyanaz a társadalmi szereplő hordozza a
magánérdeket mint a közérdeket, és kénytelen ezeket magában összegyeztetve meghozni
olyan gazdasági döntéseket, amelyek egyúttal társadalmiak is. Maga Marx pozitív
módon a (társadalmi) termelési önigazgatás elgondolását sosem fogalmazta meg,
és ezt nem is tehette, mivel társadalomkritikája középpontjában a piac konkrét
történeti formája, a kapitalista piac állt, aminek „meghaladását” csak egy piacot
megszüntető társadalom létrehozatalával tartotta lehetségesnek. A magukat Marx-interpretátoroknak
deklaráló „szocialista” ideológusok azonban az alapító atya piackritikáját vétlenül
vagy szándékosan félreértelmezve a társadalmi tulajdon piaci koncepcióját próbálták
meg kidolgozni akkor, amikor a redisztributív szocialista rendszer a központi
elvonás és újraelosztás piacot kiiktató modelljével már nem tudta kezelni az
egyre differenciáltabbá váló társadalom szükségleteit. Míg a nagy gazdasági
projektek megvalósítása ill. a háborús újjáépítés, vagyis a gazdasági autarkia
megalapozása volt a feladat (a tőkés világgazdaság szocialista rendszereket
kirekesztő politikájától nem függetlenül), a tervutasításos rendszer működött.
Amikor azonban egy viszonylag fejlett gazdaságot kellett volna menedzselni,
a kifinomult társadalmi közvetítőmechanizmusok, így a piac hiányának problémái
szembeszökővé váltak. Ezen a ponton született meg a „szocialista piacgazdaság”
mítosza: az a tézis, hogy egységes (vagy majdnem egységes, hiszen az állami
és szövetkezeti formák elvileg elkülönültek egymástól, a gyakorlatban azonban
strukturális és funkcionális egységet alkottak) tulajdon esetében a tulajdon
technikai széttagolásával működtetni lehet a piacot, mint a társadalmi csere
differenciált társadalom viszonyai közötti hatékony közvetítő eszközét.
A
„szocialista piacgazdaság” tézise a „létező szocialista” rendszer apologétái
számára az addig egységes bürokrácia olyan „decentralizálását” jelentette, ahol
a nómenklatúra megőrzi hatalmi helyzetét a társadalom többi részével szemben,
csak széttagolt bürokráciaként él tovább. A „demokratikus szocializmus” hívei
számára viszont ez a monolit nómenklatúra felszámolása, az állami és szövetkezeti
tulajdon társadalmivá tétele a „termelői önigazgatás” jegyében. A „termelői
önigazgatás” olyan képlet, amelyben a tulajdonos és a termelő személyének egybeesése
garantálja, hogy a gazdasági és társadalmi problémákat együttesen kezelik (szükségképpen
folyamatosan összeegyeztetik egymással a piaci és nem-piaci logikákat) a termelési
döntések meghozatala során. A szocializmus piacosításának kísérlete megbukott,
történetileg azért, mert a „decentralizációs” modellben a nómenklatúra fragmentálódása
olyan különérdekeket generált, amelyeket a monolitikus pártállam, a fiktív
közérdek letéteményese nem tudott kezelni, ezért el kellett nyomnia őket; a
„demokratikus szocializmus” modellje pedig alapvetően kérdőjelezte meg az uralkodó
csoport legitimitását. Elvileg pedig azért bizonyult lehetetlennek, mert a „decentralizálás”
voltaképpen olyan gazdasági egységeket hozott (volna) létre, amelyekben elsöprő
fölénybe kerül a piaci, értékesülési logika, vagyis olyan tőkévé válnak ezek
a termelőegységek, amelyek működését a profitabilitás határozza meg, függetlenül
attól, hogy személy szerint ki a tulajdonos. A „demokratikus szocializmus” hasonló
okokból lehetetlenség, mivel a strukturálisan nem tagolt tőke-munka-duál (vagyis
az a helyzet, ahol a bérmunkás egyszerre tulajdonos is, és döntéseinél egyidejűleg
kell szem előtt tartania a felhalmozásban és a fogyasztásban való érdekeltségét
a többletérték mikénti felhasználásánál) vagy a versenyképesség, a piacon maradás
mellett dönt és ekkor tőkés módon viselkedik, vagy társadalmi szempontokat tart
szem előtt, ekkor viszont kihullik a piacról. Amikor a történeti változások
következtében a gazdaság működőképességének előfeltétele a gazdasági növekedés,
akkor az önálló gazdasági egységek csak az értékesülés szempontjai szerint működhetnek.
Az
eredeti marxi elgondolás, amely a munkamegosztás és a magántulajdon „fejlődésével”
kialakult egyetlen és szükségképpen tőkés piac anomáliáira összpontosított és
ezek felszámolására a munkamegosztás-magántulajdon-piac komplexum megszüntetését
tartotta az egyetlen lehetséges módnak, elfelejtődött. Ennek az amnéziának az
az oka, hogy e hármasság megbonthatatlan: nem lehet a piacot mint mechanizmust
úgy megtartani, hogy nincs munkamegosztás és magántulajdon. Az ipari és posztindusztriális
társadalmak vagy piaci vagy nem piaci társadalmak. Harmadik út nincs. Ebben
az értelemben ma a piac egyenlő kapitalizmussal, függetlenül attól, hogy kik
személyesítik meg a tőkét. Az egészen más kérdés, hogy e társadalmak „fejlődése”
a globalizálódással és multinacionalizálódással nem vezet-e ennek a „szentháromságnak”
a megszünéséhez.
Mindezek
felvázolása nemcsak azért volt szükséges, hogy a „szocialista piacgazdaság”
elméleti és gyakorlati lehetetlenségére rávilágítsunk, hanem azért is, mert
Göran Therborn bevezető tanulmánya, miközben filozófiai magaslatok és mozgalomtörténeti
mélységek között ingázva igyekszik megalapozni egy marxi eredetű kritikai társadalomelmélet
létjogosultságát, voltaképpen akaratlanul is azt a kérdést feszegeti: utópikus-e
a marxi elmélet, vagy valóságos elméleti alternatíva. Konklúziója közvetett:
a marxizmus történetírásként és szociológiaként fejlődött, de „a politikai gazdaságtan
inkább társadalmilag közvetített, mintsem gazdaságilag közvetlen kritikája”
volt és az ma is. (34) Kritikai elméletként létjogosultságát az biztosítja,
hogy „a globális kölcsönös függés és nyomorúság valamint a bőség közötti
világméretű szakadék egyidejűleg növekszik (...) Ez a kritika új történelmi
pillanata, amely azonban nélkülözi a tudomány osztályhátterét” (35). Magyarán:
a marxi gazdaságelemzés használhatatlan, a társadalmi egyenlőtlenségek problémája
az, amire Marxra hivatkozva a kritikai gondolkodás összpontosulhat, azonban
ezt az osztályelemzést kiiktatva kell tennie. Nyersen fogalmazva: a kritikai
gondolkodás alapja immár nem egy marxi paradigma, amely a gazdaság működésével
és ennek társadalmi összefüggéseivel foglalkozik a „nembeliség” és a tényleges
emberi lehetőségek közötti ellentét megoldásának mikéntjét kutatva, hanem egy
morális posztulátum: „a vesztesek mellé kell állni” annak vizsgálata nélkül,
hogy milyen mechanizmusok tették őket a társadalmak páriáivá. A kritikai elmélet
nem tudományos, hanem morális kérdés – foglalható össze a kötet elméleti alapvetése.
Az „utolérő fejlődés” modellje, avagy az ideáltipikus modern piacgazdaságtól való különbözés jelensége
A
kötet valamennyi tanulmánya foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy a volt szocialista
országok integrálódása a tőkés gazdasági világrendszerbe miért olyan formában
valósult meg, hogy a kialakulóban lévő gazdasági és társadalmi berendezkedések
eltérnek a létező kapitalizmus ideáltipikus modelljétől. (A Szelényi–Eyal–Townsley,
a Radice és a Lomax tanulmányok alapvető hangsúlya máshol van). Ezt legalább
két szinten teszik: a gazdasági rendszerek és a társadalmi intézmények (politikai
rendszer, civil szféra) szintjén.
Az
alapvetően gazdasági elemzések (Suzan Zimmermann, Hannes Hofbauer–Andrea Komlosy
tanulmányai, de ide tartoznak Krausz Tamás és Andor László dolgozatai is) a
centrum–preriféria (Wallerstein) és az európai regionalitás (explicit hivatkozásként
Szűcs Jenő neve szerepel) elméleteit használják elemzési keretként. A gondolatmenet
lényege az, hogy a tőkés világgazdasági rendszer létrejöttének folyamatában
Kelet-Közép- és Kelet-Európának a perifériális szerepet osztották le, ami lényegét
tekintve az itt kialakult termelési struktúráknak a centrum–régiók szükségletei
szerinti fejlődését és a megtermelt érték centrumba áramlását jelenti. A szocialista
kísérlet ebből a szempontból nem más, mint a centrum–régiók utolérésére tett
erőfeszítés: kísérlet arra, hogy sajátos – bár a régiót tekintve az individualitás
nyugatitól lényegesen különböző értéke miatt nem szervetlen – társadalmi technikákkal,
amelyeket a szocialista ideológia volt hivatott legitimálni, megpróbálják
elérni a gazdasági központok fejlettségét gazdasági téren. A gazdasági utolérés
azután egy vulgármarxista érvelés értelmében magával hozza a társadalmi utolérést
is. A szocialista kísérlet világgazdasági összefüggéseit tekintve két jellegzetességgel
bírt: egyrészt a tőkés gazdasági rendszer, elhárítva a szocialista gazdaságokkal
való együttműködést (embargó és más technikák révén), autarkia kialakítására
kényszerítette a létező szocializmust, ami az „eredeti szocialista felhalmozás”
(Oszinszkij-Preobrazsenszkij), az erőforrások kíméletlen lerablása és átcsoportosítása
formájában sem járt sikerrel. Az autarkia kudarcát részben a régió országainak
tőkés gazdasági mércével mért rendkívüli fejletlensége okozta; részben pedig
az a gazdasági-társadalmi-politikai berendezkedés, amely monolitikus-totalitariánus-diktatórikus
jellege miatt képtelen volt alkalmazkodni a világgazdaságban zajló változásokhoz
és végrehajtani a szükséges strukturális átalakításokat. Másrészt az autarkiára
való törekvés ellenére a tőkés gazdaságokkal folytatott kereskedelem nemhogy
segítette volna az utolérő fejlődést, hanem éppen ellenkezőleg: az volt a funkciója,
hogy e területek gazdasági szerkezeti elmaradottságát konzerválja, aminek egyik
mechanizmusa a hidegháború, az állandó fenyegetettség érzésének fenntartása,
ezzel biztosítva az egyébként is szűkös erőforrások gazdasági fejlődés szempontjából
ésszerűtlen, mivel döntően a hadiipari komplexumban történő felhasználását úgy,
hogy struktúraátalakításra minden politikai elemtől eltekintve sem lehetett
gondolni. Az eredendően meglévő elmaradottság és ennek strukturális fenmmaradása
együttesen odavezetett – nemcsak a volt Szovjetunióban –, hogy világossá vált:
„a rendszer gazdasági teljesítménye nem alkalmas a Szovjetunió külpolitikai
pozícióinak megtartásához és az ún. jóléti rendszerek csorbítatlan fenntartásához”
(118). Ez a megállapítás mellesleg rávilágít a rendszer legitimációs válságának
tényleges okára: nem volt képes elérni a saját maga számára kitűzött és a társadalommal
legitimnek elfogadtatott célokat.
A
világgazdasági folyamatokat tekintve az öröklött periférikus helyzetet a szocialista
kísérlet nem volt képes felszámolni, ami a szocialista rendszer felbomlásával
és a tőkés világgazdasági rendszerbe való integrálódással – a gazdasági
elszigeteltség megszünésével – azt eredményezte, hogy a betagozódás perifériaként
való bekapcsolódást jelentett. Alapvetően ez a gazdasági magyarázata annak,
hogy miért nem a modern piacgazdaság és polgári társadalom ideáltipikus modellje
jött létre a volt szocialista országokban a „rendszerváltozással”.
Az
elemzés társadalmi szintjén az európai regionalitás elmélete ad alapvető kapaszkodót
a domináns polgári modelltől való eltérés megértéséhez: a nyugat-európai és
a kelet-európai régiók társadalomtörténeti fejlődésének eltérő modellje szükségképpen
eltérő gazdasági és társadalmi struktúrák kialakulását tette lehetővé és szükségszerűvé
az integrációs kényszer viszonyai között. Az eltéréseket csak erősítette az
a szocialista gyakorlat, amely azon az áron biztosított paradox módon a nyugatinál
szabadabb – mert a represszív tolerancia (Marcuse) vagy a fegyelmező társadalom
(Foucault) technikái helyett a közvetlen beavatkozás „finomhangolásra” alkalmatlan
eszközeit használó társadalomfegyelmezés érvényesült politikai diktatúra formájában
– magánéletet az emberek számára, hogy megakadályozta az egyén és a politikai
hatalom között közvetítő civil szféra létrejöttét. (Ezt a gondolatot Thoma László
tanulmánya tárgyalja a legrészletesebben a „citoyen fázis elmaradásaként”).
A társadalom atomizáltsága azoknak a társadalmi intézményeknek létrejöttét is
lehetetlenné tette, amelyek a piaci átalakulás folyamatát úgy befolyásolhatták
volna, hogy a teljes periferizálódást fékezik.
Nagyon
lecsupaszítva a tőkés világazdasági rendszer, az európai regionalitás és az
utolérés problemtikáját tárgyaló megközelítést, a társadalomkritika lényege
akarva-akaratlanul annak demonstrálása, hogy a szocialista kísérlet olyan zsákutca
volt, amely csak fokozta a gazdasági (és társadalmi) centrum-régióktól való
leszakadást. A társadalomkritika ebben a megközelítésben nem a kapitalizmus
kritikája, hanem a „létezett szocializmus” bírálata.
Bár
egy helyen (43) szerepel egy utalás Marx obscsinával kapcsolatos elképzeléseire,
nevezetesen arra a gondolatra, hogy a kapitalizmus nem szükségszerűen bekövetkező
„fejlődési szakasz”, nem kizártak ettől eltérő utak, a gazdasági megközelítés
elemzési vonulatából teljesen hiányzik e lehetőség felvetése. A világtendenciák
alapján a kapitalizmus elkerülhetetlensége szükségszerűségnek tűnik. Elgondolkodtató
azonban, hogy a nyugati individualisztikus társadalmakban kifejlődött tőkés
piacgazdaságba nagy hatékonysággal integerálódtak az alapvetően kollektivista
szerveződésű és szemléletű ázsiai társadalmak, mégpedig e kollektivista alapszerkezet
megbontása nélkül. E társadalmak nyugati-individualisztikus értelmezése, prezentációja
természetesen azt hangsúlyozza, hogy az ázsiai társadalmi szerkezetet a modern
piac követelményei felbontják, de vajon tényleg zajlik-e ilyen folyamat? A különböző
változások nyugati tudományossági paradigmában történő értelmezése legalább
két esetben látványos kudarcot vallott: az iszlám – mindenekelőtt Irán – és
a volt szocialista országok esetében. Az elemzési szemlélet és apparátus óhatatlanul
a tőkés gazdaság és a polgári társadalom képére formálódott, s egyáltalán nem
biztos, hogy ez a paradigma lehetővé teszi más társadalmak folyamatainak megértését.
Ez
felveti azt a kérdést, hogy vajon a piaci és társadalmi logikák különválasztásának
klasszikus kapitalista modellje az egyetlen lehetséges modell-e, hogy a kapitalista
gazdaság csak plurális társadalmi viszonyok között működhet-e. Másképpen: szükségszerű-e
a piaci és nem piaci logikákat hordozó ágensek intézményes szétválása, ahogy
ez a nyugati kapitalizmus és polgári társadalom esetében történt?
„Termelői önigazgatás”
avagy modern piacgazdaság a gazdaság és társadalom szétválasztása nélkül
Ez
a szemléleti vonulat vagy kritikai megközelítés voltaképpen két, egymással össze
nem férő elméleti megfontolás terméke, melyek erőteljesen keverednek az e kérdést
felvető szerzőknél (Krausz Tamás, Szigeti Péter, Thoma László). Az egyik megfontolás
lényege: a modern piacgazdaság kialakulása történetileg a piac és társadalom
elkülönülésével és a piac társadalmi kontrollját biztosító intézményrendszer
(önálló politikai szféra pártrendszerrel, nyilvánossággal, korporációkkal, a
civil szféra kiépültségével) kidolgozódásával járt együtt. A volt szocialista
országokban a „rendszerváltozás” tulajdonképpen nem más, mint a modern piacgazdaság
létrejötte az ezt ellensúlyozó politikai és társadalmi intézmények kiépülése
nélkül. (Jellemző ebből a szempontból, hogy a rendszerváltozás politikai aspektusaként
általános az „elitváltás” kifejezés használata és a kötet e problémákkal foglalkozó
szerzői is következetesen elitről beszélnek, ami azt jelenti, hogy a társadalom
túlnyomó részét sem a gazdasági, sem a politikai változások nem érintették közvetlenül,
csupán ezek társadalmi következményeinek passzív elszenvedői voltak.) A másik
megfontolás is a piacgazdaság létéből indul ki, azonban nem az ezt ellensúlyozó
önálló társadalmi intézményrendszer létrejöttét hiányolja, hanem egy olyan modell
megvalósulását, aminek elemei: a „termelői önigazgatás” (szinte az összes szerzőnél
szereplő fogalom); a korporatív alapú részvétel mind a gazdasági, mind
a politikai döntésekben („a tőke és a munka közötti ellentéteket egyfajta korporativista
intézményben kívánják egyeztetni” – 252); politikai téren az ehhez társuló közvetlen
részvétel (parlamenti szuverenitás helyett népszuverenitás). A két elméleti
alapállás szögesen ellentmond egymásnak, mivel a piaci ellensúlyok intézményes
kiépítését igenli az első, míg a második az ilyen ellensúlyokat piac és társadalom
(valamint politika) intézményes elválasztása nélkül tartja kiépítendőnek. Mégis
közös alapgondolatból táplálkoznak: ez pedig a piaci logika érvényesülésének
elfogadása, szükségszerűnek tekintése (mégpedig kapitalista és szocialista piac
közötti különbségtétel nélküli piacban gondolkodva), ugyanakkor e logika korlátozásának
igenlése. Éppen ez a közös alap az, ami miatt egyazon szerzőnél egyszerre van
jelen az intézményesült ellensúlyok hiánya miatti panasz és az önigazgatási
(s ez mind gazdasági, mind társadalmi, mind politikai téren érvényesítendő)
megoldások ellehetetlenülése feletti elkeseredés.
A
két szemlélet összecsúszásának okát jól ragadja meg Krausz Tamás: „rá kell mutatnunk
az egész önigazgatási koncepció leginkább kidolgozatlan momentumára: a társadalmi
önigazgatás rendszerének a világgazdasághoz való viszonyára, illeszkedésére,
»integrációjára« vagy »lecsatolódására«” (127); vagyis azt a problémát, hogy
az önigazgatási modellben hogyan oldódik meg a „felhalmozás vagy fogyasztás”,
az új érték felhasználásának dilemmája. Egyfelelől ott áll az a felismerés,
hogy a piaci logika csak akkor érvényesülhet valamennyire is, ha az e logikát
képviselők intézményesen elkülönülnek (akár osztályként, akár menedzsmentként:
a tőke-funkció gyakorlóinak társadalmi elkülönülése a lényeg), különben a fogyasztásban
vagy egyéb társadalmi értékekben való érdekeltség elnyomja az értékesüléshez
fűződő érdekeket; a másik oldalon pedig az a tény, hogy az ilyen elkülönülés
nem csupán technikai, hanem hatalmi-uralmi természetű is, s szükségképpen azzal
a következménnyel jár, hogy – osztályelemzésben – a „domináns osztály” (Bourdieu)
a társadalmi hátrányokat a társadalom többi részének oldalára csoportosítja
át, mégpedig függetlenül a személyes szándéktól. Vagyis egyszerre jelent problémát
a strukturális elkülönülés hiánya és megléte, mely elkülönülés társadalomtörténeti
termékként a modern piac és a modern (individualisztikus-nyugati) társadalom
velejárója.
A
kötet szerzői szinte kivétel nélkül kacérkodnak az önigazgatási modellel. A
kérdés számukra az, hogy miért nem jött létre a piacgazdaságon alapuló és ezért
a tőkés világgazdasági rendszerbe integrálódni képes volt szocialista országokban
egy önigazgató szocialista modell társadalmi tulajdonnal (termelői önigazgatás)
és a társadalomirányítás és -szervezés „szovjet”, vagyis önigazgatásos rendszerével.
A válaszok különbözőek: Krausz Tamásnál túl későn merült fel ennek elméleti
lehetősége és nem volt társadalmi bázisa; Szigeti Péternél és Thoma Lászlónál
– különböző hangsúlyokkal – a nemzetközi kényszerek és a különböző tőkékkel
rendelkező elitek tudatos törekvése, illetve a menedzsment és a hozzá kapcsolódó
elit érdekeltsége a társadalmi részvétel minden formájának felszámolásában.
A konkrét válaszok mögött ott áll az a csak részben kimondott tény, hogy maguk
az érintett szocializmusok tették lehetetlenné egy ilyen modell elméleti kidolgozását
és társadalmi bázisának létrejöttét azzal, hogy politikai-ideológiai-hatalmi
okokból a magánszférába szorították és atomizálták a társadalmat, a politikai
és ezért társadalmi gondolkodás és cselekvés lehetőségét egy szűk körnek tartva
fenn. Egy ilyen opció lehetetlensége következtében azután nem marad más lehetőség,
mint a piaci logika érvényesülését ellensúlyozó társadalmi-politikai intézményrendszer
kiépülésének elégtelensége vagy hiánya miatt panaszkodni.
Az
önigazgatásos modellre támaszkodó társadalomkritikai megfontolás megintcsak
a létezett szocializmus kritikája és nem a kialakult helyzet bárhova is vezető
elemzése és bírálata. Egy ilyen alapállású kritikának ugyanis tételeznie kellene
egy olyan önigazgatás-modellt, amely működőképes a modern piacgazdaság viszonyai
között és ugyanakkor összekapcsolódik egy ilyen megoldást igénylő társadalmi
erőkkel. Úgy tűnik, hogy erre nincs lehetőség, mivel az önigazgatás eszménye
anarchista gyökerű, és az anarchista gondolkodás számára sehol sem termett babér;
továbbá egy polgári társadalomban a bourgeois–citoyen kettősség feloldására
annak megszüntetése nélkül csak intézményes társadalmi különválasztódásukkal
van lehetőség.
A posztkommunista piacgazdaság
problematizálása
Az
eddigiekben arról volt szó, hogy a kötet szerzőinek közös előfeltevése az, hogy
a volt szocialista országokban kialakult berendezkedések a modern piacgazdaságra
jellemző jegyeket viselik magukon. A tőke- és munkaerőpiac megléte mellett olyan
rendszerről van szó, ahol az erőforrások felhasználásának és mozgatásának alapelve
az értékesülés, vagyis a nyereséges termelés, ami a személytelen piaci cserében
nyeri el beteljesülését; a piac gazdasági törvényszerűségei meghatározzák az
értékesülés feltételeit, mely feltételeket maga a gazdaság – sok esetben állami
támogatással vagy aktív beavatkozással – állandósít, tehát a döntések racionálisan
kalkulálhatóak; világosan elválik egymástól a tőke értékesülési érdekeit hordozó
intézményegyüttes (a tőketulajdonos, a menedzser, a bankár, stb. pozíciója)
és az ettől eltérő (legyenek ezek bérmunkási, fogyasztói vagy általában emberi)
érdekeknek teret nyitó, ezeket hordozó gazdasági, társadalmi, politikai intézmények,
amelyek funkciója a tőke piaci logikájának korlátozása más logikák érvényesülésének
biztosításával, s így a piaci működés anomáliáinak korrigálásával. Az intézményesült
társadalmi elválasztások (piac–társadalom, társadalom–politika, bourgeois–citoyen,
stb.) alapvető funkciója egy olyan ellensúlyrendszer működtetése, amelyben az
egymással szembefeszülő erők állandóan valamiféle egyensúlyi helyzet felé törekszenek,
ezért a rendszer alapjellegzetessége a viszonyok szimmetriája.
A
kötet tanulmányainak többsége „torzulásként” utal az intézményesült elválasztások
hiányára vagy legalábbis problematikusságára, de a piaci társadalom egyéb aspektusaival
nem foglalkoznak. Attól, hogy az európai regionalitás gondolata bekerül az elemzésbe,
azt lehetne várni, hogy a viszonyok régiónkra jellemző aszimmetrikussága, a
publicisztikában patrónus–kliens kapcsolatnak nevezett jelenség felkelti a szerzők
figyelmét, azonban ennek nincs nyoma, dacára a ténynek, hogy a „személyesség”
alább jelzett elterjedtsége történetileg összekapcsolódott Kelet-Közép-Európában
a patronátus intézményesülésével.
Az
„elmaradottság” tételének általános elfogadottsága ellenére is többször felmerül
az olvasóban a kérdés, hogy vajon a „posztkommunizmus”, a létező szocializmus
megszünése után kialakuló gazdasági-társadalmi képlet valóban kapitalista jellegű
vagy ilyen irányba tart-e. Másként fogalmazva: vajon mindaz, ami a „rendszerváltozás”
során létrejött, valóban modern piacgazdaság vagy efelé tartó mozgás-e. Érvényes-e
a nyereségesség és piaci racionalitás, a kalkulálhatóság, az intézményesített
elválasztottság mint piaci logikát korlátozó strukturális elem és a viszonyok
szimmetrikusságának kritériumrendszere a létrejött új képletre.
A
modern piacgazdaság kialakulásának tételét utalások szintjén többen is megkérdőjelezik.
Borisz Kargalickij és Alekszandr Taraszov például kijelenti: „A kapitalizmus
elemei valóban kialakultak nálunk, de szorosan összenőttek a gazdasági bűnözés
valamennyi lehetséges formájával (...) A valódi magántulajdon Oroszországban
a kapitalizmus előtti formákban lelhető fel – és így az egyik legfontosabb akadályává
lesz bárminemű modern gazdasági viszony kialakulásának” (287).
Krausz
Tamás mutat rá egy igen lényeges mozzanatra: „a menedzser-tulajdon problémája
lényegében az volt, hogy nem volt (s ma sincsen) olyan piaci struktúra, amely
folyamatosan biztosítaná az üzletmenetet, helyette olyan rendszer jött létre,
amely igen sajátos szerencsejátékra hasonlít: a »játék« csak egyetlen alkalomra
vonatkozik, mivel nincs korszerű piaci infrastruktúra, ellenőrizetlenül tesznek
szert hatalmas nyereségre, amely egyáltalán nem áll összefüggésben a vállalat
valóságos működésével, illetve hasznosságával” (130). A gondolat lényege az,
hogy a szocializmus megszűnése utáni posztkommunista rendszerekben nem létezik
modern értelemben vett piac, nem jött létre egy olyan piaci mechanizmus, amely
a gazdasági döntéseket racionálisan kalkulálhatóvá tenné. A nyereségre törekvés
alapformája az azonnali és egyszeri nyereség megszerzése, szükség esetén az
összes kínálkozó lehetőség felhasználásával, sőt, a lehetőségek drasztikus változtatásával,
ami a „maffia-kapitalizmus” sajátossága. Miközben a gazdasági tranzakciók célja
a tőke értékesülése, a „normális” értékesülés feltételei hiányoznak. Ez lényegileg
azt jelenti, hogy az értékesülés a rablástól kezdve a csaláson át a korrekt
piaci csereügyletekig terjedő skálán bárhol létrejöhet, és semmi biztosíték
arra, hogy a domináns értékesülési forma alapja a racionális piaci kalkuláció
lenne, hiszen éppen ennek feltételei: a szilárd és kiszámítható piaci infrastruktúra
hiányzik. Krausz Tamás azonban feltételezi, hogy ez csupán átmeneti anomália
vagy ha tartós jelenség, akkor sem érinti azt a tényt, hogy modern piacgazdaságok
jöttek létre a volt szocialista országokban.
Kate
Hudson idézi Ken Livingstone egy 1991-es írását, amelyben a szerző kijelenti:
„A kiábrándító igazság az, hogy bármely kísérlet a kapitalizmus visszaállítására
Oroszországban gazdasági pusztulást és diktatúrát jelent majd (...) a piac (...)
mindenekelőtt nemzetközi kapitalista piac. Ha ez szabadon működhetne Oroszországban,
teljesen lerombolná a Szovjetunió iparát. Ha a kapitalista piacot hagynánk szabadon
működni (...) Oroszországból alapvetően nyersanyagforrást és mezőgazdasági ellátót
csinálna, és lerombolná az iparát. Ennek hatására a demokrácia is megsemmisülne
(...) Utána vagy új kapitalista diktatúra, vagy demokratikus szocialista rendszer
jöhet létre.” (294–295.). Ez a megközelítés azt állítja, hogy a modern piacgazdaság
bevezetése a volt szocialista régióban (bár csak a volt Szovjetúnióról beszél)
olyan állapotokat eredményezne, amelyek között a politikai demokrácia intézményrendszere
és társadalmi talapzata nem jöhet létre.
Szelényi
Iván, Gil Eyal és Eleanor Townsley tanulmánya a posztkommunista menedzserizmusról
olyan problémákra hívja fel a figyelmet, amelyek elmélyítik a posztkommunista
országok kapitalista jellegével kapcsolatos kételyeket. A dolgozat ellentmondásosan
fogalmaz: „azt a kapitalizmust, amelyet jelen pillanatban a kommunizmus romjain
építenek, új módon szervezik, s legalább olyan távol áll a nyugat-európai vagy
az észak-amerikai típusú kapitalizmustól, mint a kelet-ázsiaitól” (155); „ha
elemzésünket a »piaci kapitalizmus felé való átmenet« gondolatával kezdjük,
akkor esetleg nem a megfelelő kérdéseket tesszük fel az átmenet dialektikájáról”
(153). Ugyanakkor leszögezik, „a kommunizmus bukásával olyan kapitalizmus alakul
ki, amelyből hiányzik a jelentősebb vagyonos burzsoázia. A kulcsfontosságú kapitalista
intézmények, különösen a tőke- és munkaerőpiac kialakulása előbbre tart, mint
egy tulajdonosi osztály létrejötte” (156); és „megpróbáljuk megérteni egy korai
kapitalista rendszer természetét, amelyben a piaci intézmények még csak a kialakulás
(...) állapotában vannak. Nem kérdőjelezzük meg a kelet-európai posztkommunista
gazdasági rendszer alapvetően kapitalista jellegét (...) két alapvető szempontból
(...) kapitalistának tekintendő: tőkejavakat és munkaerőt osztanak szét egy
versenypiacon, tőkét fektetnek be magas haszon reményében, valamint munkaerő-felesleg
létezhet és létezik is (...) ezek a modern kapitalizmus avagy a piacintegrált
gazdaságok variánsai” (159). A posztkommunista rendszereket minden problematikusságuk
ellenére tehát alapvetően tőkés rendszereknek tekinti, amelyek még nem jutottak
el a fejlett kapitalizmus kidolgozottságának szintjére és a menedzserek „domináns
osztállyá” válásával kérdéses az is, hogy vajon létrejön-e modern kapitalista
piacgazdaság. A tanulmány végkövetkeztetése ezzel együtt az, hogy e jelenlegi
formáció újratermelődésének csekély az esélye, az átmenet a piacgazdaság felé
tart.
E
világos beszéd ellenére komoly kételyek ébrednek az olvasóban azzal kapcsolatban,
hogy a posztkommunizmus valóban kialakulóban lévő kapitalizmus-e. Mindenekelőtt
ott van a posztkommunista menedzserizmus kategóriája. Ennek lényege: „egyetlen
csoport sem szerzett kizárólagos tulajdonjogot a korábbi állami vagyon felett.
Ehelyett a befektetési döntések hatalmát a menedzserek monopolizálták, mégpedig
nem meglehetősen jelentéktelen magántulajdonukon keresztül, hanem technikai
know-how-tudásuk segítségével” (166). Alapvetően tőkés viszonyok érvényesülnek,
azonban a tőkét nem magántulajdonosok osztálya, hanem a menedzserek csoportja
működteti. Marxhoz visszanyúlva: a tőkés termelés szempontjából érdektelen,
hogy személy szerint ki hozza meg a tőke felhasználására vonatkozó döntéseket.
Lehet ez egy tulajdonos, tulajdonosok szűk csoportja, menedzserek vagy társult
termelők közösségei. Mivel a tőkével kapcsolatos döntések alapja a tőke értékesülése,
és ez a szempont határozza meg a döntéseket, akkor van kapitalizmus, ha a tőke
felhasználását az értéktermelés határozza meg. A menedzsment mint döntési hatalmat
birtokló csoport vagy az értelmiség és politokrácia mint domináns osztály léte
nem érinti a piacgazdaság létét vagy nem-létét. A piacgazdaság vagy kapitalizmus
létének kérdése akkor merül fel, amikor a menedzsment vagy értelmiség hatalmának
legitimitását tárgyalják a szerzők.
Mindenekelőtt
egyetértőleg leszögezik, „Stark véleménye szerint (...) a Kelet-Európában végbemenő
társadalmi-gazdasági változások a már meglévő »ösvényektől« függő átalakulást
jelentenek. Más szavakkal: Stark szerint a posztkommunista társadalmak a kapitalizmust
nem a »szocializmus romjain« építik, hanem a »szocializmus romjaiból«” (164).
A szerzők ezután nagyvonalúan eltekintenek e „romok” elemzésétől, bár rövid
kitérőben megemlékeznek arról, hogy a szocializmusban a politikai, a kulturális
és a gazdasági tőke sajátos kapcsolatrendszere határozta meg a társadalom szerkezetét.
Nem tesznek említést arról a „társadalmi tőkéről” (illetve összecsúsztatják
a politikai tőkével), aminek viszont kitüntetett szerepet tulajdonítanak a menedzsment
hatalmi helyzete biztosításában. A társadalmi tőke esetében „olyan hálózatok”-ról
van szó, „amelyek különösen fontosak ahhoz, hogyy valamit el lehessen intézni
a posztkommunizmusban” (177), írják. Más szóval olyan társadalmi kapcsolatrendszert
jelent ez a tőke, amelynek révén a szükséges információkat be lehet szerezni,
szükség esetén nyomást lehet gyakorolni, stb. a döntésekkel kapcsolatban. A
személyes kapcsolatoknak a társadalom működésében-működtetésében játszott rendkívül
nagy szerepe az, ami az európai regionalitás-elméletben és az ehhez kapcsolódó
megközelítésekben a Nyugat-Európától elhatároló társadalomszervezeti sajátosság:
ott az intézményesültség, itt a személyesség az, ami mentén a társadalmi érintkezés
zajlik. Szelényiék elemzésében a személyességnek ezt a mozzanatát elrejti a
szocializmusban döntő jelentőségű politikai lojalitás problémája, ami azonban
a kapitalizmus szempontjából ugyanazt az alapvető jellegzetességet mutatja,
mint a személyesség vagy társadalmi-kapcsolati tőke: „a lojalitás... olyan »eszmei«
dolog volt, amelyet nehéz mérni vagy garantálni” (172), nevezetesen a kiszámíthatatlanságot.
A társadalmi tőke, vagyis a társadalmi kapcsolatok ismerete és annak tudása,
hogy e kapcsolatokat hogyan lehet menedzselni és működtetni, fontos hatalmi
bázisa a menedzsmentnek illetve a domináns osztálynak.
Szelényiék
Bourdieu nyomán három tőkefogalommal operálnak a posztkommmunizmusban: a gazdasági
tőkével, a kulturális tőkével és a társadalmi tőkével (176–178). A társadalmi
tőkéről fentebb volt szó. A kulturális tőke az a képesség, hogy birtokosai „ki
tudják sajátítani a világ kapitalista rendszere működésének szent ismeretét”
(170–171), mely ismeret nem egyéb mint a monetarizmus, az a „holisztikus és
univerzalisztikus” világnézet, amelynek központi tétele, hogy „a pénzügyi fegyelemből
eredő növekedés hatásai mindenkihez eljutnak” (171); „az a tudásanyag, amelyen
a pénzügyi menedzserek szakértelme nyugszik, az a világnézet, amelyből a társadalmi
fontosságukat levezetik és a menedzserizmus egyeduralomra törő ideológiája,
nem más, mint a »monetarizmus«” (171). A menedzsment és a domináns osztály hatalmi
helyzetét e két tőkeforma: a társadalmi és a kulturális tőke birtoklása biztosítja.
Mindkét tőkének jellegzetessége azonban, hogy sem önmagában, sem a másikkal
kiegészítve nem fedi le mindazokat a tényezőket, amelyek a piacon való racionális
eligazodáshoz szükségesek, amennyiben van piac. A piac kiszámíthatóságának követelményei
közé nem illik bele a személyes kapcsolatok működtetése és e kapcsolatok menedzselése,
éppen a személyesség megmérhetetlensége, bizonytalansága miatt; a monetarizmus
pedig a piacot csak a pénzügyek oldaláról ragadja meg és minden egyéb aspektusát
figyelmen kívül hagyja. Amenynyiben elfogadjuk Szelényiék tételét, aminek értelmében
a posztkommunista menedzserizmus egy olyan sajátos társadalmi képlet, amelyben
a menedzserek sajátítják ki a gazdasági döntéseket és sajátos tőkejavak birtoklása
biztosítja számukra ezt a monopolpozíciót, akkor meg kell kérdőjeleznünk a modern
piacgazdaság létét a menedzserek uralta társadalomban, hiszen a hatalmukat megalapozó
tudások csak érintik a piaci működés egészét. Másként fogalmazva: a menedzsment
azért kerülhetett uralmi pozícióba, mert ami létrejött a posztkommunista térségben,
az nem modern piacgazdaság, hanem valami ettől eltérő gazdasági és társadalmi
rendszer.
Nyomatékosítja
kételyeinket a szerzőknek az a kijelentése, hogy „a jelen tanulmány tárgyát
képező domináns új osztály feltehetően bevezeti a »józan ész szabályát« (noha
az a »fel nem világosultak« termelésén alapszik), és nem próbálja meg a lehető
legnagyobb hasznot elérni kizsákmányolás útján (...) a kialakuló posztkommunista
társadalmi rend új domináns osztályának a hatalma ezekben az országokban nem
elsősorban a társadalmi újratermelés hatékony ellenőrzéséből származik. Ez az
osztály domináns, mert meg tudott győzni mindenkit arról, hogy az »észszerűség
szabályát« képviseli, s ebből következően arról is, hogy birtokában van az a
tudás, amellyel megfelelően tudja vezetni a társadalmi újratermelés folyamatát”
(162). Jótékony homály fedi azt, hogy mit jelent a „józan ész” vagy az „ésszerűség”.
Minden „józan ész vagy ésszerűség” rendszerkonform képződmény, s hogy a szerzők
is így gondolják, azt jelzi, hogy pontosan arra a Foucault-ra hivakoznak és
éppen arra a hatalomelméletére, aki és amely számára a különböző létszférák
rendszerkonformitásának létrejötte volt központi jelentőségű, akár fegyelmezés-könyvét,
akár szexualitás-történetét vesszük elő. Amennyiben a posztkommunizmus kapitalizmus,
akkor az „ésszerűség” a kapitalizmus működési elveivel összhangban álló elvek
együttese. Hogyan képes a menedzsment vagy a domináns osztály egy kapitalista
ésszerűség letéteményesének feltüntetni magát akkor, amikor az általa birtokolt
két tőketípus közül az egyik diametriálisan ellentmond a piaci kalkulálhatóságnak,
a másik pedig a piaci folyamatoknak csak egy aspektusát foglalja magába?
Mindebből
két következtetés adódhat: a posztkommunizmus alapvetően kapitalista berendezkedés,
s ez esetben a szerzők által felruházott jellemzőkkel rendelkező menedzsment
és domináns osztály nem kerülhet uralmi pozícióba; vagy posztkommunista menedzseri
hatalom van, ekkor viszont a posztkommunizmus nem piacgazdaság. Könnyen lehet,
hogy ez sokak számára túl sarkított megfogalmazásnak tűnik, de a szerzők bizonytalankodását
jól mutatja, hogy számtalan esetben helyezik át a hangsúlyokat érvelésük szükségleteinek
megfelelően. Nem arról van szó, hogy a posztkommunista menedzserizmus elméletének
ne lenne rendkívül nagy revelatív ereje, csupán arról, hogy kifejtése során
a szerzők olyan ellentmondásokat tárnak fel akaratlanul, amelyek megkérdőjelezik
azt a tételt, miszerint a posztkommunista társadalmak alapvetően modern piaci
vagy tőkés társadalmak.
Hugo
Radice „A feltámadt kapitalizmus: Kelet-Közép-Európa a globalizáció fényében”
című írása is problematizálja a kapitalizmus fennmaradását a világban, illetve
kialakulását a posztkommunista országokban, amikor az 1960 és 1990 között végbement
alapvető változásokat veszi sorra (194–197), és deklarálja, hogy a kapitalizmus
elemzésére használt elméletek immár alkalmatlanok a lényegi folyamatok megértésére
(192). Végkövetkeztetése azonban az, hogy minden lényeges módosulás ellenére
„a kapitalizmus ugyanaz a termelési mód marad” (208).
Bill
Lomax azonban teljesen nyíltan kérdőjelezi meg a kelet-európai változások kapitalisztikus
jellegét a kötetet – nem véletlenül – záró írásában. A tranzitológiai elméleteket
bírálva megjegyzi, hogy „az egyik rendszerből a másikba való átmenet vagy egy
tekintélyelvű uralomból való átmenet, vagy a modernitásba való átmenet formájában
megy végbe. Egyik esetben sem kérdőjelezték meg az átmenet célját: a liberális
demokráciát és a piacgazdaságot (...) nem kevésbé súlyos gyengesége a tranzitológiának
az a feltételezés, hogy az egykori kommunista országokban megindult átmenet
eredményeként ezekben az országokban olyan »fejlett« nyugati típusú gazdaság
és társadalom alakulhat ki, mint az észak-amerikai vagy a (nyugat)-európai”
(307–308). Ezzel szemben, mondja Lomax „az a kísérlet azonban, hogy ezeket a
[t.i. volt szocialista] rendszereket a kapitalizmus vagy a szocializmus fogalmaival
magyarázzák meg, ritkán kapcsolódott a rendszerek tapasztalati realitásához
(...) fokozatosan kialakult egy alternatív megközelítési mód, mely szerint ezek
a társadalmak csak mint sui generis társadalmi alakulatok, sajátos, kizárólagos
történelmi fejlődési úttal rendelkező eredeti társadalmi-gazdasági rendszerek
érthetők meg. (...) Ezért hiba volna úgy tekinteni a kelet-európai változásokat,
mintha azok egyszerű átmenetet képeznének a szocializmusból a kapitalizmusba.
Ezen ideológiai kategóriák egyike sem írja le helyesen a kérdéses rendszereket.
Ha az 1989 előtt fennállt rendszert elkülönült társadalmi képződménynek tekintjük,
mely sem kapitalistaként, sem szocialistaként nem jellemezhető, akkor ez valószínűleg
érvényes az 1989 óta létező rendszerre is. Valószínűleg helytelen úgy gondolkozni
róluk, mint két különböző társadalmi rendszerről. (...) A rendszer nagyjából
ugyanúgy működik, mint korábban, bár a vezetői és az ideológiája megváltoztak”
(311).
Lomax
álláspontja teljesen egybecseng az európai regionalitás-elmélet gondolati magjával
(és a gerschenkroni tőkefelhalmozási modell-elmélettel): eltérő társadalomtörténeti
alakzatokkal és társadalmi képletekkel van dolgunk a két szélső régióban; Kelet-Közép-Európa
esetében vita folyhat arról, hogy a két poláris struktúra elemei hogyan keverednek-kapcsolódnak.
Okunk van legalábbis hipotetikusan feltételezni, sőt valószínűsiteni, hogy egyrészt
a poszkommunista rendszerek nem kapitalisták, másrészt hogy az átalakulás nem
a kapitalista berendezkedés intézményeit hozza létre, harmadrészt hogy itt egy
sajátos társadalmi-gazdasági képlet folyamatos változásáról van szó: „ami történik,
nem több, mint egy meglévő társadalmi-gazdasági rendszer átalakulása egy változó
környezethez való alkalmazkodás során” (308). Következésképpen, ha Lomax tétele
helytálló – és az eddig elmondottak alapján ez valószínűsíthető –, akkor az
„állami tulajdon+jóléti rendszer=szocializmus” és a „modern piacgazdaság+ intézményes
társadalmi elválasztások=kapitalizmus” elemzési sémái alapján képtelenség megérteni
a volt szocialista országokban zajló történéseket. Új elméleti megközelítésekre
van szükség, amelyek a posztkommunista átmeneti rendszerek „posztkommunista”
és „átmeneti” jellegét megkérdőjelezve a történések immanens törvényszerűségeit
igyekeznek megragadni.
A
kapitalizmus létének problematizálása tűnik a kötet valóban új távlatokat nyitó
gondolatának, még akkor is, ha az idáig akarva-akaratlanul eljutó szerzők többsége
végül is visszakanyarodik a modern piacgazdaság uralomra kerülésének vagy az
ilyen irányba mutató átmenetnek a tételéhez a posztkommunista országokban. Ez
a nem szándékolt eredmény felveti annak lehetőségét, hogy az európai-típusú
modern társadalmak vizsgálatakor talán kiléphetnénk a hagyományos és beváltnak
tűnő gondolati és szemléleti paradigmából, amely a kapitalizmus (modernitás)
elemzése köré szerveződik. A kötetnek ez a típusú társadalomkritikája a kapitalizmus
és a szocializmus (a modernitás sziámi ikrei), és ugyanakkor az e polaritásban
gondolkodó társadalomtudományi gondolkodás és paradigma bírálata.
Lehet,
hogy a posztkommunizmus nem kapitalizmus, nem a kapitalizmus felé tartó átmeneti
képződmény és lehet, hogy nem is kell szükségképpen egy ilyen formációvá alakulnia.
Ez az állítás egy Bill Lomax által markánsan képviselt lehetséges hipotézis,
aminek elemző vizsgálata talán nem felesleges.