Ruth F. Chadwick
Holttestek, újrahasznosítás, terápiás szemlélet
Tanulmányom
célja a következő: szeretnék az emberi testtel kapcsolatban megvizsgálni és
értelmezni néhány, a mai közgondolkodást jellegzetesen meghatározó, kitapintható
feszültséget. Feltárásuk talán segíthet megvilágítani, miért is vonakodunk attól,
hogy síkraszálljunk a szervellátást javító rendelkezések életbe léptetéséért,
holott a transzplantációs technikák hasznosságát nem szokás vitatni. S minthogy,
ráadásul, bizonyos testrészekkel kapcsolatban a szokásosnál jóval nagyobb hűhót
szokás csapni, úgy gondolom, azt is megvizsgálom, miért tartunk egyes dolgokat
másoknál sokkolóbbnak, s egyszersmind azt is, hogy vajon ésszerű alapon nyugszik-e
a különbségtétel. Elfogadható-e az a követelés, hogy bizonyos testrészek megkülönböztetett
bánásmódban részesüljenek? Kell-e különbséget tenni a felnőtt emberi tetem és
a magzati maradvány között? E kérdések megválaszolásakor döntő fontosságú elem
a nyelvhasználat mikéntje: az „adományozás”-szemléletű nyelvezet például legalább
annyira vizsgálatra szorul, mint az „újrahasznosítással” kapcsolatban fölbukkanó
képzetek.
A
reciklálás – azaz újrahasznosítás – modern eszme. Annak nyomán került
előtérbe, hogy egy oly korban, amikor környezetünk problémái egyre nyilvánvalóbbak,
mindinkább rá kell ébredünk: világunk erőforrásai korlátozottak, s egyre nyilvánvalóbb
parancs számunkra, hogy ami újrahasznosítható, azt használjuk is újra föl. Mindennek
ellenére: az emberi test újrahasznosításának „automatizmussá” válása olyan kérdéseket
vet föl, melyek egyáltalán nem mentesek a problémáktól. A gondolatot magát nem
igazán teszi rokonszenvessé például az a jövőkép, melyet a Soylent Green
című tudományos-fantasztikus film tár elibénk, bemutatva, hová vezethet, ha
semmi nem szab határt az ember (azaz az emberi test) korlátlan újrahasznosításának.
A film azt mutatja meg, hogyan gyártanak valahai emberi lények teteméből szabványos,
tabletta formájú táp-pirulákat. Kevesen mennek el odáig, hogy – mint H.E. Emson
– azt hangsúlyozzák, az emberi testet egyszerűen egy nagy közös készlet részeként
tessék elképzelni! „Mindannyiunk teste része az elemek és a molekulák nagy
közös készletének, mely nem más, mint bolygónk biomasszája, és testünk, illetve
ez a szerves halmaz kölcsönösen hatnak egymásra” (Emson 1987, 9). Bár ez a nézet
összhangban van a hagyományos „földet a földnek, hamut a hamunak, port a pornak”
elképzeléssel, mégsem vált oly széles körben népszerűvé, hogy elegendőnek bizonyult
volna a rutinszerű automatizmusként működtetett újrahasznosítás feltétel nélküli
támogatásához. Némelyek érvelése szerint nagyon is szigorú szabályok szabják
meg, mi minősül megengedettnek a holtakkal való bánásmódban, s e szabályok igen
erősen korlátozzák tetemük gyógyászati célú fölhasználásának módját. Ám arra
vonatkozólag, hogyan is gondolkodjunk a holttestről, sajnos az etikai gondolkodás
hagyományos irányzatai is csak „korlátok között” igazítanak el, mivel igen nehéz
az emberi test (és tetem) kérdését elfogulatlan, racionális módon megközelíteni.
E téren különösen fontosnak bizonyul a szimbólumalkotás szerepe.
A
XX. század második felében a transzplantációs technológia gyors fejlődésével
a holttestekkel való megengedhető bánásmód kérdése egyre inkább előtérbe került.
Korábban akörül folyt vita, hogyan is szabad a holttesteket az orvosi fakultásokon
boncolás és tanítás céljából fölhasználni; ezt szabályozta az 1832-ben elfogadott
Törvény az anatómiáról (Anatomy Act), mely egészen a szervátültetés technikáinak
robbanásszerű fejlődéséig „megoldotta” a tetem-hiány problémáját. Mielőtt azonban
véleményt formálnánk a holttestek gyógyászati célú felhasználásával kapcsolatos
érvekről, elengedhetetlen annak tisztázása, mit tekinthetünk tetemnek (holt
testnek, holttestnek) és mit gyógyászati célú felhasználásnak.
Meghatározások
Mit tekinthetünk
holttestnek?
Miként
arra az Oxford English Dictionary is rámutat, az „élettelen” vagy „holt”
szó hozzátétele a „tetem”-hez, a mai élőbeszédben már pleonazmusnak számít,
mivel a „tetem” szó jelentése „élettelen – azaz: »holt« – test”. Ezért az utóbbi
időkben a vita tárgya már inkább az, hogy mikor áll be a halál, vagyis
mikortól holt, halott egy adott test. Ismert a halálnak néhány olyan meghatározása
(ezek a magasabb szintű agyi funkciókat veszik figyelembe), melyek alapján akár
egy még lélegző organizmust is holttestnek nyilváníthatnánk. David Lamb azonban
a következőképpen vélekedik erről: „Morálisan viszolyogtató gondolat egy még
lélegző »halott«. Hogyan szabadulnánk meg egy ilyen lénytől? Eltemetnénk vagy
elhamvasztanánk, mikor még meg sem szűnt lélegezni? Vagy ennek előtte vállalná
valaki a felelősséget, és megfojtaná a »tetemet«?” (Lamb 1990, 65). Az idézet
több megkerülhetetlen kérdést vet föl. Az eldöntetlenség kérdése jelentősebb,
mint az erkölcsi visszatetszésé. Az ugyanis közismerten erős szórást mutat,
hogy ki mit tart viszolyogtatónak. Azonban Lambnek igaza van abban, hogy egy
lélegző holttest fogalmilag komoly nehézségeket támasztana.
Azt
követően, hogy kijelentettük, az „élettelen” jelző használata felesleges pleonazmus,
furcsának tűnnék holttesten olyan tárgyat értenünk, amelyen kimutatható a hagyományosnak
tekintett életjelek valamelyikének megléte (bár ha belegondolunk, ez az álláspont
revideálható).1
Az
alább következő gondolatmenet nem tekintheti feladatának, hogy az egymással
szembefordítható haláldefiníciók mindegyikét részletesen elemezze és minősítse.
Vizsgálódásom célkitűzéséhez a teljes organizmus halálának kritériumaként elegendő
elfogadnom azt, hogy az agytörzs halott.
Mit tekinthetünk gyógyászati célnak?
Az
1961-ben Angliában elfogadott Törvény az emberi szövetekről (Human Tissue
Act – a továbbiakban: HTA) lehetővé teszi a test részeinek fölhasználását
„gyógyászati célból, valamint orvosi kutatás, nemkülönben oktatás céljából”.
A jelenlegi donorigazolványokon a „veséim, szemeim, szívem, májam és hasnyálmirigyem
átültetés céljából felhasználhatók” ajánlás alternatívájaként az szerepelhet,
hogy „bármely testrészem felhasználható mások kezelésének céljából”. Ma már
számos különféle szervátültetéshez képesek vagyunk hasznosítani a holttesteket
– vagy legalábbis azok egy-egy részét. Az ilyesfajta fölhasználást gyógyászati
célúnak nevezhetjük, mivel lehetővé teszi, hogy a veseelégtelenségben,
szívbetegségben vagy egyéb szervi bajban szenvedők egészségi állapotában javulás
állhasson be.
Mindezen
technológiák korai fázisaiban azonban rendre föllángol a vita, hogy nem tekinthetők-e
ezek az eljárások sokkal inkább kísérletinek, mint gyógyászatinak. Bizonyos
értelemben, persze, minden orvosi kezelés kísérleti. Bármennyire kipróbált és
megbízható is egy adott kezelés, mindig fönnáll annak lehetősége, hogy amikor
egy új betegnél alkalmazzák, az illető egészen váratlan módon reagál rá. Talán
célszerű a következő megfogalmazással élnünk: ahhoz, hogy egy eljárást gyógyászatinak
tekinthessünk, múlhatatlanul szükséges, hogy legalább a kitűzött célja
az legyen, hogy a beteg állapota javuljon, nem pedig (csupán) az, hogy ismereteinket
bővítsük, tudásunk gyarapodjék. Azonban e feltétel bármennyire
szükséges ugyan, elégségesnek nem elégséges, minthogy aligha lehetséges egy
eljárást gyógyászati célúnak nevezni – bármi légyen is az azt alkalmazó szakorvos
célja –, ha semmi nem támasztja alá annak vélelmezését, hogy a kezelés hatására
a beteg állapota javul (Caplan 1989).2 Egy további szükséges
feltételt is meg kell fogalmaznunk. Okkal hinnünk kell abban, hogy a kezelés
javulást fog hozni. (Rendszerint állatkísérletekből meríthető ez a megalapozott
hit; e kísérletek erkölcsösségét ebben a tanulmányban nem vizsgáljuk.) Amennyiben
a fenti két feltétel együttesen teljesül, egy adott eljárást még abban az esetben
is gyógyászatinak tekinthetünk, ha a kezelésben részesülő állapotán nem javít.
Újabb
eredménynek tekinthető a magzati agysejtek átültetése Parkinson-kóros páciensekbe.
(Erre az eljárásra nem terjed ki a HTA hatálya, viszont hosszan foglalkozott
vele a Polkinghorne-jelentés.) Bizonytalan még, vajon mennyire bizonyul sikeresnek
a terápia ezen formája, az eljárás mégis gyógyászati célúnak számít, mert
azért alkalmazzák, hogy enyhítsen a Parkinson-kóros betegek szenvedésein, és
okunk van hinni abban, hogy az eljárásnak valóban van terápiás hatása.
Annak,
hogy egy eljárást gyógyászati célúnak nevezhessünk, szükséges tartozéka-e, hogy
beteg személyen alkalmazzák? Vegyük csak a The Independentben
megjelent beszámolót annak a lehetőségnek a fölvillantásáról, hogy terméketlen
nőket halott nők petefészkének átülteté-sével „kezeljenek” (Hall 1990).
A vélemények megoszlanak a tekintetben: helytálló-e vajon a terméketlen embereket
„betegnek” vagy „betegségben szenvedőnek” nevezni? Azt azonban bízvást le lehet
szögezni, hogy amennyiben a terméketlenséget olyan problémának fogjuk föl, melyre
lehetséges orvosi megoldást találni, akkor fönntartások nélkül állíthatjuk,
hogy egy ilyen beavatkozás kimeríti a gyógyászati célú beavatkozás kritériumát.
(Az alábbiakban egyébként e kérdésre még visszatérünk.)
Még
a tetemek gyakorlási és tanítási célból (s a HTA által szabályozott módon)
való alkalmazása is tekinthető talán – közvetve – terápiás célúnak. Miként
arra Kenneth Iserson is rámutat, a tetemek arra teremtenek lehetőséget (s –
mint vallja – egyben azzal a felelősséggel is megterhelnek), hogy „a gyakorló
orvosokat, egyszersmind a majdani orvosokat, a jövő orvosait fölkészítsük arra,
hogyan kezeljék azt a kritikus állapotban lévő beteget, aki legközelebb eléjük
kerül” (Iserson 1968, 28). Így tehát a holttestet nem azért használják föl,
hogy egy adott beteg állapotán közvetlenül javítsanak, hanem a jövőbeni
betegek állapotának javítása érdekében. (Az a meggyőződésünk pedig, mely szerint
„gyakorlat teszi a mestert”, indokolttá teszi a bizakodást, hogy a várt javulás
be is fog következni.)
Most
pedig vizsgáljuk meg, mik a forrásai azon nézeteknek, melyek szerint a holttestekkel
való bánásmód kötelességekkel társul.
A holtakkal szembeni
kötelességeink
Az etika hagyományos elméletei – egyáltalán nem meglepő módon – különbözőképpen vélekednek arról, hogyan kell megfelelően bánni a holttesttel.
A következményetikai
álláspont
Következményetikai
(konzekvencialista) nézőpontból vitathatatlannak tűnhet, hogy kívánatos
– ha ugyan nem kifejezett erkölcsi követelmény –, hogy fölhasználjuk az újrahasznosítható
holttesteket azon reménytelen állapotú betegek esetében, akiknek egy új szervre
lenne szükségük életük meghosszabbítása érdekében. A halottaknak se érdekeik,
se preferenciáik nincsenek e kérdésben, így irracionális minden bárki által
nevükben tett kijelentés.
A
kérdés azonban nem ily egyszerű. A holtaknak valóban nincsenek se preferenciáik,
se érdekeik. Az azonban értelmes állítás, hogy ha nem is velük szemben ugyan,
de velük kapcsolatosan igenis lehetnek kötelességeink, és nagyon is egyértelmű
konzekvencialista érvek szólnak amellett a nézet mellett, hogy e kötelezettségek
valóban fönnállanak. A halottakkal kapcsolatos kötelességeink közvetve az élőkkel
szembeni kötelezettségeknek is tekinthetők – márpedig nekik nyilvánvalóan vannak
preferenciáik azt illetően, hogy hogyan bánjunk a halottakkal. Az élők preferenciái
közé sorolhatjuk egyfelől egy halott hozzátartozóinak döntését, akik nem tudják
elviselni annak gondolatát, hogy szerettüket, barátjukat egy szervátültetési
operáció során megcsonkítsák; másfelől pedig azoknak a jelen pillanatban még
nagyon is élő embereknek a döntését, akik nem lelkesednek azért a gondolatért,
hogy testüket haláluk után ilyen eljárásnak vessék alá.
Konzekvencialista
szemszögből azonban érvelhetnénk úgy, hogy vannak bizonyos preferenciák, melyek
híján mindannyiunk élete könnyebb lenne. A társadalom egészének szempontjából
előnyös lenne megértetni az emberekkel, hogy a holttestek rutinírozott újrahasznosításából
adódó pozitívumok többet nyomnak a latban, mint a maguk némileg irracionális
reagálásai – hiszen nagyon is sok érv szól amellett, hogy ezek a reakciók valóban
irracionálisak. Ugyan kinek is árt igazán – és ugyan mivel? –, ha egy
holttestből kimentik a szerveket? Ha az okozott kár csupán a gyászolók (feltehetően
rövid ideig tartó) fájdalma, ez nem tolakodhat egy beteg ember gyógyulásának
érdeke elébe.
John
Harris szerint, ha azt tartjuk, hogy az igazság (ha kell, boncolás útján történő)
kiderítése mindenképpen többet nyom a latban, mint a hozzátartozók preferenciái
– márpedig mai társadalmainkban ez a helyzet! –, akkor irracionális megengedni,
hogy a rokonok kívánságának más szempontokhoz képest elsőbbség adassék a szervátültetés
kérdésében (Harris 1985, 119).
E
gondolatmenetnek persze ellene vethető, hogy az a társadalom egészének
érdeke, hogy ne gördítsen akadályt a váratlanul bekövetkezett halálesetek kapcsán
az igazság föltárását lehetővé tévő törvényi eljárások elé. Amikor azonban szervek
kinyeréséről van szó, akkor csak néhány ember érdekeltségéről beszélhetünk.
Ezzel az érvvel viszont azt szegezhetnénk szembe, hogy a társadalom egészének
fűződik érdeke ahhoz is, hogy rendelkezésre álljanak az élet meghosszabbításához
szükséges technológiák – mint ahogy a boncolások melletti érv mögöttes gondolata
is nyilvánvalóan az, hogy a jogi eljárásoknak az egyes egyén életének védelmét
kell (vagy legalábbis kellene) szolgálniuk. Akadnak azonban, akik azt állítják:
egyáltalán nem biztos, hogy a társadalomnak még akkor is megéri az újrahasznosítási
eljárás rutinszerűvé tételének elfogadtatása, ha ennek az az ára, hogy el kell
fogadni egy, a testek kollektív tulajdonlását sugalló szemléletet. Hans Jonas,
H.K Beecher kérdését idézve, miszerint:
„megengedheti-e magának a társadalom, hogy lemondjon a reménytelenül öntudatukat vesztett betegek szöveteiről és szerveiről, ha ezeket föl lehet használni a segítség nélkül szintén reményvesztett, ám segítséggel még megmenthető betegek egészségének helyreállításához?” (Jonas 1969, 227),
azt veti e
logika ellenébe, hogy a „lemond” szó tulajdonosi jogokat sugall, és fölteszi
a kérdést: „A társadalom tulajdona lenne hát a testem?”
Rom
Harré megpróbálja konzekvensen végiggondolni, mivel járhat az élők számára az
olyan nézet, mely magában foglalja az egyének testének kollektív tulajdonlását,
s példának a kikényszerített béranyaságot hozza föl mint elképzelhető következményt
(Harré 1987). E szóban forgó fölfogásnak a halottakra való alkalmazása
azonban egyáltalán nem kell hogy szükségszerűen az első lépést jelentse az élők
kollektív tulajdonlásához vezető veszélyes lejtőn – legalábbis abban az esetben
nem, ha a halálnak egyértelmű kritériumokat tudunk szabni.
Az
antikollektivista érvek vonulatába sorolható az az elképzelés is, hogy nemcsak
maga a társadalom nem formálhat jogot senki emberfia szervére, hanem
még az az egyén sem, akinek szüksége volna az adott szervre ahhoz, hogy életben
maradjon. Van azonban olyan erkölcsi fölfogás is, mely szerint ha rendelkezésre
állnak olyan szervek, amelyeket fölhasználva meg lehetne menteni X életét, ám
Y (aki minden jelentős áldozat nélkül hozzáférhetővé tehetné ezeket a szerveket)
ezt mégis megtagadja tőle, akkor elmondható, hogy Y valójában megölte X-et (lásd
például Harris 1980).
Ezzel
az állásponttal kétféleképpen helyezkedhetünk szembe. Vagy úgy, hogy egészében
nem fogadjuk el érvényesnek ezt az erkölcsi fölfogást, vagy pedig úgy, hogy
kijelentjük, igenis egy erkölcsi értelemben hasonlóan jelentős
áldozatot kell hozni: jelesül, föl kell adni az egyén önnön teste fölötti rendelkezésének
jogát s az ahhoz fűződő érdeket – még ha mindez a halál utáni eseményekkel van
is kapcsolatban. A következőkben most e téma vizsgálatára térek át.
Önrendelkezés
Az
egészségügyben már legalább századunk dereka óta uralkodik az önrendelkezési
modell melletti elköteleződés, ami azt jelenti, hogy tiszteletben kell tartani
a betegek saját kezelésükről önelhatározásból hozott döntéseit. Lamb éppen ezt,
az önrendelkezés megszűnését tartja a rutinszerű szervkimentéssel szembeszegezhető
ellenérvek egyik legfontosabbikának (Lamb 1990, 141). Iserson azonban határozottan
leszögezi: „Mihelyst a páciens halálának beálltát megállapítottuk, megszűnik
az orvos–beteg kapcsolat” (Iserson 1968, 28). Kijelentésének sugallata az, hogy
aki elhunyt, az önrendelkezésre képtelen, s ezzel szegezhető szembe az a fölfogás,
mely megköveteli az önrendelkezéssel bíró személy akaratnyilvánítását annak
tiszteletben tartásá-hoz.
Az
1961-ben elfogadott HTA első része azonban mindenki számára elismeri
a saját testével kapcsolatos (még életében kifejezésre juttatott) kívánság érvényességét.
A vonatkozó rész így szól:
„Ha bármely személy írásban bármikor, avagy utolsó betegsége során szóban két vagy több tanú jelenlétében úgy rendelkezik, hogy testét, avagy testének bármely meghatározott részét halála után gyógyászati célra vagy orvosi képzés, illetve kutatás céljából felhasználhatják, akkor a halál beállta után a holttest fölött rendelkezési joggal bíró személy engedélyezheti, hogy a test bármely részét eltávolítsák, hacsak nincs alapos oka azt föltételezni, hogy a rendelkezést az adott személy később visszavonta.”
A második
paragrafus pedig úgy rendelkezik erről, hogy a holttest fölött birtokjogcímmel
rendelkező személy, hacsak nincs alapos oka azt föltételezni, „hogy az elhunyt
tiltakozott az ellen, hogy testét halála után ily módon használják föl, s hogy
e tiltakozását mindvégig fönntartotta, engedélyezheti testrészek eltávolítását”.
Miként
arra gyakran rá szokás mutatni, az első paragrafus „megengedő”, míg a második
„nem engedő” rendelkezés. Föltehetően amellett, hogy tartsuk tiszteletben az
egyének azzal kapcsolatos autonómiáját, mi történjék testükkel haláluk után,
az az erkölcsi érv szól, hogy az önrendelkezés elvéből következően az egyének
minden olyan önálló rendelkezését tiszteletben tartjuk, mely nem akadályozza
más egyének autonómiájának tiszteletben tartását – és ide tartozik a testünk
jövőbeli sorsáról hozott döntésünk is.
Amennyiben
a HTA itt megállna, könnyűszerrel értelmezhetnénk egy világos és védhető
erkölcsi álláspont keretein belül. Sajna, korántsem áll meg itt; az elhunyt
hozzátartozóinak is szerepet ad. A második paragrafus további feltételül megszabja,
hogy a test fölött rendelkezési joggal bíró személy nem adhat engedélyt a test
fölhasználására, ha alapos oka van föltételezni, hogy „az elhunyt még életben
lévő házastársa vagy bármely más életben lévő hozzátartozója ellenzi, hogy a
testet ily módon használják föl”.
A
„bármely más életben lévő hozzátartozó” kitétel látszólag lehetetlenül tág kört
nyit meg, ám valójában a tudakozódást „ésszerűen elvégezhető vizsgálódási” keretek
közé szokás szorítani. Skegg szerint, például, mivel régóta elfogadott gyakorlat,
hogy az ésszerű vizsgálat rendszerint nem jelent mást, mint a házastárs vagy
a közelebbi hozzátartozók megkérdezését, aligha valószínű, hogy egy bíróság
más álláspontra helyezkednék (Skegg 1988, 249).
A
jelenlegi gyakorlat szigorúbb a HTA rendelkezéseinél: még akkor is megkérdezik
a házastársat, ha a halottnál találnak donorigazolványt. Milyen erkölcsi megfontolás
áll emögött? Miként arra Lamb rámutat, a helyzetben szembeszökő következetlenséget
fedezhetünk föl: „ha annak jogát, hogy ne legyünk szervdonorok, megfellebbezhetetlen
jogként tételezzük, akkor ezzel párhuzamosan meg kell adni a szervadományozás
megfellebbezhetetlen jogát is” (Lamb 1990, 145). Nyilvánvalóan lehet érvelni
amellett, hogy tiszteletben kell tartani minden ember minden életében meghozott
autonóm döntését; no de akkor hogyan tartsuk tiszteletben a hozzátartozók döntéseit?
Ha viszont a kérdéses személytől (mármint az elhunyttól) megvonatott a döntés
joga, ugyan miért részesítenénk előnyben a hozzátartozókat olyan betegekkel
szemben, akiken segíteni lehet? Ha csupán azért, hogy megkíméljük őket a fájó
érzésektől, ugyan miért lenne ez fontosabb, mint az, hogy mit éreznek az új
szervre várók hozzátartozói? Lehet persze úgy is gondolkodni, hogy a rokonok
rendelkeznek bizonyos jogokkal.
Jogok
Kit
illet egy holttest fölötti rendelkezés joga – ha egyáltalán van, akit megillet?
Az az elképzelés, mely szerint az elhunytnak joga van a vele történendők
meghatározásához, ugyanazokat a problémákat veti föl, amelyekkel az önrendelkezés
kapcsán szembesülünk.
Az
élő testtel kapcsolatban gyakran szokás hivatkozni a tulajdonlás jogára – igen
sokszor megesik ez például az abortuszviták során. Egy holttest esetében reálisnak
tűnik tehát úgy érvelni, hogy mivel az ember, amíg él, birtokolja saját testét,
joga van tetszése szerint rendelkezni afelől is, mi történjék azzal halála után.
Föl
szokás vetni néha, hogy az angol jogrendszer a holttesttel kapcsolatosan nem
ismer tulajdonjogot (például nem lehet örökül hagyni). Paul Matthews szavaival:
„egyike ez azon tüneményes jogi maximáinknak, melyek általános érvényű kijelentésként
nem fedik a valóságot” (Matthews 1984). Mint aláhúzza, egy adott dolog tulajdonlása
azt jelenti, hogy vannak bizonyos jogaink és kötelezettségeink, van bizonyos
hatalmunk és felelősségünk e dologgal kapcsolatosan – márpedig létezhet olyan
személy, akik egy holttesttel kapcsolatosan mindezekkel bír. Ez a személy azonban
nem azonos azzal a személlyel, aki a testben lakozott.
Mit
mondhatunk el arról a személyről, akinek holttestéről adott esetben szó van?
Másutt, más összefüggésben már érveltem azzal, hogy bár bizonyos értelemben
mindenki tulajdonosa saját testének, ez mégsem ugyanaz, mint egy asztalt vagy
egy széket birtokolni (Chadwick 1989). Olyan hatalmas a különbség a testünk
és az egyéb tárgyi dolgok között, hogy egyszerűen hiba lenne a tulajdonlás intézményének
elveit a testre alkalmazni – mindazzal, amit ezek az elvek az adásvétel jogaira
nézve általánosságban implikálnak. Végső soron, ugyanis, a testem nem egyszerűen
az „enyém”, hanem valamiképpen „önmagam”.
Ez
ellen azt lehetne fölhozni, hogy az, ami mindaddig, amíg a személy él, a test
tulajdonnak tekintése elleni érv lehet (vagyis az, hogy az nem az „övé”, hanem
„önmaga”), nem érvényes többé, ha a személy már halott. Az elhunyt teste sokkal
inkább tárgyias dologhoz válik hasonlatossá (mint amilyenek például a személyes
tulajdont képező tárgyak). Azonban más érveket is föl lehet sorakoztatni. Éppenséggel
maguk a testet egyéb tárgyias dologhoz hasonlatossá tevő körülmények azok, amelyek
indokolttá teszik azt a fölfogást, hogy a testnek nincs többé tulajdonosa (ha
mondhatjuk azt, hogy volt egyáltalán valaha), hiszen a „tulajdonos” meghalt.
A
HTA elismeri, hogy az adott személy halálával valakire rászáll a test
fölötti birtokjog. Skegg érvei szerint az, aki a holttest fölött valamilyen
birtokjogcímmel rendelkezik, nem szükségszerűen azonos a törvény alapján birtokjoggal
bíró személlyel (Skegg 1988). Emez (aki, például, akár valamelyik hozzátartozó
is lehet) a holttestet birtoklónál bejelentheti igényét a holttestre, abból
a célból, hogy gondoskodjék az eltemetéséről.
Könnyen
belátható, hogy a társadalomnak a halott maradványaival kapcsolatban jogokat
és felelősségeket kell meghatároznia és kiszignálnia, mivel nem egyszerűen egy
ember maradványairól vagy valamiféle tárgyi dologról van csak
szó, hanem potenciális fertőzésforrásról is, mely adott esetben a közrendet
is veszélyeztetheti. Tekintettel arra, hogy a felelősség vonatkozásait leginkább
a hozzátartozókra szokás hárítani, indokolt, hogy a holttesttel kapcsolatos
jogokat is ők kapják meg (érzelmi érintettségüktől függetlenül is).
Szerepelhet-e
vajon e jogok között olyan is, mely megengedi, hogy fölülbírálhassák elhunyt
hozzátartozójuk donorigazolványon kinyilvánított kívánságát? A törvény ezt természetesen
nem engedi meg. Erkölcsi alapon is nehéz lenne védeni ehhez való jogukat. Annyi
legalábbis megkockáztatható, hogy a véleménynyilvánításhoz rendelkezésükre álló
bármely jog csakis prima facie jog lehet, és háttérbe kell szorulnia
az élők ahhoz való joga előtt, hogy meghosszabbíthassák életüket.
Az
érvek nyilvánvaló ereje ellenére változatlanul erős ellenállás tapasztalható
az újrahasznosítás automatizmusként való bevezetésével szemben, még akár egy
olyan rendszer keretei között is, amely védekezésül felkínálja a „nem engedés”
lehetőségét. Egyszerűen csak irracionalitásunk húzódnék meg emögött? Az ellenállás
részben magyarázható azzal, hogy sokan attól félnek, már „valódi” haláluk előtt
halottnak nyilvánítanák majd őket. Igazából azonban – túl azon, hogy (miként
arra David Lamb föl is hívta a figyelmet) még soha, egyetlenegyszer sem fordult
elő, hogy valaki az agyhalál állapotából fölépült volna (Lamb 1990, 36) – nem
is erről van szó.
Itt
többről van szó, és ez a „több” nem más, mint a holttest szimbolikus jelentősége.
A „szinte még ki sem hűlt tetem” valamennyire jelképe marad a személynek magának.
Mint Leon Krass világosan rámutat, a holttesthez való viszonyunk ellentmondásos.
A tetem egyfelől több, mint aminek látszik; több, mint egy halom holt anyag,
hiszen egy ember személyisége kötődött hozzá. Másfelől pedig kevesebb is, hiszen
az éppen csak hogy elhunyt személy holtteste nem árulkodik arról, hogy a személyiség
visszavonhatatlanul elveszett (Kass 1985, 21).
A
holttesttel való bánásmód nemcsak azt a tiszteletet szimbolizálja, mellyel az
iránt viseltettünk/viseltetünk, akinek valaha porhüvelye volt, hanem az emberi
élet általános tiszteletét is. Fontolóra kell tehát vennünk, mi a jelentősége
a testnek és a test integritásának a különféle világnézetekben.
A vallás
A különböző életfelfogások kontextusán belül a holttestek különleges jelentőséggel ruházódhatnak föl. Sok múlik például azon, azt tartja-e vajon egy közösség, hogy az emberi lény olyan test, melybe Isten lehelt lelket, vagy pedig azt, hogy a test börtönébe vetett lélek. Gyakran szoktak hivatkozni arra, hogy az ortodox zsidók ellenzik a boncolást, mert számukra fontos, hogy épen őrizzék meg a testet. A keresztény vallásnak is voltak olyan irányzatai, melyek úgy tartották, hogy a testet sértetlenül kell megőrizni a feltámadásig. Hub Zwart pedig ezt írja Japánról:
„A nyugati világra oly jellemző nézet az ember testének és lelkének dualizmusáról nem illeszthető be a japán hitvilágba. Ebből kifolyólag igencsak korlátozott az olyan donorok száma, akik lemondanának – mondjuk – szívükről. A japánok nem akarnak szív nélkül Buddha elé járulni” (Zwart 1990, 28–29).
Miközben tehát a holttest szimbolikus jelentősége egyetemleges, az, hogy e szimbólum pontosan mit jelent az egyén vagy a társadalom számára, az adott közösségben elfogadott világnézet függvénye. A leginkább meglepő azonban mégsem a kultúrák közötti különbség, hanem inkább a hasonlatosságok. Emson rámutat, hogy a tiszteletadó temetési rituálék egyidősek az emberiséggel (Emson 1987, 125). Krisztus egyik legkülönösebb mondata ez: „Hagyd, hogy a halottak temessék el az ő halottaikat” (Máté 8,22) – mintegy azt sugallva, hogy a halottakkal való törődés fölösleges hiábavalóság. Ennek a gondolatmenetnek azonban nem volt számottevő kisugárzása. Még azok a világfilozófiák is magukba foglalják a tetem iránti tiszteletadás követelményét, melyek nem tekintik azt az eltávozott személy porhüvelyének. Ami azt illeti, a legtöbb mai vallás elfogadhatónak tartja és pozitívan értékeli a szenvedők gyógyítása érdekében végzett szervátültetést. Ezzel szemben éppen elvilágiasult korunk terméke, a „krionika” mutatkozik képtelennek elfogadni a testek újrahasznosításának gondolatát, mert hívei abban a lehetőségben bíznak, hogy a hibernált (s egy távoli jövőben „fölolvasztott”) személy új életet kezdhet.
A szervátültetés kultúrafüggő
vonatkozásai
Arra
gyakorta történik hivatkozás, hogy a holttest épségének, csonkítatlanságának
értéke világnézetünk függvénye. Kevésbé gyakran hangzik el az, hogy a szervátültetéseknek
tulajdonított érték is kultúránként változó. Hogy a szervátültetést egyáltalán
„értéknek” tekinthetjük, ez – nyilvánvalóan – napjaink adottsága. Korábban már
csak azért sem volt lehetőség efelől meditálni, mert a szükséges technológia
még hiányzott.
A
szívátültetés kezdeti időszakában fölmerülő ellentmondások ellenére azonban
manapság a témával foglalkozók már magától értetődőnek és természetesnek tartják
azt, hogy a szervátültetés a terápia kívánatos formája, s hogy kizárólag gyakorlati
problémákkal kell már csak szembenézni, olyanokkal, hogy hogyan segítsünk a
donorokban mutatkozó hiányon, hogyan oldjuk meg a szövetkilökődés gondját, illetve
hogyan válaszoljunk a források elosztása kapcsán fölmerülő etikai kérdésekre.
A
technikai fejlődés azonban (a hibernáció iránti érdeklődéssel karöltve) arra
kényszerít minket, hogy szembenézzünk azzal, mit is jelent emberi életet élni,
és meddig szabad elmenni az élet meghosszabbítására tett kísérletekben. Ha meg
akarjuk érteni azokat a meghatározó folyamatokat, melyek a testrészek keresletének
növekedése felé terelik társadalmainkat, először is meg kell kérdőjeleznünk
azt a „bizonyosságot”, hogy képtelenség belenyugodni a halál gondolatába, és
el kell jutnunk ahhoz a fölismeréshez, hogy a szervátültetés iránti kereslet
kultúrafüggő.
A nyelvhasználat
Mint
arról már szó volt, a holttestekkel kapcsolatban kialakult társadalmi értékek
vizsgálatában központi fontosságú, hogy megértsük a nyelvhasználatot. A „donor”
szó speciális használatával például azt jelezzük egyértelműen, hogy szignifikáns
különbség van az emberi és a nem-emberi eredetre utaló „forrás” között (lásd
Lamb 1990, 104 skk). A szóhasználat, az elnevezés fontosságát az attól való
(s előzőleg már fölemlített) félelem magyarázza, nehogy a test kollektív tulajdonná
váljék. Éppen ezért magasztosítja föl a rutinszerű szervkimentés ellen felhozott
érvek némelyike az áldozatkészség értékét, s annak kívánatosságát, hogy megerősödni
láthassuk a társadalmon belül az adakozási morál eszményét.
Azonban
– mint azt már láthattuk – az 1961-es HTA második paragrafusa inkább
„nem engedő”, mint „megengedő” rendelkezés, így a jelenlegi gyakorlatot tekintve
a tények erőteljes meghamisítása, hogy a holttestet „donornak” nevezik.
Az
eddigiekben kifejtett gondolatmenet szerint a halottakkal kapcsolatos kötelességekre
vonatkozó, valamint a hozzátartozóknak a halottakkal kapcsolatos jogai mellett
szóló érvek nem elegendő súlyúak ahhoz, hogy többet nyomjanak a latban, mint
a súlyos betegségük miatt új szervet remélők igényei. Némelyek szerint ezek
az érvek azért nem bizonyulnak elegendő súlyúnak, mert nem eléggé veszik figyelembe
a holttest szimbolikus jelentőségét. Mondhatjuk persze erre azt, hogy még e
megfontolást számba véve is kidolgozható kellően cizellált következményetika.
Az még ezután is probléma maradna, mit lehessen kezdeni a világnézeti fölfogásban
mutatkozó különbségekkel; ami pedig azt mutatja, hogy mindenképpen kérdőre kell
fognunk azt illető föltételezéseinket, hogy hogyan vélekedik társadalmunk az
élet meghosszabbítását elősegítő technológiák használatáról. Vagyis nem feltétlenül
oldunk meg bármit is azzal, hogy – se szó, se beszéd – egyszerűen más nótát
kezdünk fújni. Egyszerre kell fölülvizsgálnunk mind a holttestekhez,
mind pedig pedig a transzplantációs technológiához való hozzáállásunk alapfeltevéseit.
Jelleg- és fokozatbeli
megkülönböztetések
Most már rátérhetünk a különféle holttestek, illetve a különböző testrészek és ezek felhasználásai között teendő különbségtevések vizsgálatára.
A koncentrációs táborok halottai
Matthew
Gwyther és Sean McConville számolt be arról, hogy (többek között például a heidelbergi
egyetem orvosi karán) oktatási célokra egy ideig a nácizmus áldozatainak maradványait
is fölhasználták (Gwyther–McConville 1989). Beszámoltak természetesen arról
is, hogy ennek a gyakorlatnak rövidesen véget vetettek és sor kerülhetett a
földi maradványok eltemetésére. Az ügy kapcsán fölmerülő tiltakozásokat azután
kiterjesztették a náci orvosok kísérletei révén nyert adatok fölhasználására
is. Az e döntéssel kapcsolatban fölhozott érvek egyike az, hogy ezekhez az adatokhoz
olyan emberek szörnyű megkínzásával jutottak hozzá, akiknek semmi beleszólásuk
nem lehetett abba, ami velük történik. Az adatok további fölhasználása annak
az erőszaknak jelentené tudomásulvételét – sőt megbocsátását –, melyet ezeknek
az embereknek el kellett szenvedniök.
Másfelől azonban – vetik ellen egyesek –, mivel
a dolog már megtörtént, és semmi nem teheti meg-nem-történtté, miért
ne próbálnánk meg hasznot húzni abból, ami a történtekből esetleg haszonra fordítható
az eredmények fölhasználása révén.
Ezen a kontextus-rendszeren belül számos érdekes
kérdés merül fel. Először is: miért az adott pillanatban kezdett ekkora port
felverni a kérdés? Mit árul el az uralkodó társadalmi erkölcsről az, hogy egyszer
csak előtérbe került az áldozatok maradványai tisztességes eltemetésének igénye?
Nem biztos, hogy e kérdések egyértelműen megválaszolhatók, az viszont világosan
kitetszik mindebből, milyen mélységes a hit abban, hogy a holttest nem csupán
„hasznosítható” tárgy, még tudásgyarapítás céljából sem lehet visszaélni vele.
Ezek az esetek mintha azt sugallanák: az, hogy
hogyan is hal meg az ember, meghatározó szempont arra vonatkozólag, hogy mi
a helyes bánásmód az adott tetemmel. Bizonyos mértékig persze mindig is számba
veendő az „előtörténet”; a HTA is előírja a felhasználásra szánt holttestek
esetében az előzmények vizsgálatát, hogy kiderüljön, volt-e az elhunytnak kifogása
szervei újrahasznosítása ellen. A nácizmus áldozatainak esetében azonban – bár
nyilvánvalóan annak is nagy jelentősége van, hogy nem állt módjukban sem belegyezni
abba, amit velük tettek, sem tiltakozni az ellen – jóval többről van szó. A
holttestükkel való bánásmódban annak jelképét látjuk, hogyan, milyen attitűddel
viszonyulunk ahhoz, amit életükben követtek el ellenük. Vagyis: megint csak
azt látjuk, hogy a holttest fontos szimbólum.
D. Gareth Jones megpróbálta
diszkutálni az általa „erkölcsi bűnrészesség” elvének nevezett érvet, mely szerint
ha ma felhasználnánk a kérdéses adatokat, azzal valamilyen formában helybenhagynánk
az akkor történteket (Gareth Jones 1991). Ezt azonban megtoldja egy reductio
ad absurdummal: a modern orvostudomány egésze az anatómiára épül – ez vajon
azt jelenti-e, hogy minden, az egészségügyben dolgozó szakember helybenhagyja
Burke és Hare tetteit?3
Azt a kérdést is föltehetjük,
miért nem találunk semmi kivetnivalót abban, hogy múzeumban közszemlére teszik
a Lindow-i Ember maradványait, aki – ha hihetünk a régészeknek – igencsak fájdalmas
véget ért?4 Talán, mert a hozzá hasonlókkal kapcsolatban azt
érezzük, hogy kívül esnek a magunk erkölcsileg átérezhető világának határain,
nem úgy, mint a nácik áldozatai? A baj csak annyi: nem világos, hol húzódnak
ezek a határok, s milyen megfontolás alapján húzódnak éppen ott, ahol.
Magzatok
Az
emberi magzattal való bánásmód, valamint az őt az azonos erkölcsöket valló közösséghez
fűző kötelék problémája mind a mai napig érzelmekkel és indulatokkal telített
kérdés, amint azt az abortusz törvényi szabályozásának kapcsán megújuló viták
is bizonyítják. Míg azonban az abortuszvita a magzat életének elvételéről szól,
addig, két új keletű fejlemény során, mostanra a már élettelen magzat maradványainak
felhasználása váltott ki heves vitát.
Az
első ilyen a „KaparÉk-szer” esete volt. Az Old Bailey bírósága bűnösnek találta
Richard Gibson képzőművészt és Peter Sylveire galériatulajdonost a közszemérem
felháborító megsértésében, amit úgy követtek el, hogy kiállították egy emberi
fej mását, melyre fülbevalónak egy pár emberi magzatot aggattak. A magzatok
tíz éve haltak meg, és a közbeeső időben egy orvosi laboratóriumban tartották
a testeket, így az a gyanú föl sem merülhetett, hogy a művész megengedhetetlen
módon közrejátszott volna haláluk előidézésében (lásd Häyry–Häyry 1991).
Nem
könnyű megérteni az eset kapcsán feltörő tiltakozásokat, már csak azért sem,
mert a művész egy nagyon is érvényes kérdést vetett föl: ha állatok maradványainak
viselését elfogadhatónak tartjuk, akkor saját fajtánk maradványaiét miért nem?
A nácizmus áldozatainak esetével ellentétben ez alkalommal nem merült fel annak
igénye, hogy a tetemeket „tisztességesen eltemessék”, mivel sem a jog nem írja
elő, sem a közösség nem várja el, hogy a halott magzatok ilyesmiben részesüljenek
(habár a halvaszületett csecsemők ügye már ellentmondásosabb). Úgy tűnik, a
kikerülhetetlen végkövetkeztetés az, hogy a galériában kiállított „műalkotás”
nyomán kitört felháborodás egyszerűen annak tulajdonítható, hogy Gibson műve
számunkra kényelmetlen módon intézett kihívást kialakult gondolkodási, kategorizációs
sémáink ellen, valamint azon nézet ellen, amely az emberi fajt a többinél magasabb
rendűnek tartja.
Amennyiben
az emberi test általában erőteljes jelkép, akkor okunk van hinni, hogy a magzat
még inkább az. Ez részben annak tulajdonítható, hogy a magzat nagyon sebezhető
és – úgymond – „ártatlan”. Az abortuszt ellenzők olykor azzal érvelnek, hogy
a magzattal való bánásmódunkból az emberi élet általános tiszteletére nézve
is levonhatók következtetések.
Nem
meglepő tehát, ha ellentmondásos fogadtatásra talált az a javaslat, hogy magzatokból
eltávolított agysejtekkel kezeljék a Parkinson-kóros betegeket. Csakhogy ha
elfogadhatónak tartjuk felnőttek holttestének gyógyászati célú felhasználását,
akkor miért ne hasznosíthatnánk a magzatok maradványait. Elvárható, hogy konzisztensnek
mutatkozzunk! Különbség lenne a felnőtt teste és a magzaté között? A fentebb
említetteken (sebezhetőség és ártatlanság) túl valóban létezik még fontos különbség,
az nevezetesen, hogy a magzat nem képes véleményt nyilvánítani a kérdésben.
Vajon ez a szempont elfogadhatóbbá vagy ellenkezőleg, még inkább elutasítandóvá
teszi a testek rutinszerű hasznosítását?
A
felnőttek testének újrahasznosítását szorgalmazók közül kevesen mennének el
odáig, hogy kizárják a „nem engedés” lehetőségét. E tényre támaszkodva általában
az a javaslat szokott felmerülni, hogy – mint a magzathoz legközelebb álló személyt
– az anyát kellene megkérdezni, van-e ellenvetése.
Ezzel
az a gond, hogy a legtöbb esetben éppen az anya kívánságából következett be
a magzat halála. Márpedig egy gyilkosnak soha nem engednénk meg, hogy döntsön
afelől, áldozata szervei fölhasználhatók-e gyógyászati célból. A párhuzam azonban
nyilván képtelenség! Bizonnyal úgy tartjuk: törvényes abortusz esetén az anyának
joga van beleegyezni a magzat halálába, egy gyilkosról pedig sosem gondoljuk,
hogy rendelkeznék ilyen jogosítvánnyal. Az anya és egy gyilkos helyzete tehát
radikálisan különbözik.
A
Polkinghorne-bizottság azt javasolta, hogy az anya beleegyezését kelljen kérni
a magzat maradványainak fölhasználásához, ám kimondta az elkülönítés elvét is
(Polkinghorne 1989, 22–23). A magzat testének kutatásban vagy gyógyításban történő
felhasználásához adott beleegyezést el kell különíteni az abortuszba való beleegyezéstől.
Az elkülönítésnek nem csupán időbelinek kell lennie, hanem más-más személyeknek
kell a kettőt intézni. A cél ezzel: csökkenteni annak valószínűségét, hogy emberekre
nyomást gyakoroljanak, s pusztán azért vegyenek rá abortuszra, hogy biztosítsák
a magzatból kinyerhető anyagot. Természetesen nincs mód teljességgel kizárni
annak a lehetőségét, hogy akadjanak anyák, akik egy hozzátartozójuk kezelésének
érdekében az abortusz mellett fognak dönteni.
Érdekes,
hogy az ilyen lehetőségek miatt aggódók között vannak olyanok, akik ugyanakkor
készek elfogadni a spontán vetélésből származó magzati anyag felhasználását.
E tény azt a következtetést sugallja, hogy az e csoportba tartozók nem per
se ellenzik a magzati maradványok gyógyászati célú hasznosítását, s csak
az ellen tiltakoznak, ha valaki szándákosan kívánja a magzat halálát annak érdekében,
hogy testéhez jusson.
Tételezzük
fel azonban, hogy a magzati maradványokhoz nem kapcsolódik olyan elvárás vagy
kötelesség, amely megakadályozná, hogy gyógyászati célból felhasználjuk azokat.
Akkor viszont miért ne lenne megengedhető, hogy egyéb célokra is felhasználjuk
őket – például egy műalkotásba való beépítéshez? Ezt a logikus védekezést az
Old Baileynek is el kellett volna fogadnia, mégsem tette.
Fontos
aspektusa a Polkinghorne-vitának, hogy benne a magzat agysejtjeiről van
szó. A Polkinghorne-jelentés kizárta az agy egészének átültetését. Ez annak
boncolgatásához vezet el, milyen mértékben bizonyulhatnak a közmegítélés szemében
némely testrészek másoknál „ellentmondásosabbnak”, s felveti a személyes identitás
kérdését is.
Az agy és a személyes identitás
A
holttestek újrahasznosításának kérdése szempontjából nyilvánvalóan perdöntő
a személyes identitás kérdése, valamint a testnek e vonatkozásban játszott szerepe.
A személyiség dualista felfogása, illetve az az elképzelés, hogy a személyes
identitás folyamatosságát az anyagtalan lelki szubsztancia biztosítja, komoly
filozófiai nehézségeket okoz, mégpedig nemcsak a nézet igazolásához vagy cáfolásához
bizonyítékot keresőknek, hanem azzal a kérdéssel kapcsolatban is, hogy milyen
az anyagtalan és az anyagi közötti kapcsolat mechanizmusa.
A
kortárs filozófiai vitát lényegében két rivális elmélet összecsapása jellemzi:
az egyik nézet szerint a személyes identitás a pszichológiai kontinuitásban
nyilvánul meg, a másik szerint „én az agyam vagyok” – vagyis a személyes identitás
kritériuma fizikai, ám ez nem terjed ki a test egészére, csupán egy részére,
nevezetesen az agyra. A két nézetben akad közös elem, jelesül az, hogy a rendelkezésünkre
álló legújabb adatok szerint a pszichológiai kontinuitás tulajdonképpen az adott
agy kontinuitásának függvénye. Világos, hogy a személyes identitásról formált
két nézet szorosan összefonódik a halál korábban tárgyalt definíciójával, vagyis
az agyhalállal. Azonban, mint láthattuk, ellentmondásokkal terhes annak kérdése,
milyen mértékű agyműködés szükséges ahhoz, hogy egy személyt életben lévőnek
nevezhessünk.
A
kérdés jelen tárgyalásának kontextusában fontos, hogy észrevegyük, milyen központi
helyet foglal el az agy a vitákban. Az emberi testtel való megfelelő bánásmódot
fontolóra véve tisztában kell lennünk azzal, hogy a különböző testrészeket nem
szokták egyenértékűnek tekinteni. Kultúránkban mára az agy vált a legfontosabb
szervvé, holott korábban a szívet gondolták annak. Ám ez minden kultúrában változik.
Az ősi Egyiptomban úgy tartották, a „lélek pecsétje” a nyelvben lakozik (Chatwin
1988, 302).
Kultúránk
agyközpontúsága azonban megmagyarázza az azzal kapcsolatos aggodalmakat, hogy
teljes magzati agyat ültetnének egy felnőtt Parkinson-kóros betegbe. Vajon nem
járna ez a beteg személyiségének megváltozásával? Ennél ritkábban teszik fel
azt a kérdést, vajon a lezajló változás nem lenne-e rosszabb, mint ha a beteg
továbbra is együtt élne a kórral. Talán az ennek az oka, hogy nem világos, kinek
is lenne rosszabb.
A petefészek
A
halott nők petefészkéből kiemelt peték kapcsán igen sok ellentétes álláspont
merült föl. A The Independent Andrew Walkert idézi, aki szerint: „ez
nem olyasmi, mint egy fontosabb szerv, például egy vese adományozása. Egészen
új kérdéseket vet föl az, hogy egy új generáció nőhet föl e technika eredményeképpen”
(Hall 1990). Pontosan mik is ezek az új kérdések?
Ha
a fagyasztott sperma fölhasználását elfogadhatónak tartjuk, jóllehet a donor
esetleg már halott, akkor ehhez képest mi a különbség? Az egyik lényeges pont
természetesen az, hogy a spermát a donor életében helyezik letétbe, ő tehát
az eljárásba beleegyezett. Csakhogy ami a beleegyezést illeti, föltehetően a
petéknek a petefészekből történő kiemelésére is vonatkozhatnak az egyéb szervek
visszanyerésére hozott rendeletek. Ha ez így van, akkor nehéz megérteni, hogy
a biológiai anya halála miért lenne fontosabb, jobban figyelembe veendő tényező,
mint a biológiai apa halála. Ami pedig a holttesttel való illő bánásmódot illeti,
egy pete kiemelését nyilván nem kísérheti több ellenvetés, mint egy vese eltávolításáét.
Úgy
tűnik, ha egyáltalán elfogadjuk az ivarsejtek adományozását, akkor a donor halála
irreleváns tényező, kivéve persze, ha a donor ismert (mint amikor például egy
nő kizárólag elhunyt társától akar gyereket). Ha azonban a donorok névtelenek,
nem világos, milyen jelentősége van haláluknak. Az ivarsejtek holttestekből
kiemelése és az ilyen sejtek fölhasználása miatti aggodalmaskodás talán a halottakkal
kapcsolatos, racionális alapot nélkülöző szemléletek egyike.
Konklúzió
Az
eddigiekben kifejtettek szerint racionális etikai érvekkel lehetetlen magyarázatot
találni arra, hogy hogyan is gondolkodunk a halottakról. Lehetetlen, mert valószínűleg
túlságosan erős az a szemlélet, amelynek értelmében a holttestnek kijár a tiszteletadás.
Az pedig egészen bizonyos, hogy a holttestnek szimbolikus jelentősége van, és
a magzati maradványok, valamint bizonyos testrészek különösen erős jelképes
erővel bírnak, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Mindazonáltal
igen fontos, hogy a gondolkodásunkban rejlő ellentmondásoknak legalább egy részét
feltárjuk. Hogyan lehet az „adományozó” nyelvhasználatot összeegyeztetni a jelenlegi
gyakorlattal? Hogyan egyeztethető össze a koncentrációs táborok áldozatainak
maradványai kapcsán nemrég kirobbant vita a múzeumok megszokott gyakorlatával?
Hogyan egyeztethetők össze a magzatból készült fülbevalók, a széles körben elterjedt
abortusz, valamint a magzati tetem agysejtek átültetése céljából történő felhasználása
ügyében eltérő vélekedések? Hogyan férhet meg együtt gondolkodásunkban a férfi
ivarsejtek adományozásának társadalmi elfogadása és a petéknek a petefészekből
történő posztumusz kiemelése miatti félelem? Még ha elfogadjuk is, hogy az anyagi
tárgynál nem több holttest e státusán jóval túlmutató és emelkedettebb szimbolizmussal
bír, ezeket az ellentmondásokat akkor is föl kell tárni.
Polyák Béla fordítása
JEGYZETEK
1. A közelmúltban Martyn Evans világított rá a Lamb nézetével kapcsolatos problémára. Érvelése szerint ha a légzést életjelenségnek tekinthetjük, akkor ugyanezt tarthatjuk a szívverésről is. Lásd Evans 1990.
2. Caplan kétféle kritériumot fogalmaz meg a terápia és a kutatás megkülönböztetéséhez: a mögöttes mechanizmusokkkal kapcsolatos ismeretek mértékét és az eljárás hatékonyságát
3. Hirhedt hullarablók. Nemcsak temetőkből loptak holttesteket orvosok számára, de 1828-ban tizenhat embert öltek meg csak azért, hogy legyen eladható „készletük”. Még ugyanezen évben ki is végezték őket. Akkoriban a hasonló „kereskedelmi” célzatból gyilkosságra vetemedést burkeizmusnak nevezték. (A Szerk.)
4. A Lindow-i Ember: angliai tőzegmocsárban bukkantak rá másfélezer éves holttestére (ebből következően Mocsári Péternek – Peter Marsh – is szokás nevezni. Nevezett urat 1) többször fejbeverték baltával, 2) megfojtották, 3) vérét folyatták, végezetül 4) kibelezték. (A Szerk.)
IRODALOM
Caplan, A.L. 1989: „Arguing with success: is in vitro fertilization research or therapy?” In D.M. Bartels – R. Priester – D.E. Vawter – A.L. Caplan (szerk.): Beyond Baby M: Ethical Issues in New Reproductive Techniques. Clifton, N.J., Humana Press, 227–231. oldal.
Chadwick, R.F. 1989: „The market for bodily parts: Kant and duties to oneself”. Journal of Applied Philosophy, 6. szám.
Chatwin, B. 1989: The Songlines. London, Picador.
Emson, H.E. 1987: „The ethics of human cadaver organ transplantation: a biologist’s viewpoint”. Journal of Medical Ethics, 13. szám.
Evans, M. 1990: „A plea for the heart”. Bioethics, 227–231. oldal.
Gareth Jones, D. 1991: „Fetal neural transplantation: placing the ethical debate within the context of society’s use of human material”. Bioethics, 5. szám.
Gwyther, M. – McConville, S. 1989: „Can good come of evil?” Observer, november 19.
Hall, C. 1990: „Fertility treatmnet could use ovaries from dead women”. The Independent, július 16.
Harré, R. 1987: „Body obligations”. Cogito, 149–170. oldal.
Harris, J. 1980: Violence and Responsibility. London, Routledge & Kegan.
Harris, J. 1985: The Value of Life. London, Routledge & Kegan.
Häyry, H. – Häyry, M. 1991: „The bizarre case of the human earrings”. Philosophy Today.
Iserson, K.V. 1968: „Using a cadaver to practice and teach”. Hastings Center Report, 16. szám.
Jonas, H. 1969: „Philosophical reflection on human experimentation”. Daedalus, 98. szám.
Kass, L.R. 1985: „Thinking about the body”. Hastings Center Report, 15. szám.
Lamb, D. 1990: Organ Transplants and Ethics. London, Routledge.
Matthews, P. 1987: „Property rights in John Merrick’s skeleton”. The Independent, június 24.
Polkinghorne, J. 1989: Review of the Guidance of the Research Use of Fetuses and Fetal Material. London, HMSO.
Skegg, P.D.G. 1988: Law, Ethics and Medicine: Studies in Medical Law. Oxford, Clarendon Press.
Zwart, H. 1990: „Consensus formation or acceptance strategy”. European Society for the Philosophy of Medicine and Health Care Newsletter, 9. szám.