2000/1 Mészáros Anita
Drámapedagógia az aktív tanulás és a vitakultúra szolgálatában"Az oktatás egyénre koncentrál,
a dráma az egyediségére, minden
emberi lény különleges egyéniségére."
/Peter Slade/
A Magyar Drámapedagógiai Társaság tevékenységének kiszélesítésére és a pedagógusokkal való fokozottabb kapcsolatépítésre szánta el magát ez év januárjában. A negyven főből létrehozott Drámatanács a következőket tekinti főbb célkitűzéseinek:
a) Minthogy a tánc és a dráma a NAT részeként
hivatalosan is helyet kapott az oktatási rendszerben, a tanács
felelősséget érez az óvodapedagógusok,
tanítók és tanárok szakirányú
képzésének tekintetében. Azaz kezdeményezni
fogja a dráma szakos tanárképzés beindítását
nem csupán az eddig megszokott posztgraduális, hanem nappali
képzés formájában is.
b) A pedagógusjelöltek felkészítésében
általában véve kapjon helyet a drámapedagógia,
mint a legkülönfélébb területeken használható
módszeregyüttes.
c) Az iskolai tantervben a dráma önálló
tantárgyként jelenjen meg.
d) A tanács egy szakértői lista összeállítását
tervezi, melynek tagjai tanácsaikkal, konzultációval
segítenék a drámában képzett, illetve
a módszer iránt érdeklődő pedagógusokat.
Rövid lista a hazai drámapedagógiai képzőhelyekről.
A Tanítási Dráma (Drama In Education)
Pedagógiai értelemben a dráma
"olyan játék, amely felépít egy képzeletbeli
világot, szereplőit ebbe bevonja, valós problémákkal
ütközteti őket, s ezáltal valós tudásra
és tapasztalatokra tesznek szert. A dráma ereje abban
rejlik, hogy: a dráma - cselekvésnek tűnik.
Cselekvésbe ágyazott gondolkodás ez, melynek célja
a jelentésteremtés, közvetítő közege
pedig két kontextus (a valós történés
és a megjelenített tartalom) kölcsönhatása"
- fogalmazza meg Gavin Bolton a módszer lényegét.
A drámapedagógia Angliában a közoktatás
szerves részeként évtizedek óta a hatékony
pedagógiai módszerként működik. Hozzásegít
ahhoz, hogy egy-egy téma valódi élménnyé
váljon a gyermekek számára, élethelyzetként,
akcióként éljék meg azokat, hozzásegítve
őket saját gondolataik, ötleteik kifejezéséhez
és gyakorlati megvalósításához. (A tanár
sokkal inkább tevékeny részese, mint irányítója
a történéseknek - gyakran kiszolgálója,
illetve facilitátora a gyerekek ötleteinek.)
Jonothan Neelands a Dráma a tanulás
szolgálatában című munkájában
azt emeli ki, hogy "a gyereket nem passzív befogadóként,
hanem aktív jelentésadóként, jelentésteremtőként
értelmezi, aki közvetlen környezetéről már
az iskolába lépés előtt is számottevő
ismerettel, tanulási tapasztalattal rendelkezik. Ezt a korai tanulást
nem a világ objektív, elméleti megismeréseként,
sokkal inkább érzéki és gyakorlati kapcsolatfelvételként
értelmezhetjük", s mindez könnyen értelmezhető
általános pedagógiai kiindulópontként
is.
Jellegéből adódóan a tanítási
dráma módszerével a saját kultúra számos
eleme, vonatkozása (mesék, versek, dalok, hagyományok)
építhető be az oktatásba, amelyek az identitás
erősítésének, illetve más kultúrák
(hasonlóságok és különbségek) megismerésének,
sőt megértésének irányába hatnak.
Színház és dráma az oktatásban
A drámapedagógia az a - tanítás és nevelés számos vonatkozásában alkalmazható - módszer, amely más műalkotásokhoz hasonlóan képzeletbeli világot teremt. A résztvevők játéktevékenységet folytatnak, szereplőként vannak jelen. Bolton a dramatikus tevékenységek rendszerezése során hangsúlyozza, hogy különbséget kell tenni a
a) gyakorlatok;
b) dramatikus játék;
c) színházi jellegű munka; valamint a
d) tanítási dráma
között. Mindazonáltal e négy forma nem válik
élesen külön egymástól, hiszen maga a szerző
fogalmaz így: "A tanítási dráma a dramatikus
játék kontextuális meghatározottságába
és folyamatjellegébe építi be a gyakorlatokat
és a színházi technikákat."
Fontos mindamellett a színházi jellegű tevékenység
(Theatre In Education) és a drámapedagógia (Drama
In Education) tekintetében a következő főbb különbségeket
szem előtt tartani:
Drama In Education | Theatre In Education |
egyszeri és megismételhetetlen | a produkció változatlan formában, többször előadható (reprodukálható) |
a szereplő önmagának játszik | a szereplő közvetíteni akar, kifelé játszik |
érzelmi-értelmi megélés | tudatos távolságtartás a szereptől |
élmény-orientált, szabadon alakítható forma | előadás-orientált, strukturált forma |
a személyes belehelyezkedés következtében mód nyílik a szerep teljességének felfedezésére | a folyamat a szerep komplex megformálásával kezdődik
|
Mit és hogyan? - A tanítási dráma elemei és tervezése
Szempontok a tervezéshez
1. A csoport és a cél egybevetése
- mire képes a csoport, mennyi tapasztalatuk van dramatikus
tevékenységekkel
- fő cél: megértésbeli változás
előidézése (irányítás új
tanulási terület felé)
- lehetséges alcélok: közösségformálás,
formanyelvi fejlesztés, kommunikációs készségfejlesztés
2. "Mintha" jellegű tevékenység zajlik
- mintha én/a helyzet/a tárgy más lenne
3. Távolítás - a képzeletbeli szerep és szituáció pszichés védelmet nyújt
4. Mindvégig lehetőség van a játékból való kilépésre illetve csatlakozásra
5. Minden "itt és most" történik, a valós élettel megegyező szabályok szerint (érdemes előkészítő lépésként "tanulási szerződést" megfogalmazni közösen a diákokkal)
6. A tanár különböző célokkal léphet
szerepbe a drámaóra folyamán:
- sztereotípiák, leegyszerűsítő vélemények
megkérdőjelezése
- egy adott történés jelentőségének
kiemelése
- értelmezés, értelmeztetés belülről
- a folyamat lassítása/gyorsítása
- új információk bevitele, új irányok
kijelölése
- nyelvi/viselkedésbeli modellnyújtás
- csoport-konszenzus kikezdése (provokálás)
- fegyelmezés (kérdésekkel, non-direktív
formában)
(A tanár lehetséges szerepei a felvenni kívánt
státusztól és céljaitól függően
a hatalom gyakorlójától a bandatagon
át a segítségre szorulóig, a csoporttal
szemben álló hatalomtól a mellékszereplőig
számos formában variálódhatnak.)
7. A dráma hatására bekövetkező változások
főbb területei:
- megértés (egy korábbi szint módosul)
- attitűd (érzelmi és megismerési és
viselkedésbeli tapasztalatok hatására)
- szociális viselkedés (pl. kooperáció
hatékonyságának megtapasztalása)
- nyelvi és egyéb kommunikációs tapasztalatok
- mások szükségleteinek és szándékának
fel- és elismerése
A drámát szabályozó elemek
Téma (pl.): - osztályban történt aktuális
események
- a gyerekek által felajánlott téma
- tantárgyakhoz kapcsolódó területek
- szűkebb/tágabb környezetben zajló
események
Fókusz – Ki kell jelölni a választott téma
egy meghatározott aspektusát, amely a gyerekek számára
érdekes izgalmas és a tanár számára
is jelentőséggel bír (fontos, hogy a gyerek játszhasson,
a tanár taníthasson). Ezt általában kérdésként
fogalmazzuk meg, amely a tanár számára is valódi
kérdés kell legyen:
"Mit tehetünk, ha régi ígéretünk megtartása
bajt hozhat ránk?" "Gyilkosnak tekinthető-e Kund Abigél?"
(Arany János: Tetemrehívás c. műve kapcsán)
"Kisebb bűn-e a csoportban elkövetett bűn, mint amit
egyedül tesz az ember?"
"Mit jelent a Kegyes hazugság fogalma? Hogyan élhetünk
megfelelően a hazugsággal?" (Fekete István: Vuk
c. műve kapcsán)
Idő – A dráma egyik célja, hogy a gyerekeket rávezesse az egy meghatározott pillanatban zajló események jelentőségére. Vagyis arra, hogy fontos végiggondolni a jelen történéseit, mielőtt a következő pillanat történései után kutatna. (A dráma eseményei általában a való élettel megegyező tempóban történnek.)
Tér – A tér megfelelő alkalmazása
a dráma folyamatának formába öntését
segíti.
a.) A funkcionális térhasználat azt jelenti,
hogy a tervezett tevékenységnek megfelelő méretű
és elrendezésű teret biztosítsunk a résztvevők
számára. Ne csak a tárgyak, kellékek de a szereplők
elhelyezkedése is számít.
b.) A kreatív térhasználat segítségével
különböző képzeletbeli tereket idézhetünk
meg, formát adhatunk a jelentésnek, illetve hangsúlybeli
különbségeket teremthetünk (kiemelhetünk, háttérbe
szoríthatunk szempontokat) a tevékenység során.
Szerep – A szerep a társadalmi együttélés természetének feltárását segíti. Alkalmat ad annak belülről való átélésére, hogy mi történik a való világban, ha adott szerepeket magunkra húzunk. Tanár és diák egyaránt az élményre, nem a megjelenítés minőségére koncentrálhat.
Metafora/Feszültség/Rítus/Kontraszt – Mindezek szintén az osztályteremben alkalmazott dramatikus tevékenység szabályozó elemei, melyek jelentése és alkalmazása a színházi formával megegyező.
Drámaformák
1. A megértést szabályozó dráma
Ez a drámamód főként abban segít, hogy egy adott témáról előzetesen kialakult, rögzült szemléletmód, vélemény mélyebb feldolgozáson menjen keresztül. A dráma ily módon az előítéletek, sztereotípiák illetve attitűdök megváltoztatását eredményezheti. Példaként hadd említsem egy saját órámat, amikor is az a kezdeti vélemény, amely szerint az "aki embert öl, az gyilkos gazember és megérdemli a legkeményebb büntetést" három drámaórában feldolgozott Amerikai fiúk c. történet nyomán erőteljesen módosult. Ennek illusztrálására bemutatok egy rövid részletet, ahol a csoport új információk birtokába és döntési helyzetbe kerül:
"Mímes" játék - titokban kilesett jelenet
Nagyapa bőröndje fölött idegesen tesz-vesz, közben
a csoport értelmezi viselkedését, jelzőket,
szinonimákat keresnek. Találgatások kezdődnek,
hogy mi lehet a bőröndben. A diákok ötletei: pénz/bomba/iratok.
Az izgalom fokozódása révén végül
nagyapára "rátörik" az ajtót.
Tanár szerepben és egész csoportos szerepjáték
A bőröndből iratok és fényképek
kerülnek elő, melyek azt bizonyítják, hogy nagyapa
a háború alatt több ezer gyereket gyilkolt meg. Miután
bevallja, hogy mindez igaz, sőt a vagyona is ebből az ügyből
származik, egyre idegesebbé válik, nem érti,
miért olyan fontos mindez a család számára.
Majd a konfliktus befejezése érdekében titkára
javasolja, hogy vonuljon vissza "lepihenni".
Gyűlés
Összeül a család, az új helyzetben megbeszélik,
hogy mitévők legyenek.
A felfokozott izgalmi állapotot jelzi, hogy nem tudnak szabadulni
a kellékként használt bőröndtől,
holott a tartalmát már nem olvassák, távol
tartják magukat tőle (a bizonyíték fontos számukra,
de a tartalmát igyekeznek távolítani - vagyis a feszültség
elhárításának egyik módját alkalmazzák).
Jani egy idő után odasúgta, hogy "küldjem
aludni a családokat, mert már nagyon idegesek, és
ennek nem lesz jó vége!", sőt az osztály hamarosan
két pártra szakadt:
a) megtartani a pénzt (amit nagyapa felajánlott);
b) visszautasítani.
Nagyapával kapcsolatban a következők hangzottak
el:
a) jelentsük fel;
b) veszek egy pisztolyt és fejbe lövöm;
c) adja vissza a pénzt annak, aki megzsarolta;
d) már akkor öngyilkosnak kellett volna lennie, amikor
a gyerekek meggyilkolására kényszerítették;
e) elvisszük magunkkal Magyarországra, hogy ne élhessen
tovább Amerikában.
Az osztály végső következtetése úgy hangzott, hogy nagyapa egyértelműen bűnös, de nem gyilkos, vagy legalábbis nem ilyen egyszerű a dolog, mert kényszerítették arra, amit tett.
2. Problémamegoldó dráma
A feldolgozásra kerülő téma sok esetben egy aktuális helyzet, illetve történés, amely származhat egyrészt a külső környezetből vagy felvetődhet az osztályon belül. Ez utóbbi eset azért különösen szerencsés, mert a diákok nagymértékben motiváltak a megoldáskeresésben, vagyis nincs szükség előzetes ráhangolásra. Mivel azonban a dráma természeténél fogva a távolításra, pszichés védelemre törekszik, a felmerült problémát érdemes az eredetitől minél inkább elvonatkoztatva, szimbolikus formában felvetni. Az osztályon belüli konfliktusok jórészének forrása az egymással szembeni intolerancia, egyesek kiközösítése a csoportból. Az önismeret és társismeret, az egyének közötti különbségek tudatosításának és elfogadásának jó példája (főként alsó tagozatosok számára) A varjú meg a páva c. mese dramatikus feldolgozása. Tapasztalataim szerint az óra segít abban, hogy a diákok feszültségmentes légkörben működjenek együtt, megnyíljanak egymás felé, fogalmazzák meg és vállalják fel pozitív és negatív tulajdonságaikat egyaránt. Az alábbiakban röviden ismertetem az óra forgatókönyvét, amelyet egy gyógypedagógiai iskola részben cigány származású tanulóikból álló hatodik osztályával valósítottuk meg (Szekszárdi Júlia nyomán):
A varjú meg a páva
A gyerekek körben ülnek. A tanár elmondja a mese elejét:
"A palota kertjében egy fekete varjú szállt
le az egyik narancsfa ágára. A szépen ápolt
füvön egy páva lépkedett nagy peckesen. "Hogyan
lehet megengedni egy ilyen fura teremtésnek - károgott a
varjú -, hogy betegye ide a lábát! Olyan kevélyen
járkál, mintha maga a szultán volna személyesen,
pedig a lába kifejezetten rút. A tolla meg milyen förtelmesen
kék! Ilyen színt én sohasem vennék magamra.
A farkát meg úgy húzza maga után, akárcsak
egy róka." A varjú ekkor elhallgatott, és várta,
mi lesz..."
A tanár itt megáll a történettel, a gyerekek (a mellettük ülőkkel) 3 fős csoportokat alkotnak, és a páva helyébe képzelve magukat kitalálják, hogy mint tennének vagy válaszolnának a varjú provokáló szavaira. A csoportok 3 percet kapnak a megbeszélésre, eközben a tanár bele-belehallgat minden csoport megbeszélésébe, de nem szól bele a munkába. Majd újra körbeülünk, és meghallgatjuk, hogy milyen megoldások születtek:
A konfliktushelyzet bemutatására való
reakciók egyetlen csoportnál sem mutattak békés,
kompromisszumra hajló megoldási mód irányába.
Ez az eredmény alátámasztja, hogy a gyerekeknek egyrészt
nincs rutinjuk a konfliktuskezelési technikák alkalmazásában;
másrészt valószínűsíthető,
hogy a mindennapi életben sem tudják a hasonló helyzeteket
kezelni (tanárnőjük elmondása szerint komoly
gondot okoz számukra, hogy mások cigány mivoltukra
megjegyzéseket tesznek). A három kis csoport reagálási
módjai közül két esetben támadó,
a harmadikban visszahúzódó megoldás született.
Ennél a tevékenységnél
szemmel látható volt a nonverbális kommunikáció
fölénye, hiszen minden csoport eljátszotta a kitalált
szituációt (holott csupán megbeszélés
volt a feladat), így szemléletesebbé, érdekesebbé
tették a témát, mintegy motiválva magukat a
megoldásra.
A következő jelenetek születtek:
a) fizikai agresszió mint a frusztrációra való
reagálási mód: a kicsúfolt madár összecsipkedi
a másikat;
b) tehetetlenség, visszahúzódás: a kicsúfolt
madár sírva fakad;
c) verbális agresszió: a sértett madár
visszacsúfolja a másikat.
Ez esetben tehát a konfliktusra való reakció három új lehetősége jelent meg, a megfogalmazott elvek egyike sem tartozik a Szekszárdi által említett "kreatív" konfliktuskezelési stratégiák közé.
A játék második részében
a tanár elmondja, hogy a cél most a konfliktus elsimítása
lesz, vagyis lényeg, hogy a páva kizárólag
szóbeli válaszával szűnjön meg az ellenségeskedés,
ne tartson tovább a veszekedés. A csoportok ismét
3 percet kapnak a megbeszélésre (a tanár megint "hallgatózik",
de most kérdésekkel, szempontokkal segítheti a gyerekek
saját megoldásait), majd újra körbeülünk,
meghallgatjuk, milyen megoldások születtek, megvitatjuk ezek
előnyeit és hátrányait.
Nagyobb gondot okozott a játék második
része, ahol előre meghatározottan a békülés
volt a cél. Volt olyan csoport, amely nem tudta megoldani a feladatot;
egy diák pedig önálló megoldással jelentkezett.
A két másik csapat azonban rátalált a hatékony
konfliktuskezelés különböző módjaira.
Egyik esetben az empátiára került a fő hangsúly.
A csoportok által hatékonynak ítélt konfliktuskezelő eljárások:
a) az empátia mint az indulat semlegesítője (a
két madár véletlenül találkozott, a sértő
fél látta, hogy mennyire megbántotta a másikat,
végül bocsánatot kért);
b) hasonlóság, közös vonatkoztatási
csoport hangsúlyozása (a sértett fél felhívja
a figyelmet a vita értelmetlen voltára, lévén
hogy "mind a ketten madarak vagyunk");
c) mediátor közbeiktatása a konfliktus feloldására
(békéltető szándékkal megjelenik a béka
és közvetít a két madár között).
A megoldások fényében tehát
elmondható, hogy a gyerekeknek vannak elérhető stratégiái
a hatékony konfliktuskezelésre. Pusztán arra van szükség,
hogy ezek repertoárja bővüljön, az elérési
utak rutinná váljanak, vagyis minél több gyakorlati
tapasztalat (helyzetgyakorlatok, beszélgetések) nyomán
ezek váljanak automatikus reakcióvá a viszont-agresszió
helyett.
Összefoglalva tehát cél a győztes-vesztes
típusú stratégiák helyett a győztes-győztes,
vagyis nem nulla összegű játszmák alkalmazása.
Az óra következő részében a tanár egy újabb lehetséges problémamegoldó stratégiát vázol fel, vagyis elmondja, hogy hangzik a mese eredeti befejezése:
"A páva egy darabig nem szólt, majd szomorkásan elmosolyodott, és azt mondta: "Azt hiszem, állításaid nem felelnek meg a valóságnak. Mindaz, amit felrósz nekem, félreértésből fakad. Azt mondod, kevély vagyok, mert egyenesen tartom a fejemet, olyannyira, hogy vállamon feltarjazik a toll, nyakamat pedig rút toka csúfítja. De valójában a legkevésbé sem vagyok kevély. Pontosan ismerem a magam fogyatékosságait, és tudom, hogy a lábamat csupasz, ráncos bőr borítja. Éppen ez okoz annyi bánatot, és emiatt hordom magasan a fejemet, hogy ne kelljen látni a lábamat. Te csak azt látod meg rajtam, ami csúf. Erényeimet, szépségemet nem veszed észre. Neked még nem tűnt fel ez? Amit te csúfnak nevezel, az emberek éppen azért csodálnak engem."
Végül megbeszéltük, hogy mennyire tartották jó megoldásnak a hallottakat a gyerekek, és mennyire hasonlítottak/különböztek ettől saját elgondolásaik.
3. A szakember köntösében.
Ez a harmadik nagyobb kategória, amely lehetőségek nyújt a diákoknak, hogy a maguk által választott foglalkozást, illetve tevékenységet minél pontosabban, mégis "mintha" játékban gyakorolják. A tanár és különböző kellékek segítségével pontos információkat szerezhetnek az adott korról, foglalkozásról vagy tudományterületről. E drámaformában nyílik talán leginkább lehetőség a csapatmunkára (kiegészítő szerepek gyakorlása révén), a tevékenységek pontos tervezésére előzetesen, az ok-okozati összefüggések feltárására és megtapasztalására. A "szakember" bőrébe bújás a diákok önértékelését is gyakran pozitívan befolyásolja. Példák lehetnek erre a drámamódra a következők:
- jelmeztervező cég
- az Olimpiai Játékok szakértői
- egy idegen falu mesteremberei
- a király tanácsadó testülete
- utazási iroda munkatársai
- rendezvényszervező cég.
Drámamódok
Képzési lehetőségek
Bibliográfia
Budapesti Drámapedagógiai Műhely
1022 Marczibányi Tér 5/a., Tel: 212- 5504
Kerekasztal Színházi Nevelési Központ
2100 Gödöllő, Szabadság út 6., Tel:
28/420-977
Kőrösvidéki Drámapedagógiai Társaság
5600 Békéscsaba, Luther u. 6., Tel: 66/442-122
Megyei Pedagógiai Intézet
3529 Miskolc, Klapka Gy. u. 2., Tel: 46/365-970
Veszprém Megyei Gyermekszínjátszó és
Drámapedagógiai Egyesület
8200 Veszprém, Kossuth tér 6., Tel: 88/422-493
Zsámbéki Tanítóképző Főiskola
Zsámbék, Tel: 23/342-122
A drámapedagógia "Alapító Atyái és Anyái"
Első könyvével (Child Drama,
1954) Peter Slade indította el az Angliában addig
megszokott "iskolapad és tábla" típusú pedagógia
forradalmasítását. Azt állította ugyanis,
hogy a gyerekeknek iskolai keretek között is játszaniuk
kellene, hiszen a játék maga is a tanulás egy
lehetséges formája. A szerző a gyermek készségeinek
fejlesztését célozza a dráma módszer
segítségével.
Bryan Way számára a pedagógia
kulcsfogalmai a gyakorlás, tapasztalat és individualitás.
Értelmezése szerint a konkrét élmények
használhatóvá alakítják a puszta tudást,
gazdagítják a képzeletet, sőt közelebb
férkőznek a szívhez, a lélekhez és a
tudathoz egyaránt. Mindez együtt - némi túlegyszerűsítéssel
- a dráma funkciójának meghatározása.
Elmélete a laissez faire - típusú pedagógiához
áll legközelebb.
Gavin Bolton tapasztalatai szerint a dráma
megjelenése az oktatáson keresztül a szociális
érzékenység megalapozását jelenti.
A szerző a dráma módszert olyan mentális aktivitásként
értelmezi, amely hatékonyan fejleszti az empátiás
készséget, s ezáltal hozzájárul
az emberek közötti kölcsönös megértés
létrejöttéhez - alapvető mentális készségek
gyakorlásán keresztül.
David Hornbrook hangsúlyozza, hogy
a pedagógia dramatikus formáját az adott kulturális
és történelmi bázisra alapozva kell kialakítani.
A produkció, vagyis a dramatikus szöveg létrehozása
tehát írás, improvizációk és
szerepjátékok során jön létre. Ami
a tanár szerepét illeti, ebben a folyamatban nem a pedagógus
fogalmazza meg a jelentést a diákok számára,
bár aktívan rész vesz az értelmezésben.
Sokkal inkább kölcsönös megegyezésről
van szó a "hogyan is vannak a dolgok" megértése tekintetében.
Dorothy Heathcote szintén azt vallja
és tanítja, hogy a tanítás feladata nem a tudás
átadása, hanem mély belehelyezkedés a diákokkal
való közös értelmezés folyamatába.
S ahhoz, hogy ez létrejöhessen, legelőször is önmagunkba
kell tekintenünk. Ahhoz ugyanis, hogy más emberekkel sikeres
kapcsolatot tudjunk létrehozni, először is önmagunkkal
kell tisztában lennünk. Más szóval aktivizálni
kell saját lelki működéseinket. Dorothy mindig
a gyerekekkel való közösségvállalás
lehetőségeit keresi, vagyis segít a diákoknak
megérteni, hogy "bármi, ami egyetlen emberi lényt
érint, az ugyanúgy őket is érinti".
A drámapedagógia megjelenése
Magyarországon az 1970-es évekre nyúlik vissza. A
módszer úttörői között találjuk
mások mellett Gabnai Katalint, Mezei Évát,
valamint a máig legnagyobb hatású, az elméleti
módszertant és gyakorlati útmutatásokat kidolgozó
Debreczeni Tibort.
Jellegét tekintve a hazai iskolákban és
szakköri foglalkozásokon leginkább az úgynevezett
"színházas vonal" terjedt el, vagyis főként
szabályjátékok és helyzetgyakorlatok
váltak közkedveltté. Készségfejlesztő
és improvizációs játékok álltak
a középpontban, általában színpadi produkciók
létrehozása érdekében, amelynek céljai
és eszköztára eltér a klasszikus értelemben
vett drámapedagógiától.
A pedagógia és a különböző művészeti tevékenységekből jól ismert számos tevékenységi formát alkalmaz előszeretettel a drámapedagógia. Ezek érzékeny vegyítésével az egyes formák előnyei és hátrányai kiegyensúlyozhatók, az óra sikere biztosítható. Ily módon egyebek mellett olyan munkaformák jelenhetnek meg, mint:
- fizikai bemelegítés;
- színészmesterség-, beszéd-, mozgásos
gyakorlatok;
- pantomimes játékok;
- élőkép (mozdulatlanná dermedt pillanatok);
- rajz (a folytamat során a történet egy-egy részletét
kiemelő rajzok);
- írás (tervek, levelek, újságok, üzenetek)
- csoportos jelenet;
- interjú (média, művészetek, hatóságok,
stb...);
- dokumentum (eredeti információ egy témáról);
- egész csoportot bevonó improvizáció a
tanár szerepbe lépésével.
Magyarországon számos műhely és oktató foglalkozik drámapedagógus képzéssel vidéken és a fővárosban egyaránt (a tanfolyam a 7 évenként kötelező pedagógus-továbbképzésbe illeszthető). A felsorolt nagyobb központok készséggel adnak felvilágosítást az érdeklődőknek.
Bolton, G.: A tanítási dráma elmélete.
Budapest, 1993, Marczibányi Téri Művelődési
Központ.
Kaposi László (szerk.): A dráma tanítása
I-II. Segédlet a 3-4. és 5-6. osztályban tanítók
számára. 1997, Kerekasztal Színházi Nevelési
Központ, Gödöllő.
Mészáros Anita: Új utak a cigánykutatásban.
Az iskolai fejlesztés és szocializáció alternatív
lehetőségei. Szakdolgozat. ELTE BTK, Pszichológia
szak, Budapest, 1998.
Neelands, J.: Dráma a tanulás szolgálatában.
Budapest, 1994, Magyar Drámapedagógiai Társaság.
Szauder Erik: Előadás a drámapedagógia
történetéről és módszertanáról.
Kézirat, 1998.
Szekszárdi Júlia: Utak és módok
- pedagógiai kézikönyv a konfliktuskezelésről.
Budapest, 1995 Iskolafejlesztési Alapítvány-Magyar
ENCORE.