2000/1 Jámbor Judit
Interjú Szalay Sándorral, az Informatikai–Számítástechnikai Tanárok Egyesületének elnökévelSzalay Sándor 1990 óta megszállottja az informatikának. Főállása ugyan a Nemzeti Tankönyvkiadóhoz köti, ahol számítástechnikai könyvek szerkesztője volt, mostanában pedig többek között az oktatást segítő CD ROM-ok gyártását irányítja. 1994 óta már nem főállású tanár, de egyéb elfoglaltságai mellett továbbra is szakít időt az iskolai, illetve tanfolyami keretek közötti oktatásban való részvételre. Az egyesületnek 1993 óta tagja, 1998 óta pedig elnöke.
Mikor alakult az egyesület?
Az egyesület majdnem tíz éves, igaz, ez alatt az időszak alatt többször átalakult, újrafogalmazta céljait. A hivatalos megalakulás 1991. őszén Békéscsabán volt, akkortól nevezhetjük nevén az Informatikai-Számítástechnikai Tanárok Egyesületét. Az alapítástól 1998. tavaszáig Fegyó Tibor volt az egyesület elnöke, 1998-tól pedig én töltöm be ezt a tisztet.
Milyen céllal jött létre a szervezet?
1991-ben már lehetett látni, hogy az informatikában
hatalmas mozgások, változások fognak bekövetkezni.
Az egyesület tulajdonképpen azért jött létre,
mert az alapítók szerették volna ezeket a több
szempontból is speciális szakterületek művelőket
és a velük szimpatizálókat összefogni a
többi szaktárgyi egyesülethez hasonlóan, arról
azonban nem lehetett szó, hogy a már meglévő
számítástechnikához, informatikához
köthető szervezetek bármelyikéhez csatlakozzanak,
mert azok túl nagyok voltak, a tanárokkal, az informatika
közoktatásban való tanításával
pedig alig foglalkoztak.
1997-ben, amikor a tanártovábbképzés elkezdődött,
az egyesület feladatai is kibővültek, részben átalakultak.
Azt gondoltuk és gondoljuk most is, hogy az informatikára
és a számítástechnikára nagy szüksége
van mindenkinek. Szerencsére a tanárok nagy része
is ezt gondolja, ezért nagy erőkkel álltunk rá
erre a programra. Ennek következtében került sor a dokumentumaink
ismételt átfogalmazására, illetve az egyesület
vezetőségének átalakítására
is. Ugyancsak ekkor döntöttünk a közhasznú minősítés
feltételeinek megfelelő működésről
is.
Ma elsősorban az informatikai gondolkodás, informatikai
ismeret terjesztését tartjuk fontosnak, azért is szervezzük
a továbbképzéseket. De természetesen érdekvédelmi
funkciókat továbbra is ellát a szervezetünk.
Hány tagot tartanak nyilván?
Már 700 fölött van azon tagjaink száma, akik a tagsággal járó minden kötelezettséget teljesítenek. 1998-ban, amikor elnökké választottak, még négyszázan sem voltunk, de továbbképzési rendszerünk is úgy működik, hogy automatikusan építi a szervezetet, azaz az lehet nálunk vezető oktató vagy szervező, aki be is lép az egyesületbe.
Ki léphet be az egyesületbe?
Bárki beléphet, aki elfogadja alapszabályunkat és teljesíti a tagsággal járó kötelezettségeket. Azokra számítunk, akik informatikát oktatnak vagy támogatják az informatika minél szélesebb körben történő elterjesztésének gondolatát. A tagok többsége tanár, illetve mióta a tanárok egy része jobbára kényszerből intézményi vagy iskolai rendszergazda feladatot is ellát, azóta sokan közülük is egyesületünk tagjai, de nálunk mint tanárok vannak elsősorban jelen ők is, hiszen az iskolai rendszergazdáknak is van már egy egyesületük.
Milyen a szervezeti felépítés?
Országos egyesület vagyunk. Az egyesületnek elnöksége van, illetve felügyelő bizottsága, ahogy ezt a törvény előírja. Az elnök mellett egy elnökhelyettes és öt alelnök képezi az egyesület elnökségét. Az alelnökök közül az egyik elsősorban a szervezési, a másik pedig a pénzügyi kérdésekkel foglalkozik. Rajtuk kívül van három olyan alelnök, akiknek nem nevesítettük a konkrét feladatkörét, de például saját újságunk főszerkesztője is éppen egy alelnök.
Milyen forrásokból tartja fönn magát az egyesület?
Mint a legtöbb egyesületben, nálunk is van egy jelképes
tagdíj, ami évek óta nem változott, évi
1200 Ft. Ezért az összegért minden tag megkapja újságunk
(Inspiráció) évi hat számát. E lap egyre
színvonalasabb szakmai lappá válik, amelyet kifejezetten
belső céllal, az egyesületi információáramlás
megteremtése érdekében alapítottunk, de napjainkra
már könyvtárak, iskolák, oktatási intézmények
közül nagyon sokan megrendelik.
A tagdíjon kívül az egyesület rendszeresen,
több-kevesebb sikerrel vesz részt pályázatokon.
Általában valamilyen konkrét tevékenységre,
néha pedig a működésünk segítésére
szoktunk pályázni. Az újság megjelentetését
is természetesen pályázati pénzekből
igyekszünk megoldani, de sajnos ezen a területen is csökkenni
látszik a korábbi támogatók forrásainak
bősége.
Szeretnénk végre egy olyan helyhez jutni, ahol a székhelyünk,
az irodánk lehet, erre is adtunk be pályázatot, de
már közel egy éve hiába várunk a döntésre.
Most nincs is állandó székhelyük?
De van. Egy lakást bérlünk, hiszen a tanártovábbképzés miatt napi ügyeket kell intézni, napi kapcsolatokat kell fenntartani.
Említette, hogy a továbbképzéseknek nagy a pénzforgalma.
Ez igaz, de az onnan befolyó pénzeket vissza is forgatjuk az oktatásba, közhasznú szervezetként semmiféle nyereségérdekeltségünk sincs. Az egyesület vezetősége is társadalmi munkában végzi munkáját, eddig nem voltak díjazások. Elképzelhető, hogy ez meg fog változni, az idén már úgy döntöttünk, hogy a felelősség megfoghatósága érdekében valamilyen jelképes díjazást terjesztünk a közgyűlés elé.
Milyen rendszerben folyik a tanártovábbképzés?
Egy piramisszerű, sok szálon működő rendszert
építettünk fel. 1997-ben még csak tapogatózva
kezdődött el a munka, akkor még sokan a zavarosban halásztak,
nehezebb is volt kitörni, de kidolgoztunk olyan tanároknak
szóló oktatási programokat, amelyeket aztán
többszöri javítás után mára már
akkreditáltattunk. Az idei évtől a tanártovábbképzésre
vonatkozó szabályokban is jelentős változás
állt be, mert a képzést szervezők elé
állított követelmények egyértelműbbé
váltak, így már a mi rendszerünk is teljesen
kiépült.
A vállalkozó informatika szakos kollégákat
módszertanilag fölkészítjük arra, hogy ezeket
a képzéseket szervezzék. A képzés lehet
szakmai képzés, tehát országos képzési
jegyzék szerinti, arra a néhány informatika szakmára,
ami a jegyzékben szerepel, illetve lehet pedagógus továbbképzés,
amelyek a minisztérium által nyilvántartásba
vett tanfolyamok.
Fölépítettünk egy olyan rendszert, amelyben
teljesen nulláról, tehát az alapfokú számítógép
és Internet használói ismeretektől a multimédia
tervező, multimédiás előadásokat, prezentációkat
készítő vagy multimédiás programok használatát
segítő képzéseken keresztül a rendszergazda
képzésig minden van.
Úgy építettük fel a tanárok számára
rendszeresen teljesítendő 120 képzési órát,
hogy ha valaki akarja, akkor egymásra épülő blokkokban
egészen magas fokra juthat el. Természetesen ezek nem szakmai
bizonyítványt adó ismeretek, csak azt az oklevelet
adjuk, hogy a továbbképzésen részt vett, és
valamilyen módon teljesítette.
Tudják-e, milyen hatásfokkal dolgoznak a képzések?
A továbbképzések végén szintfelméréseket végzünk, hogy megtudjuk, hova jutottak el a résztvevők.
Ezek egységesített mérések?
A tanfolyamokat központi tematika szerint szervezik kollégáink,
mert ezt kötelezővé tettük. A különböző
dokumentumok is a központból, a központ nevében
mennek ki mind az ellenőrző szervek, mind a tanfolyamok résztvevői
felé, tehát a helyi szabadsági fok kizárólag
a szervezésre, a hely biztosítására vonatkozik,
a tematikát nem változtathatja meg senki, a mérések
is a központból indulnak ki, egységesen, és oda
is futnak be az eredmények.
Így pontosan tudjuk, kik vettek részt a tanfolyamon,
megkérdezzük hogy sikerült, ha internetes tanfolyamról
van szó, az első levélben megkérjük, hogy
írjanak arról is, hogy érezték magukat.
A visszhang is azt mutatja, jók a képzések. Nagy
előnye a tanfolyamainknak, hogy ugyanolyan gyakorló pedagógusok
tartják, mint a résztvevők, és az egyéb
szakos kollégák jó néven veszik a kollégától
az oktatást, mert igazából azokra a trükkökre
és módszertani fogásokra kíváncsiak,
amelyeket a saját munkájukban tudnak használni, és
ezt csak egy gyakorló pedagógustól kapják meg
hitelesen.
A szervezet országos szintű, hol szervezik a továbbképzéseket?
A vezető oktatók az ország különböző
pontjairól vannak, és ők a saját iskolájukban
vagy a lakókörnyezetükben szervezik a továbbképzéseket.
Igyekszünk a legjobb tanárokat, a legjobb helyeket, iskolákat
kiválasztani szerte az országban.
Vidéki szervezeteink sajnos nincsenek, illetve az országos
szervezet nem tagozódik területi egységekre. Egy kivétel
van, a debreceni régió, ahol két nagyon ügyes
kollégánk Északkelet-Magyarország egy részét
összefogja, összetartja, működteti egy regionális
szervezetként. Volt jel arra, hogy Szegeden is hasonló alakul,
de aztán nem jött létre. Ösztönözzük
tagjainkat területi szerveződésre, de eddig kevés
sikert értünk el ebben. Vidéken jelenleg jellemzően
az egyes emberek dolgoznak önállóan, néha 3-4
ember összefog, és egy-egy iskolára mint bázisra
támaszkodva szervezik a tanfolyamokat.
A tanártovábbképzés jórészt elveszi az egyesület energiáit. Milyen programok, események vannak mégis ezeken túl?
Békéscsabán hosszú évek óta
rendszeresen, az Erzsébet-napot követő hét végén
van az a háromnapos konferencia, amely az informatikus tanárok
nagy, éves összetalálkozása. Két alapítvány
szervezi, de egyesületünk is segíti, témát,
előadót szervezünk, hirdetjük különböző
fórumainkon.
Korábban INF.O. konferencia volt a neve, de ezt a nevet elfoglalta
a vásár és most INF.O.ÉRA lett a neve. A név
kiegészítése az életmód, az érvényesülés
oldaláról mutatja be az informatika világát.
A konferencia kizárólag az informatika oktatásával,
az oktatás feltételeivel foglalkozik. Évente 4–500
résztvevő itt cserélhet eszmét az őket
foglalkoztató gondokról. A konferencia sikerét, illetve
a magyarországi közlekedés állapotát jelzi,
hogy tavasszal már második éve kerül megrendezésre
e konferencia “kistestvére” Szombathelyen, mert Békéscsaba
az ország nyugati részein lakók számára
csak jelentős időráfordítással érhető
el, amit az iskolák vezetői sem néznek már
jó szemmel.
A konferencia általában továbbképzés
jellegű is, hívunk olyan előadókat, akik valamilyen
szempontból újdonságot tudnak hozni, de például
az idei konferencián lesz egy szekció arról, hogy
a számítástechnikai eszközök értő
alkalmazása milyen más területeken kialakult szabályszerűségek
ismeretét követelné meg. Ilyen például
a művészeti alkotások köre, illetve az, hogy hogyan
értékelhető a számítógéppel
készült anyagok esztétikuma. De évek óta
szó van a konferencián tantervről, új számítógépes
programokról, amelyeket a fejlesztő cégek képviselőitől,
szakembereitől ismerhetnek meg az érdeklődők.
Természetesen és nem utolsó sorban beszélgetünk
egymással, mert itt van a “drót” és a “háló”,
lehet levelezni, de beszélgetni azért mégiscsak kell.
Más konferenciák szervezésében is részt
veszünk. Például tavaly az egyesület – regionális
csoportunkra támaszkodva – volt az egyik fő szervezője
egy minőségbiztosítási konferenciának
Debrecenben.
1998 decemberében levezényeltünk egy országos
felmérést a Sulinet keretében szétosztott programok
használatára vonatkozóan.
Most fogunk kapcsolódni az OECD-nek egy olyan kutatási
projektjéhez, amely az informatika oktatásban való
felhasználását segíti elő, illetve felméri
és kipróbálja azokat a lehetőségeket,
amelyek a pedagógusok ezirányú munkáját
fogják elősegíteni. Elvállaltuk az egyik téma
– tantárgy – gondozását. Itt az informatika egyéb
tantárgyakban lehetséges alkalmazásáról
van szó, tehát láthatóan az informatika adta
szemléletmód elterjesztésében is előre
akarunk lépni.
Ezeken kívül az egyesületnek saját tanterve készült, amikor a tantervi csatározások folytak, ez a tanterv a NAT-ra alapuló, annak követelményeit kielégítő minősített tanterv volt.
Egyik jelentős tevékenységünk a szakmai munka támogatása. Ösztönzünk minden olyan tevékenységet, amely elősegíti az informatikai ismeretek szélesebb körben történő elterjedését. Támogatjuk versenyek szervezését, részvételt a versenyeken, illetve olyan oktatást segítő alkalmazások (könyvek, programok stb.) fejlesztését is, amelyek e folyamatosan és gyorsan fejlődő területen, illetve ennek felhasználásával elősegítik az oktató tevékenységet is.
Szoktunk szervezni olyan akciókat, melyben szoftvergyártó cégeket meggyőzünk arról, hogy támogassák az oktatást. 1993-ban a például a Microsofttal volt megállapodásunk. Tavaly lefolytattunk egy sikeres vírusvédelmi szoftver beszerzésére irányuló pályázatot.
Milyen problémákkal küszködik az egyesület?
Az egyik nagy problémánk az, hogy a szervezetté
válás nagyon lassan halad, a tanáraink leterheltek,
tanítanak, pénzt keresnek, dolgoznak. Ezért jelentős
gond számunkra az, hogy a tanártovábbképzés
folytán hirtelen megnőtt a taglétszámunk. Nem
mindig egyértelmű, hogy ez azért történt-e,
mert egyébként nem szervezhetnének tanfolyamot, vagy
azért van, mert az egyesületet egy jól működő
szervezetnek tartják. Ez ma lemérhetetlen, néha elgondolkodunk
a vezetőségben, hogy mennyiben más a munkánk,
mint egy vállalkozás vezetése. Eddig még az
egyesület mellett szóló érvek túlsúlyban
vannak, mert például a munkánkban nem a pénzügyi
haszon az elsődleges. Tehát a továbbképzések
miatt nincs energia a regionális szervezetfejlesztésre, bár
erre ma mintha nem is volna akkora igény, mint korábban,
nem divat szakmailag összetartozni, szakmai fórumon találkozni.
Pontosabban a szakmai fórumok súlya csökkent jelentősen,
így nem éri meg azokon az oktatást feszegető
kérdésekben mélyenszántó nyilatkozatokat
tenni, hiszen visszatérve az iskolába roppant hétköznapi
gondok megoldása viszi el az időt.
Az érdekvédelmi problémák pedig leginkább
helyi szinten jelentkeznek, és városi-megyei szinten, azt
kell mondjam, hogy az informatikában való stratégiai
gondolkodás nem jellemző még. Márpedig szerintünk
fontos felismerni, hogy az informatikafejlesztés csírája
is az oktatás.
Ezen kívül van egy félreértés a hazai
informatikai helyzetben: a világ fejlettebb része az informatikát
készségként használókból áll,
viszont nálunk ez még nem áll fenn – ez a felszereltség
miatt is van, de mentalitásbeli probléma is. Tudunk olyan
iskolákról, ahol a számítógépterem
hét lakattal van lezárva, amelyekből hatnak kulcsa
az igazgatónál van, nehogy illetéktelenek – mondjuk
a tanulók vagy a tanárok – hozzáférjenek az
eszközökhöz.
Az informatikatanárok helyzete sem könnyű. Egyrészt
kevesen vannak, iskolánként jó, ha egynél több
szakképesítéssel rendelkező kollégánk
van, de pontosabban kifejezve ez még azt jelenti, hogy van olyan
– talán pedagógusi végzettséggel is rendelkező
– személy majdnem minden iskolában, aki ért a számítógéphez.
Viszont, mivel ő ért hozzá, ő a mindenes, ő
kezeli azt a rendszert, mert tanítani akar rajta, tehát hogy
működjön, az az ő érdeke, ő világosítja
föl a kollégáit, mert valakinek föl kell világosítani
őket, ő készíti el azokat a jelentéseket,
amelyeket számítógépen kérnek, mert
ő ért hozzá... Mindez olyan mértékű
túlterheléshez és olyan mértékű
alulfizetéshez vezet, ami egy idő után elviselhetetlen,
miközben egy ilyen képzettségű munkaerő
piaci értéke óriási (a pedagógusi fizetéséhez
képest). Sokan felismerve a helyzet adta kényszert, villámgyorsan
átnyergelnek az üzleti világba. A kereslet irántuk
folytonosan növekszik, minden statisztika azt mutatja, hogy az informatikai
szakemberekből a hiány csak nőni fog. Informatika
tanárból is nőni fog a hiány, ami már
most is nagy, hiszen kiképzett informatika tanár talán
5000 van az országban, de ugyanennyi iskola is van, tehát
ha minden informatika tanár végzettségű ember
iskolában dolgozna, akkor majdnem minden iskolába jutna egy,
feltéve, ha minden informatika szakos tanár tanítana
is informatikát. De rengeteg olyan iskola van, ahol nincs informatikatanár
– ez most olyan típusú gond, mint a nyelvtanárokkal
volt nem is olyan rég, hogy az átképzettek, továbbképzettek
tanítanak, mert ők legalább valamennyire értenek
hozzá.
Az egyesület viszont a továbbképzésekkel és egyáltalán a létével is hozzájárul a helyzet javulásához.
A továbbképzéseken részt vettek ezrei jelzik vissza, hogy jó, amit e téren teszünk, ez az elismerés fontos számunkra. Az oktató kollégák lelkesedése is biztató. Ez azonban nem növeli a képzett informatikatanárok számát, mert az a felsőoktatási intézmények feladata. Mi csupán a már diplomával rendelkezők továbbképzésében, illetve a nem informatika szakos pedagógusok informatikai ismereteinek fejlesztésében, bővítésében veszünk részt.
Ön pedig hosszú ideje vezeti az egyesületet. Szereti ezt a munkát?
Jól esik együtt lennem azokkal, akik tanítják még azokat, akiket én már sajnos rég nem, mert annyi egyéb teendőm van, az órára pedig nem lehet készületlenül beesni. Az egyesület vezetése is érdekes dolog, persze sok feladattal.
Jámbor Judit