A kényszeres új kultúráját követõen
Bálind István képeirõl
"A mûvészet áthatja a hétköznapokat.
- írta közel tíz évvel ezelõtt Hannes
Böhringer - Mindenütt jelen van, az utcákon, a bankokban,
a kórházakban, a pályaudvarokon, a lakásunkban.
Ha a mûvészet nem tud új, feltáratlan területekre
kitörni, akkor a tudományhoz hasonlóan kénytelen
lesz mellékhatásaival, káros következményeinek
korlátozásával számot vetni." Nemrégiben
pedig Jochen Gerz német képzõmûvész
hívta fel arra a figyelmet, hogy "magában a produkcióban
is egyre inkább centrálissá válik annak tekintetbe
vétele, hogy mi legyen a produktummal. Ez nem a termék alakításáról
és funkcionalitásáról, az esztétikájáról
való elgondolkodás, hanem annak gondja, hogy minden egyes
produktum problémát jelent, méghozzá mint
hulladékelhelyezési kérdés. Tele vagyunk."
A megmaradó mûvek sokasága egy ideje maguknak a mûvészeknek
is problémájává, a mûvészetnek
pedig témájává vált. A 20. század
utolsó negyedében, az új technikai médiumok
természetének tanulmányozása mellett, a múlt
médiumai és tárlóinak tartalma képezte
a mûvészet kitüntetett tárgyát. Ez a legszélesebben
a posztmodernizmusban, a századvég médiumtechnológiák
megalapozta historizmusában mutatkozott meg. Az új médiumoknak
köszönhetõen nemcsak az európai, hanem szinte
az összes kultúra hang-, kép- és szöveg-világa
könnyen hozzáférhetõvé vált. Ez
a szinte karnyújtásnyi közelség nem kis mértékben
játszott közre abban, hogy a múlt kulturális
készletei a jelen mûvészetének - félkész
termékként kezelt - nyersanyagává váltak.
A modern mûvészetet kezdettõl fogva a múlt
mûvészetének mozgósítása és
kiaknázása jellemzi. A posztmodern folytatja és fokozza
ezt az "újrahasznosítást": a múlt
produktumainak reciklálását alkalmasint egészen
közvetlenül - képek esetében szkennerrel, hangoknál
mintavevõvel - viszi végbe.
A posztmodern fõsodra mentén számos mûvész
közvetlenül a múlt médiumait, az archívumokat,
a tárlókat és a tartalmaikat választotta vizsgálódásai
tárgyául. Christian Boltanski, Arnold Dreyblatt, Forgács
Péter és mások munkái nem utolsó sorban
az újdonság, a novum értékének átértékelésérõl
szólnak. Az újdonságnak a mûvészet üzemszerû
müködése révén szüntelenül gerjesztett
"felhozatala", az új kreálását legmagasabb
minõségnek hirdetõ értékrendszer az
érzékek telítõdésére vezetett:
"a kimondatlan szaturáltság - írja Jochen
Gerz -, a túltelítettség jelenti a legnagyobb
akadályát annak, hogy örüljünk az újnak.
Hogy valami újnak lássunk, ne csak valamivel többnek
a hasonlóból.."
Az újjal való telítõdés problémája
nemcsak a mûvészi reflexiókban, hanem újabban
már a produkcióban is megjelenik: Ennek legmarkánsabb
megnyilvánulását Bálind István újabb
munkái képezik, aki korábban kilenc példányban
állította ki a Nõ kutyával címû
képét, utóbb pedig - ennek további származtatásait
és fejleményeit - mindig több példányban,
a megtévesztésig azonosan megfestve. Esetében mégsem
a repetíció üres aktusáról van szó:
"Bálind a határhelyzetet keresi minden alkalommal"
- írja róla Tolnai Ottó, aki életmûvét
régrõl és jól ismeri. Korábbi munkái
kapcsán azt is megjegyzi róla, hogy "mindig meglepôen
merészen lép elôre." A "határhelyzet
keresésére" ez esetben a mûvészet üzemszerûségének
sajátos tapasztalata indította: Bálind egy beszélgetésben
elmondja, hogy mûve "elkezdett önálló
életet élni, lecsapott rá a média: látható
volt a televízióban, belekerült a Balkonba, leközölte
egy mûsorfüzet, az Open címû heti kulturális
magazin, valamint a Budapest City Magazin..."
Bálind lépése kétségtelenül merész:
egyszerre teszi kockára mûvészetének változó-
és megújulóképességét, továbbá
képeinek értékét, illetve értékesülését
a mûvészet piacán. A variáció elvének
feladása elsõ látásra szakítást
jelent nemcsak a modern, hanem a megelõzõ nyugat-európai
mûvészeti hagyománnyal. Képeinek ismételt,
változatlan formában való megfestése mégsem
jelent valamiféle visszatérést a változatlanságot
kultiváló keleti ikonfestészethez. Ez a példátlan
lépés paradox módon, mégis innovatív
hatású: mintegy kinagyítja és felerõsíti
a variáció princípiumának fontosságát.
Nem is csak Bálind képeinek nézõi, hanem elsõsorban
önmaga számára. Újabb munkái, melyek
mind a Kutyás nõ "leszármazottai",
egyre gazdagabban bontakoztatják ki a formák és színek,
a két figura, valamint a vörös, a fekete és az
arany relációit. Úgy tûnik, hogy az ismétlõ
megfestés feszültsége, a visszafogottságot kívánó
ténykedés felfokozza a változatok lehetõségének
számbavételét. "Az innovációs
mûvészeti rendszer elleni tiltakozás gesztusa"
így túlmegy a pusztán kritikai reakción, és
alkotó, dinamikus erõvé válik.
A festmények megtöbbszörözése mindemellett
a figyelem - nemcsak mûvészi közegben egyre fontosabb
- problémáját is tematizálja. Egy (új)
festmény, légyen bármily revelatív, nagyszerû
és átütõ erejû, kevesebb eséllyel
indul a figyelemért folyó egyre élesebb versenyben,
mint az a kép, amely egyszerre több mint féltucat példányban
függ egymás mellett. Egy ilyen különös képegyüttes
láttán a futólagos figyelem is lelassul, fürkészõvé
és élessé válik. Meghökkenten keresni
kezdi az eltéréseket, az esetlegesen felbukkanó finom
különbségeket. Elkülönít és összevet.
És ugyanannak többszöri feltûnése máris
örvényt támasztott: magához vonta a szemet és
kétkedõvé tette a tekintetet. Miközben a megsokszorozott
egy-kép mintázata a szokásosnál valamivel
mélyebbre vésõdött az emlékezetben. Ezért
Bálind merész fellépése azzal kultúrával
szemben, mely "folyton új dolgok kitalálására
kényszerít", mûvészileg feltétlenül
eredményes.
|