A cédrus a csarnok elõtt, a kertben
Avagy a népmûvészet 2050 - 2192 között,
Sebeo Talán szerint
Mielõtt az ember nekilát az elkövetkezõ népmûvészet
elképzelésének, érdemes lehívni egyesült
emlékeink közül egy csan történet csattanóját,
ami így szól: A cédrus a csarnok elõtt, a
kertben. A kérdés, amire ez a felelet adódott, a
történések folyamatára irányult. És
a megvilágosult mester enyhén "történelmietlen"
válasza ma is tanulságos tûnõdéseknek
adhat tápot.
A viharzó változások közepette a cédrust
is, akárcsak annyi mást, kissé másként
látjuk. És nemcsak Csontváry miatt. Kitágult,
messzirõl jövõ és mindenféle mesterkélt
képekkel elkápráztatott szemünk már egy
kertben is képes meglátni saját jövõjét:
amikor majd visszaveszi birtokát a vad vegetáció,
avagy a sivatag sivársága, netán a következõ
glaciális jégmezõi. A csarnokokban és más
emberi csodákban rejlõ jövõrõl nem is
beszélve!
Az ilyen elõre vetülõ, akár népmûvészetre
irányuló pillantások elég kijózanítóak;
komorságukat csak némi irónia színezheti derûsre.
A mozgólépcsõ mintájára múló
modern mindennapok nem ismerik ezt a perspektívát. A mûködés
örökmozgónak ígérkezõ mozgalmassága
mindig elõre mutat: fel! fel! magasabbra! Aki hátranéz,
az könnyen elszédül, sóbálvánnyá
merevedik, vagy legázolják a feltörekvés tartóztathatatlannak
tetszõ erõi.
A modern mítoszai mind alulról nézik a jövõt:
ezért is törnek megvalósítóik mindig
felfelé: állandóan állványokat emelnek,
feljárókat építenek, futószalagokat
szerelnek. Létesítményeket létesítenek;
afféle idõ ellen emelt ostromgyûrûket. A teret
tervekkel, útvonalakkal és tárgyakkal töltik
be és torlaszolják el. A jövõ mégis mindig
utolérhetetlennek bizonyul: állandóan továbbköltözik.
Hûlt helyén csak héjak maradnak hátra: idõburkok,
korszakromok.
A tervezés, következtetés és kivitelezés
törmelékein edzett elménk egy ideje már elég
jól iskolázott abban, hogy átlásson és
túllépjen a múltból, a jelenen át folyvást
a jövõbe forduló triászon. Történetesen
éppúgy tekintetbe vegye a múlhatatlan múltat,
mint az el nem jövõ jövendõt, vagy akár
a maga körül keringõ, végtelenített frízelt
jelent.
Az önmagát a dialektikus dadaizmus jegyében megszüntetve
megõrzõ, azaz folyvást felfaló és romokat
hátrahagyó idõkígyó réme ellen
egyre többen lendülnek ellentámadásba. A triádikus
idõ terrorát megtévesztõ manõverekkel
kezdik ki, melyek során a múltat éppoly alakíthatónak
tekintik, mint amilyen végérvényesnek - a már
jóelõre leletekkel lefedett, megtévesztõ szeplõkkel
pettyezett - jövõt. Az így célba vett - leendõ
- múltra, azaz a máris mögöttünk rejlõ
jövõre irányuló törekvések egészen
más természetûek, mint a tájainkon ez idõ
tájt elúrhodott nekrofil múltmámor. Nem halott
formákkal és hullaszagú tartalmakkal akarják
magukat összeadni, hanem újakat teremtenek, melyekrõl
tudják, hogy egykor régiekké lesznek, sõt
tulajdonképpen már azok is. A túlsúlyos történelmi
tudattal, a vasbetonvázakkal kitámasztott emlékezetkonstrukciókkal
a szellem szabad játékát szegezik szembe: megtévesztõ
tárgyakat, elképesztõ eszméket terjesztenek
el, elõre- és visszadatálnak, összekuszálják
a nyomokat. Olyan idézõjeleket raknak ki az idõbe,
amelyek láthatóvá teszik a történések
viszonylagosságát, kifordíthatóvá a
kikezdhetetlennek hirdetett jelenségeket és jelentéseket.
Miközben éppúgy szamárfület mutatnak a
régiségtudományok múltba révedt mûvelõinek,
mint a kibertér kalózainak.
A Föld legkülönbözõbb pontjain ütik fel
a fejüket a futurumban tevékenykedõ archeológusok,
a leletlétesítõk különös légiói.
Köztük, hogy csak a legközelebbieket említsük,
vannak zenészek, akik történetesen Amygdala ismeretlen
birodalmának majdan feltárandó szertartás-zenéit
szerzik, mások éppen ásatásokat szerveznek
a késõmagyarkori kazár kincsek keresésére.
Sebeo Talán pedig a majdan divatjamúló valamikori
viseletek világába vezeti nézõit.
Sebeo elég járatos a lehetséges és a lehetetlen
tájain, a tüneményes társaságok (Titanic
Társaság), érintkezésformák és
találkozások (Cseresorozat) megteremtésében,
a váratlanok és valószínûtlenségek
keresztezésében, az esetlegességek elszánt
kiemelésében és más effélékben.
Ezúttal alkalmi aranyfelületeken fogott fel a leendõ
múltból idelátszó, és majdan szétfoszló
formákat. Képein a legváltozékonyabb réteget
vette célba: a mára már az év- és napszakoknál
is változékonyabb viseletvilágot; az új anyagok,
színek és formák alkalmazásának és
kifáradásának követhetetlen kavargását.
Mivel pedig amúgy is kedvét leli a magán- és
mássalhangzók egymás után rakosgatásában,
a megközelítendõ látványok felé
irányuló szóbeli felszállópályákat
is elhelyezett. Hogy képzeletünk könnyebben körüljárhassa
a maga cédrusát, a körötte forgó körtánccal,
a táncosok ruháival, feltûnõ és eltûnõ
emlékeikkel együtt - a csarnok elõtt, a kertben.
(Elhangzott SebeõTalán:
Népmûvészet: 2050-2192. c. kiállításának
megnyitóján, a BARTÓK 32. galériában,
1992. május 22-én.)
|