Várszegi
Asztrik
(*1946) bencés szerzetes, püspök, pannonhalmi fõapát.
Az ELTE történelem-német szakán végzett,
bölcsészdoktor. l989 - 1993 között a Magyar Katolikus
Püspöki Konferencia titkára volt. A leuveni Katolikus
Egyetem díszdoktora. A Pannonhalmi Szemle kiadója.
Fõbb
publikációi:
- (Lengyel Lászlóval közösen:) Beszélgetõkönyvecske.
Budapest, 1999.
- Imádkozzál és dolgozzál, Gondolatok a
bencés életstílusról. in: Népek nagy
nevelõje... Szent Benedek születésének 1500.
jubileumi évében, Budapest, 1981.
- "Eleven kövek módjára..." ( 1 Pt 2,5)
Teológia 1982.
- Biblia és imádság. Teológia 1979.
- A szerzetesek szolgálata. Teológia 1990/1. 2-6.
- Kirekesztés és befogadás, Az egyház felelõssége
és lehetõségei. Európai Szemmel 1994/2.
- Keresztény szabadság, in: Vigilia 59. évf. (1994/6),
418-420.
- A mester és a tanítvány. Pannonhalmi Szemle,
1993.I/3.117-121.
- Magyar megfontolások a Soáról. Európai
utas 1998.4. 61.62.
- Az egyházak és az emberi jogok. Acta Humana, Emberi
jogi közlemények N. 34
- A megoszthatatlan Európa - az egyház mint az egyetemesség
és nemzeti jelleg együttes érvényesítésére
szolgáló példa. Kisebbségkutatás
1999/1.
-
Mennyiben sajátos az ezredforduló vallásossága?
Milyen a jelen kereszténysége?
- Nagyon ellentétes tendenciákat látok érvényesülni.
Az egyik az, hogy az emberekben hihetetlen igény van a személyes,
élõ Istennel való bensõséges kapcsolatra.
Ugyanakkor a történelmi egyházak kevéssé
tudnak válaszolni erre a kérdésre. A vallás
vonatkozásában is egyfajta krízis mutatkozik. A
krízis nem jelent feltétlen negatívumot, hanem
õszintébb, mélyebb keresést. Ez a keresés
ugyanúgy megtalálható a katolikus egyház
berkeiben, mint az ortodoxián belül, és a protestantizmusban
is.
Történelmi kulisszáink eltakarják az igazságot,
és az erejét gyöngítik. Szavainkat ki kellene
venni a barokk burkokból, a kegyességi köntösbõl,
és nyersen kimondani, ahogy az élet is nyers. Az egyházat
nem szabad egy jámborsági egylettel összetéveszteni,
mert személyes hitrõl van szó, és ahol az
evangéliumot hirdetik, ott nem jámborságról
van szó, hanem radikális életalakító
valóságról. Nem a pápa hatalmának
a növelésérõl, nem az egyházi perselyek
megtöltésérõl, nem épületek restaurálásáról
van szó, hanem arról, hogy az evangélium életet
formál. Az evangéliumot kell halálosan és
radikálisan komolyan venni a keresztényeknek ahhoz, hogy
ezt a jó hírt másoknak is el tudják mondani.
De elõször saját maguknak kell tudniuk, hogy Krisztus
egyházának a tagjai, és ennek az egyháznak
van a saját tagjai számára életet formáló
és alakító mondanivalója, és van
az emberek számára ugyanilyen mondanivalója. Ezt
hirdette meg II. János Pál pápa az új evangelizációs
programjában.
-
Egy mai ember, ha azt hallja, hogy "evangelizálni"
akarják, az évszázadokon keresztül tûzzel
és vassal térítõ kereszténység
jut eszébe.
- II. János Pál pápánk, a II. Vatikáni
Zsinat szellemiségét követve azt mondja, hogy bocsánatot
kell kérnünk visszamenõleg a történelemben
mindazoktól, akikkel szemben megengedhetetlen eszközöket
használtunk. Nem hittünk abban, hogy az igazság önmagában
is erõs ahhoz, hogy az ember szívét és értelmét
megragadja, és hatékony legyen. Az egyháznak, ennek
a közösségnek, arról kell szólnia, hogy
Isten ezt a világot, bármily szenvedés is vesz
bennünket körül, szeretetben és szeretetbõl
teremtette, és erre hívja meg. Ennek a közösségnek
nem az az elsõdleges feladata, hogy társadalmi projekteket
finanszírozzon, vagy kulturális elgondolásokat
próbáljon realizálni, hanem az Isten és
az ember kapcsolatát, ezt a szeretet-kapcsolatot kísérelje
meg közösségben megélni és tanúsítani:
egy utat, amelyen járni lehet, amelyet minden embernek lehet
ajánlani.
A mindennapi életünkben a látottak, hallottak munkálnak
bennünk, és bekövetkezik az életünkben
egy olyan szakasz, amikor elkezdünk másként látni;
megvilágosodunk. A világot, egyes embereket, Istent, a
bennünket körülvevõ valóságot az
ember más összefüggésben, más aspektusból
látja. A keresztény embernek ebbõl kell kiindulnia,
amikor dialógust folytat. Az igazság közvetítésének,
az evangélium átadásának ezt a fáradságosabb
útját kell választania, amikor egy szekularizált
világban Jézus Krisztusról akar beszélni.
-A
fundamentalisták azonban nem ajánlanak, hanem az általuk
kifundáltakat elõírni, és hatalmi intézményekkel
betartatni akarják.
-A világ hagyományos társadalmi berendezkedése
fölbomlóban van. Bár bizonyos keresztényi
értékek beépültek a törvényhozásba,
a nemzetközi jogba, kohéziós ereje, amely támogatólag
hatott az egyházra és a társadalomra, szinte teljességgel
megszûnt. Sokakban félelmet kelt az, hogy nincs külsõ
formális, hatalomtól való megtámogatottságunk,
s az is, hogyha az egyházon belül bizonyos formákat,
tradíciókat nem õrzünk meg, akkor el vagyunk
veszve. Noha számunkra, szerzetesek számára alapvetõ,
hogy "õrizd meg a rendet, és a rend megtart, megõriz
téged", azt gondolom, hogy Isten és ember kapcsolatáról
van szó, melyben - akár egyéni, akár közösségi,
egyházi vonatkozásban - nem köthetjük magunkat
még ilyenfajta rendszerekhez sem, mert az élet mindig
változik. Ha két embert szeretet köt össze,
akkor ez a kapcsolat bõvül, mélyül, tágul.
Ugyanígy Isten és az õ egyháza, a benne
hívõk kapcsolata sem maradhat statikus. Nem kötõdhet
sem egy társadalmi rendhez, sem egy filozófiai rendszerhez,
csak olyanfajta eszmélkedéshez, amely az élet formálódó
dinamikájáról gondolkodik. Ezt a dinamikát
Isten és az ember kapcsolata alapozza meg. Sokan vannak, akiknél
ez a fajta dinamika hiányzik, és azt gondolják,
hogy ha bizonyos formákat, gondolati sémákat nem
tartunk meg, akkor tulajdonképpen kicsúszik a kezünkbõl
minden.
-
A hagyományt azonban itt sokan muzeálisan, a múlt
restaurálásaként értik, és ehhez
külsõ segédletet igényelnek.
- A tradíciónak vannak dinamikus és vannak statikus
elemei. Egyes korszakokban a statikus elemek kerülnek túlsúlyba,
és az átadott értékek dinamikája
alig érzõdik. A szellem, a lélek java nehezen foglalható
bele fogalmak béklyójába, hiszen az életet
kell értenünk akkor is, amikor merev fogalmakkal dolgozunk.
Az egyház kétezer éves történelme folytán
nyilvánvalóvá vált, hogy a hagyomány
nem azt jelenti: úgy cselekszem, ahogy a második, az ötödik,
vagy a tizenhatodik század. Mert minden kor a maga eszköztárával
és sajátos gondolkodásmódjával közelített
Istenhez. A közeli tapasztalatainknak kellett kialakítania
bennünk olyan érzékenységet, mely megtalálja
azt a módot, ahogy itt és most Isten Jézus Krisztusban,
az Evangéliumban válaszol az ember üdvösségigényére.
Itt nem testi vagy egyéb pszichikai igény kielégítésérõl,
hanem mindig Isten és ember kapcsolatáról van szó.
És Jézustól tudjuk, hogyan értette saját
kora tradícióját, amikor arról beszél,
hogy a Szombat van az emberért, és nem megfordítva.
Ez egy rendkívül kemény mondás ott, ahol a
Szombat meghaladhatatlan szentség.
-
Úgy tûnik, mintha nálunk e téren még
a II. Vatikáni Zsinat elõtti régmúlt volna
érvényben. Különösen kontrasztos ez Európa
nyugati felének egyházaihoz képest.
- Sok feszültség, értelmezési zavar mutatkozik
Nyugat és Közép-Európa bizonyos tájai
között. A Lajtától nyugatra a társadalom
hihetetlenül fölgyorsult, más utat vett, míg
itt bennünket jól aszaltak. Ez a feszültség
még mindig jelen van stílusban és számos
kérdésben. A hierarchia, a papság, a püspöki
szolgálat, a világiak szerepe a nyugati társadalomban
már radikálisabban fölmerült. Ez itt is mind
elõ fog kerülni. Ez a via facti, a tények útja.
A valóságot tudomásul kell vennem, és úgy
kell elfogadnom, ahogy az adott. A hierarchia, az egyházban a
hagyomány során kialakult és megszentelt szolgálatok
megmaradnak, de ennek tartalmi köre, illetve megnyilvánulási
módja változik.
Ezt a világot itt körülöttünk bármilyen
is, valamikor mi neveltük. Az emberek fejében vagy szívében
rólunk kialakult hamis kép tõlünk származik.
Ezért aztán, ha politikai pártok, vagy spontán
mozgalmak értékeinkbõl próbálnak
kölcsönözni, egy bizonyos szinten megrekednek, mert -
elnézést a "klasszikus" szóért
- az alépítmény hiányzik: a Biblia, a Szentírás
és Jézus tanítása. "Keresztényi
érték" a levegõben lógva nem létezik.
A keresztényi érték mindig csak akkor létezik
in concreto, ha van keresztény, aki Isten vagy Jézus Krisztus
iránti szeretetbõl hajlandó sok áldozatot,
szolgálatot vállalni felebarátaiért. Ennek
a szeretetnek lesz a gyümölcse az a fajta tapasztalat, amit
úgy mondunk, hogy keresztény érték a társadalomban.
-A
különféle hatalmi képletek nemcsak "értékeket"
kívánnak kölcsönözni az egyházaktól,
hanem politikai támogatást is kérnek, méghozzá
nem is eredménytelenül. Miként alakul ennek a viszonynak
a jövõje?
- Történelmünk nagy átalakulásban
van. Jézus Krisztus nem fordult semmiféle állami
hatósághoz apanázsért, vagy akart eltartási
szerzõdést kötni! Ahogy Pál apostol sem, és
az utánuk következõ nemzedék sem. Hanem a
mindennapi munkája mellett végezte az igehirdetést;
kevéssel beérte, hogy a jót tehesse. Nyilván
egy intézményesedett egyház esetében ez
másként van. Sokan fölróják az egyháznak,
hogy a hatalommal valamiféle kapcsolatban van. Nincs az a hatalom,
még a legszentebb is, amely lemondana arról, hogy az egyház
legitimizálja. Az én nemzedékem, háború
után született nemzedék azt hallotta úton-útfélen,
hogy a feudális egyház törvényesítette
a hatalmat. Közben a kommunista párt, az Állami Egyházügyi
Hivatal segítségével azon volt, hogy az összetört
egyház legitimizálja az õ hatalmukat is.
Az elmúlt tíz esztendõ után mindenképpen
el kell kezdõdnie a szétválás folyamatának.
Itt az ideje annak, hogy az egyházat leválasszuk a hatalomról,
a társadalomról, mert hosszú távon így
nem tud hitelképes lenni. Fõképpen akkor nem, ha
négyéves periódusok alapján akar alkalmazkodni.
Ez lehetetlen egy demokráciában. Kellõ távolságból,
egymás tiszteletben tartásával az egyházat
hagyni kell, hogy az lehessen, ami. Élhessen a saját belsõ
természetének és küldetésének
megfelelõ módon. Az egyház konszolidálni
fog, mert nem arra vagyunk berendezkedve, hogy forradalmat csiholjunk.
Nem hamis megelégedettséget akarunk hirdetni, hanem Jézus
evangéliumát, aki szabadságról, békességrõl,
az élet nehézségeivel, kihívásaival
való szembenézésrõl szól, az Isten-kapcsolatról
beszél.
Ha egészséges és normális a fejlõdés,
akkor, ha az egyház ténylegesen megtalálja a maga
hangját és a maga formáját, akkor saját
magának kell kezdeményeznie, hogy a történelmi
frigyet Szent Istvántól napjainkig lazítsa, és
saját lábára álljon. Mi nem egy kitartott,
eltartott, megfizetett egyház akarunk lenni, hanem jelen akarunk
lenni, és szolgálni akarunk ebben a magyar hazában.
Nekünk a mi Urunk erejével, az alázatos szeretetével
kell megszólítanunk az embereket, hogy a szívükhöz
jusson el a szavunk, és megérezzék azt, hogy a
szeretetünk nem a hatalmunk növelésére, nem
a territóriumunk növelésére irányul,
hanem hogy róluk van szó. Hogy olyasvalamit kaphatnak,
ami az õ életük számára fontos.
-
Miközben egyre növekszik a távolság szegények
és gazdagok között, úgy tûnik, mintha
a magyar egyház nem annyira az özvegyek és árvák,
mint inkább bizonyos középréteg szószólója
volna.
- Az egyház választása nem lehet más,
még akkor sem, ha olykor a gazdagok oldalára állt,
hogy a szegények mellett kell döntenie. És hogy ha
eszközöket használ, azt sem teheti öncélúan,
hogy saját magát biztosítsa, mert azzal egyenes
arányban csökkenti hatékonyságát és
hitelességét. A magyar társadalomban ma nagyon
furcsa a megjelenésünk, mert azt látni-hallani, hogy
mennyi pénzt, eszközt kap az egyház - ami megtévesztõ.
Szerencsére néha az is szóba kerül, hogy hány
öregotthont, árvaházat vagy iskolát, drogos
ambulanciát, vagy prostituáltak mentésére
berendezett intézményt alapított az egyház.
Az Evangélium elsõ megszólítottjai Jézus
cselekedetétõl napjainkig nem a gazdagok és nem
a hatalmon lévõk voltak - õk is, mert az Evangéliumból
senki sincs kizárva -, hanem a kicsinyek, az egyszerûek,
a többféle értelemben vett szegények, de a
gazdasági nyomorultak, a Mária Magdolnák, adott
esetben a homoszexuálisak, és még sorolhatnám
mindazokat az emberi szenvedésformákat, kiszolgáltatottságot,
gazdasági vagy erkölcsi nyomorúságot; mindazt,
amiben az embereknek részük van. Ez a mi erõnk.
Számomra is hatalmas belsõ küzdelmet jelent, hogy
nem kellene-e otthagyni mindent, és elmenni az árvák
és szegények közé, hogy életem hátralévõ
részét a kiszolgáltatottaknak szenteljem. Mert
annál megrendítõbbet nem ismerek, mint amikor az
ember a másiknak - aki elhagyatott, sérült, vagy
szenvedõ - apja, anyja, testvére, nõvére,
bátyja és lelki atyja tud lenni. Ez az a tapasztalat,
ami a keresztényeket arra emlékezteti, hogy Jézus
is Urunk, Atyánk, Istenünk és barátunk lett.
Hogy ha ezt a szeretetet megtapasztaltuk, akkor ilyen konkrét
módon kell továbbadnunk.
-
Miért nem érzékelhetõ ez a keresztényiség
a mai Magyarországon?
-A magyar társadalom humántragédiája, hogy
az emberek gondolkodása, lelki alapállása nincs
a helyén. Ennek következménye, hogy mindenki szemben
áll mindenkivel, senki nem akar senkivel sem beszélni,
s csak az a megnyugtató, ha szekértáborok közepérõl
ordítozhatunk át egymásnak. Ez egy beteg állapot.
Én - s ez keresztény "kiváltság"
- nem azonosulok a környezetemmel, nem ordítok együtt
a farkasokkal.
Magyarországnak, minden történelmi megpróbáltatása
ellenére, az élethagyományában volt egy
spirituális hálója, mely Soprontól Záhonyig,
Váctól Algyõig valamiféle lelki szûrõberendezésként
mûködött. Élõbbek voltak az egyházi
közösségeink; nemcsak a római katolikus közösségek,
a protestáns közösségek is, akárcsak
a zsidó hitközségek. Ezeknek a hívõ
közösségeknek voltak intézményeik, iskoláik,
prostituált otthonai, árvaházai, stb. Ezek afféle
szûrõberendezésként mûködtek,
és egy csomó agresszivitástól, lelki problémától
és egyébtõl megtisztították a közösségeket.
Ezek elérhetõ közelségben is voltak, így
aki kinyújtotta a kezét, az bele tudott valamibe, valakibe
kapaszkodni. Aztán a "Nagy olló" ezeket mind
földarabolta, méghozzá helyreállíthatatlanul.
A rablógazdálkodásnak az a változata elment
rólunk, és itt vagyunk a humán romok között.
Rendeletekkel ezen a helyzeten nem tudunk változtatni, mert egy
nagyon komoly idõfaktorral állunk szemben. Most úgy
tûnik, nincsen rá elég idõ. Más megoldást
azonban nem ismerünk; egy gyermek megszületéséhez
is kilenc hónap kell, és hogy felnõjön és
alkotóképes legyen, ahhoz megint kell húsz-harminc
esztendõ. Az átalakulás fájdalmas, és
elkerülhetetlenül milliók lesznek kárvallottak,
boldogtalanok. Az élet elõrefelé halad, és
a sok szenvedés kijózanodást is fog hozni az emberek
számára.
-
Mi a szerzetesség szerepe a mai kereszténységben?
-A szerzetesség eredetileg egy szekularizálódó,
a világhoz alkalmazkodó kereszténység radikális
alternatívája volt. A korai szerzetesség - bár
ez gõgösen hangzik - a kereszténység kereszténységeként
értelmezte magát. Nem véletlen, hogy az egyháztörténelem
során a szerzetesség gyakran feszültségbe
került a hierarchiával. Szent Benedek atyánk sem
a római pápa székénél építette
fel kolostorát, hanem elment vidékre. Assisi Szent Ferenc
is szembekerült a családjával, mert valami egészen
újat, Jézus utópiáját próbálta
realizálni. A korai szerzetesség a szerzetest, így
Benedeket is, vir Deinek, Isten emberének mondta. Tõlem
sem azt kérdezik, hogy mikor volt a mohácsi csata - föltételezik,
hogy talán még tudom -, hanem azt kérdezik: tudok-e
az Istenrõl szólni. Tudok-e egy jó és vigasztaló
szót mondani, hogy bátorítsam élete küzdelmeiben.
A mai, belsõleg szomjas emberiség nem intézményekre,
nem teóriákra, elméletekre vágyik, hanem
olyan hiteles, hívõ emberekre, akiknek a személyiségén
átsüt valamilyen módon, hogy az illetõ kapcsolatban
van az Istennel. Ezt nem lehet mesterségesen elõidézni,
ehhez csendre van szükség, imádságra van szükség.
Egy mély, személyes istenkapcsolatra van szükség,
hogy ebbõl a mélységbõl tudja a szerzetes
a másik embert megszólítani. Erre a belsõ
tapasztalatra mindenki reagál, mert ez a fajta megszólítás
nem agresszív, nem akar senkit se befogni és megalázni.
Pál apostol szavaival szólva: - nem a tiédet, hanem
téged akarlak. Azt gondolom, hogy a szerzetesi életünk
e felé tart, még akkor is, hogy ha intézményeket
tartunk fönn.
-
Míg II. János Pál pápa mindenütt a
keresztény egyetemesség elõmozdítását
szorgalmazza, addig a katolicitást Kelet-Európában
nem kevesen a felekezeti, nemzeti, sõt olykor faji kirekesztés
eszközének tekintik.
- Ezeken a tájakon a katolikus egyháznak újra
kell tanulnia katolicitását. Szóban ugyan mondjuk,
a gyakorlatban nagyon messze eltávolodtunk tõle. Ennek
történelmi, eszmei okai vannak, de semmiképpen sem
fér össze a kereszténységgel. Mint ahogy nem
fér össze ez a fajta leszûkítõ látásmód
a II. Vatikáni zsinatnak a saját magáról
alkotott egyházképével sem. Ezért az egyháznak
saját magáról kimondott kijelentéseit, fogalmait,
többek között a katolicitást is újra kell
értelmeznie. Abból kell mindig kiindulni, hogy Krisztus
egyháza meghívó és befogadó. Nem
a faj, nem a származás, nem a rang számít;
a meghívás mindenkinek szól. A katolicitásnak
ezt a fogalmát kell fölfrissíteni akkor is, amikor
protestáns vagy ortodox testvéreinkrõl, vagy a
zsidósághoz való viszonyulásról van
szó. A katolicitás fogalmi tisztázásán
túlmenõen a jézusi alapállást kell
kutatnunk ahhoz, hogy a leszûkítõ praxison tágítani
tudjunk. Nem bizonyos néprétegekhez, nem csak a magyarokhoz
van küldetésem, hanem mindenkihez. Ez az értelmiséget
éppúgy magában foglalja, mint az egyszerû,
szegény embert, vagy más nemzetnek a fiát, mint
ahogy benne van a megszólítandó és történelmileg
kiengesztelendõ zsidó hívõ közösség
is. Ha Magyarországról beszélek, akkor benne van
minden magyar, és ha Kárpát-medencérõl,
akkor benne van minden szlovák, szerb, németajkú
stb. stb. Az elsõbbség Krisztus egyháza esetében
mindenképpen az egyetemesség; ahogy aztán az Evangélium
inkulturálódik, beleépül egy-egy nemzetnek
az életébe, az is rendkívül fontos, de ezek
nem egymással szemben kijátszható valóságok.
Egyszerre, együtt megélendõk, de ha prioritást
kell keresni, akkor az egyetemességnek van elsõbbsége.
-
Az egyetemesség kérdése még élesebben
vetül fel a világvallások kapcsolatában, ahol
ma a véres viszályok sem ritkák.
- Nemcsak gazdasági, szellemi válságtünetek
vannak, hanem a vallások is valamiféle krízist
élnek meg. Ezek feszültségeit, kiélezõdéseit
a nagy világvallások között is tapasztaljuk.
Az iszlám világban nemcsak a római katolikus misszionáriusokat
üldözik - Afrikában apácákat és
jezsuita szerzeteseket öltek meg. Egyiptomban az õshonos
keresztényeknek, a kopt egyháznak szinte naponta vannak
újabb mártírjaik.
A különbözõ egyházi vezetõknek egyrészt
nagyon kell figyelniük a saját népükre, a saját
híveikre, másrészt pedig a kiengesztelõdés
és az egymás iránti tisztelet határozott
jeleit kell tanúsítaniuk, mert egy az Isten. Ez nem egy
unitárius kijelentés, hanem azt jelenti: egy Atyának
vagyunk mindannyian a gyermekei. És a másikat, a másik
istenhívõt, bármilyen legyen az, bármilyen
kultúrából, tisztelnem kell. A másik emberben
az istenképûséget tisztelem, és az Isten
képét nem csúfíthatom el. Nem gyilkolhatom
meg a testvéremet.
De nemcsak véres viszályok vannak, hanem a párbeszéd
és a megértés lehetõsége is nyitva
áll. Pár éve a Szent Egyed Közösség
engem is meghívott a világvallások padovai találkozójára.
Egy buddhista szerzetes mellé kerültem, aki hibátlan
németséggel közölte velem: örül, hogy
találkozik velem, mert magyar bencést még nem látott.
És elmondta, hogy amikor erre jár, akkor bencés
kolostorban szokott megszállni, mert Európában
itt érzi otthon magát. Rögtön meg is hívtam
Pannonhalmára.
-
Hogyan érintenek az olyan híradások, amelyek -
az esõerdõk eltûnésétõl a klónozásig
menõen - az élet alapjaiba történõ
beavatkozásokról szólnak?
- Nehéz Krisztus egyházának, a keresztényeknek
a helyzete, mivel korábban hihetetlen monopóliumot birtokolt,
ma viszont hiába hallatja a hangját. Szólhat a
génmanipuláció vagy bármiféle, az
emberi életbe történõ beavatkozás mellett
vagy ellen, a világ ma nincs olyan helyzetben, s pláne
benne az egyház, hogy a szavára odafigyelnének.
Például a genetika, az élet alakítása
esetében - amely eddig kizárólagosan a Teremtõnek
"fenntartott" lehetõség volt - nem is az a veszélyes,
hogy ne lenne szabad kísérletezni, ne kellene erkölcsi
felelõsséggel, az ember javára újabb eredményeket
elérni. Én magam ebben egyre inkább a kiszolgáltatottságot
élem meg. Hívõként Istenre tudok hagyatkozni,
ami számomra a szabadságnak az örömét
adja. De tudom, hogy mennyi mindenféle ember van, s hogy a történelmünk
során milyen tömeggyilkosok, hitlerek, sztálinok
jutottak hatalomra. Ha az emberiség egy ilyennek a kezébe
kerül - mert az embert nem lehet kiiktatni a tudományos
eredmények mögül -, akkor azt mondom a Biblia szavaival,
hogy inkább az élõ Isten kezébe essek, mintsem
az ember kezébe, mert az embernél nincsen irgalom.
Ki vagyunk szolgáltatva. A történelem folyamán
megismertük a rabszolgaság klasszikus vetületeit. Ma
a szolgaság, a látszat ellenére, sokkal nagyobb,
mint valaha. A mai ember önmagát veszíti el, a bensõjét
adja el napról napra. És a világ, a hatalma, a
gazdálkodása, a konzumkínálata révén
arra állt be, hogy az ösztönös ént lovagolja
meg, és bocsássa áruba. Aminek az árucímkéje
mellé nem teszi oda, hogy ennek a vége a romlás
és a halál; azt majd csak te fogod megtapasztalni, õ
pedig meggazdagszik belõle. Az ember világa hatványozottabban
borzasztó. Bár szokás sajnálkozni a középkor
sötétségén, lesajnálni a hívõ
embert, vagy azt, amit konzervatívnak neveznek, de nem veszik
tudomásul, hogy tulajdonképpen belülrõl mosnak
ki bennünket és tesznek lehetetlenné. Kiszolgáltatottak
vagyunk - a magánrabszolgaság sivatagában.
Iszonyatos lehetõségek állnak az ember elõtt.
Miközben a mindennapi élet kommunikációjában
a legtudatosabb kizsákmányolás és emberbutítás
folyik. Arról fogalmunk sincs, hogy milyen ez a világ,
de még kevésbé van fogalmunk arról, hogy
milyen az ember. Ki az ember? Hogy éljen a benne megszólaló
hangokkal, vágyakkal, igényekkel? Mire van följogosítva?
Mi az, ami ténylegesen örömmel, boldogsággal
tölti el?
Én nem vagyok válságpróféta. Mindenütt
a reményt próbálom az emberekben tartani, és
Krisztus örömhírérõl beszélek,
de az nem az ember vonatkozásában tapasztaltatik meg.
Egyetlen mentsége van az embernek: a végtelen szeretõ
Isten. Ez a távlat. Mert látom azt, hogy mit mûvelünk
egymással, mi ment tönkre ebben a mi modern, kilúgozott
világunkban. Az emberek a felszínén élnek,
és a felszín ingereire reagálnak. Ugyanakkor tele
vannak a vággyal, hogy egyszer igaz szeretettel vagy tisztelettel
közelítsenek hozzájuk. Nekem, mint az egyház
képviselõjének, mint keresztény embernek
így kell elfogadnom õket. Ezzel az elfogadó magatartással
kell közelednem hozzájuk, mert amíg nem fogadom el
õket, addig nem tudok változtatni az életén.
Ezt kell ma szembehelyeznünk azzal a magatartással, amelyik
mindenáron nyerni akar a másikon, aki ki akarja használni,
vagy be akarja csapni a másikat, mert a világunk erre
épül föl kicsiben, nagyban egyaránt.
|