"A gnózis a legszélesebb értelemben felfokozó (kiterjesztõ, augmentatív) ismeret, szemben a
tudományokra jellemzõ reduktív ismerettel. A vendégszeretõ elme lehetõvé teszi a tudomány
tárgyának, hogy kibontakozzék és akkorára nõjön, amekkorára csak akar, anélkül, hogy ezt az
elme korlátozná vagy határok közé szorítaná. A gnózis arra ösztönöz minden tárgyat, hogy öltsön
személyes vonásokat, váljon egyedivé, csodálatossá, esetleg fordulóponttá az ember életében, az
"igazság pillanatává".
(Th. Roszak: A szörny és a titán: tudomány, ismeret, gnózis. Filozófiai Figyelõ, 1981/3-4. 188.
lap)
Paul Tillich a gnózis "participáció általi ismeretek"-nek nevezte, amely "épp olyan bensõséges,
mint a férj és feleség közötti kapcsolat". A gnózis - mondta Tillich - nem az analítikus és
szintétikus kutatásból származó ismeret, hanem az egyesülés és megváltás ismerete,
egzisztenciális ismeret, ellentétben a tudományossal.
Vezérelve a gnózisnak, hogy tárgyával csak felfokozó ismeret lehet adekvát. Addig, amíg
legnyitottabb és legérzékenyebb pillanatainkban úgy érezzük, hogy mindíg van valami, ami
maradványként vagy hiányként jelentkezik, bármennyire is igyekszünk valamely tárgyról számot
adni, addig bizonyosan nem értük el a gnózist. A gnózis az az elménk peremérõl jövõ, nem szûnõ
suttogás, amely azt mondja, valahányszor a megértés teljességére törekszünk, vagy túl hamar
próbálunk felfogni valamit: "Még nem ... nem egészen!" Annak közvetlen tudata ez, gyakran az
intellektus alatti szinten, hogy talán nem voltunk igazságosak a tárgyunkkal, nem mintha
kvantitatív alapon volna még belõle felderíteni valónk, hanem mert lényegi minõsége még mindig
nincs a kezünkben."