A fotómontázs korszakot jelöl a magyar avantgard történetében.
A húszas évek végén, a harmincas évek fordulóján tudatos
programmal határozott feladatot vállal és ennek megfelelõen esztétikai
elemeit is tudatosan válogatja.
Az emigrációból 1926-ban hazatelepülõ Kassák Lajos ülteti
el itthon a gondolatot, hogy a fotó, a film a realitásnak olyan
területeire képes behatolni, amelyekre a festészet nem tud és
nem is hivatott. S míg 1926-28-ban Kassák még egymás mellé
rangsorolja a mûfajokat, 1930-ban már billen a mérleg: megszidja
legjobb tanítványait, hogy alapvetõen "festmény"-ben gondolkodnak,
s a fotót csak annak alárendelve alkalmazzák.
1932-ben pedig kijelenti, hogy a fotó inkább a kor gyermeke
mint a festészet.
Körvonalazódik az arisztokratikus és tömegmûvészet
alternatívája.
Az új mûfajokat egyrészt az új szociális és tudati feszültségek
és állapotok adekvát megformálásának kényszere, másrészt
a társadalmi tényezõvé válás, a propaganda, a befolyásolás
igénye szüli.
Mind a téma, mind a (potenciális) közönség más kell, hogy
legyen, mint a hagyományos mûfajoké. A példakép a szovjet mûvészet,
a konstruktivizmus forma- és szimbólumrendszere, valamint
a meglátások és láttatások teljesen új lehetõségeit nyújtó film.
Ugyancsak példaképül szolgált a szovjet mûvészet
propagandisztikus jellege, mérhetõ hatásfoka.
A tényezõket, éppen, mert a hordozó mûvészet
par excellence szociálisan elkötelezett volt, egy
idegen struktúrában nem lehetett azonos
súllyal érvényesíteni. De a példák és lehetõségek
sokaságából így is maradt kiemelnivaló.
Magyarországon film "à la Pudovkin" (vagy Eizenstein)
természetesen nem készülhetett,
a fotó (a szociofotó, a fotógram, az egymásrahívás), de
fõleg a fotóeszközökkel komplex módon bánó,
a filmnyelvet értékesítõ fotómontázs hordozza
a zászlót. Ennek formaszisztémája leginkább a szovjet
példáéhoz igazodott, bár
Moholy-Nagy és a Bauhaus
hatása is érezhetõ. A fotómontázs par excellence
mûvelõi Kassák és a Munka-kör fiataljai.
Tematikailag a fõ szerepet a szociális felhívás játssza,
de a skála a reklámgrafikáig terjed. (Például Kassák is
készít ilyen grafikákat, aki paradox módon a maga
reklám-munkásságát a szovjet reklám céljaival
analógnak érzi. Ezen a ponton érintkezik a Munka-körösökkel
Bortnyik Sándor,
aki Bauhaus-mûveltségével egy ideig reménykedik a gépkorszak üdvében,
reklámgrafikával foglalkozik, majd ironikus fenntartásos képeket és fotómontázsokat
készít. Ilyenek a csak katalóguscímben fennmaradt: Éjféli motorbiciklista 1926, és Chaplin 1928.)
A Munka-kör termésében tehát a szovjet példa szimbólum-, forma- és technikai példája dominál.
Szimbólumok:
A tányér. Sternberg egyébként hagyományos képére (Csendélet 1919)
nyilván a témában rejlõ ötlet hívta fel a figyelmet. A "progesszív fiatalok" 1930. évi
Tamás Galériabeli kiállításán Korniss Dezsõ és
Trauner Sándor
hasonló tányéros csendéletet állított ki.
A tányér a szellemi és testi táplálék szimbolikus formája.
Tartalma az élet elemi fokának megjelenítésétõl a
totális jelzéséig terjed. Kornissnál a tárgy átmeneti
formát ölt egy szociológiai szimbólum
(ezt fejleszti tökélyre Derkovits Gyula "Halas csendélet"-e)
és a fizikai létezésbõl kibontakozható magasabb szellemi
teljesség szimbólumfoka között.
Trauner képében nyilvánvalóan
már az utóbbiról van szó (és a harmincas évek közepén ez
az értelem fog majd visszatérni Vajda Lajos szentendrei rajzmontázsaiban.)
A kéz. Ez a téma évszázados jelentésváltásai során a szovjet
mûvészetben a természetet és valamennyi technikai nehézséget legyõzõ
alkotóerõ jelképe. Hegedûs Bélát nyilván Lisszickij Vhutemasz-könyvborító
terve ihlette meg .
Hegedûs is, akár példaképe, a teremtõ kézbe
technikai eszközt helyez, de a kép nélkülözi a szovjet példa
egyértelmû mérnöki jelentését, a megformálásba nosztalgikus
lírai momentumok szûrõdnek be. Ennek nyilvánvalóan
egyik oka az, hogy míg a szovjet mû fotó, a magyar festmény.
A konstruktív váz: a világban jelenlevõ és a szocialista
társadalomban csúcsosodó rendezõ elv jelképe.
Érvényében a Munka-körösök sem kételkednek. Az elv
korábban már a magyar képarchitektúrában manifesztálódott
absztrakt módon, majd a szovjet példa utilitáriussága is hatni
kezdett, (Kassák Színpadterv 1924)
s most a propagandisztikus hatás szükségessége idején a konstruktív
váz fõleg mint az életanyag rendezõ elve válik fontossá.
Az akár nyíltan, akár "beöltözötten" jelenlevõ konstrukció érvényesül a
már említett festményekben (Korniss, Trauner, Hegedûs),
vagy a szocifotókban (a Munka fotókönyve), de még leplezetlenebbül
jelen van az összetett technikájú mûvekben,
Vajda Lajos 1930. Évi montázsában .
Nyilvánvalóan El Lisszickij "Felhõvasalóház"-tervének
hatására komponálta a teljesség kör-formájában
az aktivitás irányzatos átlóit és ebbe zárta - ez Vajda új és
egyéni gondolata - a jelen emberi történéseként dramatizált
fotórészleteket. (Õ volt az egyetlen, aki a "progresszív fiatalok"
említett 1930. évi kiállításán par excellence fotómontázzsal
szerepelt - feltehetõleg az itt reprodukált mûve lehetett a
katalógusban jelzett: "Tér és forma".)
Hogy a fotó a festményen belül váljék montázs-alkatrésszé,
azt már a kubizmus is kitalálta, de a Munka-körösök kezén
a módszer új eredményt hozott. Itt csak közvetett szovjet
példáról, inkább indítékról beszélhetünk. A kubizmus a fotót
trompe l’ oeil-ként, alárendelt részletként alkalmazta, a Munka-fiatalok
pedig egy látszólag hagyományos festészeti kompozíciónak adtak
ellentétes értelmet a beléhelyezett vulgáris napi anyaggal.
(Lásd Korniss és
Trauner képeit),
az elõzõben a beragasztott
anyag egy újságból kivágott nyomortanya-részletet ábárzol.
Kepes György hasonló módszerrel
készült képérõl késõbb levágta a fotómontázs részeket.
És végül a legnagyobb hatást a magyar fotómontázsra a szovjet
film tette kontrasztos-kiemelõ, sokkoló módszerével és új szimbolikus
elemeivel. Lengyel Lajos elbeszélése szerint Gró Lajos hívta fel
a Munka-kör tagjainak figyelmét Pudovkin "békaperspektívájá"-nak
expresszív tartalmára. (Ezt a módszert érvényesítette
Kassák Gró Lajos
"Orosz filmmûvészet" c. könyvének kollázs-címlapján.)
De a szovjet film legfontosabb tartalmi és formai eleme, amelyet a
korabeli magyar fotókollázs érvényesített: a tömeg. Ahogy
a középkori oltárkép, felületét egy eszmei perspektívához
igazodva töltik be az angyalarcok, úgy borítják most a forradalmi
tematikájú szovjet filmet képeit és a kollázsok felületét a "munkás-paraszt
tömegek" fejei. Ehhez az ikonográfiához igazodik Kassák
"Munka-Dokumentum" -
a , a Gró Lajos filmkönyvéhez készített címlap kollázsa és Lengyel
Lajos kollázs-illusztrációja ugyenehhez a könyvhöz.
És még egy, a szovjet film hatására utaló momentum:
Trauner említett képén
montázselem a Vertov-féle "Ember a felvevõgéppel".
Nyilvánvalóan a szovjet film hatott Kepes György 1929. Évi fotómontázsára, a
"Rosa Luxemburg emlékére" is.
Epilógus
Kepes foglalta szavakba a Munka-fiatalok
elégedetlenségét a festészet nyújtotta lehetõségekkel. De amit adekvátnak éreztek
a szociális feszültség kifejezésére: filmet nem állt módjukban készíteni. Többen külföldön
próbálták elképzelésüket megvalósítani. Trauner át is lépett a filmszakmába. Kepes
csak kísérletezett ezzel, majd a tömegmûvészet egy másik, a tudományos-technikai
eszközökkel dolgozó ágánál kötött ki.
Vajda Párizsban készítette az orosz film és kollázs (pl. Rodcsenko) hatását
mutató fotómontázsait, Kassák és Lengyel Lajos a harmincas években
itthon dolgoztak tovább ebben a szellemben, amíg még szóhoz juthattak.
(Expozíció, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan, 1976 október 24. - 1977 január 31)