Ritka eset,
hogy a természettudományok valamelyik eszköze vagy módszere
olyan széles nyilvánosságot kapjon, mint a fraktálok.
Valószínûleg a fraktálok vizuális érdekessége
lehetett a döntô faktor, ezért jelenhetett meg számtalan
fraktálgrafika napilapok, folyóiratok hasábjain is.
Voltak, akik albumokat adtak ki; voltak, akik kiállításokat
rendeztek: a falon függô, bekeretezett kép kontextusa
azt sugallta, hogy itt mûvészetrôl (méghozzá
új, interdiszciplináris stb... mûvészetrôl)
van szó. Bár csak nagyon vonakodva vállakoznék
annak eldöntésére, hogy valami mûvészet-e
vagy sem, mégis inkább Perneczky Gézával, a
Kölnben élô mûvészettörténésszel
értek egyet: valóban szépek a fraktálok, de
esztétikumuk olyasmi, mint egy virágé, egy kôé
vagy egy madáré, azaz a természet tárgyaié.
A számítógép és a benne dolgozó
algoritmus csak "megtalál" a fraktálok végtelen
sokaságában egy-egy példányt; ennek felmutatása
nehezen nevezhetô kreatív tevékenységnek. Némileg
persze ellentmond ennek - ezt is Perneczky vette észre -, hogy a
széles körben publikáló fraktálbolondok
egyikének-másikának saját stílusa alakult
ki.
Hagyjuk el azonban ezt az ingoványos területet, és fogalmazzuk át a kérdést. A fraktálgrafika (valószínûleg) nem mûvészet. Nem találunk-e fraktálokat mégis a képzômûvészetben? Elôbb azonban kitérôt teszünk: a fraktálokkal ismerkedünk.
|
|