Nem voltak egyszerû népek, de boldogok voltak.
Mostantól fogva azonban nem fogunk örömteli dolgokról
beszélni. És lefagy az arcról a mosoly. Egy
ilyesfajta leírás bizonyos elvárásokat
ébreszt. Egy ilyen leírástól elvárjuk,
hogy a következõkben bemutassa a királyt, aki
fenséges paripán léptet, nemes lovagjaitól
övezve, vagy színarany hordszéken viszik dagadó
izmú rabszolgái. De nem volt király. Nem volt
kardjuk, és nem tartottak rabszolgákat. Nem voltak
barbárok, és bár nem vagyok tisztában
társadalmuk törvényeivel és szabályaival,
bizonyára nem volt nekik sok. Ahogy megvoltak királyság
és rabszolgaság nélkül, úgy tõzsdére,
hirdetésekre, titkosrendõrségre és atombombára
sem volt szükségük. De, ismétlem, nem voltak
egyszerû népek, nem voltak bájos szántóvetõk,
nemes vademberek vagy szelíd utópisták. Semmivel
sem voltak egyszerûbbek nálunk. A baj az, hogy nekünk
van egy rossz szokásunk az okoskodóknak és
tudálékosoknak köszönhetõen: a boldogságot
valami ostobaságnak tekintjük. Csak a fájdalomnak
van értelme, csak a gonosz az érdekes. A mûvészek
árulása, hogy nem hajlandók elismerni a gonosz
banalitását, és a szenvedés végtelen
unalmát. Ha nem gyõzheted le, állj át!
Ha fáj, csináld újra! De ha az elkeseredést
dicséred, kiátkozod az örömöt, ha az
erõszakhoz fordulsz, minden mást elveszítesz.
Mi, majdnem elvesztettük: képtelenek vagyunk rá,
hogy megmondjuk, milyen a boldog ember, és milyen az öröm
ünnepe. Hogy is mesélhetnék mi Omelasz népérõl?
Nem naiv és boldog gyermekek voltak, bár gyermekeik
valóban boldogok voltak. Felnõtt, intelligens, szenvedélyes
emberek voltak, kiknek élete nem volt nyomorúságos.
Ó, lássatok csudát! Bárcsak jobban el
tudnám mondani, bárcsak meggyõzhetném
önöket! Omelasz olyannak tûnhet szavaimból,
mint egy hol volt, hol nem volt mesebeli város. Talán
a legjobb az lenne, ha mindenki saját fantáziájára
bízná, feltételezve, hogy azok alkalomhoz illõek,
mert nyilvánvaló, hogy nem tudok minden ízlést
kielégíteni. Például, mi legyen a technológiával?
Azt gondolom, hogy nem lennének autók az utcán
és nem lennének helikopterek a levegõben, és
ez abból következik, hogy Omelasz népe boldog.
A boldogság alapjához pedig különbségtétel
szükséges és a szükségtelen, az ártalmatlan,
és az ártalmas között. Az középsõ
kategóriába azonban - a szükségtelen és
ártalmatlan dolgok, a kényelem, luxus és gazdagság
kategóriájába - bõven beleférne
a központi fûtés, földalatti vasút,
mosógép és mindenféle csodálatos
szerkezet, és amelyeket még nem találtak fel,
lebegõ fényforrás, üzemanyag nélküli
energia, gyógyszer a közönséges meghûlésre.
Vagy lehet, hogy egyik sem - nem számít. Ahogy tetszik.
Hajlok arra, hogy azt gondoljam, hogy az ünnep elõtti
pár napban a partmenti városokból az emberek
nagyon gyors kisvonatokon és emeletes villamosokon érkeztek,
és hogy Omelasz pályaudvara a város legcsinosabb
épülete, noha egyszerûbb, mint a káprázatos
vásárcsarnok. De még a vonatokkal együtt
is, attól félek, Omelasz eddig kissé szemérmeskedõnek
tûnhetett fel. Mosolyok, harangok, ünnepek, paripák,
hajjaj! Ha így van, kérem, képzeljenek hozzá
egy orgiát! Ha az orgia segít, ne habozzanak! De ne
mégse olyan templomokra gondoljanak, amelyekbõl gyönyörû
meztelen papok és papnõk lépnek elõ
félig extázisban, készen rá, hogy közösüljenek
bárkivel, legyen az férfi, avagy nõ, szeretõ,
vagy idegen, aki egyesülni vágyik a vér istenével,
noha nekem is ez jutott az eszembe elõször. Tulajdonképpen
a legjobb lenne, ha egyáltalán nem lennének
templomok Omelaszban, legalábbis nem ember-mûködtette
templomok. Vallás lehet, papság nem. Szerintem a gyönyörû
meztelen nõk egyszerûen az utcán is sétálhatnának,
mennyei desszertként kínálva magukat a kiéhezettek
étvágyának, és a hús mámorának.
Legyenek õk is részei a felvonulásnak. Rázzanak
csörgõket a szeretkezõk felett, cintányérral
hirdessék a vágy diadalát, és (ami nem
lényegtelen) a közösség nevelje fel, és
szeresse e nagyszerû szertartásokból származó
csemetéket. Egy dologban biztos vagyok, Omelaszban nincsen
bûn. De mi másnak kellene még lenni Omelaszban?
Elõször azt gondoltam, hogy ne legyen kábítószer,
de ez álszent dolog volna. A drúzon élõk
számára, a szer hosszantartó édes illata
tölti be a város utcáit. A drúz
elõször végtelenül könnyûvé
és csillogóvá teszi az elmét és
a végtagokat, majd néhány óra elteltével
álomszerû bágyadtságot hoz, és
végül csodálatos látomásokban tárja
elénk az Univerzum legmélyebb titkait végsõ
összefüggéseiben. Mindamellett a szex élvezetét
is hihetetlen mértékben felfokozza, de nem okoz függõséget.
A hagyományosabb ízlésûek kedvéért
kellene, hogy legyen sör is.
Mi kellhet még, mi tartozhat még az öröm
városához? A gyõzelem érzése
mindenképpen, a bátorság ünnepe. De ha
már megvoltunk papok nélkül, ne legyenek katonák
se! A sikeres öldöklés öröme nem igazi
öröm, nem, mert rettenetes és közönséges.
Határtalan és nagylelkû megelégedettség,
nemesszívû diadal, melyet nem valami külsõ
ellenség ellen éreznek, hanem összhangban a legszebb
és legigazabb lelkekkel, a világ nyarának pompájával:
ettõl dagad az omelasi emberek keble, hisz a gyõzelem,
melyet ünnepelnek az élet diadala. Valójában
nem hiszem, hogy sokuknak szüksége lenne drúzrara.
A menet mostanra már elérte a Zöldmezõt.
Mennyei ételszagok terjednek a lacikonyhások kék
és piros sátrai felõl. A kis lurkók
arca szeretetreméltóan maszatos, egy férfi
jóságos szürke szakállába zsíros
tésztamorzsa ragadt. A fiúk és lányok
már felültek a lovakra és a verseny rajtvonala
körül gyülekeznek. Egy alacsony, kövér
öregasszony nevet és virágokat oszt egy kosárból,
és magas fiatalemberek fénylõ hajukba tûzik
az öregasszony virágait. Egy kilenc-tíz éves
forma gyerek a tömegen kívül ül, és
furulyázik. Az emberek megtorpannak, belehallgatnak, mosolyognak,
de nem szólítják meg, mert a gyerek úgysem
hagyja abba a furulyázást, nem is látja õket,
sötét szemében a dallam törékeny,
édes varázsa.
Befejezi, és lassan leereszti a furulyát.
Mintha csak erre a kis magányos csendre várt
volna, a rajtvonal melletti sátorból egy trombita
harsan fel: fenséges, szomorú és átható
hangon. A lovak karcsú lábukon ágaskodnak,
némelyik felnyerít. A komoly-tekintetû ifjú
lovasok megsimogatják lovaik nyakát, és a fülükbe
suttognak, hogy megnyugtassák õket: "Nyugi, nyugi,
szépségem, reménységem..." Felsorakoztak
a rajtvonalon. A pálya mentén annyian vannak, mint
mezei füvek és virágok a szélben. A Nyárünnep
kezdetét vette.
Elhiszik? Elfogadják az ünnepet, a várost
és az örömöt? Nem? Akkor hadd mondjak el még
valamit.
Omelasz valamelyik gyönyörû középületének
alagsorában, vagy talán egy tágas magánház
pincéjében van egy szoba. Ablaka nincsen, egyetlen
ajtaja zárva. A deszkák résein belopakodik
némi poros fény, másodkézbõl,
a pince másik végén nyíló pókhálós
ablakon keresztül. A kis szoba egyik sarkában egy rozsdás
vödör mellett pár büdös, összeszáradt
partvis áll. A földes padló kicsit nedves, mint
minden pince padlója. A szoba három lépés
hosszú és két lépés széles:
csupán takarítóeszköz-raktár vagy
használaton kívüli szerszámoskamra. De
a szobában egy gyerek ül. Lehet, hogy fiú, de
lehet, hogy lány. Hat évesnek tûnik, valójában
majdnem tíz. Gyengeelméjû. Talán ilyennek
született, de lehet, hogy a félelem, az éhezés
és az egyedüllét hülyítette el. Túrja
az orrát, néha szórakozottan a lábujjaival
és nemi szervével babrál, ahogy görnyedten
kuporog a vödörtõl és partvisoktól
legtávolabb esõ sarokban. Fél a partvisoktól.
Szörnyûségesnek tartja õket. Behunyja a
szemét, de tudja, hogy a partvisok nem tágítanak,
és az ajtó zárva van, és senki nem jön.
Az ajtó örökké zárva van, és
soha nem jön senki, kivéve, amikor nagyritkán
- a gyermeknek nem alakultak ki fogalmai az idõrõl
- az ajtó rettenetes nyikorgással kitárul,
és egy vagy több ember áll elõtte. Az
egyikük talán bejön és belerúg, hogy
felállítsa. A többiek sohasem jönnek közelebb,
csak bebámulnak rá rémült, undorodó
tekintettel. Ételt löknek a tányérjára,
és vizet löttyintenek a kancsójába, az
ajtót bezárják, és a szemek eltûnnek.
Az ajtóban álló emberek sosem szólnak
semmit, de a gyerek, aki nem élt örökké
ebben a szerszámoskamrában, és emlékszik
még a napfényre és az anyja hangjára,
néha megszólal: - Jó leszek - mondja. - Kérem,
engedjenek ki. Jó leszek! - De az emberek sosem válaszolnak.
A gyerek régebben sokat sírt, és éjszaka
segítségért kiáltozott, de most már
csak valami furcsa vinnyogást hallat, "eee-naaa, eee-naaa",
és egyre ritkábban és ritkábban szólal
meg. Olyan vékony, hogy nincs megfelelõ bilincs a
lábára, a hasa felpuffadt, napi féltányér
zsíros kukoricakásán él. Meztelen. Fenekét
és combját gennyes sebek borítják, mivel
egyfolytában saját ürülékében
ül.
Mindenki tudja, hogy ott van, Omelasz összes lakója.
Van, aki eljött megnézni, van, akinek az is elég,
hogy tud róla. Azt is mind tudják, hogy ott kell lennie.
Van, aki érti miért, van, aki nem, de azt mind felfogták,
hogy boldogságuk, a város szépsége,
barátságaik gyöngédsége, gyermekeik
egészsége, tudósaik bölcsessége,
mestereik ügyessége, még a szüret bõsége,
és az idõjárás enyhesége is a
gyermek förtelmes nyomorúságától
függ.
Ezt általában nyolc és tizenkét
éves koruk között magyarázzák el
a gyerekeknek, vagy amikor már úgy tûnik, képesek
megérteni; a gyermeket legtöbben fiatalok látogatják
meg, noha sokszor felnõttek is mennek, újra meg újra.
Függetlenül attól, milyen alaposan elmagyarázták
nekik a dolgot, a fiatal látogatók mindig megdöbbennek
és rosszul lesznek a látványtól. Undort
éreznek, noha azt hitték, fölötte állnak
az érzésnek. Haragot, felháborodást,
tehetetlenséget éreznek minden magyarázat ellenére.
Szeretnének segíteni a gyermeken. De semmit sem tehetnek.
Ha a gyereket valaki kivinné a napfényre, el arról
a szörnyû helyrõl, ha megmosdatnák, megetetnék
és megnyugtatnák, az valóban jó lenne,
de ha megtörténne, azon a napon, abban az órában
elhervadna és összedõlne Omelasz gazdagsága,
szépsége és öröme. Ezek a feltételek.
És Omelas összes lakosának minden jóságát
és báját felcserélni erre az egy apró
jótéteményre: ezrek boldogságát
dobni el egyetlen lény boldogságának lehetõségéért:
ez valóságos bûntény lenne.
A feltételek szigorúak és megkérdõjelezhetetlenek:
egyetlen kedves szót sem szabad a gyerekhez szólni.
A fiatalok, miután látták a gyereket
és szembesültek evvel a szörnyû ellentmondással,
gyakran sírva, vagy könnytelen haraggal mennek haza.
Lehet, hogy hetekig vagy évekig is tipródnak azon,
amit láttak. De az idõ múlásával
ráeszmélnek, hogyha a gyereket ki is engednék,
nem tudná értékelni szabadságát:
kétségtelen, hogy némileg örülne
a melegnek, és az ételnek, de sokkal többet nem
foghatna fel belõle. Túl fejletlen és visszamaradott
ahhoz, hogy igazi örömet érezzen. Túlságosan
is régóta él már félelemben,
hogy valaha is megszabaduljon tõle. Túlságosan
hozzászokott a durvasághoz ahhoz, hogy emberi bánásmódban
részesülhessen. És valóban, oly sok idõ
után, valószínûleg elveszett volna a
védelmet nyújtó falak nélkül, a
sötét nélkül, melyhez a szeme hozzászokott,
és az ürülék nélkül, melyen
ülni szokott. A keserû igazságtalanság
miatti könnyeik azonban felszáradnak, mikor belátják
és megtanulják elfogadni a valóság szörnyû
igazságát. Mégis, talán az õ
könnyeik és haragjuk, nagylelkûségük
próbatétele, és tehetetlenségük
elfogadása pompás életük igazi eredete.
Az õ boldogságuk nem üres, öntudatlan boldogság.
Tudják, hogy akár a gyermek, õk sem szabadok.
Ismerik a részvétet. A gyermek létezése,
és az õ tudomásuk a létezésérõl
az, ami építészetüknek fenséget
ad, zenéjüknek erõt és tudományuknak
alaposságot kölcsönöz. A gyermek miatt kedvesek
saját gyermekeikkel. Tudják, ha a nyomorult nem nyöszörögne
ott a sötétben, a másik gyerek, a furulyás
nem játszhatná édes muzsikáját
az elsõ nyári reggel napfényében mikor
a fiatal lovasok teljes szépségükben rajthoz
sorakoznak.
Tehát elhiszik már? Nem valószerûbbek-e
így? De még valamirõl szót kell ejtenünk,
valamirõl, ami elég hihetetlen.
Néha egyik-másik tinédzser, aki meglátogatja
a gyermeket, nem megy haza sírva vagy dühöngve,
sõt egyáltalán nem megy haza. Idõnként
megesik, hogy öregebb férfiak és nõk is
egy pár napra elnémulnak, majd otthagyják otthonukat.
Kilépnek az ajtón, és magányosan végigsétálnak
az utcán. Továbbmennek, egyenesen kifele Omelasz városából,
át a gyönyörû kapukon. Végiggyalogolnak
Omelasz földjein. Mindegyik egyedül megy, fiú vagy
lány, férfi vagy nõ. Mennek. Leszáll
az éj, a vándor végigbaktat a falusi utcákon,
a házak közt, melyeknek ablakai sárgás
fényt árasztanak, és tovább, ki a koromsötét
földekre. Mindegyikük magányosan vándorol
északra vagy nyugatra, a hegyek felé. És csak
mennek és mennek. Otthagyják Omelaszt, belegyalogolnak
a sötétségbe, és nem térnek vissza.
A hely, ahová mennek, számunkra még a boldogság
városánál is elképzelhetetlenebb. Nem
tudom leírni egyáltalán. Lehet, hogy nem is
létezik. De úgy tûnik, õk tudják
hová mennek, õk, akik otthagyták Omelaszt.
fordította BART Dániel
|