A „pictor doctus" ideálja
A traktátus harmadik könyve
a festô személyével foglalkozik.
Alberti itt fogalmazza meg azokat
a követelményeket, amelyeknek
szerinte a festô meg kell hogy
feleljen. Eddig úgy tûnhetett,
hogy csak intellektuális
felkészültséget vár el a festôtôl,
most ezt kiegészíti a morális
elvárásokkal. Mielôtt azonban
ezekre térne, a festôi tudást
kiegészíti egy újabb kritériummal,
és ez az invenció.
|
[Beveztés] |
43 III. 53.; lásd vonatkozó jegyzetünket! 44 Leon Battista ALBERTI, Della pittura, a cura di Luigi MALLÈ, Sansoni, Firenze, 1950, 105/1 szerint ennek forrása Hésziodosz, Theogonia (907 V.), illetve az „ajándékozásnak" Seneca, De beneficiis (I. 3), címû mûve. Lásd még SPENCER, 1956, 131-132/3. 45 Lásd errôl BOSKOVITS Miklós, A Trattato della pittura és Leonardo mûvészetelmélete, in Leonardo DA VINCI, A festészetrôl, 20-21. 46 „A festô szeresse a magányt, mérlegelje, amit lát, és beszélgessen magában róluk, s válogassa ki közülük a nemük szerint legkiválóbb részeket. Olyan legyen mint a tükör, amely annyi színt vált, ahány dolog kerül eléje. Ezt cselekedvén második Természetté válik." A festészetrôl, 58a. 47 Például Frederico Zuccari (L' idea de'Pittori, Scultori e Architetti, 1608) címû traktátusában. Vö. Erwin Panofsky, A „manierizmus", in Jelentés a vizuális mûvészetekben, Budapest, 1984, 86skk. 48L. B. Alberti, Della famiglia. Firenze, 1911, 236skk. Vö. Eugenio GARIN, La cultura filosofica del Rinascimento italiano. Ricerche e documenti, Bompiani, Milano, 1994, 398-399. 49 Giovanni Paolo LOMAZZO, Idea del Tempio della Pittura, Milano, 1590; „Si dipinge la Bellezza con la testa ascosa fra le nuvole, perché non è cosa della quale più difficilmente si possa parlare con mortali lingua, e che meno si possa conoscere con l'intelletto humano, quanto la bellezza, la quale, nelle cose create non è altro, metaforicamente parlando, che un splendore che deriva dalla luce della faccia di Dio, come diffiniscono i Platonici, essendo la prima bellezza una cosa con esso." Cesare RIPA, Iconologia, Roma, 1603, modern kiadás, a cura di Piero BUSCAROLI, Milano, TEA, 1993, 38. 50 Lényegi igazságot mond ki Panofsky, amikor megállapítja, hogy míg a neoplatonizmus alig hatott a reneszánsz mûvészetelméletére egészen a XVI. század közepéig, annál nagyobb befolyást gyakorolt rá a század második felében. A szépség lomazzói elméletérôl lásd Erwin PANOFSKY, A „manierizmus", in Jelentés a vizuális mûvészetekben, 93-97, 119-121. |