RESPIRITUALIZÁLÓDÁS
(Az információs környezet metafizikája)
1. AZ INDIVIDUUM VÉGE
Az individualizmus szorosan összefügg a technológiával,
szinkronban van az anyag apró részekre esésével,
aminek során az egyén elveszíti minden felelõsségét
a társadalmi test 1
iránt. A végsõ stádiumban az individuum bármely
más individuummá átalakulhat, csakúgy, mint
a legkisebb entitás, a képernyõn lévõ
pixel, amely bármely pillanatban bármilyen információt
hordozhat. A pixelhez hasonlóan az egyénnek sincs
többé egyénisége. "A kor szelleme nem a
TERROR, nem is a FORRADALMI MESSIANIZMUS, hanem inkább, amint oly
gyakran elhangzik, a pillanat élvezete után sóvárgó
békés hedonizmus és mohó individualizmus szelleme
a gazdasági és politikai liberalizmus háttere elõtt."
(Francoise Gaillard: Technical Performance: Postmodernism, Angst or
Agony of Modernism?)
Az individualizmus a történelmi tájékozódás tudatos elvesztéséhez vezetett, az információs társadalom egészének depolitizálódását, valamint általános közönyt eredményezett, ami a TÁRSADALMI TEST ANÉMIÁS állapotában nyilvánul meg. A társadalmi test jelen állapotát egyrészt a JÖVÕ BIZTOSÍTÁSÁNAK ELMULASZTÁSA (disinvestment of the future), másrészt a MÚLT DEVALVÁLÓDÁSA jellemzi. Léha nyugalomban lebegve, nosztalgiától és nihilizmustól mentesen, egyszerûen "COOL".
Az egyén végével a mûvészet maga is zsákutcába került. A posztmodern korban a mûvészet egy önmaga egyediségébe zárt individuumot teremt, amely – a romantikától és az avantgardtól eltérõen – már nem kapcsolódik DIALEKTIKUSAN valamely transzcendenciához, hanem az egyéni stílus, más szóval az egyedi "külsõ" örökös hajszolásában merül ki. Úgy is mondhatnánk, hogy az egyéni stílusért folytatott hajsza "formázza" a társadalom kollektív enkephalogrammját. Minden jel arra mutat, hogy a DEMOKRATIKUS társadalmak történetének új korszakába léptünk, ami valószínûleg a logikus végkifejletéhez elérkezett individualizmus eredménye.
Még ha teljes mértékben tudatában
vagyunk is ennek a társadalmi diagnózisnak, a lényeg
még hiányzik: azaz hogy az "individualizmus kultúrája"
összhangban van a technológiából adódó
súlyponteltolódással. Mind a társadalom, mind
a technológiai-információs környezet legkisebb
elemeire esett szét: az egyénre az egyik oldalon, a bitre
a másikon. A jelen globalizáció az "egyén
kultúrája" és a "bit kultúrája"
közötti közvetlen kapcsolaton alapul. A posztmodern individuum
tükrözõdik a bitben és fordítva, s ahelyett,
hogy formát " – személyiséget " – öltene,
puszta információvá bomlik le és képessé
válik bármilyen körülményhez alkalmazkodni
a bithez hasonlóan, ami sem nem minõség, sem nem
anyag, ám képes arra, hogy úgyszólván
bármivé váljon. Ez a technológián alapuló
kapcsolat a végsõ stádiuma egy olyan kultúrának,
amely szélsõségesen nárcisztikus és
amelynek eredménye a posztmodern "cool" kultúrája
az "elszigetelõdés", "egoizmus", "monadizáció",
"szolipszizmus", "mono-orientáció" felé
mutató teleologikus vektorral összhangban egy "tömeges
mono-közegben".
Ironikus módon az egyén elszigetelõdése és a társadalmi lét között feszülõ ellentmondás a hagyományos értelemben vett individuum megszûnéséhez és egy kísérteties valóság létrejöttéhez vezetett. Az elektronikus egyén szabadsága korlátlan: mindenütt ottlehet, mégis egyre inkább tudatára ébred annak, hogy a valóságban sehol sincs – olyan kiváltság ez, amely mindeddig csak Istennek vagy a kísérteteknek adatott meg.
2. A JELENTÉS VÉGE
A társadalom egyénekre hullása és szétesése
a társadalmi test kommunikációs összeomlásához
vezetett. Ebben a tekintetben Paul Feierabend kijelentése: "anything
goes" (bármi elmegy), a posztmodern kijelentés per
se, értelmet nyer – az értelem nélküliségbõl
(out of nonesense). A technológián alapuló ‘bitesedés’
tükrében a fenti kijelentést meg kell fordítani:
"rien ne va plus", azaz semmi nem megy többé – túl.
Az új elképzelések, célok és irányok
hiánya, illetve az ebbõl eredõ örömtelenség
a posztmodern társadalmat önmagában véve "jelentés
nélkülivé" tette. Az alternatívák
hiánya a modernizmus idejétmúlt céljainak
megõrzését kényszerítette rá:
az autonómiát és az individualizmust, a társadalomkritikát
vagy épp a felforgatást. A forradalmi "hot"-modern
társadalom "posztmodern átalakulásának"
egyetlen eredménye a konszenzuson alapuló, "cool"
posztmodern társadalom.
Az értékek ezen válsága, ami nem tévesztendõ
össze azok elértéktelenedésével, nyilvánvalóan
hatással van a társadalmi mezõ egészére.
A tolerancia KÖZÖMBÖSSÉGBE fordult, a kifejezés
szabadsága SEMLEGES és KÖZHELYSZERÛ üzenetekbe,
a közmegegyezés keresése ELLAPOSODÁSBA és
HOMOGENIZÁLÓDÁSBA. A "COOL" – a társadalmi
liberalizmus erénye, jelentõs esés a hõmérsékleti
skálán – azzal a veszéllyel fenyeget, hogy a TÁRSADALMI
TESTET visszafordíthatatlanul KÓMÁBA taszítja.
3. AZ ELSZAKADÓ MÛVÉSZET (divorce art) ÉS
A MINDENNAPI ÉRTÉKEK VÉGE
A jelentés mellõzésével, még inkább
a jelentés jelentésének mellõzésével,
lehet-e a mûvészeti tevékenységnek – hogy most
csak a mûvészetet említsük – bármilyen
jelentése?
"A jelentés és a lényeg posztmodern kori elvesztését
követõen a mûvészet az IGENLÉS és
a SZUBLIMÁCIÓ, a mûvészet és az élet,
a mûvészi értékek és a hétköznapi
értékek közötti ûr felszámolásával
határozta meg magát, a mûvészet felszámolta
önmagát. (...)". (Megjegyzés: a duchamp-i
gesztussal összhangban).
A konszenzuson alapuló liberális társadalom logikája
szerint a poszt-avantgardnak olyan IGENLÉSBE kellett torkollnia,
melyben mindenekelõtt a digitális-elektronikus mûvészeti
formák vették át a fõszerepet, melyek a banalizálódás
és a giccsé válás felé tartanak. (Lásd
például a Siggraph mûvészeti bemutatókat,
a linzi Ars Electronica, az Imagina Monaco, stb. kiállításokat).
A (modernista) súlypont-eltolódás a banalitás
esztétizálása felé valójában
az esztétika (posztmodern – elektronikus-digitális) banalizálódásához
vezetett.
Mindezt Citron már az ötvenes években megjósolta
az esztétikában: "ennek az ellentmondásnak a
hiánya a szabadság áraként vákuumhoz
vezetett. A liberális társadalom a "misztérium",
"az abszolútum", a "rend" felszámolásával,
valódi metafizika és politika hiányában önmagára
utalja az egyént, s eközben elszakítja saját
valójától, saját mélységeitõl".
Következésképp az individuum egy rejtélyes,
kísérteties környezet abszolút rendjében
keresi önazonosságát.
I. De mindezt az információs síkon kell megítélnünk. Az új dialektika a "kísérteties" individuum és "kísérteties" környezete között jelentkezik. Igaz, hogy ezen az újonnan létrejött információs síkon a hagyományos individuum elveszettnek érzi magát, a valóságban gyökértelen, evolúciós örökségétõl elszakadt, érzékei cserbenhagyták. Ugyanakkor azt is láthatjuk, hogy egy meta-individuum már keresi információs horgonyzóhelyét, hogy a digitális környezetben és a virtuális/valós háló szövetében elmerülve megtalálja önnön mélységeit. (1995-ben havonta 150 000 új felhasználója van az Internetnek.)
II. Mindeddig a minket körülvevõ, a gépi
környezet megteremtésének voltunk szemtanúi.
Most azonban az immár önmagunkban lakozó információs
környezettel kell szembesülnünk, egy olyan "én"
megteremtésével, amely összekapcsolja (interfacing)
saját belsõ világunkat a külsõ világgal,
egy kibernetikus organizmus (Donna Haraway-t idézve egy "cyborg")
létrehozásával. Az "örök meta-individuum"
keresése ez, erre törekedtek a szíriai sivatagban élõ
remeték, a kolostorokba visszavonult keresztény szerzetesek:
az egység és a teljesség egyesítéséért
vívott küzdelem volt ez. A társadalomból kivonulva,
szellemileg egyként, a technológia szempontjából
mindenütt jelenvalóként: ez a valódi információs
mûvészetért folytatott dialektikus cselekvés
legújabb terepe.
III. A mûvészet egyedüli, elsõ
és egyetlen szerepe önmagunk inFORMÁLÁSA lesz,
azaz olyan formalenyomatok létrehozása önmagunkon és
önmagunkban, amik valójában/virtuálisan vagyunk,
a felszínen és a mélyben, a képernyõn
és a valóságban. Ezt a feladatot megintcsak egyedül
a mindannyiunkban jelen lévõ információs mûvész
tudja megvalósítani.
És ez az, amirõl beszélnünk
kellene a mûvészeti iskolákban diákjainknak,
amikor a mûvészet egyedülálló feladatáról,
az információs környezet etikájának esztétikájáról
kérdeznek. Az információs korszakban felnövõ
diákok sokkal inkább tudatában vannak mûvész
voltuknak, mint az elõttük járó generációk.
Az ún. információs mûvészt
a technológia összekapcsolja az emberiséggel. A mûvész
az, aki ennek a kapcsolatnak tudatában lehet. Egy példával
erõsíteném ezt meg. Az következõ cikk,
amelynek a tartalmát ismertetem, a Der Standard címû
osztrák magazin 1995 szeptember 6-i számában jelent
meg. Így szól: "Fizetség helyett adomány
a bérletért – Bécs". Mindezzel szorosan összefügg
a…
4. A RESPIRITUALIZÁCIÓ KEZDETE
Bécs, Szent István dóm, a Windows 95 hivatalos
bemutatójának ünnepe. Egy marketing fogás, amely
a Microsoft Ausztriának félmillió schillingjébe
(kb. 50 000 US$) került. Azt mondják, hogy a bérletért
fizetett összeget sem az egyház, sem a Microsoft nem tekintette
bérleti díjnak, hanem úgy vették, mint a dóm
megmentésére létrehozott szervezetnek nyújtott
adományt. A Microsoft ausztriai vezérigazgatója,
Egon Salmutter Bécs püspökének, Christof Schönborn-nak
kijelentette, hogy a Szent István dómot úgy tekinti,
mint "a hit, munka és kreativitás szimbólumát...
olyan osztrák értékek ezek, melyekkel a Microsoft
azonosul".
Hogy megértsük a valós és a virtuális
új dialektikáját, látnunk kell az alapvetõ
váltást az anyagtól a szellem felé. Fel kell
ismernünk, hogy a "képernyõ felszíne"
(sur-face) alatt a világ új "arca" (face) in-formálódik.
Az évezred legvégén, az emberiség racionalizmusának
csúcsán valami váratlan dolog készülõdik:
a világ DESZAKRALIZÁCIÓJA a végéhez
közeledik. Szemtanúi lehetünk a vallások újjáéledésének!
Az értelem elvesztésére posztmodern kultúránkban
a vallás válaszol. Gilles Keppel orientalista szerint "csak
azok a vallások lehetnek az identitás és a szenvedély
alapjai, (...) melyek nem csupán összekötik az embereket,
de minden nemzeti határt áthágnak a kultúrák
egyesítése érdekében".
Nem akarom tovább fejtegetni ezt az állítást,
inkább vallásos-fundamentalista alapjairól kiindulva
értelmezném a meglepõ tényt. A mi nyugati
kultúránk nyelvén megfogalmazva: szembe akarom állítani
a vallásos-fundamentalista felfedezéseket a mélyebben
fekvõ információs-fundamentalista tényekkel,
melyekbõl e globális tudatosság fakad. A rendkívül
racionális technológia, mely a keleti-keresztény
tudat következménye, az emberiség mitikus örökségét
tárja fel és aknázza ki.
Megfordítva: a legracionálisabb informatizálódás
a globális evangelizáció. A vallások tudatában
vannak annak, hogy az informatika szerint a nyugati kultúra lesz
az az "operációs rendszer", amelyben a hagyományos
vallások és kultúrák mint alprogramok futnak
majd. Ez a jelentése a kultúra "vallássá"
válásának. Az a kultúra/vallás fogja
meghatározni a világ sorsát, amelyik elsõként
és legmélyebben érti ezt meg. Az informatizálódás
akkor már nemcsak, hogy "minden" küszöböt
át fog lépni, hanem mint "METAVALLÁS",
minden kultúra fölé fog emelkedni.
Ez az oka annak, hogy minden hagyományos kultúra és vallás szembeszegezi saját fundamentalista tudatát ezzel az "információs-fundamentalista üzenettel", hatalommal ruházva fel saját Istenét. Még a keresztény fundamentalisták újjáéledésének is ez az oka. Az információn alapuló high-tech környezetnek köszönhetõen a nyugati világ hatalma csúcsán van; a nyugati posztmodern keltette ûrnek köszönhetõen dialektikusan a "gyökerekhez visszatérés" globális jelenségének vagyunk szemtanúi: a horgonyvetésnek a kultúrán túliban, a múlt "valóságaiban" és letûnt "vallásaiban", sõt, a technológiai, de átszellemített "meta-realitásban"!
A globális kultúra miatt csak az individuális-információs-bit-alapú valóságra épülõ mûvészetek tárják fel és adnak képet a máris zajló társadalmi folyamatok, a RESZAKRALIZÁCIÓ, a RESPIRITUALIZÁCIÓ, a RE-EVANGELIZÁCIÓ mögött rejlõ jelenségekrõl.
"Valóságunk" átalakulását
nem spiritualisták, vallási fundamentalisták, fekete
mágusok, sámánok vagy varázslók fogják
elõidézni: mindez az elképzelhetõ legracionálisabb
gépi-alapon zajlik majd. A gép által, ami maga is
a re-evangelizáció felé tart – amint képzeletünket
foglalkoztatja.
Michael Heimet idézve, "a valóság
elvesztette jelentését. A jövõbeli Virtuális
Valóság szerkezetek változást idézhetnek
elõ a gondolkodásban, új fényben tüntethetik
fel a klasszikus METAFIZIKÁT. A következõ évszázadnak
talán újra fel kell majd fedeznie a metafizika õsi
területét, melyet a komputer-szimulációs virtuális
valóság szerkezetek, a PAR EXCELLENCE METAFIZIKUS GÉP
fog feltárni" (Virtual Reality Check, Oxford Univ.
Press, 1993).
Ebben a metafizikus gépi környezetben nem
csupán a mûvészet léte forog kockán,
hanem az alkotás egésze, a mûvészettõl
a politikáig. Ezt hangsúlyozandó hadd idézzek
végül egy közép-európai szemtanú,
Vaclav Havel philadelphiai beszédébõl: "csak
az képes tartósan értékelni önmagát
és szomszédait, az képes tiszteletben tartani mások
jogait, aki elismeri az alkotás tekintélyét, aki
értékeli az alkotásban való részesedés
és részvétel jogát. Ebbõl logikusan
következik, hogy a mai multikulturális világban az
együttélés, a békés együttélés
és a kreatív együttmûködés egyetlen
járható útjának a minden kultúra gyökereinél
fekvõ konszenzusból (self-consensus) kell kiindulnia, ami
az emberi szívben és tudatban a politikai állásfoglalásnál,
a meggyõzõdésnél, a technológiánál,
az antipátiánál és szimpátiánál
is sokkalta mélyebben található. A transzcendencia
a kéz, amit a hozzánk közel állók felé
nyújtunk, az idegenek, az emberi közösség, minden
élõ teremtés, a természet, az univerzum felé.
A transzcendencia mélyrõl fakadó, elemi szükséglet.
Harmóniában élni mindennel, azzal is, ami más,
mint mi vagyunk, amit nem értünk, ami számunkra térben
és idõben távolinak tûnik, ám amivel
titokzatos módon össze vagyunk kapcsolva: hiszen mindez együtt
alkotja ezt a világot. A transzcendencia a pusztulás egyetlen
alternatívája."
Richard Kriesche Graz/Offenbach/Párizs 1995
Angolból fordította Serfõzõ Szabolcs
1. A test, mint a társadalom biológiai metaforája (social
body) a társadalmat mint organizmust, struktúrákkal és funkciókkal rendelkezõ
rendszert értelmezi (a ford.)
Vissza "A felfedezés elõtti pillanat"-hoz
|