Téma | Fõmenü | Szervezõk | Szponzorok |
---|
közép- és kelet-európai technológiai felfedezéseket és kísérleteket bemutató történeti kiállítás |
Mûcsarnok, Budapest,1996 jan 20 - feb 25.
A Média-relikviák címû kiállítás a médiatechnológia történetébôl mutat be különbözô eszközöket. Ezek az eszközök, gépek, könyvek, grafikák és festmények a Mûcsarnok három termét foglalják el, a következô kategóriák szerint: |
|
Média-relikviák. Azokat a tárgyakat nevezzük így most, amelyeket láthatunk majd A pillangó-hatás címû rendezvénysorozat részeként a Mûcsarnokban, egy mûvészeti - történeti kiállításon. |
Miért relikviák? Ha már nem mûködik a mûködésre készült tárgy, akkor legföljebb ereklye - ha van körülötte kultusz. Önmagában haszontalan, de a kultúra mûködésének megértéséhez nélkülözhetetlen. Elavulása által válik pótolhatatlanná: mû-tárggyá, ami már múzeumi darab. A feltalálók indítéka ritkán az, hogy valamely késôbbi tökéletesítés számára készítsenek elôzményt, vagy elavult kordokumentumot, mint kiállítási tárgyat. Egy új találmány mindig csillogó és divatos: nem árulkodó nyomként, reprezentációként, hanem fogyasztható használati tárgyként kívánja eladni magát mindörökké. Tehát más a cél és más az eredmény: végül is ami megmarad, nem használata, hanem reprezentációs értéke miatt marad meg. |
Mi a kultusz a médiatörténetben? A világos, összefüggô történeti kép elôzménye. Az a helyzet, amely még csak relikviaként, ereklyeként képes értelmezni saját történetének tárgyakkal megmutatható tényeit, annyira lefoglalja jelenének folytonos konjunkturája. |
Mi a relikviák bemutatásának a célja? E kultusz szembesítése saját múltjával, vagyis egy lépés az összefüggô történet megteremtése érdekében. A szinkronitások bemutatása, nem elválasztva egymástól az egyes érzékszerv-protéziseket, s az összefüggések utalásszintû demonstrációjának kísérlete. Így azután feltalálók és mûvészek, tudósok és mutatványosok együtt jelennek meg feltalált vagy felhasznált, féltett vagy félretett médiumaik díszletei mögé rejtôzve. |
|
Miért relikviák? Ha már nem mûködik a mûködésre készült tárgy, akkor legföljebb ereklye - ha van körülötte kultusz. Önmagában haszontalan, de a kultúra mûködésének megértéséhez nélkülözhetetlen. Elavulása által válik pótolhatatlanná: mû-tárggyá, ami már múzeumi darab. A feltalálók indítéka ritkán az, hogy valamely késôbbi tökéletesítés számára készítsenek elôzményt, vagy elavult kordokumentumot, mint kiállítási tárgyat. Egy új találmány mindig csillogó és divatos: nem árulkodó nyomként, reprezentációként, hanem fogyasztható használati tárgyként kívánja eladni magát mindörökké. Tehát más a cél és más az eredmény: végül is ami megmarad, nem használata, hanem reprezentációs értéke miatt marad meg. |
Mi a kultusz a médiatörténetben? A világos, összefüggô történeti kép elôzménye. Az a helyzet, amely még csak relikviaként, ereklyeként képes értelmezni saját történetének tárgyakkal megmutatható tényeit, annyira lefoglalja jelenének folytonos konjunkturája. |