„A „Kelet” és „Nyugat”
politikai elnevezések sorsa is megpecsételôdik: egyik
sem éri meg a 2017-es évet” – olvasható 1967-ben a
Novosztyi Press által kiadott angol nyelvû szovjet propagandakiadványból,
amely a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója
alkalmából ugyanezen esemény 100. évfordulóját
vetítette elôre. A szovjet prognoszták természetesen
arra gondoltak, hogy 2017-re mindenekelôtt a „Nyugat” tûnik
tova, és a „Kelet” egésszé növekszik. Az eszükbe
sem jutott, hogy ennek „Keletnek” nemhogy 50, de már 25 éve
sincs hátra.
„2017. november 7-én,
a kubányi Novo-Titarovszkaja faluban, a régi iskola kétemeletes
épülete elôtt összegyûlnek mindazok leszármazottai,
akik 1967 októberében, elsô megnyitásakor iratkoztak
be az iskolába. A XXI. században született kisiskolások
óvatosan leemelik majd a fehér márványtáblát,
melyre arany betûkkel a következôket írták:
„Felnyitandó a 2017-es évben, a Nagy Októberi Szocialista
Forradalom 100. évfordulójának napján.” A tábla
mögötti fülkében egy falba betonozott urnát
találnak majd, mely ôseik üzenetét tartalmazza…
Ugyanazon a napon az Omszki körzet, Novo-Varsavszkij járásában
a Pobeda (Gyôzelem) Állami Gazdaság fiatal munkásai
egy hasonló levelet tartalmazó urnára bukkannak majd,
melyet egy szokatlan emlékmû betonalapzatába helyeztek.
Az emlékmû azt a traktort ábrázolja, mely az
elsô barázdákat hasította az Irtisz folyó
menti szûzföldbe. A levél végén ez olvasható:
„Az úttörôk hôsies munkája lelkesítse
az eljövendô generációkat!”
A fent vázolt ünnepi
eseményekre már nem fog sor kerülni: a „Nagy Októberi
Szocialista Forradalom” nem érte meg századik évfordulóját.
Abban viszont már kevésbé lehetünk biztosak,
hogy nem valósul-e meg egy másik nagyralátó
terv, a meleg Északi-sark terve: „Az Északi-sarkot fel lehetne
melegíteni, ha az orosz mérnök, Pjotr Boriszov elképzelt
terveit megvalósítanánk. Boriszov szerint nincs szükség
hatalmas termonukleáris robbantásra az Északi-tengeren
úszó majd 10 millió négyzetkilométernyi
jégtábla felolvasztásához, ahogy azt az amerikai
mérnökök javasolják. Az orosz mérnök
azt sem támogatja, hogy repülôk ezrei szórjanak
le szénport a végeláthatatlan fehérségre.
Állítólag ily módon a fekete szénpor
odavonzaná a napsugarakat, s így felolvasztaná a jeget.
Ámbár a világ éves széntermelése
sem volna elegendô e célra. Boriszov javaslata az Amerikát
és Ázsiát elválasztó Bering-szoros áthidalásán
alapszik. Az elképzelés lényege egy óriási
gát szivattyúkkal felszerelve, amelyek aztán az Északi-tenger
hideg víztömegét átnyomnák a Csendes-óceánba.
A Bering-szoros csak 75 kilométer széles, és legfeljebb
60 méter mély… A szivattyúk… évente 140 000
köbkilométer vizet szállítanának át
a Csukcs-tengerbôl a Bering-tengerbe… De vajon hogyan befolyásolná
ez a gát, illetve a szivattyúk mûködése
az északi sarkkör éghajlatát? A Golf-áramlat,
miután megtette útját az Északi-tengeren, lehûlve
visszatér az Atlanti-óceánba. Mi ily módon
egy ellenáramlást hoznánk létre, amellyel megakadályoznánk
a hatalmas meleg víztömeg beáramlását…
Az Északi-sark felmelegítése számottevôen
megemelné Szibéria, a Távol-Kelet, a Csukcs-félsziget,
Alaszka, Kanada (az Alberta tartomány, a Viktória-sziget,
Baffin-sziget és Labrador), valamint az Egyesült Államok
északi területeinek hômérsékletét.
Az északi sarkkör éghajlata nemcsak melegebb, de nedvesebb
is lenne… Az Északi-tenger jegének a felolvasztása
a leghatásosabb és legésszerûbb módszer
a Föld éghajlatának a megváltoztatására.
A jelenlegi technológiával és tudományos fejlettséggel
egy ilyen vállalkozás nem tûnik lehetetlennek.”
Olyannyira nem, hogy ma már
azt is tudjuk, hogy ehhez még csak gátat sem kell építeni.
A jövô látnokai mindössze azt a hibát követték
el, hogy az okot fölcserélték az okozattal: nem az Északi-sark
felmelegítése változtatja meg a Föld éghajlatát,
hanem a Föld éghajlatának megváltozása
melegítheti fel – legnagyobb rémületünkre – az
Északi-sarkot. Az orrunk elôtt folytatólagosan végbemenô
nagyszabású projektum egyik marginális effektusaként
ma alföldi és tiszántúli falvakban reményvesztett
emberek meregetik bádogvödörrel a bokáig érô
vizet a hálószobájukból.
Annak ellenére, hogy
a 2017 címû könyv szerkesztôi öntudatosan
elhatárolódtak a burzsoá számmisztikától,
és fittyet hánytak 2000-nek, a szovjet világ mérnökeit
ugyanúgy megigézte a 2000. év, mint a polgári
riválisaikat. A 60-as évek végén, 70-es évek
elején, abban a történelmi pillanatban, amikor a múlt,
azaz a kapitalizmus gyaníthatóan végleges és
visszavonhatatlan, ámbár szinte észrevehetetlen gyôzelmet
aratott a jövô, vagyis a szocializmus fölött, a szovjet
tervezôk a 2000. év bûvöletében szövögették
ábrándjaikat. Egyre-másra születtek a hosszú
távú tervek, a 2000-ig szóló „komplex programok”.
1980-ra a Szovjetunióban felépül a kommunizmus. A KGST
a 90-es évekre termelésben utoléri a fejlett Nyugatot,
az ezredfordulóra pedig a kommunizmust építô
országok polgárai fogyasztásban is messze túlszárnyalják
a még mindig kapitalizmusban sínylôdô társaikat.
Harminc évvel ezelôtt,
vagyis nagyjából tíz évvel a kommunizmus tervezett
felépülése elôtt keveseknek volt kétségük
afelôl, hogy hol építik a jövôt. Annál
is inkább, mert magát a jövôt is itt fedezték
föl. A jövô megszelídítése ugyanis
csak akkor lehetséges, ha a jövô már nem is jövô,
hanem maga a jelen. Negyed évszázaddal ezelôtt úgy
látszott, hogy a jövô már itt is van. „A gyorsuló
ütemû bôvített újratermeléssel a
kapitalizmusban a minôségileg új megjelenése,
mint a fennálló tagadása a rendszer mûködésének
alapvetô mozzanatává válik, vagyis objektíve,
ontológiailag fellép a jövô mint a jelenbe egyre
sebesebben beletorkolló folyamat, és egyben mint a rajta
túllépô folyamatok iránya… A strukturális
és történeti vizsgálat egyesítése
az ökonómiában Marx munkásságában
történt meg, ô volt az, aki a tôkés társadalom
dinamikáját dinamikus struktúraként, totális
rendszerként ábrázolta, és ezen ontológiai
és gnoszeológiai bázison állva áttörte
a polgári horizontot, végrehajtotta a jövô felfedezését…
– írta eme nagy jelentôségû aktusról,
vagyis a jövô fölfedezésérôl Ágh
Attila tanszékvezetô egyetemi tanár A jövô
mint történelem a marxizmus klasszikusainak munkásságában
címû 1976-os klasszikusában. Dr. Simai Mihály
akadémikus pedig így dorgálta Harmadik évezred
felé címû monográfiájában a szûk
látókörû polgári futurológusokat,
szintén a boldog emlékezetû 70-es években: „Dr.
Bell enyhén szólva megfeledkezik a két rendszer létérôl
a Földön, és arról, hogy a változások,
amiket a horizonton látni vél, a mai kapitalizmusban egy
olyan társadalom felé mutatnak, amelynek kialakulása
több mint öt évtizeddel ezelôtt megkezdôdött.”
Ennek a jövônek
azonban elôbb utol kellett volna érnie a múltat – és
persze önmagát. A kapitalizmus volt a múlt örököse,
és egyben haszonélvezôje. A rabszolgák, jobbágyok,
gyarmati népek verejtékének hozadékát
ez idáig a kizsákmányolók, végsô
soron tehát a kapitalizmus fölözte le. Ennek köszönhette
nemtelen elônyét a két rendszer közötti gazdasági
versenyben. A kommunizmus, amelynek ehhez a múlthoz nem lehetett
köze, amely éppen e múltat volt hivatott eltörölni,
mindebbôl kimaradt, és most egyetlen huszáros rohammal
kellett behoznia fölhalmozódott történelmi hátrányát.
„Történelmi paradoxon alakult ki – írta Simai akadémikus
ugyanott –: a haladóbb társadalmi rendszernek – a szocializmusnak
– gyors ütemben kellett fejlesztenie gazdaságát, hogy
utolérje a legfejlettebb tôkésországokat a termelôerôk
fejlettsége terén, amelyek a történelmileg túlhaladott
kapitalizmus rendszerében élnek.”
Ám ne gondoljuk, hogy
csak az innensô oldalon hirdették azt, hogy a szocializmusé
a jövô. Minden jel arra utal, hogy az ellentábor elemzôi
ugyanettôl féltek: „Ahogyan némely országokban
a szegény paraszt büszke lehet a gyönyörû katedrálisokra,
ugyanígy a mosógép-, hûtôszekrény-
vagy autókiutalását váró oroszokat is
büszkeséggel és elégedettséggel tölthetik
el a szupergyors közlekedési rendszerek, a május 1-jei
parádék a Vörös téren, vagy a Pravda és
Izvesztyija szalagcímes, diadalittas beszámolói, a
szemkápráztató bélyegsorozatok, amelyek arról
adnak hírt, hogyan hódítja meg a Szovjetunió
a kozmoszt. Ha igaz az, hogy a szovjet ember valóban képes
az önmegtartóztatásra a késôbbi kommunista
mennyország eljövetele érdekében, az ûrprogram
mint hosszú távú befektetés a Szovjetunióban
sikeresebb lehet, mint a nyugati társadalomban, ahol az emberek
elvárják a fogyasztási igényeik azonnali kielégítését,
és ahol a közgazdászok legalább 10 százalékos
megtérülést várnak az ûrkutatásra
fordított befektetésekbôl, amelynek következtében
objektíve illogikussá válik ûrrendszerekre pazarolni
a pénzt, mivel a befektetés várhatóan csak
nagyon lassan térül meg, vagy a haszna inkább csak képletes”
– írták fogvacogva az amerikai szenátus ûrhajózási
és ûrkutatási bizottságának szakértôi,
szintén úgy negyed évszázaddal ezelôtt.
Ez akkor volt, amikor Nyugaton tombolt az olajválság, összeomlott
az acélipar és a bányászat, és amikor
az elzászi és észak-angliai tüntetések
képeit nézegetve a tévéhíradók
kommentátorai az Elbától keletre elégedetten
jósolgatták nap mint nap a kapitalizmus végvonaglását.
Amikor olybá tûnt, hogy hosszú távon a központosított
tervgazdaság mégiscsak kiszámíthatóbb
és stabilabb és fejlôdôképesebb rendszer.
Vagyis pontosan akkor, amikor a központosított tervgazdaság
végleg elvesztette az esélyét arra, hogy feloldja
Simai akadémikus történelmi paradoxonát.
A kommunizmus utópiája
a politikamentesség utópiája, és egyben a munkanélküliség
utópiája is volt. Ismeretes Marx látomása a
jövô emberérôl, aki reggel halász, délben
vadász, estefelé pedig kritikai kritikus, anélkül,
hogy valójában halász, vadász vagy kritikai
kritikus lenne. Az ember fölszabadul a munka kényszere alól.
A korlátlan lehetôségek kápráztató
utópiája azonban valójában nem más,
mint a korlátlan felelôtlenség utópiája
is. A munkától való megszabadulás programja
mindenekelôtt a munka aszketikus – és persze hazug – kultuszára
épült. Sztálin/Rákosi/Satöbbi elvtárs
dolgozószobájában még hajnali kettôkor
is pislákolt a felelôsség és az áldozatkészség
asztali lámpása. Szorgos kezek milliói hónapok
alatt a semmibôl emeltek azóta semmivé lett városokat.
Nem kevésbé érdekes, hogy tíz évvel
az utópia vége után a nyugati baloldali közgazdasági
elemzôk, Marx nyomdokain, bár tôle már jócskán
elszakadva, és talán kissé elhamarkodottan, a munkanélküliség
perspektívájától, vagyis lényegében
a kommunizmustól rettegnek. Attól, hogy rövidesen létrejön
a technicizált és automatizált civilizáció,
ahol az emberek túlnyomó többségének,
pesszimista becslések szerint 70-80 százalékának
a munkájára egyáltalán nem lesz szükség.
Mindenki azt csinál tehát, amit akar. Lehet vadász,
madarász, kritikai kritikus, ahogy neki tetszik. Tök mindegy,
mert úgy sincs rá szükség. Az emberi történelem
során elôször olyan társadalomban kell majd élnünk,
ahol az emberek túlnyomó többségének nem
lesz feladata. Ám aki nem dolgozik, nem is fog enni. Aki kimarad
a modern munkamegosztásból, az kimarad a javak elosztásából.
Ha nem vigyázunk, így mégis beköszönthet
a kommunizmus, elképzelhetetlen bajokat és káoszt
zúdítva a sokat szenvedett emberiségre.
Ám a kommunista jövôt
fürkészô tekintetek mintha ezt is látták
volna elôre. Az Országos Tervhivatal 1980-ig szóló
húszéves terve szerint a termelés fejlôdése
„nemcsak teljesen mentesíteni fogja népünket a létfenntartási
gondoktól, hanem olyan fogyasztási célkitûzések
megvalósítását teszi lehetôvé,
amelyek a tudomány álláspontja szerint elégségesek
az ember harmonikus testi és szellemi szükségleteinek
kielégítéséhez… A javasolt fogyasztási
szintek mai ismereteink szerint társadalmi mértékben
a telítettség színvonala körül mozognak…”
Nehéz azonban eldönteni utólag, hogy ezt valójában
akarták-e, vagy inkább maguk is féltek tôle:
„Mit tehetünk, hogy a … kommunizmus pihentetô, derûs partjaira
lépô emberek ne a kényelemben szuszogva terüljenek
el az anyagi jólét lagyos homokpartjain?” – tette fel a valóban
költôi kérdést Váci Mihály költô
negyven éve. Simai akadémikust, a hivatásos jövôbelátót
ugyanez a kérdés foglalkoztatta tíz évvel késôbb:
„A szocialista országok is eljutnak abba a helyzetbe, amikor ugyanazok
a kérdések hangzanak majd el, amelyeket a polgári
civilizáció, a »jóléti állam«
bírálói tesznek fel: mi következik a jólét
után? Hogyan alakul ebben a jólétben az emberek mindennapi
élete? Milyen igényeik lesznek, hogyan alakul majd az ízlésük?
Milyen törekvéseik lesznek? Minek örülnek, milyen
szórakozási formát választanak, nem fognak-e
unatkozni a jövôben stb.?
Ezek a kérdések
a szocialista civilizációnak is szólnak. Nincs nyomor
és munkanélküliség… Igaz, nagy vagyon szerzésére
sincs lehetôség, de az átlagos jómód
viszonylag könnyen elérhetô. A szocialista társadalom
tehát megszünteti az élet nagy »hiányhelyzeteit«,
amelyek rendkívüli erôpróbák elé
állították az érvényesülésre
vágyókat.
Mit ad majd a szocialista
civilizáció? Milyen ösztönzôk érvényesülése
várható? Mi készteti majd az embereket nagyobb erôfeszítésekre?”
Bár láthatóan
a jövô építômérnökeinek halvány
sejtelmük sem volt, hogy mihez kezdenek majd, ha beteljesül az
álom, a 2000. év tervezése szakadatlanul folyt tovább.
1981-ben beruházási stratégiai-tanulmány készült,
amelynek különbözô opcióit a „jobbmost-jobbmajd”,
„maximost-maximajd” ellentétpárokban fogalmazták meg,
attól függôen, hogy a választott megoldásnak
rövid távon vagy hosszú távon nagyobb a hozadéka.
Azt nem tudni, mikortól sejtették, hogy vége, bár
voltak azért árulkodó jelek. A Távlati Tervezési
Fôosztály Az 1981–2000. évekre szóló
hosszú távú tervezés munkaprogramja címû,
1979-ben készült tervezetében ez olvasható: „A
terv súlypontját, lényegét kifejezô fejlesztési
területek, témák valóban hosszú távú
elôretekintést igényelnek. A népesedés,
az energiatermelés, a közlekedési hálózat,
a településstruktúra fejlesztése tekintetében
a tervezômunka idôszakában 18-20 évnél,
tehát a 2000. évnél rövidebb idôhorizont
nem jelölhetô meg. Ennek megfelelôen a hosszú távú
tervezés új munkaszakasza idôhorizontjául a
2000. évet javasoljuk megjelölni. A terv jellegérôl
vallott felfogásunknak megfelelôen azonban a 2000. évet
nem mechanikus határpontnak tekintjük.”
A Távlati Tervezési
Fôosztály Az 1981–2000. évekre szóló
hosszú távú tervezés munkaprogramja címû,
1986-ban, azaz éppen hét évvel késôbbi
tervezetében viszont már ez olvasható: „A terv súlypontját,
lényegét kifejezô fejlesztési területek,
témák valóban hosszú távú elôretekintést
igényelnek. A népesedés, az energiatermelés,
a közlekedési hálózat, a településstruktúra
fejlesztése tekintetében a tervezômunka idôszakában
18-20 évnél, tehát a 2000. évnél rövidebb
idôhorizont nem jelölhetô meg. Ennek megfelelôen
a hosszú távú tervezés új munkaszakasza
idôhorizontjául a 2000. évet javasoljuk megjelölni.
A terv jellegérôl vallott felfogásunknak megfelelôen
azonban a 2000. évet nem mechanikus határpontnak tekintjük.”
Hét év alatt nem sokat fejlôdött a 2000-ig szóló
koncepció. Vagy lehet, hogy a Távlati Tervezési Fôosztályon
már 1986-ban tudták, hogy arra a három évre
már nem érdemes? Elvégre ez volt a foglalkozásuk…
Eddig a jövôrôl
volt szó. Viszont megesik, hogy a jövôt elôrevetítô
vízió utóbb képes reménytelenül
összecserélni önmagát a múltról szóló
látomással. „Amikor a német nép leteszi a fegyvert,
és a szovjetek Kelet- és Délkelet-Európa legnagyobb
részét elfoglalják, a szovjetek által elfoglalt
óriási területek elôtt azután lehúzzák
a vasfüggönyt, amely mögött a londoni és New
York-i zsidó sajtó helyeslése közepette megkezdôdik
a népek tömeges kiirtása. Csak nyersanyagnak maradna
ember, proletarizált, kétségbeesetten robotoló
barmok sötét, erjedô masszája, melynek a másik
világból csak annyi jutna a tudomására, amennyit
a Kreml a saját célja szempontjából hasznosnak
ítél. Saját vezetés híján ki
lennének szolgáltatva a véres szovjet diktatúra
kényének-kedvének. A megmaradó töredék
Európára kaotikus politikai és társadalmi széthullás
várna, mely csupán az utána következô bolsevizálódás
elôkészítô stádiumát jelentené.
Az élet és a létezés ezekben az országokban
pokollá válna, de hiszen éppen ez lenne a cél…”
A fenti eszmefuttatás nem valamely jobboldali revizionista történész
értelmezése a második világháború
következményeirôl, hanem dr. Goebbels birodalmi miniszter
rémlátomása a 2000. évrôl a Das Reich
címû hetilap 1945. február 25-i számából.
A szovjet történészek egykoron magát Churchillt
is hírbe hozták, mondván, hogy az 1946-os híres
fultoni beszédében említett „vasfüggöny”
kifejezést magától Goebbelstôl kölcsönözte,
tehát maga is Goebbels követôje, azaz fasiszta, amit
mi sem bizonyít jobban, mint hogy a Szovjetunió ellen uszít.
Goebbels ugyanabban tévedett, amiben a szovjetek titkon reménykedtek,
és amit a jobboldali revizionisták, akik ma a kommunizmus
rémével mentegetik a nácik rémtetteit, általában
továbbra is gondolnak: a liberális demokrácia, vagyis
a kapitalizmus az elpuhult, rothadó múlt, amelyet rövidesen
el fog söpörni az új civilizáció. A két
sarlatán, ahogy Goebbels Churchillt és Rooseveltet nevezte,
nem vette észre, mire megy ki a játék Jaltában.
Ki tudja? Lehet, hogy tényleg nem vették észre. Talán
hiányzott belôlük a jövôbelátás
képessége, ezért kénytelenek voltak a jelenre
összpontosítani. A korhadt liberális demokráciákat
lefitymáló és lerombolni akaró ideológiáknak
viszont 2000-re befellegzett. Az általuk fölvázolt jövô
szerencsére már a múlté. Jó, jó,
de akkor mi lesz ezután?
Lehet, hogy azoknak van igazuk,
például a budapesti „Idôkerék” kitalálóinak,
akik szerint a jövônek nem képet, hanem feladatot kell
adni. Az „Idôkerék” 2000. december 31-én indulna útjára
a Városligetben, és minden évben egyszer, az év
utolsó napján éjfélkor fordulna meg a beleépített
gigantikus, üvegkristályokat pergetô homokórával.
A kerék így ötven év alatt tenné meg a
számára kijelölt utat. Ennél derûlátóbb
programot nem tudok elképzelni. Hiszen a kerék azt feltételezi,
hogy ötven éven keresztül minden évben, az adott
pillanatban rendelkezésre fog állni akarat és szakértelem
a kényes mûvelet elvégzésére. Vagyis
fennmarad az a kultúra és civilizáció, amely
képes a kereket mûködtetni, és amelynek változatlanul
fontos lesz a kerék mûködtetése, azaz önmaga
életben tartása. Úgy legyen!
„Expedíció a jövôbe” címmel a 2000. évre vonatkozó víziókról látható kiállítás 2000. február 6-ig a Centrális Galériában, Budapest, Nádor u. 11. A Herner János által kitalált, Janáky István által megtervezett „Idôkerék” felállításán a Khronosz Alapítvány – Karácsony Gábor, Krasznahorkai László és mások fáradoznak.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta