A közvélekedés
szerint a rendszerváltás idején egyszer s mindenkorra
megoldódott a katonai szolgálatmegtagadás problémája
is: kiengedték és rehabilitálták a politikai
és vallási okokból bebörtönzött szolgálatmegtagadókat,
a magyar törvényhozás emberi joggá nyilvánította
a lekiismereti okokból történô szolgálatmegtagadást,
a polgári szolgálat mind jogilag, mind gyakorlatilag lehetségessé
vált. Kétségtelen, hogy a szabályozás
hasonlít a progresszív nyugati szabályozáshoz,
de az is kétségtelen, hogy jócskán vannak anomáliák
a jogértelmezés és jogalkalmazás terén.
A polgári szolgálat
intézménye maga is igen problematikus. Nehezen illeszthetô
be a honvédelmet szinte mindennél fontosabbnak tartó
állami, politikai elképzelések közé, de
a civil nyilvánossággal való elfogadtatása,
illetve a jogrendszerbe való integrálása is gondot
okoz. Bárhogyan is érvel akár a katonai, akár
a civil fél, bármilyen tágan is értelmezzük
a biztonság fogalmát, a katonai és polgári
szolgálat nincs azonos „súlycsoportban”: a két, vagy
Magyarországon három (fegyveres, fegyvertelen katonai és
polgári) szolgálati forma elszakad egymástól.
Ha ugyanis a katona nem vesz kézbe fegyvert vagy nem hierarchizált,
nem katonai körülmények között teljesíti
„katonai” szolgálatát, akkor az általános hadkötelezettségre
kötelezett civil a hadseregtôl teljesen független és
ezért azzal voltaképpen össze nem hasonlítható
szolgálatot teljesít. Ha a katonai szolgálatot liberalizálják,
azaz a katonai szolgálatot a polgári szolgálathoz,
ezáltal a civil élethez teszik hasonlóvá, akkor
a katonai szolgálat elveszti lényegét, azaz többé
nem alkalmas a haza fegyveres védelmére sem. Ha pedig – mint
ahogyan azt egyébként a kormányprogram tervezi – a
polgári szolgálatosból polgári védelmi
vagy katasztrófavédelmi szolgálatost „faragnak”, és
rendvédelmi szolgálatra kötelezik, akkor jószerével
csupán a fegyveres katonai szolgálat könnyített
változatát hozzák létre, amelynek csak nevében
van köze a polgári szolgálathoz. Ráadásul
mindeközben számos helyen sérül az általános
hadkötelezettség, a valóban egyenlô közteherviselés
elve is.
Legális és illegális kerülôutak
Az általános
sorkötelezettség keretei között a katonai szolgálat
és a polgári szolgálat elkerülésének
léteznek legális és illegális formái.
A magyar jogszabályok szerint legálisan kerüli el a
szolgálatot az a sorköteles, aki öt évet elérô
vagy azt meghaladó tartamú szabadságvesztéssel
fenyegetett bûncselekmény miatt büntetôeljárás
alatt áll vagy elôzetes letartóztatásban van.
Nem hívható be, ha állam elleni bûncselekményt
követett el, és a büntetett elôélethez fûzôdô
hátrányok alól még nem mentesítették,
továbbá amikor a szabadságvesztés büntetését
tölti. De a behívhatatlanok kategórájába
tartoznak azok a hivatásukat gyakorló lelkészek is,
akik az állam által elismert mintegy 80 egyházhoz
és felekezethez tartoznak, azok, akik három vagy ennél
több gyermek eltartásáról saját háztartásukban
gondoskodnak, továbbá azok, akiket országgyûlési
vagy helyi önkormányzati képviselôjelöltként,
polgármesterjelöltként, társadalombiztosítási
vagy kisebbségi önkormányzati képviselôjelöltként
nyilvántartásba vettek vagy megválasztottak. Ugyancsak
mentesül a behívás alól az, akinek a testvére
(mostohatestvére) a katonai szolgálat teljesítése
alatt a szolgálati helyen öngyilkosságot követett
el, ott bûncselekmény következtében életét
vesztette, vagy szolgálatának teljesítése közben
bekövetkezett, illetôleg azzal összefüggô baleset
következtében halt meg. A honvédelmi miniszter fontos
közérdekbôl az illetékes miniszter javaslatára
vagy kivételes méltánylást érdemlô
érdekbôl ideiglenesen adhat mentesítést (pl.
1997-ig a Liszt Ferenc Zenemûvészeti Fôiskola egyetemi
tagozatán, a Magyar Táncmûvészeti Fôiskolán,
illetve az Artistaképzô Intézetben mûvészeti
diplomát szerzett és mûvészeti hivatásukat
gyakorlók számára).
A szolgálat legális
elkerülésének leggyakoribb esete az egészségügyi
alkalmatlanság. A legutóbbi sorozáson megjelentek
alig 40 százaléka volt minden korlátozás nélkül
alkalmas a szolgálat teljesítésére, 1995-ben
a véglegesen alkalmatlanok aránya 20,11 százalék,
1996-ban 19,21 százalék, míg 1997-ben 19,29 százalék
volt. Az ideiglenesen alkalmatlanok aránya – ugyanilyen sorrendben
– 15,14 százalék, 17,72 százalék és
19,55 százalék volt. Tehát csak egészségügyi
okokból a hadköteleseknek kb. 20 százalékuk sohasem
húz katonaruhát, további közel 20 százaléka
gyakran végleges haladékot kap, újabb 18 százalékuk
pedig nem teljes értékû katonaként, tehát
az egészségessé nyilvánítottakhoz képest
kevesebbet nyújtva teljesíti sorkatonai szolgálatát.
A katonai szolgálat
elkerülésének illegális formái között
leggyakoribb az, ha valaki hamis orvosi papírokat szerez, vagy jogellenesen
alkalmatlanná nyilváníttatja magát. Erre azonban
csak annak van módja, aki megfelelô kapcsolatokkal vagy anyagi
háttérrel rendelkezik: a közelmúltban vált
ismertté mintegy 200 sorköteles jogellenes alkalmatlanná
nyilvánításának esete.
A nyolcvanas évesk
végéig honvédelmi hozzájárulás
fizetésére voltak kötelezve mindazok, akiket a sorkatonai
szolgálat teljesítése alól bármilyen
okból felmentettek, vagy akik hat hónap letöltése
elôtt leszereltek: ôk a személyes szolgálatot
a közteherviselés általános érvényesülése
érdekében pénzzel „váltották meg”. E
rendelkezés eltörlése jelentôs lépés
volt, hiszen senki sem hibáztatható, ítélhetô
pénzbüntetésre (valódi) egészségügyi
alkalmatlanság esetén, vagyis ha törvénykövetô
szándéka ellenére képtelen teljesíteni
katonai szolgálatát. Eközben azonban a közteherviselés
megvalósítására nem születtek más
javaslatok.
Militarizálódó társadalom
Ma Magyarországon tehát egy adott korosztálynak mindössze 38 százaléka tölti le a kilenc hónapos sorkatonai idejét, polgári szolgálatot is csak a sorkötelesek 0,2 százaléka teljesít. A sorköteles magyar lakosság 62 százaléka tehát ténylegesen nem vállal részt az ország fegyveres védelmébôl. E jogegyenlôséget sértô állapotot két módon próbálja megváltoztatni a hadsereg és a kormányprogram. Egyrészt a katonai szolgálatra véglegesen vagy ideiglenesen alkalmatlanokat igyekeznek „legalább” polgári szolgálatosként alkalmazni. Ez a minden jogi alapot nélkülözô, csak a gyakorlatban, informálisan létezô „megoldás” a két szolgálati forma jogegyenlôségének és jogszabály szerinti egyenértékûségének tagadásából, valamint a polgári szolgálat lebecsülésébôl ered. Másrészt – az immár kormányzati akarattá formálódott elképzelés szerint – a sorkatonai szolgálatra egészségügyileg alkalmatlanokat is be kell vonni a katasztrófaelhárításból eredô feladatok ellátásába, tehát a sorkatonai szolgálatot polgári védelmi szolgálat válthatja fel. Mindkét megközelítés a közteherviselés egyenlôsítését és az egyéni alkalmasság differenciáltabb kezelését célozza, ugyanakkor azonban ki akarja terjeszteni az állami ellenôrzést is. Ez végsô soron a társadalom militarizálása irányába tett lépésként értelmezhetô.
Eltartott szolgálat
Demográfiai szempontok
is befolyásolják a sorkatonai rendszer perspektíváit.
Jelenleg olyan sok katonai szolgálatra alkalmas, behívható
sorköteles van Magyarországon és más országokban
is, hogy a hadsereg nem képes mindenkit besorozni: Dániában
a behívottak aránya 30, Olaszországban 65 százalék.
Magyarországon a kormány a teljes behívhatóság
érdekében azt tervezi, hogy hat hónapra csökkenti
a kilenc hónapos sorkatonai szolgálat idejét, vagyis
évenként több hadköteles behívására
kíván lehetôséget teremteni. Magyarországon
azonban a demográfiai adatok igen gyorsan változnak. Míg
1995-ben 87 ezer fiatal lett nagykorú, addig 2004-ben már
csak 64 ezer nagykorú lesz. Ez azt jelenti, hogy a hadsereg jelenlegi
sorállományú-igényét – 26 881 fô
– 2004-ben már nem tudják kielégíteni, hiszen
akkor – változatlan alkalmassági stb. mutatókkal számolva
– csak 23 560 fô lesz képes ténylegesen kitölteni
a teljes sorkatonai vagy polgári szolgálati idôt. 2004
tájékán tehát polgári védelmi,
katasztrófaelhárítási szolgálatra ugyan
bôven akad majd behívható hadköteles, sorkatonai
szolgálatra viszont nem. Ebben az esetben megfordulnak az arányok:
a katasztrófa-elhárítási szolgálat teljesítése
válhat általánossá, miközben a tényleges
sorkatonai létszámot nem tudják feltölteni.
A társadalmi egyenlôség
elvét sérti az is, hogy polgári szolgálatot
a gyakorlatban kizárólag az választhatja, akinek erre
van anyagi fedezete. Egy polgári szolgálatos ugyanis összesen
alig havi 18 ezer forintot vagy ennek megfelelô természetbeni
juttatást kap különbözô jogcímeken.
A polgári szolgálatos a hivatalos létminimum és
a hivatalos minimálbér alatt kénytelen élni,
vagy saját megtakarított pénzét kell elköltenie,
vagy pedig – gyakrabban – a szülei tartják el 15 hónapon
keresztül. A polgári szolgálatot tehát csak azok
választhatják, akik e kényszerû anyagi függôséget
tudják vállalni: ez a tény anyagi alapon határolja
be a polgári szolgálatot választók körét.
Eközben ráadásul a sorkatonákhoz képest
aránytalan terhet vállalnak: gyakran kényszerülnek
arra, hogy a szolgálat teljesítése mellett, jogellenesen,
munkát vállaljanak.
Állami vagy egyéni érdek?
Miért érdeke
az államnak, hogy fönntartsa ezt a rendszert? Az általános
sorkötelezettség alapján szervezett hadsereg egyrészt
olyan szocializációs erôtér, amely meghatározó
az egyén számára, másrészt olyan ideológiai
közeg, amelyet az állam nélkülözhetetlennek
tart fennmaradásához. Megteheti, hogy ehhez az eszközhöz
nyúljon, hiszen az önkormányzati rendszer gyengesége,
a demokratikus és civil hagyományok, valamint a civil társadalom
fejletlensége, a biztonság hiánya miatt nincs valódi
ellenerô, amely megakadályozná a hadsereg e célra
történô kisajátítását. Abban
a pillanatban, amikor egy nemzet elhiszi magáról, hogy elég
demokratikus és elég erôs ahhoz, hogy például
az emberi jogokat a hadsereg érdekeinél elôbbre helyezze,
az általános sorkötelezettség is elveszti létalapját,
s a katonai szolgálat és kórházszolgálat
stb. joggá, hivatássá, munkaviszonnyá válik.
A társadalomban a civil értékek felülkerekednek
a militáns hagyományokon.
Az egyén érdeke
azonban korántsem érvényesül ilyen automatikusan.
Magyarországon a polgári szolgálat nem alanyi jogként,
hanem csak különbözô kritériumok megléte
esetén választható. A lelkiismereti okból történô
szolgálatmegtagadás nem azonos a polgári szolgálat
lelkiismereti okból történô kérelmezésével.
Az elôbbi öt évig, a polgári szolgálat
teljesítésének megtagadása pedig három
évig terjedô szabadságvesztéssel büntethetô.
Vagyis ezen szolgálatokat lelkiismereti meggyôzôdésbôl
elutasítók elvileg továbbra is bebörtönözhetôk
– igaz, 1990 óta lényegesen megváltozott körülmények
között. A gyakorlatban a katonai szolgálatot megtagadóknak
8-12 hónapos, börtönben végrehajtandó, de
három év próbaidôre felfüggesztett szabadságvesztéssel
kell számolniuk. A lelkiismereti és vallásszabadság
emberi joga tehát nem érvényesül teljeskörûen,
még akkor sem, ha a nemzetközi dokumentumok a tisztán
civil módon és civil közegben teljesített polgári
szolgálatot a probléma elégséges feloldási
formájának tartják.
Szociális következmények
A polgári szolgálat
számos negatív társadalmi hatást is kivált.
A polgári szolgálatosok puszta létükkel akadályozzák
a munkahelyteremtést, az adott területen lenyomják a
béreket, és ezáltal a szóban forgó ágazatban
feszültséget generálnak. Németországban,
ahol 1998 elsô felében 82 521 fô tagadta meg a katonai
szolgálat teljesítését, az elmúlt három
évben pedig átlagosan 155 ezer hadköteles fiatal kért
polgári szolgálatot, az egészségügy és
szociális ellátás meghatározó hányada
épül az ô – egyébként elismert – tevékenységükre.
A szakszervezetek nem gyôznek
tiltakozni a polgári szolgálatosok alkalmazása ellen:
a kötelezôvé tett szolgálat miatt a piacgazdaság
szabályai és a munkavállalói oldal érdekei
sérülnek, s egy egész alrendszer nem tud megfelelôen
mûködni.
A tömeges, alacsonyan
képzett vagy alacsony képzettséget igénylô
státusokban dolgozó polgári szolgálatosok –
afféle belföldrôl verbuválódott vendégmunkás-áradat
– rendkívül olcsó munkaerôt biztosítanak.
Az állam saját alkalmazásában tart egy olyan
tömeget, amely kórházi stb. szolgálattal támogatja
az – ugyancsak állami – egészségügyet, miközben
ezekre az alkalmazottakra a katonai törvények vonatkoznak.
Ezáltal az állam a polgári szolgáltatások
alkalmazásával (is) militarizálja a társadalmat:
békeidôben is katonai törvényekkel szabályozza
az államigazgatás egyes területeit, és avatkozik
be a társadalom hadseregtôl – elvileg – független alrendszereibe.
Katonai jellegû szolgálati kötelezettséggel biztosítja
az olcsó munkaerôt a civil szféra egyes területein:
voltaképpen meghatározott idejû kényszermunkára
kötelezi az állampolgárokat. Ezt csak háborús
helyzetben szokás elfogadni.
Bármennyire is elfogadott
és legitim történelmileg az általános
sorkötelezettség, bármennyire is humánus és
civilorientált a polgári szolgálat, súlyosan
sérti a lakóhely szabad megválasztásának,
a mozgásszabadságnak, a lelkiismereti, a vallás- és
véleménynyilvánítási szabadságnak
a jogát. Bármennyire is elfogadja a modern kori jogfejlôdés
az állam- és nemzetérdekbôl származó
szabadságjogok idôleges (szolgálat idejére történô)
korlátozását, bármennyire is tapintatosan fogalmaznak
a nemzetközi dokumentumok e tárgykörben, bármennyit
is „javult” az általános sorkötelezettség és
a polgári szolgálat, illetve az emberi jogok közötti
viszony, a kettô mégsem egyeztethetô össze soha.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta