Kerényi György
Tudás, hatalom

Rendszeresen megpróbálnak faggatni arról, hogy mi a válasz a cigánykérdésre. Nem csak posztmodern tartózkodásból válaszolom mindig, hogy vakuljak meg, ha tudom, drága szép fehér testvérem, hanem mert a kérdés költôi, valójában csak megteremteni igyekszik azt a beszédhelyzetet, amelyben az érdeklôdô elmondhatja saját javaslatait. Meglepetések ritkán érnek. Mivel általában tudják, miért pont engem zaklatnak, ezért az Endlösung-típusú változatokat ritkán osztják meg velem, ami persze nem jelenti azt, hogy ne fogna el sokszor így is kínos feszengés. Mégis értékelendô, hogy ilyen sokan megoldandónak tartják, ha nem is mindjárt a köztük és a romák közötti viszonyt, de a cigányok és a többségi társadalom közötti ellentéteket, még jobb esetben maguknak a romáknak a helyzetét.
Az érdeklôdôk tavaly három olyan új könyvet is találhattak, amelyekbôl, ha kedvenc kérdésükre választ nem is kaphatnak, idegenkedésük tárgyáról sokat megtudhatnak. Két tanulmánygyûjteményrôl van szó: az egyik az MTA A cigányok Magyarországon címû kötete (sorozatszerkesztô: Glatz Ferenc),
a másik a Kovalcsik Katalin szerkesztette, a Tanítók kiskönyvtára sorozatban megjelent Tanulmányok a cigányság társadalmi helyzete és kultúrája körébôl címet viselô vaskos válogatás.
A harmadik, A magyarországi cigányság kultúrája: etnikus kultúra vagy a szegénység kultúrája címet viselô könyvet szerzôje, Szuhay Péter etnográfus maga is meghatározhatatlan mûfajúnak nevezi, de gyaníthatóan ez is oktatási segéd- vagy tananyagnak készült.

Roma alanyok és tárgyak

A roma szakirodalom – nincs mit tenni, az ismeretelméleti és etikai problémák dacára nem lehet megúszni ezt, a cigány tárgyát vizsgáló tudós és a tárgylemez alatt kapálódzó roma képét idézô szószerkezetet – újabban szerencsére elszakad a mi a válasz típusú megközelítéstôl, helyette a ki (milyen) a cigány, és miért él úgy, ahogy kérdésre születnek feleletek. Pozitív a váltás: a többség–kisebbség viszonyból szükségszerûen következô manipulatív és legtöbbször többségi, hatalmi pozícióból eredô megközelítést az enyhébb leíró váltja fel, ami persze így sem tudja kikerülni a definiálásban, értelmezésben rejlô hatalmi attitûdöt.
„Mi írjuk meg nekik a történelmüket” – idézi a roma Ian Hancock a Gipsy Lore Society, a Cigánytani Társaság egyik funkcionáriusát. Amióta csak írnak a cigányokról, nemcsak babonák, közkeletû tévedések sorozataként (tanulságos példákkal szolgál erre, leginkább a századokkal korábbi tudományos munkák kapcsán Fraser Cigányok címû könyve), hanem megoldási javaslatokkal együtt teszik. Manapság ez az implementációnak nevezett attitûd éppannyira sajátja a kritikai, társadalmi reformer értelmiségnek, mint a romákhoz a megértés legkisebb szándéka nélkül közeledô, nyíltan az – elôítéletes – többség véleményét igazolóknak. Ellentétben a tudomány legtöbb vizsgálati terepével, a romákról szóló köz- (politikai és tudományos) beszéd erôsen elôítéletes, hétköznapi sztereotípiákkal terhelt befogadókat talál, a percepció így igencsak kockázatos. Ne adj’ isten maga a szerzô sem tökéletesen mentes ilyen indulatoktól. Ugyanakkor a megállapítások szuverén, saját értékvilággal, motivációkkal stb. bíró emberekbôl álló csoportra vonatkoznak, akik ráadásul mindennapjaikban ritkán találkoznak azzal a – definiáló számára megszokott – helyzettel, hogy individuumként és nem csoporthoz tartozásuk alapján ítélik meg ôket. Az „idôtlen” tudomány esetükben nagyon is itt és most hat. A romákról szóló közbeszédnek sûrû, zavaros kontextusa van.
A releváns információk, komoly kutatások ritkák, a tudományos konszenzus még inkább – belátása egyre óvatosabbá teszi a romákról szóló tudományt, így sokszor nehéz lehámozni a szándékokat és világképeket a tudományos apparátussal megjelenített megállapításokról. (Amit „szerencsére” megkönnyít, amikor „szárba szökken” egy-egy tudományos tétel, és a nyomában projekt, intézmény, módszer materializálódik, roma „kliensekkel”. Akik persze örülnek, hogy kapnak valamit.)
Lehetséges, hogy Bíró Andrásnak igaza van, amikor azt mondja (Fundamentum, 1998/1–2.), hogy a cigányok lélekben még mindig nomádok, hiszen több – fôleg a nyugat-európai romákról írott – munka szerint a mozgás, a vándorlás immanens részét képezi a roma kultúrának, identitásnak, azonban nálunk a romák letelepedettek, és mivel a szalonképtelenné vált biológiai determinizmust az ugyanolyan kényszerítô erejû kulturális másság diadalmas felmutatása helyettesíti, egy ilyen elnagyolt megállapítás kiszámíthatatlan következményekkel jár. (Nem egyszerû hatásvadász példa: amikor ezt írom, a rádióban egy képviselô beszél EU-integrációnk és a romák kapcsán arról, hogy a cigányok hagyományosan vándorlók, így érthetô, hogy Nyugaton aggódnak a meglóduló kelet-európai százezrektôl.)
Kis János bizonyára pontosan érzékeli a magyar jogállam hiányosságait (Népszava, 1998. április 3.), amikor még több Rádió utcát igényel, de ez még nem változtat azon, hogy (az önkormányzat ügyes píárja nyomán) a fehérvári történések a liberális jogállamnak talán használtak, de a magyarországi romáknak nem. Még akkor sem, ha a Rádió utcaiak végül megmenekültek a gettóba kerüléstôl.
A magyarországi cigányok nemcsak az életüket sokszor a többségiekétôl eltérô irányba terelô társadalmi meghatározottságokkal, politikai döntésekkel szemben kiszolgáltatottak, hanem az ezeket meghatározó gázsók (nem cigányok) világképével, nézeteivel szemben is. Sok olyan nézet kanonizálódik, válik hivatkozási alappá, amely inkább jellemzi alkotója világképét, mint tárgyát, a cigányokat.
A romáknak nincs módjuk arra, hogy a „cigány tárgyát vizsgáló tudós” módszereit, megállapításait, ezek „terjedését” érdemben befolyásolhassák. Addig is, amíg erre nincs módjuk, e tudomány megállapításainak próbája – az adott tudományos sztenderdeknek való megfelelésen túl természetesen – az kell legyen, hogyan fogadják maguk az érintettek. A hétköznapi „roma percepció” néha jelzi is a romákról szóló mûvészi, tudományos (de akár publicisztikai) leírások hatását, a „kontextusra” való kitekintés hiányának következményeit. Szuhay Péter említ egy, a romák történetérôl szóló fotóalbumot lapozgató roma asszonyt, aki kifogásolta, hogy nem lát a kötetben sikeres cigányokat, csak szegény, nyomorult embereket: a romák továbbra is csak ebben a hálátlan szerepben jelenhetnek meg a közvélemény elôtt.
A roma kontroll persze nehezen megfogható, de a romológia elmúlt évszázadai igazolják, hogy lett volna mit korrigálnia – akkor is, ha esetleg hasonló tévtanokat állít a helyére. Az amerikai Legfelsôbb Bíróság kapcsán szokás emlegetni, hogy amint kisebbségiek kerültek az intézménybe, más ítéletek születtek: ha a korábban csak a fehér többség által definiált kisebbségiek a definiáló pozíciójába kerülhettek volna, ugyanolyan szakmai tapasztalattal persze, mint a többségiek, megváltozhattak volna a korábbi igazságok. Bár a „naiv tudomány” ellen berzenkedôknek is igazuk van, a helyzet mégis hasonlít arra, amit Szuhay Péter ír most megjelent könyvében az egészségügy és a romák harmonikusnak nem nevezhetô viszonyáról: „…az egészségügynek… intézményesült tudása van, amely tudás jobbára kanonizált és kizárólagos, továbbá a szervezettel kapcsolatban lévô emberek eltérô tudását kevésbé képes tolerálni. A mindenkori tudományos igazságok birtokában elfeledkezik arról, hogy vitában áll egykori saját tudásával, amelyet mára meghaladott, ám korábban saját intézményének, illetve szervezetének elôdei azt tekintették megmásíthatatlan tudományos igazságnak.”

A különbözôség joga

A három kötet szinte teljes spektrumát adja a hazai, romákkal foglalkozó tudományos eredményeknek. A két Kemény István által vezetett országos kutatás révén húsz év makroszociológiai változásairól, több tanulmányból pedig a tudományok szemléletének módosulásáról is képet kapunk (Havas Gábornak az MTA-kötetben szereplô, a szociológiai megközelítés eredményeit és korlátjait boncoló, a kötet – számomra – egyik legérdekesebb írása még ’93-as vizsgálatuk elôtt készült). A Kovalcsik Katalin szerkesztette válogatás sokszínûbb, az MTA-kötet túlnyomórészt szociológiai szempontból járja körül témáját. Kovalcsik és Glatz Ferenc elôszava két véglete a roma kérdés megközelítésének: Kovalcsiké megértene, és ehhez szeretne hozzásegíteni másokat is, Glatzé pedig megoldana, anélkül hogy szembenézne saját szemlélete korlátaival (ráadásul a Glatz-elôszó homlokegyenest más szemléletû, mint maga a kötet).
Azon túl, hogy mit tud a mai magyar tudomány a hazai cigányságról, ezek a társadalomtudományi írások szembesítenek azzal is, hogy mit tett a politika velük. Így nem tudom – nem is akarom persze – megkerülni a politika kérdését sem, miközben a romák e kötetbôl kirajzolódó magyarországi életének néhány számomra érdekesebb aspektusát kiragadom.

Identitásdeficit

A roma nemzetiségi iskolák szükségessége mellett érvelô politikai javaslatok egyik fô érve (lásd Horváth Aladár, Radó Péter utóbbi évekbeli írásait) a roma identitás, kultúra fennmaradásának joga. A roma identitás meghatározására, részletesebb leírására egyelôre csak az antropológia vállalkozott nálunk, a pszichológia, szociálpszichológia számára ez lényegében szûz terület, empirikus kutatási alapok nincsenek, mégis többször elôbukkan szociológusok írásaiban is.
Az etnikai identitás fenyegetettségét különbözôképpen írják le a hazai szerzôk. Stewart „csak” „ostromlott várról” ír, Szuhay már kettôs, kifelé és befelé másként megjelenô, ennek következtében védekezô és sérülékeny rendszerként jellemzi. Mind ô, mind Stewart több kulturális jelenséget úgy értékel, mint a gázsókon való szimbolikus elégtétel, fölény eszközét vagy legalább az egyenlôség demonstrálását, az identitás megerôsítôjét: az identitást tehát a többségi társadalommal kialakult viszonyrendszerben értelmezik.
Ezekhez a pozitív identitáselemeket is tartalmazó leírásokhoz képest több szociológusnál, szociálpszichológusnál (Csepeli, Radó) identitásdeficitrôl olvashatunk, ami a romákat minden szempontból jellemzô hiány, a különféle társadalmi tôkéktôl való megfosztottság következménye. Ez az identitásdeficit még olyan, a témától meglehetôsen távol lévô tanulmányban is elôfordul, mint az MTA-kötetnek a romák társadalomföldrajzával foglalkozó – egyébként tízéves – írása: arra szolgál magyarázattal, miért vallották magukat cigánynak mindössze 28 ezren az 1980-as népszámlálás idején. Csalog Zsoltot idézi Havas (hozzátéve, hogy alapvetô igazsága mellett egyoldalú megközelítésnek tartja): „Hogy a cigánynak, cigányságnak van identitástudata, az eleve mintegy negatív identitástudat, válasz, reflex.”
Erôs Ferenc viszont a Kovalcsik-kötetben szereplô írásában „konkrét és mélyreható” kutatásokat vár ahhoz, hogy megválaszolhatók legyenek az olyan kérdések, mint az identitás és a diszkrimináció, vagy a diszkriminációtól való állandó félelem kapcsolata, vagy az, hogy „miképpen viszonyul a cigány identitás a marginális rétegazonossághoz, a társadalomalattisághoz”. Addig is ki-ki ízlése szerint (vagy annak alapján, hogy szerinte mi a válasz a cigánykérdésre) ítélheti meg, mit gondolnak nálunk a cigányok magukról.

Kultúra

A roma kultúra autonóm jellegének tagadása – amit errefelé a leghatározottabban Vekerdi József képviselt („mind anyagi, mind önálló szellemi kultúrájuk kialakulásának alapvetô akadálya volt anyagi és szellemi igénytelenségük… a cigány nyelv… rendkívüli szegénységével gúzsba köti a cigány gyerekek gondolkodását”) – mára eltûnt a szakirodalomból, bár Vekerdinek a Cigány népmese címû könyve, ahonnan az idézetek származnak, több általános iskolának az Országos Cigány Önkormányzat (OCÖ) által készített oktatási programjában szerepel. Hogy a kulturális szelekció nem idegen a politikától, arról Glatz Ferencnek az MTA-kötethez írt elôszava árulkodik: „Vajon a cigányságnak, mint évszázadokig vándorló népnek, a belsô szokásrendszere egészében megôrzendô?” Miniszterelnöki érzékenységgel figyel a kultúra/réteghelyzet egyéb aspektusaira is:
„A törvényesség, egy társadalom mûködôképességének biztosítása – a közösség minden egyes polgárára kötelezô érvényû.”
A szociológusok hetvenes évekbeli véleményét ismerjük; nem sok teret hagytak az autonóm roma kultúrának: szegénykultúraként határozták meg. (A cigány nyelvek oktatásbeli emancipációjának szükségességét viszont mindig hangsúlyozták.) Solt Ottilia, a Kovalcsik-féle kötetben újból megjelentetett, Cigányok és cigány gyerekek Budapesten címû 1975-ös, most is fontos és pontos tanulmányában, bebizonyítva, hogy a budapesti cigány lakosság a „klasszikus fôvárosi szegénység” helyét, életmódját és életkörülményeit vette át, „a sajátos cigány élet- és gondolkodásmódot” „legendaként” említi. (A két etnikum szegénykultúrájának döbbenetes hasonlóságait Szuhay Péter is hatásosan érzékelteti könyvében: a harmincas évek nincstelenjeirôl, szegényparasztjairól szóló szociográfiákból, a nyomorban élô romák életmódjáról, szokásairól idéz.)
A szociológust, bár elfogadja a roma kultúra létét, az elôítéletesség, a diszkrimináció mégis arra indítja, hogy a cigányságot etnikai csoportként vizsgálja, ahogy ezt Kertesi Gábor írja. Havas Gábor szerint, ha a környezet valakit cigánnyá minôsít, akkor ez a minôsítés „az anyanyelvtôl, a kulturális meghatározottságoktól és az egyéni szándékoktól függetlenül is mûködik, és a csoportidentitás egyik legfontosabb elemévé válik”. A többségi társadalom minôsítését definíciós kulcsnak tekintô kutatás a cigányságot – idézzük Havast – „olyan társadalmi kisebbségnek ismeri el, amely ugyan etnikailag meghatározott történelmi képzôdmény, de fennmaradásában nagyobb szerepet játszik a többség elkülönítô, megkülönböztetô magatartása, mint a kisebbség immanens sajátosságai”.
Az etnográfusok, antropológusok is azt emelik ki, hogy ez a kultúra a többségre történô folyamatos reflektálásban határozza meg önmagát. „A cigányság (mint minden kisebbség) etnikus öntudatát és szimbolizációját kizárólag a „többségi társadalomhoz” való viszonyrendszerén és viszonyulásán keresztül értelmezhetjük” – írja Szuhay, aki egy korábbi (Csongor Annával közösen írt) tanulmányában ennél is határozottabban a külsô kényszerítettség kultúrafenntartó (létrehozó?) szerepérôl ír:
„A cigányság nemzetiség, mert a többségi társadalom általában kirekesztô és megbélyegzô vele szemben, mert – akarja, nem akarja – cigányként tartják számon és nyilván, és mert ezt felismeri, s tudja, védekezni ellene immár nem tud, hát vállalja. Vállalja összetartozását, önmeghatározásként fogadja el… A kultúra az emberi és csoportos önmeghatározás mindennapi és szimbolikus kifejezôje lesz.”
Ennek a passzív, elszenvedô kultúraképnek némiképp ellentmondva Judith Okely (a Café Bábelben) az angliai vándorcigányokat a következôképpen jellemzi: „Állandó nyomás nehezedik rájuk a többségi társadalom felôl, s ez az asszimiláció irányába hat. Problémát jelent, hogy miként különülhetnek el, és hogyan tarthatják meg önállóságukat az uralkodó kultúrával való mindennapi érintkezés mellett…” A szimbolikus elégtételekrôl és elkülönülésekrôl: „Ezeken az elképzeléseken és a hozzájuk kapcsolódó gyakorlatokon keresztül próbálják elfogadni kisebbségi létükbôl fakadó kiszolgáltatottságukat és erejüket.” Michael Stewart így ír:
„A cigány közösségek fennmaradása már önmagában is annak a sikernek a bizonyítéka, amellyel azok ellenálltak a külvilág azon törekvéseinek, hogy tagjaikat kiszakítsák belôlük… A környezô ellenséges világgal szembeni védekezésül a cigányok kialakították saját kommunikációs eszköztárukat, melyben benne foglaltatnak a romani nyelv és a »cigányosan« csinált dolgok.”
Szuhay Péter most megjelent könyvében a romák életmódjának bizonyos jelenségeit – például bizonyos foglalkozásokat, tevékenységeket, elsôsorban a már nem is munka-, hanem életformaszámba menô üzletelést – etnikai jelenségként, másokat rétegspecifikusként határoz meg.
Szuhay egyfelôl azt állítja, hogy az elnyomorodással, marginalizálódással párhuzamosan erôsödik fel a szegénység kultúrája mint osztálykultúra; más helyen pedig az utóparasztosodás folyamatát (ez a teleprôl a régi parasztházakba költözést, a tsz-munkavállalást és a háztáji gazdálkodással való próbálkozást jelenti) is identitásvesztésként ábrázolja: „a faluban élnek a középosztályosodó, önmagukat egyre inkább nem cigányként minôsítô utóparasztok, míg a faluszéli gettósodó telepeken élô cigányok jelentik az agrárproletariátus rétegét.” Mindezt a mindennapi élet tárgyainak felmutatásával is illusztrálta Néprajzi Múzeum-beli kiállításain. Ezzel – bár ô is hangsúlyozza, hogy nem csak az oláhcigányoknak van autonóm kultúrájuk – mégis mintha a korábban paraszti, kispolgári élet felé közelítô, az elmúlt 10-15 évben pedig rohamosan deklasszálódó korábbi beilleszkedetteknél a kultúravesztés kétlépcsôs folyamatát tételezné (elôbb a sikeressé válás során a magyarként történô önmeghatározást, majd a lecsúszással a szegénykultúra felerôsödését). Talán azért támad ez az érzés, mert – ellentétben könyve más példáival – ebben a folyamatban kevésszer tapasztalja az etnikai átalakítás jeleit, azt, amit Okely úgy jellemez, hogy a romák „folyamatosan alakítják ki, illetve teremtik újjá kulturális autonómiájukat”. Mások mellett Okely írja azt is, igaz, a romani nyelvet beszélô csoportokról, hogy „a cigányok… bizonyos dolgokat átvesznek környezetükbôl, majd saját hasznukra értelmezik át azokat. Az átfedések nem egyszerû utánzások és nem is a többségi rendszer befolyásának egy látszólag passzív, de fogékony kisebbségre gyakorolt eredményei.”
Szintén Szuhaynál – mindjárt könyve legelején – találkozunk azzal a szociológusok által is gyakran leírt „asszimilációs úttal”, miszerint a hazai romák asszimilációs kudarcot éltek volna át: „volt egy idôszak – a hetvenes-nyolcvanas évek –, amikor a cigányság – különösen az iparban foglalkoztatott csoportjai – nemcsak a politikai nemzethez tartozás jeleként, hanem az etnikai hovatartozás vállalásaként is – magyarnak akarták meghatározni magukat, s naponta szembesültek azzal, hogy a társadalom többsége »lecigányozza« ôket. Céljuk a teljes kulturális alkalmazkodás volt, törekvéseiket azonban mégsem kísérte siker.” Eszerint a máshol (kifelé és befelé más képet mutató) „kételemûként” jellemzett identitás ebben a periódusban egynemûvé vált volna? Vagy egyszerûen a többségi társadalomba történô integrálódás egy (valóban kudarccal végzôdött) rövid szakasza zajlott, amikor poliidentitás kialakulása vagy egyszerûen csak bizonyos többségi kultúraelemek átvétele és „átformálása” történt (ami a romák más csoportjainak esetében nem jelenti a roma kultúra elvesztését)? Egyébként Stewart is hasonlóan ír a romungrókról Daltestvérek címû könyvében: természetesen elfogadva, hogy nekik is van kultúrájuk, hangsúlyozza, hogy a magyar cigányok alapvetôen a többségi társadalom értékrendjéhez próbálnak igazodni.
Biztosan árnyalja majd a képet, ha nagyobb lendületet kap a régebben letelepedett, illetve magyar cigány közösségek kultúrájának feltárása, aminek szükségességét említi is mindegyik szerzô.
Nagyon kevés mód van arra, hogy a néprajz, az antropológia, a nyelvészet hazai eredményei intézmények, oktatás révén „visszacsatolódjanak” az érintettekhez. A különbözôség jogán alapuló kisebbségi kulturális autonómia a romák számára a többi nemzetiségnél jóval kevesebb lehetôséget jelent: a pozitív diszkrimináció nem több felkínálásnál. Továbbra sincsenek intézményeik, az állam nem vagy alig teszi lehetôvé a tankönyvkiadást és tanárképzést. A külsô, anyaországi támogatás nélkül létezô roma kultúra és a beszélt köznyelviség diglossziás állapotában lévô nyelv(ek) számára ez végzetes lehet, ápolásukra, fejlesztésükre sem intézményük, sem pénzük, sem anyanyelvi tanáraik, sem tankönyveik nincsenek: nyelvi jogaik sérülnek tehát. A romáknak a kisebbségi törvény biztosította nyelvi-kulturális jogokkal nincs módjuk élni, nyelvi identitásuk fennmaradása nem biztosított.
A két országos roma vizsgálat tanúsága szerint a romani és beás nyelvet beszélô közösségekben a két nyelv használata húsz év alatt drasztikusan visszaszorult, miközben a magyar parlament a Kisebbségi Nyelvi Karta ratifikálásakor a cigány nyelveket nem vette fel a támogatandó kisebbségi nyelvek közé. Egy illetékes indoklása szerint azért, mert egyrészt erre „nem érkezett igény” (a „szociális autonómia” követelése mellett ilyen kérdésekkel, gondolom nincs ideje foglalkozni az országos önkormányzatnak), másrészt meglévô intézményrendszerek híján ez igen költséges lett volna. Hasonlóképpen érvel Glatz Ferenc is az MTA-kötet elôszavában: „Vajon hol van az állampolgári többség tûréshatára: ne feledjük, elsôsorban az ô adófizetô forintjaikból gazdálkodunk.”

Elôítéletek

Meglepô módon az MTA-kötetbôl hiányzik az elôítéletekrôl, a stigmatizációról, a diszkriminációról szóló pszichológiai, szociálpszichológiai és/vagy jogi tanulmány. Pedig hogy közérdeklôdésre számot tartó területrôl van szó, azt megint csak az Akadémia elnökének bevezetôjébôl tudhatjuk meg: „…vajon a diszkrimináció csak a többség részérôl áll fenn?
A kisebbség részérôl nem? Aligha… De vajon helyes-e, hogy a cigánykérdés kezelését lassan alárendeljük az elôítéletek elleni általános harcnak? És a harc lassan már elsôsorban az elôítéletek ellen, nem pedig a cigányság szociális, kulturális emeléséért folyik” – írja, és csak az évszázados fel- igekötô hiánya jelzi az idô lassú múlását.
De ilyen, a bántóan nem ebbe a kötetbe illô kérdéseken túl is lenne mit vizsgálni. A különbözôség értékeinek – legtöbbször persze látszólagos, jobb esetben az allporti „bekerítéses” technikához hasonló – tisztelete is szolgálhatja durva jogfosztások, elôítéletek elfedését. (Az 1997-es tiszavasvári különballagáson az iskola vezetôi értetlenkedtek, miért zárkóztak el a cigány szülôk attól, hogy gyerekeik külön ballagásán a Cigány himnusz szóljon.) Erôs Ferenc Elôítélet és etnicitás címû munkájában világviszonylatban is új típusú elôítéletek megjelenésérôl ír. Ebben az új rasszizmusban a kemény sztereotípiák helyébe rejtettebbek lépnek, amelyek nehezebben érhetôk tetten, mert „sokszor nem annyira az ideológia, mint inkább a cselekvés (például elkerülô reakciók) szintjén mutatkozik meg, nyelvezete pedig a másság, az etnikai és kulturális identitás pozitív voltának elismerését hangsúlyozza”. (A Gandhi Gimnázium egyes ellenzôi, így például Zsigó Jenô, többek között épp attól tartanak, hogy egy roma nemzetiségi iskolahálózat kiépítése esetén a normál iskolákban meglévô erôs szegregációs nyomás a C osztályok és a kisegítô iskolák után újabb felvevô intézményt találna.) Erôs szerint hosszú távon elképzelhetô, hogy a hagyományos cigányellenes elôítéletek csökkennek, de ez nem jelenti a cigányellenesség csökkenését, inkább azt, hogy radikálisan átalakult, etnicizálódott az identitástérkép. Az etnicitás nyelvén az önálló cigány identitás szükségessége deklarálódik, s ettôl csak egy lépés a neorasszizmus, amely a kulturális másság alapján igyekszik kirekeszteni csoportokat. „Az etnocentrizmus és az etnokulturális pluralizmus egyazon kontinuum két végpontja.”

Tennivalók

Bár ebben a három kötetben – Kemény István egyik tanulmányát leszámítva – a kutatók nem tesznek konkrét javaslatokat a politikának, de szinte az összes szerzôtôl lehetne idézni burkolt utalásokat. Ezeknek általában semmi foganatja, amire Kemény is utal. A társadalmi-politikai közeg ismeretében persze nem tekinthetô fátumnak, hogy a „politika nem mutat hajlandóságot arra, hogy érdemben tegyen valamit a romák érdekében”.
A többségi politika ugyanis nem lép, maximum „hosszú távú megoldásban gondolkodik”, illetve tüzet olt. Néhány „színtudatos”, a hatékony szociális és foglalkoztatási politikánál sokkal olcsóbb megoldás: gimnázium, mûvelôdési központ. Elsôsorban az oktatás területén imitál valami mozgást, nem azért, mintha – amint azt gyakran hallani – ez lenne az egyedüli kitörési pont, hanem mert ott viszonylag kis pénzbôl létrejöhet egy-egy „projekt, modell”. Készül egy (két) roma válságkezelô program, mellérendelt pénz nélkül. A kisebbségi biznisz, a projektrendszer leköti, politikailag neutralizálja a potens roma vezetôket és a fiatal képzett réteget, anélkül hogy azok úgy éreznék, széklábat kénytelenek faragni, hisz mégiscsak „a roma ügyben vannak”. Azzal pedig, hogy a tevés-vevés minimális lehetôségét megkapja, a politika értelmiségi, a roma ügynek elkötelezett holdudvara is megél. Kutatni – valamennyire – lehet, legföljebb nem hasznosulnak az eredmények.
A külpolitikailag jól eladható, a „nemzeti” kisebbségekre szabott kisebbségi törvény és önkormányzatiság alkalmas a cigányok semlegesítésére: hiszen helyi szinten kiszolgáltatott a „nagy önkormányzatnak”, országosan pedig egy kis rásegítéssel megfelelôen kezelhetô, lojális testületet juttat hatalomra. A politika csak akkor lép, ha a cigányügy saját nemzetpolitikai céljait veszélyezteti: Székesfehérváron, a kanadai kivándorlás esetén és talán lassan az EU-csatlakozás miatt. Nem azért tétovázik, mintha nem tudná, mit tegyen (nem is tudja persze, hisz még a szakértôk is egymással, illetve néhány évvel korábbi álláspontjukkal homlokegyenest ellenkezô dolgokat javasolnak), inkább nem akar nekilódulni. Mivel a politika megmozdítását a szakemberek nem tudják elérni, a választók nagy része nem is akarja, maradna tehát a roma „önerô”.
A roma érdekérvényesítés – leszámítva az OCÖ szuverénnek kevéssé mondható politizálását – egyedül a polgárjogi mozgalom erôsítésének formájában merül föl. A romakérdésben tenni akaró cigányok gázsó pártokra nem támaszkodhatnak. Egyes képviselôik megpróbálnak pártszínekben bekerülni a parlamentbe, de a pártok – a kisgazdákat leszámítva – ma már ezt sem kockáztatják meg. Az OCÖ, amely ragaszkodik ahhoz, hogy a kisebbségi képviselôket a többségiek is választhassák, a kisebbségi autonómia kiteljesítéseként a delegálásos mandátumhoz jutást preferálja: de ezt immár a második ciklusban sem sikerült átverni. A roma pártalapítás eddigi kísérletei rendre kudarcot vallottak. A roma lista ötlete – amely választói akarathoz kötné a romák parlamentbe kerülését, és ehhez mindössze annyi kedvezményt kér, amennyi a pártok országos listájának is jár – süket fülekre talált, egyik párt sem támogatja.
A cigányok jogfosztottsága, a jogokhoz való hozzáférésük korlátozottsága bôven alátámasztott tény, mint ahogy az is, hogy a cigányellenesség nem csak a leszakadó rétegeket és nem is csak a jobboldali pártszimpátiájú embereket jellemzi. (Kovács András 1992-es kutatása szerint a megkérdezett 1000 egyetemista 86 százaléka szabadelvûnek vallotta magát, 3 százalékuknak voltak a zsidókkal és 56 százalékuknak a cigányokkal szemben ellenérzéseik.) Azok a javaslatok, amelyek liberális oldalról érkeznek, sokszor ugyan lényegesen különböznek egymástól, de abban érdekes módon szinte mindegyik egyetért, hogy nem számol a romák politikai súlyának növelésével. Helyette a nagypolitika „belátására”, a „helyes út” szükségszerû felismerésére várnak, amit maximum elitneveléssel, illetve polgárjogi mozgalommal kívánnak ösztönözni, tipikusan az amerikai feketék emancipációjánál tapasztalható úton. Az elsô értelemszerûen hosszú távú program, a gettólakók helyzetére gyakorolt hatása is kétséges, a második pedig Magyarországon – ahol, ellentétben Amerikával, túlnyomórészt nem diszkriminatív jogszabályok, rendeletek ellen kell harcolni (bár erre is van példa), sôt itt harminc éve a cigányok megsegítésérôl hall a polgár – egy eseti, követô mozgalmat jelent. Ez csak a leglátványosabb sérelmek ellen tud fellépni, de nem vagy nagyon kevéssé tudja befolyásolni a 3200 önkormányzat területén zajló történéseket, a kormányzati, illetve parlamenti politikába pedig egyáltalán nem képes beleszólni. Ennek a polgárjogi felfogásnak a szakértôk között jelentôs támogatottsága van.
Annak a megközelítésnek viszont minimális, amely – tudomásul véve azt, hogy a romakérdés határozott megoldására a rendszerváltás óta eddig semmilyen hatalom nem mutatott hajlandóságot – a jogegyenlôséget a romák erôsebb érdekérvényesítô csoporttá válásával kívánja elérni, mégpedig politikai jogaik biztosításával, erôsítésével. Ez – mivel a kiépült politikai intézményrendszerben a roma érdekek képviselete legfeljebb a felvilágosult paternalizmus révén valósul meg, mégpedig, és ez minôségi különbséget jelent más gyengén reprezentált érdekekhez képest, a társadalom évszázados tradíciójú faji elôítéletessége miatt – szükségszerûen valamilyen etnikai alapú politikai szervezôdést vagy „pozitív diszkriminálást” jelentene (önszervezôdés támogatása, valós legitimitású kisebbségi önkormányzatiság, parlamenti képviselet). Ez viszont sem a nemzetállam, sem – úgy tûnik – a polgárközpontú állam elkötelezettjeinek nincs ínyére. Az elôbbiek esetében ez érthetô, a liberális jogállamnak etnikai elemekkel való feldúsításától tartók esetében kevésbé. Hiszen a magyar társadalom kizárólag a cigányokhoz való viszonyában etnikai társadalom, ahol a többség „adja” az államot; és a döntésekhez a kisebbségnek – mégpedig egy rasszjegyei alapján azonosítható kisebbségnek – semmilyen köze nincs. Ilyen helyzetben viszont, ahogy Várady Tibor írja (Beszélô, 1996. augusztus–szeptember), a „kisebbségeknek jóindulatú paternalizmusnál többre van szükségük”. Arra, hogy közük lehessen mindahhoz, amit a tudósok gondolnak, a politikusok döntenek róluk; hogy melyik, a boldogulásukat célzó javaslatot, programot, projektet, modellt akarják saját életükkel legitimálni.

Tanulmányok a cigányság társadalmi helyzete és kultúrája körébôl.
(Tanítók kiskönyvtára 9.) Szerk.: Kovalcsik Katalin. Budapest, 1998.

A cigányok Magyarországon. Budapest, 1999, Magyar Tudományos Akadémia.

Szuhay Péter: A magyarországi cigányság kultúrája: etnikus kultúra vagy a szegénység kultúrája. Budapest, 1999, Panoráma.
 


Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu

http://www.c3.hu/scripta


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/