Dénes Iván Zoltán
barátom
Eltorzult magyar alkat
címû könyve
számomra deheroizáló mû. Bibó Németh
László mélymagyarság-teóriájával
kapcsolatos véleményeinek filológiai részletességû
adatfeltárásával megingatta Bibó Istvánt
azon a piedesztálon, amelyen lelkemben állt. Megingatta,
de végül mégsem döntötte le.
Bibó a szememben három
teóriával tette magát a legnagyobb magyar politikai
gondolkodóvá. Az elsô a „hamis realizmus” teóriája.
A magyar politikai kultúrában a hamis realizmus illúzióvilágában
termett ideológiák a valóság kényszereit
semmibe vevô álomvilágot, holmi magyar donquijotteriát
ostoroznak. Bibó leplezte le, hogy a „magyar realizmus” valójában
’67-es illuzionizmus, amely fetisizálja a kényszerpályát,
és erényt kovácsol a kényszerhez való
szolgalelkû alkalmazkodásból. Bibó valóban
a legmélyéig érti a magyar politikai vezetô
réteg politikai realitás iránti érzéketlenségének
fô jellegzetességét: „az összeegyeztethetetlenek
egyeztetésére vállalkozó, toldozó-foltozó
realizmust bélyegezte meg” – írja DIZ, a lényeget
ragadva meg (110. o.). Ma is inspiráló számomra Bibó
útmutatásait követve végiggondolni, hogy a ’67-es
kapituláció fetisizálásából vezethetô
le az, hogy népünk szervilis meghunyászkodással
tûrte a Tisza-világot, a Horthy-világot, a Kádár-világot.
Bibó mutatott rá arra, hogy nemcsak a valóság
kényszereit feszegetô „nagy ábránd” lehet nemzeti
fétis (lengyel donquijotteria), hanem a kényszerpálya
is fetisizálható. A politikai gondolkodók sokat foglalkoztak
a politikai illúziónak azzal a típusával, amelyik
túlbecsüli a lehetôségeket. Bibó István
gondolkodói eredetisége abban rejlik, hogy felismerte: a
lehetôségek szimptomatikus alábecsülése
ugyancsak lehet egyfajta társadalmi illúzió. Másik
fontos tétele az, hogy a forradalom az emberi méltóság
forradalma. A forradalom ébreszti rá az alattvalót,
hogy az elnyomás nem a világ öröktôl fogva
való, és ezért örökké tartó
természetes rendje, hanem természetes emberi voltunk meggyalázása.
Az 1945-ös fordulat esetében megértette, hogy a nem
forradalomként lezajlott, de forradalmi tartalmú folyamat
létrehozta ezt az átalakulást. Bibó ebben az
értelemben – vagyis, hogy az úri világtól való
megszabadulás az emberi méltóság magyar forradalma
volt – tekintette 1945-öt felszabadulásnak. Hiba lenne a nézeteiben
és a koalíciós idôszakban tanúsított
magatartásában a kommunista elôretöréssel
szembeni kapitulációt látni. A napi politika fölött
húzódó elméleti szféra szintjén
A magyar demokrácia válsága volt az egyetlen fellépés
a kommunista párt félhegemón helyzetével szemben.
Az érintettek „fel is kapták a vizet” és a legnagyobb
nagyágyúkat, elsôsorban Lukácsot vetették
be ellene. Bibó valóban nem azonosult a kisgazdapártnak
a kommunista elôrenyomulás elleni harcával, mert a
Horthy-rendszer utóvédharcát (is) látta benne,
és ez számára az „emberi méltóság
forradalma” elleni ellenforradalom volt. Az kétségtelen,
hogy a Horthy-rendszer „kiugrásos” vezérkara, a német
vereség utáni berendezkedéssel számolva, elszánta
magát a nagybirtokrendszer feladására, a kisgazdapárt
demokratikus vezérkara (Tildy, Nagy Ferenc, Kovács Béla)
pedig meggyôzôdéses híve volt a földreformnak.
A bázis – a kisgazdapárt 1945-ös szavazótábora
– azonban nem egészen azonosult ezzel. Ez a tömeg, azok, akiket
Bibó reakciósoknak nevezett, igenis fenn akarták tartani
a csendôrséget és az „urambátyám” világot.
Nem akartak olyan országot, ahol tüntetnek és sztrájkolnak,
ahol az alávetettek „visszapofáznak”. Ebbôl a szempontból
irreleváns, hogy a kommunisták sem ilyen országot
akartak és valósítottak meg. A lényeg az, hogy
ezek a „reakciós tömegek” valóban nem nyugati arculatú
demokráciát akartak.
A parasztgazda társadalom
végül a földreformmal is így volt. Számukra
az, hogy a nincstelenek földhöz jutottak, presztízsfölényük
csökkenését, egyfajta viszonylagos és pszichikai
deklasszálódást jelentett. A kommunista párt
súlyosan csalódott, amikor azt hitte, hogy a földreform,
mozgósítva a feltételezett úrgyûlöletet,
majd semlegesíti a velük szemben álló parasztgazda
réteget. Épp ellenkezôleg: a földreform az MKP
ellen mozgósította ôket. A kommunista párt a
koalíciós idôszakban részt vett az emberi méltóság
forradalmában, de az emberi méltóság ellene
fordult, amikor a lelkileg emancipálódott nép a sztálinista
diktatúrát elnyomásként élte meg, és
nem a világ természetes rendjeként, ahogyan ez az
1945 elôtti elnyomás esetében történt.
Bibó harmadik tétele a „nemzeti hisztériára”
vonatkozó teória. Ez a koncepció a demokratikus konszenzus
problémáját veti fel egy olyan társadalom talaján,
amely eladdig még sosem élt demokráciában.
A demokratikus konszenzus
A demokratikus konszenzus
azt jelenti, hogy a demokráciában a meghatározó
politikai erôk viszonyát a piac analógiájára
térképezhetjük fel: az eladó és a vevô
egymás rovására akarnak nyerészkedni, de a
két fél feltételezi egymást, nem gondolhatnak
egymás kiiktatására. Bibó felismeri, hogy a
problematikus kelet-európai térségben – átmeneti
demokráciák esetében is (weimari köztársaság)
– a szemben álló potenciális erôk úgy
élik meg a politikai harcot, hogy az ellenfél megsemmisítésükre
tör, és ezért a politikai harc valójában
az államközi háború logikáját követi
(Carl Schmitt), azaz minden félnek a politikai ellenfél felszámolására
kell törekednie. Bibó ezt a hiszterizált szembenállást
észlelte az 1945-ös választás után a kommunisták
és a kisgazdák viszonyában is, és erre válaszul
hirdette meg a demokratikus konszenzus kialakítását
A magyar demokrácia válságában. Nehéz
eldönteni, hogy valóban naiv volt-e, amikor szemet hunyt a
polgárháborús helyzet felismerése elôtt,
vagy pedig mindent értett, és „nemzetnevelôi” elhivatottsággal
oktatta a nemzetet a helyes magatartásra – amíg még
tehette. A demokratikus konszenzus problémájának felismerése
alapvetô politikaelméleti felismerés. Akkor is az,
ha valóságos vagy imitált naivság volt részérôl
az a feltételezés, hogy a diktatúrát építô
kommunista párt és a Horthy-rendszer átmentésén
spekuláló kisgazdapárt között a látens
polgárháborús helyzeten kívül bármi
más kialakulhatott. Mindhárom tézisnek akkora jelentôséget
tulajdonítok, hogy Bibó megáll elôttem azon
a piedesztálon, amelyre korábban helyeztem.
Nézzük ezután,
hogyan deheroizálta Dénes Iván Zoltán Bibót.
Az általa ismertetett három vitatkozó szerzônek
egyaránt tézise, hogy a magyar nemzeti fejlôdés
a XIX. században rossz útra tért. Bibó – a
hamis realizmus tétele alapján – a kiegyezésben látja
a nemzet bûnbeesését. A kiegyezéskor a magyarság
feladta az elveit, és ez lelkileg kiszolgáltatottá
tette az idegen uralommal szemben – a Monarchia-csatlósságtól
egyenes út vezetett a Hitler-csatlóssághoz. A vitapartner
Szekfû ezen a gondolati vonalon éppen ellenkezô irányban
lát hanyatlást. Számára a szatmári békét
követô XVIII. század, a „magyar barokk kor” annak az
eszményi kompromisszumnak a megvalósulása, amelynek
keretében a magyar nemesség lemondott a nemzeti függetlenségrôl,
viszont Bécs is lemondott arról, hogy érvényesítse
abszolutizmusát a magyar nemesség rendi privilégiumaival
szemben. Ez a helyzet megvédte Magyarországot a nemzeti függetlenségtôl
– amely megvalósulása esetén balkáni kisállamot
csinált volna belôle –, megvédte a polgári világnál
még mindig értékesebb rendi szabályozottságot
a helyébe lépô kapitalizmustól, a rendiség
önkormányzati rendjét anarchiára váltó
demokráciától és a nemzetiségek paternalista
föderalizmusát felváltó etnocentrikus nemzeti
államtól. A tizenkilencedik század Szekfû szerint
mindezen rossz törekvések felülkerekedésének
idôszaka. Németh László szerint a tizenkilencedik
század hanyatlása az elôzô századhoz képest
abban rejlik, hogy a magyar kultúra német, szláv és
fôleg zsidó asszimilánsok kezébe kerül.
A hanyatlás Bibó
számára a nemzeti függetlenség, Szekfû
számára pedig a nagyállam–kisállam problémája.
Minden más ennek a függvénye. Németh László
a kulturális elitek kérdését tekinti a hanyatlásprobléma
lényegének.
A magyar polgárosodás
A valóságos
kérdés, amelyet mind a hárman feszegetnek, a magyar
polgárosodás problémája. A polgárosodás
kérdésének közvetett értelmezésekor
nem merül fel az a lényegbe vágó nemzeti probléma,
hogy Magyarország nyugati vagy keleti fejlôdésû
ország-e. A DIZ által érintett szerzôk közül
ez a probléma csak Szabó Dezsônél szerepel.
A nagy nemzetébresztô a magyar nemzetet keletinek tekinti,
és igenli ezt a helyzetet. Bibó a kálvinista magyarság
nyugati voltát nem tekinti problémának. Szekfû
A magyar állam életrajzában, az elsô változatában
németül megjelent, német közönség számára
írt könyvében – amely tágabb értelemben
a német háborús publicisztika (legfontosabb kulcsmû
Scheler: Die Ursachen des Deutschenhasses) egy darabjának tekinthetô
– azt írja, hogy a magyarság az államalapítással
a „keresztény-germán” kultúrkörhöz csatlakozott.
Ezt alapjában véve nyugati fejlôdésnek tekinti,
hangsúlyozza, hogy Magyarország átment a nyugati államfejlôdés
szakaszain, a „keresztény-germán” ugyanakkor jelenthetett
bizonyos elhatárolódást az angol-francia nyugati fejlôdéssel
szemben. Úgy is lehetett érteni, hogy a magyar fejlôdés
a szláv világgal szemben nyugati, de a Nyugattal szemben
„közép-európai”. Németh László
ebben a kérdésben tiszta harmadikutas. A húszas-harmincas
évek fordulóján, a náci hatalomátvételt
megelôzô válság éveiben a nem náci
német jobboldalon jelentôs szellemi mûhely szerepét
betöltô Tat folyóirat alkotógárdája
erôsen hatott Németh László „minôségszocializmus”
elképzelésére (DIZ jelentôségének
megfelelôen foglalkozik a kérdéssel). Az egyik fontos
Tat-szerzô, Gieselher Wirsing koncepcióját követve
Magyarországot a Szovjetunió és Németország
közé szorult Zwischeneuropa részének tekinti.
A Bartha Miklós Társaság „magyar eszer” harmadikutasainak
(Fábián Dániel, Szabó Bertalan, József
Attila, Olt Károly) besorolása szerinti „turáni-szláv
parasztállamok”, a „nyomorúságos kelet-európai
kisállamok” (Bibó) egyikének. Igaz, Németh
Lászlót nem ezek paraszti jellege, hanem a technikaicivilizáció-ellenes,
romantikus módon civilizációkritikus minôségszocializmus
iránti vélt fogékonysága befolyásolja.
A magyar polgári fejlôdés kérdése Szekfûnél
nem centrális, de fontos, Németh Lászlónál
viszont központi helyet kap. Bibónál ez csak 1945 után
merül fel, egyetlen sajátos vetületben, a „zsidókérdés”
összefüggésében. A nyugati–keleti vagy köztes
fejlôdési út kérdése nélkülözhetetlen
gondolati keret a magyar polgárosodás problémakörének
értelmezéséhez, mert csak ebben a keretben válik
világossá, hogy az egyes szerzôk polgárosodást
akarnak-e, vagy valamiféle szocializmust, és ha polgárosodást,
akkor nyugati polgárosodást akarnak-e, vagy valamiféle
magyar, illetve térségi sajátosságokból
kisarjadó, a nyugatitól eltérô polgárosodást.
Szekfû a Három
nemzedékben azt a fejlôdést kívánja megrajzolni,
amely a két forradalomhoz és Trianonhoz vezetett. A tévútra
jutott fejlôdés a magyar kisnemesi rend sérelmi magatartásának
a következménye. A „gravaminális” politika folytatódik
a reformkorban Kossuth állami függetlenségért
harcoló politikájában, majd 1848–49-ben. Ez a kisnemesi
gravaminalizmus fajul liberalizmussá és nyit utat egy torz
polgári fejlôdésnek. A röpiratszerzô a korszak
lezárultával összegzi a „nagy ugrás”-szerûen
kialakult magyar kapitalizmusra reagáló századfordulós
újkonzervativizmus romantikus antikapitalista kritikáját
és a megoldási javaslatot. Igazi „Minerva röpte”
ez, a kifejezés hegeli értelmében. Összefoglalja
azt, amit addig csak agrárius folyóiratok publicisztikus
tanulmányaiban és néppárti röpiratokban
lehetett olvasni.
A lezárult kor bírálatában
fogalmazza meg egy új, konzervatív rezsim eszmei alapvetését,
hasonlóan ahhoz, ahogy a vereség utáni pillanatban
Kemény Zsigmond a „kossuthizmus” 1849-es békepárti
bírálatában fogalmazza meg egy majdani kiegyezés
koncepcióját. Szekfûnél a magyar polgári
fejlôdés bírálata abból indul ki, hogy
az 1848-as jobbágyfelszabadítás elsietett volt. Hogy
ezt hogyan kell érteni, annak megértéséhez
a t. olvasó idézze fel az Isaura címû szappanoperát.
Brazíliában a múlt század kilencvenes éveiben
(!) még nem szabadították fel a fekete rabszolgákat,
mert a brazil császári rezsim (vajh milyen koronája
lehetett a brazil császárnak, és ma miféle
brazilok rajongják körül ezt a koronát?) úgy
gondolta, hogy az ültetvényes réteg tönkremegy,
ha megfosztják az ingyen munkaerôtôl. Magyarországon
is tönkrement a földbirtokos osztály törzsöke
(belôle lett a dzsentri), miután egyik napról a másikra
elvesztette az ingyen robotmunkát és a jobbágyszolgáltatásokból
származó jövedelmet. Ilyetén módon a nemzetfenntartó
osztályból nem alakulhatott ki a magyar polgárság.
Nem járt jobban azonban a felszabadítással a jobbágyság
sem. Induló tôke révén kezdett gazdálkodni
volt jobbágytelkén (már az, akinek telke volt), és
a liberális rendszer paternalista gyámolítás
nélkül dobta be a szabad verseny zavaros mélyvizébe,
ahol természetesen tönkrement. Az ily módon keletkezett
vákuumban a zsidó kereskedô réteg gyáraival
és bankjaival létrehozta a modern kapitalizmust, közepén
a metropolisz Budapesttel. Ez megbontotta a fejlôdés szervességét,
és a magyar valóságtól (agrár-Magyarország)
idegen kapitalizmust hozott létre. Úgy tûnhet, ez csupán
a sajátos magyar polgárosodás konzervatív bírálata.
Valójában Szekfûnek nem egyszerûen a magyar kapitalizmussal
van baja, hanem a nyugati típusú kapitalizmus egészével
is. A magyar fejlôdés bírálata annak a romantikus
antikapitalista kritikának magyar viszonyokra alkalmazott változata,
amely a német nyelvterületen és a német fennhatóság
alatt állott területeken (Csehország, Galícia)
bontakozott ki. Németországban a magyar agrárizmusnak
is modelljéül szolgáló Bund der Landwirte, Ausztriában
Lueger keresztényszocialista pártja, Németországban
az agrárizmus mellett Stoecker udvari lelkész antiszemita
pártként ismert lutheránus keresztényszocialista
pártja elméleti tevékenységében a „gyakorlatba
is átvitte” ezt a kritikát. A szabad versenyben vesztesek
ideológiája volt ez. Helyzetüket nem tudták elméletileg
értelmezni. Nem lehettek szocialisták, mivel tulajdonosok
voltak, és nem helyezkedhettek a kapitalizmus talajára, mivel
versenyképtelenek lévén áldozatai voltak annak
a szabad versenynek, amelynek elméleti alapja a haszonelv volt.
Az elv, amely minden morális megfontolást félretéve
azt állította, hogy a gazdálkodás kizárólag
az elérhetô haszonért történik. A munkát
nem a hozzá szükséges képzettség teszi
értékessé, mint a céhek világában
(iparszabadság liberális elve), és hiányzik
a céhek világában még érvényesült
méltányosság. Ezt karikatúra formában
úgy lehet érteni, hogy a tisztességes hitelezô
nem követeli vissza a határidô lejártával
a tartozást, ha a visszafizetés az adóst tönkretenné,
a hitelezôt viszont a visszafizetés elmaradása nem.
Bibó ezt a helyzetet példaszerûen írja le antiszemitizmus-esszéjében:
az adós sértett, mert úgy éli meg helyzetét,
hogy a hitelezô visszakéri a pénzt, noha tudja, hogy
ô milyen rosszul áll; a hitelezô pedig úgy, hogy
az adós azt hiszi, mivel jóban vannak, nem kell fizetnie.
A romantikus antikapitalizmus antropomorfizálja a problémát,
amelyet nem tud megoldani: a haszonelv nem a kapitalizmus szervezô
elve, hanem a zsidók faji tulajdonsága. Amennyiben a zsidókat
kiiktatják a kapitalizmusból, a kapitalizmus „tisztességes”
lesz. Ez a századfordulói újkonzervativizmus antiszemita
végkonklúziója.
Antikolonializmus, -szemitizmus, -globalizmus
Ezt Szekfû, Németh
László és mindkettôjüknél világosabban
Szabó Dezsô a magyar nemzeti probléma összefüggésébe
illeszti. A magyar kapitalizmus „zsidó volta” következtében
új idegenuralom alakul ki. Bécs után és mellett
megjelenik egy másik gyarmatosító. Király István
jutott el élete végén Szabó Dezsô tanulmányában
arra a nem egészen nyíltan kimondott, de félreérthetetlenül
sejtetett következtetésre, hogy az antiszemitizmus az antikolonializmus
egy sajátos változata. Ezt azután tovább lehet
fejleszteni „antiglobalista” irányban.
A Három nemzedékben
körvonalazódik a megoldás is. Negatív leképzésben:
1848-ban úgy kellett volna felszabadítani a jobbágyokat,
hogy a versennyel szemben paternalista védelemben részesüljenek.
A magyar újkonzervativizmus nyelvén: a parasztságot
a felszabadítással „magára hagyták”. A szabad
piaccal szemben az újkonzervatív alternatíva a „magyar
társadalom megszervezése” lett volna. Az összefüggô
modell hiányzik s ilyet a Három nemzedék sem ad, de
a kép összeállítható. A társadalom
megszervezése elsôsorban azt jelentette volna, hogy a kapitalista
gazdálkodás forgalmi szektorát, a hitelügyeket,
a kereskedelmet és a tôzsdét piacidegen és nem
haszonelv szerint mûködô intézményekkel
helyettesítették volna. Itt újra az antiszemitizmusba
ütközünk: a zsidó mint ellenségkép
a kapitalizmus forgalmi szektorát jeleníti meg antropomorfizált
formában. A társadalomszervezô ellenintézmény
a szövetkezet. A bankokat hitelszövetkezeti hálózattal
kell felváltani, ez megvalósítja az antikolonialista
modell szerint elképzelt felszabadulást a bankokrácia
kvázi gyarmatosító uralma alól, és felszabadítja
a parasztokat a falusi korcsmárosok és szatócsok uzsora-rabszolgasága
alól. A szövetkezet természetesen nem üzleti, hanem
segélyezési kamatra ad kölcsönt. Az olvasónak
valószínûleg nem kell ma bizonygatni, hogy ez a hitel
önsegély nehezen biztosítana olyan tôkét,
amelybôl fejlesztô beruházásokra telne. Még
problémásabb „kiút” a kereskedelmet felváltani
hivatott fogyasztási, illetve beszerzési szövetkezethálózat.
Ez a program szintén csak antiszemita formában „operacionalizálható”,
csak akkor, ha kizárólag a zsidó boltosok ellen irányul,
mert ha a nem zsidó származású boltosoknak
is hadat üzen, akkor a konzervatív tábor bázisa
jelentôs részétôl fosztja meg magát, hiszen
a kiskereskedôk zöme is versenyképtelen. A szövetkezetek
hálózatára épülô „megszervezett”
társadalom azáltal integrálódik modellé,
hogy végsô fokon összeáll egy redisztributív
rendszerré, amely nem a haszonelv, hanem a szanálási
elv szerint mûködik. A konzervatív-paternalista állam
adóval, vámszabályokkal, vasútitarifa-kedvezményekkel
elvonja a prosperáló nagytôke hasznát, és
újraosztja a versenyben alulmaradt rétegek javára.
Ennek árnyéka vetül elôre az újkonzervatív
beütésû szabadelvû Széll-kormány
idején az uzsora- és az összeférhetetlenségi
törvényben. Az újkonzervatív modell Othmar Spann
„rendi állam” elképzelésében ölt legkifejlettebb
formát, és eredeti „szociálprotekcionista” tartalmától
megfosztva, puszta „prolifogássá” silányulva az olasz
fasizmus „Carta del Lavoro”-jában „valósul” meg, karikatúraként.
Az újkonzervatív romantikus antikapitalista utópia
megvalósulását az uralomra jutott fasizmusban szemléltetôen
példázza a náci pártprogram. A 25 pontos program
16. pontja kimondja, hogy a „nagy áruházakat” községi
tulajdonba kell venni, s alacsony bérleti díjért (afféle
bazárrá alakítva) kiskereskedôknek kell bérbe
adni. (Nem a zsidó tulajdonban levô áruházakról
van szó, hanem általában az áruházakról.)
1933 után természetesen nem lett belôle semmi. Mint
ahogyan a Bethlen-kormány sem próbálta megvalósítani
a „magyar társadalom megszervezését”, hanem az agrárérdekekkel
szemben a fejlôdôképes nagytôke oldalára
állt, ha ezt nyíltan nem is mondta ki.
Körkörös katasztrófa
DIZ könyve utal a Három
nemzedéknek egy polgári álláspontról
történt kritikájára: Braun Róbertnek az
Aurorában megjelent írására. Felhívnám
a figyelmet egy talán fontosabbra: A Nyugat Szekfû röpiratáról
két bírálatot is hozott. Móriczé – amelybôl
DIZ egy kritikus mondatot emelt ki – jóindulatú bírálat
volt. Móricz igyekezett szót érteni a kurzusnak azokkal
a szellemi autoritásaival, akiben partnerképes ellenfelet
látott. Ilyen módon bírálta szôrmentén
Zsilinszky Endre Nemzeti újjászületés és
sajtó címû kurzusröpiratát is.
A Nyugat polgári álláspontról
bíráló kritikájának írója
az emigrációból szavát felemelô Ignotus.
Kifogásának lényege megragadható abban a bírálatban,
amellyel a könyv alcímét illeti. Hogyhogy „hanyatló
korszak”, hol volt a magyar történelemben még egy olyan
virágkor, mint amelyet a századforduló magyar polgárosodása
teremtett? – kérdezi Ignotus. A romantikus-reakciós kapitalizmusbírálat
fölött kimondja azt az ítéletet, amelyet ma is
vállalhatunk. A történelemnek mely szemétdombjára
vessük azt az ítéletet, amely nemzeti katasztrófaként
élte meg talán legnagyobb nemzeti sikerünket: a nyugati
mértékkel mérve is élenjáró,
versenyképes, világszínvonalú magyar kapitalizmus
kialakulását. Ez a kapitalizmus a huszadik században
vagy húsz világnagyságot adott az emberiségnek.
Bartók, Kozma Sándor, Neumann János, Szilárd
Leó, Teller Ede, a Hollywoodot gründoló Czukor Adolf,
a világ elsô filmesztétája, Balázs Béla
és a huszadik század marxista klasszikusa, Lukács
György. Közülük csak Bartók nem zsidó
(de ô is ugyanaz elôl a fehér Magyarország elôl
menekült külföldre, ami elôl a zsidók). Ezek
az elüldözött zsidók életük végéig
tudtak magyarul, és nem változtatták vissza németre
magyarosított nevüket. Talán ez a magyar hazafiság
és nem... a mondatot fejezze be az olvasó ízlése
szerint.
Szekfû nem folytatta
a Három nemzedék kapitalizmusbírálatát.
A magyar szélsôjobboldaliságot a Bethlen-kormány
újólag normává emelt álláspontjáról
ítélte el. Gömbös kormányalakításától
kezdve eluralkodott az egykori „gravaminális” handabandázásból
továbbzüllött lumpen középosztályiság.
Ez vezetett Imrédyhez, a nyilasokhoz és 1944-hez.
Németh László
romantikus antikapitalizmusából DIZ csak az értelmiségiesedési
tendenciát emeli ki és méltatja. Azt az utópiát,
amely szerint az értelmiség az egész társadalmat
értelmiségiesítve megteremti az osztálynélküli
társadalmat. Németh László kapitalizmuskritikája
a gépi termelés, a nagyüzem elutasítása.
A mennyiségi termeléssel szemben a kisüzem a kreativitás
és a nagyüzemi munkamegosztás elidegenedett munkarendjétôl
való mentesség világa, a minôségtermelés
szektora. Az egyik negatív utópia az amerikai nagyüzem
(ezt honosította meg hazánkban a zsidó kapitalizmus),
a másik a szovjet nagyüzem. Nem az a döntô, hogy
az üzemek állami vagy magántulajdonban vannak-e, hanem
az üzemforma. Ezek a fantomok politikai fenyegetésként
jelennek meg a Szárszói beszédben. DIZ helyesen interpretálja,
hogy a konferencia a közeli német vereség feltételezése
alapján nem a vesztes táborból való kiugrás
és a még harcoló Birodalom elleni ellenállás
útját kereste, hanem a jövô perspektívájával
foglalkozott. Németh László minden lehetôségben
katasztrófát látott. A nem említett német
gyôzelem nyilván az ország elnémetesítését
jelentette volna számára is, a szovjet uralom alá
kerülés természetesen az ország bolsevizálását,
az angolszász érdekszférába kerülés
pedig a zsidó kapitalizmus uralmát. A próféta
a felszín alá húzódást, az erôtartalékolást
és az áttelelést javasolja. Nincs meg bennem az empátia
azzal az engedékenységgel szemben, amelyet ezt a magatartást
tekintve Bibó – és Bibóhoz csatlakozva DIZ is – tanúsít
iránta. Németh Lászlót a magyar kapitalizmus
feltételezett zsidó voltában az irritálta,
hogy a modern polgári kultúra is zsidó lett. DIZ az
1934-es Egy különítményes vallomásáról
azt mondja, hogy nem volt antiszemita írás. (90. o.) Majd
idézi: „A harmadik típus (Hatvany Lajosék arra emlékeznek),
amikor még a mûveltség zsidó privilégium
volt Magyarországon, s a változott viszonyokon azt az idôt
követelik, amikor ôk voltak itt az egyetlen »új
nemesség«, mely egyenkint és külön hûségnyilatkozatok
ellenében fogadta be a magyarság menekült legkiválóbbjait.
Ennek a rétegnek egyszer már kezében volt az ország,
s most a fogát csikorgatja, hogy kiszalajtotta.” (DIZ 91. o.). Ha
ez nem antiszemitizmus, akkor ennek a fogalomnak nincsen értelme.
A kapitalizmus Németh
Lászlónál a harmadikutas szocializmus antipódusa,
de saját koncepciója is van a magyar polgárosodásról.
A Kisebbségben a szervesség olyan araszoló tempóját
állítja fel eszményként, amelynek a szerves
polgárosodás példájának tekintett angol
fejlôdés sem felel meg, s amely követelményt nem
lehet teljesíteni. Németh László vágyálmában
az alföldi cívisvárosokból kellett volna kinônie
a magyar polgárosodásnak (Debrecen cívis polgáriságáról
ld. Adyt). Ez lett volna a magyar polgárosodás mélymagyar
útja. Ezt a szerves fejlôdést az etnikai asszimiláció
felhígította, ami Németh Lászlónál
felszínes felgyorsítást jelentett. A zsidó
asszimiláció mellett (Hatvany) ott van a német (Rákosi
Jenô) és a szláv Petôfi és Kossuth is.
A mélyek Széchenyi és Kemény Zsigmond (à
la Szekfû).
Az antiasszimilációs
röpiratban és még inkább a Szárszói
beszédben körvonalazódik a Németh László
által igenelt huszadik századi polgárosodás.
„Hivatalukba belécsömörlött értelmiségiek,
szabadidejükben ojtogató hivatalszolgák, gyári
munkások, a magasabb földmûvelésre rákapott
gazdaifjak törekednek abba a Kertmagyarországba” (DIZ 94. o.).
A zömmel mellékfoglalkozásként zajló polgárosodásban
felsejlik a majdani Kádár-kori „második gazdaság”
képe. Bírálata ennek bírálata. A „második
gazdaság” nem bizonyult a „keleti despotizmus méhében
felnövô kapitalizmus embriójának”, hanem a szocialista
gazdaság kiegészítô második szektoraként
leplezôdött le, s mint ilyen esett áldozatul a mostani
rendszerváltás deklasszáló folyamatának.
Ez a polgárosodáskép villan fel utoljára az
’56-os forradalom napjaiban az Emelkedô nemzet címû
cikkben, de egészen más politikai kontextusban. Számomra
Németh László ’56-os cikkei jelentik politikai gondolkodói
pályájának csúcsát. Hatalmas felvillanás,
amely szánalmasan hunyt ki a Szovjetunióba tett Utazással.
Lendületlenül
A magyar polgárosodás
kulcskérdése az antiszemitizmus. Mindhárom tárgyalt
szerzô számára az ún. zsidókérdés
asszimilációkérdés. Mindhárom nagy alkotó
úgy véli, hogy a magyar zsidóság asszimilációja
nem kielégítô mértékû. Nehéz
elgondolni, hogy a nemzeti asszimiláció mely kritériumának
nem felelt meg az asszimilált zsidóság. Magyar anyanyelvû
volt. Polgárosult része ugyanúgy szekularizálódott
saját hagyományos vallási kultúrájától,
ahogyan a polgárosodó keresztények szekularizálódtak
öröklött keresztény vallási kultúrájuktól.
A zsidó vicc a modernizációs nyomás alá
került hagyományos zsidó felekezeti kultúra empatikus
kifigurázása. A zsidó gazdasági és szellemi
élet jelentôs része kikeresztelkedett. Sokan magyarosították
nevüket. Mégis mindhárom szerzô nem kielégítô
mértékû asszimiláltságról beszél.
Félreérthetetlen, hogy amit idegennek éreznek, az
nem a tradicionális zsidó magatartás „csökevénye”,
hanem a polgáriság. Az asszimiláció kérdésérôl
Bibó megállapítása fontos és tartalmas.
„Asszimilálódni ugyanis csak olyan nemzethez lehet, amely
lendületben van, megoldja feladatait, és van olyan ügye,
amelyhez hasonulni lehet” – foglalja össze DIZ saját szavaival
Bibó egy 1948-as elôadásának mondandóját.
(123. o.). Bibó ezzel magyarázatot ad a franciák XIX.
századi fantasztikus asszimilációs képességére.
Breton és okcitán ezért akart francia lenni, és
a korzikai olasz és az elzászi német ezért
érezte rangosabb státusnak a franciaságot, mint az
olaszságot vagy a németséget. Megmagyarázza
azt is, hogy az angolok miért nem tudták asszimilálni
az íreket. A polgárosodást tekintve Anglia nagyobb
lendületben volt, mint Franciaország, és feladatait
is meg tudta oldani, viszont nem kínált olyan ügyet
az írek számára – akik katolikus vallásában
pária kaszt helyzetük fejezôdött ki –, amivel azonosulhattak
volna. Az USA Bibó kritériumai szerint a népek kohója
volt, és a Monarchia ugyanezért nem volt az. Magyarországon
a magyar kapitalizmus lendülete asszimilált Budapesten és
a perem ipari centrumaiban (Arad, Temesvár) zsidót, németet,
Budapesten szlovákot is. A magyar vidékbôl azonban
hiányzott ez a bizonyos asszimilációhoz szükséges
lendület.
A szász és
a szepességi német városok rendi privilégiumaikat
akarták megôrizni, és nem asszimilálódtak.
Ha a lendület szempontját figyelembe vesszük, akkor megértjük,
hogy Németh László a zsidóság asszimilációját
nem egyszerûen felszínes, hanem fordított asszimilációként
élte meg. A magyar kapitalizmus viharos lendületû polgárosodásának
hordozói, miközben látszólag asszimilálódtak,
a valóságban a lendületükkel ôk asszimilálták
a lendület nélküli, látszólag befogadó
közeget. Természetesen nem abban az értelemben, hogy
kóser étkezésre szoktatták, hanem abban az
értelemben, hogy polgárosították ôket.
A kiút tehát nem a kényszerasszimiláció
a lendület nélküli ôsközeghez, hanem annak
a lendületbe hozása. Különben eljutunk a lenini megoldáshoz:
a kereskedônépet mezôgazdasági munkával
kell kigyógyítani árutermelôparazitaságából
(vö. Otto Heller: Untergang des Judentums. Berlin, 1931 – a könyv
német kommunista pártkiadvány).
Végezetül kérem
az olvasót, hogy DIZ kitûnô munkájának
olvasásakor az én dohogásom ne befolyásolja.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta