A német újraegyesülési
folyamat legmeghökkentôbb vonása az a sebesség,
ahogyan egybeolvadt két ellentétes ideológiájú,
összeegyeztethetetlen gazdasági és társadalmi
rendszerû ország, melyek hadseregei évtizedekig ellenségként
tekintettek egymásra. Az újraegyesülés bekövetkezte
elôtt másfél évvel ugyanis alig valaki gondolta:
belátható idôn belül sor kerülhet rá.
A keletnémet vezetés 1989. november 9-én nyitott elôször
rést az „antifasiszta védôfalon”, s 329 nappal késôbb,
1990. október 2-án az NDK megszûnt létezni.
„A kalapácsos-körzôs címer eltûnt a hivatalos
épületekrôl, csupasz homlokzatokat hagyva maga után.
Egy egész felvonulás szükségleteit kielégítô
vörös zászló került a kukákba.
A keletnémet követségek
bezárták kapuikat, még a házmestereket sem
tartották meg. A minisztériumok kiürültek, az erôsen
lecsökkentett létszámú megmaradt személyzet
aktákat leltározott és felmondó leveleket írt.
A néphadsereg egy utolsó nagy parádé keretei
között az egykori ôsellenség parancsnoksága
alá helyezte magát. A Népi Kamara utoljára
ült össze, hogy megírja »saját nekrológját«”
– írja Konrad Jarausch, az amerikai Észak-karolinai Egyetemen
tanító német történész.
A keletnémet rezsim
1989 ôszén bekövetkezett összeomlása része
és következménye a Szovjetunióban és a
régió más országaiban lejátszódott
drámai változásoknak. Az egyre nagyobb létszámú
tüntetésekben megnyilvánuló lakossági
elégedetlenség, a Magyarországon, Lengyelországon
és Csehszlovákián keresztülvonuló tömeges
exodus a „lábbal szavazás” és a disszidens
mozgalmak nyílt színrelépése hozzájárult
a rezsim bukásához, de ez aligha következett volna be
a nemzetközi környezet mélyreható változásai
nélkül. A szovjet külpolitikai gondolkodás megváltozása
tette lehetôvé a rendszerváltás elôtti
utolsó magyar kormánynak azt a döntését
is, hogy Nyugatra engedi távozni az itt tartózkodó
keletnémet „turistákat”. Erre utalva írta Michael
Wolffsohn müncheni történész, hogy az újraegyesülés
szót M-a-gy-a-r-o-r-sz-á-g-nak kell betûzni. A magyar
és a lengyel reformok, de még a szovjet glasznoszty és
peresztrojka is, követendô mintaként jelent meg a keletnémet
közvélemény szemében, és a külföldi
példákon felbátorodott tiltakozó mozgalmak
e reformok utánzására igyekezett a rezsimet rábírni.
Az NSZEP reformokra való képtelensége olaj volt ugyan
a tûzre, de aligha képzelhetô el olyan rugalmas és
elôrelátó magatartás, amellyel a keletnémet
állampárt képes lehetett volna magát a rezsimet
megmenteni. Ez másutt sem sikerült.
A keletnémet létezô
szocializmus bukását tehát külsô okokkal
kielégítôbben lehet megmagyarázni, mint belsô
okokkal. De 1989. november 9-ét követôen már
nem külsô tényezôk határozták meg
elsôsorban, hogy az NDK milyen irányba fejlôdik. A rezsim
bukásából nem következett szükségszerûen
az újraegyesülés, különösen nem ez a
gyors újraegyesülés. A nagyhatalmak ezt enyhén
szólva nem írták kötelezôen elô,
kivitelezhetôségében lehetett kételkedni, ráadásul
kívánatosságát mind kelet-, mind nyugatnémet
elitkörökben is sokan kétségbe vonták. Elsôsorban
a két német állam belpolitikai dinamikája idézte
elô, hogy az újraegyesülés rövid tizenegy
hónap alatt mégis tetô alá került.
A nyugatnémet Alaptörvény
preambuluma alkotmányos célként írta elô
az újraegyesülésre való törekvést,
így a keletnémet rezsim összeomlásától
magától értetôdô módon következett
ez a kérdés. Egy héttel azután, hogy rés
keletkezett a falon, a Bundestagban élénk vita folyt az önrendelkezési
jog implikációiról. A kereszténydemokraták,
a liberálisok és a szociáldemokraták többsége
kifejezte azt a reményét, hogy az újraegyesülés
idôvel lehetôvé válik, a zöldek és
a baloldali szociáldemokraták az NDK szuverén államként
való megújítása mellett szálltak síkra.
Konzervatív publicisták az újraegyesülés
elkerülhetetlenségérôl cikkeztek, több baloldali
publicista is kezdte felülvizsgálni korábban elfoglalt
álláspontját. Egy felmérés szerint a
közvélemény hetven százaléka helyeselte
az újraegyesülést. De ez korántsem jelenti azt,
hogy túl sokan gondolták volna küszöbön álló
fejleménynek a két német állam egyesülését.
A nyugatnémeteknek csak szûk többsége vélte
úgy, hogy az újraegyesülés egy évtizeden
belül bekövetkezhet. Nem tartalmazott menetrendet Kohl kancellárnak
a német egység elérése érdekében
felállított híres tízpontos tervezete sem,
amelyet november 28-án ismertetett a Bundestaggal.
Az NDK-ban azokat, akiknek
hangjuk volt, nem hozta tûzbe az újraegyesülés
gondolata. Az új, reformokat ígérô vezetést,
a nómenklatúrát, a többé-kevésbe
rezsimhû intelligenciát magától értetôdô
módon nem. De nem volt lelkes az Új Fórumba tömörült
ellenzék, a rezsim elleni tiltakozásokat szervezô polgárjogi
mozgalom sem. Ôk az államszocializmus és a kapitalizmus
közötti harmadik útról álmodtak, közvetlen
demokráciáról, környezetvédô radikalizmusról,
szolidáris társadalomról. Az újraegyesülés
számukra eleinte az NDK kiárusításával,
az autentikus endékás identitás megteremtésére
szôtt tervek feladásával, a megvetett konzumerizmus
diadalával volt egyjelentésû. (A márciusi választásokra
elfogadták ugyan az újraegyesülés elkerülhetetlenségét,
de akkor már csak mint korrigáló erô ajánlhatták
magukat a választók figyelmébe.) Ami a dolgozó
tömegeket illeti, nem könnyû megállapítani,
hogy ôk mire vágytak, mivel talán maguk sem tudták
pontosan. Egy novemberi felmérés szerint a keletnémetek
86 százaléka a szocializmus megreformálását
tartotta kívánatosnak, 9 százalék harmadik
utat akart, és csak 5 százalék helyeselte a kapitalizmus
restaurációját. Ugyanakkor a tüntetéseken
a hangját megtaláló csöndes többség
egyre lelkesebben skandálta az újraegyesülést
követelô jelszavakat. Nem biztos, hogy tudatában voltak
az ellentmondásnak.
Ha a nép novemberben
nem is tudta, hogy mire vágyik, azt gyorsan megtanulta, hogy mire
lehet vágyni. Igen hamar kiderült ugyanis, hogy az NDK a Szovjetunió
és a KGST nélkül gazdaságilag életképtelen.
Miként az is, hogy a Szövetségi Köztársaság
csak igazi piaci reformokat hajlandó támogatni, nem pedig
harmadikutas kísérleteket. Világossá vált,
hogy az NDK gazdasági problémái nyitott határok
mellett kezelhetetlen társadalmi feszültségeket okoznak.
A keletnémetek Nyugat-Németországba való elvándorlása
a határnyitást követôen megduplázódott.
(Novemberben 133 ezer 400 fô költözött át Nyugat-Németországba.)
Attól lehetett tartani, hogy a német újraegyesülés
nyugatnémet területen fog végbemenni. Ezért a
Kohl-kormány arra a következtetésre jutott, hogy el
kell vinni a DM-et a keletnémetekhez, ha nem akarja, hogy a keletnémetek
menjenek a DM-hez.
A március 18-i Népi
Kamara-választás 1933 óta az elsô szabad választás
volt az NDK területén. A választás egyúttal
népszavazás is volt az újraegyesülésrôl.
A pártválaszték zavarba ejtôen tarka volt ugyan,
de egyértelmû volt, hogy a fôbb politikai erôk
közül melyik hogyan viszonyul az újraegyesüléshez.
Aki az NDK szuverenitása mellett volt, az az NSZEP-bôl Demokratikus
Baloldal Pártjává (PDS) vált utódpártra
voksolhatott. A CDU által létrehozott választási
szövetségre és az FDP támogatásával
létrejött Liberális Blokkra leadott szavazat a gyors
újraegyesülést támogatta. Végül pedig
az, aki a nyugatnémet SPD támogatta keletnémet szociáldemokratákra
szavazott, egy lassú újraegyesülési folyamat
mellett tette le a voksot.
A közvélemény-kutatók
szociáldemokrata gyôzelmet jósoltak, de alaposan melléfogtak.
Elsöprô CDU-gyôzelem született, Kohl pártja
a leadott szavazatok 48,1 százalékát szerezte meg.
Az SPD szûk 22 százalékkal lett második, a PDS
16,4 százalékkal harmadik. A liberálisok 5,3 százalékot,
a polgárjogi mozgalomból kinôtt Bündnis ’90 2,9
százalékot kapott. Ezzel a választással az
újraegyesülés kérdésére megszületett
a belpolitikai válasz: bizonyossá vált, hogy a keletnémetek
több mint nyolcvan százaléka a Szövetségi
Köztársasághoz kíván csatlakozni, és
a többség olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak lehet.
A második világháborúban
gyôztes nagyhatalmak jóváhagyása nélkül
a két Németország természetesen nem egyesülhetett
volna. Nagy-Britannia és Franciaország nem volt lelkes
– Mitterand decemberben még Kelet-Berlinbe is elutazott, hogy erkölcsi
támogatást nyújtson a keletnémet szuverenitás
eszméjének –, de korábbi állásfoglalásaik
a demokrácia és az önrendelkezés védelmében
nem tették számukra lehetôvé, hogy komoly formában
ellenezzék a német újraegyesülést. Kohl
kezdettôl fogva számíthatott az Egyesült Államok
szimpátiájára. Bush elnök decemberben megfogalmazta
azokat a feltételeket, amelyek teljesülése mellett Amerika
támogatja az újraegyesülést. Ezek a következôk
voltak: a keletnémeteknek akarniuk kell az újraegyesülést;
a határokat tiszteletben kell tartani; az egyesülésnek
békésnek kell lennie; Németországnak NATO-tagnak
kell maradnia. A szovjet álláspont fejlôdése
bonyolultabb kérdés. Decemberben Gorbacsov még azt
ígérte az SZKP Központi Bizottságának,
ügyelni fog arra, hogy az NDK szuverenitását ne érje
sérelem. Márciusban a német televízióban
teljesen lehetetlennek tartotta, hogy az egyesült Németország
NATO-tag legyen. Aztán júliusban ebbe is beleegyezett. Timothy
Garton Ash hívja fel a figyelmet arra, hogy ezek a kijelentések
nem feltétlenül adják vissza hûségesen
a szovjet álláspontot az adott idôpontban, mivel feltehetôleg
részben alkupozíciók kijelölésére
szolgáltak, részben pedig hazai fogyasztásra voltak
szánva.
Közjogi értelemben
a német újraegyesülés két államszerzôdésen
keresztül valósult meg. A május 18-án megkötött
szerzôdés a monetáris, gazdasági és szociális
egyesülésrôl július elsején lépett
életbe. Ezzel az átlag keletnémet számára
az újraegyesülés kézzel fogható valósággá
vált: az egyre értéktelenebb keletnémet márkát
felváltotta a DM, megteltek nyugati áruval az üzletek
polcai, a belsô határon megszûnt az útlevél-ellenôrzés.
De a változás sokkot is okozott. Az élelmiszerek megdrágulása,
a keleti béreknek a nyugati bérekkel való könnyû
összehasonlíthatósága megágyazott a hamarosan
jelentkezô Ossi ellenérzéseknek.
A politikai egyesülés
kétféleképpen volt megvalósítható.
A nyugatnémet Alaptörvény 146. bekezdésének
megfelelôen, ami azt jelentette volna, hogy az NSZK és az
NDK, mint két szuverén állam, szerzôdést
köt, majd kidolgoz egy új össznémet alkotmányt.
Vagy pedig az Alaptörvény 23. bekezdésének megfelelôen,
mely szerint a Szövetségi Köztársasághoz
való csatlakozást kérvényezni lehet. Ehhez
az NDK-nak fel kellett oszlatnia önmagát, majd alkotórészeinek
(a tartományoknak, amelyeket az NDK-ban az ötvenes évek
elején felszámoltak, majd ’90 májusában újraszerveztek)
kérvényezniük kellett a Szövetségi Köztársasághoz
való csatlakozást. A Kohl-kormány az utóbbi
megoldás mellett döntött. A nyugatnémet szociáldemokraták
és a keletnémet baloldal nagy része a 146. bekezdés
alapján való újraegyesülési tárgyalásokat
preferálta volna, ami nyilván legyezgette volna a keletnémetek
hiúságát. Egy kívülálló
megfigyelô sohasem tudhatja, pontosan milyen megfontolások
alapján részesítette Kohl elônyben az egyik
megoldást, szociáldemokrata ellenzéke a másikat.
De az kétségtelen, hogy a 23. bekezdés alapján
megkötött szerzôdés Kohl esélyeit növelte
a decemberben esedékes választásokon, míg a
146. bekezdés alapján folytatott tárgyalások,
amelyek értelemszerûen elhúzódtak volna – minek
következtében a keletnémetek nem szavaztak volna a decemberi
választásokon – Lafontaine-nek, a szociáldemokrata
kancellárjelöltnek jöttek volna jól. Ennek ellenére
hála istennek, hogy Kohl kancellár álláspontja
gyôzedelmeskedett, mégha esetleg önzô megfontolásokból
táplálkozott is. Jó Európának, jó
a demokráciának, hogy az egyesült Németország
nem sületlen eszmékkel, a „formális” demokráciával
kötött kompromisszumból született meg, hanem a bevált,
viharokat is kibírt nyugatnémet Alaptörvény keretei
között.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta