Magyarország közvetlenül
a rendszerváltó parlamenti választások táján
a fizetésképtelenség határára sodródott.
Az ország nettó külföldi adósságállománya
megközelítette a 16 milliárd dollárt miközben
a Magyar Nemzeti Bank valutatartalékai mélypontra süllyedtek.
A tartalékok csökkenésének alapvetô oka
a nagymértékû, hirtelen betétkivonás
volt ami sokakat meglepett.
Nem egészen egy évtizeddel
ezelôtt, 198182-ben, a Brazíliában és Mexikóban
kirobbant nemzetközi adósságválsággal
egy idôben, de attól függetlenül egyszer már
csaknem fizetésképtelenné vált az ország.
Annak ellenére, hogy 1981-ben számottevôen javult a
kereskedelmi mérleg, és pozitív (!) volt a fizetési
mérleg egyenlege. Csakhogy a deklarált kubai és a
tényleges romániai fizetésképtelenség
bizalmatlanná tette a nemzetközi pénzvilágot.
Addig abban a hitben éltek, hogy a Szovjetunió nem hagyja
fizetésképtelenné válni egyetlen szövetségesét
sem (és különösen nem Kubát!) legfeljebb
aranyeladásokból finanszírozza a pénzügyi
segítséget. (Ezt hívták Rockefeller-doktrínának.)
1981-ben azonban a Szovjetunió semmit sem tett említett szövetségesei
pénzügyi megsegítésére. Ezután
zajlott le 1981. december 13-án
a Jaruzelski-puccs, ami a
Varsói Szerzôdés tagországaival szembeni hitelembargóhoz
vezetett.
Emellett tetemes betétkivonás
is nehezítette az MNB adósságmenedzselését:
a Szovjetunió a Moscow Narodny Bank 600 millió dolláros
betétjét szüntette meg, hogy támogathassa Lengyelországot.
Néhány akkoriban haladónak titulált arab
ország (például Líbia, Algéria és
Irak) pedig azért vont ki jelentôs dollárbetéteket
az MNB-bôl, mert elégedetlenek voltak a Szovjetunió
Libanon melletti kiállásával az Izrael és Libanon
(vagy valójában Szíria?) közötti háborúban.
Hiába volt 1981-ben
szufficites a folyó fizetési mérleg, hiába
mutatott jelentôs többletet mind a dollár, mind a transzferábilis
rubel elszámolású külkereskedelem mérlege.
A magyar gazdaság, a magyar külkereskedelem számára
1981 nagyon biztató év volt: a felszínen úgy
tûnt, jelentkeznek az 1977-tôl folytatott struktúrapolitika
eredményei.
Magyarország tehát
gyakorlatilag kizárólag külsô okokból sodródott
a fizetésképtelenség határára. A helyzet
mindenesetre nyugtalanító volt: drámai erôvel
mutatott rá az ország külsô függésének
erôsségére és a magyar gazdaság sebezhetôségére.
Némileg hasonló
volt a helyzet 1990-ben is. Az ország nem elsôsorban belsô
okok miatt került veszélyes helyzetbe. Igaz, hogy a külsô
adósságállomány önmagában is veszélyes
mértéket ért el, de az alapvetô gondot ekkor
is az MNB-bôl történt betétkivonások miatt
leapadt tartalékszint jelentette.
A rendszerváltás
nyilvánvaló elkerülhetetlensége sokakat a rendszerváltás
iránt leginkább elkötelezetteket megdöbbentô
módon nem erôsítette az ország iránti
pénzügyi bizalmat, éppen ellenkezôleg.
Ennek alighanem két
fô oka volt: egyrészt Németh Miklós januári
parlamenti bejelentése adósságállományunk
valódi nagyságáról, másrészt
a rendszerváltásból eredô bizonytalanságok.
Magyarország hitelezôi s teljesen természetesen ebbe
a csoportba sorolhatók a Magyar Nemzeti Bankban akkoriban, illetve
korábban betéteket elhelyezôk is nem tudták,
nem tudhatták, hogy a rendszerváltó kormány
vállalja-e a korábban felhalmozott adósságokat,
kész-e azok pontos és hiánytalan teljesítésére.
A rendszerváltás
idôszakában de már az azt közvetlenül megelôzô
idôszakban is fölmerült, hogy Magyarországnak
kérnie kellene adósságai vagy adósságai
egy részének elengedését: a gondolatnak itthon
és külföldön egyaránt voltak hívei.
A rendszerváltás ebben az értelemben valóban
kegyelmi pillanat volt. A rendszerváltás elsô kormánya
ugyanis joggal hivatkozhatott volna arra, hogy az ország adósságait
egy korábbi rendszer halmozta föl, amellyel a demokratikus
Magyarország semmiben sem vállal közösséget,
amelynek semmilyen tekintetben nem tartja örökösének,
jogutódjának magát. Lehet, mi több: valószínû,
hogy ennek a kérésnek lett volna erkölcsi jogosultsága
a nemzetközi pénzvilág azonban ennél sokkal
racionálisabban, ha lehet, földhözragadtabban gondolkodik.
Miközben a politika habozott, a nemzetközi pénzügyi
körök álláspontja teljesen egyértelmû
volt: büntette már a gondolatot, pontosabban a lehetôséget
is.
Látni kell, hogy az
adósságelengedés kezdeményezése nem
volt reális, nem volt racionális gondolat sem 1990 elôtt,
sem pedig 1990 után 1990-ben azonban elméletileg nem volt
teljesen elvethetô lehetôség. A nemzetközi és
a hazai pénzügyi körök azonban ellenezték.
Arra hivatkoztak elsôsorban, hogy Magyarország számára
nagy erkölcsi és közvetve pénzügyi tôkét
jelentett az, hogy az MNB mindig minden adósságot hajszálpontosan
törlesztett. Emlékeztettek arra is, hogy 1981-ben, a libanoni
háború idején körbejárt az összehasonlítás
a Közel-Kelet Svájcát sirató szakcikkekben
és publicisztikákban: Bezzeg Fekete János a Magyar
Nemzeti Bank adósságait 1956-ban, a forradalom alatt Bécsbôl
(a Credit und Wechselbankból) napra pontosan törlesztette!
A rendszerváltó
de a nemzetközi pénzügyekhez, a világgazdasági
folyamatokhoz nem túl sokat értô értelmiségnek
a demokratikus átalakulás külsô, gazdasági-pénzügyi
támogatásával kapcsolatos illúzióit
az MNB-bôl kivont több száz millió dollár
rendítette meg elôször. A születô demokrácia
esetleges kezdeti zûrzavara jobban riasztotta a külföldi
betéteseket, mint korábban a demokrácia hiánya.
Pedig tudhattuk volna: a nemzetközi pénzvilág eddig
még minden diktatúrát finanszírozott, ha az
elég szilárdnak látszott a hitelek visszafizetéséhez
A Németh-kormány
úgy gondolta teljesen természetesen és helyeselhetôen
, nem adhat át egy fizetésképtelennek nyilvánított,
adósságszolgálatainak fizetésére képtelen
országot az elsô demokratikusan választott kormánynak.
Az Antall-kormány pedig végül meglehetôsen rövid
habozás után elvetett mindenféle átütemezési,
adósságelengedési kérelmet nem kizárólag
a fenti, elméleti és morális, a hitelesség
megôrzésével kapcsolatos megfontolások következtében.
Magyarországra ugyanis már 1988-tól áradt a
mûködô tôke. 1988-ban 400, 1989-ben 600, 1990-ben
900 millió dollárnyi 199192-ben pedig már 1,61,6
milliárd dollárnyi közvetlen külföldi befektetés
érkezett. (Szlovákiába manapság sem áramlik
évi 250300 millió dollárnál több. Az
1989. évi magyar tôkevonzási teljesítményt
az akkor az átalakulás éllovasának kikiáltott
Csehország még 199495-ben sem közelítette meg!)
1989-ben megjelent a külföldi banktôke is egyre-másra
nyíltak a külföldi és vegyesbankok, akkoriban már
külföldi társtulajdonosa volt a két legnagyobb
magyar biztosító társaságnak, napirenden volt
a Budapesti Értéktôzsde újranyitása.
A legkiválóbb szakértôk magánemberként
adott tanácsaival szemben az üzleti szféra, a nemzetközi
pénzvilág kimondott és ki nem mondott igényei
az adósságszolgálatok pontos teljesítésére
szorították a rendszerváltás elsô kormányát
bármekkora áldozatot követelt is ez a gazdaságtól,
végsô soron az adófizetôktôl, a lakosság
egészétôl.
A súlyos külsô
adósságteher nyomasztóan nehezedett a továbbiakban
is egészen 199798-ig a magyar gazdaságra. Nyilvánvalóan
hozzájárult a privatizáció gyorsaságához
így a gyorsaságból (gyakran kapkodásból)
eredô meggondolatlanságokhoz és bevételkiesésekhez
is. Ugyancsak az adósságteher magyarázhatta a magyar
gazdaság páratlanul gyors és páratlanul átfogó
liberalizálását voltaképpen 1989 és
1992 között! Szerepe volt ugyanakkor a magyar külgazdasági
kapcsolatok gyors földrajzi átrendezôdésében,
a vállalati reorganizációt kikényszerítô
szabályozórendszer (számviteli törvény,
csôd- és felszámolási törvény stb.)
korai kialakításában is.
Nem mondhatjuk ugyanakkor,
hogy hiábavaló lett volna az áldozat: ma már
Magyarország vitathatatlanul a régió éllovasa
a tôkevonzásban, a vállalati reorganizációban,
a pénzügyi rendszer reformjában minden számottevô
nemzetközi gazdasági szervezet (IMF, Világbank, EBRD,
OECD) így értékeli a közép-európai
átalakulást. Lengyelországnak 4-5 évet kellett
várnia ahhoz, hogy lezáruljon az átütemezési
hercehurca, s meginduljon a mûködô tôke beáramlása
a felé az átalakuló gazdaság felé, amelynek
csaknem 40 milliós belsô piaca, kvalifikált munkaereje
és nem utolsósorban geostratégiai pozíciója
egyébként a lehetô legvonzóbb lehetett volna
a potenciális külföldi befektetôk számára.
Magyarország 1990-ben
éppen úgy, mint 1982-ben a szükségbôl
csinált erényt, amikor a nehezebb, de közép-
és hosszú távon sokkal nagyobb eredménnyel
kecsegtetô utat választotta. Magyarország kinôtte
adósságait! Az Orbán-kormány kevesebb mint
9 milliárd dolláros nettó adósságállományt
s ennél nagyobb jegybanki devizatartalékokat, valamint évi
25 milliárd dolláros exportpotenciált örökölt
elôdjétôl, elôdeitôl. Ez az eredmény
igazolja a Németh- és az Antall-kormány 1990-es döntéseit.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta