Az intermédia nem egyszerûen
egy avantgárd vagy posztmodern mûvészeti irányzat
– sôt fôleg nem az. Az intermédia fogalma magában
hordja annak lehetôségét, hogy a szûk szakmai
körökbôl kilépve társadalmi érvényességre
tegyen szert – a „szakma” ebben az összefüggésben nem
más, mint a technikai alapú információtovábbító
eszközök összessége: az írásnyomtatástól
és a fotótól a filmen, a magnón, a videón,
a tévén, a számítógépen át
az internetig. Formálódó posztszocialista, információs
társadalmunkban csak most kezdünk ráébredni a
„média” (a médiumok) igazi jelentôségére.
Az intermédia azonban messze általánosabb érvényû
fogalom, mert a médiumok közötti összefüggésre
utal.
Egy szomorú esemény
tette az etimologizálást különösen idôszerûvé:
a közelmúltban halt meg Dick Higgins amerikai fluxus-mûvész,
az experimentális költészet nagy specialistája,
aki az intermédiát kitalálta, és akinek tiszteletére
1999 novemberében kiállítás nyílt az
Ernst Múzeumban. Higgins elevenítette fel Coleridge szóhasználatát
„olyan mûvek megjelölésére, amelyek fogalmilag
két vagy több elfogadott médium vagy hagyományos
mûvészeti mûfaj között helyezkednek el”. (Hangköltészet.
Vál., szerk.: Szkárosi Endre Artpool, Budapest, 1994, 31.
o.) Ugyancsak Higgins kedvenc gondolatai közé tartozott a festmény
és a cipô közti alkotás feltételezése.
Ha definiálással kísérletezünk, azon nyomban
szembesülünk a kategorizálás rugalmatlanságával,
és azonnal feszegetni kezdjük a kereteit, hogy biztosítsuk
a szakadatlan fejlôdést. „Amióta az intermédia
tanszéken órákat tartok, azóta tûnôdöm
ezen az elnevezésen. (…) Mivel jár a médiumok közötti
mozgás, a használatukból adódó képletes
helyváltoztatás? (…) Egyáltalán kijelölhetô-e
az a körzet e technikai médiumok univerzumában, amely
közöttük helyezkedik el?” – töpreng az intermédia
egyik oktatója. (Tillmann J. A.: Inter media. In Intermedia. Magyar
Képzômûvészeti Egyetem Intermédia Tanszék,
Budapest, 1999, 32. o.) Peternák Miklós pedig, a fôiskola
intermédia szakának alapítója, a tanszék
vezetôje ezt írja: „Az interaktív és multimediális
információközlés és megjelenítés
egyszerre követeli meg az információ tartalmi és
formai alakítását, mivel itt arról van szó,
hogy bármely diszciplináris forrásból származó
alapanyagot megfelelôen strukturált és érthetô
audiovizuális egységgé kell rendezni egy nem lineáris
rend szerint. Megszületik a jelentésdizájn mint autonóm
mûvészi tevékenység, mivel a formaadás
nem egy dekoratív, mûvészies modort, hanem a tartalmak
mély, funkcionális megértését követeli.
Ezen anamorfózis metódusai még nem alakultak ki, s
az önálló mûvészi munka szolgálja
e mintapéldák elôhívásának egyedül
értelmes közegét. Az MKE intermédia tanszéke,
mely Magyarországon az egyetlen hely, ahol egyetemi szintû
médiamûvész-képzés folyik, alkalmasnak
tûnik e mûvészi kutatómunkára.” (Uo. 10.
o.)
Az intermédia (mint
Intermédia Tanszék) a Magyar Képzômûvészeti
Fôiskola (2000. január 1-jétôl Egyetem) rendszerváltással
egybeesô reformjának talán legsikeresebb következménye.
Noha a médiamûvész/intermédiamûvész
dilemma a tanszék fennállásának majdnem tíz
éve alatt sem dôlt el (hála istennek!), számos,
azóta nemzetközi hírnévre szert tett alkotó
védte meg falai között diplomáját (El-Hassan
Róza, Szegedy-Maszák Zoltán, Csörgô Attila,
Veszely Beáta és még sokan mások), és
állított ki – sokszor tanáraival együtt, ami
az itt folyó tanításnak/tanulásnak magától
értetôdô sajátossága.
Az intermediális szemlélet
nem teszi lehetetlenné az egyes médiumok analitikus vizsgálatát,
a mediális szemlélet pedig megengedi, hogy az egyes hagyományos
mûvészeti ágakat (költészet, festészet
stb.) is médiumnak tekintsük. Magától értetôdô,
hogy egy-egy kiállításon akusztikus mûvekkel,
konceptuális alkotásokkal vagy éppen interaktív
számítógépes installációkkal,
a kutatás során pedig elméleti és történeti
mûvekkel („médiumarcheológia”) egyaránt találkozhatunk.
Ha pedig arra gondolunk, hogy a rendszerváltás idején
megfogant az Intermédia Tanszék ikertestvére is, az
Interdiszciplináris Tanszék (csak éppen megszületni
nem tudott a szakalapítás bürokrata bábáinak
keze között), világossá válik, hogy az intermédia
– sôt maga a mûvészet is – csak egyetlen diszciplína
a sok tudományág és életterület között!
Nem maradhat elszigetelt, felderíti a maga kontextusát, és
halad tovább.
(A fönti szöveg
a Magyar Képzômûvészeti Egyetem Intermédia
Tanszékének a pozsonyi Képzômûvészeti
Fôiskola Medium Galériájában 2000. januárban
megnyíló kiállításához készült.
Nemrég jelent meg
a szövegben idézett Intermedia címû könyv
a Magyar Képzômûvészeti Egyetem Intermédia
Tanszékének kiadásában: az írás
illusztrációjaként ennek részleteit láthatják.
Galántai György nagy intermédia összeállítást
készített az Artpool P60-ban decemberben bemutatott kiállítás
alapján: ez az anyag az Artpool internetoldalán tekinthetô
meg.)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta