Bizonyára tudja: cudar
idôk elé néz a magyar magaskultúra. Immáron
nem pusztán elôállítóinak életszínvonala,
hanem intézményeinek léte forog veszélyben.
A Soros Alapítvány költségvetése csökken,
s bár a kultúra támogatására szánt
pénzösszeg még mindig számottevô, lejáróban
van az az évtizednyi haladék, amelyet Soros György a
rendszerváltáskor a magaskultúrának vásárolt.
A Nemzeti Kulturális Alap autonómiájának felszámolása
bevallottan az „egyensúlyteremtés” jegyében határoztatott
el, és aligha kétséges, hogy ez az egyensúlyteremtés
a magaskultúra kárára, a politikailag kormánybarát
(staatstragende), esztétikailag tömegesebb (kis)polgári
igényeket kielégítô (middle-brow) kultúra
javára történik. A magánmecenatúrának
pedig se híre, se hamva. Vagyis sokkal kevesebb lesz a pénz,
és nem arra, amire eddig.
Ennek implikációin
borongva jutott eszünkbe Tolsztoj Leó 1899-es, mûvészetrôl
írott esszéje, amelybôl levelünkhöz csatolunk
egy rövid részletet. Tolsztojt olvasva az a nyugtalanító
érzés kerített bennünket hatalmába, hogy
nincsenek magabiztos válaszaink az általa egy évszázada
felvetett kérdésekre. Lehet-e igazolni a mûvészetért
hozott társadalmi áldozatokat? Jogot formálhat-e a
magaskultúra arra, hogy költségvetési támogatásban
részesüljön? Hiszen – írja Tolsztoj – „ezt a pénzt…
a néptôl szedik össze, amelynek emiatt elárverezik
a tehenét, és amely sohasem jut hozzá a mûvészet
nyújtotta esztétikai gyönyörök élvezetéhez”.
A tolsztoji választ pedig – az „igazi”, vagyis a vallásos
mûvészetért érdemes társadalmi áldozatot
hozni, másfajtáért viszont nem – nem tartjuk megnyugtatónak.
Úgy gondoljuk, a magyar
magaskultúra nemcsak nehéz helyzetben van, hanem önigazolási
kényszer alatt is áll. Minél kevesebb pénz
van rá, elôállítóinak, terjesztôinek,
kedvelôinek annál inkább képeseknek kellene
lenniük megmondani, hogy miért kellene rá áldozni.
Éppen ezért arra kérjük Önt, hogy írja
meg nekünk: Ön szerint mivel lehet érvelni a magaskultúra
közpénzekbôl való támogatása mellett,
vagy ha nem lehet, miért nem? Mekkora köz- és magán-erôfeszítést
kell és érdemes tenni ahhoz, hogy még mindig érdemes
legyen a magaskultúrát mûvelni? Minél több
írást szeretnénk közölni, ezért jó
lenne, ha megpróbálná mondandóját 4-6
flekknél nem nagyobb terjedelemben összefoglalni.
A Beszélô szerkesztôi
Vegyék elô akármelyik
mai újságot, s mindegyikben megtalálják a színházi
és zenei rovatot; majdnem minden számban olvashatnak beszámolót
egy-egy kiállításról vagy ismertetést
valamilyen festményrôl, s a lapnak nincs olyan száma,
amelybôl hiányozna a megjelent könyvújdonságok
– szépirodalmi könyvek, verses-, elbeszéléskötetek
és regények – jegyzéke.
Nyomban a bemutató
után részletesen beszámolnak arról, hogy ez
meg ez a színésznô vagy színész ilyen
és ilyen drámában, vígjátékban
vagy operában ilyen vagy olyan szerepet alakított, milyen
erényeket csillogtatott meg, s mi a tartalma az új drámának,
vígjátéknak vagy operának, melyek a gyengéi
és az erényei. Ugyanilyen részletesen és ugyanilyen
gonddal leírják, hogyan énekelte vagy játszotta
zongorán vagy hegedûn ez meg ez a mûvész ezt
meg ezt a darabot, s melyek a darab és a játék erényei
és gyengéi. Minden nagy városban van mindig, ha nem
is több, de minden bizonnyal legalább egy új képkiállítás,
s a képek erényeit és gyengéit a kritikusok
és a hozzáértôk rendkívül nagy elmélyedéssel
boncolgatják. Szinte mindennap jelennek meg új regények,
versek, külön kötetekben és folyóiratokban,
s a napilapok kötelességüknek tartják, hogy olvasóiknak
aprólékosan beszámoljanak ezekrôl a mûalkotásokról.
Oroszországban, ahol
a népmûvelésre csak egy századrészét
költik annak, ami elengedhetetlenül szükséges volna
ahhoz, hogy az egész nép hozzájuthasson az iskoláztatás
eszközeihez, a kormány a mûvészet támogatása
végett milliós összegeket folyósít az
akadémiáknak, a zenemûvészeti fôiskoláknak,
a színházaknak. Franciaországban nyolcmilliót,
Németországban és Angliában ugyanannyit szánnak
a mûvészetre. Minden nagy városban óriási
épületeket emelnek, hogy otthont adjanak a múzeumoknak,
akadémiáknak, zene- és színmûvészeti
fôiskoláknak, hogy elôadásokat és hangversenyeket
rendezzenek bennük. Munkások százezrei – ácsok,
kômûvesek, szobafestôk, asztalosok, kárpitosok,
szabók, fodrászok, ékszerészek, bronzmûvesek,
szedôk – egész életüket nehéz munkában
töltik, hogy kielégítsék a mûvészet
szükségleteit, így hát aligha van még
egy emberi tevékenység – a katonai tevékenységen
kívül –, amely annyi erôt emésztene fel, mint
ez.
De nemcsak, hogy ilyen rengeteg
munkát ölnek ebbe a tevékenységbe, akárcsak
a háborúnak, ennek is valósággal emberi életeket
áldoznak fel: sok százezer ember kora ifjúságától
egész életét annak szenteli, hogy megtanulja nagyon
gyorsan kapkodni a lábát (táncosok); mások
(a zenészek) annak, hogy megtanulják nagyon gyorsan váltogatva
megérinteni a billentyûket vagy a húrokat; megint mások
(a festôk) annak, hogy tudjanak bánni az ecsettel, és
le tudjanak festeni mindent, amit látnak; ismét mások
annak, hogy mindenfajta mondatot át tudjanak tenni bármilyen
ütemre, és minden szóhoz meg tudják találni
a rímet. És ezek a gyakorta nagyon derék, okos emberek,
akik képesek mindenféle hasznos munkára, elvadulnak
ebben az egyoldalú, butító foglalatosságban,
s érzéketlenné válnak az élet minden
komoly jelenségével szemben, afféle egyoldalú
és tökéletesen önelégült szakemberekké
lesznek, akik csak ahhoz értenek, hogy a lábukat, a nyelvüket
vagy az ujjaikat mozgassák.
[…]
Azt mondják, ez a
mûvészetért van, a mûvészet pedig nagyon
fontos dolog. De igaz-e, hogy ez a mûvészet, és hogy
a mûvészet olyan fontos dolog, hogy ilyen áldozatokat
hozhatnak érte? Ez a kérdés különösen
fontos azért, mert a mûvészet, amelynek kedvéért
feláldozzák milliók munkáját, sôt
az emberi életeket, és ami a legfôbb: az emberek közti
szeretetet is, ez a bizonyos mûvészet az emberek tudatában
mind homályosabb és meghatározhatatlanabb fogalommá
válik.
A kritika, amelyre a mûvészet
kedvelôi régebben a mûvekrôl szóló
ítéleteikben támaszkodhattak, az utóbbi idôben
olyan ellentmondóvá vált, hogy ha a mûvészet
körébôl kiiktatjuk mindazt, amit a különféle
iskolák kritikusai nem tekintenek hozzá tartozónak,
akkor a mûvészetbôl szinte semmi sem marad.
Miként a különbözô
vallású teológusok, akként a különbözô
irányzatú mûvészek is egymást kölcsönösen
kirekesztik és semmivé teszik. Hallgassák meg a mai
iskolák mûvészeit, mindegyik ágazatban olyan
mûvészeket fognak találni, akik tagadják a többieket:
a költészetben a régi romantikusokat, akik tagadják
a parnasszistákat és a dekadenseket; a parnasszisták,
akik tagadják a romantikusokat és a dekadenseket; a dekadenseket,
akik tagadják az összes elôdöket és a szimbolistákat;
a szimbolistákat, akik tagadják az összes elôdöket
és a szómágusokat; a szómágusokat, akik
tagadják összes elôdeiket; a regény területén
a naturalistákat, a pszichológusokat, a természetutánzókat,
akik egymást tagadják. S ugyanez látható a
drámában, a festészetben és a zenében
is. Úgyhogy a mûvészet, amely a nép oly sok
munkáját és annyi emberi életet emészt
fel, s megzavarja az emberek közti szeretetet, nemcsak hogy nem világos
és szabatosan meghatározott valami, hanem még annyira
különbözôképpen értelmezik is kedvelôik,
hogy nehéz megmondani, egyáltalán mit értenek
mûvészeten és kiváltképpen jó,
hasznos mûvészeten, amely megérdemli az érte
hozott áldozatokat.
[…]
(Lev Tolsztoj: Tanulmányok,
cikkek, vallomások. Ford. S. Nyírô József.
Magyar Helikon, 1967. 412–580. o.)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta