„…az ortográfiai jelek száma huszonöt. E megállapítás lehetôvé tette, hogy háromszáz évvel ezelôtt megalkossák a Könyvtár álatlános elméletét, és megnyugtató módon megoldják az addig megfejthetetlennek látszó problémát, azt, hogy szinte valamennyi könyv kaotikus zagyvaság.”
Az Enigma, avagy az elsô feltörhetetlen kód feltörése
Dr. Arthur Scheribus, az Enigma
nevû német rejtjelezôgép megalkotója az
1920-as évek elején úgy becsülte, hogy ha 1000
kriptoanalitikus mindegyikének rendelkezésére állna
egy Enigma, és mindegyikük percenként 4 kulcsot próbálna
ki a nap minden percében, akkor is 1,8 milliárd évre
volna szükség az összes lehetséges kód végigpróbálásához,
vagyis az Enigma, ha elméletileg nem is, de gyakorlatilag feltörhetetlen.
Persze a német hadsereg által bevezetett titkosítási
rendszer a valóságban közelrôl sem volt az, és
bár minden bizonnyal túlzás volna azt állítani,
hogy az Enigmán múlt a II. világháború
sorsa, a dolog kétségkívül nagy jelentôséggel
bírt.1
Különösen,
ha az egész történetbôl a földönkívüli
civilizációk keresésével kapcsolatban levonható
következtetéseket is figyelembe vesszük. De haladjunk
sorjában.
A lengyelek még közvetlenül
az I. világháború utáni években – legalább
részben persze a szovjetek által jelentett fenyegetéssel
szemben – egy meglepôen hatékonyan mûködô
hivatalt hoztak létre Biuro Szyfrów (kb. „titkosírási
hivatal”) néven, és a hivatal akkori vezetôje az a
Franciszek Pokorny volt, aki már korábban arra a következtetésre
jutott, hogy egyfelôl az egyre nagyobb mennyiségû üzenettel
párhuzamosan a titkosítási módszerek is mechanizálódni
kezdenek (és míg korábban a papír és
a toll bôven elég volt, addig most a gépek is egyre
nagyobb szerepet játszanak), másfelôl pedig a különféle
titkosítások megfejtéséhez a jövôben
nem annyira a klasszikus mûveltségû nyelvészek
és filológusok, mint inkább a matematikusok segítségére
lesz szükség, mivel a kódok immár nem a szavakra,
hanem az egyes betûkre2 vonatkoznak.
Pokorny legtehetségesebb
tanítványa, Marian Rejewski 1932-re képes volt az
Enigmának legalább egyes üzeneteit elolvasni. Ami persze
nem a titkosírás-fejtés eddig egyik legjelentôsebb,
bár korántsem teljes sikere miatt érdekes, hanem azért,
mert a megfejtést egyrészt az segítette, hogy az Enigma
„rotorjait” (a betûket tartalmazó tárcsákat)
a pontos vételhez feltétlenül szükséges
módon megfelelô helyzetbe állítandó –
és az esetleges „elkonvertálódásokat” (vagyis
ferdüléseket) kiküszöbölendô – az üzenet
kezdeteként mindig ugyanazt a hat betût, a minden jelentés
nélküli „PDQPDQ”-t sugározták, ami persze a különbözô,
éppen alkalmazott kulcsoknak megfelelôen ugyanúgy kiadhatta
az „MRAXXT”, mint a „XYULKO” jelsorozatot is.
Másfelôl pedig
az is sokat számított, hogy akadt egy áruló
a németek között, egy bizoyos Hans-Thilo Schmidt, aki
44 évesen új életet akarván kezdeni, egymás
után eladta a birtokában lévô titkokat (beleértve
az ismétlôdô jelsorozatra vonatkozó ismereteit
is) a franciáknak, akik aztán mindent továbbítottak
a lengyeleknek. Miként egy helyütt Rejewski is megjegyzi, az
Enigma akár csak részleges feltörése is kizárólag
azáltal vált lehetségessé, hogy sikerült
bizonyos „kívülrôl”, nem pedig magából
a rejtjelezett szövegbôl származó információkhoz
is hozzájutni. Vagyis a redundancia: az a bizonyos állandóan
ismétlôdô karaktersorozat megléte mellett egy
olyan tudás is alapvetô szerepet játszott, amelyet
viszont nem lehetett pusztán az adott jelsorozatból visszafejteni.
Úgyhogy ha most megpróbáljuk
ezt az esetet a földönkívüliekkel folytatott, nagyon
is hipotetikus kommunikáció egyik lehetséges, fordított
modelljének tekinteni, ahol a feladat éppen az Enigmáéval
ellentétes (vagyis az adott körülmények között
a lehetô legbiztosabbnak kell lennünk abban, hogy üzenetünk
a lehetô legegyszerûbben és legkézenfekvôbben
visszafejthetô), úgy kétségkívül
arra a következtetésre kell jutnunk, hogy miközben szükségünk
van az elképzelhetô legnagyobb mértékû
redundanciára, aközben ez önmagában még
korántsem lesz elég. Kell majd valamiféle, a jelsorozaton
túlmutató értelmezést lehetôvé
tevô közös kiindulási pont is – valami olyasmi,
ami egyaránt közös a mi tudásunkban és az
idegenekében.
Elvégre éppen
a redundancia és azok a bizonyos, kívülrôl származó
információk tették lehetôvé az Enigma
feltörését is.
Ami a földönkívülieknek
szóló üzenetet illeti, elsôre persze legalábbis
kérdéses, hogy mi is lehet ez a számukra és
számunkra egyaránt közös elem. A szovjet rádiócsillagász,
B. I. Panovkin egy SETI-konferencián annak idején egyenesen
azt állította, hogy „élesen fogalmazva: nem tudunk
megkülönböztetni egy szimbolikus (vagyis jel)rendszert egy
nem szimbolikustól… nincsen olyan elszigetelt szimbólumrendszer,
amelyet meg lehetne érteni pusztán magából
a szimbólumrendszerbôl kiindulva; lehetetlen megállapítani
a szimbólumok egymáshoz való viszonyát… Ez
alapvetôen korlátozza az összes olyan, intersztelláris
nyelvvel való kísérletet, mint amilyen a LINCOS.”
Amennyiben azt reméljük, hogy valamikor mégis képesek
leszünk majd felvenni a kapcsolatot – legalábbis bizonyos –
földönkívüli civilizációkkal, úgy
legfeljebb abban bízhatunk, hogy miközben Panovkinnak minden
bizonnyal igaza van, aközben azt azért ô sem állítja,
hogy bármilyen körülmények között lehetetlen
a kapcsolatfelvétel.
Egy látszólagos kitérô: a matematikától a matematikákig
A híres lengyel sci-fi
író, Stanislaw Lem Az Úr hangja címû
regényében3 azt mondja, hogy „a »mesterséges«
és a »természetes« közötti
különbség nem teljesen objektív, nem abszolúte
adott, hanem viszonylagos, és az alkalmazott vonatkoztatási
rendszertôl függ. Az élô szervezetek anyagcseretermékeit
természetes képzôdményeknek szokás tekinteni.
Ha nagyon sok cukrot eszem, a fölösleget a veséim kiválasztják.
Mármost az, hogy a vizeletemben levô cukor »mesterséges«
vagy »természetes«, az én intenciómtól
függ. Ha szándékosan ettem annyi cukrot, hogy
a vizeletemben megjelenjen, mert ismerem a jelenség mechanizmusát,
és elôre láttam cselekményem következményeit,
akkor a cukor jelenléte »mesterséges« lesz, de
ha csak azért ettem cukrot, mert ízlett, akkor jelenléte
»természetes«.”
A kérdés tehát
leginkább az, hogy mirôl ismerhetjük fel az idegen civilizációt,
illetve az által a küldött jeleket: mi alapján
dönthetjük el, hogy természetesek-e, vagy mesterségesek,
és a legcélszerûbb talán abból kiindulni,
hogy mi milyen jeleket sugároznánk az idegenek felé,
ha azt akarnánk, hogy ôk is képesek legyenek azokat
felismerni – vagyis, hogy mik is azok az elemek, melyeknek (szerintünk)
minden számításba jöhetô civilizációban
jelen kell lenniük.4 Második lépésben pedig arra
kell választ találnunk, hogy miként, milyen formában
lehet ezt úgy kisugározni, hogy minden potenciális
címzett képes legyen elkülöníteni a kozmikus
zajoktól.
És ha ez sikerül,
akkor ezzel Panovkint mintegy kijátszhatjuk, hiszen amennyiben meg
tudunk fogalmazni egy olyan üzenetet, amirôl „minden értelmes
lény számára nyilvánvaló”, hogy üzenet
(és jobb esetben az is, hogy mit tartalmaz), akkor a jelek kultúrafüggetlensége
ellenére is megvan a kulcs, és ezt az üzenetet a továbbiakban
afféle „PDQPDQ”-ként, a német Enigma kezdô-karaktersorozataként
használhatjuk (illetve használhatják az idegenek)
a visszafejtéshez.
A dolog persze egyáltalán nem lesz egyszerû
A SETI-vel5 foglalkozó
kutatók egyik kedvenc elôfeltevése, hogy például
egy, a prímszámokra épülô rendszer6 tökéletesen
megfelelô megoldás, és ezzel implicit módon
bár, de azt is feltételezik, hogy minden civilizáció
a miénkhez hasonló matematikával rendelkezik. Mivel
azonban a prímszám fogalma az osztáson alapul, és
mivel elképzelhetôek olyan matematikák is, ahol az
osztás nem szerepel, ezért ez annyiban mindenképpen
támadható elôfeltevés, hogy az értelem
és a prímszámok ismerete közé nem tehetünk
automatikusan egyenlôségjelet: korábban is voltak (sôt
talán még ma is vannak) a Földön olyan kultúrák,
melyek képtelenek lennének egy prímszámokra
alapuló üzenetet visszafejteni, mivel egyszerûen nem
ismerik a prímek fogalmát. Komoly hiba volna a mi birtokunkban
lévôt az egyetlen lehetséges és abszolút
matematikának tekinteni, és ami azt illeti, a látszattal
ellentétben a földi matematika sem egységes.
„A matematika alapjairól
szóló modern vitában – írja Davis és
Hersh a matematika élményérôl szóló
könyvükben – három visszatérô dogma bukkan
elô: a platonizmus, a formalizmus és a konstruktivizmus.”
Az elsô szerint a matematikai objektumok valósak, és
attól függetlenül léteznek, hogy mit tudunk róluk
– vagyis a matematikus tulajdonképpen nem kitalálja, hanem
felfedezi a törvényszerûségeket,7 és „a
platonizmus szerint a matematikus empirikus tudós, akárcsak
a geológus”.
A formalisták viszont
úgy gondolják, hogy „egyáltalán nincsenek is
matematikai objektumok. A matematika csak axiómákból,
definíciókból és tételekbôl áll,
azaz formulákból. Egy szélsôséges nézet
szerint csak szabályok vannak, amelyek segítségével
az egyik formulát levezethetjük a másikból, de
maguk a formulák nem szólnak semmirôl sem, csak szimbólumok
sorozatai”, olvasható a fentebb már említett szerzôpárosnál.
A két tábor
közötti vitára még azt lehetne mondani, hogy kizárólag
a matematikusok magánügye, hogy hová tartozónak
vallják magukat, hiszen így is, úgy is ugyanazt értik
a matematikai bizonyítás alatt. A helyzet azonban rögtön
más lesz, ha figyelembe vesszük azt az L. E. J. Brouwer nevéhez
fûzôdô konstruktivista irányzatot is, mely szerint
„a természetes számok egy alapvetô intuíció
révén adottak a számunkra”, és így az
egész matematikát véges sok lépésben,
konstruktívan kell felépíteni belôlük.8
Ekkor viszont a „hagyományos”
matematika számos tétele egyszerûen nem lesz bizonyítható
(például a trichotómia törvénye sem, mely
szerint minden valós szám vagy pozitív, vagy negatív,
vagy nulla), és David Hilbert, a XX. század egyik legnagyobb
matematikusa egyenesen arról panaszkodott, hogy Brouwer hívei
„arra törekszenek, hogy oly módon mentsék meg a matematikát,
hogy mindent kidobnak, ami csak bajt okozhat… Felaprítanák
és összekaszabolnák a tudományt.” És ami
még ennél is nagyobb baj: ezek szerint lényegében
az ízlés, a tradíció vagy a személyes
meggyôzôdés dönti el, hogy a formalista-platonista
vagy a brouwerista matematikát fogadjuk-e el, hiszen ezeken túl
nincsen semmiféle közös alap vagy „magasabb szempont”,
amelynek segítségével a „jobbat” és „igazabbat”
választhatnánk. Ha pedig ugyanolyan bátran választhatjuk
(az újkori matematika jelentôs részét érvénytelennek
tekintô) konstruktivizmust, mint a platonizmust, akkor talán
már az is elképzelhetô, hogy egyfajta „metamatematika”
keretében számtalan más, a fentebbiektôl eltérô
alapokon nyugvó matematikát is létre lehet hozni,
és idáig jutva már nem nehéz belátni,
hogy a mi matematikánk is önkényes9 választásokon
alapuló fejlôdés eredménye.
Akárcsak a feltételezett
földönkívülieké.
A matematika szûrôje és a LINCOS
Persze még mindig próbálhatnánk
azzal érvelni, hogy egy magasan fejlett civilizációnak10
– bármilyen alapokra is építse matematikáját
– szüksége van a számolásra, hiszen máskülönben
képtelen volna a mindennapi életben például
a méréssel kapcsolatos problémák megoldására,
de ebbôl még mindig nem következik semmi. Egy adott matematikán
belül ugyanis például a számoknak nincsenek „eleve
adott” tulajdonságaik – ez persze nem platonista álláspont
–, hanem minden attól függ, hogy mi milyen tulajdonságokat
kreálunk meg, illetve tartunk fontosnak. Például a
világûrbôl érkezô jelekként egy
168 darab 0-ból és 1-bôl álló sorozatot
fogva, és feltételezve, hogy ezeket megfelelôen sorrendbe
állítva egy „képet” kapunk, nem valószínû,
hogy el tudnánk dönteni: 14x12, 6x28 vagy 3x56 stb. oldalú
téglatestet állítsunk-e össze – hacsak nem vagyunk
járatosak az ókori görög matematikában.
Pithagorasz számára azonban elsô ránézésre
nyilvánvaló lett volna, hogy a 6x28 a helyes megoldás
– ezek ugyanis ún. tökéletes számok, mivel osztóik
összege magukat a számokat adja ki (1 + 2 + 3 = 6 és
1 + 2 + 4 + 7 + 14 = 28). Elvileg nyugodtan elképzelhetô egy
olyan forgatókönyv is, amelyben nem a prímszámok
játszanak kitüntett szerepet (miként a modern matemtikában),
hanem mondjuk a tökéletes számok.11
Úgyhogy ha biztosra
akaruk menni, akkor legfeljebb az összeadásra és a kivonásra
építhetünk – ezek nélkül ugyanis tényleg
elképzelhetetlen egy technikai civilizáció. Márpedig
nyilvánvaló, hogy mi ilyet keresünk: eljátszhatnánk
ugyan a gondolattal, hogy esetleg léteznek olyan társadalmak
is, ahol egy, a rádiójelek fogására alkalmas
készüléket nem megterveznek és alkatrészekbôl
összeraknak, ahogyan mi tesszük, hanem genetikai módosításokkal
egy élô szervezetbôl mintegy kitenyésztik azt,
és eközben még az összeadást és a
kivonást sem ismerik – de egy ilyen feltételezésnek
a mi szempontunkból nem sok értelme volna. Ahhoz ugyanis,
hogy értelmezni lehessen a rádióhullámok által
szállított információkat (amelynek a vételére
elvileg ez az organikus rádióteleszkóp12 is szolgálna),
mindenképpen szükség van legalább valami minimális
matematikai apparátusra. Tehát számunkra, akik viszont
a rádióhullámok segítségével
– és persze valamiféle matematikát használva
– akarunk kommunikálni velük, olyanok ezek az idegenek, mintha
nem is léteznének.
Itt tehát maga a közlés
módja szolgál szûrôként: aki nem értené,
az észre se veszi, hogy üzenetet kapott, és fordítva:
ha eléggé ügyesen kódoljuk a mondandónkat,
akkor pusztán az a tény, hogy valaki képes volt fogni,
egyben azt is jelenti, hogy képes lesz visszafejteni. Ugyanis csupán
akkor jut el hozzá, ha a miénkhez bizonyos tekintetben hasonló
civilizációban él: olyanban, amely használja
az elemi matematikát, és emellett képes a mi eszközeinkhez
hasonló berendezéseket létrehozni, hogy foghassa az
üzenetet. És ez már afféle kozmikus kódtörô
„PDQPDQ”-ként is szolgálhat, és ezért hiába
van igaza Panovkinnak a kultúrafüggetlen – és ennek
megfelelôen „kívülállók” számára
megfejthetetlen – jelekkel kapcsolatban. Itt ugyanis két, nem nagyon
különbözô civilizáció akar kommunikálni
egymással.
Amihez persze egy-két
további szabályt is be kell tartanunk, hogy sikerrel járhassunk.
Egy Hans Freudenthal nevû holland kutató 1960-ban tette közzé
tanulmányát az „univerzális matematikai nyelvrôl”,
vagyis a LINCOS-ról (Design of a Language for Cosmic Intercourse),
amely eleinte mintha egy alapfokú aritmetika-kurzus lenne: elôbb
egyetlen impulzust adunk le, majd némi szünet után kettôt,
aztán megint szünet és három stb. egészen
addig, amíg (remélhetôleg) minden értelmes és
aritmetikát használó lény számára
egyértelmûen ki nem derül, hogy itt az egymást
követô, pozitív, egész számokról
van szó. Utána a „számok kódja” következik,
vagyis egy impulzus, az egyenlôségjel és a LINCOS által
használt egyes szám jele; két impulzus, egyenlôségjel,
a kettes szám jele stb. Majd pedig az összeadás, a kivonás,
a szorzás és az osztás; és hamarosan sor kerül
a természetes logaritmusra meg a hírhedt pi-re is…
Sôt, Freudenthal egy
idô után megpróbálja más „emberi képességekkel”
együtt a „gondolkodásra való képesség”
fogalmát is bevezetni. Az absztrakt A szereplô azt kérdezi
az absztrakt B-tôl, hogy mennyi 2 + 3, és B azt válaszolja,
hogy 5, A pedig azt mondja B-nek, hogy helyes. Majd feltûnik C is:
A azt kérdezi B-tôl, hogy mennyi 15 x 15, amire B helytelen,
C viszont helyes választ ad – és máris következik
a konklúzió: „C okosabb, mint B”. Ami persze legfeljebb az
egyik lehetséges olvasat, és arra valószínûleg
még akkor is hiába számítanánk, hogy
az idegenek éppen erre a következtetésre jutnak, ha
miként I. Sz. Sklovszkij, a földönkívüliek
létével foglalkozó elsô könyvet megíró
szovjet csillagász fogalmaz, „a levelezô elôbb-utóbb
megérti, hogy ezekben az adásokban nem matematikáról
van szó (ez már volt, és a példák kirívóan
naivak). Ez színház, ez elôadás. S ha már
így van, felmerülnek olyan fogalmak, mint az érzelem,
a magatartás.”
Sklovszkij persze túlságosan
is földi kategóriákban gondolkodik – és ez a
problémáknak még mindig legfeljebb az egyik fele.
A többi probléma abból adódik, hogy a Freudenthal-féle
üzenet túlságosan is hasonlít az Enigma által
generált, majdnem feltörhetetlen üzenetekre: egyáltalán
nem redundáns. A címzettnek elég egyetlen bitnyi információt
rosszul vennie, hogy értelmetlen jelhalmazzá változzon
az egész, úgyhogy egy Yvan Dutil nevû kanadai tudós
nemrégiben „hibatûrôvé” alakította át
a LINCOS-t: az egyes oldalakon például újra és
újra (alkalmasint többféle formában is) feltûnnek
ugyanazok az információk; minden szimbólum
5 egység széles
és 7 egység magas; a számok pontok sorozataként
és LINCOS-szimbólumként egyaránt megjelennek,
és még egy olyan állandó „hibajavító
jelsorozat” is található minden oldalon, amelynek az esetleges
változásaiból következtetni lehet a torzulásokra.
Ha tehát következetesen
alkalmazzuk a dr. Arthur Scheribus-féle rejtjelezôgép
alapján levont következtetéseket, akkor akár
olyan üzenetet is létre tudunk hozni, amelyet egy hozzánk
hasonló civilizáció nagy valószínûséggel
képes volna megfejteni.
És az megint más
kérdés, hogy egy ilyen, a miénkhez hasonló
civilizáció létezésének a valószínûsége
esetleg nulla.
1 David Kahn, a talán
legelismertebb kriptográfiatörténeti mû, a Codebreakers
szerzôje úgy fogalmaz az „atlanti csatát” illetôen,
hogy „lényegében a kereskedelmi célú hajók
tengerészei, a hajóépítôk, akik több
hajót bocsátottak vízre, mint amennyit a német
tengeralattjárók el tudtak süllyeszteni, meg a konvojokat
védô repülôgépek és haditengerészek
nyerték meg a tengeri háborút… de a titkosítás
feltörése lényegesen lerövidítette, és
ezáltal számos ember életét mentette meg. És
ugyan milyen közremûködés lehet ennél fontosabb?”
Vagyis Kahn szerint a szövetségesek – jóval nagyobb
áldozatok árán persze – elôbb-utóbb akkor
is diadalmaskodtak volna, ha nem sikerül az Enigmával boldogulniuk.
2 Az új titkosítási
technikáknál például a „the” „t”-je külön
kerül kódolásra a „h”-tól, és nem az egész
„the”-t kódolják egyszerre.
3 Amely könyv természetesen
a földönkívüli civilizációkkal való
és végül kudarcba torkolló kapcsolatfelvételi
kísérletrôl szól. Az „Úr hangja” pedig
maga a földönkívüliek által sugárzott
üzenet.
4 Tehát a lehetô
legkultúrafüggetlenebb módon feltörhetô jelölési
rendszert kell létrehoznunk, melynek a tartalma is a lehetô
legkultúrafüggetlenebb.
5 SETI: Search for Extraterrestrial
Intelligence, vagyis kutatás a földönkívüli
értelem után. Kezdetben CETI-rôl (Communication with
Extraterrestrials) beszéltek, késôbb ez változott
SETI-re, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy nem
is olyan egyszerû felvenni a kapcsolatot egy idegen civilizációval.
6 Vagyis ahol a kisugárzott
képek például prímszámszor prímszámú
mátrixból épülnek fel, és amint erre valaki
rájön, már vissza is tudja fejteni.
7 Egy platonista matematikus
ennek megfelelôen persze egy pillanatig sem vonná kétségbe,
hogy szükségszerûen csak ugyanazokat a matematikai törvényszerûségeket
fedezheti fel bármely földönkívüli civilizáció
is. Ebbôl azonban még mindig nem következik, hogy az
adott (esetleg végtelen) számú matematikai objektumból
pontosan ugyanazokat „találja meg” egy másik civilizáció
is, mint mi, tehát a matematikájuk sem feltétlenül
lesz ugyanolyan, mint a miénk.
8 Mert „nem lehet azt mondani,
hogy léteznek, amíg nincsenek megkonstruálva véges
sok lépésben, a természetes számokból
kiindulva. Nem elegendô azt megmutatni – állapítja
meg Davis és Hersh –, hogy nemlétezésük feltételezése
ellentmondásra vezet.”
9 Ilyen önkényes
választás végsô soron az is, hogy platonistának,
formalistának vagy konstruktivistának valljuk-e magunkat.
10 A „magasan fejlett” alatt
olyan civilizációt értve, amely viszonylag bonyolult
technológiákat is kifejlesztett. A kérdésre
még visszatérünk.
11 Meg például
a „barátságos” számok, ahol az egyik szám a
másik szám pozitív osztóinak összegével
egyenlô. Ilyen többek között a pithagoreánusok
által felfedezett 220 és a 284 is. Igaz, a barátságos
számok „továbbfejlesztett” változataival még
a XX. században is bíbelôdtek a matematikusok, de semmiképpen
nem tekintik ôket olyan „alapvetônek”, mint a prímeket.
Az is igaz persze, hogy a prímek bizonyos értelemben „egyszerûbbek”
a barátságos számoknál, de a példa valószínûleg
azért így is eléggé érzékletes.
12 De beszélhetnénk
fényjelekkel, amit az idegenek szabad szemmel is látnak,
vagy feltételezhetnénk, hogy megfelelô érzékszervük
van a rádióhullámok észlelésére
– a helyzet akkor is ugyanaz.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta