Mink
András
A HÓNAP ÜZENETE
Tisztességes
ember történelmi eseményekrõl szólva igyekszik
elkerülni az évfordulókat. Tisztában van azzal,
hogy a historizálás veszélyei az évfordulók
közeledtével megsokszorozódnak. Sõt, történelmi
évfordulóról írni voltaképpen nem is
lehet más, mint tudatos vagy óvatlan belehanyatlás
a historizálás alattomos vermébe. Hiszen ilyenkor
az ember azt próbálja kínos igyekezettel formába
önteni, mit is jelent az adott esemény, amelyre emlékezni
kíván. Mi az üzenete. Ezért kezdõdik a
legtöbb hivatalos emlékbeszéd, szónoklat, és
ünnepi cikk annak körmönfont taglalásával,
hogy miként sajátították ki, értelmezték
félre mások a nagy történelmi sorsfordulók
üzenetét.
Másfelõl
a nagy történelmi sorsfordulók azért azok, mert
úgy hisszük, hogy van jelentésük, üzenetük
a számunkra. Különben, mint a történelem megannyi
fontos és kevésbé fontos eseményét,
a kutya sem tartaná számon õket. Ezért évforduló
alkalmából megemlékezni róluk mégsem
teljesen tisztességtelen dolog: voltaképpen annak töredelmes
és õszinte beismerése, hogy amúgy sem nagyon
megy másként. Hiába ravaszkodunk, és írunk-beszélünk
márciusról mondjuk októberben. Kénytelenek
vagyunk rostálni a múlt felmérhetetlen törmelékhalmazából,
és amit választunk, az egyúttal óhatatlanul
a jelen részévé válik.
De legyen
bármennyi igazság is abban a rafinált okfejtésben,
amit a mindenkori szkeptikusok oly elõszeretettel dörgölnek
a mindenkori pozitivisták orra alá, a tapasztalat azt mutatja,
hogy mégsem választhatunk akármit. Errõl azok
tanúskodhatnának a legékesszólóbban,
akiket a múlt éppen akkor támadott hátba, amikor
a legkevésbé akartak róla beszélni. A sorsfordító
történelmi események másik sajátossága
ugyanis az, hogy vannak pillanatok, amikor nemigen lehet róluk nem
beszélni. A diktatúra apologétáinak kudarca
1989-ben, amikor kénytelenek voltak ama bizonyos márciusról,
júliusról, októberrõl beszélni, noha
szívesebben hallgattak volna, azt bizonyítja, hogy a választható
lehetõségek száma mégsem végtelen.
Nos,
a historizálás különösebb veszélye
nélkül annyit mindenesetre leszögezhetünk, hogy 1848
március havának üzenete nagyjából most
lenne 150 éves. De úgy látszik, ennyi idõ után
sem vehetünk mérget arra, hogy ez az üzenet ugyanúgy
szól mindenki számára. Mindjárt itt van például
a forradalom és a szabadságharc ügye. Az iskolában
1945 óta azt tanultuk, hogy ami történt, az az ?1848?49-es
forradalom és szabadságharc" volt. Ám ez sosem volt
evidens. Mint ahogy az sem, hogy mikor melyik volt: forradalom, szabadságharc,
vagy egyszerre mindkettõ. 1867 után, nagyjából
egészen 1945-ig hivatalos részrõl lényegében
megoldhatatlan nehézséget jelentett a forradalomra emlékezni.
A dualizmus országgyûlése óvatosan az áprilisi
törvények emlékét örökítette
meg, finoman elhatárolva magát a márciusi ifjaktól
és az 1849-es trónfosztástól. Arra a változásra
akart emlékezni, ami a legalitás és a folytonosság
kereteibe még belefért. Kossuth ugyan megkapta az õt
megilletõ szobrot Budapesten, (amit 1952-ben, nem utolsósorban
Rákosi 60. életévének betöltése
alkalmából lecseréltek a ma is megszemlélhetõ,
forradalmi hangvételû ábrázolásra), a
körülötte csoportosuló, lehorgasztott fejû,
bánatos miniszterek ábrázata azonban híven
tanúskodott a századelõ politikai elitjének
48-cal kapcsolatos zavarairól.
1920 és
1945 között a magát ?ellenforradalminak", (l. még:
rend, isten-haza-család) nevezõ rendszer még ennyit
sem tudott kezdeni azzal, hogy itt Pesten az emberek az utcára mentek,
és mindenféle ?törvénytelen" és ?istentelen"
dolgokat mûveltek. Mint 1918-ban és ?19-ben. A kínos
helyzetbõl a revíziós retorikába úgy-ahogy
belegyömöszölhetõ ?nemzeti ébredés",
majd a háború éveiben a ?muszka veszély" megidézése
kínált süppeteg kiutat. Mintha Paszkievics seregei ugyanazok
lettek volna, mint Malinovszkij és Tolbuchin hadosztályai.
1945
után a feladat mintha éppen az ellenkezõjére
változott volna: a centenáriumi évforduló,
azaz 1948 elérkeztekor úgy látszott, hogy a forradalom
a fõ ügy. 1848 az egyetemes osztályharc magyar megnyilvánulásaként
az országban zajló ?népi demokratikus forradalom"-nak
szolgált történelmi elõjátékul.
De még így is csak valamiféle félfordulat történt.
Az 1948-as ?népi demokratikus forradalom" mégsem lehetett
ugyanaz a forralom, legfõképp azért, mert finoman
szólva hiányzott belõle a spontánul feltörõ
népakarat momentuma. A rendszer, amely önmagát forradalomként
jelenítette meg, gyõzelme után természetesen
hallani sem akart a forradalomról. Petõfi, Kossuth és
Táncsics, az új kurzus történelmi szentháromsága
villámgyorsan üres bálvánnyá merevedett,
március 15-e pedig 1951-ben csendben munkanappá szelídült.
A
szovjet csapatok jelenlétében a ?szabadságharcot",
a ?nemzeti függetlenség" eszméjét sem volt egyszerû
újrafogalmazni: az új értelmezésben természetesen
a ?németek" lettek a magyar nép évszázados
szabadságvágyának ádáz eltiprói.
Mintha Ferenc József és Haynau ugyanazok a ?németek"
lettek volna, mint Otto Skorzeny különítményesei.
Az oroszokról viszont ki kellett derülnie, hogy õk viszont
éppenséggel nem ugyanazok: Paszkievics herceg hadai nagy
hirtelenjében ?cári" hadsereggé minõsültek
át, Vorosilov helytartó ünnepélyesen ismét
visszaszolgáltatta a ?48-as zászlókat, az igazi orosz
(szovjet) nép szerepét pedig az Illés Béla
alezredes propaganda-irodalmi képzeletében megfogant Guszev
kapitány és ?mártírtársai" vették
át. A nyomaték kedvéért a hõsrõl
még utcát is elneveztek a Belvárosban.
1956
megmutatta, hogy sem a ?forradalom" felvonulási transzparenssé
merevítése, sem a ?szabadságharc" átirányítása
nem hozta meg a kívánt eredményt. Mindkettõ
kicsúszott a hatalom ellenõrzése alól: a november
4-e utáni március 15-ék évrõl évre
visszatérõ lidércnyomásként kísértettek.
Az eltakarás kísérletei ? a Forradalmi Ifjúsági
Napok, a ?mindennapok forradalmisága" és hasonlók
? gúnyba és közönybe fulladtak. Miközben a
Nemzeti Múzeum kertjében, az ifjúgárdisták
gyûrûjében kopaszodó ifjúsági vezetõk
oltogatták a forradalom tüzét, és az ügyeletes
sztárszínész a talapzatról, Petõfi hûlt
helyérõl harsogta a semmibe a ?Talpra magyar"-t, a költõ
szobránál a pléhkokárdás civilruhások
gyûrûjében rendre feltört a forradalom botránya.
1989 óta
mintha minden rendben volna. Mintha a történések, hosszas
kitérõk után, visszatértek volna abba a mederbe,
amelyet a reformkor nagyjai a leginkább valószínûsíthetõen
maguk elé álmodtak: az ország független, van
felelõs parlamentje, szabad sajtója, liberális alkotmánya.
Az õket gyötrõ ?nemzetiségi kérdés"
is megoldódott, bár éppen azon az áron, amit
elkerülni akartak.
Persze vannak, akik az 1848-as forradalom és szabadságharc
150. évfordulójára új MUK-ot (Márciusban
újra kezdjük!) hirdetnek. Az erõre kapó ávéhás-belügyes
gárda jól kitervelt 1957-es provokációjának
vetése kikelni látszik, még ha feltehetõen
nem is szökken szárba. A szélsõjobb 1998-ban,
utólag visszaigazolva a ?szervek" 41 évvel ezelõtti
ellenforradalom-fikcióját, ez alkalomból is nekiveselkedik
a ?nemzet" megmentésének. Nem állom meg, hogy meg
ne megjegyezzem: 1957-ben természetesen Csurka sem szervezett MUK-ot,
(ehelyett, mint hírlik, és mint ezt lényegében
el is ismerte, éppenséggel aláírt), csak most,
amikor a liberális alkotmány, ami ellen úgy fenekedik
(és ami magyar földön a reformkor és 1848 szellemi
és politikai öröksége), erre neki jogot biztosít.
Csurka
és eszmetársai mindeközben úgy kerülik a
?forradalom" kifejezést, mint macska a forró kását.
A lelkük mélyén érzik, hogy az õ szájukból
ez azért mégiscsak furcsán hangzana. Csurka szabadságharcról
szól, amit különbözõ külhoni és
hazai csoportosulások ellen kell rövidesen a ?nemzetnek" megvívnia,
ha életben kíván maradni., de ezenközben természetesen
arról a ?forradalomról" beszél, amit 1989 után
már szerencsére nem volt alkalma megvívni. 1848 szellemérõl
persze éppúgy könnyû harmatként fognak
leperegni Csurka sunyi sejtetései és hazugságai, mint
ahogy leperegtek róla Gömbös, Révai, Komócsin,
Aczél vagy Torgyán bornírt, szemforgató vagy
éppen hõbörgõ szónoklatai.
A jobbszélrõl,
azaz az alkotmányos demokrácia békés vagy erõszakos
aláásásán munkálkodók részérõl
forradalomról beszélni azért nehéz, mert a
forradalom mégiscsak annak a felvilágosodásnak a szülötte,
amelyik a modern kor küszöbén a kritikai ész, a
haladás, az egyenlõség, az ember általános
politikai emancipációjának hívei és
ellenfelei közé húzott ? olykor talán önkényes,
de bizonyosan nem képzeletbeli ? határvonalat. A polgárháború
? írta R. Koselleck ? oly módon lényegült át
forradalommá, hogy a ?régi rend" ellenfelei az egyenlõ
emberi méltóság és a szabadság elveinek
erkölcsi univerzalizmusát szegezték szembe a hagyománnyal
és a puszta érdekekkel. A forradalom egyszeriben erkölcsi
irányt szabott a történelem menetének. A forradalom
mögöttes eszméi, a jogegyenlõség és
a szabadság elvei nem cserélhetõk le tetszés
szerint velük ellentétes eszmékkel: ha értelmesen
akarunk beszélni róla, akkor az nem lehet pusztán
az utcai erõszak szinonimája. Csurka ugyan a ?szabadságharc"
alatt ?forradalmat" ért, de mégsem forradalomról beszél.
Csak arról a reménytelen vágyáról, hogy
õ legyen hatalmon.
E század
számtalan márciusának és októberének
van azonban egy másik üzenete is: a forradalom mögöttes
eszméi nem játszhatók ki egymás ellen. Az egyenlõség
elve nem teheti zárójelbe a szabadság és a
jogszerûség elvét anélkül, hogy a forradalom
ne válna önmaga ellentétévé. Bár
az alkotmányos demokráciák megszületését
olykor forradalmak elõzték meg (jóllehet ezzel kapcsolatos
hagyományos képzeteink valószínûleg alapos
felülvizsgálatra szorulnak), az alkotmányos demokrácia
kizárja a forradalmat a politikai közösség konfliktusainak
lehetséges elintézési módjai közül.
Lényege az, hogy a hatalmon lévõk eltávolításához
nincs szükség erõszakra. Viszont szükség
van a polgárok többségének szabadon kinyilvánított
egyetértésére. A forradalom, az 1789-es, az 1848-as,
az 1956-os (az 1989-es?), nem folytatható. Vannak, akik e felismeréstõl
lelkesülten vagy kiábrándultan hajlamosak arra jutni,
hogy most akkor a történelem ért véget.
Az 1848-as
forradalom 150. évfordulóján Nemcsók államtitkár
elõreláthatóan szerzõdést köt szlovák
barátaival ?Nagymaros" felépítésérõl.
Ennek az eseménynek természetesen az égvilágon
semmi köze nincs 1848-hoz. Mint ahogy annak sem lesz semmi köze
a ?szakmai" és ?jogi" érvekhez ? amelyekkel kapcsolatban
most csak annyit jegyzek meg, hogy hitem szerint a nagyobbik kormánypárt
szemérmetlenül hazudik a magyar közvéleménynek
(l. errõl Nagy Boldizsár nemzetközi jogász, hágai
szakértõ írását az ÉS január
23-i számában, és Kerényi György kitûnõ
írásait a MANCS-ban) ?, amit errõl most írni
fogok. Egyre nyilvánvalóbb, hogy Horn Gyulának mindenekelõtt
azért éri meg kidobni ezt a 300?600 milliárdot az
ablakon, hogy ezzel jelképesen bebizonyítsa az 1989-es ?refolutio"
(T. G. Ash leleménye a békés, mégis forradalmi
átmenet meghatározására; l. még: Kis
János: Reform és forradalom között, I?II. Kritika,
1997 6/7.) tökéletes értelmetlenségét.
A vizes lobby és az MSZMP sértett vezetõi annak idején
némi joggal emlegették, hogy a maga idején a Duna
ügye politikai, és nem környezetvédelmi ügy
volt: a vízlépcsõ a szocialista iparosítás
jelképeként, a rendszer jelképeként vívta
ki akkor a köz egyöntetû megvetését. Ma nincs
?rendszer", így ?politikai" ügy sincs. Csak ?szakmai". És
van egy szocialista párt, amely egész 1990 utáni stratégiáját
arra a láthatóan nagy sikerrel eladható fikcióra
építi, hogy 1989, a kerekasztal, a népszavazás,
meg a többi fityfene nékül már elõbbre tartanánk.
Például ez a Nagymaros is már régen ontaná
az áramot. Horn érzi: ha most sikerül felépítenie
a mûvet, akkor évtizedes politikai mûvét teljesíti
be. A visszaszerzett hegemónia mûvét.
A liberálisoknak
és demokratáknak ma sem kell magyarázkodniuk, hogy
mi közük is van 1848-hoz. A liberális, demokratikus hagyomány
Magyarország legrégebbi folyamatosan élõ politikai
hagyománya. 1998 márciusában mégis a szocialista
párt jelenlegi vezérkarának van, kiábrándítóan
földhözragadt okokból, ünnepelnivalója: a
?refolutio" után, minden várakozásukat felülmúlva,
bekövetkezett a ?revolutio", eredeti kepleri fényében
ragyogva. A testek körforgása, a nagy visszatérés.
A reformkori liberálisok és demokraták kései
utódai törhetik a fejüket: vajon mit tenne most egy Petõfi?
Észrevételeit, megjegyzéseit,
kérjük, küldje el postafiókunkba:
BESZELO@mail.c3.hu
C3 Alapítvány
c3.hu/scripta/