Kult-western: A halál csöndje
Spagetti a havon
Nevelős Zoltán
A legsötétebb italowesternekben a vadnyugat-mítosz
visszájára fordul: a jó mindig elnyeri méltó büntetését.
|
Sergio Leone nyilatkozataiban előszeretettel hangoztatta, westernjeiben
mennyire átrendezte a műfaj amerikai szabályrendszerét. "Ha valaki John
Fordnál kinéz az ablakon, a ragyogó jövőbe pillant – szólt egyik híres
mondása - , ha nálam valaki kinyit egy ablakot, mindenki tudja: most le
fogják lőni. Ford optimista, én pesszimista vagyok." Az amerikai western
törvényeinek legszélsőségesebb kiforgatását viszont nem ő, hanem az olasz
westernciklus második legfontosabb Sergiója, Corbucci valósította meg A
halál csöndjével 1968-ban. Ugyanabban az évben, amikor Leone a műfaj összegzését
alkotta meg nagyoperához méltó monumentalitással a Volt egyszer egy Vadnyugatban.
A halál csöndje mindjárt első képeivel meghökkenti a westernrajongót:
a távolból közeledő magányos lovas ezúttal mély hóban evickél előre. A
fenyves ágai rejtekéből lesipuskások figyelik a megfelelő pillanatra várva,
aztán a hirtelen kirobbanó, villámgyors tűzpárbaj egyszeriben kielégíti
a nyugtalankodó nézők elvárásait: nyers és feszes western lesz ez, csak
a környezet szokatlan. Az igazi sokk azonban a befejezésben ér. Mivel a
filmről lehetetlen érdemben értekezni a végkifejlet lelövése nélkül, legjobb,
ha mielőbb túlesünk a poéngyilkosságon. A halál csöndje legnagyobb különlegessége
a végletesen boldogtalan befejezés. Nemcsak a hős hal meg nagyon csúnyán,
de az összes pozitív szereplő is, a gonoszok pedig győztesen ellovagolnak.
(Csupán a befejező feliratok tájékoztatnak arról, hogy a törvényesség hamarosan
véget vetett a terrornak, de a rosszak bűnhődéséről nem esik említés.)
|