Az
én gondolkodom,
az
én vagyok,
az
én beszélek
és
az
én írok k
ijelentésekrõl
Az önéletrajz
és fikció kapcsolata elsõ megközelítésben
is olyan témának látszik, amely különbözõ
diszciplínák esetleges érintkezési pontjai
mentén helyezhetõ el. Az önéletrajz ugyanis nem
minden esetben tekinthetõ
par excellence
irodalmi szövegnek.
Bizonyos mûvek például (mondjuk Szent Ágoston
Vallomásai)
azért emelked(het)tek a jeles irodalmi
alkotás rangjára, mert megjelenésükkor - illetve
recepciójuk során - olyan újszerû poétikai
képzõdményeket mutattak fel, amelyekkel eladdig nem
találkozhatott az olvasó (vagy: a különféle
történeti periódusokat és perspektívákat
felvázoló elméletalkotó). Vagyis mert olyan
sajátos poétikai szemléletmód színrevitelében
jeleskedtek, amely a narratív szituáció, a kontextus
és az elbeszélõ kiléte kapcsán eladdig
fel nem tett, illetve fel nem tehetõ kérdéseket generált.
Másfajta mûvek (pl. Bethlen Miklós
Önéletírás
a)
alkalmasint azért taglalandók az irodalomtörténetek
lapjain, mert a régiség szövegeit tekintve sokkal rugalmasabban
alkalmazzuk az irodalmiság amúgy is meglehetõsen képlékeny
fogalmát, így esetleg azt a szöveget is irodalmi mûnek
tekintjük, amelyet századunkban már nem feltétlenül
tartanánk e "magasabb régiókhoz" sorolhatónak.
A fikció szempontjából pedig azt kell figyelembe vennünk,
hogy az önéletrajziság vallomásos karaktere megköveteli
a valóság-fikció kettõsség játékba
vonását is, miáltal az önéletrajz irodalmisága
újabb szempontok alapján kérdõjelezõdik
meg. Az önéletrajz/fikció összefüggéseire
vonatkozó kérdés tehát két szempontból
is szembeállítja egymással tagjait: egyfelõl
az autobiográfia mûfajiságát kezdi ki, másfelõl
pedig a benne foglalt referencialitás mentén kibontakozó
fikcióellenességet hangsúlyozza. E dilemmákra
természetesen triviális magyarázatok mindenkor adhatók.
Említhetjük például, hogy az önéletrajzok
mindenkor
bizonyíthatóan
stilizáltak: a szöveg
nem azt és nem úgy mondja el, ami és ahogyan megtörtént.
1
Továbbá: a retrospektív perspektíva,
valamint a szerzõi pozícióba hozott narrátor
és a tulajdonnév által azonosítandó
szerzõ közötti distancia teremtette identitászavar
a tényszerû elemeket eleve relativizálja. A kérdés
mindezek ellenére továbbra is fennáll: mi adja e kettõs
feladatnak, a fikció és az önéletrajz kapcsolatát
firtató vizsgálódásnak az igazi nehézségét?
Az önéletrajz sajátos mûfaji helyzete, mely voltaképpen
besorolhatatlanná és feldolgozhatatlanná teszi? Vagy
a fikcióhoz való tisztázatlan viszonya, mely ahelyett
hogy engedné közeledni a másik pólushoz, éppenséggel
ellene hat? Vagy netán a fikció helyzetébõl
és természetébõl fakadóan áll
ellen mindenfajta megközelítésnek? Az ezekre és
esetleges további kérdésekre adható egyértelmûsítõ
és ezáltal rögzítõ válaszok helyett
a továbbiakban a fikció/önéletrajz kapcsolat
sajátosan aporetikusnak látszó dilemmájára
fordítok gondot. A tisztán elméleti kérdéseket
és a téma elméleti vonzatú taglalása
számtalan dokumentumának felsorolását elkerülendõ
egy olyan textus értelmezését vázolom fel a
továbbiakban, amely kapcsán nem tûnik indokoltnak sem
a fikció-valóság oppozíció emlegetése,
sem pedig az önéletrajz irodalmisága felõl érdeklõdõ
mûfajközpontú érdeklõdés. Éppen
ezáltal válhat lehetõvé ugyanis olyan további
lényeges összefüggések felfedezése, amelyek
a téma hagyományos megközelítési módjai
számára nem feltétlenül voltak elérhetõk.
A szóban forgó
textus René Descartes
Értekezés a módszerrõl
címû híres és hírhedt traktátusa.
Filozófiai szövegrõl lévén szó
persze provokatív jellegû lehet ez a választás
- ha a fentebb említett mûfaji sajátosságokat
érintõ kérdéseket azok mellõzésével
válaszolnánk meg. A provokáció ugyanakkor sokkal
inkább arra vonatkozik, hogy kimozdítson ebbõl a stabilnak
tûnõ keretbõl, s ezáltal lehetõvé
tegye, hogy új tapasztalatokat szerezzünk. Ha segítségül
hívjuk Philippe Lejeune strukturalista szemléletû önéletrajz-definíció
kísérletét,
2
akkor egyedül az elbeszélõ
próza kritériuma alapján kellene elvetnünk a
descartes-i szövegben található betétet mint
jelen szempontok alapján vizsgálandó, vizsgálható
részletet. Míg tehát a többi feltétel
teljesül, a nyelvi forma okán - mely esetlegesen a mûfajisággal
kapcsolható össze - az
Értekezés
ben olvasható
textusnem vethetõ össze az irodalmi narratívaként
befogadandó mûvekkel, ennélfogva nem is értelmezhetõ
ez utóbbiakat szem elõtt tartva. Ahelyett azonban, hogy ismételten
az elõrebocsátott mûfaji diszkrepancia szempontjait
elegánsan félresöprõ premisszánkra hivatkoznánk,
inkább fenn kell tartanunk azt a sajátságos eldöntetlenséget,
amely talán magát a le>jeune-i táblázat érvényességét
függeszti fel, s így nem annak mentén, hanem annak ellenében
lesz képes állítani valamit. Hiszen ez esetben egyszerre
két jelrendszert is magáénak valló szöveget
vizsgálunk, mely kétféle szisztéma lehetõvé
teszi az ugyancsak kétféle irányú, de egyazon
módon
formális
jellegû értelmezés
mûködtetését, vagyis a filozófiai szöveg
nyelvi-logikai és az irodalmi narratíva nyelvi-figurális
elõtérbe emelését. E két - mondhatni
- konkurens szövegforma, és az ezek megkövetelte megközelítési
módok egymásra vetülése éppen arról
tájékoztathat minket, hogy a nyelv e kettõs dimenziója
lehetõvé teszi ugyan a Descartes-szövegrész jelen
összefüggésben történõ
felhasználását
,
de - mivel nem egyetlen
dolog
két aspektusáról
van szó, hanem annál sokkal többrõl - mégsem
engedi meg, hogy egy filozófiai szöveget
mindenkor
ugyanazon
keretben szólaltassunk meg, mint egy irodalmi textust.
Az
Értekezés
elsõ és második része foglalja magában
azt az élettörténetet, amelynek leírásával
Descartes sajátos retrospektív narratívát hoz
létre. A retrospekció indokolt; Descartes számot vet
azzal az úttal, amelyen haladva eljutott híres módszerének
kimunkálásához:
"[I]fjúkorom óta
bizonyos utakon járva, olyan elmélkedésekhez és
elvekhez jutottam, amelyekbõl módszert alkottam magamnak..."
3
Ám hogy erre a narratívára
miért van szüksége, már nem ennyire egyértelmû.
A szimbolikus lehetõségeket persze megszámlálhatatlanul
sorolhatnánk. Említhetnénk például emez
élettörténet és a korszak vonásait, az
Értekezés
és a népnyelvi szöveg
nóvum-jellegét, a Descartes életmûvének
a modernitással, felvilágosodással való összekapcsolását.
Mivel azonban mindez kissé nehézkessé tenné
a továbbhaladást, koncentrálnunk kell egy meghatározott
sajátosságra. A filozófiai-logikai hagyomány,
amely Descartes gondolatmenete számára alapul szolgált,
nem teszi szükségessé az élettörténettel
való számvetést, illetve az errõl adott beszámolót
(ami voltaképpen maga az élet
történet)
.
A descartes-i önéletírásnak pedagógiai
funkciója van; olyan "terapeutikus értelmû intellektuális
önéletrajz ez",
4
amely nem a
scholae
generálisan
érvényes módszereit követi. Az egyéni,
individuális életút rövid, de céltudatos
megformálásáról van itt szó, ami azért
is minõsíthetõ éles szakításnak,
mert éppenséggel a nyugati kereszténység ama
nagy gondolkodójának már idézett munkájával
rokonítható, akit Descartes-tal kapcsolatban is sûrûn
szokás emlegetni. Az egyéni életút egyiküknél
sem feltétlenül mint példa szerepel. Sokkal inkább
arról van szó, hogy az individuális módszer-elsajátítás
módszereit nem lehet a matematika vagy a logika eszközeivel
megjeleníteni. Descartes-nak szüksége van ezen mûvében
az autobiográfiára, hogy egy sajátos mûfajú
filozófiai szövegben sajátos hatású tanítást
érvényesítsen. Az
Értekezés
azért
nem hagyományos filozófiai szöveg, mert csupán
elõszó
az esszékhez, s ennek is csupán
elõjátéka a stilizált önéletrajzi
rész. E hatványozott propedeutika ráadásul
egy én tevékenységére hívja fel a figyelmet,
egy olyan individuuméra, aki itt azt szándékozik színre
vinni, hogy õ hogyan jutott el ahhoz a bizonyos módszerhez,
amit másoknak is ajánl, de nem mint lemásolandó,
hanem mint
egyénileg
elérendõ célt:
"Így tehát
nem olyan módszert szándékozom itt tanítani,
amelyet mindenkinek követnie kell, hogy helyesen gondolkodjék,
hanem csak azt akarom megmutatni, hogy én hogyan igyekeztem helyesen
gondolkodni. Akik másokat akarnak tanítani, okosabbaknak
kell hogy tartsák magukat azoknál, akiket tanítani
akarnak; ha azután a legcsekélyebb hibát követik
el, megrovást érdemelnek. Mivel azonban ezt az írást
csak történetnek szánom, vagy ha úgy tetszik,
olyan mesének, amelyben néhány követésre
méltó példa mellett talán olyan is akad, amelyet
jó lesz nem követni, azért remélem, hogy némelyeknek
hasznára lesz, anélkül, hogy bárkinek is ártana,
s hogy mindenki hálás lesz nekem nyíltságomért."
5
A descartes-i önéletrajz
azért tekinthetõ releváns és adekvát
betétnek a neves filozófiai mû elején, mivel
éppen azokat a gondolati sajátszerûségeket teszi
megragadhatóvá, amelyeket késõbb a karteziánus
filozófiának tulajdonítanak. Az individualitás
elõtérbe helyezõdésének apostolává
választott gondolkodó esetében ugyanis szignifikáns
egy olyan, szándékoltan a figurativitást hangsúlyozó
szöveg használatára utalni, amelynek jól körülírható
narratív struktúrája van (a visszatekintés
erõsen szabályozott keretei között folytonos projekciók
figyelhetõk meg, melyek fókuszában a karteziánus
filozófia fõbb fogalmai találhatók meg) - annak
ellenére, hogy Descartes ugyanitt mind a történelmet
(amelyet narratívának tekint,
histoire
-okból
felépülõnek, mint saját életrajzát!),
mind pedig a költészetet (irodalmat) és a retorikát
is elveti mint olyan tudományokat, amelyek az õ módszere
(és élete) szempontjából kevéssé
hasznosak:
"Ámde ha az ember
[...] nagyon is kíváncsi arra, mi történt az
elmúlt századokban, akkor rendszerint nagyon tudatlan marad
abban, mi történik a jelenben. Ezenfelül a mesék
sok olyant tüntetnek fel lehetségesnek, ami nem az.
[...] Nagyra becsültem
az ékesszólást és szenvedélyesen szerettem
a költészetet; de úgy véltem, hogy mind a kettõ
inkább az elme adománya, mintsem a tanulás gyümölcse."
6
A tanulás tehát
mindenkiben kifejlesztheti a helyes módszert. Ámde ez a módszerszerûség
ellentétben állni látszik a fejlõdés
egyéni útjaival. A módszer uniformizáló
jellege viszont annyiban mégsem ellentéte az individuális
eszmélkedési folyamatnak, amennyiben az elõbbi nem
valamiféle általános képlet, hanem igenis elérendõ
cél, amely nem adható át egy egyszerû bizonyítás
során, hanem csupán az egyéni megértés
következményeként gondolható el. Ennyiben tehát
indokolt az önéletrajzi betét a filozófiai szövegben.
Az autobiográfiát
pedig nem lehet elválasztani az individualizációtól.
Mihelyst kísérletet teszünk erre, számot kell
adnunk a szubjektum mibenlétérõl, melynek lehetséges
megközelítése a szubjektum önelbeszélése
lehet. Mindez még nyilvánvalóbb akkor, amikor metonimikus
kapcsolatot tételezünk az
Értekezés a módszerrõl
és az
Elmélkedések az elsõ filozófiáról
között. Amíg ugyanis az elõbbi esetében
az önéletrajzon keresztül jutunk el a
cogito, ergo
sum
állításához, addig a késõbbi
szövegben egy meditatív>-terapeutikus bevezetés, együtt-gondolkodás
segítségével közelítünk az alapkijelentéshez.
Amit Descartes a francia nyelvû írásban elbeszélésként
visz színre (ti. az énnek mint episztemológiai bázisnak
a felmutatását), azt a párizsi doktoroknak ajánlott
mûben szintén egy sajátos irodalmi keretben valósít
meg (emlékezzünk a La FlŠche-i jezsuita diák lelkigyakorlataira).
Az elõbbiben bemutatja történeti útját
a jelenhez, az utóbbiban egyidejû metszetet ragad meg, ahol
még inkább kidomborodik a szövegforma stilizált
jellege, azaz a logikai argumentáció sajátos megkönnyítésének
korántsem lényegtelen, de mégiscsak dekorativitásként
felfogott jellege. A terapeutikus leírások nem alkotnak új
kontextust, nem lépnek ki egyik descartes-i mû esetében
sem saját mûfaji kereteik közül, mégis -
és ez leginkább az
Elmélkedések
ben van
így - irányítják a befogadást. Aki nem
veszi például figyelembe a didaxisnak ezt a sajátos
formáját, nem képes a karteziánus szubjektumot
sem megérteni, és nem tudja az istenbizonyítékok
szerepét sem felfogni a rendszerben, hanem külsõdleges
magyarázatokat keres ezek zavaró jelenlétére.
Ezek után és
okán javaslom, hogy - elsõ megközelítésben
- ne a stílusra vagy megformálási módra, hanem
azokra a mondatokra vessünk pillantást, amelyek e sajátos
narratíva végpontjain - és logikai értelemben
kiindulópontján - állnak, jelesül a
cogito,
ergo sum
és az
ego sum, ego existo
kijelentésekre.
Az analitikus filozófiai hagyomány olyan erõteljes
nyelvi-logikai elemzésnek vetette alá Descartes szövegeit
- illetve ezen állításokat (!) -, hogy sajátos
metodikájuk és filozófia-felfogásuk mentén
haladva - jóllehet éppenséggel számos ponton
velük egyet nem értve - fáradságos lépésektõl
kíméljük meg magunkat. Ráadásul kevés
olyan mondattöredéket ismerünk, amely a
cogito, ergo
sum
-hoz hasonló sikertörténettel büszkélkedhet
(ámbár a filozófiai kijelentésekre ez a kitüntetettség
igencsak jellemzõ). Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy
a filozófiai és irodalmi szövegek értelmezését
egyre inkább átjárhatónak tekintik, akkor jelen
megközelítés sem válik inadekváttá.
Ám ha - mint e sorok írója véli - ez az átjárás
nemcsak hogy nem szerencsés, de minden bizonnyal lehetetlen is,
akkor éppen a kérdésfeltevés azon értelmére
helyezõdik át a hangsúly, amely éppenséggel
e dolgozat célkitûzése, ti. hogy filozófiai
mûvet tõle idegen kontextusban értsünk újra.
Még mielõtt azonban a kérdésfeltevés
nyelvi-filozófiai irányba történõ eltol(ód)ása
a fentebb még kedvezõen sokirányúnak meghirdetett
kérdésirányok homogenizálásának
anatémáját vonná az értelmezõ
fejére, ismét leszögezendõ, hogy maga az önéletrajz
mint olyan nem jelöl egyértelmû mûfaji hovatartozást,
azaz nem minden leírt élettörténetet tekintünk
irodalmi szövegnek, s így nem is ekképp értelmezzük
õket. A kérdésfelvetés maga az önéletrajz
problematikusságára utal, ennélfogva a legnagyobb
hibát követnénk el akkor, ha az autobiográfiát
- akárcsak fentebb Lejeune-nél - definitív, lehatároló
eszközökkel közelítenénk meg. Ha célunk
az önéletrajziság valamelyes megértése,
magát a fogalmat kell keletkezõnek tekintenünk. Ezáltal
pedig talán nem érvénytelen ötlet elõször
a filozófia értelmezõ apparátusát mozgósítani
a választott szöveg alapjaira való rákérdezés
során.
Ha tehát elindulunk
a bölcselet által kijelölt úton, és elfogadjuk,
illetve követjük Altrichter Ferenc összefoglaló tanulmányának
frappáns tanácsát, az argumentum kapcsán tisztáznunk
kell a
cogito
és a
sum
jelentését, valamint
az
ergo
szerepét.
7
Altrichter a
vagyok
formalizálása
után, a
gondolkodom
újrafordítását
és újraértelmezését javallja, majd az
ergó
hoz mint egy következtetési lánc tagjának
a tárgyalásához fog hozzá. Meg kell jegyeznünk,
hogy a karteziánus
cogitó
val kapcsolatban megfogalmazott
ellenérvek is elõször a szillogizmus kérdésének
formájában vetõdtek fel. Az
Elmélkedések
ellenvetéseinek második sorozatára adott feleletében
Descartes cáfolatát kívánja nyújtani
a
cogito
szillogisztikus voltának:
"Amikor pedig észrevesszük,
hogy gondolkodó dolog vagyunk, ez olyan elsõ ismeret, amelyre
nem valamely szillogizmus segítségével következtetünk.
S amikor valaki azt mondja, ¯én gondolkodom, tehát vagyok,
vagyis létezem , a létezést akkor sem szillogizmus
útján vezeti le a gondolkodásból, hanem úgyszólván
az önmaga által ismeretes dolgot az elme egyszerû intuíciója
révén fölismeri, amiként ez nyilvánvaló
abból is, hogy ha a létezést szillogizmus útján
vezetné le, akkor elõzõleg ismernie kellene ama fõtételt:
¯mindaz, ami gondolkodik, van, vagyis létezik ."
8
A szillogizmus (vagy az enthüméma)
kiejtésének célja pedig nagyon is összevág
azzal a módszertani sajátossággal, amelyben az intuíciónak
kezdetben oly nagy jelentõségû szerep jutott. Az intuíció
Descartes filozófiájában a látás-metaforikának
egyik összetevõje, amely által lehetõvé
válik a belátásnak mint olyannak elsõdleges
ismeretelméleti alapelvként való létesítése,
mely a kétellyel szemben a legbiztosabb tudásforma lehet,
és a gondolkodás struktúrája (például
a dedukció további menete) is ennek fundamentumán
bontakoztatható ki - annak ellenére, hogy már az
Értekezés
ben
sincs explicit utalás erre a megismerés-princípiumra.
9
Ezáltal igaz továbbá az is, hogy:
"Így mindenki a lelkében
felfogja intuícióval, hogy létezik, hogy gondolkodik..."
10
A XII. szabályban
a
cogito
-érv elsõ megfogalmazásával
találkozhatunk, mely az elõbbi intuíció függvényeként
fogható fel:
"Sok olyan dolog is van,
amely szükségszerûen kapcsolatos egymással, s
amelyet a legtöbben mégis az esetleges dolgokhoz számítanak,
mert nem veszik észre viszonyukat. Ilyen pl. ez a tétel:
vagyok, tehát Isten van; éppígy: megértek,
tehát a testtõl elkülönülõ elmém
van stb. Végül meg kell jegyezni, hogy több szükségszerû
tétel megfordítása esetleges. Így például
noha abból, hogy vagyok, bizonyossággal következtetem,
hogy Isten van, azért mégsem lehet állítani,
hogy mert Isten van, én is létezem."
11
Az intuíció
és a szillogizmus viszonyának feltárása - vagyis
a
tehát
hozzávetõleges értelmezése
- után arra a pontra kell koncentrálnunk, amely szerint "Descartes
filozófiájának elsõ elvét csak a
sum
oldaláról közelíthetjük meg helyesen."
12
A XII. szabály is utal egy logikai kategóriapáros
(szükségszerûség-kontingencia) mentén a
létezésre, mely Isten létével áll szoros
összefüggésben. Az intuíció hatásköre
ugyanis abban az esetben feltételezi a létezésérõl
bizonyosságot szerzõ létezõt, ha az nem az
általában vett egzisztenciáról nyilatkozik,
hanem kizárólag önnön magáéról.
Az én válik tehát az érv arkhimédészi
pontjává, s mert így az argumentum akkor válik
mintegy "megdönthetetlenné" - vagy legalábbis érvényessé
-, ha én vagyok, én létezem - személy szerint.
13
Az
én létezem
viszont - mely nem kontingens,
mint a
Descartes létezik
, hanem szükségszerû
- csak akkor válik értelmessé, ha a gondolkodás
aktusával jár együtt, nem pedig az empirikus alapokon
nyugvó sétálás, emlékezés stb.
tevékenységével.
14
Az
Értekezés
ben
az elgondoló énnek a következõ megfogalmazásával
találkozunk:
"Észrevettem, hogy
ebben a tételben, gondolkodom, tehát vagyok, egyedül
az gyõz meg róla, hogy az igazságot mondom, hogy nagyon
világosan belátom: ahhoz, hogy gondolkodjunk, léteznünk
kell. Ebbõl pedig azt a következtetést vontam le, hogy
általános szabályul fogadhatom el: mindaz, amit egészen
világosan és egészen elkülönítetten
belátunk, igaz, és csak az okoz némi nehézséget,
hogy fölismerjük, mely dolgok azok, amelyeket elkülönítetten
fogunk fel."
15
Az én, amelyik gondolkodik,
saját létezését nem a tapasztalatból
ismeri fel, és nem is az emlékezet vagy a fantázia
segítségével következtet rá, hanem
per
se
tudja, a józan ész segítségével
látja be, minden (?) állítás tagadása
után az
Alapelvek
ben:
"Ha pedig elvetünk és
hamisnak képzelünk mindent, amiben valamiért kételkedünk,
könnyen feltesszük, hogy semmiféle Isten nem létezik,
semmiféle ég, sem testek; sem magunknak nincsen kezünk,
sem lábunk, tehát testünk sincsen; de nem tehetjük
fel, hogy mi, akik ezt az egészet gondoljuk, semmik vagyunk. Mert
ellentmondásos feltennünk valakirõl, hogy nem létezik
ugyanakkor, amikor gondolkodik. És ez az elgondolás: gondolkodom,
tehát vagyok, és az elsõ és legbizonyosabb,
amely annak, aki rend szerint filozofál, megmutatkozik."
16
Mindezek nyomán arra
a következtetésre juthatnánk, hogy a gondolkodó
ént kell megragadnunk az interpretáció során
annak reményében, hogy a
cogito, ergo sum
érvet
tévedhetetlennek nyilváníthassuk. A gondolkodó
énnel azonban problémák vannak. A. J. Ayer például
azt rója fel Descartes-nak és neves argumentumának,
hogy a
cogito, ergo sum
kimondása afféle indexikus
kijelentés lenne, melyben a létezés bizonyossága
nem lehet egy igazsághoz kötött, a tudatosság vezérelte
infallibilis állítás - és intuíció
- eredménye, hanem egyszerûen egy kijelentés, amelynek
érvényessége nem terjed ki episztemológiai
és fõleg ontológiai érvekre, mert "ha valaki
azt állítja, hogy tudja, hogy létezik, vagy hogy tudattal
rendelkezik, azon egyszerû oknál fogva lesz érvényes
az állítása, hogy az állítás
érvényessége feltételezi a kimondás
tényét."
17
Ezen a ponton már
nem halogathatjuk tovább az
Értekezés
cogitó
jának
az
Elmélkedések
beli formájával történõ
szembesítését. A mégoly biztos érvelésû
elemzõ tanulmányok sem vetik fel ugyanis a két mû
szisztematikus összefüggését, valószínûleg
abból az okból kifolyólag, hogy a descartes-i gondolkodást
egyenes vonalúnak, nagyjából problémamentesen
illeszkedõnek vélik. A distinktív megokolásoknál
sokkal jellemzõbbnek tûnik, hogy a
cogito, ergo sum
elvére koncentrálva többnyire elvétik az
Értekezés
és az
Elmélkedések
metodológiai bázisának
különbözõ utasításait, melyek mentén
más és más eredményre kell hogy eljussunk,
s ezáltal a
cogito
is más és más szerepben
lép elénk. Az
Értekezés
elhíresült
megfogalmazása a negyedik fejezetben a következõképpen
fest:
"Ezért elhatároztam,
hogy felteszem: mindazok a dolgok, amelyek valaha is bejutottak az elmémbe,
nem igazabbak, mint álmaim csaló képei. De csakhamar
láttam, hogy miközben így azt akartam gondolni, hogy
minden hamis, szükségképp kellett, hogy én, aki
ezt elgondoltam, legyek valaki. S mivel észrevettem, hogy ez az
igazság, gondolkodom, tehát vagyok, olyan szilárd
és olyan biztos, hogy a szkeptikusok feltevései sem képesek
azt megingatni, azért úgy gondoltam, hogy aggály nélkül
elfogadhatom a filozófia amaz elsõ elvének, amelyet
kerestem."
18
A módszeres, hiperbolikus
kétellyel Descartes a
cogito
-argumentumban egy feltétlen
és biztos
alapot
ad a kezünkbe, mely "explicit kapcsolatot
teremt az én gondolkodása és létezése
között", ezzel szemben a
Elmélkedések
formulája
"csak a létezést állítja [...] ám ez
állítás érvényességét
az õt elgondoló gondolati aktus végrehajtásához
köti":
19
"De hiszen már meggyõztem
magamat arról, hogy nincs a világon semmi sem: nincs ég,
nincs föld, nincsenek elmék, nincsenek testek. Nem gyõztem-e
meg magam ezáltal már arról is, hogy én magam
sem létezem? Semmiképp! Bizonyos, hogy én voltam,
ha egyszer meggyõztem magamat valamirõl. Igen ám,
de ha van valamiféle rendkívül nagy hatalmú,
rendkívül agyafúrt csaló, aki állandóan
megtéveszt engem, méghozzá szándékosan?
Nos hát akkor aligha kétséges, hogy én is vagyok,
ha egyszer engem téveszt meg! Tévesszen csak meg amennyire
tud, azt mégsem lesz képes elérni sohasem, hogy ameddig
azt gondolom, vagyok valami, semmi se legyek. Olyannyira, hogy - mindent
kellõen megfontolván - végül is le kell szögezni:
az ¯én vagyok, én létezem kijelentés -
valahányszor kimondom, vagy elmémmel megragadom - szükségszerûen
igaz."
20
Ezt követi a gondolatmenetben
a
cogito
propozicionális tartalmának
21
tisztázása,
ahol is Descartes az én mibenlétére helyezi a hangsúlyt:
"Most azonban még
nem látom pontosan, mi is vagyok, tudniillik mi az az én,
aki immár szükségszerûen vagyok."
22
A felvetés kapcsán
Descartes egy kitérõt tesz, melyben elõsorolja a vizsgált
énnel kapcsolatos elõfeltevéseit, addigi elgondolásait,
az ember definiálásától a test és az
észleletek - már egyszer kétely alá vont -
különféle viszonyáig. A
cogito
-érv
sajátosan affirmatív - ámde (minden, az irodalmiságot
könnyûszerrel megcélzó értelmezés
lehetõségét megnehezítve) nem feltétlenül
performatív
23
- megfogalmazásából jut
el a
cogitatio
lényegi felismeréséhez: "Itt
a felfedezés: a gondolkodás - van; egyedül a gondolkodás
az, amit nem lehet elszakítani tõlem. Én vagyok, én
létezem; ez bizonyos. De meddig? Hát mindaddig, amíg
gondolkodom; hiszen ha teljességgel megszûnnék gondolkozni,
talán még az is lehetséges volna, hogy egyáltalán
nem is létezem. Csak azt fogadom most el, ami szükségszerûen
igaz; csak és kizárólag gondolkodó dolog vagyok
tehát, azaz elme, vagyis lélek, vagyis értelem, vagyis
ész - olyan kifejezések ezek, amelyek jelentése korábban
számomra ismeretlen volt. De most már aztán igazi
dolog vagyok, s igaz módon létezõ; de vajon milyen
dolog? Mondtam már: gondolkodó."
24
Az én
quidditas
ának
felkutatása azonban azon túl is problematikus, hogy egyes
kritikusok a
sum res cogitans
kijelentést nem tartják
összeegyeztethetõnek a
cogito, ergo sum
argumentumával
mint elsõdleges descartes-i princípiummal.
25
Az
ego
és a
cogito
viszonya ugyanis nem azon az alapon valósítható
meg, hogy a létezésemrõl
állítást
teszek, hanem azáltal, hogy - s itt érdekes felfigyelnünk
a meditáció jó értelemben vett ingadozó
tulajdonságára, mely lehetõvé teszi a finom
átjárást az egyestõl az általános
síkjáig - a
cogitatió
t a tudat
önreflexivitásában
mutatja fel.
26
A viasz-hasonlat megfogalmazását követve
az eddigi, az individuum stabilitásában gyökerezõ
létezés és elbeszélés kettõssége
egyszerre jelenik meg célként és feltételként:
"De mit mondjak magáról
errõl az elmérõl, vagyis önmagamról? Az
elmén kívül ugyanis semmi másnak a meglétét
nem ismerem el önmagamban. Mit mondhatok hát az énrõl,
aki - úgy látszik - ezt a viaszt oly elkülönítetten
észleli? Vajon nem úgy van-e, hogy önmagamat nemcsak
hogy sokkal igazabb módon, hanem egyúttal sokkal bizonyosabban
és evidensebben is ismerem meg? Ha ugyanis úgy ítélek,
hogy létezik ez a viasz, méghozzá annak alapján,
hogy látom, akkor bizonyára sokkal evidensebb módon
áll elõttem az a tény, hogy én magam is létezem,
éppen azon az alapon, hogy a viaszt látom. Mert lehetséges,
hogy az, amit látok, valójában nem viasz, s az is
lehetséges, hogy egyáltalán nincs szemem, amivel láthatnék,
az azonban egyáltalán nem lehetséges, hogy miközben
látok valamit, vagy - s ezalatt immár ugyanazt értem
- azt gondolom, hogy látok valamit, én magam, aki gondolkodik,
ne legyek valami."
27
E hosszadalmas filozófiai-argumentatív
eszmefuttatás annyiban mindenképpen hasznosnak minõsül,
hogy a sokat szidott descartes-i én-fogalmat kissé közelítettük
az önéletírás problémaköréhez,
mely letagadhatatlanul összeszövõdött az individualitás
kérdéseivel. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy egy
esetleges önéletrajzi-narratív olvasat számára
nem ez az - analitikusan és hermeneutikailag, de mindenképpen
a bölcselet territóriumán belül értett -
én-fogalom adott, mivel nem ekképp konstituálódik
az irodalmi olvasás horizontjában, e kitérõ
feleslegesnek tûnhet. Az
én gondolkodom
és az
én vagyok
kijelentései tehát a descartes-i
rendszerben alapvetõ kijelentések, abból mintegy következnek
(ugyanakkor azon alapszanak). Az önéletíráshoz
azonban - immár Lejeune-tõl elszakadva - az is szükségeltetik,
hogy ezeket a kijelentéseket ki is jelentse valaki. A performativitás
Hintikka-féle lehetõségét itt is elvethetjük,
hiszen az állítások megtétele nem azonos az
önéletrajzban elõfordulókkal, ahol az ilyen kijelentések
nem úgy tételezik fel a kijelentés aktusát
és aktorát, mint õket megelõzõt, hanem
az állításban megképzõdõnek mutatják.
Sõt, sokkal jobb ha nem az
én beszélek
képzetei
alapján közelítünk ehhez a kérdéshez.
Az én tételezése ugyanis írásban inkább
erre a feltételezettségre utal. Az önéletrajzban
- ahogy az a sematikában az
én írok
kijelentésben
megmutatkozik - úgy jelenik meg az én, (a)hogy nem volt,
de mihelyst megjelenik, már voltságában jelenik meg,
úgy, mint egy történet résztvevõje: történetileg.
A kijelentés ebben az esetben pedig ha nem is elsõdlegesen
az énre vonatkozik, mégiscsak azt tekinti középpontinak.
Az
én írok
kijelentés két szava ezáltal
egyszerre lesz hangsúlyos. Az
én beszélek
-
esetleg
én el-beszélek
- és az írásban
áthagyományozott történet között éppen
emiatt a temporális feszültség miatt érzékelhetõ
diszkrepancia figyelhetõ meg. Amikor ugyanis az írás
"beszéli el" az ént, annak az elõbb jellemzett idõbeliségében
jelölhetetlen pozíciója mellett megnyilatkozásbeli
jelölhetetlensége is nyilvánvalóvá lesz:
én írok
, de nem biztos hogy
én írom
az ént
, hogy
én írom, hogy az én hogy
volt
, hogy
én írtam
stb. Az
én beszélek
sokkal kevésbé enged teret az effajta törések
és eldönthetetlenségek színrevitelére.
A két megnyilatkozásmód nem hagyja érintetlenül
az
én vagyok
és az
én gondolkodom
kijelentést
sem. Az én az, aki ebben a kontextusban magától értetõdõen
a legtöbbet veszít, a gondolkodás pedig szinte a legkevesebbet:
a gondolat mint az ideatikus elmemûködés eszköze
irrelevánssá lesz, a szubjektum viszont a fiktivitás,
az individualitás, a meghatározó és a meghatározott
szerepében bukkan fel újra meg újra, az identitás
mindenfajta érvénye nélkül. Az autobiográfia
ön/én
,
élet
és
írás
összetevõinek nyomon követése végképp
illúziónak tetszik.
Bár Descartes - mint
megjegyeztük - a figuratív sémákat dekórumként
használja, nem tagadhatjuk ugyanezen sémáknak a didaxist
érintõ vonásait. E szempontból ugyanis nem
lényegtelen, hogy a tudás, amelynek bizonyosságáról
a filozófus beszámol, a hallgatóság számára
olyannyira evidens legyen, hogy további kétkedésre
ne adhasson okot. Ezt a célt - mint láttuk - a különbözõ
mûvekben különbözõ módszerek alapján
próbálja elérni, de közös ezekben a lépésekben
az, hogy mindkettõben
individuális
megértésre
tart számot. Descartes egyfelõl az életrajzot, ámde
annak jobbára reprezentációs sémáját
használja, másfelõl az elmélkedésben
rejlõ analízist fejleszti - több irányban is
- tovább.
28
Az önéletrajziság, ami mondjuk
Szent Ágoston írásaiban a közönség
retorikai megszólítása volt, Cartesiusnál a
tudományos párbeszéd és a közönség
"koprodukciójának" lehetõségét jelentette.
Mint minden metafizikának, Descartes filozófiájának
is elsõ és legfontosabb célja az igazság és
a bizonyosság elérése - kérdés, hogy
milyen eszközökkel és milyen áron. Amint láttuk,
ez a rendszer ténylegesen igényli egy eredendõbb bizonyítékát
mind a megismerésnek, mind pedig a létezésnek. Azok
a korrespondanciák ugyanis, amelyek az individuum és annak
cselekedete, a létezés, a gondolkodás és ezek
reflexiója között figyelhetõk meg, egymásra
vonatkozóan túlságosan kevésnek bizonyulnak
egy logikailag megalapozott rendszer tiszta mûködéséhez.
(Ehhez kell véleményem szerint Descartes-nak Istent becsempésznie
a struktúrába.) Hogy ezt láthatólag az
én
gondolkodom-én vagyok-én beszélek-én írok
kijelentés-láncolatban ragadjuk meg, a fenti kísérlet
kudarcai ellehetetlenítették. A négy szétszálazódó
kijelentés olyan perspektívákat nyit meg az önéletírás
elõtt, amelyek a definíciókísérletek
lehetetlenségét és a kérdéskör
eldönthetetlenségét fokozzák. Szinte adódik
a helyzet, hogy - legalábbis ha az
én vagyok
kijelentést
vesszük alapul - egy elegáns ugrással az individuum
bizonyító és bizonyított voltának kettõsségében
megjelenõ
circulus vitiosus
t kapcsolatba hozzuk azzal a Paul
de Man által forgalomba hozott önéletrajz-elgondolással,
amely a radikális eldönthetetlenség forgóajtószerûségét
juttatja el az olvasás általános szintjére.
29
Ám ebben az esetben fel kellene adnunk az itt vázoltak
primer (egyszintû) logikai síkját, s el kellene vitatnunk
az életrajzi vagy terapeutikus megalapozás érvényességét
a két szövegtõl. Ekkor ezek a parazitikus narratívák
visszavonnák az individuum létezésére és
gondolkodására alapozott episztemológia érvényességét,
s az egyedi állításon nyugvó performatív
tételezés által olyan
cogito
jönne létre,
amely nem karteziánus módon szavatolna a racionalitás
individuum általi feltételezettségéért,
hanem a nyelv létesítõ ereje és a tropológiai
struktúrák megképezte erõtér mentén
alakulna ki. Nem mint hierarchikus láncolat, de mint megalkotott,
megírt
nyelvi szöveg. Az
én írok
szubverzív kijelentése tehát aláássa
az
én
-re épülõ struktúrákat,
s olyan
différance
mûködésére enged
következtetni, amely nem egy meghatározott korszakra jellemzõ
cselekvés vagy esemény lehet csupán, de a sokszor
elátkozott karteziánus gondolkodásra is alkalmazható.
Ez persze - meglehet - pusztán fikció. De legalább
nem üres fikció.
* Bednanics
Gábor, Hárs Endre, valamint Z. Varga Zoltán itt olvasható
írásai szerkesztett változatai a VII. JAK Tanulmányi
Napokon az "Önéletrajz/fikció" témakörében
1999. október 8-án elhangzott elõadásoknak.
A konferencia másnapján tartott referátumokat a következõ
számunkban adjuk közre.
(A szerk.)
1
A már említett
Szent Ágoston-példához lásd Vidrányi
Katalin tanulmányát:
Megjegyzések Augustinushoz
,
in: Uõ:
Krisztológia és antropológia
,
szerk. Geréby György-Molnár Péter, Bp., Osiris,
fõleg 299-308. o.
2
Vö. Philippe
Lejeune:
On Authobiography
, ford. Paul John Eakin, Minneapolis,
University of Minnesota Press, 1989, 4-5.o.
3
René Descartes:
Értekezés a módszerrõl
, ford. Szemere
Samu-Boros Gábor, Bp., Ikon, 1992, 15. o. (A továbbiakban:
Értekezés.)
4
Boros Gábor
kifejezése: Boros Gábor:
René Descartes
, Bp.,
Áron, 1998, 186. o.
5
Értekezés
,
16. o.
6
Uo., 19-20. o.
7
Altrichter Ferenc:
Cogito, ergo sum
, in: Uõ.,
Észérvek az európai
filozófiai hagyományban
, Bp., Atlantisz, 1993, 120. o.
8
René Descartes:
Elmélkedések az elsõ filozófiáról
,
ford. Boros Gábor, Bp., Atlantisz, 1994, 119. o. (A továbbiakban:
Elmélkedések.)
119. o. Lásd ugyanitt a Burmannal
folytatott beszélgetések ilyetén vonatkozású
részletét.
9
Vö. Boros G.,
i. m., 88. skk.
10
"Ita unusquisque
animo potest intueri, se existere, se cogitare..."
Ouvres de Descartes
,
publiées par Charles Adam et Paul Tannery, Paris, Libraire Philosophique
J. Vrin, 1964, X, 368. o. (A továbbiakban: AT.) René Descartes:
Szabályok az értelem vezetésére
, III.
szabály, in: Uõ:
Válogatott filozófiai mûvek
,
ford. Szemere Samu, Bp., Akadémiai, 1980, 103. o. (A továbbiakban:
Szabályok
. A fordítást módosítottam
- B. G.)
11
Szabályok
,
135. o. (A fordítást módosítottam - B. G.)
12
Altrichter F.,
i. m., 145. o.
13
Bernard Williams:
The Certainty of the
Cogito, in:
Descartes. A Collection of Critical
Essays
, ed. by Willis Doney, Notre Dame-London, University of Notre
Dame Press, 1968, 104-105. o.
14
Altrichter F.,
i. m., 154-156. o.
15
Értekezés,
43. o.
16
AT, VIII-1, 7.
A filozófia alapelvei
, I. 7. o.
17
A. J. Ayer:
"I
Think, Therefore I Am"
, in: W. Doney ed., i. m., 86. o.
18
Értekezés
,
42-43. o.
19
Uo., 214-215. o.
20
Elmélkedések
, 34. o.
21
Vö. Altrichter
F., i. m., 125. skk., 144.
o. skk.
22
Elmélkedések
,
34. o.
23
Jaakko Hintikka
közismert tanulmányában a
cogito, ergo sum
kijelentését
a következtetés vádja alól azáltal kívánja
tisztázni, hogy javaslatot tesz arra, hogy az érvet performatív
beszédaktusként fogjuk fel, ahol az
ego sum
kijelentés
mint egzisztenciálisan önmegerõsítõ
(existencially
self-verifying)
állítás adja a performativitás
lényegét. Vö. J. Hintikka: Cogito, ergo sum:
Inference
or Performance?
, in: W. Doney ed., i. m., 108-139. o.
24
Elmélkedések
,
34. o.
25
Gondolok itt Arnauld-nak,
Gassendinak és Hobbesnak az ellenvetéseire, Spinozának
a
Renati Des Cartes Principiorum Philosophiae
ban leírt megfigyeléseire,
illetve Altrichternek és N. Malcolmnak a megjegyzéseire.
Ez utóbbit lásd Norman Malcolm:
Descartes Proof that His
Essence is Thinking
, in: W. Doney ed., i. m., 312-337. o. Egyébként
Altrichternek azzal a kijelentésével sem tudok azonosulni,
mely szerint "[a]
sum res cogitans
doktrínájával
tehát Descartes a szubjektum mibenlétének kérdését
akarja megválaszolni." Altrichter F., i. m., 161. o.
26
Vö. Boros
G., i. m., 267-269. o.
27
Elmélkedések
,
42. o. (AT, VII, 33.)
28
Vö. Boros
G., i. m., 250. skk.
29
Paul de Man:
Autobiography
As De-Facement
, in: Uõ:
The Rhetoric of Romanticism
,
New York, Columbia, University Press 1984, 70. o.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: jelenkor@c3.hu
Tartalomjegyzék | Jelenkor -2000
http://c3.hu/scripta