Meliorisz Béla: Utazzunk Pardubicébe
"
Életem képe
ez.
"
(Berzsenyi Dániel)
Meliorisz Béla második
verseskötetének alapproblémái az állandóság
és változás. A mozdulatlanság és folytonos
haladás. Az idõmúlás (öregedés:
a gyermek ifjúvá serdül, az ifjú felnõtté
válik... az életidõ múlása) és
helyek változása (otthonok, városok cserélõdnek,
tájak követik egymást).
Közben
lenni. Emlékeket
gyarapítva, és további álmokat szõve.
Töprengeni a veszteségeken és a boldogság lehetõségén.
Remény és reményvesztettség dialektikájában.
Megõrizhetõ-e, kimondható-e, ami elmúlt, de
részévé vált az embernek? Ez a jelen miként
hordozza magában a jövõt? A lírai léthelyzet
elégikussága mennyire szükségszerû, mennyire
oldható? A
visszatérés
határainak a
kitágítása az egykori és a majdani felé.
A
realitás
érvényének a kiterjesztése
az emlékre, az álomra. A képzelõerõ
"idõtechnikáinak" a gazdagítása az álmodozástól
a vágyakozáson keresztül a látomásig.
Az érzékenység az apró, köznapi jelenségek
iránt. Az állapotrajz statikus és állandóan
alakuló voltának összeegyeztethetõsége.
Már korábbi,
elsõ kötetében
(Ma sem jön senki
, Kozmosz
Könyvek, 1985) olvashatók olyan versek, amelyek érintik
ezt a problematikát (
Akkor a tengert is
,
Ma sem
,
Gyufa sercen
,
Lehet)
, közülük talán
a
Lehet
vetíti elõre leginkább azokat a motívumokat,
amelyek itt meghatározóvá lettek: "
Már
ismét/a sóvárgott szigetre gondolunk/s talán
készülünk is/a kontinens végleges elhagyására/bár
a sûrû ködszitálásban/nemigen juthatunk
messzire/mégsem mondhatunk le/vállalkozásunkról/a
kalandok ismeretlen ízérõl/Ám lehet mindez
csupán/az idegek álomszerû játéka/amint
fölsejlik/a sosem volt õszi kert/a romlás mély
színeiben/tékozlásaink árulkodó emlékeivel/s
mezítlábas fiúk/a sárgult fényképrõl/rendezve
sebtében/kétes hitelû számláinkat/merülhetünk
immár /
á la recherche du temps perdu". Az elvágyódás,
sóvárgás, a vágyak és a valóság,
valamint a lehetõségek megfeleltethetetlensége (vagy
a megfeleltethetõség kérdésessége),
a gazdagság/gazdagodás és a romlás kettõssége,
a kimondás-megtartás igyekezete, a próbálkozás,
a törekvés az
Utazzunk Pardubicébe
kötetnek
már ismétlõdõ motívumai. A címadó
(egyben kötetzáró) vers az emlék, álom
és elképzelés többszörös rétegzõdésében
finom átmenetekkel játssza egymásra a reális
jelent és múltat, illetve az álom-jelent vagy -múltat,
valamint az álomban vagy a valóságban megidézõdõ
gyermekkori múltat, azért, hogy az álmot valóra
váltva (tehát az álmot váltva valóra!),
okként vagy célként jelezze a már beteljesült
vagy majd beteljesülõ jövõt. ("
ma sem világos,
hogy miért, s kikkel kellett volna a csehorszá-/gi, s számomra
ismeretlen pardubicébe mennem...
" [...] "
...én legjobb
tudomásom szerint csak egyedül/voltam...
" [...] "
...az
egész hangulata azokat az/idõket idézte, mikor gyerekként...
"
[...] "...
s ahogy elindultam, rögtön föl is éb-/redtem...
"
[...] "
...még aznap útikönyvet vásároltam,
s mikor a va-/csoránál szóba került, van-e már
a nyárra elképzelésem, töp-/rengés nélkül
ajánlottam, utazzunk pardubicébe
") Az idõ- és
értékszerkezetek effajta relatív kiegyenlítõdése
nyilvánvalóan felértékeli a lírai ÉN
szerepét (a kötet versei, egy-két kivételtõl
eltekintve, ÉN-központúak). Az õ harmóniát
vagy diszharmóniát teremtõ, illetve megélõ
részvétele ezekben az idõ- és térutazásokban
vezethet a relativizálódáshoz, akár pozitív
(rendet, egyensúlyt jelentõ), akár negatív
(felbomlást, bizonytalanságot kifejezõ) tartalmakkal
és értelemben. (De fordítva is elmondható:
ebben az állapotban óhatatlan a szubjektivizálódás.)
Az elõbbi harmónia-sejtésre lehet példa a
Még
minden lehet
,
Engesztelõ kísérlet
,
Ki
gondolta
,
Az iskolába kerülésem elõtti
õsz
, az utóbbi nyugtalanságra pedig a
Kulcsra
zárja
,
Ág roppant
,
Ha megjön a hó
.
Az utazás térbeli
és idõbeli lehetõségei sokszor felbukkannak
a versekben, elõszámlálásuk, megidézésük
sokféleképpen visszatérõ mozzanat. A helyváltoztatás
mint az utazás
térbeli
vetülete, természetétõl
függõen
idõt
emészt vagy éppen
betölti azt, a haladásnak ebben az irányában
(dimenziójában) legfeljebb a változás(uk) intenzitásának
dinamikája mutathat, az érzékelés következtében,
kettejük között kisebb-nagyobb eltéréseket,
széttartást. Az út ugyanakkor az idõben is
nyitott, ez esetben (természetétõl függõen)
a mozgás majdnem-kiiktatása vagy valamilyen fokú korlátozása
- az árnyalatok végtelen variációira ismételten
utalva csupán - a haladás kondícióit elfojthatja
vagy éppen felszabadíthatja. Az emlékezés,
az álom (álmodozás) képes a maga belsõ
idejéhez (idõ-múlásához, -alakulásához)
rendelni s ezzel átlényegíteni, integrálni
a valaha volt (létezett) vagy vágyott (leendõ, lehetõ)
külsõ tereket, történéseket, illetve azok
"szereplõit". Meliorisz Béla költészetének
egyik fõ témája tehát az idõbeli és
térbeli, a belsõ és külsõ, az emlék-
vagy álomvalóság és a realitás (hétköznapi:
természetes, illetve rendkívüli: csodaszerû) összekapcsolása,
megérzékítve a belsõvé válást
kísérõ, kiváltó, követõ
lelkiállapotokat, érzelmi-gondolati feltételeket,
körülményeket. Kötetének nyitóversében
is
(Várakozók)
e kettõsségek, látszólagos
és tényleges különnemûségek szubtilis
összefonódására mutat példát, amikor
az éjszaka terébe-idejébe veszõ úton
járók titkolt és nyilvánvaló, szorongással
és reménnyel teli vágyáról-tapasztalatáról
beszél (kötelezõen) tárgyilagos "leírás",
illetve (szükségszerûen) személyes "vallomás"
formájában, amint az ember idõnek-kiszolgáltatott
léte szembesül örök jelen idejûségével,
jövõ és múlt közé zártságával,
a várakozás õrlõ tudatával, a magánnyal,
amelyet az emlékezés enyhíthet - vagy teljesebbé
tehet. ("
ez az út már az éjszakába vész,
de a várakozók, tagadva szo-/rongásukat, titkos jeladásokban
reménykednek, míg cigarettá-/jukat szívják,
órák telnek így, számolatlanul, némán,
s kiket/elhagytunk egykor, most sorra föltámadnak bennünk
")
Az idõ megélése
Meliorisz Béla költõi világában leginkább
tudomásulvételt jelent. Belemerülést és
rácsodálkozást, mivel
"...minden nyavalyás
kis perccel már csak súlyosul a vi-/lág..."
(Közelednek
fehér bálnák)
. Az emlékek terhét
cipelõ ember számára a mindenkori jelen "állapotában",
miután a múltból eredõ ok és a jövõre
irányuló cél egyaránt elhomályosult
(ami nem okvetlenül értékítélet, inkább
hétköznapi [lét]tapasztalat), könnyen közel
kerül(het) egymáshoz a
leendõ
és a
volt
- az elképzelt és a felidézett mûködése/mûködtetése
hasonlónak tûnhet. A jelen idõbe ily módon pedig
(már nem is váratlanul) benyomulnak az emlékek és
a vágyálmok, megcsendesítve annak (mindenáron
való, törekvõ stb.) aktivitását, szelíd
fájdalmú és örömû kontemplativitással
gazdagítva azt. E derûs-fájdalmas elégikum szólal
meg például az "ÉN és TE" szerelmes versekben
(
Az óvárosi hídtorony közelében
,
Inkább
,
Virágzol bennem)
. De a múlás-veszteség
és várakozás-vágyakozás tartalmait átélõ
"ÉN és TI" versek hangszerelése is ezzel rokon (
Õszi
etûd
,
Kisváros
,
Szép szavakat
,
A
nagynéném, aki kisvárosban él
,
Õsök)
.
Ezekben a
"...kis mindennapok..."
(Kisváros)
a vég
és a kezdet közötti, bizonytalan (de korántsem
feltétlenül csak kellemetlen) szédületet hordozzák
-
"...megkezdõdik az embertelen vára-/kozás, a
vágyak egyre nyugtalanítóbb tornamutatványa..."
(Õszi etûd)
. Az évszak-szimbolika - miként
a "...
klasszikus mesterektõl tanult régiek...
"
(Nyilvánosságra
hozzuk-e)
költészetében - és a rokonok ("õsök")
láncolata - amely ezúttal a TI világát hivatott
(ki)jelölni - ugyanazt az átmenetiséget, köztességet
tükrözi: a várakozás állapotában
- nyár és tél között az õszben, illetve
a szülõk és gyermekek "újraíródó"
sorában - remény a boldogulásra, boldogságra
ugyan még van, de éppen a megtartása lehet kétséges
("...szép szavakat mormolok,/mert ezek még sok mindent
összetarthatnának, vagy csak ál-/tatom magam..."
[Szép szavakat]
). Ez a fenyegetettség, mind jobban
teret (és idõt) nyerõ külsõ bizonytalanság
adhat magyarázatot a MI szerelmes versek hangvételére
(
Ezt emlegetjük
,
Nyilvánosságra hozzuk-e
,
Bújhatunk majd
,
Gyerkõcök beszélgetnek)
.
A kötet következõ nagy témája ugyanis a
féltés, az aggódás kifejezése az immár
közös
boldogságnak a reménytelenségtõl,
a lemondástól, a kétségbeeséstõl
való megóvása érdekében/miatt. Az összetartozás
bizonyossága az "elszánt szeretet" és hit ellenében
a mulandóság, romlás, az üresség, a hiábavalóság,
a kétely riasztó lehetõségeit kérdésekké
szelídíti, töprengések "kitalált" témájává
("
szép szavaink, öleléseink, mondd, meddig izzanak,
kerek ha-/sadból, tükrös combjaidból, mi marad,
szerelmem, ha lealjasul,/hûvös tenyerébõl ki itat,
kétségbe ejt az évszakok gõgje, s a hó,/ahogy
ránk szakad, bújhatunk majd, hitetlenül, fázósan,
mint a/bogár, ha vasak villannak fölötte a napszakok fordulóinál?
"
[Bújhatunk majd]
). Ilyen ellenfényben még erõteljesebbnek,
elevenebbnek mutatkozik ennek a szerelemnek az "elveszítõ"
(egyszerû és kivételes, álmokat és vágyakat
beteljesítõ) valóságossága: "
...lassan
kerítettek be (vagy lassan bekerítettek) az/együtt töltött
évek, örülve fogaink nyomának cinkosokként/hajszoltunk
múlékony csodákat, ma sem tudván, szerelembõl/mennyi
a halálos méreg
"
(Ki gondolta)
. A józanság
és a szédület, a megállapodottság és
az elégedetlenség "kettõs vonzásában",
a "
...lezáratlanság, a beteljesülések sokféleségének
ígérete...
"
(Még minden lehet)
, illetve
a "
...talán egészen másképpen kellett volna...
"
(Gyerkõcök beszélgetnek)
, tehát a boldog
izgalom és a csöndes melankólia közepette is létezik
(létezhet) az a bizonyosság, amely képes szembeszállni
a "varázstalanítottság", "titoktalanítottság"
- ez esetben egy-, illetve kétszemélyes - tapasztalatával:
"
...jó volt hinni, hogy létezik a szi-/get, ahová
mindketten vágytunk, s jó tudni, hogy létezett
"
(Engesztelõ kísérlet)
.
A kötet két része
(A szobrok megremegnek
,
Félbemaradt évszak)
szerves egységet alkot. Éppen a különbségeikkel
egészítik ki egymást, tesznek teljesebbé egy
költõi portrét, egy lírai reflexiókból,
epikus (álom-, emlék-) foszlányokból körvonalazódó,
egységes formai jegyekkel leírható önarcképet,
amely a "minden változik" tudatában magát is folytonos
alakulásban láttatja, és amely törekvése
szerint a TE és a TI viszonyhálójában helyét,
szerepét keresõ, helyzetén töprengõ ember
reményeit, kételyeit is kifejezi. A két "ciklus" verseiben
ugyanazok a "szereplõk", ugyanazok a "helyek" idézõdnek
meg, és a módosulások, a tematikus eltérések,
hangnemi változások sem elõz>mény nélküliek.
Összehasonlítást végezve köztük, a
hangsúlyeltolódás abban figyelhetõ meg, ahogy
egyes motívumok fölerõsödnek, mások pedig
elhalkulnak az elsõ részhez képest. A második
rész versei között - a lírai ÉN aktivitását-passzivitását
tekintve - jóval kevesebb a világban, az idõben egyensúlyt
hozó vagy azt valamilyen formában érzékeltetni
tudó költemény (
Eljött
,
Túljutni
valahogy
,
Városáról)
, és sokkal
inkább meghatározó azoknak a súlya, amelyek
magukat a diszharmónia lehetõségéhez (vagy
éppen valóságához) kötik (
Mintha vasárnap
lenne
,
Leejtett kulcs
,
Századvégi
,
Igazíthatjuk
óránkat
,
Ti is járhattok így
,
Állok
a fehér ágy mellett
,
Rakosgatunk
stb.). Folytatva
az eltérések bemutatását, tematikus szempontból
is egyértelmû a különbség: a "tér-,
idõutazások" vagy a szerelmes versek tartalmi önállósága
csupán néhány esetben maradt meg (
Biztosan fehér
bugyit hord
,
Várnék rád
,
Néhány
napja ismét)
, legtöbbször ezek is alárendelõdnek
immár egy új nagy téma, a "szép szavak" dilemmája
kifejezésének (
Éltek itt olyanok is
,
Csak
sejtem
,
Nincsen már tejfogam
,
Mint ki évek
múltán
,
Alkonyatba fordulhatna
). Ami ugyanis az
elsõ részben a kiteljesedõ egzisztenciális
kiszolgáltatottság
egyik
okaként szerepelt:
"
...dadogva is szebb a szó, mint a némaság...
"
(Ha megjön a hó)
(lásd még
Virágzol
bennem
,
Szép szavakat)
, a kimondás imperatívusza,
a "szavakba foglalás" értelme, esélye, illetve lehetetlensége,
itt most uralkodó probléma lesz - jellegébõl
adódóan értelemszerûen szorítva háttérbe
minden egyéb tartalmi-gondolati elemet. Megközelítései
rendkívül változatosak: az egyik csoport versei a modern
irodalom jól ismert önreflexivitásának variációit
nyújtják. Ezek (
Alkonyatba fordulhatna
,
Túljutni
valahogy
,
Mint ki évek múltán)
a vers a
versben, a versírás folyamata mint a vers anyaga - önmagára
vonatkoztatott költõi helyzetének a nehézségeivel
néznek szembe (és próbálnak meg végsõ
fokon termékeny megoldásokat találni), "
...nem
könnyû mindezt hitelesen/rekonstruálni, pedig igyekszem
a szavak pontos megválasztá- / sával törekedni
az emlékké lett élmények hangulatának
felidé-/ zésére, bár bizonyára képtelen
feladatra vállalkozom...
"
(Mint ki évek múltán)
.
A kifejezés lehetõségének avagy "képtelenségének"
a problematikája ezáltal elõre jelzi a következõ
csoport fõ kérdéseit, amelyek az alkotástól
már elvonatkoztatottabban, a kimondást létmódként
definiálva határozhatók meg. A szavak leértékelõdését
és e véglegesnek tetszõ romlás következményeit
kísérlik meg ábrázolni ezek a versek (
Éltek
itt olyanok is
,
Csak sejtem
,
Ti is járhattok így
,
Indulhatunk
,
Késésben
,
Jól érzi
nálunk magát
,
Állok a fehér ágy
mellett)
, azt a folyamatot, amelynek eredményeként az
ember majd úgy találja: a szó értelmetlen,
üres, kétséges, semmitmondó, felületes,
elkoptatott-lejáratott, így hát "
...nagyon kiszolgáltatottak
let-/tünk...
"
(Éltek itt olyanok is)
. Ezzel érkezve
(juttatva töprengõ lírai alanyunkat) el abba a bénító
szellemi - s miként kitûnik, egyszersmind fizikai - állapotba,
amely pedig vészes közelségbe sodródott a kétségbeeséshez,
ahol a szó eltûnik, a mondás lehetõsége
nem kérdés többet, helyét a hallgatás
foglalja el: "
eltévedt szavakkal, mondattöredékekkel
szolgálhatnék csu-/pán, vagyis a hallgatás,
a hazatérõ fiú döbbent némasága
ta-/lán érthetõbb volna...
"
(Ti is járhattok
így)
. A harmadik csoportba sorolható versek (
Mintha
vasárnap lenne
,
Nincsen már tejfogam)
tapasztalatában
a szótlanság, a némaság szinte szükségszerûen
együtt jár a tehetetlenséggel - ami viszont önmagán
messze túlmutató, általánosabb érvénnyel
bíró jelenség, hiszen ez a cselekvésképtelenség
a lemondás, a beletörõdés gesztusával
egyáltalán
az életet kérdõjelezheti
meg. ("
gunnyaszt sötéten, mélyen a nád, jégbe
fagyottan a szavak,/mint rossz helyre hullott röpcédulák,
nyújtózik az évszak hóta-/lan, s élek
még, biztatom magam, halk esték pora szitál morco-/san,
nincsen már tejfogam, sem hitem, múlt idõm elmerült
szi-/get, hol kóboroltam vakon, süketen
"
[Nincsen már
tejfogam]
) Vagyis - amennyiben sikerül elhárítani
a mondást és a hallgatást egyaránt valamiféle
áltatásnak
tekintõ csapda veszélyeit
- a kérdés a továbbiakban az lesz, hogy mennyire
kell
próbálkozni, miért és hogyan, a mondással.
Meliorisz Béla válaszkísérlete (amely cáfolat
és igazolás) a kötetében kibontakozó élet-kép.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: jelenkor@c3.hu
Tartalomjegyzék | Jelenkor -2000
http://c3.hu/scripta