A „Lettre arc+kép” oldal az üdvözlés és bemutatás helye.
E mûfajnak is megvan
a maga története. Hajdan, amikor még kevesebb mûvész
volt, és kevesebb szöveg is, elegendônek bizonyult a
rámutatás, a megnevezés: emígyen él,
ilyen és ilyen munkákat alkot. Késôbb a „téma”
szolgált vezérmotívumként, hisz a históriai
ábrázolásról vagy a tájjal való
foglalatoskodásról szóló értekezés
legalább annyit árult el a mûvészrôl,
mint az életút vagy a megfestés módja. Aztán
ahogy a festmény, szobor kiharcolta a maga önálló
terét, a bemutatás is a „mivel foglalkozik” helyett a „hogyan
csinálja” kérdéssel, az alkotó hevület
megnevezésével kezdôdött.
Ahogy elnézem, az
üdvözlés elsô bekezdése mostanában
– a stílusok korán túl – újra a témára
fordítja figyelmét, a mû valóságproblémájára,
tárgyának következetességére. Különösen
a fiatal mûvészeknél – Gyenis Tibor pedig mindössze
29 éves.
Kezdjük tehát
így: Gyenis Tibor témája az emberi test manipulálása.
Az volt már akkor
is, tíz éve, mikor tanulmányait (Pécsett) elkezdte.
A lehetséges test foglalkoztatta. Olyan lényeket keltett
életre – aprólékos tanulmányok alapján
papíron vagy térben –, amelyeket akár a természet
is létrehozhatott volna: két- és négylábú
eshetôségeit a csontok, izmok, inak szerves kapcsolódásának.
Komolyan vette Leonardo útravalóját („a festô
Valamennyi Dolog Ura”), vagy amit Klee mondott („úgy kell alkotni,
akár a Természet”)? Talán igen: a mûvészet
állatkertjében – avagy inkább természetrajzi
múzeumában – ámulva nézelôdött,
valóságnak hitte a látszatokat, sasok szabad szárnyalását,
ôslények erejét, korlátokon és rácsokon
át csak a lényekre függesztette tekintetét.
A tanulóévek
alatt azután sok más téma és megformálásmód
csábította, hogy néhány éve újra
a test foglalkoztassa. De hol van már az ártatlan tekintet?
Gyenis Tibor keze ügyességét professzionalizálta,
újabb munkái – újracsak rajzok és (gyakran
fotón megjelenô) plasztikai mûvek – kegyetlenül
pontosak; de szeme riadalommal teli. Kereshetjük az elôzményeket,
Hans Bellmer, Cindy Sherman; megnevezi azokat maga Gyenis Tibor is, mûvei
utalásteliek (s ez az utalásszövés az ô
generációja számára, úgy tûnik,
kötelezô kifejezésmód); a munkáit meghatározó
„élmény”, elborzadás azonban nem irodalmi.
Egyelôre megoldhatatlannak
tûnik az eldobható vagy a felcserélhetô test
forgalomba hozása. Micsoda botrány ez a tökéletes
mosóporok világában? Nem tudok naponta más
elôlapot felvenni – hogy van ez? Akár cella a test, akár
a vágy kihívó tárgya – végérvényesen
megköt, utamba áll, nem enged közel magamhoz.
Gyenis Tibor az elkeseredett,
médiadiktálta válaszokat sorolja-építi
riadtan: mûvein izmokat szerel, inak szakadnak, s testrészek,
protézisek, identitások, testtárgyak, hullanak alá,
véres komolysággal, az ítéletbe.
Bán András
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta