Belgrád
Belgrád
az északi félgömb 44° 49’ 14" szélességi
körén
és
a keleti félgömb 20° 27’ 44" hosszúsági körén
fekszik
Területe:
3211,85 km2
A város
szûkebb területe: 358,77 km2
Tengerszint
feletti magasság: min 66,6; max 512 m
Éghajlat:
mérsékelten kontinentális
Átlagos
hômérséklet: 11,6°C
Január:
0,2°C
Július:
22,0°C
Idô:
közép-európai
Lakosságszám:
1.628.000
A város
szûkebb területén: 1.186.000
...
2.
Valójában
minden hiányzik: az elôzô év, évtized,
század, millennium esôs napjaira vonatkozó adatok:
hány esôs nap volt 1054-ben? A napfényes napokról,
a szelekrôl, viharokról, a hótakaró vastagságáról.
Hiányoznak az adatok a merényletekrôl, az esti támadásokról,
gyilkosságokról, betörésekrôl, háborúkról,
forradalmakról.
Egy
város biográfiája nem lehet meg a területén
egykor és ma létezô mozik összeírása
nélkül, a sötét mozitermekben lepörgetett
filmek hosszú listája, a nézôk grimaszai és
azon utak nélkül, melyeket a nézôk az elôadás
végeztével tettek meg, továbbá azon képsorok
összeírása nélkül, melyekben fô- vagy
mellékhôsökké váltak, s a fôhôsök
életét élték a celluloidon kívül.
Hiányoznak
a születési anyakönyvek és a halálozások
könyvei, egész kerületek telekkönyvei, a vízvezeték-
és csatornahálózat térképei, az ártézi
kutak helyei, a kétszámjegyû telefonszámok,
az úti megbízások, a rendôrségi dossziék,
a kórtörténetek, a lovasok, kocsisok, omnibuszok, autóbuszok,
villamosok, trolik, gépkocsik útvonalai.
...
3.
Képzeljünk
el egy teleszkóp nagyságú óriásfület,
amely éjjel-nappal magába szívja, rendszeresen feljegyzi
és tárolja a város területén kimondott
milliárdnyi szót. Ennek az óriásfülnek
a feneketlen mélységén nem csupán különféle
nyelvek szavai rakódnak le, de sóhajok, rikoltások,
felnevetések is.
Képzeljünk
el egy akkora óriási szemet, melynek mérete akár
a legnagyobb gleccsertó, s melynek kristályos felületére
rápréselôdnek a kulcslyukokon át elkapott arcok,
mozdulatok, gesztusok, arcizomvonaglások, a közeli képek
és jelenetek. Képzeljünk el egy hatalmas raktárat,
mely az óriásfül és az óriásszem
munkájával jön létre, egy raktárat, ahonnan
a végtelen anyag elkezd csúszni a mondatokat kiformáló
hágókon át, majd egy pillanatra megáll a rámpáknál,
és az izzó agyak váltóján keresztül
az elbeszélések és regények peronja felé
veszi az irányt. S még mélyebbre a Történelem
éjszakájába.
...
4.
Az utolsó
tevekaraván 1854-ben haladt át Belgrádon, és
Szerezbôl hozott bálás dohányt Anasztasz Hrisztodulu
kereskedô részére.
Belgrádba
az elsô telegram Aleksinacból érkezett 1855. április
12-én.
Az
elsô evôkanalakat 1827-ben hozták Belgrádba.
Ebben az évben jelent meg az elsô nôi napernyô
is.
Két
évvel késôbb, 1829-ben Belgrádban megjelent
az elsô kabát is.
A sör
Zimonyból érkezett 1834-ben, és Manojlo kertjében
csapolták a Zeleni Venacon.
A meteorológiai
megfigyeléseket 1847-tôl kezdték el feljegyezni, és
Dragutin Karlovanski vezette, a Kalemegdan alatti „Elsô szerb uszoda
és fürdô" tulajdonosa. Három évvel késôbb
Dragutin Karlovanski megnyitja fûszerkereskedését,
melyben bolhaport, mindenféle festéket, svájci sajtot
és heringet árul. Emellett Karlovanski aranyerét gyógyítgatja.
1844-ben
Belgrádba megérkezik az elsô nôi szabó,
Pavle Temeljkiç. Ugyanebben az évben Belgrádban megjelenik
az elsô cirkusz. Két évvel késôbb megérkezik
Belgrádba az elsô zenetanár is, a trieszti születésû
Aleksandar Skrodilis.
1847-ben
telepedik le Belgrádban az elsô fogorvos, Moric Lefner, aki
„a lyukas fogakat valami masszával eltömíti".
Az
elsô zongorahangoló Belgrádban 1850-ben jelenik meg.
Ô Imro Špenoviç, aki megvakult, s így, vakon tanulta
ki Pesten a zongorahangolás mesterségét.
Az
elsô belgrádi gôzfürdô 1850-ben nyílt
meg.
...
5
A kettes
körpályán közlekedô villamos a kikötô
fölötti mozgóhídnál áll meg. A vezetô
kiszáll a jármûbôl, lassú léptekkel
bemegy a barakkba, maga után húzva az ajtót. A villamosban
huszonkét utas tartózkodik, heten a város szûkebb
területérôl, tizenkettô a tágabbról,
a többiek, ôk hárman, pedig aznap utaztak be Belgrádba.
Kinyílik a barakkajtó. Kijön a villamosvezetô,
és elindul a földszinti épület, a városi
közlekedés ellenôrzôpontja felé. Öt
perc után megjelenik az épület ajtajában, papírlapot
visz a kezében. A vezetô neve Marko Nikoliç. Nem tudja,
hogy abban a pillanatban a villamosban még két Marko Nikoliç
van, akik nem ismerik egymást. Senki sem tudja, hány Marko
Nikoliç nevezetû ember él Belgrádban. S hogy
hány Marko Nikoliç nyugszik a belgrádi temetôkben.
A villamos
elindul, enyhén fordul a kanyarban, és a benzinkút
mellett, átvágva az út aszfaltsávján,
növeli sebességét, s eléri a Kalemegdáni
hegyoldalnak a Városi könyvtár felé esô
alját. A jármû jobb oldalán ülô utasok
látják az osztrák nagykövetség épületét,
a francia nagykövetség épületét, a Kortárs
Mûvészetek Múzeumának szalonját. Ezeknek
az embereknek a gondolatairól nem tudhatunk semmit sem. A baloldalon
ülôk tekintete a Kalemegdáni park zöldjét
hizlalja. Gondolataik széleskörûségének
hiánya miatt, valószínûleg, semmiféle
kapcsolatuk nincs azzal, amit láthatnak. Fél perccel késôbb
a villamos megáll a Város könyvtár melletti állomáson.
És itt vége van egy lehetséges elbeszélésnek.
A történet
szétszóródik, noha mindenképpen kifejlôdne
akkor, ha a villamos pár órán keresztül nem állna
meg. Ebben a jármûben sohasem lesz már éppen
ez a huszonkét utas. Az egyik Marko Nikoliç, a belgrádi
kikötô vámosa, kiszáll a villamosból és
sétálni indul a Kalemegdáni parkban. A másik
Marko Nikoliç a következô állomáson fog
leszállni, a Dušan utcában, és a közeli növény-gyógyszertár
felé veszi az irányt, hogy uva-teát vegyen. A történet
lehetséges színpadán csupán Marko Nikoliç,
a villamosvezetô marad, aki türelmesen arra vár, hogy
Nikola Markoviç, a Ðorðe Jovanoviç utca 13-as számú
házában megtalálható üveges-mûhely
tulajdonosa futva elérjen a jármû nyitott ajtajáig.
A villamosban most harmincöt utas helyezkedik el. Neveik mindörökre
homályban maradnak, miképpen az okok is, ami miatt ama forró
augusztusi reggelen elindultak oda, ahová el kellett érkezniük.
A vezetôt,
Marko Nikoliçot a kettes körpályán már
régóta semmiféle meglepetés nem érte
az ismert városképet illetôen. Ismerte a trafikok elhelyezkedését
az utca mindkét oldalán, felismert bizonyos autókat,
melyek a járdán parkoltak, a villamosmegállók
melletti boltok kirakatait, a fákat, a házak homlokzatát,
sôt még egyes utasok fiziognómiáját is.
Gondolatai belopództak az eldugott sarkokba, kinyitották
az elképzelt polcok titkos rekeszeit. Így szórakozott
a vezetés unalmas óráiban. Elképzelte a látványt,
amely azon házak ablakai mögött volt, melyek mellett elhaladt.
Olykor korán reggel csöngetett a Dušan utcában, saját
csintalanságán élvezkedve elgondolta a környezô
házak álmoslakóit, akiket ki tudja, milyen álomból
ébresztett fel a villamoscsengô éles hangja. Néha
azzal szórakozott, hogy elképzelte, mennyi pénzük
lehet éppen most a villamosban utazóknak, hány év
vár még rájuk összesen, hány éves
a legidôsebb, s hány a legfiatalabb utas, és hogy valamelyikük
számára talán ez az utolsó utazás. A
város, amelyen át éveken keresztül vezette a
villamost, egy óriási keresztrejtvényre emlékeztette,
amely sohasem lesz teljesen kitöltve.
Az
utasok elképzelt pénzének összeszámolgatásával
elfoglalva a villamosvezetô Marko Nikoliç ezen az 1998. augusztus
18-án, 10 óra 45 perckor áthaladt a piros lámpán
a Dušan és a Zmaj Jovan utca sarkán, és nekiütközött
az útját keresztezô autónak. Késôn
fékezett, kirepült a székbôl, homlokával
átütötte az üveget, és holtan maradt a helyszínen,
az utasok zsebeiben lévô pénznek csupán harmadát
számolva össze.
Lakásának
balkonjáról szemlélte a szerencsétlenséget
Danica Stojkoviç asszony, lánykori neve Nikoliç, aki
éppen a cserepes virágról tépte le az elszáradt
leveleket. Arról, amit e reggelen látott, fél órával
késôbb Nikola Markoviç üvegesmesternek beszélt,
akinek mûhelyébe elôdjeinek és ivadékainak
bekereteztetett fényképeiért ment el. Nikola Markoviç
üveges természetesen egy pillanatig sem gondolja, hogy a villamosvezetôt,
akinek sorsáról éppen most beszélt Stojkoviç
asszony, egészen más lámpafény-beosztás
várta volna, ha azon a reggelen nem várja meg, hogy ô,
Nikola Markoviç átszaladjon a Dušan utcán. Nikola
Markoviç üvegesmesternek egyáltalán eszébe
sem jutott, hogy átfutott az utcán, s nem emlékezett
a vezetô kedves gesztusára sem.
Hogy
Danica asszony távozott, az üvegesmester Nikola Markoviç
átengedte magát napi rituáléjának: átlapozta
az újságot, majd figyelmesen olvasni kezdte kedvenc rovatát,
az „A
Politikát
lapozva" címût.
...
6.
Fôvárosunk
napról napra több nyugati tulajdonságot ölt magára,
és szerencsétlenségünkre szinte csak a rosszakat.
Még nem sikerült felváltanunk a török kövezetet
jobbal, és a sarat tapossuk, jobban, mint ott Törökországban,
de Belgrádban már elkaptak egy földalatti társaságot,
amely nagy pénzekért árulta a kokaint. (1923. XI.
21.)
Tegnapelôtt
este nyolc óra körül a Hideg vízhez címzett
kávéházban, amely különben mindenféle
fajta pálinkával bír, veszekedésre és
verekedésre került sor a közeli ôrs zsandárai
között. A zsandárok vagy valamilyen felsôbb hatalom
elrendelte, hogy a közbiztonság ôreinek verekedése
titkon maradjon, és az alattvalók, hallgatásra teremtetten,
hallgatni kényszerülnek. (1923. XII. 6.)
Tegnap
délelôtt a Nemzeti Színház fûtôje,
Nikola Maèkiç beleesett a felfûtött kályhába
és elégett. (1924. I. 19.)
Vrnjaèka
Banjában a fürdési szezon elérte a csúcsát.
Júliusi jövedelmük megkapása után a hivatalnokok
a vasútállomásra mentek, hogy leadják dolgaikat
a csomagtárolókba, mert e fürdôbe nem mehet az
ember saját ágynemûje s egyebek nélkül.
Két primitív forráson és két kis fürdôszobán
kívül nincs semmi másféle installáció.
Itt van, van fürdônk, amelynek csodájára járhatna
a világ, mi meg semmi. És egy ilyen fürdô különösen
szükséges a paprika, a sós ételek és a
pálinka hazájában, a tömegesen tuberkulózisban
és szifiliszben szenvedô nép számára,
az oly sok háború által tönkretett embereknek.
(1924. VII. 22.)
A „Bayer"
aszpirin tablettát szívesen hamisítják. Ezért
aztán kérjék az eredeti csomagolásút.
(1924. IX. 8.)
...
7.
Az augusztusi
koraestén, amikor Nikola Markoviç üvegesmester bezárta
mûhelyét, és a Bajlonipiac mellett elindult gyalog
hazafelé, páran hatalmas locsolócsövekkel mosták
fel a piacteret. A hulladék-
és szeméthegyek
a csatornarácsokon gyûltek rakásba. A város
földalatti vérkeringése arrébb hordta a nap hulladékát,
ahogyan a láthatatlan telefonforgalom gyûjti össze az
ezen az augusztusesti forróságban megkezdett és befejezett
ezer és ezer beszélgetés szavait.
Az
óriásszem és óriásfül által
töltött hatalmas raktár – a megkezdett történetek
és regények raktára, a befejezettekké és
a bekeretezetteké, miképpen azon a családi mappán,
melyen Danica Stojkoviç elôdei és ivadékai vannak,
s melyet Nikola Markoviç üveges mûhelyében kereteztettek
be – a város levegôjében lebegett. Mozdulatok és
gesztusok, szavak és zajok milliói építették
a város színpadán a láthatatlan architektúrát.
S akkor még az álmok? Egy egész megvámolatlan
élet folyt le az alvók mozdulatlan fejében, még
egy város, amelyet a valóságra vonatkozó reflexiók
határoznak meg, a test emlékezete révén, mely
csak az álomban tesz szert szabadságra, szétáradva
a lehatárolatlan terekben.
Ott,
a meteorológiai állomáson pontos eszközeikkel
jegyezték fel még egy nap adatait, melyeket a statisztikusok
dolgoznak majd fel, lehet, hogy jelentéktelen mértékben
változtatva meg a város jövôbeni bedekkereinek
táblázatait. Ám az álmok szegélyezetlen
terében az alvók ritmusával egy másik város
emelôdött fel, amelyben a Dunán és a Száván
ugyanabban az órában úsztak a vitorlások és
a gôzhajók, a konstatinápolyi úton pedig lovak
és tevék karavánjai, gépkocsik és kamionok
oszlopai kígyóztak. Szóltak a harci trombiták
és a tûzoltókocsik szirénái, a lovak
topogása az autómotorok zajával váltakozott,
helyet cseréltek a templomok és a tornyok, a parkok és
a terek. A felépített városok e galimatiászában,
akár a mély víz fenekérôl, kirajzolódott
az az egyedüli, létezô város, a város,
amely minden nap és éjszaka eltûnik a magára
vonatkozó adatokat megváltoztatva, saját arcát
hamisítva meg milliónyi sötét kamrában.
A keretek szélein át tûnt el, a villamosok kerekei
alatt, a kiszolgált tükrök foltjaiban. A márványlapok
még inkább mélyre tuszkolták a halottakat,
az eltûnt korszakok rekvizitumai közé, a jövôbeni
múzeumok homályába. A rablók és a kalandorok
a hôsök öltözékét magukra öltve
mosolyogtak a verssorok öblöcskéiben. Az elfelejtett akcentussal
kiejtett szóláncok az írógépek billentyûzetei
alól értek partot, a számítógépek
kékes képernyôin, az alvók hallásában.A
csatornakijáratok rácsain még egy nap maradéka
csúszkál le.
...
8.
Az elemlámpa
fénycsóvája az aranymûves mûhelyének
zárjára vetül, a feszítôrúd feltöri
a zárat, a riasztó érzéstelenítés
alatt, a „Mediterrán" turistairoda könyvelôje korrigálja
a számlákat, az állatkertben az oroszlán antilopról
álmodik, a megfáradt utas a váróterem fapadján
szunyókál, a „Madeira" kerthelyiségének pincére
felveszi hét vendég rendelését, a periféria
útkeresztezôdéseiben a kikapcsolt szemaforok narancssárga
lámpái villognak, egy összecsukott szárnyú
éjszakai lepke, akár a zsilett, valaki összeírja
a mintanyakkendôket a „Jugoexport" Köztársaság
téri boltjában, az elromlott fagyis hûtôszekrénybôl
víz folyik az egyik kalemegdáni ösvényre, egy
tizenöt éves elôször húzza fel a védôgumit
egy Dositej utcai manzárdban, a kis cigánylány hálásan
fogadja el a pénz az eladott rózsáért a „Van
nap" kávézóban, a surèini röptérre
leszáll az athéni gép, Žarkovóban
egy autó kamionnal ütközik, a Katonai Orvosi Akadémia
kilencedik emeletérôl az ügyeletes ápolók
lifttel engedik le a halottasházba az éppen elhunyt pácienst,
a „London"-nál lévô ügyeletes gyógyszertár
ajtajánál egy fiatalember a csengôt nyomkodja, az elromlott
autóbusz megáll a Terazijén, a Péter király
utcai „Jugobanka" éjjeliôrei sakkoznak, az egyik Dreiser utcai
menekültstátusszal bíró ember kómába
esik, csoportnyi kóbor kutya halad át a „Topèideri
csillagok"-nál lévô útkeresztezôdésen,
Danica Stojkoviç meglocsolja a virágokat Dušan utcai lakásán,
az Avalai úton a rendôrjárôr megállítja
a kocsikat, Nikola Markoviç üvegesmester elgondolkodva rágja
a ceruzavéget a hármas szám alatt lévô
öt üres mezôre bámulva, vízszintesen, majd
kettes alatt, függôlegesen, beírja a gyógynövény
nevét: uva, a Nediç testvéreknél az épület
elsô emeletén, a „David" butik fölött, egy fiú
a saját naplójából jegyzetel, a dinnyeárus
a Kaleniç piacon sátorlappal takarja le a görög-
és sárgadinnyerakást, a „Tavasz" kávézó
takarítónôje a szekrénybe rakja az elmosott
tányérokat, a Cvijiç utcában egy lány
a fiú kezét fogva sír, a Jevrosima Anya utcai építészeti
irodában a rajzoló adatokat visz be a számítógépbe,
a Rifat Burdeviç utcában egy eltört csôbôl
víz bugyog, Marko Nikoliç villamosvezetô a szebb élet
tizenharmadik órájában van.
...
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta